دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۸ - Sep 27, 2004
مجلس بررسي مي كند
طرح راه اندازي مجددامور تربيتي
مهر: بازگشت مجدد امور تربيتي به مدارس در كميسيون آموزش و تحقيقات در حال بررسي است.
دكتر علي عباسپور تهراني فرد با اشاره به اين كه رسيدگي به امور تربيتي در مدارس فراموش شده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش معتقد است كه بايد تمام معلمان به امور تربيتي دانش آموزان رسيدگي كنند و اين در حالي است كه پس از حذف امور تربيتي در مدارس، مباحث تربيتي دانش آموزان نيز فراموش شد.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد بر اين كه چندي است كميسيون آموزش و تحقيقات در زمينه بازگشت مجدد امور تربيتي به مدارس در حال تحقيق است، گفت: وزارت آموزش و پرورش قبل از اين كه مقدمات حذف امور تربيتي را در نظر بگيرد اقدام به حذف پست امور تربيتي در مناطق نمود و اين در حالي است كه هنوز امكانات طرح تلفيق امور تربيتي و آموزشي در مدارس كشور مهيا نيست.
وي با تأكيد بر اين كه وزارت آموزش و پرورش مي بايست قبل از حذف پست هاي امور تربيتي در مدارس امكانات تلفيق را مهيا مي كرد، اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش پس از حذف معاونت امور تربيتي به تدبير ايجاد امكانات تلفيق افتاده است.

گفت وگو با مدير كل درمان تأمين اجتماعي استان تهران
مركز جراحي قلب بيمارستان ميلاد راه اندازي مي شود
۸۰ درصد بيماري هاي قلب بدون جراحي مداوا مي شوند
به غير از متخصصان قلب در بيمارستان ميلاد تعداد جراحان قلب در تهران ۶ نفر متخصصان قلب كه در واقع كارديولوژيست ها هستند، ۳۷ نفرند كه جراحان قلب همه در مركز لواساني به كار مشغولند
002022.jpg
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار:مركز جراحي قلب بيمارستان ميلاد با پيشرفته ترين امكانات روز پزشكي و ۴۰ پزشك متخصص قلب به زودي راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر روشن مدير كل درمان استان تهران طي گفتگو با همشهري ضمن اعلام اين مطلب در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به بالاترين آمار مرگ و مير در بيماري ها كه اختصاص به بيماران قلبي دارد و بسياري از مردم توانايي مراجعه به بيمارستان هاي خصوصي را ندارند، آيا تعداد متخصصان قلب در مراكز تأمين اجتماعي، كفاف مراجعه كنندگان را مي دهد يا خير؟ گفت: تعداد جراحان قلب در تهران ۶ نفر، متخصصان قلب كه در واقع كارديولوژيست ها هستند، ۳۷ نفر هستند كه جراحان قلب همه در مركز لواساني مشغول به كار هستند. علاوه بر اينها ۶۸ نفر متخصص داخلي وجود دارد و در بيمارستان ميلاد هم ۴۰ نفر متخصص قلب و در حدود ۴۰ نفر متخصص داخلي مشغول به ارائه خدمات پزشكي هستند.
وي همچنين  افزود: نكته اي كه در مورد بيماران قلبي مي توان به آن اشاره كرد اين است كه به واسطه پيشرفتي كه در تكنولوژي و علم پزشكي به وجود آمده بيشتر از ۸۰ درصد بيماري هاي قلب بدون جراحي مداوا مي شوند و نياز به جراحي هاي باز وجود ندارد.
وي در ارتباط با اين سؤال كه با توجه به تعدادي كه ذكر شد، آيا به نظر نمي رسد كه باز هم تعداد پزشكان كم باشد، اعلام كرد: در مورد تعداد جراحان قلب شايد بتوان گفت كه تعداد كم باشد اما اين موضوع تنها متوجه تأمين اجتماعي نيست بلكه به طور كلي در كشور ما تعداد جراحان متخصص قلب كم هستند. ضمن اين كه بايد توجه داشته باشيم كه بسياري از بيماري ها از طريق متخصصين قلب و متخصصين داخلي قابل درمان هستند و در اين گروه هاي پزشكي در تأمين اجتماعي مشكلي وجود ندارد و اگر در مركزي نياز به حضور تعداد پزشكان بيشتري باشد، سازمان در ارتباط با جذب آنها و قرار داد بستن مشكل خاصي ندارد. علاوه بر اين در بسياري از مراكز طرف قرارداد هم پزشكاني وجود دارند كه بيماران به آنها مراجعه مي كنند و تحت درمان قرار مي گيرند. دكتر روشن در پاسخ به اين سؤال كه پس از بهره برداري از بيمارستان ميلاد، عده زيادي از بيمه شدگان براي مشكلات درماني به سوي اين مركز درماني كشيده  شده اند و با تصور اين كه كادر پزشكي و امكانات و تجهيزات اين بيمارستان از ساير بيمارستان هاي طرف قرارداد مجهزتر است، تعداد مراجعه كنندگان نسبت به ساير بيمارستان هاي تأمين اجتماعي بيشتر شده، توضيح داد: البته براي ما جاي خوشحالي دارد كه مركزي به دليل خدمات درماني خوب مورد توجه بيماران قرار بگيرد و وجود ۴۰ تا ۴۵ هزار بيمار بستري در طول يك سال را شايد بتوان جزء ركوردهاي يك بيمارستان تلقي كرد. اما اين بدان معنا نيست كه در بقيه بيمارستان هاي تابعه خدمات به شكل مناسب ارائه نمي شود. بسياري از متخصصان و كادر پزشكي بيمارستان ميلاد از ديگر بيمارستان ها از جمله بيمارستان لبافي نژاد و.... در اين بيمارستان مستقر هستند و نكته ديگر اين كه در بقيه بيمارستان ها پزشكان به صورت تمام وقت مستقر هستند در حالي كه در بيمارستان ميلاد در وقت هاي مشخص خدمات پزشكي ارائه مي كنند. ما در تعداد زيادي از بيمارستان ها سالانه بالاي ۸۰ درصد اشغال تخت داشته ايم و اين نشان از عدم تمركز در بيمارستان خاص را دارد و اين تفكر به غلط نبايد در ميان مردم حاكم شود. ضمن اين كه اين مركز درماني به دليل قرار گرفتن در نقطه ايي قابل دسترسي براي شهروندان امكان مراجعه را نيز آسان تر كرده است.

تا پايان برنامه چهارم توسعه، تعداد دانشجويان كشور سه برابر مي شود
ايسنا: تعداد دانشجويان دانشگاه هاي كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار دانشجو مي رسد.
دكتر حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در جمع روساي دانشگاه ها، با بيان اين مطلب، سهم وزارت بهداشت را در اين ميان ۱۲۰ هزار دانشجو عنوان كرد و افزود: بر اساس اين برنامه سهم بزرگي از دانشجويان كشور در دانشگاه هاي پيام نور تحصيل خواهند كرد كه اين ميزان تا پايان برنامه چهارم ۶۰۰ هزار نفر خواهد بود .
وي گفت: همچنين تا پايان برنامه چهارم توسعه رشد ۳۰ درصدي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور بوجود مي آيد و اين دانشگاه تا پايان سال ۸۸ حدود سه هزار دانشجوي ارشد خواهد داشت و ۲۵۰ دانشجوي دكتراي تخصصي نيز در اين دانشگاه تحصيل خواهند كرد.
به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، تا پايان سال ۸۸ حدود ۵۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي حضور خواهند داشت كه ۴۷۰ هزار نفر از آنها در مقطع كارداني و حدود ۳۰ هزار نفر نيز در مقطع كارشناسي ناپيوسته پذيرفته مي شوند .
دكتر خالقي در ادامه در بخش موسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي نيز اجراي سياست هاي كيفي را مهم دانست و گفت: سعي مي شود تا پايان برنامه چهارم توسعه، ميزان دانشجويان اين موسسات از ۵۰ هزار نفر به ۴۵۰ هزار نفر برسد كه براي اين منظور بايد ساليانه ۳۰ مركز تاسيس شود.
وي در ادامه سهم دانشگاه آزاد اسلامي در جمعيت دانشجويي كشور را تا پايان برنامه چهارم حدود ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار دانشجو عنوان كرد.
معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه سهم دانشگاه آزاد اسلامي در برنامه چهارم توسعه را ۳۲ درصد بيان كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تعداد فعلي اعضاي هيات علمي و ميزان آن در پيش نويس برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت:  وزارت علوم در حال حاضر داراي ۱۴ هزار و ۲۶۳ عضو هيات علمي است كه اين ميزان در سال ۸۸ به ۲۱ هزار و ۸۷۵ عضو مي رسد،  دانشگاه هاي مربوط به وزارت بهداشت نيز امسال داراي ۱۰ هزار و ۸۱۲ عضو هيات علمي هستند كه اين رقم تا پايان برنامه چهارم به ۱۱ هزار و ۲۴۲ عضو مي رسد.
معاون آموزشي وزارت علوم در خاتمه خاطر نشان ساخت: دانشگاه آزاد اسلامي كه هم اكنون حدود ۱۸ هزار و ۵۱۳ عضو هيات علمي دارد، تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد تعداد اعضاي هيات علمي خود را به ۴۰ هزار نفر افزايش دهد و موسسات آموزش عالي غير دولتي و غيرانتفاعي نيز بايد ۱۵ هزار عضو هيات علمي استخدام كنند.
گفتني است در حال حاضر در بخش دانشگاههاي دولتي ۸۱۰ هزار نفر دانشجو و در بخش دانشگاههاي غيردولتي، پيام نور و آزاد ۸۷۰ هزار دانشجو به تحصيل اشتغال دارند.

معاون بيمه اي تأمين اجتماعي تشريح كرد:
علل سوءاستفاده از دفترچه هاي بيمه
فارس: تا زماني كه تأمين اجتماعي فراگير نشود سوءاستفاده از دفترچه هاي بيمه وجود دارد.
غلامرضا مهردل با اشاره به ماده ۹۷ قانون تأمين اجتماعي افزود: در اين ماده از قانون جريمه هاي مشخصي براي استفاده هاي غيرقانوني از دفترچه هاي بيمه در نظر گرفته شده است از جمله اين كه افرادي كه از دفترچه هاي بيمه سوءاستفاده مي كنند بايد دو برابر خسارت پرداخت كنند.
معاون امور بيمه اي تأمين اجتماعي تأكيد كرد: پزشكان براي تأمين مخارج خود دفترچه هاي بيمه ديگران را از فرد غيربيمه شده مي پذيرند و افرادي كه دفترچه خود را به ديگران مي سپارند نيز چون هيچ گونه بار مالي را متحمل نمي شوند بدون هيچ دغدغه خاطري اين عمل را انجام مي دهند.وي افزود: بيمه شده هر قدر هم كه برگه هاي دفترچه بيمه اش زود تمام شود مي تواند با مراجعه به سازمان تأمين اجتماعي كمتر از ۴۸ ساعت دفترچه ديگري دريافت كند كه اين هم دليلي براي عدم نگراني بيمه شدگان از قرار دادن دفترچه شان در اختيار ديگران است.
مهر دل يادآور شد: فلسفه وجود وزارت رفاه و تأمين اجتماعي نيز همين است كه كل آحاد جامعه را تحت پوشش نوعي از تأمين اجتماعي قرار دهد تا چنين كارهايي صورت نگيرد.

مدارس غيرانتفاعي ضعيف برچيده مي شوند
مهر: مدير كل مدارس غيرانتفاعي با اشاره به اين كه ۲۰ درصد از مدارس غيرانتفاعي در سال تحصيلي جاري درجه بندي مي شوند، گفت: با اجراي طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي، مدارس غيرانتفاعي با عملكرد ضعيف برچيده مي شوند.
حسن مسعودي با اعلام اين خبر افزود: برقراري رقابت سالم در زمينه امور كمي و كيفي آموزشي در مدارس غيرانتفاعي، حذف مدارسي با عملكرد ضعيف، تشويق مدارس با عملكرد قوي، ساماندهي شهريه هاي دريافتي، كاهش بار مالي و تصدي گري دولت از اهداف اجراي طرح درجه بندي مدارس است.
وي با اشاره به اين كه با اجراي طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي مدارس به درجات يك، دو، سه يا خوب، متوسط و عالي تقسيم مي شوند و شهريه نيز متناسب با عملكرد مدارس در نظر گرفته مي شود، گفت: ميزان تخصص معلمان مدرسه و نيروي انساني، برنامه هاي آموزشي و تربيتي، مسايل اداري و مالي، فضا و تجهيزات مدرسه از مواردي است كه در درجه بندي مدارس مدنظر قرار مي گيرد.مدير كل مدارس غيرانتفاعي با تأكيد بر اين كه درجه بندي مدارس غيرانتفاعي نظارت بر اين مدارس را شفاف تر مي كند، افزود: طي سه سال آينده بايد تمام مدارس غيرانتفاعي كشور درجه بندي شوند.

تأخير مكرر و غيبت از مدرسه جريمه دارد
گروه علمي فرهنگي: تاخير مكرر و غيبت غيرموجه دانش آموزان تخلف محسوب شده و جريمه هايي چون كسر نمره انضباطي را بدنبال دارد.
به گزارش ايرنا، براساس آيين نامه اجرايي مدارس مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، غيبت غيرموجه و تاخير مكرر دانش آموز در دفتر انضباطي ثبت شده و در نمره انضباط دانش آموز محاسبه مي شود.
براساس ماده ۳۹ اين آيين نامه، غيبت غيرموجه سه ماه متوالي و بيشتر، دانش آموزان از نظر مقررات نظام وظيفه ترك تحصيل تلقي مي شود.
در صورت تاخير مكرر يا غيبت بيش از حد دانش آموز، مدير مدرسه موظف است با نظر شوراي مدرسه تصميم مقتضي را برابر مفاد ماده ۷۶ اين آيين نامه اتخاذ كند و مراتب را بطور كتبي به ولي دانش آموز ابلاغ كند.
براساس ماده ،۷۴ قصور و سهل انگاري دانش آموز نسبت به انجام وظايف خود تخلف محسوب مي شود و مدير، شوراي مدرسه، معاونان و مربيان موظفند قبل از اعمال هرگونه تنبيه از وضع و موقعيت محصل آگاهي يابند و در جست وجوي انگيزه و علت تخلف برآيند و نسبت به رفع آن اقدام كنند.
مدير مدرسه موظف است در مواردي كه دانش آموز تاخير مكرر يا غيبت غيرموجه داشته، مراتب را به اطلاع ولي برساند تا با همكاري ولي چاره جويي لازم معمول شود.
به گفته برخي مديران مدرسه، والدين در صورت غيبت غيرموجه دانش آموزان دلايل موجه ارائه ندهند كه علاوه بر بدآموزي، انگيزه غيبت هاي پنهاني بدون اطلاع والدين را در دانش آموزان رشد مي دهد.
يكي از مديران مدرسه كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه والدين ممكن است در خانه با غيبت پسرشان برخورد شديد كنند، اما در مدرسه با بيان دلايلي (بيمار بودن دانش آموز) غيبت را موجه جلوه مي دهند تا بزعم خود مشكلي براي فرزندشان پيش نيايد.
اين مدير مدرسه اظهار داشت: اگر دانش آموزي غيبت غيرموجه دارد بايد والدين با بيان واقعيت با اولياي مدرسه در رفع مشكل دانش آموز همكاري كنند.
وي گفت كه حتي بي ميلي دانش آموز براي شركت در كلاس درس ممكن است ناشي از مشكلات روحي و رفتاري افراد باشد كه در صورت اطلاع از اين مساله، اولياي مدرسه مي توانند با مشاوره اين مشكلات را حل كنند.
يكي ديگر از مديران مدرسه مقطع دبيرستان مي گويد كه كلاس گريزي بويژه در برخي درس ها - بزعم دانش آموزان سخت - در بين برخي دانش آموزان وجود دارد كه بايد اولياي مدرسه و خانواده ها براي يافتن راه حل همكاري كنند.

براساس نظرسنجي از جوانان استانها
براساس نظرسنجي از جوانان استانهااغلب دانش آموزان فقط تنها براي نمره گرفتن درس مي خوانند
002025.jpg
ايسنا: بيش از ۶۰ درصد جوانان مراكز استانهاي كشور از وضعيت ساختمانها، حياط، فضاي مدارس، زياد بودن تعداد دانش آموزان در هر كلاس، محدوديت امكانات و تجهيزات علمي، آموزشي و ورزشي مدارس ناراضي هستند.
نتايج يك پژوهش ملي بر روي جوانان ۱۴ تا ۲۹ ساله كشور نشان مي دهد بيشترين نارضايتي جوانان از تعداد زياد دانش آموزان در هر كلاس است.
اين پژوهش كه بر روي ۷۵ هزار جوان درباره مدرسه و آموزش و پرورش انجام شده است، حاكيست ۶۱ درصد جوانان، كلاس هاي درس در مدارس را خسته كننده و ملال آور مي دانند.
همچنين ۵۳ درصد دانش آموزان از روش تدريس معلمان خود ناراضي اند و ۵۹ درصد نارضايتي خود از آموزشهاي مدارس را به اشكال گوناگون ابراز مي كنند.
نتايج اين پژوهش ملي حاكيست كه اكثريت عظيم (۷۷ درصدي) جوانان مراكز استانهاي كشور اظهار مي كنند كه يادگيري هاي دانش آموزان از نوع حفظياتي است كه پس از مدت كوتاهي فراموش مي شود و به اين طريق نشان مي دهند كه مهمترين هدف آموزش و پرورش ، مدرسه، تدريس و تربيت كه يادگيري معني دار و براي زندگي و حل مساله است در مدارس ما مورد كم توجهي واقع شده است.
بر اساس يافته هاي اين تحقيق ۸۳ درصد جوانان بيان مي كنند دانش آموزان درسها را تنها براي گرفتن نمره مي خوانند و به استفاده هاي علمي محتواي دروس توجهي نمي كنند؛ حتي در مقوله امتحانات و ارزشيابي درسي شاهد نارضايتي عميق ۵۵ درصد از نوجوانان و جوانان هستيم.
همچنين ۴۵ درصد جوانان از روابط اولياي مدرسه با دانش آموزان ناراضي هستند؛ به نحوي كه نزديك به نيمي از آنها (۴۷ درصد) بر اين باورند كه اولياي مدارس آنها، راهنماي خوبي در زندگي تحصيلي و شغلي آنها نبوده و ۵۸ درصد ديگر هم معتقدند كه روابط معلم و شاگرد و فضاي حاكم بر كلاس هاي درس ، همراه با سخت گيري و فشار بوده است.

اداره كل حمايت از حقوق زنان در قوه قضائيه تأسيس مي شود
002028.jpg
فارس: اداره كل حمايت از حقوق زنان در قوه قضائيه به زودي فعاليت خود را آغاز مي كند.
احسان قاضي زاده مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي قوه قضائيه با اشاره به طرح و برنامه هاي جديد رئيس قوه قضائيه پس از يك دوره توقف پنج ساله اظهار داشت: در دوره دوم رياست قوه قضائيه طرح و برنامه جديدي در خصوص حقوق زنان و كودكان طراحي شده كه اين طرح يك ساز و كار اداري است تا بتواند كارهايي را كه به صورت پراكنده در امور زنان انجام مي شد به صورت متمركز هدايت كند.
قاضي زاده تأسيس اداره حمايت از حقوق زنان را حمايت معنوي از تمامي زنان و اهميت ويژه نهاد خانواده عنوان كرد و اظهار داشت: اداره كل حمايت از حقوق زنان و كودكان به عنوان يكي از ادارات شش گانه زيرنظر اداره كل امور فرهنگي و اجتماعي قوه قضائيه فعاليت خواهد كرد.
وي در خصوص خدمات اين مركز گفت: اين مركز به طور مشخص مي تواند گزارشات، شكوائيه ها، عريضه هاي حقوقي و قضايي زنان را نسبت به پروسه رسيدگي در محاكم و دادگستري ها دريافت و جهت رسيدگي به مراجعه ذي صلاح در قوه قضائيه ارجاع دهد.
مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي قوه قضائيه انجام معاضدت قضايي را از خدمات اين اداره برشمرد و گفت: خانم ها مي توانند در مواجهه با مشكلات حقوقي و قضايي از راهنمايي و مشاوره اين مركز بهره ببرند كه در آينده نزديك شيوه تماس با اين اداره اعلام خواهد شد.
قاضي زاده پيشبرد لوايح و قوانين ويژه حمايت از حقوق كودكان و زنان را از ديگر خدمات اين اداره عنوان كرد و افزود: در اين اداره پست هايي از جمله كارشناسان ارشاد، معاضدت قضايي، روان شناسان امور خانواده، جامعه شناسان، روان شناسان ويژه امور اطفال، كارشناسان مطالعات اجتماعي در حيطه حقوق زنان و كودكان ديده شده است و در واقع مي توان گفت كه اين اداره يك مركز نسبتاً عملياتي است كه اميدواريم با متمركز كردن امور مربوط به زنان و مرتبط شدن آن با حوزه رياست قوه قضائيه شاهد يك حركت جديد، مترقي در عرصه حمايت از حقوق زنان باشيم.

جسته، گريخته
پسران قد كوتاه
گروه اجتماعي:
نتايج يك تحقيق نشان داده است كه تقريباً همه پسران مقطع راهنمايي تحصيلي با مشكل ساختار قامتي مواجهند. محققاني كه روي اين طرح كار كرده اند مي گويند دانش آموزان با فقر پروتئين روبه رو هستند و همين نقيصه موجب رشد نامناسب مي شود. پيشتر از اين تصور مي شد كه فقط دختران اين مقطع تحصيلي با مشكلات قامتي مواجهند.
تصميم به خودكشي پيش از تولد
آنها كه در سنين بزرگسالي دست به خودكشي مي زنند، مشكلاتي در بدو تولد و حتي پيش از تولد داشته اند. خبرگزاري ايلنا به نقل از بي بي سي گزارش كرده است كه دانشمندان سوييسي با مطالعه ۷۰۰ فرد بزرگسال پي برده اند وزن پايين نوزادان به هنگام تولد و نوجوان بودن مادر او، خطر اقدام به خودكشي را تا دو برابرافزايش مي دهد. البته سرپرست اين تيم تحقيقاتي گفته است در اين آزمايش دلايل اقدام به خودكشي بيان نشده، بلكه فقط سعي شده عوامل مادرزادي بررسي شود.
باز هم وبا
نوعي از بيماري- احتمالاً وبا- كه با ورم كبد همراه است در كشور عراق شايع شده است. سازمان بهداشت جهاني ۶۰ مورد از ورم كبد را در عراق آزمايش كرده كه منجر به مرگ نشده است. اين سازمان، استفاده از آب هاي آلوده را در عراق عامل اصلي شيوع وبا مي داند.
هر چقدر مي خواهي بخور
يك متخصص تغذيه شديداً هشدار داده است كه هيچ  گاه كودكان را وادار به تمام كردن غذايشان نكنيد. خبرگزاري ايسنا كه با اين متخصص تغذيه گفت وگو كرده، آورده است: بگذاريد كودك خودش تصميم بگيرد كه چقدر غذا بخورد. از توصيه هاي جالب توجه اين متخصص تغذيه، گفت وگو و صحبت كردن با كودك هنگام غذا خوردن است. فقط به اين دليل كه او خاطره خوشي از غذاخوردن داشته باشد. (به اين مي گويند آداب غذا خوردن!)
نتايج تافل
نتايج اولين آزمون بين المللي تافل امروز اعلام مي شود. شركت كنندگان اين آزمون كارنامه هاي خود را هم همراه با نتايج دريافت خواهند كرد. سازمان سنجش اعلام كرده است دانشجويان شهرستاني كه نمي توانند به تهران مراجعه كنند، با اين شماره تلفن ۸۹۲۲۲۴۲ تماس بگيرند و آدرس پستي خود را اعلام كنند تا كارنامه به دستشان برسد.
درخواست كنند تا آموزش بدهيم
اگر سازمان بهزيستي بخواهد، وزارت آموزش و پرورش آمادگي دارد تا شرايط لازم را براي آموزش دختران فراري مهيا كند. معاون وزير آموزش و پرورش به خبرنگار ايلنا گفته است:  براي اين كه ما بتوانيم به دختران فراري آموزش هاي متناسب بدهيم و شرايط تحصيل آنها را مهيا كنيم، لازم است كه سازمان بهزيستي اين كار را از ما درخواست كند.
شير رسيد
بالاخره شير رايگان كه قرار بود از اول مهرماه توزيع شود، از امروز (۶ مهرماه) با ۵ روز تأخير به مدارس مي رسد. شير بسيار مفيد و خيلي خيلي مغذي است. حتماً و حتماً به كودكانتان بگوييد كه شير بخورند. اين توصيه ها را يكي از كارشناسان تغذيه و بهداشت مدارس گفته است. (هرچند شير با تأخير به مدارس رسيد، اما دست مسئولان وزارت آموزش و پرورش درد نكند كه امسال در همان اول مهرماه كتاب هاي درسي را به دست بچه ها رساندند.)
چهاردهيمن كنگره چشم پزشكي
تقريباً سه ماه بايد چشم انتظار بمانيم تا چهاردهمين كنگره سراسري چشم پزشكان ايران برگزار شود. به گفته دكتر مدرس زاده، هدف اصلي اين كنگره آشنايي چشم پزشكان با جديد ترين پيشرفت هاي تئوري و عملي اين رشته تخصصي است. اين متخصص چشم به جالب ترين و جذاب ترين بخش اين كنگره اشاره كرده و گفته است درمان آب مرواريد و آب سياه و نحوه جديد اين درمان، جذاب ترين بخش اين كنگره است.

گزارش تحليلي همشهري
درباره فراز و فروداستخدام
معلمان حق التدريسي
* معلمان حق التدريس، ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند
* مسكوت ماندن طرح استخدام معلمان حق التدريس در مجلس رأي نياورد
ايرنا: گروهي  از معلمان  حق التدريس  آموزش  و پرورش  در اعتراض  به  آزمون  تخصصي و استخدام  ادواري ، صبح  ديروز در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي  تجمع  كردند.
تجمع كنندگان  كه  بيش  از ۷۰۰ نفر از شهرستانهاي  استان  تهران  ، كرمان ، اصفهان  و خراسان  رضوي  بودند ساعت  ۱۱ صبح  ديروز خيابان  امام  خميني (ره )مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي  را مسدود كردند.
اين  افراد با شعارهاي «تبعيض  بين  كاركنان  آموزش  و پرورش  را نمي پذيريم»  و «خواهان برقراري  عدالت  هستيم » خواستار رسيدگي  به  وضع  معلمان  حق التدريس  شدند.
تجمع كنندگان  همچنين  سخنراني  يكي  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  را كه  براي  برقراري  آرامش  و ارايه  توضيحاتي  در بين  تجمع كنندگان  حاضر شد، برهم  زدند.اين  تجمع  كه  از ساعات  اوليه  صبح  ديروز در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي شروع  شده  است  تا مخابره  خبر ادامه  داشت . متحصنين  در خيابان  امام خميني (ره ) به  اقامه  نماز ظهر و عصر پرداختند.

ثبت نام جوانان براي دريافت «كارت ملي جوان»
ايسنا: با شروع فاز دوم اجراي طرح كارت ملي جوان، جوانان غير دانشجو نيز مي توانند از آذر ماه براي دريافت كارت ملي جوان ثبت نام كنند.
براساس اين گزارش، دارندگان كارت ملي جوان مي توانند از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفيف در خريد برخي كالاها، تا سقف ۵۰ درصد از خدمات بيمه دندانپزشكي، تسهيلات دهها مؤسسه تجاري، فرهنگي ، علمي، تفريحي و كامپيوتري با تخفيف ۱۰ تا ۳۵ درصد بهره مند شوند. دارندگان اين كارت مي توانند به شكل off line و on line فعل و انفعالات مالي خود را انجام داده و با توجه به عضويت بانك كشاورزي در شبكه تبادل اطلاعات بانكي (شتاب) علاوه بر دستگاههاي خودپرداز و پايانه هاي فروش بانك كشاورزي نصب شده در مراكز مختلف، از يكهزار و ۲۰۰ دستگاه خودپرداز شبكه بانكي جهت رفع حوائج مالي و بانكي استفاده كنند.

بازسازي بافت قديم نائين ۱۰ ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
ايسنا: بازسازي و مرمت محور تاريخي در بافت قديم نائين كه شامل ۵۰ اثر تاريخي است، احتياج به ۱۰ ميليارد تومان اعتبار دارد.
مسئول اداره ميراث فرهنگي شهرستان نائين با بيان اين مطلب افزود: از جمله اقدامات مرمتي كه در سال جاري با كمك شوراي شهر در شهرستان نائين انجام گرفته ايزوگام پشت بام بازار تاريخي، خريد خانه فاطمي به جا مانده از دوران قاجار، مرمت خانه پيرنيا، تعمير و مرمت حسينيه تاريخي نائين كه داراي بافت منحصر به فرد به جا مانده از دوره صفويه است. نائين از لحاظ وسعت بزرگترين شهرستان استان اصفهان است و داراي بيش از ۱۲۰ آثار تاريخي است كه ۲۵ مورد آن تاكنون در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |