دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۱ - Sep 20, 2004
فقط پنج درصد از زباله تهراني ها تفكيك مي شود
001338.jpg
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : هم  اكنون ، از  هفت  هزارو ۵۰۰ تن  زباله  توليدي روزانه  در تهران ، تنها پنج  درصد آن ، تفكيك  مي شود.
«محمد محمدي زاده» در گفتگو با ايرنا اظهار داشت : بابرنامه هاي  شهرداري  تهران ، رقم  تفكيك  تا پايان  امسال  به  ۱۰ درصد مي رسد.وي  با اشاره  به  اينكه  هم  اكنون  سه  درصد از زباله هاي  توليدي  در تهران بازيافت  مي شود، خاطرنشان  كرد: ۷۰ درصد از زباله هاي  تهران  خشك  و ۳۰ درصدديگر تر است  كه  با انجام  تفكيك  زباله  از مبدا، درصد بالايي  از زباله هاي خشك  توليدي  شهر تهران  قابل  بازيافت  خواهد بود.

بخشي از زندان قصر موزه و باغ مي شود
001332.jpg
گروه شهري: در روند طراحي و نحوه بازسازي زندان قصر بخشي از اين زندان به صورت موزه و باغ بازسازي مي شود.
حسين صادقي شهردار منطقه ۷ در حاشيه بازديد زندانيان سياسي دوران ستم شاهي از زندان قصر با تأكيد بر لزوم حفظ فضاي تاريخي اين زندان در كاربري جديد افزود: بسياري از مردان بزرگ انقلاب اسلامي ايران در سال هاي پيش از پيروزي انقلاب، در فضاي اين زندان شكنجه هاي سختي را متحمل شدند كه حفظ ياد و نام آنان جزو طراحي فضاي محيط جديد زندان است.
وي اظهار داشت: تخريب اين بناها سبب دفن شدن خاطرات زجركشيدگان روزهاي سياه زندان هاي سياهي مي شود.
به گفته وي، جمع شدن اين افراد زجركشيده و اعلام نظر آنان در مورد حفظ بخشي از بناهاي زندان از مؤثرترين كارها در اين زمينه بود.
شهردار منطقه هفت تهران خاطرنشان كرد: براساس تصميمات نهايي قسمتي از زندان قصر به عنوان باغ ايراني و موزه براي حفظ تاريخ سياسي و انقلابي طراحي مي شود.
صادقي افزود: كساني كه سابقه بازسازي موزه «عبرت ايران» را دارند، كار طراحي اين قسمت را نيز برعهده گرفته اند.
وي به كم بودن سرانه فضاي سبز و فرهنگي منطقه هفت اشاره كرد و گفت: ايجاد يك فضاي فرهنگي _ ورزشي از ديگر برنامه هاي اين شهرداري براي زندان قصر است تا سرانه فضاي سبز شهرداري اين منطقه كه فقيرترين منطقه پايتخت به شمار مي رود، افزايش يابد.

شهردار منطقه ۱۵ تهران:
بهسازي خيابان ها و پياده روهاي جنوب شرق تهران آغاز شد
001341.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۱۵ تهران اعلام كرد: معابر عمومي جنوب شرق تهران با تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۲۰ ميليارد ريال بازسازي و ترميم مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۵ تهران، مهندس محمود نصري گفت: در پي توصيه شهردار تهران مبني بر بازسازي شبكه عبور و مرور شهر، عمليات اجرائي طرح ترميم و اصلاح معابر عمومي اصلي منطقه جنوب شرق تهران آغاز شد و در فاز نخست اين طرح روكش آسفالت ۵ خيابان از جمله قصر فيروزه، خاوران و مظاهر با صرف هزينه اي بالغ بر ۱۵ ميليارد ريال انجام شد و كار همسطح سازي دريچه هاي موجود در سطح معابر نيز انجام شد.
وي افزود: طرح بهسامان سازي پياده روهاي منطقه ۱۵ تهران نيز از نيمه اول مهر ماه دنبال مي شود و در فاز نخست اين طرح، پياده رو خيابانهاي خاوران، ابوذر، ۲۰ متري افسريه و شهرك مشيريه بهينه سازي مي شود و بدين نحو آمد و شد شهروندان به ويژه معلولين و افراد كهنسال به سهولت انجام مي شود.
شهردار منطقه ۱۵ تهران همچنين از ساخت جاده رمضان خبر داد و در اين باره گفت: با ساخت اين جاده ۲ كيلومتري، شهرك مشيريه به شهرري وصل مي شود. اين جاده در ايام دهه فجر مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي افزود: همچنين به منظور كاهش بار ترافيكي ميدان بسيج و معابر منتهي به اين ميدان، فاز اول طرح ايجاد كمربندي دولت آباد اجرا شد و با اجراي فاز دوم اين طرح، بزرگراه آزادگان به بزرگراه امام رضا وصل مي شود.
به گفته مهندس نصري، شهرداري منطقه ۱۵ در حال تملك اراضي و املاك موجود در فاز دوم كمربندي دولت آباد است.

هر سال ۴۰ هزار تن مواد زائد خطرناك در تهران توليد مي شود
سرانه هر ايراني؛ سالانه ۱۰۰ كيلوگرم منواكسيدكربن
001335.jpg
سهم سرانه هر ايراني در انتشار آلاينده منواكسيد كربن ۱۰۰ كيلوگرم در سال اعلام شد.
به گزارش آسمان آبي ايران، براساس تحقيقات انجام شده، در حال حاضر بيشترين ميزان توليد آلاينده منواكسيد كربن ناشي از مصرف سوخت در بخش حمل ونقل است و بعد از آن نيروگاه ها دومين عامل انتشار۲ CO در هوا هستند.
اين در حالي است كه اين گزارش مربوط به سال ۸۱ است و با توجه به افزايش گاز۲ CO در حال حاضر اين رقم به طور قطع افزايش خواهد يافت.گاز منواكسيدكربن كه در نتيجه احتراق ناقص سوخت هاي فسيلي توليد مي شود اثرات زيانباري بر روي سلسله اعصاب مركزي و مغز به خصوص در كودكان و سالمندان به جا مي گذارد.
۴۰ هزار تن مواد زائد خطرناك در تهران
به گزارش سازمان حفاظت محيط زيست، سالانه بيش از ۴۰ هزار تن مواد زائد خطرناك شهري در تهران توليد مي شود.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: دفع زائدات خطرناك مستلزم توجه ويژه و روش مناسب است و كنوانسيون بازل مبني بر كنترل نقل و انتقال بين المللي زائدات خطرناك، كشورهاي عضو را ملزم به تلاش جهت جمع آوري اطلاعات در خصوص اين گروه از زائدات كرده است.
براساس تحقيقات صورت گرفته در سال ۸۱ حدود ۱۰ ميليون تن زائدات خطرناك در سراسر كشور توليد شده است و از اين ميان پسماندهاي ناشي از مراقبت هاي پزشكي بيمارستان ها و مراكز درماني اصلي ترين نوع زائدات خطرناك را تشكيل مي دهد و سهم تهران از اين زائدات سالانه ۴۰ هزار تن است.

رئيس شوراي شهر اعلام كرد:
جزئيات صدور شناسنامه فني براي ساختمان ها در تهران
گروه شهري: صدور شناسنامه فني ساختمان براي ساختمان هاي نوساز در تهران الزامي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان نود و چهارمين جلسه علني بدون حضور مستمع شورا با اشاره به بررسي پيش نويس شناسنامه فني ساختمان در اين جلسه خاطرنشان كرد كه دفترچه اطلاعاتي ساختمان با همكاري وزارت مسكن، شهرداري، سازمان نظام مهندسي و وزارت كشور تهيه شده است و مراحل نهايي خود را براي اجرا طي مي كند.
وي كنترل و اجراي شناسنامه فني ساختمان را بر عهده سازمان نظام مهندسي دانست و گفت: در اين شناسنامه تمامي اطلاعات و مشخصات فني و جزئيات ساختمان اعم از طراحي، محاسبه، اجرا و غيره ذكر شده است.
رئيس شوراي شهر اجراي شناسنامه فني ساختمان را به عنوان گامي موثر در مقاوم سازي ساختمان ها ياد كرد و گفت: با اجرايي شدن شناسنامه مذكور، مهندسين دست اندركار ساختمان اعم از ناظر، محاسب و مجري در قبال ساخت و ساز مسئوليت خواهند داشت.
چمران افزود: شناسنامه ساختمان در سه نسخه صادر خواهد شد كه يكي از آنها در اختيار شهرداري و ديگري در اختيار نظام مهندسي و يك نسخه نيز در اختيار مالك قرار خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد كه شناسنامه فني ساختمان پس از اظهار نظر نهايي كميسيون هاي مربوطه شوراي شهر و شهرداري و طي كردن مراحل نهايي خود آماده صدور و اجرا خواهد شد.
چمران گفت: اين دفترچه در آينده همراه با پروانه ساختمان به متقاضيان اعطا خواهد شد و به محض اجرايي شدن، ارائه آن براي صدور و دريافت پايان كار الزامي خواهد بود.
وي آمادگي شوراي شهر و شهرداري تهران را براي اجراي هرچه سريعتر اين شناسنامه اعلام كرد و گفت: قرار شده شهرداري به مدت دو هفته به لحاظ فني و اجرايي آن را مورد بررسي مجدد قرار دهد تا چنانچه ايرادي وجود داشت اصلاح و برطرف شود.
رئيس شوراي شهر همچنين اعمال كنترل مضاعف براي ساختمان هاي در حال احداث و در صورت امكان، لحاظ كردن شناسنامه فني براي آنها را مفيد و ضروري خواند و گفت: قرار است در اين زمينه بررسي هاي لازم انجام شود.
وي گفت: به نظر من ساختمان هاي در حال ساخت نيز بايد هرچه سريعتر مورد بررسي قرار گرفته و چنانچه نيازمند مقاوم سازي هستند قبل از اتمام كار مقاوم سازي شوند.
رئيس شوراي شهر در عين حال گفت: براي ساختمانهايي كه از سال ۷۰ به بعد نيز ساخته شده اند برگه اي شامل اطلاعات مربوط به چگونگي ساخت ساختمان تهيه و صادر خواهد شد.
چمران همچنين برگزاري مانور زلزله فرضي در تهران را به لحاظ آمادگي استانهاي معين، خوب توصيف كرد و گفت: اين مانور بدون اطلاع قبلي بود و حتي عده اي فكر كرده بودند كه جدي است و علاوه بر اين نيروهاي امدادي استانهاي معين تهران توانستند در زماني مناسب با امكانات در تهران حاضر شوند.
چمران همچنين گفت:در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر، اساسنامه سازمان آمار و اطلاعات و خدمات كامپيوتري شهرداري تهران با پيشنهاد شهرداري و با انجام اصلاحاتي به تصويب رسيد.

مديركل حقوقي شهرداري تهران:
شهرداري تهران تأسيس بانك خصوصي را پيگيري مي كند
شهرداري تهران به دنبال راهكارهاي قانوني براي تاسيس بانك خصوصي است.
مديركل حقوقي شهرداري تهران با ارسال توضيحي در خصوص مصاحبه مورخه ۲۷/۶/۸۳ با خبرگزاري «مهر» گفت: در صورت عدم صدور مجوز تاسيس بانك از سوي بانك مركزي، شهرداري راهكارهاي قانوني را در اين ارتباط پيگيري خواهد كرد. دكتر مجيد جعفرزاده به ارايه راهكارهايي براي متمركز نمودن بودجه شهرداري اشاره كرد و از تاسيس موسسات مالي در صورت عدم صدور مجوز از سوي بانك مركزي براي ايجاد بانك خصوصي خبر داده بود كه به اشتباه از عنوان قرض الحسنه استفاده شده است.
وي ضمن تاكيد بر متمركز نمودن بودجه و اعتبارات شهرداري تهران در يك مكان تحت عنوان موسسه مالي گفت: شهرداري به دنبال راهكارهايي براي تاسيس بانك خصوصي است.

اظهار بي اطلاعي وزير مسكن از يارانه هاي اين بخش
«سالانه حدود ۵۰ ميليارد تومان يارانه براي واگذاري واحدهاي مسكوني اجاره به شرط تمليك از سوي دولت پرداخت مي شود.»
مهندس علي عبدالعلي زاده -وزيرمسكن و شهرسازي -در گفت وگو با ايسنا در زمينه پرداخت يارانه در بخش مسكن، گفت: «يارانه ها در بخش مسكن خوب مصرف مي شود، به طوري كه بخش بزرگي از يارانه ها به بخش اجاره به شرط تمليك اختصاص پيدا كرده، چرا كه اين واحدها به قيمت تمام شده مسكن و ۵۰ درصد قيمت بازار آزاد در اختيار مالكان قرار مي گيرد و ۵۰ درصد مابقي نيز از سوي دولت به آنها تخفيف داده مي شود.»
وي گفت: «همچنين با تصويب طرحي در شوراي عالي اشتغال كه به صورت مشترك از سوي وزارت مسكن و بنياد مسكن ارايه شده بود، اجراي طرح احداث مسكن مقاوم در برابر زلزله در روستاها، نيز شامل دريافت يارانه، تسهيلات بانكي و منابع دولتي شده است.»
او با اظهار بي اطلاعي از رقم دقيق يارانه هاي بخش مسكن تصريح كرد: «ميزان ارايه تسهيلات بانكي و يارانه ها به بخش روستايي در بودجه هر سال مشخص مي شود، اما با توجه به اين كه سالانه حدود ۱۰ هزار واحد استيجاري احداث مي شود، دولت سالانه ۵۰ ميليارد تومان به اين بخش به عنوان يارانه اختصاص مي دهد.»
وزير مسكن و شهرسازي در زمينه سوق دادن يارانه ها از ساير بخش ها به بخش مسكن، گفت: «همين كه ساير بخش ها مزاحم ما نشوند، براي ما كافي است و ما طمعي براي يارانه هاي آن ها نداريم.»

خودروسازان داخلي ركورد مي زنند:
توليد ۸۳: ۰۰۰/۹۵۰ خودرو
خودروساز هاي كشور ظرفيت توليد يك ميليون و صدهزار دستگاه خودرو را در سال دارند.
به گزارش قلم سبز ايران، برآوردهاي صورت گرفته نشان مي دهد ظرفيت توليد خودرو در كشور به يك ميليون و صد هزار دستگاه در سال رسيده است اما خودروسازان قرار است حدود ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاري توليد كنند.
عدم كشش بازار و محدود بودن ظرفيت خيابان ها و معابر در ايران مهمترين علت عدم استفاده خودروسازان از ظرفيت هاي توليد خودرو بوده است.
توليد ۹۵۰ هزار دستگاه در سال جاري نيز نوعي ركورد در تاريخ خودروسازي ايران محسوب مي شود. در طول سال هاي گذشته هر چند بازار خودرو به صورت انحصاري در اختيار توليدكنندگان داخلي قرار داشت اما همواره عرضه خودرو كمتر از تقاضا بود. همين مساله سبب شده بود نوعي عطش كاذب نسبت به خودرو در بازار ايجاد شود.

آتش نشانان، امداد هوايي ندارند
001344.jpg
گروه شهري: طبق استانداردهاي جهاني به ازاي هر ۵۰ هزار نفر جمعيت بايد يك ايستگاه آتش نشاني وجود داشته باشد كه در حال حاضر با كمبود ۴۰۰ ايستگاه در كشور مواجه هستيم.مدير كل دفتر خدمات عمومي سازمان شهرداري هاي كشور بااشاره به اعتبار در نظر گرفته شده براي تجهيز آتش نشاني ها افزود: سال گذشته بيشتر از ۳ ميليارد و ۲۴۵ ميليون تومان اعتبار از سوي سازمان شهرداري ها در اين بخش هزينه شده و قصد داريم در سال جاري نيز همين مقدار اعتبار را هزينه كنيم.وي يكي از مشكلات ايستگاههاي آتش نشاني را نبود امدادهوايي دانست و افزود: در حال حاضر آتش نشاني هاي كشور به امدادهوايي و هلي برد مجهز نيستند.

جمعه، روز پاكسازي كوهستان
001362.jpg
001347.jpg
گروه شهري:  انجمن كوه نوردان ايران طي بيانيه اي به مناسبت چهارم مهر، روز حفاظت كوهستان از همه  كوه پيمايان درخواست كرد تا در روز جمعه (سوم مهر) به پاكسازي مسيرهاي كوه پيمايي بپردازند.
دراين بيانيه خاطرنشان شده است: «كوه ها، خاستگاه سرزندگي و آباداني در كشور هستند. اما چراي بيش از حد دامها، ساخت و سازهاي نادرست، جنگل زدايي و آلوده سازي آنها با انواع پسماندها، اين پديده هاي سترگ و پر بركت را فرسوده ساخته است.
لازم است كه مديران كشور و تك تك مردم در حفاظت كوه ها بكوشند و هر كس به سهم خود از تخريب و آلوده كردن آن جلوگيري كند.»

آموزش روش هاي امداد و نجات به مردم تهران
رئيس مركز مديريت و پيشگيري از بحران شهر تهران گفت: كلاس هاي آموزشي در۱۲۰ محل امداد و نجات براي مردم برگزار خواهد شد.
دكتر مازيار حسيني با اشاره به اين كه كار احداث۱۲۰ سوله امداد و نجات تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد، گفت: براي آشنايي مردم با محل پايگاه هاي امداد و نجات كلاس هاي آموزشي در اين محل براي آنان برگزار خواهيم كرد. وي افزود: ۱۲۰ سوله امداد و نجات در هر يك از نواحي تهران احداث خواهد شد و براساس اين برنامه ريزي در هر ناحيه شهرداري، يك سوله امداد و نجات خواهيم داشت.

خودروهاي گازسوز ايمن تر از بنزين سوز
مخازن سوختي خودروهاي گازسوز به دليل استحكام بيشتر ايمن تر از باك خودروهاي بنزيني است.
به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه مخازن سوختي خودروهاي گازسوز ايمن تر از سوخت هاي بنزيني، گازوئيل و يا گازمايع (LPG) است، چرا كه گاز طبيعي از هوا سبك تر بوده و در صورت نشت از مخزن بالا رفته و در هوا پراكنده مي شود اما سوخت هاي ديگر به صورت لكه قابل اشتعال براي مدتي باقي مي مانند.
بررسي ها نشان مي دهد بنزين زودتر از گاز طبيعي شعله ور مي شود زيرا دماي اشتعال بنزين ۳۵۰ درجه سانتي گراد و دماي اشتعال گاز طبيعي ۶۵۰ درجه سانتي گراد برآورد مي شود.
همچنين مخازن گاز طبيعي به دليل قرارگرفتن تحت آزمون هاي ويژه از استانداردهاي بالايي در زمينه ايمني برخوردارند و در مقايسه با باك هاي معمولي استحكام بيشتري دارند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |