دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۸ - Sep 27, 2004
ديدار صد تن از نخبگان علمي با مقام معظم رهبري
مقام معظم رهبري بر ايجاد بنياد نخبگان تأكيد كردند
002082.jpg
بيش از يكصد تن از نخبگان علمي جوان كشور روز گذشته با
حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي فراوان از ديدار با نخبگان جوان و شنيدن نظرات صريح آنان در باره مسائل علمي و ديگر مسائل كشور اعتماد به نفس جوان ايراني بويژه نخبگان جوان در بيان بي پرده ديدگاههاي خود را يكي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي برشمردند و تاكيد كردند: اين روحيه بايد در كنار روحيه علم جويي در جوانان همواره تقويت شود.
ايشان با اشاره به تلاش گسترده در قبل از انقلاب براي از بين بردن روحيه
خود باوري و اميد در ميان نسل جوان و پرورش انسانهاي وابسته ، افزودند: در بيان ديدگاهها ضمن رعايت منطق و استدلال ، بايد هدف ، « حل مشكلات»« اميد و آينده» و « زمينه سازي براي ارتقاي علمي » باشد.
مقام معظم رهبري با يادآوري تاكيد فراوان اسلام بر علم آموزي ، عقلانيت و خردمندي خاطرنشان كردند: در اسلام بر خلاف دنياي غرب ، كسب علم و پيشرفت در ميدانهاي علمي ملازم با كسب فضيلت و ارتقاي معرفت ديني است لذا نخبگان علاوه بر فعاليت درميدانهاي علمي بايد هدف خود را اعتلاي انسانيت ، عدالت و فضيلت در جامعه قرار دهند.
حضرت آيت ا... خامنه اي تصريح كردند: ارزش يك نخبه و دانشمند ، به نقش آفريني او در جهت اعتلاي كشور در عرصه هاي علمي و معنوي است . ايشان با اشاره به حضور دانشجويان و نخبگان كشور در هشت سال دفاع مقدس افزودند: اين جوانان در يك برهه حساس توانستند براي كشور نقش آفريني نمايند و در جهت اعتلا و قدرت كشور گام بردارند لذا اين نقش آفريني آنان هيچگاه نبايد فراموش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به مسائل و مشكلات نخبگان جوان كشور ، لزوم تاسيس بنياد نخبگان را زيرنظر رياست جمهوري مورد تاكيد قرار دادند و خاطرنشان كردند: اين بنياد مي تواند با يك نگاه صحيح و غير سياسي ، ضمن پيگيري مسائل نخبگان ، براي ارتقاي علمي آنان و استفاده صحيح از ظرفيتهاي نخبگان در كشور اقدام نمايد.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، اميد مجد دانشجوي نمونه دكتراي ادبيات فارسي - آرش فارسي رتبه اول كنكور رياضي، مريم گرانمايه نفر اول كنكور زبان شاهد ، اميد حاجي ميرصادقي دارنده طلاي جهاني المپياد رياضي ، عزيز عظيمي دانشجوي نمونه دكتراي پزشكي و رتبه اول جشنواره خوارزمي،محمد حسين باطني دارنده طلاي جهاني المپياد كامپيوتر، فاطمه فياض رتبه هفتم كنكور علوم انساني و نفر اول دانشگاه آزاد اسلامي،ياسر جناب دانشجوي نمونه كشور و رتبه اول آزمون دستياري و حافظ كل قرآن و مسعود شيري رتبه دوم مهندسي مكانيك در صحبتهاي خود در اين ديداربه نكاتي در خصوص لزوم استفاده صحيح و مناسب از ظرفيتهاي علمي نخبگان در جهت توسعه كشور ، فرهنگ سازي براي تصحيح نگرش نسل جوان به علم، ايجاد زمينه جهت ارتقاي علمي نخبگان جوان و ارتباطات علمي آنان با محققان خارج از كشور، ارتباط بيش از پيش مسئولان مراكز علمي با دانشجويان نخبه، ضرورت افزايش بودجه پژوهشي در كشور و لزوم توجه جدي به تحقيقات در مراكز علمي، بستر سازي مناسب جهت استفاده از نخبگان در صنعت كشور ، لزوم حركت انقلابي در جهت رفع موانع و مشكلات جنبش نرم افزاري ، رسيدگي به وضعيت معيشتي و شغلي نخبگان، توجه بيش از پيش به زبان و ادبيات فارسي دركتابهاي درسي، ضرورت پرهيز از افراط براي حضور در مسابقات علمي بدون حمايت لازم از نخبگان، شناسايي نخبگان و استعدادهاي گمنام ، لزوم حمايت از حقوق معنوي پديد آورندگان طرحهاي علمي ، انتقاد از دريافت پول در برخي دانشگاههاي دولتي و قوانين و ضوابط دست و پا گير در اين دانشگاهها ، لزوم اصلاح نظام آموزشي در مدارس و تغيير شيوه نمره محوري به خلاقيت محوري ، تقويت هويت ملي در ميان دانش آموزان، توجه بيش از پيش به مشكلات دانشجويان علوم پزشكي و لزوم تغيير سيستم آموزشي دانشگاههاي پزشكي ، و لزوم تغيير در شيوه برگزاري كنكور اشاره كردند.

طرح مجلس به دو قرارداد ترك سل و تاو محدود شد
حداد عادل: ايفاي وظيفه نظارتي مجلس نفي تعامل با دولت نيست
ايسنا: طرح دوفوريتي الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قراردادهاي خارجي با اصلاحاتي تصويب و تنها مربوط به دو قرارداد ترك سل و تاو شد.
با توجه به اين كه اصل طرح دوفوريتي الزام دولت به كسب مجوز در عقد قراردادهاي خارجي راي نياورد، حذف آن نيز تصويب نشد و نمايندگان به پيشنهاد مصباحي مقدم راي دادند.
براساس اين پيشنهاد دو قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه (ترك سل) و قرارداد شركت تاو درباره فرودگاه امام خميني(ره) پس از تصويب مجلس قابل انعقاد خواهد بود.
مجلس - خبرنگار همشهري:  نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته تصويب كردند كه قراردادهاي ترك سل و تاو تنها پس از تصويب مجلس قابليت اجرا خواهند داشت. اين پيشنهاد پس از آنكه اصل ماده و حذف آن راي نياورد مطرح و پس از بحث و بررسي هاي فراوان به تصويب رسيد. بدين ترتيب موضوع الزام دولت به كسب مجوز از مجلس براي انعقاد قراردادهاي خارجي فعلا به همين دو مورد محدود شد. طبق پيشنهادي كه در مجلس مطرح شد قرار شد قرارداد شبكه تلفن همراه موضوع ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه معروف به ترك سل و قرارداد توسعه، تجهيز و بهره برداري فرودگاه امام(ره) موضوع ماده ۱۳۰ برنامه سوم توسعه معروف به تاو تنها پس از تصويب مجلس قابل اجرا باشد.
از سوي ديگر معاون رئيس جمهور در مصاحبه اي اعلام كرد كه خاتمي سفر خود به تركيه را لغو كرده است. اين اقدام رئيس جمهور علي رغم تحسين از سوي اعضاي فراكسيون اقليت بويژه گرامي مقدم با واكنش منفي نمايندگان اكثريت مواجه شد.حسين نجابت نماينده تهران گفت: اگر آقاي خاتمي فقط به خاطر عقد قرارداد ترك سل به تركيه مي رفت، لغو آن مي توانست توجيه داشته باشد. لغو سفر به خاطر مصوبه مجلس معنا ندارد.
نجابت تاكيد كرد دولت بايد سهم توليدكنندگان داخلي را در قراردادها در نظر بگيرد كه تاكنون چنين نبوده است.

سفر خاتمي به تعويق افتاد
ايسنا- سخنگوي هيات دولت از لغو سفر خاتمي به تركيه تا تعيين تكليف نهايي موضوع قراردادها خبر داد.
عبدا... رمضان زاده با بيان اين مطلب، تصريح كرد: در جلسه هيات وزيران پس از بحث و بررسي پيرامون موضوع قراردادهاي ايران و تركيه، با توجه به مصوبه روز گذشته مجلس محترم شوراي اسلامي و نظر بر اهميت روابط با كشور دوست و همسايه، تركيه، و به منظور اينكه ايران با اطمينان بيشتري توافقات في مابين را نهايي كند، تصميم گرفته شد سفر رئيس جمهور به تركيه تا تعيين تكليف نهايي موضوع قراردادها به تعويق افتد.
اين در حالي است كه حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه صبح ديروز در گفتگو با خبرنگاران دراين باره گفت: من چيزي از لغو سفر رئيس جمهور به تركيه نشنيده ام و سفر براساس تقويم كاري تنظيم شده و صورت مي گيرد.
همچنين رئيس جمهور در گفتگوي هفته گذشته با خبرنگاران هم در مورد تعويق سفر به تركيه با توجه به طرح مجلس گفته بود: سفر من به تركيه انجام خواهد شد و ارتباطي با طرح مجلس ندارد.

ديدار عبدالعزيز حكيم با رئيس  مجلس
مجلس - خبرنگار همشهري : سيد عبدالعزيز حكيم رئيس  مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز گذشته با رئيس مجلس ديدار كرد.
در اين ديدار حداد عادل با اشاره به تحولات اخير در عراق بر نقش مرجعيت در ايجاد ثبات و آرامش در اين كشور تأكيد كرد و افزود آرزو مي كنيم به زودي شاهد عراقي آزاد، يكپارچه و مستقل باشيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه با برگزاري انتخابات در عراق و تشكيل مجلس در اين كشور روابط پارلماني ميان ايران و عراق آغاز شود. حكيم نيز در اين ديدار از كمك ها و موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به مردم عراق تشكر كرد .

در حاشيه مجلس
* ميرتاج الديني عضو هيأت رئيسه كميسيون فرهنگي درخصوص لغو سفر آقاي خاتمي گفت: بعيد مي دانم لغو سفر رئيس جمهور به خاطر مصوبه مجلس باشد. معتقدم رئيس جمهور مشخصا بايد درباره دلايل لغو سفرشان توضيح دهند.
* تيمورعلي  عسگري نماينده مشهد از هيأت رئيسه مجلس خواست از شأن و جايگاه مجلس مقتدرانه تر دفاع كنند. وي موضع گيري اخلاقي حداد عادل را با اين صفا و حسن خلق در دفاع از اقتدار مجلس كافي ندانست.
* محمدعلي مقنيان نماينده بيجار گفت: تنها چيزي كه ما مي توانيم درمورد قراردادهاي قبلي از دولت بخواهيم تشديد نظارت است.
* تاجگردون معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي در حاشيه نشست علني ديروز مجلس گفت: اين طرح در شرايطي تصويب شد كه قرارداد با شركت ترك سل در حال انجام است و زيرساخت و كارهاي مقدماتي آن به پايان رسيده است.
* نورالدين پيرمؤذن نماينده مردم اردبيل اقدام خاتمي در لغو سفر خود به تركيه را قابل تقدير خواند.

حداد عادل:
ايفاي وظيفه نظارتي نفي تعامل با دولت نيست
فارس- غلامعلي حداد عادل در سخناني در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح دوفوريتي اظهار داشت: رسيدگي به اين طرح كه از روز اول مهرماه در دستور كار مجلس قرار گرفت موج گسترده اي از اظهار نظرها و تفسيرها را در محافل سياسي و مطبوعات برانگيخته است.
وي افزود: بخشي از اين تفسيرها از سر دلسوزي و واقع بيني و بخش ديگر آن غير واقعي و يا تحليل هايي است كه با انگيزه هاي سياسي مطرح مي شود.
حدادعادل افزود: مجلس شوراي اسلامي به موجب اصول ،۷۱ ۷۶ ، ۷۷ و ۸۴ قانون اساسي حق دارد عموم مسائل كشور و از آن جمله قراردادهاي خارجي را با دقت مورد توجه قرار دهد و حق نظارت خود را در اين زمينه اعمال نمايد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بارها گفته و بار ديگر مي گويم كه بناي مجلس هفتم تعامل با دولت است و ايفاي وظيفه نظارتي به معناي نفي تعامل نيست.
حداد عادل افزود: به طور قطع اگر ثابت شود كه در عقد يك قرارداد صلاح و صرفه يك كشور رعايت شده است مجلس نه با قرارداد و نه با عاقد قرارداد مخالفت نخواهد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: دوستان ما در دولت بدانند كه اگر توضيحات كارشناسانه و به موقع در اختيار نمايندگان قرار گيرد بسياري از شبهات رفع خواهد شد و كارها آسان تر پيش خواهد رفت.
وي گفت: هنگام بحث درباره همين شرح همگان مشاهده كردند كه پس از توضيحات مسئولان كليات آن چگونه با اختلاف اندكي در آراء مخالف و موافق به تصويب رسيد و اين واقعيت نشان دهنده آن است كه نمايندگان چشم و گوش بسته به فرمان يك تشكيلات سياسي مركزي نيستند و چنان نيست كه به توضيحات كارشناسانه اعتنا نداشته باشند.وي خطاب به اعضاي دولت گفت: به دوستان خود در دولت اطمينان مي دهم كه بررسي برنامه ها و فعاليتهاي دولت توسط مجلس، انگيزه اي جز تامين منافع و مصالح ملي ندارد.
حداد عادل افزود: از دوستان و همكاران خود در مجلس شوراي اسلامي نيز تقاضا دارم تحت تاثير لحن تحريك كننده بعضي گفتارها و نوشته ها قرار نگيرند و از خود عكس العملي مشابه نشان ندهند و مجلس را به معركه ستيزه جويي و ميدان پر جنجالي كه انديشه و انصاف در آن جايي نداشته باشد تبديل نكنند.
در كشوري مردم سالار
دولت و مجلس هركدام اختياراتي دارند
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اظهارات رييس جمهور درخصوص طرح دو فوريتي مجلس مبني بر اخذ مجوز از مجلس براي انعقاد قراردادهاي خارجي گفت: آقاي رييس جمهور به خوبي مي دانند كه در كشوري مردم سالار دولت و مجلس هر كدام اختياراتي دارند.
حداد عادل در جمع خبرنگاران افزود:استفاده دو قوه مقننه ومجريه از اختياراتشان به معناي اخلال در كار يكديگر نيست.
رييس مجلس درپاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه اين طرح دو فوريتي تداخل در كار دولت است گفت: اگر چنين باشد اقدام مجلس خلاف قانون اساسي است و شوراي نگهبان به ما تذكرمي دهد.
حداد عادل تصويب طرح مزبور را به معناي لغو قرارداد تاو و ترك سل ندانست و افزود: چه بسا پس از بررسي هاي مجلس نه تنها اين دو قرارداد بلكه قرار دادهاي ديگر هم تصويب شد.
حداد عادل در ادامه گفتگو با خبرنگاران در خصوص استيضاح احمد خرم گفت: يكشنبه هفته آينده ۱۲ مهر ماه استيضاح وزيران انجام مي شود.وي بحث درباره استيضاح وزير راه و انتقاد از سياسي بودن اين طرح را عادي و هميشگي توصيف كرد و گفت: من با آقاي خرم در روز مبعث و در حاشيه ديدار با مقام معظم رهبري سلام و عليك كرديم و چند دقيقه اي به صورت ايستاده گفتگو كرديم و جلسه مفصلي با وي نداشتم.
وي از پيش بيني استيضاح احمد خرم خودداري كرد و گفت: باز كردن بيشتر اين پرونده موجب سوء تفاهم بيشتر مي شود و بهتر است پاسخگويي به اين مباحث را به روز استيضاح موكول كنيم.

يادداشت
تعامل در عمل
م - قائمي مهر
۱ - بعد از چند ماه مذاكره دولت و مجلس درخصوص دو قرارداد تاو و ترك سل و اقدام دولت در نهايي كردن يكي از اين دو قرارداد (علي رغم شبهات موجود براي نمايندگان)، مجلس شوراي اسلامي نيز در راستاي حق نظارت خود با ارايه طرح دوفوريتي كه از آن به عنوان آخرين راه حل نام بردند، اقدام به تصويب مصوبه الزام دولت به كسب مجوز از مجلس شوراي اسلامي براي اخذ قراردادهاي خارجي نمود.
۲ - رييس جمهوري همان روز پس از تصويب طرح بعد از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از مصوبه مذكور آنرا ناقض قانون اساسي دانسته و از شوراي نگهبان خواست با دقت و توجه به آن رسيدگي كند.
رييس جمهور همچنين ابراز اميدواري كرد كه مجلس در بررسي جزئيات طرح از شدت و حدت آن بكاهد. تا زمينه بيشتر تعامل بين مجلس و دولت فراهم شود.
۳ - طي چند روز گذشته اظهارنظرها و تحليل هاي زيادي در موافقت و مخالفت طرح مطرح شدكه برخي كارشناسانه و براساس دلسوزي و برخي نيز درجهت بهره برداري سياسي عنوان شد.
۴ - ديروز تصويب طرح محدود به دو قرارداد تاو و ترك سل گرديد.
اين اقدام مجلس با توجه به تقاضاي رييس جمهوري از نمايندگان براي كاستن از شدت و حدت آن در بررسي جزئيات، بيانگر اراده مجلس در تعامل با دولت بود كه عملا آنرا نشان داد و ضمنا شائبه اينكه طرح مانع جذب سرمايه هاي خارجي مي گردد را از بين برد.
بي ترديد تصويب طرح بهتر از آن بود كه با وجود ابهامات موجود قراردادها در مراحل بعد قضايي شوند. علاوه بر آنكه اگر اين اقدام مجلس تداخل در كار دولت باشد خلاف قانون اساسي بوده و شوراي نگهبان آنرا رد خواهد كرد.
۵ - همانطور كه رييس جمهوري در گفت وگوي خود اظهار داشتند نظارت حق مجلس است و بايد از آن استفاده كند، قطعا دولت هم نمي خواهد مجلس درست همانند دولت بيانديشد و مجلس دولتي قلمداد شود.
نكته قابل توجه ديگر در گفت وگوي رييس جمهوري اين بود كه وي سفرش را به تركيه بي ارتباط به اين مصوبه خوانده و بر انجام سفر تاكيد كردند. اما امروز سخنگوي دولت خبر تعويق سفر را به علت مصوبه مذكور اعلام نمودند.
آيا اين شبهه در اذهان عمومي به وجود نمي آيد كه سفر رياست جمهوري به تركيه صرفا براي امضاي دو قرارداد بوده است؟
توصيه مي شود دولت هم در عمل تعامل با مجلس را نشان دهد و همانطور كه رييس جمهوري اظهار داشتند، نظارت را حق مجلس بدانند و براي حل ابهامات به جاي افزايش گره با ارايه نظرات كارشناسي فضاي همكاري را گسترده تر و شفاف تر سازند.
بي ترديد مجلس هم مانند دولت در پي حفظ منافع ملي است.
بهتر است دولت با افزايش سهم شركت هاي ايراني در قراردادهاي مذكور درپي تعامل عملي با مجلس باشد .چو خوش بي مهرباني از دوسر بي

بارزاني با حسن روحاني ديدار كرد
حسن  روحاني  دبير شورايعالي  امنيت  ملي  در ديدار روز گذشته مسعودبارزاني  با وي  گفت : معارضه  در گذشته ، با وحدت  وايثار وتلاش  پيگير توانست مبارزه  خود را با رژيم  صدام  شكل  دهد و موفقيتهاي  بزرگي  را بدست  آورد، وي  گفت : جمهوري  اسلامي ايران  مثل  روزهاي  سخت  گذشته  دركنار ملت  عراق خواهد ماند.
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  با تبيين  اهميت  انتخابات  آتي  و لزوم  ايجادثبات  و امنيت  دراين  كشور گفت : عراق  امن  و با ثبات  به  نفع  ملت  عراق  وهمسايگان  عراق  و منطقه  است  وبهانه  حضور بلند مدت  اشغالگران  رااز آنان خواهد گرفت .
مسعود بارزاني  رهبر حزب  دمكرات  عراق  نيز دراين  ديدار ضمن  تشكر ازتلاشهاي  جمهوري  اسلامي ايران  در حمايت  از معارضه ، پيروزي هاي  بدست  آمده در عراق  را مديون  جمهوري  اسلامي ايران  دانست  واظهارداشت : اكثريت  مطلق مردم  و مسئولان  عراق ، دوست  ايران  هستند و ما خواهان  روابط برادرانه  باايران  هستيم .

توضيح
ابراهيم يزدي دبير كل نهضت آزادي طي نمابري به روزنامه همشهري ضمن تكذيب خبر ۴/۷/۸۳ افزوده است كه در جلسه حزب مشاركت حضور نداشته و هيچگونه صحبتي درخصوص مونوريل و نمايشگاه تهران نداشته است. وي در بخشي از اين نامه تصوير مثبت يا منفي مجلس هفتم، شوراي شهر و شهرداري در افكار عمومي را پيامد رفتارها و كارنامه هاي اين نهادها دانسته است.
توضيح همشهري: عليرغم تكذيبيه مذكور مستندات اين خبر موجود مي باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |