دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۱ - Sep 20, 2004
قطعنامه شوراي حكام آژانس اتمي
آزمون اراده ايران
به دنبال تصويب قطعنامه شوراي حكام در رابطه با پرونده هسته اي ايران، گزارش ها، اظهارات و تفاسير گوناگوني در سطح رسانه ها در داخل و خارج انعكاس يافت.
برخي تفاسير بر مبناي تئوري بازي با حاصل جمع مثبت ارائه گرديد و براساس آن نشست مذكور را فاقد برنده خواندند زيرا نه ايران و غيرمتعهدها به خواسته هاي خود رسيدند و نه آمريكا و اروپا.از جمله اظهارات و واكنش هاي مهم داخلي كنفرانس مطبوعاتي حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پيگيري پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت بود كه واكنش هاي متفاوتي را در سطح جهان به دنبال داشت.
وي كه يك روز پس از تصويب قطعنامه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت، درخصوص الزام به تعليق تأكيد كرد كه هر قطعنامه اي كه بخواهد ما را ملزم به تعليق كند از نظر ما مردود است و الزام به تعليق را به هيچ عنوان نمي پذيريم و هيچ نهادي نمي تواند ما را از حق خود محروم كند.
وي در ادامه گفت: هرگز نخواسته ايم كه فعاليت ما در غني سازي موجب ايجاد بحران در روابط ما با ديگران باشد و تعليق داوطلبانه غني سازي هم به اين دليل بود كه بتوانيم از طريق اعتمادسازي با كشورهاي مختلف كار خود را پيش ببريم.روحاني گفت برخلاف گفته آمريكايي ها و اروپايي ها كه ايران به يك قدمي غني سازي كامل رسيده تصريح كرد آنها اشتباه مي كنند درواقع ما به غني سازي كامل رسيده ايم.روحاني در بخش ديگري از اظهاراتش افزود: مفهوم بند آخر قطعنامه ضرب الاجل نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به NPT و پادمان متعهد بوده و خواهد بود و اجراي داوطلبانه پروتكل را نيز ادامه مي دهيم اما اگر بخواهند پرونده ايران را به شوراي امنيت بكشانند و يا فشارهاي اقتصادي به ما وارد كنند وضع فرق خواهد كرد و ممكن است اقدامات ديگري انجام دهيم.
روحاني قطعنامه را فاقد ارزش حقوقي و خارج از روال كاري شوراي حكام خواند.روحاني ارزيابي مثبت موسويان سخنگوي هيات ايراني را نظر شخصي وي و نسبي خواند و آنرا مخالف با گزارش مديركل خواند.
۲۰۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز طي بيانيه اي قطعنامه شوراي حكام را رد و نمايندگان نسبت به اين قطعنامه در نطق هاي پيش از دستور اظهار نظر نمودند.واكنش هاي جهاني به قطعنامه به دو شكل بود برخي اظهارات در رد قطعنامه و برخي در تاييد و موافقت با قطعنامه بود.
البرادعي ديروز بعد از تصويب قطعنامه گفت: ايران بايد براي جلب اعتماد پس از نزديك به دو دهه پنهان كردن فعاليت هاي هسته اي خود تمام فعاليتهاي غني سازي را متوقف كند.وي از اينكه شوراي حكام پيام قدرتمندي به ايران ارسال كرده است، قدرداني كرد.
نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي ضمن استقبال از قطعنامه گفت: قطعنامه آژانس پيام كاملا روشني فرستاد مبني بر اينكه ادامه برنامه هسته اي ارسال پرونده ايران را به شوراي امنيت در پي خواهد داشت.
بولتن، معاون وزير خارجه آمريكا هم گفت: اگر ايران براي توقف تمام فعاليتهاي غني سازي كوتاهي كند، آمريكا اين حق را براي خود محفوظ مي داند كه دست به اقدامات ديپلماتيك قوي بزند.
يك ديپلمات غربي نزديك به هيات آمريكايي ساختار قطعنامه را به شكلي مي داند كه منجر به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت خواهد شد.
برخي خبرگزاري ها به مصاحبه دبير شوراي امنيت ملي اشاره كرده و آنرا نوعي تهديد قلمداد كرده و آنرا پيام تند تهران خوانده اند. اكثر روزنامه هاي منطقه و جهان قطعنامه را بر ضد ايران و همواركننده خواست آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت خوانده اند.آنچه كه قابل توجه است ۶۸ روز باقيمانده تا اجلاس بعدي آزمون اراده ايران در اين ميدان است، ميداني كه بعد از گذشت دو سال زورآزمايي ايران با آمريكا _ اروپا و شوراي حكام تاكنون بازنده و برنده اي نداشته است.

رئيس مجلس خبرگان:
مسأله عراق، مهمترين مسأله جهان اسلام است
001368.jpg
عكس : عليرضا بني علي
ايسنا: آيت الله مشكيني طي سخناني در مراسم افتتاحيه دوازدهمين اجلاس خبرگان رهبري عيد مبعث را عيد ارتباط خالق و مخلوق ناميد و اظهارداشت: بعد از حضرت عيسي رابطه خدا و خلق قطع بود اما بعد از مبعوث شدن پيغمبر (ص) اين ارتباط بار ديگر شروع شد.
رييس مجلس خبرگان رهبري آنچه در عراق مي گذرد را به عنوان مهمترين مساله جهان اسلام نام برد و تصريح كرد: صلاح نيست كشورهاي اسلامي بيش از اين نام خود را در تاريخ مشوه و با سكوتي ننگين با اين مساله برخورد كنند.تا كي بايد يك ملت مسلمان از محيط خود به نقاط مختلف برود و پيوسته منتظر بازگشت به وطن باشد، عده اي از آنها در زندان هاي صهيونيست ها عمر بگذرانند و مورد حمله آنها قرار گرفته يا پيوسته به تشييع جنازه و انتقال زخمي ها به بيمارستان ها بپردازند.
وي مساله عراق را فاجعه اي كه توسط آمريكا و انگليس رقم خورده است، دانست و با يادآوري ذهنيتي كه آمريكايي ها از مردم عراق داشتند و تصور مي كردند مردم اين كشور بعد از پذيرش ۳۰ سال سلطه صدام به همه سياست ها و پيشنهادهاي آنها روي خوش نشان مي دهند اشاره كرد و گفت: آمريكا و بوش نمي توانند درك كنند اسلام چيست و آيات قرآني در بين مسلمانان چه ريشه عميقي دارد كه قابل معامله با هيچ متاعي نيست.
وي در ادامه با بيان اينكه تاريخ آينده خواهد پرسيد كه چرا سربازان آمريكايي برسر مردم عراق بمب مي ريختند، گفت: خبرگان رهبري همانطور كه اصل حمله به عراق را محكوم كرد بوش و بلر را مسئول مي داند كه بايد در محكمه صالحه محاكمه شوند.وي همچنين از سوي مجلس خبرگان رهبري به مردم عراق توصيه كرد هرچه زودتر متحد شوند و به فكر آبادكردن كشورشان بيفتند و با بيرون كردن اشغالگران و بر مبناي آن كشوري در سايه رهبري آيت ا... سيستاني تشكيل دهند.
وي درخصوص بحث انرژي هسته اي تصريح كرد: در بهره برداري از مواهب طبيعي نبايد فرقي قائل شد و اسرائيل را كه مي خواهد و دارد آزاد بگذاريد و ايران را كه ندارد و نمي خواهد تحت فشار قرار دهيد.
سپس چند تن از اعضاي مجلس خبرگان رهبري به عنوان ناطقين پيش از دستور سخنراني كردند. احمد خاتمي، نماينده مردم استان كرمان در مجلس خبرگان رهبري گفت: دعوت به خير و انجام فرضيه امر به معروف و نهي از منكر نص صريح قرآن است و مبارزه با پديده بدحجابي و ديگر مظاهر فساد وظيفه مردم، دولت و قوه قضاييه مي باشد.دستغيب،  نماينده استان فارس در مجلس خبرگان نيز در سخناني گفت: همه ما موظف به حفظ انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن هستيم و اين ممكن نيست مگر در تبعيت كامل از روش حضرت امام (ره).
صابري همداني به عنوان ديگر ناطق قبل از دستور گفت: اگر تا ديروز جهانيان ايران را به نفت مي شناختند، امروزه به مبارزه با ظلم و روحيه استكبارستيزي مي شناسند و در مقابل دوستان فراوان، دشمنان زيادي هم داريم كه روز و شب براي جلوگيري از نشر افكار اسلامي و شكست انقلاب اسلامي تلاش مي كنند.

رئيس جمهوري براي افتتاح چند طرح عمراني به اروميه سفر كرد
ايسنا: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري، روز گذشته پس از ورود به فرودگاه اروميه، در جمع خبرنگاران از طرح هايي كه طي اين سفر افتتاح خواهد شد به عنوان طرح هايي مهم ياد كرد كه در آينده اين استان موثر خواهد بود.
وي تاكيد كرد: البته مي دانيد رسم من كلنگ زني نيست اما به هر حال اين كار انجام مي گيرد كه مهم ترين آن به نظر من احداث كارخانه پتروشيمي در مهاباد است. فراهم آمدن مقدمات اجرايي اين واحد بزرگ براي استان مهم است. همچنين با نيروگاه ۶۵۰ مگاواتي، ۴ نيروگاه به برق آنجا اضافه مي شود. در حال حاضر ۸ سد در دست اجراست و يك سد بزرگ نيز امروز كارش شروع مي شود و در مجموع كارهايي كه انجام مي گيرد در راستاي تصميماتي براي بهبود وضع در اروميه است.
وي با اشاره به اين كه اروميه با توجه به فرهنگ عميقش شايستگي هاي زيادي دارد، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري مسئولان استان آذربايجان غربي گام هاي مهمي براي بهبود وضع استان و شايسته مردم آن برداشته شود.

حداد عادل:
در غني سازي براساس مصالح خود تصميم مي گيريم نه اساسنامه آژانس
مهر- غلامعلي حداد عادل تاكيد كرد: اگر مصلحت بدانيم غني سازي را ادامه مي دهيم زيرا در غني سازي اورانيوم بر اساس مصالح خود تصميم مي گيريم نه اساسنامه آژانس.
حداد عادل در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه منافع و مصالح ملي در فعاليت هاي هسته اي بايد حفظ شود به قطعنامه آژانس اشاره كرد و گفت: آژانس نمي تواند فراتر از اساسنامه خود كشوري را ملزم به اموري بر خلاف اساسنامه كند. حداد عادل با انتقاد از موضع گيري سه كشور اروپايي در اين اجلاس گفت: قطعا هرعملي عكس العملي متناسب با خود را دارد و ما از موضع گيري اين سه كشور گله منديم.
رئيس مجلس درباره اظهارات برخي نمايندگان درباره تحريم اقتصادي انگليس گفت: به هر حال همه نوع احساساتي در مقابل اين رفتار بيان مي شود ولي آنچه جنبه قانوني و نهايي بگيرد عمل مي شود و بقيه اظهار نظر شخصي است.
وي در خصوص بيانيه اي كه قرار است نمايندگان مجلس در خصوص قطعنامه شوراي حكام منتشر كنند گفت: بيانيه موضع رسمي مجلس نيست و جايگاه خود را دارد، بيانيه اظهار نظر اكثر نمايندگان است كه البته اعتبار دارد اما قانون نيست.

سرلشكر فيروزآبادي: ما به اقتدار باز دارندگي مي انديشيم
001365.jpg
سرلشكر فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در آستانه هفته دفاع مقدس در گفتگويي تفصيلي با ايسنا به تشريح شرايط و مواضع دفاعي كشور پرداخت.
سرلشگر فيروزآبادي با اشاره به تاسيس جهادخودكفايي در دوران نمايندگي حضرت آيت الله خامنه اي از سوي امام (ره)  در ارتش، اظهار داشت: «زماني كه رئيس ستاد فرماندهي كل قوا شدم، به اسناد ارتش مراجعه كردم. يكي از اسناد را بررسي كردم و ديدم شاه در فرماني دستور داده بود كه فلان كار انجام شود. در كتاب بعد در سند ديگري ديدم شاه پرسيده بود چرا فرماني كه سال گذشته داده بودم اجرا نشده است؟ جواب ستاد ارتش اين بود كه مدركي قرار بود از آمريكا بيايد تا بر اساس آن فلان كار انجام شود، هنوز ترجمه نشده است!»
سرلشكر فيروزآبادي در زمينه تشكيل سپاه پاسداران اظهار داشت: «سپاه بر مبناي يك نظر خارجي شكل نگرفت. سپاه دقيقا يك نظريه پردازي ايراني، اسلامي و انقلابي است. سپاه براي مقاومت در برابر تهديدات انقلاب تاسيس شد ولي وقتي جنگ شروع شد، سپاه در مقابل تمام تجهيزات رژيم بعثي ايستاد و براي دفاع از تماميت ارضي ايران وارد صحنه دفاع از كشور شد.» رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: «نظريه سپاه به تدريج تكامل پيدا كرد كه تا امروز نظريه دفاعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و در كنارش نظريه برتر بسيج كه محصول فكر قرآني امام (ره) بود و كاملا بومي، ايراني، اسلامي و انقلابي است؛ توانست ما را در برابر همه ابرقدرت ها و دشمنان متحجر منطقه اي پيروز كند.»
سرلشكر فيروزآبادي اظهار داشت: بنده به عنوان رئيس ستادكل نيروهاي مسلح به توازن نمي انديشم. بازدارندگي به معناي توازن نيست. ما به اقتدار بازدارندگي مي انديشيم. اقتدار بازدارندگي هم به دو بخش سخت افزاري و نرم افزاري تبديل مي شود كه خود سخت افزار هم محصول نرم افزارهاي ديگري است.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم در مقابل دشمنانمان بازدارندگي قوي داشته باشيم، مي توانيم خيلي كارها را انجام دهيم. يكي اين كه بايد داخل كشور را خوب توسعه دهيم. توسعه يافتگي يكي از ابعاد پايداري نظام است. براي توسعه يافتن نظام بايد توليد علم و نظريه پردازي كنيم. در زمان جنگ و همين امروز دشمن ثابت كرده كه به هيچ وجه مايل نيست ما مستقل باشيم. همه مقاومتي كه امروز در برابر فناوري هسته اي صلح آميز ايران صورت مي گيرد، به اين دليل است كه نمي خواهند ما به فناوري بومي دست پيدا كنيم.
سرلشكر فيروزآبادي گفت: بعضي از كساني كه فروش خدمت سربازي را مطرح كردند، يك نظريه خارجي را مطرح كردند. يعني فروش خدمت نظريه اي بود كه با استدلال روشن مي توان اثبات كرد با منافع ملي و مصالح كشور مغاير بود. اين مسئله باعث تبعيض مي شد و من از روز اول با اين مسئله مخالفت كردم. حتي سال اول بخاطر مصلحت مهمتر و ديگري اجازه فروش خدمت داده شد.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: فروش خدمت سربازي منتفي است، بخاطر اين كه اصل خدمت سربازي بايد برقرار باشد.
وي گفت: امروز نفرات اول تا سوم المپيادها، رزرو المپيادها و قهرمانان ورزشي از خدمت سربازي معاف هستند و در حقيقت قيمت افتخاراتي كه براي يك ملت خلق مي شود برابر با معافيت از خدمت سربازي تلقي شده و اين منصفانه است.
فيروزآبادي همچنين در مورد شرايط ديگر معافيت از سربازي گفت: كساني كه در خانواده هايشان فقط يك فرزند دارند نيز با تكفل معاف مي شوند. كساني هم كه مشكلات پزشكي دارند، معافيت پزشكي مي گيرند. خانواده هايي كه يك فرزند بيمار در خانه دارند و كسي كه بايد به سربازي برود سالم است نيز فرزندشان معاف مي شود. كساني هم كه فقط در جبهه جنگ شركت كرده اند، به ميزان ايثارگري يا اسارتشان يك يا دو فرزندشان معاف مي شود كه مقررات دقيق آن به اطلاع عموم رسيده است. رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح اظهار داشت: تا سال ،۸۵ تعداد مواليدمان مازاد بر نياز نيروهاي مسلح است. ما چون نمي توانستيم اين مازاد را با فروش خدمت يا معافيت كم كنيم، اجازه داديم نيروي مازاد يك سال بيشتر براي كنكور فرصت داشته باشد. يعني در گذشته اگر يك ديپلمه در كنكور قبول نمي شد بايد به سربازي مي رفت، اما طبق مصوبات جديد رهبر عزيز، اجازه خواهد داشت بدون دغدغه سربازي براي بار دوم در كنكور شركت كند.
وي افزود: هر كس در هر مرتبه دانشگاهي قبول شود، دوران سربازي او به بعد از پايان تحصيل موكول مي شود. الان هم براي تحصيل به سربازان مرخصي داده مي شود و در صورتي كه در دانشگاه قبول شدند، ادامه خدمت سربازي به پس از پايان آموزش موكول مي شود.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در مورد مشكلات پيش آمده در خصوص فرودگاه امام خميني (ره) نيز گفت: وزارت اطلاعات و وزارت كشور گفته اند كه شركت خارجي مشكل امنيتي ندارد. نيروهاي مسلح هرگز نمي  گويند شركت خارجي مشكل امنيتي دارد يا ندارد. سال هاست كه در كشور شركت هاي خارجي حضور دارند و تاسيساتي را مي سازند. شركت خارجي كه ذاتا مشكل امنيتي ندارد كه دو وزير ما اعلام كنند شركت خارجي مشكل امنيتي ندارد. مسئله اي كه نيروهاي مسلح از روز اول داشتند و تذكر دادند و به شوراي عالي امنيت ملي و مجلس فرستادند، اين بود كه اداره فرودگاه امام (ره) كه فرودگاهي مركزي در كنار پايتخت است، نبايد به دست بيگانه باشد.
سرلشكر فيروزآبادي ادامه داد: بيگانه - يعني غير ايراني - نبايد در فرودگاه مركزي كشور كه مركز همه پروازهاي مسئولان و همه پروازها و كنترل راههاي هوايي كشور است، حضور داشته باشد. وي تأكيد كرد: وقتي فردي بيگانه به عنوان خدمات در فرودگاه مركزي ما حضور دارد، اطلاعات ما به روي او باز است و فرد بيگانه مي تواند توسط سرويس هاي جاسوسي بيگانه شكار شود. چون او مسائل امنيت ملي ما را رعايت نمي كند و اگر كسي پول بيشتري به او داد مي تواند اطلاعات را به او بفروشد. سازمان هاي جاسوسي مي توانند در داخل شركت هاي بيگانه نيروهاي نفوذي بگذارند. يعني اگر بيگانه در مركز اسرار كشور به كار گرفته شود، يقين بدانيد كه اسرار كشور افشا خواهد شد.
اين عضو شوراي عالي امنيت ملي افزود: فرودگاه امام خميني (ره) كه آقايان مي خواستند با عجله افتتاح كنند، از نظر فني آماده نبود. من منبع موثق اطلاعاتي در اختيار دارم كه شركت ناظر آلماني گزارش چند صد صفحه اي از نواقص فرودگاه امام را قبل از افتتاح به سازمان هواپيمايي كشوري وزارت راه داده بود.
فيروزآبادي اظهار داشت: الان هم كه با حضور شركت خارجي يا شركت تاو مخالفيم، به دليل اصل مخالفت ما با حضور بيگانه است. حضور بيگانه مانع امنيتي است. وزير اطلاعات و وزير كشور كه شوراي امنيت كشور را بدون حضور نيروهاي مسلح تشكيل دادند، گفتند شركت تاو مشكل امنيتي ندارد. ما هم ادعا نكرديم كه شركت تاو مشكل امنيتي دارد. سهيم بودن صهيونيست ها در تاو و وابسته بودن تركيه به محور آمريكا، انگليس و اسرائيل براي همه محرز است. ما مي گوييم بيگانه در فرودگاهي كه به نام امام خميني (ره) است و مركز امنيت كشور است نبايد حضور داشته باشد.

اخبار مجلس
001371.jpg
الزام دولت به اخذ مجوز مجلس در قرارداد با شركت هاي خارجي
در جلسه مجلس با دو فوريت تصويب شد

مجلس خبرنگار همشهري: مجلس شوراي اسلامي روز گذشته پس از حدود بيست روز تعطيلات شروع پركاري داشت.
نمايندگان در جلسه روز گذشته كليات طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس، دوفوريت الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قرارداد با شركت هاي خارجي، طرح الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت را به تصويب رساندند.براساس ماده واحده طرح الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت، دولت موظف است در مدت دو ماه از تاريخ تصويب اين قانون براساس بند ۹ اصل ۳ قانون اساسي، اقدام قانوني لازم را به منظور ايجاد نظام جامع و فراگير هماهنگ پرداخت حقوق كليه كاركنان دولت به عمل آورد.همچنين دوفوريت طرح اصلاح مواد۱۲۴ و۱۳۰ برنامه سوم و الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قرارداد با شركتهاي خارجي را تصويب كردند.
براساس ماده واحده اين طرح، دولت موظف است از تاريخ تصويب اين قانون درانعقاد قرارداد با شركتهاي خارجي و يا شركتهايي كه بيش از۴۹ درصد سهام آنان متعلق به ايرانيان است، در موارد انعقاد قراردادهاي مشاركت، پيش فروش خدمات فرودگاهي و خدمات پروازي در امور هوانوردي و حمل و نقل هوايي مندرج در ماده ۱۳۰ قانون برنامه سوم توسعه و واگذاري جزيي ياكلي فعاليتهاي مربوط به امور پست و مخابرات مندرج درماده۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه، مجوز لازم را از مجلس اخذ نمايد. در تبصره اين طرح نيز آمده است: در خصوص كليه قراردادهاي مشمول اين قانون كه دولت از ابتداي سال۱۳۸۳ به بعد منعقد نموده، موظف است حداكثر ظرف مدت سه ماه درخصوص نحوه ادامه فعاليت هاي طرف قرارداد، مجوز لازم راازمجلس اخذ كند.
طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش مهرماه تقديم مي شود
نماينده مردم مشهد گفت: طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش نيمه دوم مهرماه تقديم هيات رئيسه مجلس مي شود.
تيمور علي عسگري كه خود يكي از طراحان طرح استيضاح مرتضي حاجي است، روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: اين طرح هم اكنون در مرحله جمع آوري امضا است.
تذكر نمايندگان درخصوص جشن خانه سينما
تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به نحوه برگزاري جشن خانه سينما به رييس جمهور و وزير ارشاد تذكر دادند.
در اين تذكر كه به صورت مكتوب در ابتداي جلسه قرائت شد نمايندگان به حضور وزير ارشاد در اين جشن كه همراه با ابتذال و عدم رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي بود اعتراض كردند.
حدادعادل در پاسخ به تذكر يكي از نمايندگان گفت: دست اندركاران اين جشن نيز به حضور برخي افراد در اين جشن معترض بوده اند و انتصاب برخي القاب درباره اين جشن به هنرمندان بطور مطلق جايز نيست و جاي تامل دارد.
اعلام وصول طرح استيضاح وزير راه به سه شنبه موكول شد
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اعلام وصول طرح استيضاح وزير راه و ترابري به روز سه شنبه موكول شد. غلامعلي حداد عادل در پايان جلسه علني روز گذشته مجلس گفت: با توجه به اين كه آقاي خرم قرار است به همراه رئيس جمهور به سفر خارج از كشور برود و پايان فرصت استيضاح وزير پس از اعلام وصول با سفر وي همزمان مي شود طرح مذكور روز سه شنبه اعلام وصول خواهد شد.
تشريح برنامه هاي كميسيون اصل نود
تيمورعلي عسگري نايب رئيس كميسيون اصل۹۰ مجلس گفت: گزارش ارتباط مشكوك برخي از كاركنان وزارت امورخارجه با نيروهاي بيگانه در كميته ويژه كميسيون اصل۹۰ در حال بررسي است.
نماينده مردم مشهد روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: برخي سفراي جديد ايران در خارج از كشور ژست اپوزيسيوني گرفته اند و در سمينار اخير سفرا حرفهاي دشمنان را از مسئولان سئوال و بازخواست مي كردند.
عسگري اظهار داشت: در صورت عدم رسيدگي كميسيون اصل۹۰ به اين مسئله، آن را از وزير امورخارجه سئوال خواهم كرد. نايب رئيس در مورد شكايت حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران در مورد پروژه ال۹۰ به كميسيون اصل۹۰ نيز گفت: شكايت آقاي كاتوزيان تا حدي كارشناسانه است.
وي تصريح كرد: هم اكنون اين مسئله دركميسيون اصل۹۰ باحضوركارشناسان در حال پيگيري است و جلساتي نيز با ايران خودرو برگزار شده ولي پرونده اين شكايت به جلسه عمومي كميسيون نيامده است.
نايب رئيس كميسيون اصل۹۰ درمورد شكايت بيماران هموفيلي به اين كميسيون نيز گفت: كميسيون به محكوميت دولت و نيز عذر خواهي دولت و پرداخت غرامت به اين افراد راي داده است.
عسگري تصريح كرد: پرونده يكي از نمايندگان مجلس ششم درمورد واردات دستگاه تصفيه خون دست دوم در دادگاه مفتوح است كه منتظر راي دادگاه هستيم.

آمريكا از قطعنامه شوراي حكام ابراز رضايت كرد
ايسنا: در بيانيه ي آمريكا در خصوص تصميم شوراي حكام درباره برنامه ي هسته اي ايران آمده است كه آمريكا از تصميم  اين شورا در خصوص فعاليتهاي هسته اي ايران راضي است.

بازتاب قطعنامه آژانس انرژي اتمي در مطبوعات جهان و منطقه
روزنامه تايمز چاپ انگلستان:شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار تعليق تمامي فرايند غني سازي اورانيوم در ايران شد.
روزنامه الوطن چاپ عربستان:آژانس بين المللي انرژي اتمي، از تهران خواست تمامي فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
روزنامه واشنگتن پست چاپ آمريكا:سازمان ملل از ايران خواست غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
روزنامه گاردين چاپ انگلستان:شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در قطعنامه خود درباره برنامه هسته اي ايران خواستار توقف فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم در اين كشور شد.
روزنامه الراي العالم چاپ اردن:آژانس بين المللي انرژي اتمي ۲۵ نوامبر آينده را به عنوان آخرين مهلت براي بازنگري كامل و همه جانبه برنامه هسته اي ايران تعيين كرد.
روزنامه نيويورك تايمز چاپ آمريكا:آژانس بين المللي انرژي اتمي با تصويب قطعنامه اي از ايران انتقاد كرد و خواستار تعليق تمامي فعاليت هاي غني سازي اورانيوم ايران شد.
روزنامه نوول آبسرواتور چاپ فرانسه:شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران درخواست كرده است، هرگونه فعاليت مربوط به غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.
روزنامه الخليج چاپ امارات:آژانس بين المللي انرژي اتمي براي تعليق غني سازي ۶۸ روز به ايران مهلت داد.
روزنامه كريستين ساينس مانيتور چاپ آمريكا:سازمان ملل از ايران خواست غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
روزنامه النهار چاپ لبنان:آمريكا قصد دارد ايران را از برنامه هسته اي محروم سازد.
روزنامه واشنگتن تايمز چاپ آمريكا:درخواست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي براي متوقف كردن فعاليت هاي هسته اي ايران.

ناطق نوري: اسلام، دين عزت و آزادي است
ايرنا: عضو مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : رزمندگان  اسلام  در هشت  دفاع  مقدس  به عشق  امام  حسين  (ع ) و براي  حفظ نظام  اسلامي و ميهن  جنگيدند و پيروز شدند. علي اكبر ناطق  نوري  افزود: دلاورمردان  غيور ارتش  اسلام  در دوران  دفاع  مقدس ، از جان  و مال  خود گذشتند تا به  دشمن  اجازه  تعرض  به  اين  آب  و خاك  را ندهند. وي  خاطرنشان  كرد: اسلام  دين  عزت ، عظمت  و آزادي  است  و اجازه  نمي دهد كه مسلمان  خود را در مقابل  كسي  ذليل  و خوار كند. عضو مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  يادآور شد: آمريكا با ادعاي  دفاع  از حقوق  بشر و آزادي  غربي  به  دنبال  ناديده گرفتن  ارزش هاي  اسلامي در ايران  است . وي  گفت : ما نبايد در مقابل  آمريكا و خواسته هاي  نامعقول  سران  كاخ  سفيد كوتاه  بياييم .

شوراي عالي اداري كوچك شدن حجم دولت را بررسي كرد
ايرنا:جلسه شوراي عالي اداري به رياست دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري و با حضور ساير اعضا تشكيل شد.
طي اين جلسه براساس مصوبه شوراي عالي اداري وزارت كار و امور اجتماعي موظف شد فهرست شركتهاي واجد شرايط خدماتي را به تمامي دستگاههاي اجرايي و شركتهاي دولتي اعلام نمايد و دستگاههاي دولتي نيز موظفند با اين گونه شركتها قرارداد منعقد نمايند.براساس اين گزارش، پس از تجديد نظر در ساختار داخلي وزارتخانه و سازمانهاي دولتي تعداد ۱۵۵ دفتر، اداره كل، مركز و مديريت و نيز تعداد ۲۴ معاونت از تشكيلات حوزه مركزي وزارتخانه ها و دستگاههاي دولتي كاسته شده است.
شورايعالي اداري آن تعداد از وزارتخانه و دستگاههايي كه تاكنون در اين رابطه اقدام لازم به عمل نياورده اند را مكلف كرد تا ظرف ۴۵ روز نسبت به اصلاح نمودار سازماني خود با هدف كوچك كردن تشكيلات حوزه مركزي و تفويض اختيار به واحدهاي استاني و واگذاري امور به شركتهاي وابسته يا شهرداريها و بخش غير دولتي اقدام كنند.
در اين جلسه همچنين پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در خصوص فعاليت نمايندگيهاي سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي مطرح شد و تعداد نمايندگيهاي سازمان خبرگزاري از ۳۱ نمايندگي به ۲۵ نمايندگي تقليل يافت.

نمايندگان ملت در زمينه هسته اي مطرح كردند
حمايت مجلس از ايستادگي دولت
مجلس خبرنگار همشهري: علي رغم اينكه چين و ساير كشورهاي غيرمتعهد تمام تلاش خود را به كار بردند تا هيچ گونه ضرب الاجلي درمورد ايران نباشد و به صورت عادي قطعنامه شوراي حكام به تصويب برسد، اما در نشست نهايي قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي به عنوان نظر نهايي نشست وين اعلام شد.
نمايندگان ملت هم كه بعد از تعطيلات ۲۰ روزه خود بار ديگر به خانه ملت بازگشته بودند ناگفته هاي زيادي در اين ميان داشتند. آنان در بيانات خود بر حمايت از دولت و نقش كليدي مجلس در اين ميان تاكيد كردند.
نمايندگان مجلس همچنين در بيانيه اي كه به امضاي ۲۰۰ تن از آنان رسيده بود تاكيد كردند: ادامه تعهد بين المللي در چهارچوب اجراي پروتكل الحاقي و بازگرداندن فضاي كشور براي بازرسان سازمان بين المللي هسته اي نيازمند بازنگري است.
در بيانيه نمايندگان كه توسط عليرضا ذاكاني، نماينده تهران قرائت شد، آمده است: شوراي حكام در قطعنامه شماره ۷۶-۲۰۰۴ GOV مورخ  ي۲۳/۶/۱۳۸۳شب گذشته خويش نكاتي را در مورد فعاليت هاي هسته  اي جمهوري اسلامي ايران عنوان نموده كه مهمترين آن عبارتند از تعليق فوري تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي، تعليق ساخت يا واردات قطعات مونتاژ و آزمايش سانتريفيوژها، تعليق توليد مواد اوليه، تعليق انجام آزمايش ها و تجديدنظر نسبت به شروع ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين.
در ادامه اين بيانيه آمده است: تاخير چندين باره صدور اين بيانيه نشان داد كه فضاي حاكم بر اجلاس شوراي حكام فضاي سياسي مبتني بر فشار آمريكا و فشارپذيري سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه است. در چنين فضايي علي رغم مقاومت ارزشمند كشورهاي عضو عدم تعهد از جمله كشورهاي اسلامي عضو اين نهضت، اين قطعنامه كه بر خلاف صريح عهدنامه است صادر گرديد.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن رد قاطع مفاد غير قانوني اين قطعنامه و اظهار تاسف از اين پاسخ بسيار نامناسب شوراي حكام، به حسن نيت جمهوري اسلامي ايران در دادن اطمينان به جامعه بين المللي و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي هشدار مي دهيم كه ادامه اين سياست غير اصولي توسط شوراي حكام نه فقط هيچ گونه جايي براي تصويب پروتكل الحاقي در مجلس هفتم باقي نخواهد گذاشت، بلكه ما را به اين جمع بندي هدايت مي كند كه ادامه اين تعهد بين المللي در چهارچوب اجراي پروتكل الحاقي و بازگذاردن فضاي كشور براي بازرسان سازمان بين المللي انرژي هسته اي چه سودي براي ملت دارد و نيازمند بازنگري است.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دولت اعلام مي كنيم كه با قاطعيت و جديت سياست تكميل چرخه سوخت براي نيروگاه هاي هسته اي را ادامه داده و به قطعنامه هايي از اين دست توجهي ننمايد.
حداد عادل :
آماده ايم همكاري
با آژانس را ادامه دهيم
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه كه اكنون مورد ترديد است، اعتماد ايران به آژانس است. دليلي نمي بينيم كه ايران از استفاده  صلح آميز از انرژي هسته اي محروم شود.دكتر غلامعلي حدادعادل در سخنان پيش از دستور خود به تصويب بيانيه شوراي حكام و مفادي از اساسنامه آژانس اشاره كرد و گفت: «بايد پرسيد وقتي ايران عمل به اين اساسنامه را پذيرفته و نظارت بازرسان را قبول كرده است، مخالفت با غني سازي اورانيوم چه معنايي دارد؟ به نظر مي رسد سلطه  سياسي قدرت ها بر آژانس، آن را به ابزاري براي منافع سياسي برخي كشورها تبديل كرده است.»
حدادعادل در ادامه گفت: گويا قرار است به بهانه ممانعت از فعاليت تسليحاتي اتمي، مانع فعاليت صلح آميز كشورهاي مستقل شوند؛ در حالي كه ايران همچنان كه در چند سال اخير حسن  نيت خود را به اثبات رسانده، آماده است اين همكاري را ادامه دهد.
با هنر :
آژانس از وظايف خود
تخلف كرده است
اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي بخواهد چيزي را تصويب كند كه حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را از ما بگيرد، خلاف مقاوله  نامه  NPT است و آژانس از وظايف خود تخلف جدي كرده است كه ما موضوع را پي گيري خواهيم كرد.
محمدرضا باهنر، نايب  رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با (ايسنا)، در خصوص تصويب قطعنامه  اروپايي ها درباره  پرونده  هسته اي كشورمان در نشست شوراي حكام و بدون راي گيري، اظهار داشت: حرف ما تغيير نكرده است و ما از حق قانوني خود براي دستيابي به فناوري هسته اي در جهت استفاده صلح آميز دفاع مي كنيم و بر آن تاكيد داريم. وي اظهار داشت:« جمع بندي ما اين نيست كه مذاكرات بايد قطع شود. ما مذاكرات را ادامه مي دهيم؛ اما نه با كشورهاي خاص. شايد از اين به بعد بر كشورهاي ديگر تاكيد بيشتري داشته باشيم. »
وي تأكيد كرد:ما از حق خودمان دفاع مي كنيم و مذاكرات را در هر سطحي ادامه مي دهيم. ما به كشورهايي كه مدعي هستند تعهد داده ايم و همواره براي اينكه مطمئن شوند ما براي استفاده نظامي از فناوري هسته  اي تلاش نمي كنيم با آنها مذاكره كرده ايم. ولي ما از حق خود به هيچ وجه صرف نظر نمي كنيم.
احمد توكلي :
از موضع دولت پشتيباني مي كنيم
عضو هيات رئيسه فراكسيون اصول گرايان در مجلس درباره قطعنامه اخير شوراي حكام گفت: مجلس شوراي اسلامي حاضر نيست زير بار زور برود.
احمد توكلي نماينده مردم تهران و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس درباره قطعنامه شوراي حكام درباره فعاليتهاي هسته اي ايران گفت: قاطعانه، قطعنامه شوراي حكام را رد مي كنيم و از موضع دولت كه همان ايستادگي و ادامه فعاليت در زمينه فناوري هسته اي ايران است، پشتيباني مي كنيم.اين نماينده تهران افزود: ما از دولت مي خواهيم كه غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد.
مخبر كميسيون امنيت ملي
و سياست خارجي:
بايد در روند مذاكره با اروپايي ها تجديدنظر كنيم
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در واكنش به تصويب قطعنامه  پيشنهادي اروپايي ها عليه ايران بدون راي گيري در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، گفت: «تصويب اين قطعنامه نشان مي دهد كه اروپايي ها قابل اعتماد نيستند و نمي شود با آنها مذاكره كرد.»
كاظم جلالي، نماينده  مردم شاهرود، با بيان اين مطلب اظهار داشت: بعد از چند روز بحث و اختلاف نظر در شوراي حكام، پيش نويس قطعنامه  اروپايي ها به تصويب رسيد. هرچند كه كشورهاي غير متعهد تلاش جدي كردند و اختلاف نظر در شوراي حكام جدي است. وي با اشاره به اينكه اروپايي ها و آمريكايي ها طبق يك روال كه چند بار تكرار شد، بدون راي گيري و بر اساس اجماع صوري و شكلي قطعنامه را تصويب كردند، اظهار داشت: «آنها نشان دادند كه نمي خواهند نگاه فني به پرونده  ايران داشته باشند و حركت ها و همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ناديده گرفته شد.»
جلالي تصويب اين قطعنامه را نشانگر اين دانست كه اروپايي ها و آمريكايي ها نمي خواهند معاهده NPT و پروتكل الحاقي به طور كامل اجرا شود. وي گفت: بر اساس ماده ۴ NPT بايد به اعضاي اين معاهده براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي كمك شود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي:
كشورهاي اروپايي
نبايد محور گفت وگو باشند
محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: ايران بايستي ضمن دفاع از موضع قانوني خود مبني بر استفاده صلح آميز از دانش هسته اي به گفتگو و رايزني و ارتباط با دول مختلف ادامه داده و مواضع كشورهاي اروپايي را محور گفتگو قرار ندهد.
وي آينده جمهوري اسلامي را روشن ارزيابي كرد و افزود: موضع مسئولين در همه سطوح هماهنگ است، امروز دولت و مجلس اگر بخواهند يك نقطه مشترك داشته باشند قطعا آن استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است.

بيانيه سپاه پاسداران به مناسبت هفته دفاع مقدس
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي با تبريك خجسته ميلاد سيد و سالار شهيدان، امام حسين(ع) و روز پاسدار و گراميداشت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس، مقاومت و حماسه آفريني ملت ايران در برابر تجاوز گران به ايران اسلامي را سند افتخاري دانست كه براي هميشه بر تارك اين كشور خواهد درخشيد.در بخشي از اين بيانيه آمده است: هر چه از سال هاي دفاع مقدس مي گذرد، اسناد بيشتري كه حكايت از دخالت آمريكا در آغاز و ادامه جنگ تحميلي دارد، آشكار و درمعرض افكار عمومي جهانيان قرارمي گيرد.سپاه پاسداران در پايان آورده است: تقارن رزمايش بزرگ بازدارنده عاشوراي ۵ و آغاز هفته دفاع مقدس فرصت مناسبي است تا ملت وفادار و فداكار ايران اسلامي به خصوص جوانان، نوجوانان و فرهيختگان كشور با بازخواني دوران دفاع مقدس و ظرفيت توانمندي هاي امروز سپاه، راه هاي جديد مقابله با تهاجمات همه جانبه دشمنان به خصوص آمريكاي جنايتكار و سلطه گر در عرصه هاي مختلف اعم از نظامي و فرهنگي و ساير نيروهاي مسلح را جست وجو و در صحنه عمل به كار گيرند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |