پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۴
اين پاييز
چند خط درباره فصل خوشرنگي كه امروز در دو روزگي است. البته دومين روز چند ميليارد سالگي 
016758.jpg
اديب وحداني 
۱-الان هم مي شود ماست گير آورد و آن را ترشاند، هم خيار و هم كشمش و يك خرده سبزيجات طبعا. اگر فصل هاي سال معني مي دادند كه ميوه هاي منحصر به زماني خاص را مي شد فقط در همان زمان ها ميل كرد، اما حالا دوره  همه  ميوه ها و همه  غذاها در همه  زمان هاست. كسي ديگر دلش براي هندوانه لك نمي زند، اگر پولش را داشته باشد انگار نه انگار كه همين چند سال قبل بود كه اگر كسي پولش را هم داشت، باز هم دلش براي ميوه هاي تابستان در فصل پاييز تنگ مي شد و بالعكس. پس نوشتن درباره پاييز از اين منظر موضوعيتي ندارد.
۲-خش خش برگ هاي زرد زير پا كه يادآور رفع و رجوع تزوير برگ هاي سبز خودنماي درخشان در هرم باد گرم تابستاني است، روال طبيعي زندگي را بدون رعنايي بهار و جسارت تابستان و ترس سرماي تكان دهنده زمستان به رخ مي كشد. گذشت آن چيز بي گذشت را به ياد مي آورد كه زمان نام دارد و جاي هر بلاي ديگري در كنار بلا، قحطي و مرگ جزو چهار امتحان الهي مكاشفات عهد جديد و در ذكر 40 سوار الهام مطرح مي شود. لحظه اي توجه به غذايي كه مي خوريم، به هر نفسي كه فرو مي بريم و قدمي ما را به مرگ نزديكتر مي كند، نگاه سرسري به آيينه بعد از هر بار شستن صورت و تميز كردن دهان و لثه ها با مسواك، روييدن هر برگ و زاييدن هر مادر، گذشت هر مدت زمان براي رسيدن به يك وعده، سوار شدن بر هر رانه و پياده شدن از آن، هر نگاه به عقربه ساعت و هر توجهي به تغيير اعداد گوشه پايين سمت راست صفحه مانيتور و تاثيرگذارتر از همه، هر قاب عكسي، چه خالي و چه پر، از رفتني حكايت دارد كه بازگشتي براي آن نيست با اين حال اكثر آدم هاي اين روزها عقيده دارند اين پاييز مثل همه پاييزها است. چرا بايد درباره اش نوشت؟
۳- خرمالوهاي كم رنگي كه اگر بخواهند جلايي پيدا كنند به جبر روزگار گرفتار و طعمه گنجشكان و ديگر پرندگان خرمالو خوار مي شوند، يك واقعيت جدي از يك شروع يك روزنامه پايتختي اند كه اصل قضيه سرما شان حذف شده است. چه كار به خاطر اثر گلخانه اي باشد و چه دستپخت حفره اوزون. خرمالويي كه روي آن برف نشسته باشد اصل واقعيت پاييز تهران است، اما آن كس كه اميد بسته باشد خرمالويي را بخورد كه چند روزي يا حتي چند لحظه اي زير برف بوده است، بهتر است از تهران برود. پاييز تهران ديگر آن پاييز سابق نيست. آيا حق با آنهاست كه مي گويند اين پاييز موضوع سوژه مناسبي براي گزارش نوشتن نيست؟
۴- كيف خريدن و انتخاب لوازم التحرير و البته لباس نو براي مدرسه و آرايشگاه رفتن و برنامه ريختن براي به كوچه نرفتن و تعطيلي استخرها و راه افتادن تبليغ هايي كه به هر گوشه زندگي هركس سرك مي كشند يك واقعيت شروع پاييز است. اما تعطيلي كلاس هاي تابستاني و باز شدن محل هاي تفريحي ورزشي پاييزي - زمستاني و برنامه ريختن براي سرگرمي هاي جدي داخل خانه و تعطيل شدن تبليغ هاي كلاس هاي تابستاني هم يك واقعيت ديگر همين فصل است. لباس خريدن و برنامه ريختن براي انجام انواع كارهاي درآمدزاي عيدانه و پذيرفتن گذشت يك زمان قراردادي ديگر كه شب و روز با هم برابر مي شوند و جشن گرفتن به خاطر رسيدن موسم استراحت و فراهم آمدن وقت كافي براي كارهاي نكرده سال گذشته و تصميم گرفتن براي سال جديد و عمل نكردن به همه اينها يك رخداد بهارانه است. شروع تابستان كه وقت همه جور فروش هاي تابستانه و كارها و سرگرمي هاي روزهاي عرق ريختن و كلاس هاي كنكور و ترم هاي تابستاني دانشگاه ها و كلاس هاي تقويتي و كنكور همه از ويژگي هاي تابستان است و صدالبته ورزش هاي زمستاني و لاستيك سواري بعضي قشرها و چوب سواري افرادي ديگر هم از ويژگي همه اين فصل هاست. پس چه ويژگي اي دارد پاييز؟
۵- هيچ استبعادي ندارد كه بيماري خاصي را منحصر به فصل خاصي بدانيم. اصلا در دنيايي كه هي از خاصيت ها كم مي شود چطور مي شود گفت حساسيت بيماري پاييزي است؟ نه خير، بيماري بهاري است و اگر چند تا گل و گياه آپارتماني داشته باشيد در كل فصل ها ميزبان كهير و خش خش سينه و آبريزش بيني و تورم رگ ها و خيلي ديگر چيزها مي توانيد باشيد. سرماخوردگي هم كه به يمن فعاليت هاي تاثيرگذار ويروس هاي زمان نشناس و عمدتا مهاجر و با كمك جدي باد كولرهاي آبي و گازي و به خصوص كولرهاي اتومبيل در هر زماني بروزي جدي پيدا مي كند و عده اي را درگير بيماري مي كند، عده اي ديگر را درگير چيزي مي كند كه بدتر از مرگ است و اسمش را مي دانيد كه ترس است و البته كمتر كسي از يك سرماخوردگي پاييزي، زمستاني، تابستاني يا بهاري مي ميرد. چه نيازي كلا به مطرح كردن پاييز به عنوان يك فصل پربيماري وجود دارد؟
۶- آبان سردترين ماه سال است يا آذر يا دي؟ جواب دادن ممكن نيست. اگر سيستم گرمايش خانه كار نكند شايد يك سرماي جزيي بهاري هم به چشم بيايد و اگر درست كار كند، در فيروزكوه هم مي  توان سرما را تحمل و با آن زندگي كرد. گواه، تمام هموطن هاي فيروزكوهي. گرم ترين ماه سال هم لابد يك ماهي است و يك روز مثل روزهاي ديگر. معتدل ترين ماه سال را هم مي شود تخمين زد، گرچه از اعتدال حرف زدن قدري شوخي به نظر مي   آيد در دنياي دنبالترينهاي متعارف و نامتعارف. مهر هم طبق برخي آموزه هاي كهن بين المللي ماه تعادل است و آذرماه تندروي هاي سطحي. هرماه ديگر هم ويژگي هاي ديگري دارد و حتي اگر هر ماهي و هر روزي مثل هر ماه و هر روز ديگري نباشد و آذرماه آخر پاييز و محل وقوع اتفاق ها باشد هم باز زندگي هميشه مي گذرد و البته زمان.

آيا مي دانيد كه
۳۵هزار مهندس كشاورزي بيكارند
روح انگيز محمدي 
براساس آمار موجود در سازمان نظام مهندسي كشاورزي ومنابع طبيعي حدود 160 هزار نفر دانش آموخته رشته هاي كشاورزي در كشور حضور دارند كه از اين تعداد 35 هزار نفر در بخش دولتي و 34 هزار نفر در بخش غيردولتي و مرتبط مشغول به كار هستند.
بر اساس اين گزارش 35 هزار نفر از اين كارشناسان هنوز به دنبال كار هستند و 55 هزار نفر هم در بخش هاي غيرمرتبط فعاليت مي كنند.
به عقيده كارشناسان اين آمارها نشان مي دهد كه دولت با هزينه هاي هنگفت علاوه بر اينكه وقت جوان را 5-4 سال تلف كرده عملا نتوانسته است از سرمايه گذاري خود استفاده بهينه را بكند.
اكنون علاوه بر مراكز آموزشي دولتي، دانشگاه هاي آزاد اسلامي، مراكز آموزش عالي غيرانتفاعي، دانشگاه علمي - كاربردي و ده ها دانشگاه ديگر با عنوان هاي مختلف و با تبليغات وسيع جوانان را جذب مي كنند و خانواده ها گاه براي تامين مخارج تحصيلي فرزندان دارايي هاي خود را نيز مي فروشند و در نهايت هر روز به لشگر بيكاران دانش آموخته افزوده مي شود.
اما رشته كشاورزي براي فارغ التحصيلان خود مشكلات عديده اي دارد و وجود 55 هزار نفر شاغل دانش آموخته كشاورزي كه نتوانسته اند شغل مرتبط با رشته خود را بيابند و 35 هزار نفر بيكار بايد دولت را به چاره انديشي وادارد...
دولتمردان مي گويند كشور به اين تعداد كارشناس نياز ندارد اما از خود نمي پرسند چرا وقتي نياز كشور به دانش آموختگان محدود است، ما پذيرش دانشگاه ها را محدود نكرده ايم البته از سوي ديگر اگر پذيرش را محدود كنيم براي پشت كنكوري ها چه برنامه هايي داريم؟
مهندس خداكرم جلالي رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي ومنابع طبيعي كشور مهمترين چالش رشته كشاورزي را انتخاب رشته دانشجويان مي داند و مي گويد: اين موضوع يك امر زيربنايي است.
بر اساس آمارهاي موجود كه ازنظر سنجي ها بدست آمده، 70 درصد دانشجويان رشته هاي كشاورزي اعلام كرده اند كه از رشته هاي انتخابي خود شناختي نداشته اند و صرفا براي ورود به دانشگاه آن را انتخاب كرده اند و همين عده علاقه اي خاص به رشته خود ندارند.
در پذيرش دانشجو براي چنين رشته هايي بايد توانمندي ها و علايق شخصي مدنظر قرار گيرد و مسوولان براي رفع اين نقيصه چاره انديشي كنند.
جلالي معتقد است: به دليل پيشرفت علم و فن آوري كشاورزي و راهكارهاي نوين در توليدات كشاورزي زمينه هاي بسياري براي اشتغال دانش آموختگان اين بخش وجود دارد اما متاسفانه بر اساس آمار موجود تنها 08/0 درصد بهره برداران كشاورزي داراي تحصيلات دانشگاهي هستند يعني كمتر از يك درصد. اين بهره برداران در صورت برنامه ريزي مناسب مي توانند با استفاده از كارشناسان كشاورزي توليد و كيفيت را افزايش دهند و سازمان نظام مهندسي برنامه هايي دارد كه بهره برداران تشويق به همكاري با كارشناسان كشاورزي شوند.
وي مي افزايد: بااستفاده از كارشناسان كشاورزي مي توانيم به بهره وري مطلوب برسيم در حالي كه اكنون با بهره وري مطلوب فاصله زيادي داريم.
اما وي تاكيد كرد: در شرايطي مي توان اشتغال كارشناسان را افزايش داد كه آنها توانايي داشته باشند وبا فن آوري ودانش روز دنيا آشنا باشند.
جلالي دراين زمينه به كاستي هاي دانشگاه ها اشاره مي كند و مي گويد: متاسفانه در دانشگاه ها از روش هاي علمي و كاربردي استفاده نمي شود و در نتيجه فارغ التحصيلان اعتماد به نفس و شجاعت لازم را ندارند . اگر دانش آموختگان اين توانايي را داشته باشند كه با دانش و فن آوري روز دنيا پيش بروند، بهره وري ارتقا مي يابد و سند و مدرك اين استدلال هم افزايش توليد گندم است.
يعني در سال 83-82 براي يك ميليون هكتار زمين هاي گندم زار 3300 نفر به عنوان ناظر گندم با مزرعه داران همكاري كردند و راندمان توليد به طور متوسط در هكتار در زمين هايي كه تحت پوشش مهندسان ناظر بودند به 600 كيلوگرم رسيد.
وي اعلام كرد: سال آينده اين طرح در سطح يك ميليون و 200 هزار هكتار با به كارگيري 4200 نفر مهندس كشاورزي انجام خواهد شد.
مهندس جلالي براي ادعاي خود به سند ديگري اشاره مي كند و مي گويد: توفيقات بخش كشاورزي به دليل رعايت اصول فني و علمي درسال هاي اخير و كشاورزان نمونه اي هستند كه سه برابر ميانگين كشور توليد مي كنند.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي ومنابع طبيعي، نرخ بيكاري در اين بخش را 22 درصد اعلام مي كند و مي گويد: گرچه وظيفه سازمان ايجاد شغل نيست اما دراين زمينه سال گذشته موفق شديم يكهزار نفر مهندس كشاورزي را مشغول به كار كنيم.
دختران نيز در سال هاي اخير علاقه مندي خاصي به رشته هاي كشاورزي نشان داده اند و سال گذشته 70 درصد ظرفيت پذيرفته شدگان دانشكده هاي كشاورزي را دختران به خود اختصاص دادند.

دلا يل مخالفت ميراث فرهنگي با مسير متروي اصفهان
016755.jpg
سازه هاي تاريخي كه سنگين هستند و مصالح آنها عموما مركب از آجر و ملاط گچ است، در شرايط خستگي تاريخي به سر مي برند و تنها با حفاظت ومرمت اصولي و علمي به طول عمر اين سازه ها افزوده مي شود. بنابراين هرگونه تغيير در شرايط محيطي ايستايي آنها، از جمله اعمال هرگونه لرزش حتي لرزش هاي جزيي، بر ايستايي آنها تاثيرات مخرب بر جاي مي گذارد
محمد حسن محب علي 
رياست سازمان ميراث فرهنگي، ضمن ارايه توجيهات و نظرات اين سازمان، ممنوع بودن عبور مترو از چهارباغ را اعلام كرد و مسير جايگزين شمس آبادي را بلامانع دانست، اما...
ميراث استان ها- موضوع ساخت قطار شهري اصفهان به رغم مخالفت مكرر مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي و لزوم تغيير مسير مترو از اين خيابان به خيابان شمس آبادي هنوز به فرجام روشني منتهي نشده است.
اصرار مسوولان مترو شهر اصفهان به رغم آگاهي از پيامدهاي اين ساخت و ساز در بافت تاريخي اصفهان براي بسياري جاي تعجب دارد. با اين وجود مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هنوز در تلاشند تا مسوولان قطار شهري را به ارايه گزارش هاي دقيق تر و انجام مذاكرات همه جانبه ترغيب كنند. اين مطالعات بايد به بررسي جامع موضوع مورد بحث يعني احداث قطار شهري در زير يكي از خيابان هاي تاريخي اصفهان منجر شود.
لزوم انجام مطالعات پايه در مورد طراحي هرگونه پروژه اي، آنقدر بديهي است كه يادآوري آن تكرار مكررات خواهد بود. هر چه يك پروژه داراي پهنه وسيع تر و اهميت بيشتري باشد، حوزه هاي در بر گيرنده مطالعات زمينه و پايه آن گسترده تر خواهد بود.
در مورد طراحي و اجراي پروژه بزرگ و با اهميت قطار شهري اصفهان و حومه به لحاظ:
۱ - وجود بافت تاريخي يگانه اصفهان
۲- شرايط ويژه زمين ساختي در بستر شهر اصفهان و در پيرامون بلافصل آن
۳- زيست بوم ويژه اصفهان كه گذشتگان ما با انديشه و تخصص و مديريت، در يك بستر خشك و بي باران و سخت كويري، محيطي سبز، نرم و پربار براي زندگي و بالندگي انسان فراهم كرده اند، اهميت مطالعات پايه بيشتر دانسته مي شود.
اهميت اصفهان 
اصفهان به اذعان برجسته متخصصان و پژوهشگران ايراني و خارجي در ميان شهرهاي ايران و به اعتباري در جهان اسلام، يك استثنا و يكي از شگفتي هاي تمدن بشري است. اين شهر متضمن نغزترين جلوه هاي معماري و شهرسازي دوران اسلامي ايران است. در ميزان اهميت اصفهان در سطح بين المللي همين بس كه يازده شهر تاريخي درجه اول جهان، از جمله شهرهاي فلورانس، فرايبورگ، توكيو و سن پترزبورگ، خواهرخواندگي با اصفهان را اعتبار افتخارآفريني به شمار مي آورند. محور چهارباغ عباسي تا سي و سه پل و چهارباغ بالا، از اولين خيابان هاي ابداع شده در جهان با مفهوم بولوار، به معني گردشگاه عريض، مشجر و داراي گردش آب و به عقيده پژوهشگران، الگوي بولوارسازي هاي اروپايي است.
با هماهنگي 
زمينه هاي اجرايي رونق توريسم به شكل حفظ، مرمت و احياي ميراث فرهنگي و بافت هاي تاريخي شهرهاي ايران، در چند ماده از قانون برنامه پنج ساله سوم، انعكاس يافت.
در طول اين برنامه به خاطر بخشي نگري برخي مسوولان و مجريان در اجراي برنامه ها و طرح هاي مربوطه و عدم توجه آنان به اصل مهم لزوم هماهنگي و همه جانبه نگري و بي توجهي به امر توسعه پايدار كه موجب رسيدن آسيب به آثار فرهنگي تاريخي و به بستر و زيست بوم آنها شده است، اين روند يك موضوع مرتبط با امنيت ملي تلقي شد، تا  آنجا كه شوراي عالي امنيت ملي يعني عالي ترين مرجع حفظ امنيت كشور، آئين نامه حفاظت از ميراث فرهنگي را تدوين، تصويب و به تمام دستگاه هاي اجرايي، ابلاغ كرد.
متعاقب آن، هيات وزيران در مصوبه ويژه اي، تمام دستگاه هاي اجرايي را مكلف به هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در طراحي و اجراي پروژه هاي خود، كرد. بنابراين كليه اقدامات عمراني، از جمله ايجاد قطار شهري در اصفهان و حومه، در تمام مراحل طراحي و اجرا، بايستي با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد.
مترو اصفهان و ضرورت هاي مطالعاتي
كليات طرح مترو اصفهان در ارتباط با آثار فرهنگي تاريخي، چند بار از سوي سازمان ميراث فرهنگي سابق مورد بررسي قرار گرفته و بر حسب قانون، اعلام نظر شده و با عبور مترو از چهارباغ اكيدا مخالفت شده است.
آخرين مورد بررسي در اولين جلسه شوراي حفاظت بافت فرهنگي تاريخي اصفهان انجام گرفت كه در تاريخ 28/10/1381 در محل استانداري اصفهان به رياست استاندار و با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي وقت و كليه مقامات و مسوولان ذي ربط استان و شهر و مسوولان قطار شهري، مشاوران و ... ، شامل حدود 50 نفر حاضران در جلسه تشكيل شده بود، انجام شد. در اين جلسه رياست سازمان ميراث فرهنگي، ضمن ارايه توجيهات و نظرات اين سازمان، ممنوع بودن عبور مترو از چهارباغ را اعلام كرد و مسير جايگزين شمس آبادي را بلامانع دانست .
در طول اين مدت نيز متاسفانه هيچگاه به درخواست هاي اين سازمان مبني بر انجام مطالعات لازم تكميلي، پاسخ مثبت داده نشده و مرتبا مسير پر مخاطره و مطالعه نشده چهارباغ عباسي، كه عبور مترو از آن نقض غرض تبديل اين خيابان به يك محور پياده است، مطرح مي شود.
هنوز نمي دانيم كه آيا ساختار زمين در اصفهان از سوي مشاوران ايراني و خارجي مورد بررسي، مطالعه و شناخت قرار گرفته و تاثيرات احداث مترو بر اين ساختار و چگونگي اقدامات اجرايي در آن به طور همه جانبه بررسي شده است يا خير؟
به نظر كارشناسان و پژوهشگران زمين شناس، مسايل مربوط به ساختار زمين در اصفهان، در سه محور عمده زير طبقه بندي مي شود:
۱- با اين كه ميزان بارندگي سالانه در اصفهان بسيار كم است، با اين همه به علت تزريق آب زاينده رود از طريق عملكرد پل بندهاي اين رودخانه به لايه مركب از ماسه نرم موجود در زير شهر، كه قطار زيرزميني نيز با اين لايه سر و كار دارد. يك جريان آرام آب در زير شهر، فعال است. اين جريان منشا تاثيرات مثبت و تعيين كننده اي بر زيست بوم اصفهان است.
در عمق عبور مترو، كه ماسه نرم و ريزدانه اشباع از آب جاري وجود دارد، لازم  بوده است تاثيرات متقابل آب با سازه هاي موجود، سازه جديد تونل مترو و زمين،  تغيير خواص مصالح با بالا آمدن سطح آب مورد بحث در بالا دست سازه جديد و پايين رفتن سطح آب در پشت اين سازه، نقش جريان آب در شست وشوي دايم بستر اين جريان و اساسا تاثير مداخله در عملكرد بسيار مهم و حساس جريان آب زيرزميني و ايجاد اختلال در آن بر محيط زيست اصفهان و طبعا بر آثار تاريخي، بررسي شود و مطالعات لازم انجام و مدل هاي تحليلي براي هر مورد ارايه شود.
۲ - لايه مورد بحث با تركيب بسيار حساس شامل ماسه نرم و ريزدانه، داراي خاصيت روانگرايي بسيار بالايي است.
۳- سازه هاي موجود و به ويژه سازه هاي تاريخي كه سنگين هستند و مصالح آنها عموما مركب از آجر و ملاط گچ است، در شرايط خستگي تاريخي به سر مي برند و تنها با حفاظت ومرمت اصولي و علمي به طول عمر اين سازه ها افزوده مي شود. بنابراين هرگونه تغيير در شرايط محيطي ايستايي آنها، از جمله اعمال هرگونه لرزش حتي لرزش هاي جزيي، بر ايستايي آنها تاثيرات مخرب بر جاي مي گذارد. بنابراين براي سه مورد فوق لزوم بررسي جامع و ارايه مدل تحليلي كامپيوتري وجود دارد.
مترو در پاريس، رم، آتن، قاهره، ... و بالاخره در اصفهان 
يكي از شهرهايي كه از نظر فراواني آثار فرهنگي - تاريخي نمايان و پنهان، تا حدودي با اصفهان قابل مقايسه است، شهر رم است.
پس از حدود يكصد سال مطالعه، پژوهش و مباحثه، در مورد اهداف قطار شهري، امروز رم تنها داراي يك خط مستقيم مترو و يك شاخه فرعي است.
در جشن هاي آغاز هزاره سوم ميلادي - كه در هر هزار سال فقط يك بار تكرار مي شود - پيش بيني مديريت شهري اين بود كه زايران، مومنان و گردشگران بي شماري از تمام دنياي مسيحي، براي حضور در جشن هاي هزاره سوم ميلادي، خود را به رم خواهند رسانيد و در اين شهر، به اصطلاح،  جاي سوزن انداختن پيدا نخواهد شد.
از جمله پيش بيني هاي رفاهي و تسهيلات و تداركات و واجبات براي اين جشن ها، اتصال تونل موجود مترو به يك ترمينال عظيم شهري، به منظور حل و فصل بخشي از بحران آمد و شد بود. دو سه ماه پيش از آغاز سال مسيحي و جشن هاي هزاره سوم، مسير در دست احداث زيرزميني به خاطر برخورد با يك اثر مختصر و مشكوك متعلق به آن دوره امپراتور نرون، مربوط به حدود دو هزار سال پيش از اين قرن اول مسيحي، متوقف شد و هرگز به ترمينال موردنظر نرسيد و جشن ها، بدون بهره گيري از اين دسترسي انجام شد. اين احساس و رفتار مديران و مسوولان يك شهر با آثار تاريخي و شناسنامه شهرستان است و در سايه اينگونه اقدامات و ديگر اقدامات هماهنگ موردنياز در سراسر ايتاليا است كه سالانه 70 - 60 ميليارد دلار درآمد از گردشگراني كه به خاطر آثار فرهنگي - تاريخي به رم و سراسر ايتاليا سفر مي كنند، براي اين كشور حاصل مي شود. اما رفتار با آثار فرهنگي-تاريخي شهرهايي مانند اصفهان، اين شهرها را ناتوان از جذب گردشگر كرده است.
نمونه كوچكي از آثار ويران شده اصفهان در چند سال اخير عبارتست از تخريب باغ خلوت در دولتخانه صفوي و احداث ساختمان در آن، تخريب حمام خسرو آقا، تخريب ديوار چهلستون، تخريب مصلي دوره صفوي و تعداد زيادي قبور، تكايا، بقاع علما و بزرگان در تخت فولاد، تخريب كاروانسراي تحديد و بافت با ارزش پيرامون آن و ايجاد ساختمان غيرقانوني موسوم به جهان نما به جاي آنها، تخريب بازمانده هاي سردر و سيستم آبرساني باغ هشت بهشت، تخريب بخشي از باغ هشت بهشت و تبديل آن به پاركينگ،  تخريب باغ هاي چهار باغ بالا و انبوه سازي خارج از ضابطه و بسيار متراكم در آنها، تخريب تعداد زيادي واحد هاي باارزش در جلفا و تغيير چهره اصيل اين محله با مرتفع سازي ها، تخريب تعداد زيادي خانه در بافت تاريخي اصفهان و ... تجاوز به حريم آثار تاريخي در بافت تاريخي اصفهان و حاشيه زاينده رود . رفتار فعلي ما با شهر بي مانند، با شكوه، مظلوم و بي پناه اصفهان، شهري كه تبلور درخشان فرهنگ و مدنيت دوران اسلامي كشورمان است و بيگانگان به خواهر خواندگي او افتخار مي كنند، آن را در معرض بي حرمتي قرار داده ايم.
در مورد اصفهان بايستي از كامل بودن مطالعات انجام شده، از تاثيرات اجراي پروژه به آثار تاريخي، از تاثيرات دوران بهره برداري تاسيسات بر آثار تاريخي، از تاثيرات اجراي پروژه بر محيط زيست شهر و حومه و ... اطمينان حاصل كرد. امروزه اين بررسي ها با كمك ابزارهاي موجود به وسيله متخصصان، قابل انجام و ارايه است.
مشاور سازمان ميراث فرهنگي 
نكته : همشهري آماده دريافت نظرات كارشناسان مربوطه شهرداري اصفهان در پاسخ به اين مطلب است.

نمايشگاه خدمات شهري و ابزار مدرن
آرمانشهر خدمات

016773.jpg
016779.jpg
016776.jpg
016749.jpg
نمايشگاه هر چند نمايشگاه خدمات شهري بود اما در كنار تيرهاي چراغ برق تزئيني، سطل آشغال و تاب و سرسره كه براي فضاي سبز، پارك ها و خيابان ها مورد استفاده قرار مي گيرد، انواع چمن هاي مصنوعي، كودهاي شيميايي و سموم كشاورزي، تعجب بازديدكنندگاني را كه براي ديدن خدمات شهري آمده بودند برمي انگيخت. در محوطه باز نمايشگاه نيز انواع ماشين هاي سبك آتش نشاني و جمع آوري زباله ها، براي بازديد مردم قرار گرفته بود.
طراحي و اجراي نورپردازي هاي فضاهاي سبز شهري، پارك ها، پل ها، ميادين، تنديس ها و...به وسيله نور روي ديوارها و سطوح بلااستفاده شهري، نورپردازي ساختمان ها و فرهنگسراها، خدماتي است كه غرفه هاي نورپردازي نمايش مي دهند
سدوم قرمز، مامي لاريا، ژيمنو كاليسيدم، ماشين CNG و تاب و سرسره! تعجب نكنيد امروزه اگر سري به نمايشگاه بين المللي بزنيد، همه اينها را در يك محوطه 6 هزار متر مربعي در كنار يكديگر مي بينيد، در نمايشگاه بين المللي خدمات شهري.
گل و گياه، ماشين آلات و خدمات شهري 
وارد سالن 25 كه مي شويم، بوي تند سم كشاورزي، براي لحظه اي متوقف مان مي كند. از يكي از غرفه دارها سوال مي كنيم و ترديدمان براي حضور در نمايشگاه خدمات شهري برطرف مي شود. البته بهتر است بگوييم نمايشگاه حمل و نقل و خدمات شهري و فضاي سبز و...
دومين نمايشگاه خدمات شهري، از روز يكشنبه 29شهريورماه به مدت 5 روز در محل دايمي نمايشگاه بين المللي آغاز به كار كرده و امروز آخرين روز آن است.
در اين نمايشگاه 100 شركت داخلي و خارجي از كشورهاي ايران، تركيه، آلمان، دانمارك، هلند، ايتاليا و انگلستان در قالب نماينده هاي ايراني شركت كرده اند و كالاهاي خود را در خصوص مبلمان شهري به نمايش گذاشته اند. در لحظه ورود به سالن، نمايشگاه به همه چيز شبيه است جز نمايشگاه خدمات شهري. ماشين آلات كشاورزي در كنار گياهاني از قبيل انواع كاكتوس ، گل هاي تزئيني چمن مصنوعي قرار گرفته اند و در سوي ديگر نمايشگاه نحوه آبياري قطره اي در كشاورزي را مي توان ديد. غرفه ها از نظم و ترتيب خاصي برخوردار نيستند، اما در مجموع اينجا نمايشگاه خدمات شهري است كه علاوه بر ارايه خدمات لازم در خصوص مبلمان شهري، خدمات متفاوتي را نيز در زمينه فضاي سبز، پارك ها و همين طور زيباسازي ساختمان هاي شهري و نورپردازي  ارايه مي دهند.
تنوع رنگ و چينش وسايل درون غرفه ها، بيش از هر چيز به چشم مي آيد. در بسياري از موارد نمونه هايي از وسايلي كه هر شركت مي تواند به مصرف كنندگان ارايه دهد در درون غرفه ها قرار گرفته است. ماكت هايي از زمين بازي بچه ها و گل هاي تزئيني براي پارك ها و فضاي سبز. از انواع صندلي هايي كه در بلوارها و پارك ها قابل استفاده هستند تا سطل هاي زباله و وسايل بازي كه در پارك ها و مهدكودك ها قابليت نصب دارند، در اين نمايشگاه ديده مي شود.
هرچند نمايشگاه خدمات شهري و حمل و نقل از بازديدكنندگان زيادي برخوردار نيست،اما تمامي شركت كنندگان سعي كرده اند در همين مدت زمان كوتاه و فضاي كم، آخرين فن آوري ها و توليدات خود در مورد خدمات شهري، شامل فضاي سبز، زيباسازي، آتش نشاني، ترافيك و خدمات فني و عمراني و همين طور حمل و نقل زميني، هوايي و دريايي را در اختيار بازديدكنندگان قرار دهند.
علاوه بر نمايندگان شركت خارجي در ايران، 600 شهرداري از كل كشور و تعداد زيادي از متخصصان، صاحبان صنايع و كارشناسان نيز در اين نمايشگاه شركت كرده اند.
بازيافت زباله در نمايشگاه 
رشد روزافزون جمعيت، افزايش و تنوع محصولات و كالاهاي مصرفي، روند صعودي مصرف گرايي در بين شهروندان، متداول شدن الگوي نامناسب مصرف در جامعه و بسياري از عوامل ديگر باعث شده تا امروزه با مشكلات و معضلات بسيار جدي و پيچيده اي به عنوان زباله يا در اصطلاحي صحيح تر، مواد زايد شهري روبه رو باشيم. از همين رو يكي از مهمترين نكات اين نمايشگاه حضور سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري ها است.
اين سازمان در كنار معرفي روش هاي مناسب جداسازي زباله و همين طور جمع آوري آن، روش هايي را نيز در خصوص كاهش توليد زباله و اصلاح الگوي مصرف ارايه كرده است.
در حال حاضر در كلانشهر تهران روزانه 7 هزار تن زباله توليد مي شود كه 70 درصد آن از پس ماندهاي مواد غذايي و مواد آلي و فسادپذير كه اصطلاحا به آن زباله  تر هم اطلاق مي شود، است. از اين رو اولين اقدام موثر هر يك از شهروندان اصلاح الگوي مصرف و كاهش توليد زايدات شهري است. سازمان بازيافت اميدوار است كمي از اين هدف مهم در اين نمايشگاه حاصل شود.
نور و تبليغات شهري 
طراحي و اجراي نورپردازي هاي فضاهاي سبز شهري، پارك ها، پل ها، ميادين، تنديس ها و فضاهاي مناسب حومه شهر، ارايه جذاب ترين روش هاي تبليغاتي و اطلاع رساني شهري به وسيله نور روي ديوارها و سطوح بلااستفاده شهري، نورپردازي ساختمان ها و فرهنگسراها، خدماتي است كه يكي دو غرفه در نمايشگاه قول اجراي آن را به بازديدكنندگان مي دهند.
نورپردازي علاوه بر جذابيت در ارايه اهداف و كالاها، در كاهش استرس هاي روزانه محيط هاي شهري شهروندان تاثير خوبي دارد، از اين رو استفاده از نور براي تبليغات شهري علاوه بر معرفي بهتر، تاثيرات رواني بهتري نيز به دنبال دارد.
حاشيه نمايشگاه؛ كارگاه هاي آموزشي 
يكي از كارهاي صورت گرفته در دومين نمايشگاه حمل و نقل و خدمات شهري، برگزاري كارگا ه هاي آموزشي در كنار آن است.
اين كار در سالن 26 انجام مي شود. داوود ساماني، مدير ستاد خبري نمايشگاه مي گويد: اين كارگاه هاي آموزشي تخصصي خدمات شهري در زمينه فضاي سبز، آتش نشاني و امور ايمني، بازيافت، زيباسازي و مبلمان شهري برگزار مي شود.
مديريت جمع آوري زباله، مديريت بازيافت، آتش نشاني، ايمني و نجات در قرن 21، آشنايي با سيستم هاي فوق پيشرفته آبياري، مديريت و نگهداري سيستم هاي آبياري قطره اي از جمله موضوعاتي هستند كه در اين كارگاه هاي آموزشي، به علاقه مندان آموزش داده مي شود.
داوود ساماني مكانيزم شناسي، سرويس و نگهداري انواع ماشين هاي چمن زني، آموزش توليد و پرورش رز سرشاخه در ايران، آموزش توليد گل هاي بذري فضاي سبز را به موضوعات ديگر اضافه كرده و مي گويد: مبلمان شهري، كف سازي، مديريت سرويس و نگهداري ماشين آلات خدمات شهري و موارد ديگر كه ذكر شد، توسط استادان و متخصصان برجسته داخلي و خارجي در اين كارگاه ها آموزش داده مي شود.
اين كارگاه ها با هدف ارتقاي سطح دانش فني مديران و كارشناسان شهرداري هاي سراسر كشور و ساير موسسات دولتي و غير دولتي برگزار مي شود و در پايان آن، مدرك معتبر به شركت كنندگان داده خواهد شد.

مصالح نامرغوب، كارگران ناوارد و ساختمان هاي نوساز فرسوده
نو اما دست دوم 
016782.jpg
سيدمحمد سيدي 
واژه آكبند دسته دوم تا به حال به گوشتان خورده است؟ واژه پركاربردي است، سعي كنيد به استفاده از آن عادت كنيد. مي توانيد از آن براي ماشيني كه تازه از كارخانه تحويل گرفته ايد اما ديفرانسيل اش زوزه مي كشد استفاده كنيد، يا براي يخچالي كه هنوز به خانه نيامده به سرويس احتياج پيدا مي كند. حتي لباسي كه با يك بار شستن رنگ خود را از دست مي دهد هم مي تواند يك كالاي آكبند دسته دوم باشد، يعني از بدو توليد كار كرده محسوب مي شود و نيازمند تعمير. اما كاش همه كالاهاي آكبند دسته دوم اينقدر كم ضرر بودند. حسابش را بكنيد يك دستگاه پالايش خون يا تشخيص بيماري خطرناك از همان شروع كار دچار اخلال باشد و كسي پي نبرد. يا اينكه ساختماني كه در آن زندگي مي كنيد بعد از يك هفته ترك بخورد، بعد از يك ماه آب از لوله هايش نشت كند، با اولين باران سقفش نم بدهد و با اولين لرزه...
بسياري از ساختمان هاي تهران و شايد ديگر شهرها چنين مشكلاتي دارند. آنها كار نكرده دسته دوم اند و علتش هم معلوم است؛ با استفاده از كارگران ناآزموده و مصالح غير استاندارد توسط كارفرماياني كه عجله دارند خيلي زود ساختمان را به ارزان ترين قيمت تمام كنند و تحويل مشتري دهند. چهره بهت زده و چشمان از حدقه درآمده ساكنان آپارتماني كه در سعادت آباد فرو ريخت و حيرت اهالي منطقه كه شاهد از هم پاشيدن بناي چند ميلياردي و پايين افتادن كمد لباس از اتاق خواب يكي از طبقات، همه به خاطر فرسوده بودن آن ساختمان نوساز بود. كارشناسان مي گويند بتون، آهن آلات و مصالح اصلي اسكلت باعث پايداري آن مي شوند.
بتون 
در مورد بتون، شكل تهيه، درصد مصالح، مخلوط شدن كامل مصالح و همچنين زمان مصرف آن اهميت زيادي دارد. اين روزها به دليل كمبود سيمان پاكتي، استفاده از سيمان فله اي در كارگاه هاي كوچك رايج شده است. اين ماده اصلي بتون، نبايد به مدت زياد در مجاورت هوا قرار گيرد چون به مرور، خواص خود را از دست مي دهد. به همين خاطر سيمان فله اي براي نگهداري به سيلوي مخصوص احتياج دارد ولي در بسياري از ساختمان هاي در حال ساخت اين نوع سيمان، روي زمين و در كنار بقيه مصالح انبار شده و به مرور مصرف مي شود. ماسه هم كه بيشترين حجم بتون را شامل مي شود بايد كاملا شسته و بدون خاك باشد. ولي بسياري از ماسه هايي كه به كارگاه هاي ساختماني شهر حمل مي شود به وسيله دستگاه هاي سنگ شكن تهيه شده و فقط يك بار سرند مي شود. به اين ترتيب سيمان هواخورده و ماسه خاك آلود روي زمين خاك آلود، مواد اوليه بتوني مي شوند كه 20 درصد آن را خاك يعني دشمن بتون تشكيل مي دهد.
اما اين بتون را كارگراني مي سازند كه فقط به صورت تجربي و نه آگاهانه روشي را براي توليد ملات سيمان يا بتون به كار مي گيرند. آنها روي زمين آخوري درست كرده و به صلاحديد خود ماسه و سيمان را مخلوط مي كنند و آب به آن مي بندند. اين بتون بدون اينكه به صورت اصولي مخلوط شود از صبح تا غروب و به مرور مورد استفاده قرار مي گيرد، در حالي كه طبق آئين نامه بتون، بتون ساخته شده حداكثر تا 50 دقيقه پس از ساخت بايد مصرف شود. در حقيقت بتوني كه صبح ساخته شده وتا نيمه روز كاملا فاسد شده است، تا غروب مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ملاط پس از چند ماه پوك شده و خاصيت چسبندگي خود را از دست مي دهد.
اسكلت فلزي 
و اما آهن. كالايي كه فكر مي كنيد نماد استحكام ساختمان است، هميشه به خوبي به وظايفش عمل نمي كند. قيمت بالاي آهن در بازار، برخي از مصرف كنندگان را به سمت استفاده از آهن مستعمل، زنگ زده و به عبارتي دست دوم كشانده است، اين نوع آهن به راحتي دربازار خريد و فروش مي  شود. از آن بي كيفيت تر، پروفيل و ميلگردهاي تهيه شده در كارگاه هاي كوچك است. تعدادي از اين كارگاه ها ميلگردهاي سايز بالا و شمش هاي تهيه شده از ضايعات را با دستگاه هاي مخصوص آنقدر مي كشند و ضربه مي زنند كه به اندازه دلخواه برسند و آن وقت با دستگاه پرس نقش آج روي آنها حك مي كنند و به عنوان ميلگرد آجدار استاندارد وارد بازار مي كنند.
تعدادي از كارگاه هاي غير مجاز هم ضايعات فلزي را در كوره هاي دست ساز ذوب كرده و تبديل به انواع آهن آلات مي كنند. اين نوع آهن آنقدر ترد و شكننده است كه گاه هنگام جابه جايي مي شكند. اين آهن آلات به طور گسترده و به دور از كنترل با ظاهري نو و استاندارد، توليد و در بنگاه ها خريد و فروش مي شوند و در نهايت به دست مصرف كننده اي مي رسند كه آگاهي لازم را در مورد آنها ندارد.
كارگران 
از طرف ديگر ناآگاهي كارگران ساختماني و كار به دور از استاندارد آنها به همان اندازه مصالح نامرغوب، به ساختمان لطمه مي زند. اين ناآگاهي در ساخت فني ترين بخش ساختمان يعني اسكلت بيشترين ضربه را به ساختمان مي زند. جوشكاري اتصالات اصلي ترين كار در ساخت اسكلت ساختمان است در حالي كه به عنوان مرحله پاياني به دست ناشي ترين فرد گروه انجام مي شود. استادكارهايي كه گاه فقط نام استاد را يدك مي كشند بعد از سر هم كردن اسكلت با خال جوش، چند نفر را مامور مي كنند كه بين خال جوش ها را پر كنند. كارگران ناوارد در ارتفاع بالا بدون اينكه مسايل ايمني را رعايت كرده باشند، بيشتر مراقب حفظ تعادل خود هستند تا درستي انجام كار. در بازديد چند كارشناس ساختمان از كارگاه هاي ساختماني، نزديك به 60 درصد اتصالات به طور كامل جوش نخورده است و اصطلاحا به طور كامل پر نشده است، اين موضوع گاه به دليل گراني سيم الكترود و صرفه جويي استادكار است. اهميت اين بخش كار وقتي كاملا به چشم مي آيد كه بدانيم در بررسي هاي ساختمان هاي اسكلت فلزي بم، مشخص شد كه تمامي اين بناها به خاطر جدايي اتصالات تخريب شده بودند. در حال حاضر در ساختمان هاي بلند يا صنعتي، اتصالات فلزي با پيچ و مهره انجام مي شود كه بد نيست در اسكلت هاي فلزي ساختمان هاي كوچك هم از اين نوع اتصال استفاده شود.
يك پيشنهاد
به نظر مي رسد مناسب ترين راه سامان دادن به گسترده ترين فعاليت اقتصادي كشور يعني ساخت و ساز بنا، صنعتي كردن آن باشد. در آن صورت مي توان آن را ساماندهي كرد، قانونمند كرد و از آن كارايي خواست. ساختمان سازي با حركت به سمت صنعتي شدن كارگر فني مي خواهد، كارگراني كه آموزش ديده، حمايت شده، داراي شناسنامه كاري بوده و بيمه شده باشند؛ كارگراني كه ابزار مدرن داشته باشند. در آن صورت جوانان جوياي كار با تحصيلات كم هم جذب اين صنعت شده و با چند ماه آموزش صاحب شغلي مي شوند كه جايگاه اجتماعي آنها را هم تثبيت مي كند.

مرمت برج آزادي
بالاخره 7 مهر به وضعيت نماد تهران رسيدگي مي شود. قرار است در آن روز برنامه مرمت و احياي بناي برج آزادي با حضور رئيس ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون پژوهشگاه هاي اين سازمان بررسي شود. در اين جلسه كه با حضور مسوولان شهرداري و شوراي شهر و وزارت ارشاد برگزار مي شود، در مورد اين بنا تصميم گيري شده و احتمالا برنامه هاي قطعي با مسوولان بلندپايه مطرح مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، در آخرين جلسه رسيدگي به برج آزادي كه در 24شهريورماه امسال برگزار شد، مقرر شد طرح ساماندهي ترافيك اين ميدان و طرح ساماندهي وضعيت اجتماعي - فرهنگي آن از سوي شهرداري منطقه 9 و ساير مشاوران ارايه شود. همچنين بنياد رودكي موظف شد حداكثر تا 8 مهر دستورالعمل ها و برنامه هاي مرمتي برج آزادي را با همكاري مسوولان و كارشناسان ميراث فرهنگي ارايه كند.
تشكيلات اداري برج آزادي زير نظر وزارت ارشاد و امور حفاظتي آن از سال 79 در اختيار بنياد فرهنگي رودكي است. برج آزادي علاوه بر اينكه نماد شهر تهران محسوب مي شود، در درون خود داراي سالني مجهز است كه از آن مي توان براي اجراي تئاتر، كنسرت موسيقي و نمايش فيلم استفاده كرد. همچنين اين مجموعه داراي يكي از مجهزترين و زيباترين نگارخانه ها و موزه هاي تهران است.

بودجه عبور و مرور
سالانه 50 درصد از اعتبارات عمراني شهرداري ها در بخش عبور و مرور هزينه مي شود، اين در حالي است كه يكي از ابزارهاي لازم در كاهش ترافيك، استفاده از حمل و نقل عمومي مطرح شده است.
مهندس رضا منتظري، مدير كل دفتر تاسيسات و زيرساخت هاي سازمان شهرداري هاي كشور معتقد است شبكه عبور و مرور به عنوان اولويت نخست شهرداري ها محسوب مي شود.
وي هزينه اي كه سالانه در اين بخش توسط شهرداري هاي كشور صرف مي شود را 800ميليارد تومان اعلام كرده و گفت: در سال، 300ميليارد تومان از سوي شهرداري هاي كشور براي آسفالت معابر هزينه مي شود و چنانچه بتوانيم عمر آسفالت را به دو برابر افزايش دهيم، توانسته ايم 300 ميليارد تومان صرفه جويي در هزينه شهرداري ها داشته باشيم.
منتظري با اشاره به وجود 50 نوع قير در دنيا، گفت: در كشور ما فقط 4 نوع قير تهيه مي شود و هزينه استانداردسازي هر يك از كارخانه هاي توليد آسفالت بين 20 تا 40 ميليارد تومان است.

خودروهاي فرسوده
خودروهاي فرسوده هميشه دردسرساز بوده و خروج آنها از ناوگان حمل و نقل شهري يكي از دغدغه هاي مسوولان است. مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه معتقد است: شركت واحد، ابزار اجرايي براي خروج خودروهاي فرسوده بخش خصوصي را ندارد و وظيفه دولت است كه راهكار مناسبي را براي اين كار ارايه دهد.
مهندس مصطفي نوريان، با بيان اينكه در شرايط فعلي تعويض ميني بوس هاي فرسوده با ميني بوس هاي گازسوز جديد با وضعيت درآمد و هزينه هاي صاحبان اين خودروها همخواني ندارد، گفت: سنگين بودن شرايط واگذاري ميني بوس هاي گازسوز جديد موجب شده كه رغبت چنداني براي تعويض خودروهاي فرسوده وجود نداشته باشد.
وي از ارايه دو پيشنهاد در كميسيون اجتماعي شوراي شهر خبر داد و گفت: منتظر تصميم گيري آنها هستيم كه يكي كمك مالي و ارايه تسهيلات بيشتر به صاحبان ميني بوس هاي فرسوده است و ديگري بحث ايجاد شركت هاي خصوصي است كه وزارت كشور با فرمول و شرايط خاص، ميني بوس هاي جديد را در اختيار متقاضيان قرار دهد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |