دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۸ - Sep 27, 2004
نبرد با طاغوت
امام زمان (ع): و من هنگامي كه خروج و ظهور كردم، براي هيچ يك از طاغوت ها بيعتي بر گردنم نيست.
(بحار الانوار ۷۸/ ۳۸۰)
امروز با حافظ
نسيم موي تو پيوند جان آگه ماست
خيال روي تو در هر طريق همره ماست
جمال چهره تو حجت موجه ماست
به رغم مدعياني كه منع عشق كنند
از ۹ تا ۱۴ مهر در تالار وحدت برگزار مي شود
جشن پنجمين سالگرد خانه موسيقي
با اجراي برنامه هاي متنوع و گسترده از سوي گروه هاي موسيقي، جشن پنجمين سالگرد خانه موسيقي از نهم تا چهاردهم مهر ماه سال جاري در تالار وحدت برگزار مي شود.
كامبيز روشن روان عضو هيات مديره و دبير اين دوره از جشنواره خانه موسيقي روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي ضمن اعلام اين خبر گفت: پنج سال پس از تاسيس خانه موسيقي، اين نهاد مدني دوره تثبيت خود را سپري كرده و سعي دارد كه وارد فعاليت هاي اجرايي از جمله برگزاري كنسرت شود. وي هدف اصلي از اين رويكرد را، پاسخ به نياز قشر عظيم فارغ التحصيلان رشته موسيقي عنوان كرد كه بيكاري باعث ايجاد بي انگيزگي در آنها شده است.
روشن روان گفت كه شب اول يعني نهم مهر ماه اختصاص به جشن خانه موسيقي دارد و تلاش بر اين است كه انواع مختلفي از موسيقي در اين جشن به روي صحنه برود.
وي در توضيح اين كار گفت: با اين كار، هر نوع سوء تفاهمي از بين خواهد رفت و ما متهم به گرايش داشتن به موسيقي خاصي نخواهيم شد. وي تصريح كرد: ما با هيچ موسيقي مخالف نيستيم و تنها طرفدار موسيقي خوب هستيم. روشن روان گفت كه در اين برنامه از سه نسل از اساتيد برجسته موسيقي كشور تجليل خواهد شد.
اجراي موسيقي توسط گروه وزيري به سرپرستي كيوان ساكت، اجراي موسيقي به مناسب روز كودك، اجراي موسيقي كلاسيك به وسيله گروه پارسيان و اجراي موسيقي و رقص كردي برنامه هاي اصلي جشن خانه موسيقي را تشكيل مي دهد.
روشن روان در ادامه سخنان خود، فعال كردن شوراي عالي موسيقي را از مهم ترين برنامه هاي خانه موسيقي عنوان كرد و گفت: اين شورا راجع به مسائل بنيادين خانه موسيقي و روش هاي راهبردي در موسيقي اظهار نظر و موضع گيري مي كند و هيات مديره به شدت در فكر فعال كردن اين شوراست.

اولين جايزه كاوه با كاتالوگ و نمايشگاه
بيش از ۲۷۰ اثر از عكس هاي منتخب «جايزه عكس مطبوعاتي كاوه گلستان» در نمايشگاهي از ۱۱ مهر در نگارخانه هنرمندان ايران به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش سايت خبري خانه هنرمندان ايران، ليلي گلستان دبير اين جايزه با بيان اين مطلب گفت: اين آثار واقعاً آثار برتري هستند. با اين كه شايد در ۳ رديف در نگارخانه چيده شوند، بايد همه آنها ديده شوند.
همچنين اين آثار در كاتالوگي به مناسبت اين نمايشگاه چاپ و منتشر خواهد شد.
اين تعداد عكس از ميان ۲۴۳۲ عكس رسيده به دبيرخانه جايزه عكس مطبوعاتي كاوه گلستان پس از ۵ مرحله توسط «بهمن جلالي»، «رعنا جوادي» و «سيف الله صمديان» انتخاب شدند.
پس از آن نيز با داوري «بهمن جلالي»، «احمد عالي»، «ابراهيم حقيقي»، «جعفر پناهي» و «محمود كلاري» قرار است ۳ تك عكس، ۳ گزارش تصويري، يك استعداد جوان و ۶ عكاس برگزيده جوايزي را به همراه تنديس جايزه كاوه دريافت كنند.اين تنديس توسط «سيمين اكرامي» طراحي شده و «سهراب سليمي» آن را ساخته است.
همچنين «شهيد العلم» يكي از عكاسان برجسته مطبوعاتي در مراسم اهداي جوايز حاضر خواهد بود و به استعدادهاي برگزيده جايزه خواهد داد.يك كارگاه عكاسي نيز با حضور «شهيد العلم» ۱۶ مهر در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.

نگارستان
پابلو پيكاسو
002046.jpg
«پرتره دورامار» - ۱۹۷۳ / رنگ روغن روي بوم، ۶۵*۹۲ سانتي متر ‎/ موزه پيكاسو/ پاريس
پيكاسو هيچ گاه اين ادعا را نداشت كه كوبيسم مي تواند جانشين همه شيوه هاي ديگر بازنمايي جهان مرئي شود، بلكه برعكس هميشه آماده بود كه روش هاي خود را تغيير دهد و گهگاه از جسورانه ترين طبع آزمايي ها در تمثال سازي به گونه هاي كاملاً سنتي هنر بازگردد.
پيكاسو ظاهراً مي خواست ببيند كه تا كجا مي توان ايده ساختن تمثال سر آدمي را از بعيدترين عناصر و شكل ها امكان پذير دانست. پيكاسو خود انكار مي كرد كه كار تجربي انجام مي دهد. او مي گفت كه به دنبال چيزي نمي گردد؛ مطلوب خود را يافته بود. كساني را كه مي خواستند هنر او را بفهمند به سخره مي گرفت و مي گفت: همه مي خواهند هنر را بفهمند، پس چرا كسي سعي نمي كند آواز يك پرنده را بفهمد؟ هيچ تابلويي را نمي توان تام و تمام با كلمات توضيح داد. شايد بهترين شيوه درك فضاي كارهاي پيكاسو، نگاه مجدد به مبدا آن باشد. هر چند فوويست ها سايه زني را فداي لذت بردن از رنگ كردند، كوبيست ها جهت معكوسي را در پيش گرفتند: آنان از لذت چشم پوشيدند و ترجيح دادند كه بازي قايم موشك خود را با روش سنتي حجم نمايي «شكلي» انجام دهند. در «پرتره دورامار» دو سر شبيه به هم نقاشي شده اند كه يكي در نيمرخ و ديگري از جلو ديده مي شود. پيكاسو در بين سال هاي ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۴ در آثارش موضوعات واقعي را كامل كرد و از بريده هاي روزنامه يا قطعات كاغذ ديواري در نقاشي هايش بهره گرفت. به اين ترتيب هنر اختلاط رنگ ها را اختراع نمود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انعكاس چشمگير خبر درگذشت «فرانسواز ساگان» در رسانه ها
انتشار گزارش و مقاله در رسانه ها درباره بانو «فرانسواز ساگان» نويسنده فرانسوي كه بامداد شنبه در ۶۹ سالگي از بيماري قلبي ـ ريوي درگذشت ادامه دارد. شيراك رئيس جمهوري فرانسه، نخست وزير و وزير فرهنگ اين كشور به مناسبت درگذشت ساگان كه در سال ۱۹۵۴ در ۱۸ سالگي با نوشتن داستان «سلام بر غم» به شهرت رسيد اعلاميه منتشر كرده اند. شيراك در اعلاميه خود ساگان را يكي از درخشان ترين نمادهاي نسل فرانسويان پس از جنگ جهاني دوم خوانده است. داستان «سلام بر غم» كه به بيش از ۲۰ زبان ترجمه شده و يك شاهكار ادبي خوانده مي شود سرگذشت دختر يك خانواده ثروتمند است كه از تنهايي، به طرح توطئه قتل پرداخته بود. ساگان ۴۰ داستان و نمايشنامه ديگر هم نوشته است ولي از ميان آنها «سلام برغم» شهرت بيشتري دارد. ساگان با اين همه شهرت و مهارت ،علاقه اي به ارسال كتاب هايش به مسابقه هاي بين المللي و دريافت جايزه نداشت و مي گفت كه براي مسابقه كتاب نمي نويسد، براي مردم مي نويسد كه داوران باانصاف تري هستند. ساگان در زمينه انديشه فلسفي نكات جالبي از خود به يادگار گذارده از جمله اين نكته: قوانين براي انطباق با خواست مردم و تحقق آن طرح و تصويب مي شوند نه با اين هدف دولت كه مردم بر خلاف ميل و نياز، پس از تصويب و اجرا خود را با آنها وفق و تطبيق دهند.
يوسف اسلام برضد دولت آمريكا دادخواست مي دهد
يوسف اسلام از فعالان بنام صلح و نوعدوستي اقدامات قانوني (قضايي) خود را بر ضد دولت آمريكا آغاز كرد و به تنظيم دادخواست پرداخت. به گزارش رسانه ها، يوسف اسلام گفته است كه هدف، تنها دريافت پاسخ از دولت آمريكا در اين مورد نيست كه چرا هواپيماي حامل او را در نيمه راه فرود آورده، وي را پياده كرده و به لندن باز گردانده است، بلكه اين است كه در مورد افراد ديگر چنين عمل مغاير شئون و حيثت انساني به عمل نيايد. اسلام گفته است: كاري كه هفته گذشته در نيمه راه لندن به آمريكا با او شد غير منصفانه، ناعادلانه، غيرعادي و رنج آور بود كه نبايد در عصر صحبت از عدل و قانون درباره فردي ديگر تكرار شود. اين يك اقدام بسيار جدي بود و حق هر فرد است كه بداند، چرا؟ وي پاسخ وزير امورخارجه آمريكا مبني بر اين كه حق آن دولت است كه بداند چه كسي وارد آن كشور مي شود روشن،كامل و قانع كننده ندانسته و گفته است كه بررسي سوابق افراد بايد پيش از سوار شدن به هواپيما به عمل آيد و نتيجه به آنان گفته شود تا جواب بدهند و رفع سوء ظن كنند، نه در ميان زمين و آسمان. لازم بود كه در فرودگاه مقصد از او تحقيق قضايي درباره سوءظن مي شد و اتخاذ تصميم به قاضي احاله مي گرديد. رفتار و عمل، قانوني و مطابق شئون نبود. من اين عمل را يك «صحنه سياه» تلقي مي كنم و آن را از دولت آمريكا انتظار نداشتم. اگر يك دولت ديگر اين عمل را در مورد يك آمريكايي مورد علاقه واشنگتن انجام مي داد، آيا كار به همين سادگي به پايان مي رسيد؟ من هم اجازه نمي دهم كه اين صدا خاموش شود تا حقيقت آشكار گردد و تكرار نشود. دولت آمريكا سال هاست آن كشور را سرزمين آزادي و قانون مي خواند. من حق دارم بدانم كه انگيزه اين عمل بي سابقه چه بوده است و من چه كرده بودم كه سزاوار اين اقدام موهن باشم. من نياز به دريافت توضيح قانع كننده دارم. من مي خواهم بدانم كه چرا و به چه دليل يك تهديد براي آمريكا هستم. اسلام كه در سال ۱۹۷۷ مسلمان شد و از استيفن به يوسف تغيير نام داد قبلاً به مدت ۱۷ سال فعاليت موسيقي داشت و در اين زمينه فردي مشهور بود. اخراج وي به آن طرز از آمريكا باعث اعتراض بسياري از انجمن هاي حقوق مدني و اسلامي، انتشار مقالات اعتراض آميز مطبوعات و اعتراض دولت انگلستان شده است كه يوسف اسلام تبعه آن است.

پاسخ به پرسش پزشكي
داروهاي جانبي براي بيماران قلبي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه براي كاهش خطر بيماري هاي قلبي، علاوه بر داروهايي كه دكتر تجويز مي كند و اندرزهايي كه مي دهد، اين داروهاي جانبي (بدون نسخه) هم توصيه مي شود: مصرف چهار نوع از انواع ويتامين «ب» كه عبارتند از: ويتامين ب ،۱۲ ب ۳ (نياسين كه ضد كلسترول است)، ب ۶ و اسيد فوليك كه آن هم يكي از انواع ويتامين ب است. مصرف يك و يا دو آسپرين بچه (كارخانه سازنده بايد مورد اعتماد دكترتان باشد)، ال ـ آرجينين كه نوعي اسيد آمينه است، امگا ۳ (روغن ماهي)، ويتامين ث و ويتامين اي(انتي اكسيدانت) و نيز هميشه همراه داشتن نيتروگليسرين (زير زباني). همچنين: استفاده از روغن زيتون و يا روغن هسته انگور به جاي روغن هاي ديگر، به حداقل رساندن مصرف گوشت و مواد ديگري كه داراي چربي حيواني هستند، مصرف روزانه سير تازه، به حداقل رساندن مصرف نمك طعام، مصرف ماست بي چربي، كنترل قند، فشار و كلسترول خون، ورزش طبق برنامه دكتر (نه هر ورزشي)، نوشيدن آب و داشتن خواب كافي و از همه مهمتر گريز از استرس.

برگي از تاريخ
۶۸ ساله شدن كارخانه هاي دولتي دخانيات ايران
همزمان با محاكمه سيگارسازهاي آمريكايي
۲۶ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۲۹۴ ميلادي دولت ساسانيان ايران دچار دردسرسازي يك شاهزاده جاه طلب به نام تيرداد پسر خسرو شده بود كه تأييد امپراتور وقت روم را براي پادشاهي خود بر ارمنستان به دست آورده بود. شاه وقت نيرو فرستاد و تيرداد به رم فرار كرد و دولت روم را بر ضد وطن خود برانگيخت به گونه اي كه به تصويب سناي روم، امپراتور اين كشور سپاهي به فرماندهي گالريوس به جنگ ايران فرستاد. در سال ۱۵۸۳ ميلادي (به نوشته منابع خارجي) «وحشي بافقي» شاعر ايراني درگذشت. در سال ۱۹۳۹ لهستان شكست كامل خورد و تسليم نيروهاي آلمان و شوروي شد و استقلال و تماميت خود را از دست داد. در سال ۱۳۳۳هجري فرمانداري نظامي تهران چاپخانه مخفي حزب توده را در شميران كشف كرد. در كشف اين چاپخانه، سروان مهدي رحيمي (سپهبد در سال ،۱۳۵۷ آخرين فرماندار نظامي تهران و رئيس شهرباني كل كه پس از انقلاب اعدام شد) كمك كرده بود و از همان زمان مورد توجه قرار گرفت. در همين سال گروهي از هواداران شاه سابق به خانه عبدالعلي لطفي ۷۰ ساله وزير دادگستري كابينه دكتر مصدق حمله بردند، او را چاقو زدند و يك چشمش را كور كردند. در سال ۱۳۴۲ هجري سومين تلاش دولت وقت براي انتشار روزنامه اي از آن خود با مخالفت دادستان تهران روبه رو شد و به حالت تعليق درآمد. در سال ۱۳۴۵ شاه سابق ملقب به «آريامهر» شد (آريامهري كه با احساس خطر، از ترس جان در جستجوي جاي امن به خارج گريخت!) در سال ۱۹۹۶ طالبان كه در مدارس مذهبي آوارگان افغانستان در پاكستان آموزش ديده بودند و تا اين زمان بر بيشتر نواحي افغانستان مسلط شده بودند پس از يك محاصره نسبتاً طولاني، شهر كابل را كه از طرف دولت افغانستان تخليه شده بود، تصرف كردند و دكتر نجيب الله رئيس دولت كمونيستي سابق اين كشور را كه از سال ۱۹۹۲ به صورت پناهنده در دفتر سازمان ملل در كابل به سر مي برد دستگير كردند و پس از شكنجه بسيار، تيرباران كردند و جسدش را مقابل ساختمان مقر رئيس جمهوري افغانستان به دار كشيدند و دو روز بر بالاي دار نگهداشتند.
اينك برگ امروز: مجموعه دولتي كارخانه هاي سيگارسازي، توتون و تنباكو (دخانيات) ايران ۵ مهر ۱۳۱۶در محل فعلي كه در آن زمان خارج از تهران و آن سوي دروازه قزوين بود گشايش يافت. امور دخانيات در ايران همچنان در انحصار دولت است. شصت و هشتمين سالگرد تأسيس كارخانه هاي دخانيات ايران همزمان با رسيدگي يك دادگاه آمريكا به اتهام سيگار سازهاي اين كشور است كه ۵۰ سال، از روزي كه رئيس نظام پزشكي وقت آمريكا دود سيگار را عامل بسياري از امراض خطرناك از سرطان تا بيماري هاي قلبي اعلام داشت، به مردم دروغ گفته و آنان را تشويق به دود كردن اين عامل مرگ كرده اند. شاكي اين پرونده دادستان كل آمريكاست كه از جانب مردم اين كشور از سيگار سازها خواستار پرداخت ۲۸۰ ميليارد دلار غرامت شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

مرور سينماي روسيه در جشنواره وارش
آثار كوتاه، بهترين كارگردانان «تاريخ سينماي روسيه» در جشنواره فيلم وارش به نمايش در مي آيد.به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم وارش آثار كوتاه كارگردانان مشهور سينماي روسيه آندره  تاركوفسكي، آرتور پلشيان، پاراجانف، اراكلي كوير يكادز شامل ۷ فيلم قديمي و ۵ فيلم جديد مرور خواهد شد.گفتني است كه تعداد ۱۱ اثر از بين آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره وارش، انتخاب شده كه طي روزهاي برگزاري ۱۹ تا ۲۳ مهرماه به نمايش در خواهد آمد.

پنج نامزد مهرگان ادب كودك و نوجوان معرفي شدند
داستان «نه تر و نه خشك» هوشنگ مرادي كرماني، نويسنده صاحب نام كودكان و نوجوانان در زمره ۵ نامزد نهايي جايزه مهرگان ادب كودك و نوجوان قرار گرفته است.
به گزارش همشهري از پكا، هيات داوران از ميان نه اثر راه يافته به مرحله دوم در نهايت ۵ اثر «شبي كه جراوسك نخواند» و «قلب زيباي بابور»، هردو نوشته جمشيد خانيان (انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان)، «من نوكر بابام نيستم» نوشته احمد اكبرپور (نشر افق)، «نه تر و نه خشك»، مرادي كرماني (نشر معين) و «هزار و يك سال» شهريار مندني پور (نشر آفرينگان) را به عنوان نامزدهاي نهايي معرفي كردند.

ايران از دريچه دوربين متفقين
جديدترين دوره جلسات نمايش فيلمخانه ملي ايران (دوره پنجاه و سوم) از هفتم مهرماه در سينما صحرا آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا برنامه هاي دوره پاييز ۸۳ كه به همت مسئولين فيلمخانه ملي ايران آماده نمايش شده اند با فيلم دانتون (آندري وايدا) آغاز و در ۲۴ آذرماه امسال با فيلم «ايران در اشغال از دريچه دوربين متفقين» و با نمايش تصاويري از تهران قديم به پايان مي رسد.

نخستين جشنواره نقد كتاب برگزار مي شود
همزمان با هفته كتاب نخستين جشنواره نقد كتاب برگزار مي شود.محمدعلي شعاعي معاون فرهنگي وزير ارشاد ضمن اعلام اين خبر در نمايشگاه كتاب استاني زنجان گفت: وي با بيان اين كه موج نقد شكل نمي گيرد مگر آداب و اخلاق پرورش دهنده و مروج نقد در جامعه جاري باشد، افزود: نقد براي جوامعي است كه توسعه و پيشرفت را در باورها و ذات فرهنگي خويش نهادينه كرده و هدف بزرگي به نام ساختن فرهنگ و تمدن متناسب با نيازهاي روز را فراروي خود قرار دهند. شعاعي در ادامه وجود بستر اجرا را لازمه نقد دانست و تصريح كرد: كتاب بستر خوبي براي طرح آرا و ديدگاه هاي متنوع است.

جايزه سن سباستين براي فيلم بهمن قبادي
فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» به كارگرداني بهمن قبادي كه داستاني از جنگ عراق را روايت مي كند جايزه برتر جشنواره بين المللي فيلم سن سباستين را از آن خود كرد. به گزارش ايسنا به نقل از منابع خبري اينترنتي، اين كارگردان ۳۵ ساله در اين فيلم داستان روستاييان كرد عراقي را روايت مي كند كه از يك پسر معلول اخباري وحشتناك درباره وقوع جنگ مي شنوند.
قبادي كه خود يك كرد ايراني است در سال ۲۰۰۰ جايزه جشنواره فيلم كن و در سال ۲۰۰۲ جايزه اي را در شيكاگو دريافت كرده است. جايزه بهترين هنرپيشگي اين جشنواره به اولريش تامسون براي بازي در فيلم برادران اعطا شد.

بهارستان
چشمانم را پرده ي آب گرفت
چشم ها را به تيرگي آفاق
به جنگ انداختم
ظلمت تركيد، صبح دميد.
نسا جوره يوا - ترجمه محمدرضا ربيعيان

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
افسر دروغگو
ليدز:يكي از افسران ارتش انگليس با اعلام خبر مرگ فرزند خود ۵/۳ ماه مرخصي با حقوق دريافت كرد.
يك ماه قبل اين افسر در محل كار خود اعلام كرد، فرزند ۱۸ ماهه اش به دليل بيماري در بيمارستان بستري است. وي سپس دو روز پيش مدعي شد كه فرزندش از دنيا رفته است. به همين دليل فرماندهي جهت ابراز همدردي، ۵/۳ ماه مرخصي با حقوق به او داد.
به محض اينكه همسر اين مرد دروغگو از اين عمل زشت شوهرش مطلع شد، موضوع را به ارتش خبر داد و قرار است در مورد افسر خاطي تصميم گيري شود.
هزينه نگهداري نوزاد
منچستر: براساس آخرين آمارگيري صورت گرفته، هزينه نگهداري از يك نوزاد در سال اول زندگي اش در حدود ۳۶۰۰ پوند است. در حقيقت تنها ۱۳ درصد از والديني كه براي اولين بار بچه دار مي شوند هزينه نگهداري از نوزاد خود را در سال اول به درستي محاسبه و پيش بيني مي كنند.بسياري از والدين براي تأمين اين هزينه ها مجبورند سفرهاي تفريحي و تعميرات خانه را به تعويق بيندازند.
۹۰ دقيقه در آسانسور
لندن: اعضاي يك خانواده در انگليس به مدت ۹۰ دقيقه در آسانسور يك پاركينگ طبقاتي گير افتادند وجالب اينكه طي اين مدت، آسانسور به طور مداوم در حال بالا و پايين رفتن بود. هنگامي كه يك خانم ميانسال به همراه پدر ۸۵ ساله و فرزند ۱۳ ساله اش وارد آسانسور شدند در قفل شد و ديگر نتوانستند آن را باز كنند.در همين حال، مراجعه كنندگان ديگري كه در انتظار آسانسور بودند به طور مداوم كليدهاي آنرا فشار مي دادند و به همين دليل آسانسور طي ۹۰ دقيقه بين طبقه همكف و هشتم در حال حركت بود.سرانجام، خانم داخل آسانسور با تلفن همراه خود به مركز امداد خبر داد و مأموران آنها را آزاد كردند.
ارثيه براي دانشگاه
جرجيا: يك زوج در آمريكا كه علاقه زيادي به گربه ها داشتند و بچه دار نشدند، ملك دو ميليون دلاري خود را به دانشگاه دامپزشكي جورجيا اهداء كردند.
با توجه به اينكه گربه هاي خانگي اين زوج در اين دانشگاه معاينه و درمان مي شدند، آنها كل ملك خود را كه بيش از دو ميليون دلار ارزش دارد، در اختيار دانشگاه قرار دادند.
پدر بزرگ جديد
رم: چندي پيش در همين ستون نوشتيم يك پيرمرد ۸۰ ساله در ايتاليا پس از اينكه همسرش را از دست داد احساس تنهايي كرد به همين دليل در روزنامه آگهي داد. در اين آگهي اعلام شده بود، در صورتيكه يك خانواده وي را به عنوان پدر بزرگ خود بپذيرد، هر ماه ۵۰۰ يورو پول از او دريافت خواهد كرد.
در پي انتشار اين آگهي خانواده هاي متعددي از ايتاليا، نيوزيلند، برزيل و آمريكا، تمايل خود را براي قبول سرپرستي اين پيرمرد اعلام كردند كه در نهايت وي يك خانواده ايتاليايي را كه صاحب دو فرزند هستند براي ادامه زندگي برگزيد.
مسابقه بين المللي گشودن صدف
لندن: كشور نروژ قهرمان رقابت هاي بين المللي گشودن صدف هاي خوراكي شد. همه ساله شركت كنندگان از كشورهاي مختلف در اين رقابت حضور مي يابند كه در نهايت، فردي كه بتواند در كوتاه ترين زمان ممكن با كمترين خطا، بيشترين صدف را بگشايد، عنوان قهرماني را به خود اختصاص خواهد داد.در رقابت هاي امسال، ۱۸ كشور حضور داشتند كه در نهايت شركت كننده اي از كشور نروژ موفق شد طي ۲ دقيقه و ۳۹ ثانيه، ۳۰ صدف خوراكي را با چاقو باز كند.در صورتيكه شركت كننده اي در حين گشودن صدف ها به گوشت داخل آن آسيب برساند و يا خون دست وي روي صدف بريزد، امتياز منفي در كارنامه او ثبت خواهد شد. در اين مسابقه شركت كننده سوئدي سريعتر از رقيب نروژي خود رقابت را به پايان رساند اما به دليل خطاي بيشتر، در مكان دوم جاي گرفت.
۶ سال حبس براي پدر بي توجه
لندن: بي توجه ترين پدر انگليس به تحمل ۶ ماه حبس محكوم شد.
اين مرد كه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت با خودرواش ودر حالي كه فرزند ۶ ماهه اودر صندلي عقب خوابيده بود به خريد رفت.
اما وي كه تمركز خود را به دليل مصرف بيش از حد الكل از دست داده بود، فراموش كرد كه با خودرو به خريد آمده، به همين دليل يك تاكسي گرفت و به منزل بازگشت.
پس از گذشت چند ساعت، هنگامي كه همسر اين مرد الكلي متوجه غيبت كودك خود شد، موضوع را به پليس اطلاع داد و مأموران، كودك را نجات دادند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۳دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۷ دقيقه

گل و گياه
نرگس زرد كشور پرو
002043.jpg
نام علمي: Hymenocallis narcissiflora
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياه پيازي بهاره يا تابستانه به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۵-۳۰ سانتي متر كه داراي گلهاي معطر و سفيدرنگ است. برگها پايه اي و نيمه افراشته بوده و در فصل زمستان از بين مي روند.
نيازها: به مكان نيمه سايه يا آفتابي و خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق پاجوش در بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |