دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۸ - Sep 27, 2004
رئيس قوه قضائيه:
تا رسيدن به نظام قضايي كارآمد و مطلوب فاصله داريم
بايد با سوق دادن نظام آموزشي و كادر قضائي به سمت اجتهاد قضات را به سمتي ببريم كه با دارا شدن اجتهاد فقهي و حقوقي بهتر بتوانند عدالت را در جامعه احقاق و به مردم خدمت كنند
فارس :  رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه معتقديم تا رسيدن به نظام قضايي كارآمد و مطلوب فاصله داريم، گفت: نظام قضايي ما بايد به نقطه اي برسد تا بتواند يك الگوي جامع و مانع به دنيا عرضه كند و قابل طرح و مقايسه شدن با ساير نظامها شود.
سيد محمود هاشمي شاهرودي صبح روز گذشته به مناسبت آغاز سال تحصيلي در جمع اساتيد و دانشجويان دانشكده علوم قضائي، دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران را مدل و الگوي جديدي براي ساير نظامهاي قضائي خواند و افزود: حكومت اسلامي يك الگو و تجربه جديدي است كه داراي مباني فكري، فرهنگي و مكتبي جديد است و ادعاهاي جديدي دارد كه اين ادعاها را در عمل اجرا كرده است.
رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: ادعاهاي نظام قضائي اسلام حرفهايي برگرفته از متن اسلام، كتاب، سنت، تعاليم بلند اسلامي و مكتب اهل بيت (ع) است كه داراي اسلوب و شكل بديهي از مردم سالاري ديني بوده و با آنچه كه در دنيا بوده و هست، فرقهاي اساسي و جوهري دارد.
هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: غفلت از مباني فقهي اسلام و مكتبي نظام اسلامي، به تدريج نظام قضايي و ذهنيت كادر قضائي و علمي و دانشگاهي را به سمتي سوق مي دهد كه تصور كنند سيستم نظام قضائي كشور نيز همان است كه در ساير سيستمهاي دنيا شكل  گرفته است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به دو طرز تفكر در خصوص نظام قضائي كشور اظهار داشت: برخي از افراد تصور مي كنند كه نظام قضائي كشور ما مانند ساير نظامهاي قضايي برگرفته از سيستم هاي روز دنيا است كه به مقتضاي شرايط منطقه اي، جامعه اي، عرف و فرهنگ كشور دچار كمي تغييرات شده است. در مقابل طرز تفكر ديگري معتقد است كه نظام قضائي ساير كشورها وضعي و نظام قضاي اسلامي مبتني بر فقه است كه اين طرز تفكر نيز نوعي ساده انديشي است.
وي افزود: هر دو تفكر فوق داراي نقص و مشكل است زيرا مبناي سيستم قضايي ما از استخراج احكام فقهي اسلامي به دست آمده است.
هاشمي شاهرودي با بيان اينكه معتقديم تا رسيدن به نظام قضايي كارآمد و مطلوب فاصله داريم، اظهار داشت: قوانين ما با استقرار و شكل گيري نظام جمهوري اسلامي به دليل نياز مردم به محاكم شكل گرفت لذا تدوين قوانين در قوه قضائيه بر اساس نيازها و ضرورتها بتدريج تدوين و شكل گرفته است از اين رو، قضات و حقوقدانان اسلامي نتوانستند قبل از محل ابتلاء، با فكري آزاد و با تكيه بر منابع اصيل الگو سازي كنند.
وي منشأ طرح شعار توسعه قضائي را ايجاد يك نظام قضائي اسلامي كامل با همه ابعاد و مراحل عنوان نمود و گفت: در شكل گيري چنين نظامي، بايد احكام فقه نورائي اسلامي و روش ها و تكنيك هاي روز همزمان به كار گرفته شود.
رئيس قوه قضائيه يكي از خلأهاي موجود در نظام قضايي را نبود سياستهاي قضايي متناسب با مباني فقه اسلامي خواند و افزود: برخي از اين سياستها را در مجمع تشخيص مصلحت به تصويب رسانديم و برخي نيز در چشم انداز ۲۰ ساله وارد شد ولي اينها كافي نيست، زيرا ما هنوز لايحه كاملي در رابطه سياستهاي جنايي و كيفري نداريم و بحثهايي از قبيل حقوق بشر نيز ناشي از اين خلاها است.
وي گفت: حقوق بشر، ديدگاههاي حقوق كلاني است كه در نظام قضائي و حقوقي مي بايست استنباط و استخراج و تبيين شود تا بتواند پاسخگوي نيازهاي روز باشد.
وي گفت: در فقه اسلامي دارا بودن «اجتهاد» براي قاضي شرط شده، ولي ما بنا بر ضرورت و از روي ناچاري از قضات بدون اجتهاد نيز استفاده مي كنيم و بايد از اين پس با برنامه ريزي درست كادر قضائي را به اين سمت سوق دهيم.
وي قلب دستگاه قضايي را كادر قضايي خواند و گفت: بايد با سوق دادن نظام آموزشي و كادر قضائي به سمت اجتهاد قضات را به سمتي ببريم كه با دارا شدن اجتهاد فقهي و حقوقي بهتر بتوانند عدالت را در جامعه احقاق و به مردم خدمت كنند. زيرا عدالت در حكم قضائي است و صدور حكم قضائي مرهون تقويت بعد علمي و شرايط فقهي براي جذب قاضي است.

وزير اطلاعات:بخش هايي از دستگاه امنيتي كشور
هنوز در معرض اشتباه هستند
فارس: علي يونسي گفت: متاسفانه هنوز بخش هايي از دستگاه اجرايي تأمين امنيت كشور در معرض لغزيدن به اشتباهاتي چون شيوه هاي قبل از انقلاب در برخورد با متهمان هستند.
علي يونسي وزير اطلاعات كه در جريان بازديد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از موزه عبرت و بازداشتگاه ساواك سخن مي گفت، با تأكيد بر اين كه از تاسيس اين موزه مدت زيادي نمي گذرد به تأثير قابل قبول آن و توجه شخصيت هاي فرهيخته و مردم از مستندات درون اين موزه اشاره كرد و افزود: اين مكان با هدف رفع نگراني مبني بر به فراموشي سپرده شدن جنايات رژيم پهلوي و انتقال اين واقعيات به نسل آينده ايجاد شده است.
وزير اطلاعات با اشاره به اين كه اين موزه هم بر مردم تأثيرگذار است و هم بايد براي كارگزاران حكومت به خصوص آنان  كه در بخش هاي اجرايي تأمين امنيت فعاليت دارند موثر باشد، افزود: متاسفانه هنوز در بخش هايي از دستگاه امنيتي ازجمله وزارت اطلاعات، پليس و دستگاه قضائي خطر لغزيدن به اين مسائل وجود دارد .

هاشمي رفسنجاني:
راه خشونت در برخورد با مخالفان نتيجه بخش نيست
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: راه خشونت در برخورد با مخالفان جداي از آنكه ضد انساني و ضد اسلامي است، نتيجه بخش هم نيست و براي ضد انقلاب سرباز خلق مي كند.
اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه صبح روز گذشته پس از بازديد از بخشهاي مختلف موزه عبرت و بازداشتگاه رژيم سابق سخن مي گفت، درباره شيوه هاي مناسب براي تامين امنيت كشور گفت: من از صحبت هاي آقاي يونسي مبني بر عبرت آموز بودن اين موزه براي كارگزاران نظام در پرهيز از خشونت بسيار خوشحال شدم چرا كه در گذشته فرض بر اين بوده كه نيروهاي اطلاعاتي بايد با زنداني چاشني خشونت هم داشته باشند كه ما هيچ وقت آنرا قبول نكرديم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: وزير اطلاعات گفته است كه در دوره خودشان شيوه مهارت را به كار گرفته اند كه راه درست هم همين است و نيروهاي اطلاعاتي بايد كار كنند و سند پيدا كنند و با مدرك و سند با متهم برخورد كنند و بگويند اگر قبول هم نكني، اين مدرك دادگاه پسند است.
هاشمي رفسنجاني افزود: اگر آدمي كه شكنجه شده برود بيرون داستانش را در ميان مردم بگويد، خيلي تصميم مي گيرند با او همكاري كنند ولي اگر برود و بگويد كه به من محبت كردند، حالتي كه در ذهن مردم از اين نوع كارها وجود دارد مي شكند و راه درست اين است.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
هنوز در مورد ازسرگيري غني سازي تصميمي نگرفته ايم
مهر:سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص سخنان روحاني درباره برنامه هاي هسته اي ايران و همكاري مشروط ايران چه مواردي را دربر مي گيرد گفت : شرايط ما با آژانس بعد از قطعنامه متفاوت از گذشته است واين به معناي وجود بن بست نيست در واقع بايد براي رسيدن به تفاهم بين طرفين تلاش كرد و در اين زمينه راه هاي وجود دارد .
وي افزود: بحث تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم توسط ايران براساس گفتگو و مذاكره بوده است و ايران اين مسئله را در چارچوب هيچ قطعنامه اي انجام نداده كه بخواهد آن را ادامه دهد .
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: درخصوص مسائل پيش آمده دو مسئله وجود دارد ؛ اول اينكه برخي از كشورها ملاحظاتي را درباره فعاليتهاي هسته اي و پرونده هسته اي ايران دارند كه ما آنها را بي مورد مي دانيم و دوم تضمين حقوق حقه و مشروع ايران براي استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي است.
وي تصريح كرد: ما با اين مسئله مواجه هستيم كه طرف مقابل ملاحظاتي دارد و از سوي ديگر ما بر استفاده از فناوري هسته اي صلح آميز تاكيد داريم بايد گفت چگونه مي توان بين اين دو موضع پلي زد. براي اين كار مشكلي نيست در واقع ايجاد اين پل در چارچوب همكاري و اتصال بر اساس تفاهم است كه چهار چوب آن شامل ان. پي. تي، مقررات بين المللي و وظايف ايران و كشورهاي ديگر است كه بايد در اين فضا لحاظ شود .
وي در خصوص سفر بارزاني به ايران و ارتباط آن با نشست ماه اكتبر گفت: سفر بارزاني ربطي به كنفرانس ماه اكتبر ندارد، ا يران با همه گروه هاي عراقي رابطه نزديك و تنگاتنگي دارد و اين رابطه در جهت ايجاد ثبات ، صلح و امنيت در عراق است و سفر وي نيز در اين راستاست .
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص شركت ايران در نشست ماه اكتبر درباره انتخابات آينده عراق گفت: از كشورهاي مختلفي براي شركت در اين نشست دعوت شده است با توجه به بررسي آن ، تصميم مقتضي را در اين زمينه اتخاذ خواهيم كرد.
وي در خصوص سفر خاتمي به تركيه و برخي خبرها از لغو سفر وي گفت: من چيزي از لغو سفر رييس جمهوري به تركيه نشنيده ام؛ سفر بر اساس تقويم كاري تنظيم شده و صورت مي گيرد و از ابعاد اين سفرمهم گفتگوهاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي خواهد بود و ابعاد مختلف روابط دو كشور مورد بررسي قرار خواهدگرفت و موضوع ترانزيت گاز ايران از تركيه نيز جزء مذاكرات خواهد بود.
آصفي در پاسخ به سئوالي در خصوص اظهارات وزراي خارجه فرانسه و آلمان در خصوص ارجاعي پرونده ايران به شوراي امنيت در صورت عدم همكاري گفت: تهديد و فشار هيچ نتيجه اي به دنبال نخواهد داشت، بلكه در فضاي گفتگو و مذاكره مي توان شاهد پيشرفت كارها بود .
وي با اشاره به اينكه ما اميدواريم كه پرونده به شوراي امنيت نرود گفت: اگر پرونده به شوراي امنيت برود به همان اندازه كه ايران ضرر مي كند جامعه جهاني و اروپا بيشتر ضرر مي كنند. ايران توانمندي هاي را دارد كه مي تواند با مشكلات جدي مقابله نمايد .
وي در خصوص از سرگيري غني سازي گفت : هنوز تصميمي نگرفته ايم و اين موضوع به عوامل بسياري بستگي دارد و گفتگوهاي ما با طرف هاي مقابل بر اين مسئله تاثيرگذار است.
وي درباره تلاش وزارت امور خارجه درخصوص وضعيت فريدون جهاني گفت : وزارت امورخارجه اقدامات زيادي را انجام داده است و در خصوص اين مسئله با طرف هاي عراقي و كشورهايي كه مي توانند ما را ياري كنند گفتگوهايي داشته ايم؛ هم چنين در ديدار خرازي و زيباري وزير خارجه عراق دراين باره صحبت شد .وي گفتگو با آمريكا را منتفي دانست و گفت: موضوع گفتگو با آمريكا در دستور كار نيست.
آصفي گفت: براي اسراييل اين حق را قائل نيستيم كه اظهار نظر كند در حاليكه خود داراي پيشرفته ترين سلاحهاي مخرب است واعلام كند كه چه كشوري بايد سلاح هسته اي داشته باشد و چه كشوري نداشته باشد .
وي افزود: مسئله ديگر اينكه اسراييل كوچكتر از آن است كه بخواهد به ايران تعرض كند. اسراييل هم ظرفيت خود و هم ايران را مي داند و اين تبليغات وكارها براي انحراف افكار عمومي است.

باهنر :
مجلس طبق قانون مي تواند در همه موارد قانونگذاري كند
ايسنا: باهنر درباره عملكرد مجلس در خصوص قراردادهاي تاو و ترك سل اظهار داشت: مجلس طبق قانون مي تواند در همه موارد قانونگذاري كند و اهميت موضوعات را هم خود تشخيص مي دهد.
باهنر در جمع خبرنگاران درباره تصويب طرح الزام دولت به اخذ مجوز در انعقاد قرارداد با شركت هاي خارجي گفت: طرح دو فوريتي، آخرين راه مجلس براي نظارت بر قراردادهاي «تاو» و «ترك سل» بود.
وي گفت: درباره اين دو قرارداد ابهامات و سوالهاي زيادي مطرح است كه به لحاظ حساسيت و اهميت اين مسئله و شبهاتي كه وجود داشت، نمايندگان تصميم گرفتند به طور شفاف و سريع طرحي را در اين باره ارايه دهند.
باهنر افزود: طراحان طرح دو فوريتي چند ماه با دولت مذاكره كردند، كه متاسفانه از راه مذاكره به نتيجه نرسيدند و هنگامي كه دولت يكي از قراردادها را نهايي كرد، ناگزير به ارايه اين طرح شدند. وي گفت: با پيشنهادي كه مطرح شد، منظور مجلس فقط دو قرارداد «تاو» و «ترك سل» است و مجلس با بحث جذب سرمايه هاي خارجي و سرمايه گذاري موافق است و براي تحقق آن مي كوشد. وي در پايان در پاسخ به اين كه چرا به خاطر دو قرارداد قانون تصويب كرديد، گفت: نمايندگان همه راهها را رفتند و در نهايت اين راه باقي ماند.
دستگاههاي نظارتي نمي توانند مانع عقد قراردادها شوند و ما هم نمي خواستيم موضوع قضائي شود، زيرا وجهه خوبي براي كشور نداشت. از نظر ما مسئله بدان حد ارزش داشت كه مجلس در آن مداخله كند.

آيت ا… نوري همداني:
انقلاب اسلامي امكان حضور بانوان در جامعه را به وجود آورده است
ايرنا : حضـرت  آيت  ا... حسين  نوري  همداني  يكي  از مراجع  تقليد قم  گفت : بانوان  درجامعه  همانند مردان  از سهم  مساوي  برخوردار هستند و ارزش  انسان  در نزدخداوند به  تقوا، علم  و جهاد آنها در راه  خدا مي باشد.
وي  در جمع  خواهران  شركت كننده  در رزمايش  منتظران  ظهور در پادگان  آيت ا ...  بهاءالديني ، نقش زنان  را در پيشبرد اهداف  والاي  اسلام  و جامعه  مهم  ارزيابي  كرد.
وي  افزود: غيراز شمشير حضرت  علي (ع )، ثروت  حضرت  خديجه  از عوامـل  مهـم  درپيروزي  و پيشبرد اسلام  بوده  است .
آيت ا... نوري  همداني  با اشاره  به  تلاش  پيامبراكرم (ص ) در حفظ مقام  ومنزلت زن  در جامعه  تاكيد كرد: امروز انقلاب  اسلامي نيز اين  امكان  را به  بانوان داده  كه  همانند مردان  در جامعه  حضور داشته  باشند.
وي  ادامه  داد: حضور هميشگي  و كارساز زنان  و مردان  بسيجي  در صحنه ، دشمنان اسلام  را در اجراي  توطئه هاي  خويش  مايوس  ساخته  و ايمان ، عقيده  و اخلاص بسيجيان  مخلص  هميشه  باعث  عقب نشيني  دشمنان  شده  است .

وزير امور خارجه در ديدار ايرانيان مقيم امريكا:
برخي از فعاليتهاي صنعتي و تحقيقاتي ايران در سطح ۱۰ كشور پيشرفته دنياست
دكتركمال  خرازي  وزيرامور خارجه  ايران  طي  سخناني  در جمع  گروهي  ازاستادان  و شخصيتهاي  فرهنگي  ايراني  مقيم  آمريكا گفت : دانشمندان  جوان ايراني  فن آوري  هسته اي  كشور را توسعه  دادند و ايران  تسليم  فشارها نخواهد شد.
خرازي  كه  براي  شركت  درپنجاه ونهمين  نشست  مجمع  عمومي سازمان  ملل  درنيويورك  بسرمي برد، جمعه شب  طي  سخناني  در مقرنمايندگي  دائم  جمهوري  اسلامي ايران  افزود: دربرخي  از زمينه هاي  صنعتي  و تحقيقاتي  در ايران  كارهايي مي شود كه  شايد تنها در ۱۰ كشور پيشرفته  درحال  انجام  باشد.
وزيرامورخارجه  ايران  تصريح  كرد: شمامتعلق  به  ملتي  سربلند هستيد كه همواره  در تاريخ  بزرگي  خود را نشان  داده  و عليرغم  همه  فشارها وتحريمها توانسته ايد درجهت  خودكفايي  و خوداتكايي  گامهاي  موثري  برداريد.
خرازي  گفت : امروزه  در كشورمان  بيشتر نيازهاي  مردم  اعم  از صنعتي  وكشاورزي  توسط خود آنها توليد مي شود.
وي  تأكيد كرد: ما در زمينه  صنايع  دفاعي  و غيردفاعي  درحد خود كفايي هستيم  و بزرگترين  صنايع  درايران  به  دست  جوانان ، نيروها و دانشمندان ايراني  درحال  گردش  و سامان  است .
وي  گفت : اين  توانمنديها عليرغم  تمام  فشارها و تحريمها به دست  آمده  است .
كشور شما ۸ سال  درجنگ  بود.جنگي  كه  همه  به  دشمن  كمك  مي كردند و ملت  ماتنها بود.
دكتر خرازي  تأكيد كرد: نكته مهم  اين  است  بسياري  از محققين  ما و بسياري از كساني  كه  عهده  دار تكنولوژي  و صنعت  درايران  هستند، در دانشگاههاي ايران  درس  خوانده اند.اين  به  مفهوم  آن نيست  كه  از دانشگاههاي  خارج  بي نيازهستند، بلكه  اين  نشاندهنده  استعداد آنهاست  كه  عليرغم  كمبودها و محدوديتهابه اين  درجه  علمي رسيده اند.
وي  گفت : نمونه  آن فناوري  هسته اي  است  كه  اين  روزها برسر زبانهاست  و به عنوان  يك  موضوع  مهم  در رسانه ها مطرح  مي شود.
چه  كسي  فناوري  هسته اي  را به ايران  داد؟ اين  تنها دانشمندان  ايراني  بودند كه  توانستند اين  فنا وري  راتوسعه  دهند و امروزه  به  عنوان  يك  توانمندي  بومي در دست  صنعتگران  ايراني است .
خرازي  افزود: جالب  اين  است  كه كساني  كه  كار در چنين  صنعت  دقيقي  رابرعهده  دارند اغلب  جواناني  هستند كه  سن  آنها بطور متوسط ۳۰ سال  است  وبسياري  از آنها از دانشگاههاي  كشور فارغ التحصيل  شده اند.
وي  گفت : چنين  ملتي  را با فشار نمي توان  خاك  كرد و پيشرفت  را از چنين  ملتي كه  روي  پاي  خود ايستاده  و به  دست  خود به  چنين  پيشرفتي  رسيده است ، نمي توان گرفت .يك  دانشمند در همه  جا دانشمند است  و سرمايه  دانشي  را كه  امروزه  دراختيار داريم ، ستاندني  نيست  و همين  امر مايه افتخاراست .
وزيرامورخارجه  ايران  در بخش  ديگري  از سخنانش  گفت : ايران  كشوري  بسيارثروتمند و داراي  نقش  بسيار مهمي است .ايران  ازنظر گاز دومين  كشورو ازنظرذخيره  نفت  براساس  آخرين  آمارها در مقام  دوم  در دنيا واز نظر منابع  معدني در صدر كشورهاي  جهان  قرار دارد.
وزير امورخارجه  ايران  افزود: براي  اين  كشور زحمات  زيادي  كشيده  شده  وعزيزان  بسياري  جان  خود را در جنگي  كه  ۸ سال  به  طول  انجاميد از دست  دادند و اين  خون  با بركت  آنهاست  كه  ايران  را ايراني  مقاوم  كرده  كه  دربرابر زورگويي ها مي ايستد.

نامه سرگشاده حزب اعتدال و توسعه به نمايندگان مجلس
حزب اعتدال و توسعه طي نامه اي سرگشاده به مجلس شوراي اسلامي ضمن تأييد رسيدگي مجدد به برنامه چهارم اعلام نموده است: حذف بخش هايي از مصوبات اين برنامه در مواد ،۷ ۱۰ و ۱۲ و ارائه طرح دوفوريتي اصلاح مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ قانون برنامه سوم به رغم اهداف خيرخواهانه طراحان محترم كه در مقدمه آن به وضوح مشخص است، متأسفانه موجب تقويت برداشتي غيرواقع بينانه از بي ثباتي قانوني در برنامه هاي اقتصادي و موانعي عملي در مشاركت سرمايه اي داخلي و خارجي در مسير توسعه ملي گرديده است.
در بخشي ديگر از اين نامه آمده است: حزب اعتدال و توسعه كه در اراده مجلس هفتم در جهت توسعه و آبادي كشور و ضرورت تحقق اهداف ملي در چشم انداز بيست سال نظام كمترين ترديدي نداشته، ضمن توقع از دولت محترم نسبت به رفع نگراني نمايندگان ملت درخصوص آن تعداد از قراردادهاي خارجي كه افكار عمومي مجلس نسبت به آنها حساس است، از نمايندگان دورانديش و باتدبير مجلس هفتم نيز تقاضا مي نمايد با عنايت به انعكاس منفي اين طرح در داخل و خارج، با اصلاح مناسب آن در رسيدگي شور دوم نسبت به فراهم نمودن زمينه هاي ثبات تصميم گيري، امنيت سرمايه گذاري و برخورداري كشور از منابع داخلي و خارجي هوشمندانه اقدام فرمايند.

در مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
همشهري، رتبه اول «ويژه نامه ها» را در جشنواره
خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس كسب كرد
گروه علمي فرهنگي: دفاع مقدس در شرايط بحراني، به عنوان حلقه متصله و عامل همبستگي و هويت يابي مردم است.
احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين مطلب در مراسم پاياني ششمين جشنواره سراسري خبرنگاران ونويسندگان مطبوعات دفاع مقدس افزود: دفاع مقدس بخش مهمي از تاريخ و هويت كشور مردم ايران را تشكيل داده است و يك نسلي داريم كه هويت خود را با جنگ تعريف مي كند و اين بخشي از تاريخ ما است و اين هويت در شرايط بحراني خودش رانشان مي دهد.
وي افزود: دفاع مقدس در شناسنامه مردم ايران جايگاه ويژه اي دارد و پشت  پا زدن به آن، نوعي خودزني محسوب مي شود. وزير ارشاد گفت: آنچه وجه مميزه فرهنگ دفاع مقدس است، وجه اخلاقي است كه در جريان دفاع مقدس نقش عمده اي داشت.
مسجد جامعي ارزش هاي دفاع مقدس و اتصال آن به حوادث كربلا و سيد الشهدا را يكي از وجوه ماندگار اين حوزه دانست و گفت: اگر چه سالار شهيدان (ع) با از دست دادن ياران خويش در جنگ دچار رنج شد اما فراموش نكنيم كه به رضايتي بزرگ رسيد و دفاع مقدس نيز براي ما از چنين خصوصيتي برخوردار است.
وزير ارشاد افزود: اين ظرفيت همچنان جوشان و خروشان است و همچنان درس همبستگي و مقاومت مي دهد و اين سرمايه بزرگي است كه به ما هويت مي دهد و بخشي از فرهنگ اين ملت است و همه ملت در اين بين سهيم هستند.
وي در پايان گفت: خبرنگاران، گزارشگران و هنرمندان عرصه دفاع مقدس نقش مهمي در انعكاس وقايع اين عرصه داشتند و نقش و تلاش آنان غيرقابل انكار است.
در ادامه اين مراسم بيانيه هيأت داوران خوانده شد كه در بخش ويژه نامه، ويژه نامه هفته دفاع مقدس سال ،۱۳۸۲ روزنامه همشهري رتبه نخست را كسب كرد. همچنين در بخش مقاله، مقاله رحمت اميني از روزنامه همشهري به عنوان رتبه سوم دست يافت.

انتخابات نماينده مديران مسئول جرايد در هيات نظارت ۹ مهر برگزار مي شود
گروه اجتماعي :دهمين دوره انتخابات نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات پنج شنبه نهم مهر از ساعت ۱۴ الي ۱۶ در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما سعيد تقي پور مديركل مطبوعات خبرگزاري هاي داخلي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: مديران مسئول كه متقاضي نامزدي براي اين امر هستند تا فردا هفتم مهر براي ثبت نام مهلت دارند.
وي گفت: درصورتي كه انتخابات در مرحله اول به حد نصاب نرسد جلسه دوم با حضور هر تعداد از مديران مسئول رسميت خواهد يافت و انتخابات برگزار مي شود.
تقي پور تاريخ برگزاري جلسه دوم را ۲۳ مهر اعلام كرد و گفت: مديران مسئول براي شركت در انتخابات بايد كارت مديرمسئولي و يا كارت شناسايي معتبر به همراه داشته باشند و تنها خود مديرمسئول مي تواند در انتخابات شركت كنندو نمي تواند به ديگري وكالت دهد.
مديركل مطبوعات داخلي تاريخ شروع به كار هيات نظارت جديد را اول آذرماه اعلام كرد و گفت: ۱۷ نفر نامزدي خود را براي عضويت در هيات نظارت به عنوان نماينده مديران مسئول اعلام كرده اند كه تا پايان وقت ثبت نام اين تعداد قطعا افزايش خواهد يافت.
تقي پور نداشتن محكوميت قطعي قضايي، لغو امتيازنشدن نشريه، انتشار نشريه در مهلت قانوني را از شرايط شركت در انتخابات عنوان كرد.

تجمع چندصدنفري مقابل دانشگاه تهران
بنا به گزارش همشهري عصر ديروز حدود سيصد نفر در مقابل دانشگاه تهران ازدحام و اقدام به دست زدن و سوت كشيدن كردند. اين تجمع سبب تراكم اتومبيل ها در مقابل دانشگاه تهران و خيابان هاي منتهي به آن شد. مأموران نيروي انتظامي با حضور در محل و تذكر به ازدحام كنندگان در حوالي غروب موجب پراكنده شدن تجمع كنندگان در ساعات اوليه شب شدند.
گفتني است يكي از ايرانيان مقيم آمريكا به نام اهورا خالقي يزدي از طريق تلويزيون هاي فارسي زبان لس آنجلس از چندي پيش اعلام نموده بود كه در تاريخ ۱۰ مهر با ۵۰ فروند هواپيما با ايرانيان خارج از كشور به ايران آمده و جشن سقوط جمهوري اسلامي را برپا خواهد كرد. اما از يكي دو روز پيش وي با اعلام اين كه اجراي اين طرح همراه با خطراتي است از بينندگان اين تلويزيون خواست تا فعلا به تجمع در ميدان انقلاب به عنوان حمايت از طرح وي بسنده كنند.
شب گذشته اكثر تلويزيون هاي فارسي لس آنجلس كه نسبت به نتيجه فراخوان خود نااميد بودند ملتمسانه از مردم مي خواستند تا بدون شعار دادن به اطراف دانشگاه بروند تا رسوايي شكست اين پروژه و عدم اقبال مردم از اين فراخوان افشا نشود.

با حضور وزير بهداشت در دانشگاه شهيد بهشتي
اصلاح برنامه آموزش پزشكي از فردا آغاز مي شود
گروه اجتماعي: نخستين دوره آموزشي دانشجويان پزشكي با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از فردا در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشكي دكتر رضا لباف قاسمي رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي با اعلام اين خبر افزود: نخستين دوره آموزش دانشجويان پزشكي بر مبناي تغيير در نظام آموزش پزشكي كشور و اصلاحات آموزش پزشكي در ايران اجرا مي شود كه اين طرح در شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي كشور نيز به تصويب رسيده است و براي اولين بار از ۷ مهرماه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اجرا مي شود.
دكتر قاسمي افزود: با اجراي اين طرح روند و روش هاي آموزش دانشجو در دانشگاه شهيد بهشتي براساس برنامه جديد آموزشي كه از مطالعه و بررسي سيستم آموزشي ۳۰۰ دانشگاه دنيا به دست آمده است، اجرا خواهد شد.
رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي درخصوص ويژگي هاي طرح اصلاح برنامه آموزش پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: برنامه هاي درسي جديد در اين طرح با استانداردهاي بين المللي فدراسيون جهاني آموزش پزشكي (WFME) مطابق است.
وي افزود: اين طرح داراي استراتژي ارتقاء كيفيت در آموزش پزشكي است كه دانشجومحور بودن، يادگيري مبتني بر مسأله، يادگيري ادغام يافته و يادگيري مبتني بر نياز جامعه از جمله ويژگي هاي آن است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |