دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۸
رقابت دو شركت هواپيمايي با قطار سريع السير لندن - منچستر
همه چيز به نفع مردم تمام مي شود
ز زماني كه قطار جديد و سريع السير لندن - منچستر كار خود را آغاز كرده است، رقابت ميان شركت هاي هواپيمايي و شركتي كه متولي راه اندازي قطار سريع السير در اين مسير است به شدت افزايش يافته 
017211.jpg
ادر روزي كه ويرجينقطار سريع السير جديد مسافت 184 مايلي لندن تا منچستر را در مدت دو ساعت طي كرد، شركت هواپيمايي VLM تعداد پروازهاي مستقيم خود را از لندن به منچستر به عدد 10 افزايش داد.

اين دو شركت رقابت خود را آغاز كرده اند و انتخاب وسيله سفر را برعهده مسافران گذاشته اند. دو ساعت و شش دقيقه، مدت زمان حركت اين قطار است و به طور ميانگين افرادي كه با اين قطار مسافرت مي كنند، با در نظر قرار دادن مدت سوار شدن و تحويل بار مسافران و ساير موارد، دو ساعت و 24 دقيقه در سفر خواهند بود. اين زمان دقيقا از ميانگين زمان قبلي 17دقيقه كمتر است، اما بهاي بليت براي اين قطار از۱۱ پوند آغاز مي شود. با پرداخت۱۱ پوند شما يك بليت رفت تهيه مي كنيد. براي تهيه بليت برگشت تنها 14 روز فرصت داريد و بعد از اين مدت اعتبار بليت شما از بين مي رود. گران ترين نرخ هم به 280 پوند مي رسد كه در قسمت درجه يك قطار است و در صورت پرداخت اين مبلغ، مسافر ديگر براي برگشت هيچ عجله اي نخواهد داشت، چون بليت تاريخ انقضايي ندارد.
اما كمي هم در خصوص VLM و شركت هواپيمايي آن: مدت پرواز با هواپيما براي رسيدن به منچستر يك ساعت است و 30دقيقه قبل از پرواز نيز مسافران بايد در فرودگاه حاضر باشند.
ارزان ترين بليت اين شركت براي مسافران كه به صورت رفت و برگشت است، 74 پوند است و گران ترين آن در قسمت درجه يك هواپيما به 294 پوند هم مي رسد. البته اين حسن را هم دارد كه اگر شما خواستيد پروازتان را لغو كنيد، شركت تمام پولتان را مسترد خواهد كرد.
مسافراني كه اين مسير را زياد طي مي كنند، به طور متوسط 150 پوند پرداخت مي كنند.
VLM پروازهاي خود را از 5 پرواز در روز آغاز كرده و اكنون به 10 پرواز رسانده است.
شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز هم براي جذب، شيوه خود را دارد. به اين شكل كه مشتريان آنها مي توانند براي صرفه جويي در زمان و وقت، قبل از رسيدن به فرودگاه تماس بگيرند و جاي خود را رزرو كنند.
زمان سوار شدن معمولا سي دقيقه قبل از پرواز است. بريتيش ايرويز روزانه يازده پرواز از منچستر به فرودگاه هيثرولندن و هفت پرواز هم از منچستر به فرودگاه گات ويك لندن دارد.
اما قيمت بليت هاي اين شركت از 65 پوند آغاز و گران ترين آن 274 پوند است و تمامي امكانات شركت هواپيمايي VLM كه در بالا ذكر شد را دارا است. يك راه ديگر هم براي رسيدن به منچستر وجود دارد و آن سفر با اتوبوس به اين شهر است. اگر اتوبوس مستقيم و بدون توقف مسير را طي كند، مدت چهار ساعت و 15 دقيقه به طول مي انجامد و در غير اين صورت ممكن است مدت طي اين مسير به هفت ساعت هم برسد.
هرچند كه هزينه سفر با اتوبوس از ساير وسايل ارزان تر است و بليت رفت و برگشت آن به 35 پوند مي رسد، اما اين راه آخر براي افرادي كه در هفته چند بار براي كار به اين شهر مي روند و بازمي گردند، غير ممكن و اگر هم ممكن باشد بسيار خسته كننده و وقت گير است.
تيم گرستييكي از مسوولان شركت VLM مي گويد: بسيار خوشحاليم كه در اين رقابت حضورداريم و هر كاري مي كنيم تا به هر نحوي كه شده بتوانيم گوي سبقت را از قطار سريع السير برباييم.
او همچنين ادامه مي دهد: مردم ترجيح مي دهند كه از هواپيما استفاده كنند تا قطار كه اين امر بي ارتباط با موقعيت جغرافيايي فرودگاه منچستر نيست. بسياري از كساني كه محل كارشان در مركز شهر نيست ترجيح مي دهند از فرودگاه عازم محل كارشان شوند و همين طور كساني كه به خانه برمي گردند به علت دسترسي آسان تر به وسايل نقليه عمومي، هواپيما را ترجيح مي دهند.
با استفاده از فرودگاه و هواپيما مردم مي توانند كارهاي روزمره خود را هم از طريق تلفن انجام دهند كه قطار اين امكان را براي آنها ايجاد نمي كند.
سخنگوي شركت بريتيش ايرويز قيمت بالاي بليت هواپيما هاي اين شركت را به خاطر خدمات اضافي و فوق العاده اي كه اين هواپيما در اختيار مسافران مي گذارد، مي داند: مسافران ما مي توانند از راه هاي مختلفي به هواپيما دسترسي پيدا كنند، يا حضوري مراجعه كنند و سوار هواپيما شوند يا از طريق تلفن و اينترنت كار رزرو بليت را انجام دهند. آنها همچنين مي توانند از مزاياي پرواز استفاده كنند و با طي يك مسافت مشخص، بليت مجاني يا تخفيف هاي ويژه اي براي پروازهاي آتي خود دريافت كنند.
اما سخنگوي ويرجينهم خبرهاي تازه اي مي دهد. او اعلام مي كند كه تا چند هفته آينده شرايطي مهيا خواهد شد تا كساني كه مي خواهند از اين سرويس به صورت مدام استفاده كنند يا هفته اي چند نوبت اين مسير را طي كنند، از تخفيف ويژه اي برخوردار شوند.
جالب اينجاست كه در نهايت تمام اين رقابت ها بين اين شركت ها موجب كاهش قيمت ها و افزايش خدمات شده و به نفع مردم به اتمام مي رسد. يعني اتفاقي كه در ايران شاهدش نيستيم.

هوا
تغيير مدل
تهران چند روزي است كه تغيير درجه هوا نداشته است. اما حتما يك چيز را احساس كرده ايد، آن هم تغيير مدل هواست. شايد بخنديد و بگوييد مدل هوا ديگر چه صيغه اي است اما اگر كمي دقيق باشيد اين تغيير را احساس مي كنيد.
بوي مدرسه، بوي پاييز، درختاني كه كم كم برگ هايشان در حال زرد شدن و ريختن است و همه اينها يك حال و هواي ديگري به شهر و رنگ و بوي هوا داده اند. نمي دانم شايد هم علتش اين تغيير ساعت است واينكه شب ها بلندتر از قبل شده است.
خب، فراموشش كنيد. هواي تهران پس از اينكه يك افت 7۸، درجه اي و در بعضي  روزها 10 درجه اي داشت، در دمايي ثابت ماند و فعلا روي آن جا خوش كرده است. نوسان دماي هواي امروز تهران مابين 30 و۱۸ درجه در روز و شب متغير خواهد بود. به اميد اينكه در روزهاي آينده خبر از آمدن چند قطره باران را به شما بدهيم.

جعبه
من يك مستاجرم 
ظهر امروز تكرار سريال در پناه تو كه شب گذشته پخش شد را مي توانيد تماشا كنيد. اين سريال ساعت 15:14 از شبكه دو پخش مي شود. ساعت 15 مي توانيد باجناق ها را ببينيد از شبكه تهران. سريال تكراري وكيل كه فريبرز عرب نيا در آن ايفاي نقش مي كند را مي توانيد ساعت 19 تماشا كنيد از شبكه تهران.
۱۵:20 سريال ديدني من يك مستاجرم پخش مي شود از شبكه سوم سيما. مردان كوچك ساعت 21 از شبكه دوم پخش خواهد شد. مجموعه طنز باجناق ها را هم مي توانيد در ساعت 30:21 از شبكه تهران تماشا كنيد. امشب شبكه اول سيما سريال پليسي دايره ترديد را پخش مي كند كه مي توانيد ساعت 10:22 شاهد آن باشيد. شبكه سوم از روز جمعه شروع به پخش مجموعه تازه اي كرده است با عنوان كمربندها را ببنديد. اين برنامه را مي توانيد ساعت 30:22 ببينيد. اما علاقه مندان به فوتبال امشب بيكار نخواهند بود. عادل فردوسي پور با برنامه نود امشب ساعت 10:23 روي آنتن خواهد آمد و مسابقات هفته سوم ليگ ايران را بررسي خواهد كرد.

نمايشگاه
نقش ها و مجسمه ها در گالري برگ 
طرفداران آثار هنري حتما اين خبر را بخوانند. نگارخانه برگ از ديروز ميزبان نقش حجم هاي هنرمندان ايراني است. در اين نگارخانه نمايشگاهي از نقاشي هاي آبستره پري راغبيان، نقش هاي جمال سوزنده مقدم و مجسمه هاي جعفر نجيبي برپا شده است. براي بازديد از اين آثار تا چهاردهم مهرماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر به اين نگارخانه برويد. همچنين از دهم مهرماه هم قرار است نگارخانه دريابيگي نمايشگاهي از نقاشي هاي مونا امين شريفي و هدي بني هاشمي را برگزار كند. اين نقاشي ها فقط تا يك هفته روي ديوارهاي گالري دريابيگي باقي مي مانند. علاوه بر اين نمايشگاه ها، يك نمايشگاه گروهي نقاشي هم در گالري مژده برپا شده است. در اين نمايشگاه عده اي از هنرجويان در حقيقت اندوخته ها و تجربه هايشان را در آثارشان به نمايش مي گذارند. براي ديدن اين آثار فقط تا دو روز ديگر يعني تا هشتم مهرماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت 3 تا 7 بعدازظهر به نشاني: سعادت آباد، ميدان كاج، خيابان سرو شرقي، خيابان علامه طباطبايي شمالي، كوچه هجدهم شرقي، پلاك 91، واحد 1 برويد.

امروز
اگه بارون بباره 
017214.jpg
بيشتر از 90 روز هر صبح با سبكترين لباس بيرون مي  زديم. يك پيراهن يا تي شرت خنك و شلواري كه خنك بودنش دليل انتخابش بود. خانم ها هم با لباس هاي خنك در شهر ديده مي  شدند. ستون هواي همين صفحه را نگاه مي  كردي خبري از دماهاي 40 درجه اي در آن پيدا مي  شد. خلاصه روزها گرم و سوزان بود و چاره اي جز پوشيدن لباس هاي تابستانه وجود نداشت.
اما اين روزها كمي موضوع فرق كرده است. صبح هاي تهران خنك شده و شب ها هم با سرماي صبح ها رقابت مي  كند. وسط روز، اما گرماي خورشيد كلافه تان مي  كند. تغيير دماهاي طول روز ممكن است آنقدر نباشد كه سرما بخوريد، اما اين نكته را فراموش نكنيد كه وضعيت هواي اين روزها از ثبات برخوردار نيست. احتمال بارندگي هاي پراكنده يا سردشدن ناگهاني هوا وجود دارد. پس اين روزها با لباس هاي خنك هميشگي تان به اين اميد كه ظهرها گرم است بيرون نياييد، سرد شدن هوا يا يك بارندگي پيش بيني نشده حتما روزتان را خراب خواهد كرد.
به ويژه اگر لباس هاي روشن به تن داشته باشيد. ريزش باران در اين روزها چيزي جز سياه شدن لباس ها را به همراه نخواهد داشت. پس لطف كنيد و جانب احتياط را رعايت فرموده، يك ژاكت نسبتا گرم همراه خود داشته باشيد و ترجيحا لباس هاي سفيد

و رود
دوباره سلام 
بعد از چند روز دوري، دوباره اتفاق -اين بار آنگونه كه بايد- مي افتد تا با ورود، وارد صحنه امروز شويم. ورودي كه چندين روز نبود، اما حالا هست و دوباره به شما سلام مي كند. هرچند حدود يك هفته اي از شروع پاييز مي گذرد ولي مي شود ورود امروز را، ورود به فصلي تازه هم قلمداد كرد. اي كاش هر روز بتواند فصلي تازه باشد و هر روز ما بتوانيم در اين ستون كوچك بشارت دهنده قصه اي نو باشيم و قله تازه مفتوح. پس دوباره سلام و به اميد برآورده شدن همين آرزوها.

ستون شما
مركز ميوه و تره بار احداث مي شود
احتراما، با عنايت به پيام يكي از شهروندان محترم مندرج در آن روزنامه در تاريخ 8/5/83 در خصوص احداث مركز خريد ميوه و تره بار در محله امير اكرم جوابيه زير ارسال مي گردد.
پيرو درخواست اهالي محترم محله امير اكرم مبني بر احداث مركز خريد ميوه و تره بار، از شهرداري منطقه 11 تهران درخواست شد كه قطعه زمين مناسبي كه درتملك آن منطقه باشد را به اين سازمان تحويل نمايند تا اقدامات لازم در خصوص احداث مركز خريد ميوه و تره بار صورت گيرد.
بازنشسته شهرداري 
احتراما، در پاسخ به مطلبي كه در صفحه 21 مورخه 17/6/83 با عنوان بازنشسته شهرداريدر آن روزنامه وزين درج شده است، پاسخ به اين شرح اعلام مي  شود:
مبلغ 300 هزار ريال بن خريد كالا به مناسبت ميلاد مسعود اميرمومنان حضرت علي ع و عيد سعيد مبعث پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفيص به بازنشستگان و موظفين شهرداري تهران اهدا خواهد گرديد. ضمنا در ماه هاي خرداد و تير سال جاري يك مرحله بن كالا به ارزش 300 هزار ريال به كليه بازنشستگان و موظفين محترم شهرداري تهران اهدا شده است.
كابل برگردان 
احتراما، عطف به به شكوائيه مندرج در شماره 3442 مورخ 29/4/83 آن نشريه تحت عنوان قطع تلفن، مطلب زير جهت توضيح اعلام مي  شود.
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3442 مورخ 29/4/83 صفحه 15 آن نشريه تحت عنوان قطع تلفنبه آگاهي مي  رساند:
در خصوص انجام عمليات كابل برگردان و امكان اختلال تلفني مشتركين مركز تلفن ديالمه در تاريخ 24 خردادماه در رسانه هاي جمعي اطلاع رساني شده است.
اتوبوس هاي فرسوده 
بازگشت به مطلب مندرج در روزنامه شماره 3490 مورخ 18/6/83 تحت عنوان اتوبوس هاي فرسوده تهران - كرج. توجهات لازم جهت مرمت و بازسازي اتوبوس هاي خط مذكور داده شد و انشاءالله در صورت تحويل اتوبوس هاي جديد از طريق ارگان هاي ذي ربط به سازمان نظارت، نسبت به جايگزيني اتوبوس ها اقدام خواهد شد.
سيدجمال علي الحسيني 
مديرروابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
مامور وظيفه شناس 
حدود ساعت دو نيمه شب يكشنبه گذشته با صداي زنگ در ديدم كه واحد گشت كلانتري 104 عباس آباد براي باخبر شدن از علت بازبودن در ورودي منزل، با ديدن چراغ روشن خانه ما فقط همين يك زنگ را فشرده است. درست همان وقت برق منطقه قطع شد و جناب سروان بيك مرادي با همكاري همسايه ها وارد ساختمان شد و به دنبال سارق احتمالي تمام طبقات و پشت بام را گشت. او سپس با ارايه چند تذكر درباره چگونگي حفاظت منزل و روش هاي سارقان براي دزدي، محل را ترك كرد. مي خواستم توسط روزنامه همشهري از اين مامور وظيفه شناس تشكر كنم و از مسوولان به خصوص سردار قاليباف درخواست كنم به نحو شايسته از اين مامور وظيفه شناس تقدير كنند.
هاشميان از تهران 

ذهن زيبا
اگر بزرگي وعظمت را آرزو مي كني، آن را فراموش كن و دنبال حقيقت برو، آن گاه به هر دو مي رسي، هم حقيقت وهم عظمت.
سنكا
سخن فراخ تر از آن است كه كسي را به دروغ حاجت بود.
ابوالقاسم قشيري 
شجاع باش. حتي اگر هم نيستي، وانمود كن كه شجاعي. هيچ كس نمي تواند تفاوت اين دو را تشخيص دهد.
جكسون براون 
ريسك هاي حساب شده بكنيد. البته اين با عجله كردن فرق دارد.
پرمودبترا

روزهاي نوراني
روزهايي كه پيش رو داريم از جمله روزهايي هستند كه در تاريخ روزانه ما ايرانيان به ويژه مسلمانان از اهميت ويژه اي برخوردار است. ايام مبارك و فرخنده نيمه شعبان و تولد حضرت مهدي عج كه شايد بزرگترين عيد مسلمانان باشد و همچنين ايام نكو داشت و بهداشت مساجد كه از نظر معنوي براي ما جالب است. به همين مناسبت و همزمان با ايام مبارك شعبانيه ويژه برنامه هاي گراميداشت ميلاد حضرت مهدي عج با عنوان جشن بزرگ انتظار در فرهنگسراها ، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه ها، نگارخانه ها، مساجد، پارك ها و ميادين پايتخت برگزار مي  شود.
برگزاري جشنواره بزرگ صبح اميددر موضوعات مختلفي شامل مقاله نويسي، داستان نويسي،فيلمنامه نويسي، نمايشنامه نويسي، موسيقي، شعر و نقاشي يكي از برنامه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين ايام است. دبير ستاد هماهنگي جشن هاي نيمه شعبان با اشاره به تقارن هفته سالمند با ايام شعبانيه از برگزاري جشن پيران منتظربا حضور صدها سالمند در فرهنگسراي سالمند خبرداد. اين مراسم شامل مسابقه حضوري پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و نوه ها با موضوع مهدويت و اعزام سالمندان به سفر زيارتي مشهد مقدس و صعودكوهنوردان سالمند به قله توچال است.همچنين برپايي 50 نمايشگاه محصولات فرهنگي مهدويت در 50 نقطه تهران از اول تا نيمه شعبان از ساير برنامه هاي اين ايام است كه در پياده روها، مساجد، پارك ها و محوطه هاي باز شهر ميزبان شهروندان تهراني خواهند بود.چراغاني و آذين بندي  خيابان ولي عصر عج، آزادي، انقلاب و ميادين ولي عصر عج و انقلاب، نصب بيلبورد و پلاكارد از طرح هاي گرافيكي مهدويت، نورافشاني برفراز ميدان آزادي و برج ميلاد و ساير نقاط شاخص شهر، تزئين فيزيكي و هزاران تاكسي با همكاري سازمان تاكسيراني، بازي با نور به كمك ليزر در روز نيمه شعبان و برپايي خيمه هاي تزئيني انتظار در ميادين شهر از جمله برنامه هاي سازمان فرهنگي هنري براي ترسيم فضايي شاد و با طراوت در اين روزهاست.همچنين قرار است در اين روزها بهترين محله هاي تهران در آذين بندي و چراغاني و نصب طاق نصرت حضرت انتخاب شوند كه اين امر باعث شده كه اهالي هر منطقه در تزئين محله شان سنگ تمام بگذارند.در فرهنگسراي قرآن و ولا، هم طي مراسمي يكهزار صلوات براي تعجيل در ظهور آن حضرت ختم مي  شود. بعد از مراسم ويژه ايام شعبانيه كه تا شب پانزدهم ماه شعبان ادامه خواهد داشت، طرح نكوداشت و بهداشت مساجد اجرا خواهد شد كه تا 29 شعبان ادامه خواهد داشت.اين ايام كه از 20 شعبان آغاز مي  شود با اسامي مختلفي نامگذاري شده است كه به ترتيب عبارتند از مسجد و خدمتگزاري، مسجد و امام جماعت، مسجد و نيايش، مسجد و جوانان، مسجد مدرسه و دانشگاه، مسجد عمران و وقف، مسجد نمازگزاران و تعجيل از خدمتگزاران مساجد، مسجد و بانوان، مسجد ايثارگران و نيروهاي مسلح، مسجد و بهداشت و نظافت.از اهداف اوليه و اصلي در طراحي و برنامه ريزي اين طرح توجه ويژه همه اقشار به جايگاه رفيع مسجد و نقش آن در فرهنگ سازي و همچنين تهيه الگويي مناسب براي داشتن مساجد نمونه و افزايش حضور مردم در اين مكان هاي مقدس است.

پايتخت
بيجينگ 
با پايان يافتن مسابقات المپيك آتن و فروكش كردن كامل تب و تاب آن، حالا نوبت چيني هاست تا هيجان و استرس برگزاري مسابقات را بر دوش گيرند.در همين راستا مقامات مسوول برگزاري مسابقات المپيك 2008 بيجينگ يا همان پكن چند روز پيش، ساعت المپيك را در اين شهر افتتاح كردند.
اين ساعت، 14 متر ارتفاع دارد و در ميدان تيانانمن ساخته شده است. اين ساعت كه مانند تابلويي است، روز، ساعت، دقيقه و حتي ثانيه مانده به آغاز مسابقات را روي خود حك كرده است.
مقامات دولتي چين نيز ارزش زيادي براي اين مسابقات قايل هستند و بودجه كلاني را هم براي هرچه بهتر برگزار شدن اين مسابقات در نظر گرفته اند.
هانوي 
چند روزي است كه هانوي، پايتخت ويتنام ميزبان آثار فرهنگي آفريقاي جنوبي است. اين دهه فرهنگي در هانوي از 17 سپتامبر در اين شهر آغاز شده است. در روزهاي مختلف اين دهه، نمايشگاه هاي گوناگوني از جمله نمايشگاه كتاب براي كودكان، نمايشگاه نقاشي، برگزاري كنسرت هاي گوناگون توسط خوانندگان آفريقايي و همچنين برگزاري نمايشگاه لباس هاي محلي آفريقاي جنوبي جزو برنامه هاي اعلام شده براي انجام است.
برلين 
وارث ثروتمند يكي از كارخانه داران بزرگ نازي، با وجود مخالفت شديد يهوديان، مجموعه آثار هنر مدرنش را در آلمان به نمايش گذاشته است.
پدربزرگ فردريك فليككارخانه دار توليدكننده اسلحه در زمان جنگ بود.
وي درباره نمايشگاهش به روزنامه نگاران گفت: من قصد ندارم نام خانواده ام را از آلودگي پاك كنم، بلكه مي خواهم بگويم: خواهش مي كنم اين آثار هنري را از سياست و تاريخ خانوادگي ام جدا كنيد.
مخالفان يهودي در اين باره گفتند: اين مجموعه آثار بر اساس پولي كه از خون مردم به دست آمده خريداري شده است.
گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، سه شنبه خود شخصا اين نمايشگاه را افتتاح كرد.
اين مجموعه آثار شامل 2 هزار و۵۰۰ اثر هنري مدرن شامل آثاري از مارسل دوچامپ ، آلبرتوجياكامتيو بروس نومناست.
وي نوه فردريك فيلك كارخانه دار توليدكننده اسلحه است كه حداقل 40 هزار برده را براي توليد اسلحه به كار گمارده بود.

نت
انتخاب كنيد
به طرفداران موسيقي كه مسلما هم برنامه  كنسرت ها را دنبال مي كنند پيشنهاد مي كنيم كه نهم و دهم مهرماه به تالار رودكي بروند، چون قرار است گروه كر محمد نوري با رهبري عليرضا شفقي نژاد در اين روزها به اجراي برنامه بپردازند. در اين كنسرت قطعاتي از باخ، موتسارت، وردي با رهبري عليرضا شفقي نژاد و سوليستي ناربه چولاكيان اجرا مي شود. بد نيست بدانيد كه اين گروه كر در حقيقت 70 نفر از دانشجويان موسيقي و آهنگسازان جوان هستند كه از سه سال پيش فعاليت هنري شان را شروع كرده اند. براي شركت در اين برنامه بايد ساعت 30:19، نهم و دهم مهرماه به تالار رودكي برويد. درست در همين زمان گروه موسيقي سرو به سرپرستي و خوانندگي جهانگير مهرپروران در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برنامه اي را اجرا مي كنند. اين گروه با هدف بازسازي و اجراي آثار قديمي موسيقي دستگاهي ايران تشكيل شده و در اين برنامه سعي دارند موسيقي را بر اساس رديف دستگاهي و نت نويسي مربوط به قرن هاي پنجم و ششم اجرا كنند. در اين كنسرت قرار است احمد رضاخواه نوازنده سنتور و عضو پيوسته مركز حفظ و پژوهش موسيقي وعضو گروه موسيقي شهناز، سلمان سالك نوازنده تار، سيداحسان عابدي نوازنده ني و حسين سالك نوازنده كمانچه به همراه مهرپروران قطعاتي را در دستگاه همايون و آواز ابوعطا اجرا كنند.

كتابخانه
سهراب، شاعر نقش ها
شعر نو و شاعران معاصر هم مثل شعرهاي موزون گذشته و شاعران آن مسلما طرفداران خاص خودشان را دارند. به همين دليل هم به اين عده خبر مي دهيم كه انتشارات آميتيس به تازگي يك مجموعه پنج جلدي را درباره شاعران معاصر ايران منتشر كرده است.
در اين كتاب ،آتشي از نگاه ديگران، شعر و زبان شعري اين شاعران را در مقوله هاي نقد و تفسير مورد بررسي قرار داده است. آتشي درباره نياز مجدد به بررسي شعر اين شاعران معتقد است كه نيما، اخوان، فروغ و سهراب شاعراني نيستند كه بتوان گفت درباره آنها گفتني ها گفته و نوشته شده است، آنها جهاني ديگرگونه از شعر را خلق كرده اند و همين ويژگي بود كه شعر ايران را به مرحله تازه اي وارد كرد. هر كدام از اين كتاب ها را مي توانيد با پرداخت هزار تومان بخريد و اگر علاقه داريد كه هر پنج جلد آن را داشته باشيد، بايد 5 هزار تومان بپردازيد.

صحنه
الاغ اتريشي 
در جشنواره اروپايي ادبيات كودك ايران كه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شده است، سه نمايش ايراني قرار است به روي صحنه بروند. دختر گل فروشيك نمايش زنده عروسكي است كه مهدي قلعه آن را نوشته و ساخته است. اين نمايش داستان دختر و پسري است كه در خانه خاله گل نساي قالي باف زندگي مي كنند و بر سر يك سكه كه حاكم شهر براي آنها مي اندازد دچار اختلاف مي شوند. نمايش حادثه اي در شهر عروسك هاهم يكي از آثار ژوزف پر است كه اردشير كشاورزي آن را ترجمه كرده و عادل بزدوده هم كارگرداني آن را به عهده دارد. داستان اين نمايش درباره پسر بازيگوشي است كه در شهر عروسك ها همه را اذيت مي كند و اهالي شهر عروسك ها هم تصميم مي گيرند او را ادب كننند. نه زشت، نه زيباهم نمايشي با داستان قديمي است كه در آن خداداد كه از زشتي صورتش ناراحت است، براي رفع مشكلش به سفر مي رود و در اين سفر براي حل مشكلات ديگران به سه حكيم دانا مراجعه مي كند و .... همچنين گروه تئاتر داخ اتريش هم قرار است نمايشي را با عنوان داستان الاغهاجرا كنند. اين نمايش كه كرولا نوسك آن را ساخته درباره الاغي به نام فرانسيس است. او توسط يك نيروي شيطاني افسون شده است.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |