پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۴
نگاه تازه به زندگي هيتلر
نفس اژدهاست، اوكي مرده است؟
فيلم سقوط شكوفه اي است در ميان گدازه هاي داغ تفكرات احساسي متفق گرايانه. در اين فيلم هيتلر انساني در قالب يك هيولا معرفي مي شود. يعني ذات هيتلر، انساني است در هيولايي و اين همان نقطه خطرناكي است كه در تمام نفوس بشر وجود دارد
016887.jpg
نادرشاكرين - پنج شنبه 16 سپتامبر، اولين روز نمايش فيلم سقوط بود. در كمتر از يك هفته اين اثر هزاران نفر را به خود جلب كرده است و به نظر مي رسد اين روند تصاعدي همچنان ادامه يابد.
هميشه برندگان هستند كه تاريخ را مي  نويسند، پس نوبت هيتلر بود تا منفورترين چهره قرن بيستم شود. از زمان ورود نيروهاي آزادي به برلين تا به امروز فعاليت حزب ناسيونال سوسياليست در آلمان كاملا ممنوع است و به حدي در مورد جنبه هاي منفي پيشوا تبليغ شده است كه كمتر آلماني  مي تواند او را موجودي غير از اهريمن پليد تصور كند. فيلم سقوط Der Untergang نگاهي به 12روز آخر زندگي رايش سوم در پناهگاهي زير ساختمان فرماندهي نيروهاي اژدهاست. ساخت اين فيلم طلوع انديشه جديدي است در ضمير مردم آلمان . تمام آثار هنري كه از زمان پايان جنگ جهاني تا هفته قبل، اجازه انتشار يافته است، هيتلر را هيولايي در پوست انسان معرفي مي كند. خونخوار لقبي است كه هميشه همراه نام اين مرد تداعي مي شود. شكل گيري اين نظر تا حد زيادي به نفرتي مربوط مي شد كه در اروپاييان وجود داشت و پس از سقوط، همه آن بر هيتلر فرافكنده شد. اما فيلم سقوط شكوفه اي است در ميان گدازه هاي داغ تفكرات احساسي متفق گرايانه. در اين فيلم هيتلر انساني در قالب يك هيولا معرفي مي شود. يعني ذات هيتلر، انساني است در هيولايي و اين همان نقطه خطرناكي است كه در تمام نفوس بشر وجود دارد. هيولا في نفسه اهريمني است و نابودگر، پس جز حاجت قضا كاري نمي كند، اما انسان مختار است تا راه را انتخاب كند و هيتلر كسي بود كه به سوي افسار اژدها رفت. تعبير جديدي كه فيلم سقوط ارايه مي دهد، ديدي روانشناختي تر به مقوله خونخوار دارد كه خود نشانه فروكش كردن تدريجي رنج هاي فروخورده بشري است.
اكنون پس از گذشت چند نسل بسياري از اروپايي ها، شعله هاي اژدها را تنها در فيلم ها ديده اند و در قصه ها خوانده اند. ديگر بر پيكر جوانان امروز آلمان هيچ زخم آشكاري از دوران حكومت آتش وجود ندارد و همين مساله فضا را براي ورود نسل جديد آثار هنري درباره هيتلر و يارانش مناسب ساخته است. پروژه سقوط توسط برند آيخينگ اجرا شد. او، هم نويسنده اين فيلم است و هم تهيه كننده آن. آيخينگر ايده اين فيلم را در كتابي يافت كه در مورد سقوط رايش سوم توسط يوآخيم فست Joachim Fest پژوهشگر مشهور تاريخ نازيسم نوشته شده بود. هزينه ساخت اين فيلم 16 ميليون دلار است كه در تاريخ فيلمسازي 23 ساله اخير آلمان بي سابقه است. در اين اثر برونو گانز هنرپيشه متولد سوئيس، نقش هيتلر 58 ساله را بازي مي كند.

آزادي 35 نفر از زندانيان گوانتانامو
016866.jpg
سيدحسين غضنفري - پنتاگون اعلام كرد كه 35 نفر از زندانيان زندان گونتانامو را به مقامات پاكستاني تحويل داده است. اين تلاش دولت بوش در راستاي كاهش تعداد زندانيان زندان گوانتانامو، واقع در كوبا صورت گرفته است. به گفته مقام هاي پاكستاني، 34 نفر از اين زندانيان پاكستاني و يك نفر افغان است.مقام هاي پاكستاني اعلام كرده اند كه 6 نفر از اين زندانيان را آزاد مي كنند. گفت وگوهاي دوجانبه آمريكا و پاكستان درباره انتقال زندانيان پاكستاني در گوانتانامو از ماه مارس شروع شده است. آزادي اين زندانيان چندي پيش از حضور پرويز مشرف كه براي سخنراني در سازمان ملل عازم آنجا شده است، صورت گرفت.در ماه ژوئن، دادگاه عالي آمريكا نظر دولت بوش را مبني بر اينكه زندانيان گوانتانامو مشمول قوانين قضايي آمريكا نمي شوند، رد كرد. دادگاه متذكر شد حالت جنگي كه آمريكا درگير آن است، چك سفيد براي رئيس جمهوري نيست. طبق نظر دادگاه، جنگ با تروريسم دليل پايمال كردن حقوق زندانيان گوانتانامو كه دولت بوش بر آن اصرار دارد، نمي شود. پيش از اين زندانيان ديگري از اين زندان تحويل مقام هاي مراكش، فرانسه، روسيه، عربستان سعودي، اسپانيا، سوئد و انگليس شده بودند. مذاكرات در اين باره با مقام هاي عربستان و يمن ادامه دارد. به گفته سران پنتاگون تاكنون 191 زنداني از زندان گوانتانامو خارج شده اند و با خارج شدن 35 زنداني ديگر، 550 زنداني در گوانتانامو باقي خواهند ماند. پنتاگون بر اين عقيده است كه 5 نفر از زندانيان پس از آزادي، دوباره به القاعده پيوسته اند.

مردي در كنار 63 مار سمي
016869.jpg
ديگر امروز از هركس بپرسيد اوضاع و احوال چطور است؟ پاسخ خواهد داد كه گرفتاري و مشكلات زندگي امانش را بريده است. بعضي از افرادي هم كه ديگر حسابي از دست اين زندگي سردرگم خسته شده اند تصميم مي گيرند كه خود را بكشند يا اين كار را وانمود كنند. در لئوبن استراليا هم مردي زندگي مي كند كه از همه چيز بيزار شده بود. او در كار تجارت مار بود و از اين كار درآمد خوبي داشت. يك روز كه ديگر همه چيز سياه به نظر مي رسيد او با نامزدش تماس گرفت و از او خداحافظي كرد. وقتي زن علت را جويا شد، مرد مارفروش گفت كه قصد خودكشي دارد. زن بلافاصله با پليس تماس گرفت و از آنها كمك خواست. ماموران خود را به خانه مرد رساندند و براي ورود، در خانه را شكستند. لحظه اي بعد آنها با صحنه اي باور نكردني مواجه شدند. مرد دو مار سمي 5/1 متري را به دور بدن خود پيچيده بود و سر آنها را در دو دستش گرفته بود. پليس ها سعي كردند او را از تصميمش منصرف كنند اما او تهديد كرد اگر ماموران به او نزديك شوند به آنها حمله مي كند. پليس ها هم كه حرف هاي مرد را جدي نگرفته بودند به جلو رفتند. مرد سر مار ها را به سوي ماموران گرفت تا به آنها حمله كنند. يكي از افسران براي دفاع از خود به مرد شليك كرد و او به زمين افتاد. دو ماري هم كه در دستان او بودند وي را گزيدند تا براي هميشه خيال اين كارهاي ابلهانه را از سرش بيرون كند. مرد به بيمارستان منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. از منزل اين مرد 63 مار سمي به دست آمد.

ضجه مادر بسلاني
عزيزم، مامان نتوانست مراقب تو باشد
016884.jpg
كودكان مي گريند و مادرها بي قرار تلاش مي كنند آنها را آرام كنند. بيش از يك روز است كه صدها نفر در مدرسه به گروگان گرفته شده اند و اوضاع هر لحظه بيشتر غير قابل تحمل مي شود. گروگانگيران با روسها معامله كرده اند كه اجازه دهند گروه كوچكي از مادران به همراه فرزندان خردسالشان مدرسه را ترك كنند. ولي تمام كودكان بزرگتر بايد همانجا باقي بمانند. آنتا از تجزيه طلبان خواهش مي كند تا بگذارند آلانا 9 ساله، ميلنا يكساله اش را با خود بيرون ببرد. گريه، ضجه، تمنا و التماس هيچ فايده اي ندارد. يا مادر با ميلنا خارج مي شوند يا همگي در آنجا مي مانند. آلانا به مادر مي نگريست بدون آنكه لحظه اي زبان گشايد، اما آنتا تمام حرف هاي دلبندش را در درياي چشمهايش مي خواند. آلانا مي گريد و مادر بند دلش پاره مي شود ولي كاري از دست او برنمي آيد. مادر به دختر مي نگرد و مي گويد: دختركم تو بسيار باهوشي، كمي صبر كن تا با خواهرت صحبت كنم. و اين آخرين باري بود كه آنتا جگرگوشه اش را در آغوش مي فشرد. مادر، كودك خردسال خود را بغل مي كند و همراه مادران ديگري كه بسياري از آنها در وضعيت مشابه او قرار داشتند آلانا را ترك مي كند.
۲۴ ساعت بعد، هنوز دخترك در دست تروريست ها اسير است. او خوابيده است كه يك بمب منفجر مي شود و تركشي به گردنش اصابت مي كند. هر روز صبح آنتا در مراسم يادبود قربانيان بسلان شركت مي كند، هر روز صبح مادر از خدا طلب مغفرت مي كند. آنتا بر سر مزار دخترش آرام اشك مي ريزد و مي گويد: عزيزكم، مامان نتوانست مراقبت باشد، مامان تو را نجات نداد. من تو را رها كردم چون فكر مي كردم اگر بمانم هر سه كشته خواهيم شد. دختر گلم چرا شبها به خواب من نمي آيي؟! دو سال پيش آلانا پديده كلاسش بود و اكنون او ستاره همگان است. او در مدرسه ماند تا به مادر و خواهر كوچكش زندگي ببخشد. مادر در بالكن منزلش كه رو به مدرسه است مي ايستد و به روزي فكر مي كند كه تصميم گرفت براي نجات زندگي دو نفر، دخترش را به كشتن دهد.

دكه
قتل و گروگانگيري در صدر اخبار
016845.jpg
016878.jpg
016875.jpg
016872.jpg
بعد از تماشاي صفحات روزنامه همشهري، نگاهي گذرا بر صفحات اول سه شنبه 21 سپتامبر مطبوعات جهان خالي از لطف نيست. گشت امروز را با روزنامه ديلي نيوز چاپ نيويورك آغاز كنيد. اين جريده مطلب يك خود را به گروگانگيري آمريكايي ها در عراق اختصاص داده است. تيتر شمارش معكوس مرگبار كه بر زمينه سياه كار شده است، ناخودآگاه نگاه هر خواننده اي را مي ربايد. روزنامه ديلي ركورد چاپ انگليس هم با عنوان وحشت آخر هفته تصادف يك اتوبوس جهانگردي كه بر اثر آن  اسكاتلندي كشته و 9 نفر ديگر زخمي شده اند را بازتاب داده است. جريده تورنتو استار چاپ كانادا گزارش اول خود رابه محاكمه يك قتل زنجيره اي و دفاعيات وكلا از او اختصاص داده است و دست آخر روزنامه عرب نيوز چاپ عربستان سعودي هم توجه خود را بر گروگانگيري آمريكايي ها در عراق معطوف كرده است.

صورت هم، صورت آن دوره و زمانه
016851.jpg
زماني تماشاي فيلم تغيير چهره براي بسياري بيشتر به ديدن ماجرايي خيالي شباهت داشت تا عملي امكان پذير. اما به تازگي گروهي از جراحان هلند و لويس ويل در ژورنال آمريكايي بيواتيكس اعلام كرده اند كه آماده اند عمل جراحي تغيير چهره را انجام دهند. البته براي اين كار هنوز هيچ داوطلبي وجود ندارد و اين پزشكان هم فعلا به دنبال داوطلبي نمي گردند. اين گروه، پيوند چهره را در مواردي كه فرد در حادثه اي كاملا چهره خود را از دست داده است، امكان پذير مي داند. به طور مثال شخصي كه دچار سوختگي درجه اول در ناحيه صورت و گردن شده است، مي تواند در صورت موافقت خانواده فردي كه فوت كرده است، چهره او را بر صورت خود ببيند. در مقابل، 14 نفر از پزشكان هم براي مخالفت با اين موضوع مقاله نوشته اند. آنها بر اين باورند كه اين كار تاثيرات عميق رواني روي بيمار دارد و او را در برابر خطر ايجاد عقده هاي شديد قرار مي دهد. به جز گروه جراحان فوق كه آمادگي اين كار را اعلام كرده اند، تيم هايي در كليولندآمريكا، انگليس و فرانسه هم آماده انجام اين عمل هستند.

مجازات مجنون سرعت!
016854.jpg
دالاس، تگزاس - قاضي يك دادگاه در تگزاس آمريكا مردي را كه به خاطر سرعت غير مجاز موجب كشته شدن دختر 16 ساله اي شد، محكوم كرد. قاضي كيت دين، فرانك دورست  را به تحمل دو دوره 180 روزه زندان، رانندگي با ماشيني كه كمتر از 130 اسب بخار قدرت داشته باشد، حمل عكس صحنه تصادف، خوردن روزانه دارويي كه بر اثر آن اگر او مشروبات الكلي مصرف كرد حالت تهوع به او دست بدهد و نيز چسباندن يك برچسب بر پشت ماشينش كه به رانندگان اطلاع دهد در صورتي كه اين راننده مقررات را رعايت نكرد، مساله را به پليس گزارش دهند، محكوم كرد. اين مجازات ها با هدف تحقير اين مجرم است تا ديگران نيز درس عبرت بگيرند. فرانك دورست در حاليكه به دنبال يك راننده ديگر در بزرگراهي حركات مارپيچي انجام مي داد، سرنشين 16 ساله يك خودرو را كشت. راننده ديگر جيسن تي اسكات نيز هم اكنون در انتظار شنيدن حكم دادگاه است.

كيمونو، براي نسل جديد
016857.jpg
توكيو - قرن ها ژاپني ها با الگوبرداري و استفاده از قلم مو و رنگ و ساعت ها كار سخت، لباس هاي كيمونو را به زيبايي هرچه تمام تر درست مي كردند. اما يكي از طراحان كيمونو يوكو ايواكوما وسايل ديگري را براي طراحي و ساخت اين لباس سنتي در اختيار گرفته است. ايواكوما با استفاده از يك كامپيوتر و يك چاپگر توانسته است كيمونوهايي با قيمت در حدد 574 دلار طراحي و توليد كند.معمولا قيمت كيمونوها از 2700 دلار شروع مي شود و به ده ها هزار دلار مي رسد كه اين قيمت هاي بالا باعث ركود صنعت توليد كيمونو در سال هاي اخير شده است. ايواكوما تصميم دارد تا با توليد كيمونوهاي ارزان قيمت، اين لباس ها را كه به ندرت پوشيده مي شوند، در بين ژاپني هاي جوان رايج كند. اين طراح براي جلب نظر ژاپني هاي جوان، از طرح هايي چون صفحه كليد كامپيوتر، عروسك، سيب و ... در لباس هاي كيمونو استفاده مي كند. جالب است بدانيد به تن كردن يك لباس كيمونو، ممكن است يك ساعت يا بيشتر وقت شما را بگيرد. البته براي خانم ها!

هجوم براي سقوط
016860.jpg
بيش از يكصد هزار آلماني علاقه مند به فيلم و سينما براي تماشاي فيلم جنجالي سقوط كه درباره زندگي آدولف هيتلر است به سينماهاي اين كشور هجوم بردند. فيلم سقوط در 40 سينما به نمايش درآمده است . نقش هيلتر را در اين فيلم برونو گنز سوئيسي ايفامي كند. براي ساخت اين فيلم 9 ميليون پوند خرج شده است و سازنده اين فيلم اعلام مي كند كه بسيار خوشحالم كه پير و جوان براي تماشاي اين فيلم راهي سينماها شده اند. يك تاريخ نويس آلماني در انتقاد از اين فيلم مي گويد: كم كردن ارزش تاريخ و تبديل آن به فيلم و داستان براي درك تاريخ توسط مردم مفيد نخواهد بود. اما در پاسخ به اين مطلب تاريخ نويس انگليسي وهمينطور نويسنده زندگينامه هيتلر، يان كرشوا، مي گويد: بسياري فيلم در خصوص زندگي هيتلر ساخته شده است كه به نظر من اين تاثير گذارترين و شاخصترين آنهاست. فيلم سقوط به بررسي 12 روز آخر زندگي هيتلر در آوريل سال 1945 مي پردازد. اين فيلم بيشتر در سر تا سر آلمان نمايش داده مي شود ودر آينده نزديك قرار است كه فيلم در اروپا و ژاپن هم به اكران عمومي گذاشته شود. تهيه كننده اين فيلم اميدوار است تا اوايل ماه آينده ميلادي بتواند فيلم را در آمريكا، كانادا وهمچنين انگلستان به نمايش بگذارد.

تب چين، كره را گرفت!
016863.jpg
سئول - شايد تصور اينكه بچه شما به جاي فرا گرفتن زبان انگليسي، علاقه مند به فرا گرفتن زبان چيني باشد، براي شما سخت باشد. اما بشنويد از علاقه جوانان كره اي به ياد گرفتن زبان چيني.. تب يادگيري زبان چيني، كره اي ها را از يادگيري زبان انگليسي باز داشته است. لي جون هو جوان 19 ساله كره اي مي گويد: به نظرم چين آينده درخشان تري را براي من به ارمغان خواهد آورد، به همين دليل پدر و مادرم را متقاعد كردم تا به من اجازه دهند جهت تحصيل در رشته اقتصاد به چين بروم.
شوق كره اي هاي جوان براي يادگيري زبان چيني اين واقعيت را آشكار مي كند كه تا چه حد اقتصاد كره  به چين وابسته است. حجم مبادلات تجاري چين و كره نسبت به 12 سال گذشته 10 برابر شده است و اين باعث شده تا چين اولين شركت تجاري كره به شمار آيد، مقامي كه پيش از اين متعلق به ايالات متحده آمريكا بود.
طبق آمار داده شده 35 هزار كره اي هم اكنون در حال تحصيل در كشور چين هستند. اين تعداد دانشجو، كره اي ها را به بزرگ ترين گروه دانشجويان خارجي در چين تبديل كرده است. به گفته يكي از مسوولان كره اي تعداد دانشجوياني كه مايل به فراگيري زبان چيني هستند، نسبت به دو سال گذشته 10 برابر شده است.

استيضاح و بركناري در تركيه
016881.jpg
بركناري مدير عامل راه آهن دولتي خبر كوچكي نيست. اين بركناري پس از كشته و مجروح شدن صد شهروند ترك در سوانح مختلف از جمله سانحه قطار سريع السير استانبول - كانادا رخ داد. بينالي ييلدريم تبديل به خبرسازترين مرد تركيه مي شود. يليدريم وزير راه كه با درخواست استيضاح از سوي حزب مخالف جمهوريخواه خلق مواجه شده ا ست، با درخواست اردوغان نخست وزير، سليمان كارامان مدير راه آهن دولتي تركيه را بر كنار كرد تا از بار انتقادات بكاهد اين در حالي است كه كارامان لوكوموتيوران ها را عامل  اصلي حوادث دانسته بود.
نكته: كليه آدم هاي ماجرا واقعي هستند و شباهتشان به مسايل داخلي تكذيب مي شود!

دريافت مدال پس از 59 سال
016890.jpg
سرباز سابق ارتش، 59 سال پس از پايان جنگ جهاني دوم در 91 سالگي مدال دريافت كرد. كلارنس وياند كه هم اكنون در خانه سالمندان ساكن است، 7 روز را به همراه همرزمانش در خانه يك كشاورز فرانسوي پنهان شده بود، در حاليكه سربازان آلمان خانه به خانه به دنبال آنان بودند، اما آنها سرانجام موفق شدند تا از حصار آلماني ها فرار كنند و اسير نشوند. بعيد نيست كاغذبازي ها كلارنس وياند را به مدت 59 سال از گرفتن مدال محروم كرده باشد.

گربه اي ديگر در ماشين لباسشويي
016893.jpg
چند روز از خبر گير افتادن يك گربه در ماشين لباسشويي خانه همسايه نگذشته است كه خبردار شديم گربه اي ديگر نيز از داخل يك ماشين لباسشويي جان سالم به در برد. صاحب يك كافه كه اشتباهي گربه 15 هفته اي همسرش را به همراه لباس هاي كثيف داخل يك ماشين لباسشويي انداخته بود، پس از باز كردن در ماشين لباسشويي متوجه حضور گربه نيمه جان شد. وي پس از انجام عمل تنفس دهان به دهان روي گربه، جان او را نجات داد.

اوضاع بد بريتيش ايرويز
016848.jpg
شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز اعلام كرده است كه در طول چند ماه آينده، نزديك به يك هزار پرواز را در خطوط داخلي و خارجي خود حذف خواهد كرد. به گفته مقامات اين شركت 966 پرواز در طول 3 ماه حذف خواهد شد كه اين رقمي در حدود 12 پرواز در روز خواهد بود. مقامات بريتيش ايرويز اعلام كرده اند كه اين تصميم در راستاي بهبود كاركرد شركت گرفته شده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |