شهرداري بدون كاغذ براي هالتون
شهر هالتون از توابع ايالت اونتاريو كشور كانادا در طول سه دهه گذشته رشد وتوسعه فراواني داشته است.
توسعه و گسترش شهر هالتون باعث شده است كه مديريت شهري با حجم انبوهي از كارهاي دفتري از قبيل ثبت گزارش كار پرسنل شهرداري در ارتباط با اقدامات انجام شده، دبيرخانه هاي متعدد و انجام امور اداري بي شمار به منظور اخذ پروانه ساخت و كنترل بر پروژه هاي انجام شده روبه رو شده و متعاقب آن دچار يك ركود و كندي ناشي از بروكراسي اداري شود.
مديريت شهري هالتون براي جلوگيري از گسترش ديوان سالاري در بدنه شهرداري اقدام به اجراي طرحي در جهت حذف نظام كاغذبازي در شهرداري كرد.
بر اساس اين طرح، شهرداري هالتون مي بايد تمامي امور دفتري خود را توسط شبكه كامپيوتر انجام داده و آخرين اطلاعات شهري و مديريت شهري را به اطلاع عموم شهروندان برساند.
همچنين براي اخذ مجوزات مختلف توسط مردم، شهروندان نيازي به مراجعه به شهرداري نداشته واز طريق وصل شدن به شبكه كامپيوتري شهرداري به مسوول مربوطه متصل شده و مجوز لازم را براي انجام فعاليت خود دريافت مي كنند.
هدف اصلي شهرداري هالتون از اجراي طرح شهرداري بدون كاغذ، ايجاد سرعت عمل در انجام پروژه هاي شهري و ريشه كني نظام ديوان سالاري در شهرداري است.
بر اساس نظرات مديران شهري هالتون، اصلي ترين ابزار براي توفيق طرح شهرداري بدون كاغذ، ارايه آموزش هاي لازم در اين زمينه به كاركنان شهرداري و شهروندان شهر هالتون است.
سوئد و مشاركت مردم در مديريت شهر
به منظور مشاركت بيشتر مردم در اداره شهرهاي سوئد، پايگاه هاي مشاركت مردمي در سطح شهرهاي اين كشور ايجاد شده است.
مديران شهري شهرهاي اين كشور براي گردهمايي شهروندان و تبادل اطلاعات و بررسي مشكلات شهرها، اقدام به ايجاد محل هايي كرده اند. شهروندان در اين مكان ها مي توانند به آخرين اطلاعات در مورد مسايل شهري واقدامات مديريت شهري دسترسي پيدا كنند و با حضور در اين محل ها در مورد حل مسايل شهري و نقد اقدامات مديريت شهري به گفت وگو و تبادل نظر بپردازند.
هدف از ايجاد چنين مكان هايي توسط مديران شهري سوئد اين است كه شهروندان قادر باشند در حل مسايل پيچيده شهري نيز مشاركت فعال داشته و اقدامات مديريت شهري را نيز به طور مرتب مورد تحليل قرار داده و بررسي كنند. وجود يك چنين محل هايي به همراه ارايه آخرين اطلاعات در مورد مسايل شهري به مشاركت شهروندان معناي ديگر بخشيده و شهروندان را در حل مسايل شهري توانمندتر از گذشته كرده است.
پايگاه هاي مشاركت مردمي بيشتر در كتابخانه ها ودفترهاي بيمه خدمات اجتماعي واقع شده است و مردم در اين مكان ها علاوه بر انجام فعاليت هاي روزمره خود مي توانند با حضور در پايگاه هاي شهروندي از امكانات اين پايگاه برخوردار شوند.
البته در پايگاه هاي مشاركت مردمي برخي آموزش هاي لازم مديريت شهري نيز به شهروندان ارايه مي شود.اخيرا كميته اي در وزارت كشور سوئد تشكيل شده است كه وظيفه نظارت بر كاركرد پايگاه شهروندي را برعهده دارد.
كميته نظارت بر پايگاه هاي مشاركت شهروندي، كاركرد اين پايگاه ها را با يكديگر هماهنگ ساخته و در توانمند ساختن اين پايگاه ها مي كوشد.
همچنين اين كميته از طريق تماس با شهرداري ها، شوراهاي استان ها ونمايندگان دولت سعي مي كند كه حوزه فعاليت اين پايگا ه ها را گسترش داده و به تاسيس ادارات جديد شهروندي بپردازد.
دولت سوئد بحث ايجاد پايگاه شهروندي را از دو دهه قبل آغاز و پس از بررسي هاي لازم ابتدا به صورت آزمايشي تعدادي از اين پايگاه ها را در سطح شهرها راه اندازي كرده است.
بر اساس نظر مجلس سوئد، ايجاد اين پايگاه ها از به وجود آمدن ساختار ديوانسالار در بدنه مديريت شهري جلوگيري به عمل آورده و در عوض به ايجاد تعاملات دموكراتيك بين شهروندان و مديريت شهري منجر مي شود.
گفتني است كه پروژه ايجاد مراكز مشاركت مردمي در ساير كشورهاي اسكانديناوي هم مورد استقبال قرار گرفته است.