سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۳
اين قصه سردراز دارد
خبر مرگ بيگلي در بين رسانه هاي بريتانيا بازتاب هاي دوگانه اي داشت 
019272.jpg
كن بيگلي گروگان بريتانيايي پس از سه هفته انتظار جمعه صبح كشته شد. پخش نوار ويدئويي بريدن سر اين تبعه انگليس بازتاب احساسي شديدي در غرب به دنبال داشت.
درصد زيادي از مردم اروپا و آمريكا از اين حادثه، اعلام انزجار كردند و به شدت اعمال گروه هاي فعال در عراق را محكوم كردند. گروهي از رهبران مسلمانان در انگليس هم اين حركت را برخلاف قانون الهي و اخلاق انساني و آن را عملي ناشايست دانستند، اما در ميان اخبار اين گروگانگيري، زوايايي موجود است كه ردپاي سردمداران سعادتبخش! عراق را نيز در اين فاجعه روشن مي كند. پيش از هر چيز نگاهي به روز شمار گروگانگيري كن بيگلي بيندازيد.
16 سپتامبر: آقاي بيگلي و دو مهندس آمريكايي به نام هاي جك هنسلي و اگني آرمسترانگ توسط گروه توحيد و جهاد ربوده شدند.
۱۸ سپتامبر: گروگانگيران خواستار آزادي زنان زنداني در عراق شدند. آنها به دولت هاي متخاصم اعلام كردند اگر تا 48 ساعت بعد به درخواست آنها جامه عمل پوشانده نشود، گروگان ها را خواهند كشت. در اين روز نوار ويدئويي از سه گروگان منتشر شد.
۲۰ سپتامبر: پس از اتمام ضرب العجل، اگني آرمسترانگ سر بريده شد.
۲۱ سپتامبر: سرجك هنسلي هم پس از 24 ساعت از بدن جدا شد. جك استرا وزير امور خارجه و توني بلر نخست وزير از خانواده بيگلي دلجويي كردند و به آنها اطمينان دادند تا تمام تلاش خود را براي آزادي كن انجام دهند.
۲۲ سپتامبر: تصاويري از كن بيگلي در يك سايت اسلامي پخش شد كه در آن گروگان انگليسي خطاب به توني بلر چنين مي گفت: من هم اكنون به كمك شما احتياج دارم، زيرا شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد به من كمك كنيد.
۲۳ سپتامبر: مادر 86 ساله آقاي بيگلي در تلويزيون ظاهر شد و درخواست آزادي پسرش را كرد. او كه به شدت احساساتي شده بود، پس از مصاحبه بيهوش شد و به بيمارستان انتقال يافت. در اين روز همسر آقاي بيگلي هم در برنامه اي تلويزيوني خواستار رهايي شوهرش شد. توني بلر براي دومين بار با خانواده قرباني گفت و گو كرد.
۲۴ سپتامبر: برتي آهرن نخست وزير ايرلند در برنامه اي كه از تلويزيون الجزيره پخش شد خواستار رهايي آقاي بيگلي شد. 50 هزار برگه براي آزادي مرد انگليسي در مصور محله ربودن گروگان توزيع شد. در ليورپول بيش از 400 مسلمان و 100 كاتوليك مسيحي براي بازگشت سالم آقاي بيگلي دعا كردند.
۲۵ سپتامبر: وب سايتي مربوط به يكي از گروه هاي وابسته به القاعده خبر مرگ آقاي بيگلي را تكذيب كردند.
۲۶ سپتامبر: دو رهبر مسلمانان انگليس به عراق سفر كردند تا از دولت عراق درخواست آزادي تبعه انگليس را بكنند. گفت و گوهاي آنها راه به جايي نبرد.
۲۹ سپتامبر: تصوير آقاي بيگلي پشت ميله هاي زندان در تلويزيون الجزيره به نمايش درآمد. او از توني بلر التماس كرد تا او را آزاد كند.
۱ اكتبر: 100 هزار برگه در بغداد توزيع شد. در اين اوراق وزارت امور خارجه انگليس براي هر گونه اطلاعي از گروگان متبوعش، جايزه تعيين كرده بود.
۵ اكتبر: ايرلند براي آقاي بيگلي گذرنامه صادر كرد. اين كار به درخواست خانواده او انجام شد تا شايد گروگانگيران به بهانه ايرلندي بودن كن، او را رها كنند.
۶ اكتبر: معمر قذافي رهبر ليبي خواستار آزادي گروگان شد.
۷ اكتبر: اياد علاوي نخست وزير عراق گفت پيشرفت هايي براي آزادي آقاي بيگلي صورت گرفته است.
۸ اكتبر: خبر مرگ گروگان انگليسي منتشر شد. خانواده بيگلي پس از ديدن نوار ويديوئي اجراي حكم اعدام، مرگ او را تاييد كردند.
واكنش هاي گروگانگيران از همان ابتدا جالب بود. پس از اعلام درخواست آزادي زندانيان زن، دولت انگليس وجود آنها را در زندان هاي تحت نظرش رد كرد و دولت ايالات متحده در اعلاميه اي، از اسارت دو زن عراقي كه به گفته آنها از كارشناسان بلندپايه اسلحه در رژيم بعثي بودند خبر داد. در مقابل، گروگانگيران دو مهندس آمريكايي را سر بريدند و آقاي بيگلي را زنده نگاه داشتند تا دولت انگليس زنان را آزاد كند. گروگان انگليسي دوبار در پيامي تصويري، خواستار دخالت مستقيم توني بلر در مساله گروگانگيري شد. دولت انگليس از خانواده بيگلي دلجويي كرد، ولي هرگز حاضر نشد با گروگانگيران وارد مذاكره شود. در فاصله زماني انتشار دو نوار ويديوئي خبر مرگ بيگلي بر سر زبان ها افتاد، اما بلافاصله اين مطلب توسط گروگانگيران رد شد. برخي رسانه هاي غربي به ويژه مطبوعات انگليس در اين سه هفته، اعمال خشونت بار را منحصر به گروه هاي مثلا  اسلامگرا معرفي و اين سازمان ها را وحشي معرفي كردند، اما از همان آغاز جمعيت مسلمان انگليس به همراه مسلمانان ديگر كشورها، سعي كردند آقاي بيگلي را آزاد كنند.
۹ اكتبر: خبر مرگ بيگلي در بين رسانه هاي بريتانيا بازتاب هاي دوگانه اي داشت. روزنامه هايي چون سان و گاردين واكنش توني بلر را در برابر گروگانگيري مناسب و قاطع دانستند و در مقاله هايي جداگانه اعلام كردند كه رسيدن به وضعيت مطلوب در عراق نيازمند چنين سرسختي هايي است. گروه مخالف از جمله روزنامه ديلي ميرور، سياست دولت را در برابر اين حادثه نامناسب دانست و در گزارش هايي چنين نوشت: چهره كن بيگلي زماني كه از توني بلر التماس مي كرد تا او را نجات دهد هرگز از يادها نمي رود. بد نيست بدانيد كه برادر كن در مراسم سوگ برادرش گفت: اين يك جنگ غيرقانوني است و بايد متوقف شود. سازمان ملل اعلام كرد كه اين حمله غيرقانوني است. بهانه اين بود كه عراق سلاح كشتار جمعي در دست دارد، ولي هرگز چنين چيزي پيدا نشد.پس اين جنگ بايد متوقف شود. اعضاي ديگر خانواده بيگلي هم با وجود اينكه از اين حادثه بسيار متاثر بودند از همكاري دولت بريتانيا با دولتمردان ايالات متحده ناليدند و آنها را يكي از عوامل اصلي وقوع اين فاجعه دانستند. اگر به آمارها نگاهي بيندازيد در مي يابيد كه تاكنون از ميان 140 بيگانه ربوده شده در عراق بيش از 30 نفر كشته شده اند. از آغاز جنگ سوم خليج فارس 70 انگليسي، يكهزار نظامي آمريكايي و حدود 10 هزار عراقي مرده اند و اين ارقام هر روز افزايش مي يابد.
بد نيست بدانيد كه براساس اطلاعاتي ناموثق، كن بيگلي ساعاتي قبل از مرگ از دست گروگانگيران فرار كرد، ولي مجددا پس از نيم ساعت در مزرعه اي در لطيفيه شهري در جنوب غرب بغداد به دام افتاد. گروه توحيد وجهاد، تشكيلاتي شبه نظامي است كه تحت نظر ابوموسب الزرقاوي اداره مي شود. نام اين گروه در فهرست سازمان هاي وابسته به القاعده به ثبت رسيده است.

طالع بيني انتخابات آمريكا
019266.jpg
سيدحسين غضنفري - فالگيري و پيشگويي از ديرباز در مشرق زمين جزيي از زندگي مردم بوده است. شايد در آن زمان غربيان به اندازه مردم مشرق زمين به طالع بيني و پيشگويي اعتقادي نداشتند، اما با حضور افرادي چون نوستراداموس علاقه آنان به پيشگويي و طالع بيني بيشتر و بيشتر شد تا جايي كه امروزه گوي سبقت را در علاقه مندي به فالگيري و طالع بيني از شرقيان ربوده اند. اگر در اينترنت گشتي زده باشيد با وب سايت هاي بسياري برخورد كرده ايد كه امروز و آينده شما را با توجه به تاريخ تولدتان و ديگر خصوصيات شما پيشگويي مي كند. در اين بين وب سايت MSNDC دست به اقدام جالب و البته جسورانه اي زده است و آن گفتن خصوصيات بوش و كري براساس طالع آنان است. جالب است بدانيد كه اين پيش بيني خرافاتي و آميخته به طنز ممكن است در آراي بسياري از آمريكايي هاموثر باشد.
جورج بوش 
رئيس جمهوري فعلي آمريكا جناب جورج بوش، در تاريخ 6 جولاي 1946 به دنيا آمد، برج سرطان، برج وي است و بر همين اساس خصوصيات وي را براي اين برج مهربان و دوست داشتني بازگو مي كنيم.
شخصيت بوش را اگر براساس ويژگي هاي برج سرطان در نظر بگيريم، شخصيتي است كه بيشتر به خود توجه دارد و به عنوان رئيس جمهوري، وي فرقي بين خود و كشورش نمي گذارد. عشق بي  اندازه اي نسبت به آمريكا دارد و هرچه را كه به فكرش برسد براي آمريكا مفيد است انجام مي دهد تا آن را به كشوري قوي، موفق و البته امن! تبديل كند. اما خصوصيت منفي وي اين است كه بسيار تنگ نظر و كوته بين است و به نظريات ديگران اهميتي نمي دهد و نظر خود را مقدم بر نظر ديگران مي داند. تمركز او بر يك موضوع، اين امكان را مي دهد كه موضوع مورد نظر را به بهترين وضع حل و فصل كند اما اين خود باعث مي شود كه موضوعات بسياري از ديد وي غافل بماند. در مجموع طبق طالع بيني سايت MSNDC، بوش آدم خوش قلب! و خوشبين نسبت به آينده است، اين فرد يك آدم يك دنده و لجوج است و بايد مراقب باشد تا تكبر باعث سقوطش نشود.
جان كري 
رقيب جورج بوش، متولد 11 دسامبر 1943 كه بدين ترتيب خصوصياتش تحت تاثير برج قوسي است. بارزترين فرق وي با بوش اين است كه شخصيتي اجتماعي دارد كه اين بدين معنا است كه از نظريات ديگران نيز بهره مند مي شود، با آنان مشورت مي  كند و تك روي در كار وي نيست. قبل از آنكه كاري را انجام دهد به تمام عواقب كار مي انديشد و بيهوده ريسك نمي كند. دو دل است و دير به يقين مي رسد كه همين خصوصيت باعث مي شود تا وي مورد سرزنش قرار گيرد. طبق اطلاعاتي كه ديگران به وي مي دهند، تصميم گيري مي كند و البته خود را محدود نمي كند و هميشه اطلاعات جديدتر را مي پذيرد. از همه مهمتر طالع وي نشان مي دهد كه مديريت قوي دارد. ضعف كري در دو دل بودن وي نهفته است و هرچند كه به مردم علاقه دارد اما در ميان آنان بسيار يخ به نظر مي رسد. بدين جهت اگر قصد موفقيت در كارش را دارد، بايد روشش را عوض كند.

زاويه روز
ملكه انگليس در محاصره نرده هاي برقي
019263.jpg
ماموران امنيتي انگليس يك حصار الكتريكي در اطراف كاخ باكينگهام انگليس كه محل زندگي ملكه است، نصب كرده اند تا از ورود غير مجاز افراد به داخل كاخ جلوگيري شود.
پايگاه اينترنتي ايونينگ استاندارد نوشت: پس از آنكه يك پدر معترض انگليسي در اعتراض به راي دادگاه به صورت غير مجاز وارد محوطه كاخ باكينگهام شد و از بالكن ساختمان بالا رفت. ملكه و مقامات امنيتي انگليس تصميم گرفتند در اطراف همه كاخ هاي سلطنتي انگليس  حصار الكتريكي نصب كنند تا در صورت تماس با انسان ها آنان را تا مدتي فلج كند .
به نوشته ايونينگ استاندارد پس از حوادث 11 سپتامبر ديوارهاي بتوني در اطراف سفارت آمريكا در لندن و مجلس انگليس تعبيه شده است تا از حملات تروريستي با خودرو به اين اماكن جلوگيري شود، اما براي افزايش امنيت ساختمان هاي سلطنتي اقدام قابل مشاهده اي صورت نگرفته بود.

اشكوب
بهبود موقعيت  جان  كري  در نظرسنجي  ها
نظر سنجي  ها در آمريكا همچنان  از بهبود موقعيت  جان  كري  در مقايسه  باجورج  بوش  در مبارزات  انتخاباتي  حكايت  دارند .به  نوشته  روز يكشنبه روزنامه  گاردين  در اينترنت  نتايج  نظرسنجي  جديد موسسه  زاگبي  اينترنشنال  كه  ديروز منتشر شد، نشان  مي  دهدجان  كري  نامزد دموكرات  رياست  جمهوري  آمريكا موفق شده  است  موقعيت  خود را به  لحاظ حمايت  راي دهندگان  آفريقايي تبار بهبود بخشد .ميزان  حمايت  از كري  در اين  نظر سنجي  46 درصد بود كه  يك  در صد ازحمايت  45 درصدي  از جورج  بوش  بالاتر بود. نظر سنجي  هاي  متعدد اخير در آمريكا كه  پس  از مناظره  نامزدهاي رياست  جمهوري  آمريكا انجام  گرفته  است ، نشان  مي  دهد جان  كري  اختلاف ميزان  محبوبيت  خود را با جورج  بوش  كاهش  داده  است . گرچه  در اكثرنظرسنجي  ها جورج  بوش  همچنان  از وي  جلوتر است  .
در حاليكه  اين  دو نامزد رياست  جمهوري  در دومين  مناظره  خود كه  در روزجمعه  در سنت  لوئيس  برگزار شد، از مواضع  يكديگر در خصوص  مساله  عراق و مجموعه اي  از مسايل  داخلي  به شدت  انتقاد كردند. نظر سنجي  هاي اي  .بي  .سي  و سي . ان . ان  كه  پس  ازآن  انجام  گرفت  حاكي  از پيشي  گرفتن اندك  جان  كري  از جورج  بوش  بوده  است  . اين  اختلاف  در نظر سنجي اي . بي . سي  44 درصد در برابر 41 درصد و در نظر سنجي  سي.  ان.  ان  47درصد در برابر 45 در صد بود . بوش  و كري  قرار است  سومين  مناظره  خود را اواخر اين  هفته  در اريزونابرگزار كنند جان  كري  اين  مناظره  را كه  آخرين  مناظره  اين  دو نامزدخواهد بود آخرين  فرصت  براي  ضربه  زدن  به  موقعيت  بوش  مي  داند.

سرقلم
درد سر چيني ها در پاكستان 
مسوولان  امنيتي  در پاكستان  روز يكشنبه اعلام  كردند دو مهندس  چيني  كه  در اين كشور ربوده  شده اند در اسارت  شبه  نظاميان  عضو شبكه  القاعده  هستند. به  گزارش  رويترز از پيشاور يك  مقام  بلندپايه  امنيتي  پاكستان  اعلام كرد: آدم  ربايان  كمربند انفجاري  به  خود بسته اند و نارنجك  حمل  مي كنند.وي  افزود: به  نظر مي رسد سه  نفر  از آدم ربايان  از اتباع  كشورهاي  آسياي ميانه  و ديگري  تبعه  افغانستان  است.
به  گفته  مقامات  پاكستاني  آدم ربايان  تهديد كرده اند اگر نيروهاي  امنيتي به آنان  نزديك  شوند، گروگان هاي  چيني  را خواهند كشت  و تنها به  دستورفرمانده  خود آنها را آزاد مي كنند. شبه نظاميان در پاسخ  به  پيشنهاد تامين دالان  امن  براي  فرار در ازاي  آزادي  گروگان ها گفته اند تنها مسيرامن  رفتن  آنها به  بهشت  است .يك  مقام  دولتي  پاكستان  شنبه اعلام  كرد: دو مهندس  چيني  كه  در يكي  ازشركتهاي  برق  در پاكستان  كار مي كردند نزديك  يك  منطقه  قبيله نشين ربوده  شدند.
سگ هاي آمريكايي را جمع كنيد
روزنامه  محلي  المشرق  عراق  در شماره  ديروز خود به  نقل  از منابع  پزشكي نوشت:  چندين  مورد ابتلا به  بيماري  هاري  در فلوجه  در پنجاه  كيلومتري  جنوب بغداد گزارش  شده  است .به  گزارش  خبرگزاري  شينهوا پزشك  بيمارستان  دولتي  فلوجه  در گفت وگو بااين  روزنامه  عراقي  اعلام  كرد آثار بيماري  هاري  در اين  افراد مشاهده شده  است  . وي  گفت: اولين  بار زماني  متوجه  آثار هاري  و احتمال  شيوع  اين بيماري  شديم  كه يك  كودك  13  ساله  عراقي  كه يك  سگ  تربيت  شده  آمريكايي چندين  جاي  صورتش  را گاز گرفته  بود به  بيمارستان  مراجعه  كرد. ساكنان فلوجه  اعلام  كرده اند اين  تنها مورد ابتلا به  بيماري  در شهر نيست  و بيش از۶۰  مورد مشابه  در فلوجه  وجود دارد.ساكنان  فلوجه  نظاميان  آمريكايي  را عامل  اين  بيماري  مهلك  مي دانند. چراكه  اين  بيماري  از سگ هايي  به  مردم  فلوجه  سرايت  كرده  است  كه  نظاميان آمريكايي  در چندين  جاي  شهر رها كرده اند.

چارچوب
سه، دو، يك، حركت
019275.jpg
مايكل شوماخر، پديده رانندگي فرمول يك بار ديگر شاهكار آفريد. اين ورزشكار آلماني توانست مقام نخست را در مسابقه فرمول يك سوزوكاي ژاپن از آن خود كند. او موفق شد در زمان يك ساعت و 24 دقيقه و 985/6ثانيه 53 بار پيست مسابقه را دور بزند و جام رقابت را از آن خود كند. توشيفوي كيتامورا ، عكاس خبرگزاري فرانسه، تصوير شوماخر را زماني كه در اوج شادي دستان خود را به سوي آسمان بلند كرده بود شكار كرد. در كنار راننده آلماني راس براون مدير فني تيم فراري ايستاده است.

كوتاه تر از گزارش
توهين به افتخار انگليسي ها
019260.jpg
بيلي باب تورنتون، بازيگر 49 ساله آمريكايي نظرش را راجع به آثار ويليام شكسپير اين چنين بيان كرد: به نظر من تمام آثار ويليام شكسپير مزخرف و آشغال است و مثل سريال هاي بي محتوا و طولاني مي ماند. بيلي كه در فيلم هايي چون Bad Santa و Armageddon بازي كرده است مي گويد: من آثار ويليام شكسپير را درك مي كنم و با اطمينان مي گويم كه آثارش مزخرف است.وي كه همچنين از لهجه انگليسي ها متنفر است مي گويد: از اينكه ببينم كسي فكر كند با استفاده از لهجه انگليسي به نظر با شخصيت تر مي آيد، بسيار عصباني مي شوم.
گوينده نژاد پرست
انگليس - آلن گرين كارشناس فوتبال B.B.C به خاطر اظهار جمله اي كه بوي نژادپرستانه از آن مي آمد، سرزنش شد. آلن گرين در جريان بازي دو تيم منچستر يونايتد و آرسنال با تمسخر ايريك جمبا جمبا مبني بر اينكه وي گرامر انگليسي نمي داند و بلد نيست درست حرف بزند گفت: ايريك در حين بازي به داور گفت: من جرزني نه! ايريك هم مسلما بايد از قول آلن گرين بگويد: من فوتبال نه!
نارضايتي خانواده ها از ابعاد قبرها!
019269.jpg
زلاندنو - اخيرا خانواده هاي نيوزلندي با مشكلات جديدي در خصوص تدفين مردگان رو به رو شده اند. اين مشكلات موقعي آغاز مي شود كه تابوت به راحتي درون قبر قرار نمي گيرد. گوركن هاي نيوزلندي كه ظاهرا كار خود را درست انجام نمي دهند، باعث شده اند طول قبرها بيش از اندازه دراز باشد يا عرض آنها تنگ باشد يا آنچنان عميق باشد كه گذاشتن تابوت در قبر به سختي انجام پذيرد و اين اتفاقات كه خانواده هاي مردگان را ناراحت كرده است باعث شده تا مقامات شهري را به چاره انديشي وادار كنند.
مزاحم 5 ساله
انگليس - پسر 5 ساله اي دزد خانه را فراري داد. نيكولاس كه تنها در خانه بود، دزدي را ديد كه كيف مادرش را برداشته و قصد داشت تا موبايل پدرش را هم كه 100 پوند قيمت داشت با خود ببرد. در همين حال پسر 5 ساله با داد كشيدن بر سر دزد و گفتن جمله: آهاي اونها مال تو نيست، بزار سر جايش! دزد را ترساند. پدر و مادر نيكولاي در حين ورود دزد در حياط پشتي خانه و بالاي پشت بام مشغول كار بودند. نيكولاس كه مشخصات دزد را به پليس داده است در گفت و گو با روزنامه محلي گفت: من به دزد گفتم كيف مامانم را سرجايش بگذارد، مامان و بابام فكر مي كنند من شجاعم، من اصلا نترسيده بودم!. پدر نيكولاس هم كه به پسرش افتخار مي كند مي گويد: نيكولاس غلط و درست را مي داند و فكر مي كنم كه وقتي دزد را ديد، بسيار عصباني شده است.

دكه
019278.jpg
در پارك قدم مي زنيد. هوا كمي خنك شده است ولي هنوز سرما آزار دهنده نيست. خانمي چادر به سر از كنار شما مي گذرد، گويا چند ساعت قبل در انتخابات افغانستان شركت كرده است.كمي آن طرفتر دو مرد در كنار هم نشسته اند، آنها درباره وضع خشونت بار در روسيه سخن مي گويند. روزنامه ميامي هرالد كه روي جدولي رها شده است توجه شما را جلب مي كند. به آن نگاهي مي اندازيد، اما انتخابات آمريكا و رقابت بوش و كري همان داستان هميشگي است. در زمين بازي، دختري با پدربزرگش بازي مي كند. او شادمان تاب بازي مي كند، ولي نمي داند كه چهره اش در صفحه اول ساندي اكسپرس چاپ شده است. در راه برگشت از پارك، سوار تاكسي مي شويد. اصلا متوجه نمي شويد كي به خانه رسيده ايد زيرا در تمام طول راه به كاريكاتور بوش و كري كه روي داشبورد تاكسي چسبانده شده است فكر مي كرده ايد.
019257.jpg
019254.jpg
019251.jpg
019248.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |