چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۴ - Oct 13, 2004
توسط معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي انجام شد
توليد بازي هاي رايانه اي آموزش ترافيك
003615.jpg
گروه دانش: براي نخستين بار در كشور بازي هاي رايانه اي آموزش ترافيك، توسط معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي توليد شد.
به گزارش ايلنا ، كارشناس فرهنگ ترافيك راهنمايي و رانندگي، در اين باره گفت: فعاليت هاي فرهنگي راهنمايي و رانندگي از سه سال پيش توسط اداره فرهنگ ترافيك آغاز شده كه مهم ترين دستاورد آن توليد انيميشن هاي تلويزيوني بوده است.
وي با اشاره به لزوم برنامه ريزي زيربنايي براي ترافيك افزود: از آنجا كه امروزه جوانان به رايانه بيش از تلويزيون توجه مي كنند، براي اولين بار به تهيه لوح هاي فشرده آموزش ترافيك كه به صورت بازي هاي رايانه اي، اقدام كرديم.
به گفته وي، اين بازي ها براي سه گروه سني زير ۸ سال، نوجوانان ۸ تا ۱۵ سال و جوانان متقاضي اخذ گواهي نامه، طراحي شده است.
وي افزود: در بازي هاي گروه سني زير ۸ سال، با كمك روانشناسان كودك، شهري را طراحي كرده ايم كه شخصيت آن، قهرمانان داستان هاي سنتي ايران هستند.
كارشناس فرهنگ ترافيك تصريح كرد: براي گروه سني دوم نماهايي از شهر تهران طراحي شده است كه از طريق آن نوجوانان با فرهنگ عبور و مرور و مسائل ترافيكي آشنا مي شوند.
وي با اشاره به شبيه سازي منطقه ۶ تهران، گفت: در لوح فشرده مربوط به گروه سني جوانان و متقاضيان اخذ گواهي نامه،  منطقه ۶ تهران با تمام ويژگي هاي آن شبيه سازي شده است ؛ زيرا اين منطقه تمام ملزومات آموزش رانندگي و فرهنگ ترافيك را دارد.
وي افزود: اين بازي هاي رايانه اي به ۴ زبان فارسي، عربي, انگليسي و فرانسه تهيه شده اند كه با استقبال مجامع بين المللي روبه رو شده اند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: توزيع لوح فشرده بازي هاي رايانه اي آموزش ترافيك، از اواخر مهر ماه سال جاري در بازار آغاز خواهد شد.

آخرين تلاش هاي هيتاچي
003633.jpg
گروه دانش- سهادادمند: شركت هيتاچي (Hitachi) يكي از بزرگترين شركت هاي سازنده رايانه و نرم افزارهاي رايانه اي اعلام كرد: ۴۰۰ نفر از كارمندان خود را از كار بركنار مي كند.
«كوين كيم بال» ، سخنگوي اين شركت با اعلام اين خبر افزود: اين افراد براي مدتي از خدمت بركنار شده و عده اي جديد به طور آزمايشي جايگزين آنها خواهند شد. كارمندان جديد تا۱۰ دسامبر ۲۰۰۴ به طور آزمايشي به كار گمارده شده و در صورت رضايت از عملكرد آنها به استخدام رسمي شركت درمي آيند. اما در صورتي كه عملكرد آنها مورد قبول واقع نشود، از ۱۷ دسامبر ۲۰۰۴ ، ۴۰۰ نفر قبلي و يا حداقل تعدادي از آنها مجدداً به كار دعوت شده و از ماه فوريه بار ديگر حقوق و مزاياي خود را دريافت خواهند كرد.
او در ادامه مي افزايد:علت اين تصميم عملكرد ضعيف اين افراد در كارهاي محوله به آنها است چرا كه هيتاچي مانند هر شركت ديگري نياز به موفقيت در ميدان رقابت دارد و در صورت كوتاهي، از رقبا عقب خواهد ماند. اين تصميم تنها براي افزايش توان و راندمان كاري شركت اتخاذ شده است.
به گفته آنها هيتاچي تصميم دارد تا از بين ۲۴ هزار كارمند خود بهترين ها را انتخاب و بقيه را اخراج كند. به احتمال زياد تحولاتي نيز در بخش تحقيقات شركت هيتاچي (Almanden Research Center) صورت خواهد گرفت و از ميان ۱۵۰ محقق اين مركز نيز تعدادي اخراج و عده اي جديد جايگزين خواهند شد.
اما نكته مهم نحوه اخراج شركت هيتاچي است چرا كه ۴۰۰ كارمند اخراجي حقيقتاً و براي هميشه از شركت اخراج نمي شوند بلكه از محل كار خود يعني شعبه هيتاچي در SanJoe(سن جو) به شعبه ديگر اين شركت واقع در Evergreen (اورگرين) منتقل مي شوند و در اين مدت به دليل عدم دريافت حقوق و مزايا كارمند اخراجي محسوب مي شوند.
تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه هيتاچي براي جبران كمبود سرمايه و رفع مشكلات مالي، به جاي آن كه مانند رقباي خود قيمت توليدات خود را افزايش دهد كارمندان خويش را اخراج مي كند تا به خيال خود رقبا از مشكلات مالي شركت آگاه نشوند. سال گذشته شركت هايي چون dlaxtor، Seagate، Western Digital قيمت محصولات خود را به طور ناگهاني افزايش دادند تا كمبود سرمايه را جبران كنند.
برايان آلگر يكي از تحليل گران اقتصادي در اين باره مي گويد: هيتاچي از تابستان گذشته(۲۰۰۳) با بحران شديد مالي روبه رو است و تاكنون ترفندهاي مختلف، پاسخگوي رفع نياز شركت نبوده است و اين آخرين ترفند هيتاچي براي جبران كمبود سرمايه است.
شركت هيتاچي علاوه بر ژاپن، ۴ هزار كارمند در آمريكا و ۳۸۰۰ كارمند در Sanjoe دارد و پرداخت حق بيمه و حقوق اين تعداد كارمند هزينه سرسام آوري است. از سوي ديگر در ژوئن ۲۰۰۳ هيتاچي بخش عمده اي از خط توليد Hard disk driver شركت اي بي ام(IBM) به مبلغ ۰۵/۲ ميليون دلار را خريداري كرد و اين خط توليد را در شعبه Sanjoe راه اندازي كرد. اين سرمايه گذاري با اقبال چنداني روبه رو نشد و از اين رو پس از گذشت نزديك به يك سال ۴۰۰ كارمند شعبه Sanjoe براي جبران كمبود مالي شركت اخراج شده اند.
اما كيم بال سخنگوي هيتاچي مي گويد: مشكل مالي در شعبه SanJoe وجود ندارد و ما براي انتخاب بهترين ها دست به اندك جابه جايي در شعبه SanJoe زده ايم. بي ترديد اگر با مشكل مالي مواجه بوديم خط توليد را متحول يا متوقف كرده و كارمندان را اخراج نمي كرديم!

دانشمندان موفق شدند يك ژن سرطان زا را از فعاليت باز دارند
بي بي سي: دانشمندان توانسته اند يك ژن سرطان زا را در موش از فعاليت بازدارند كه مي تواند نويدبخش معالجات تازه براي بيماران سرطاني باشد.
تيمي از محققان در دانشگاه استانفورد، در كاليفرنيا، براي متوقف كردن فعاليت اين ژن موسوم به «ميك» (Myc)، كه يك عامل شناخته شده سرطان است، از يك آنتي بيوتيك معمولي استفاده كردند.
موش ها تا زماني كه روي اين دارو بودند سرطان نگرفتند. اين دارو همچنين سلول هاي سرطاني را به حالت عادي بازگرداند.
متخصصان سرطان اين مطالعه را كه نتايج آن در نشريه «نيچر» منتشر شده نويدبخش مي دانند، زيرا به گفته آنها احتمال دستيابي به داروهاي ضد سرطان براي انسان را تقويت مي كند.
انواع سرطان ها
پژوهشگران اظهار اميدواري مي كنند اين يافته ها علاوه بر سرطان كبد كه در مورد موش آزمايش شد، ممكن است در مورد سرطان هاي سينه، روده و پروستات نيز صادق باشد، زيرا اين سرطان ها در سلول هايي به نام «اپيتيليال» آغاز مي شود كه پوست و لايه پوشاننده ساير اجزاي بدن از آنها تشكيل شده است.
به گفته مؤسسه تحقيقات سرطان بريتانيا، اين ژن ممكن است در يك هفتم مواردي كه به مرگ بيمار منجر مي شود نقش داشته باشد.
دانشمندان دانشگاه استانفورد موش هايي را مطالعه كردند كه سلول هاي كبد آنها دستكاري شده بود به طوري كه حامل يك ژن اصلاح شده «ميك» كه عامل سرطان شناخته مي شود باشد.
«ميك» تقسيم سلول ها را كنترل مي كند. نمونه دستكاري شده برخلاف نمونه عادي اين ژن دائماً  فعال بود، كه در نتيجه تقسيم سلول ها بي وقفه ادامه داشت و برخي از آنها سرطاني شدند.
اما پس از گذاشتن موش ها روي آنتي بيوتيكي به نام «داكسيسايكلين» ، ژن معيوب «ميك» از فعاليت بازماند و رشد سرطاني سلول ها مسدود شد. زماني كه محققان داكسيسايكلين را قطع كردند، موش مبتلا به سرطان حاد كبد شد.
تجويز دوباره داكسيسايكلين به موش ها نه تنها دوباره «ميك» را از فعاليت بازداشت و ادامه رشد سرطان را سد كرد، بلكه سلول  هاي سرطاني را به حالت عادي بازگرداند.
معكوس كردن روند رشد سرطان
دكتر دين فلشر، پژوهشگر اصلي اين مطالعه گفت: مسأله مهيج اين است كه مي توانيد سلول هاي سرطاني را به سلولي كه ظاهراً عادي است بدل كنيد.
اما وي گفت كه هر چند سلول ها عادي به نظر مي رسيدند، اما هنوز در صورت قطع آنتي بيوتيك مستعد سرطاني شدن بودند.وي گفت شايد به همين دليل باشد كه برخي بيماران پس از شيمي درماني، مجدداً  مبتلا به سرطان مي شوند.وي گفت: اين يك سرطان وحشتناك است. هر مطالعه اي در مورد سرطان كبد كه اميدواركننده باشد مهم است.
دكتر ايلين ويكرز، مسئول اطلاعات علمي مؤسسه تحقيقات سرطان بريتانيا گفت: ثابت شده است كه ژن ميك در بسياري از سرطان ها فعاليت غير عادي دارد. برآوردها حاكي است كه اين ژن ممكن است در يك هفتم مواردي كه به مرگ بيمار ختم مي شود نقش داشته باشد.
وي تحقيقات استانفورد را بسيار جالب خواند و گفت: اين مطالعه شواهد موجود داير بر اين كه داروهاي مسدود كننده ميك ممكن است در آينده در معالجات سرطان مؤثر باشند را تقويت مي كند.

شك و ترديد در استفاده از داروخانه هاي آن لاين
003630.jpg
سينا: براساس مطالعات جديد منتشر شده سايت هاي اينترنتي جمعيت بزرگسالان آمريكايي كه نسخه هاي دارويي خود را از طريق اينترنت خريداري
مي كنند با وجود بالا رفتن قيمت هزينه هاي دارو و فشار بر افزايش واردكردن داروهاي ارزان قيمت از كشورهاي ديگر به شدت در حال كاهش است.
به گزارش رويترز،چهاردرصد از ۲ هزار و ۲۰۰ بيمار تحت بررسي قرار گرفته شده اعلام كرده اند كه داروهاي خود را از طريق داروخانه هاي آن لاين تهيه مي كنند و جمعيت زيادي از آنان اظهار كرده اند كه در آينده اي نزديك به مراكز دارويي آن لاين براي تهيه دارو مراجعه مي كنند.
موسسه اينترنتي «پوو» اعلام كرده است: نزديك به ۷۵ درصد از افرادي كه داروهاي خود را از طريق اينترنت خريداري مي كنند گفته اند كه اين افراد در شرايط بيماري هاي مزمني نظير آرتروز و يا فشار خون بالا قرار دارند.
۲۵ درصد ديگر از اين افراد داروهاي كاهش وزن ، ويتامين ها و تقويت كننده ها را از طريق داروخانه هاي آن لاين تهيه مي كنند.
در حدود ۶۳ درصد از كاربران اينترنتي كه داروهاي مورد نياز خود را از طريق اينترنت دريافت مي كنند اظهار داشته اند: اين افراد هر روز اسپم ها و هرزنامه هايي را در اي ميل هاي خود كه فرستنده داروهايي مربوط به تصاوير نامناسب را هر روزه دريافت مي كنند.
درحالي كه ۵۵ درصد از اين افراد گفته اند: هر روزه اسپم هايي كه شامل نسخه هاي اشتباه نسخه مورد نياز خود است را دريافت مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد كه نزديك به ۲۶ درصد از آمريكايي ها از طريق اينترنت اطلاعات دارويي مورد نياز خود را جستجو مي كنند اما درصد پائيني از اين تعداد براي تهيه و خريد داروهاي مورد نياز خود به سايت هاي آن لاين اعتماد مي كنند.
بنابراين تحقيقات بيشتر از ۶۰ درصد از افرادي كه از اينترنت استفاده مي كنند فكر مي كنند كه خريد دارو از طريق اينترنت به اندازه داروخانه هاي محلي قابل اعتماد نيست، اما ۲۰ درصد از اين افراد اظهار داشته اند كه خريد هاي دارويي آن لاين به اندازه خريد از داروخانه هاي محلي قابل اعتماد و موثق است.

بازي هاي رايانه اي؛
معلم كودكان خياباني
در آرژانتين
موج: كودكان خياباني در پايتخت آرژانتين به كمك بازي هاي رايانه اي مهارت هاي تازه   مي آموزند. مطالعات دوساله مؤسسه Media بر روي كودكان خياباني در بوينوس آيرس نشان مي دهد، انجام بازي هاي رايانه اي توسط اين كودكان سبب پيشرفت مهارت هايي نظير خواندن و نوشتن در آنان شده است.
بازي هاي رايانه اي همچنين سبب تقويت اراده اين كودكان در يافتن شيوه هاي جديد براي غلبه بر موانع و رسيدن به هدف مورد نظر شده و مهارت هاي اجتماعي آنان براي برقراري روابط اجتماعي را نيز بهبود مي بخشد.
بنابر اين گزارش ،اين مطالعات همچنين نشان مي دهد اين بازي ها مي توانند تأثير بسزايي در بازگشت كودكان خياباني به زندگي عادي و بطن جامعه داشته باشند.

آموزش نانوتكنولوژي براي دانش آموزان
003636.jpg
ايتكا: مركز پايه ريزي علوم ملي آمريكا(NSF)،  دانشگاه نورث وسترن را به عنوان مجري طرح آموزش نانوتكنولوژي براي معلمان و دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان انتخاب كرد.
NSF اعلام كرد كه انتظار مي رود جايزه ۱۵ ميليون دلاري را رابرت چنج، استاد بخش مهندسي مواد براي ارائه اين طرح، از آن خود كند. او رئيس رسيدگي به طرح هاي پيشنهادي براي آموزش مهارت هاي نانوتكنولوژي بوده است.
يكي از مقام هاي مسئول اين مركز مي گويد: اين طرح اولين طرح پيشنهادي در توسعه و بسط نانوتكنولوژي در ميان دانش آموزان است. هدف از اين طرح ايجاد سازمان اطلاعاتي براي رشد و توسعه مواد درسي، برگزاري دوره هاي كوتاه مدت براي معلمان و معرفي علم و مهندسي نانوتكنولوژي اعلام شده است.

چين پيشرفته ترين شركت توليد باتري هاي خورشيدي را تأسيس مي كند
003627.jpg
موج: چين براي ساخت پيشرفته ترين شركت توليد باتري هاي خورشيدي سرمايه گذاري مي كند.
چين با بهره گيري از تكنولوژي جديد و برتري زيرساختارهاي اوليه اي را جهت  بهره گيري از انرژي خورشيدي ايجاد مي كند.
چين در راستاي بهره گيري از انرژي خورشيدي در مرحله اول حدود ۳۰ ميليون دلار براي ساخت شركتي جهت توليد پيشرفته ترين باتري خورشيدي سرمايه گذاري مي كند.
اين شركت زير نظر انجمن الكتريسيته چين است و سالانه قادر به توليد سي مگاوات باتري خورشيدي است كه درآمدي ۱۸۰ ميليون دلاري را براي آن به همراه خواهد داشت.
رئيس اين شركت اعلام كرد، شركت هسته تكنولوژي باتري خورشيدي خود را بر اساس نسبت انتقال فتوالكتريسيته قرار مي دهد.اتومبيل هايي كه از اين نوع باتري استفاده مي كنند قادرند تا ۳۰۰۰ كيلومتر كار كنند.

آن لاين
تمايل جوانان پاكستاني به صنعت IT
003621.jpg
ايسنا: با افزايش نگراني از رشد بيكاري در پاكستان، جوانان اين كشور تمايل دارند تا از تاريخچه  موفق هند در حوزه  فناوري اطلاعات الگوبرداري و پيروي كنند.
به گزارش خبرگزاري پي تي آي، از آنجا كه بيكاري و فقدان فرصت هاي شغلي براي جوانان پاكستاني به مشكلي بزرگ تبديل شده است اين جوانان به صنعت فناوري اطلاعات به عنوان چاره اي براي جبران اين بحران روي آورده اند.
آن ها مي گويند صنعت IT هند از قدرت بالايي در جهان برخوردار است و از اين رو مايلند كه در اين زمينه از موفقيت اين كشور الگو بگيرند. اين ايده از سوي گروهي از جوانان پاكستاني مطرح شده است كه براي تحصيل در زمينه  تجارت عملي و مطالعه در زمينه  هند و مردم آن به اين كشور سفر كرده اند.
افتتاح بزرگ ترين آرشيو ديجيتال آمريكا
سلام: مقامات شهر واشنگتن آمريكا از افتتاح يك آرشيو ديجيتال بزرگ در اين كشور خبر دادند كه حاوي انواع و اقسام اطلاعات در مورد اين كشور از سال ۱۸۵۴ تاكنون است.
اين آرشيو ديجيتال كه در ساختماني در محوطه دانشگاه Eastern Washington قرار دارد با صرف هزينه اي معادل ۵/۱۴ ميليون دلار ساخته شده است و راه اندازي اين آرشيو نگراني در مورد احتمال آسيب ديدن بسياري از اسناد قديمي كه ممكن بود با گذشت زمان غيرقابل استفاده شوند را از بين برده است.
ظرف ۲ سال اخير نزديك به يك ميليون تصوير اسكن شده از وقايع گوناگون تاريخي تهيه شده كه به تازگي در آرشيو مذكور قرار گرفته است.
سيستم ذخيره سازي اين آرشيو كه ۸۰۰ ترابايت، معادل با ظرفيت لازم براي ذخيره سازي ۲۰۰ ميليارد صفحه كاغذ گنجايش دارد از سوي دو شركت مايكروسافت و EDS طراحي شده است.
ملودي هاي درماني
003618.jpg

ايسنا: متخصصان ژاپني قصد دارند ملودي هاي درماني را براي گوشي  تلفن هاي همراه بسازند كه براي ترك اعتياد و جلوگيري از ريزش مو كاربرد دارند.
هيدرو تاماباشي، يك متخصص ژاپني اخيراً ملودي اي را تنظيم كرده كه با استفاده از آن امكان تنظيم حجم بخش هايي از بدن وجود دارد و وي قصد دارد ملودي هاي ديگري را نيز بسازد.
تازه ترين ملودي تاماباشي كه «راك ملون» نام دارد موجب افزايش حجم بالاتنه و سينه مي شود.
گفته مي شود اين ملودي داراي نوعي برنامه است كه به روي ناخودآگاه تأثير مي گذارد و بخش هاي خاصي از مغز را تحريك مي كند.
توقيف چندين سايت رسانه اي مستقل در آمريكا
سينا: FBI در حدود بيست سايت مستقلي را كه بخش جداگانه اي از شبكه هاي رسانه اي جايگزين شناخته شده تحت عنوان Indymedia بودند توقيف كرد.
به گزارش بي بي سي، شبكه رايانه اي و رسانه اي ايندي مديا اظهار داشته است: اين شبكه تدارك دهنده جنبش هاي ضد جهاني سازي و ديگر فعاليت هاي اجتماعي است كه مدتهاست به طور آزاد فعاليتها و جنبش هاي سياسي خود را به طور قانوني در چارچوب فعاليتهاي مدني دنبال مي كند.
003624.jpg

FBI هنوز هيچ دليل واضح و صريحي را براي مسدود كردن سايت هاي مستقل از ايندي مديا عنوان نكرده است اما بنا بر گزارش هايي اظهار كرده است كه اين عمل به دنبال تقاضاي مقامات رسمي دو كشور ايتاليا و سوئيس انجام گرفته است.
اين عمل FBI اعتراضات شديدي را از جانب روزنامه نگاران و طرفداران جهاني سازي به دنبال داشته است.
بنياد سازه هاي الكترونيكي در آمريكا در بيانيه اي اعلام كرده است: هيچ مقام مسئول و امنيتي اي حق ندارد بدون در دست داشتن دليل موثقي اقدام به مسدود كردن سايت هاي وابسته به اپوزيسيون مخالف برنامه هاي دولت و يا شركت هاي خصوصي مطرح كند.
FBI اعلام كرده است كه به زودي دلائل موثق امنيتي اين اقدام خود را بروز خواهد داد.
ناسا در پي ساخت سيستم هاي حمل و نقل فضايي
ايتكا: فضانوردان و شركت هاي فضانوردي به دنبال راهي براي طراحي، اجرا و تقويت نيروهاي انساني در اكتشافات فضايي هستند.
شركت نورتروپ گروهان در نظر دارد با ارائه مهمترين و كم هزينه ترين روش در ساخت فضاپيماهاي مسافري پيشرفت قابل توجهي در صنعت هوايي فضايي كسب كند.
003639.jpg

ناسا با بستن قراردادي ۳ ميليون دلاري در مدت شش ماه، شركت نورتروپ را موظف به انتخاب و معرفي سيستمي در صنعت حمل و نقل فضايي كرده است كه فن آوري پيشرفته، كاركنان مجرب، موفقيت هاي پي درپي در طول چهل سال در صنعت هوايي و فضايي نورتروپ دليلي بر اين مدعاست.
نورتروپ با ابراز افتخار از انتصاب خود در سمت مديريت طرح ريزي اين پروژه در نظر دارد اولين سيستم حمل و نقل فضايي را طراحي و اجرا كند.
به گفته دوگ يونگ رئيس اجرايي نورتروپ همكاري بي سابقه بين ناسا و شركت نورتروپ منجر به پي ريزي بزرگترين پروژه فضايي در تاريخ اكتشافات فضايي خواهد شد.
هدف نهايي اين پروژه تعيين تكنيكي ترين و اقتصادي ترين سيستم مسافربري فضايي اعلام شده و پايه ريزي كار تحقيقاتي آن از اوايل سال ۲۰۰۵ آغاز خواهد شد.

انتشار نخستين شماره ماهنامه الكترونيكي
«شهر منتظر»
گروه دانش: نخستين شماره ماهنامه الكترونيكي «شهر منتظر» توسط گروه فرهنگي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري، نخستين شماره اين نشريه داراي ۱۵۶ صفحه الكترونيكي به انضمام ۸ كتاب حاوي مطالب و اطلاعات متنوع در زمينه هاي مختلف مذهبي، علمي، اجتماعي و فرهنگي است كه در قالب لوح فشرده (CD) منتشر شده است.
نخستين نشريه الكترونيكي شهر منتظر از بخش هاي ديگري همچون خبر، گزارش، كتابخانه، ورزش، در خانه، دنياي تفكر و سرگرمي تشكيل شده است. در بخش كتابخانه اين نشريه علاوه بر نرم افزارهاي كاربردي، كتاب هاي با عنوان جلوه هاي رفتاري حضرت زهرا(س)، احكام عمومي، خاندان عصمت، گذري بر دو سال جنگ تحميلي، در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.
اين نشريه به صورت ماهانه و توسط گروه فرهنگي مركز IT منتشر مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت اين نشريه مي توانند با شماره  تلفن هاي ۱-۶۴۸۳۹۵۰ تماس بگيرند.

توليد پيراهن هوشمند
ايسنا: دانشمندان سنگاپوري پيراهني توليد كرده اند كه اگر فردي كه آن را پوشيده به زمين برخورد كند، پيغام درد و ناراحتي را مخابره مي كند.
در اين پيراهن سنسوري به كار رفته كه اگر فردي كه آن را پوشيده زمين بخورد، پيامي به موبايل يكي از اعضاي خانواده اش و يا حتي پيامي به پست الكترونيكي وي فرستاده مي شود.اين سنسور همچنين سرعت و ميزان اين حادثه را تعيين مي كند. اين پيراهن مي تواند براي افراد مسن استفاده شود.

آغاز ساخت بزرگترين پنجره در فضا
ايتكا: فضانوردان به تازگي ساخت پنجره اي به قطر ۸ سانتي متر را آغاز كرده اند كه قادرند از طريق آن ايستگاه هاي فضايي اطراف را مشاهده كنند.
اين پنجره ۸ سانتي متري كه كاپولا نام دارد ساخت آن در ژانويه ۲۰۰۹ به پايان خواهد رسيد.كاپولا شش ضلعي است و به دور يك مركز دايره اي قرار گرفته است. اين پنجره گنبدي شكل با هدف كنترل فضاي اطراف ايستگاه هاي فضايي توسط فضانوردان در حال ساخت است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |