چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۴ - Oct 13, 2004
نيويورك تايمز خبر داد
مذاكره آمريكا و اروپا در باره
مصالحه با ايران
قرار است آمريكا و اروپا پيشنهاد كنند در برابر برچيدن چرخه توليد بومي سوخت هسته اي توسط حكومت ايران سوخت هسته اي در اختيار تهران قرار دهند و برخي تحريم ها لغو شود
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز از مذاكرات ايالات متحده و كشورهاي اروپايي به منظور دستيابي به نوعي مصالحه با ايران بر سر برنامه هاي هسته اي اين كشور خبر داده است.
به گزارش بي بي سي اين روزنامه نوشت: در مذاكراتي كه بين آمريكا و اروپاييان در جريان است، اين پيشنهاد مطرح شده كه در برابر توافق ايران با توقف برنامه غني سازي اورانيوم امكان دسترسي اين كشور به واردات سوخت هسته اي از خارج به جمهوري اسلامي داده شود.
نيويورك تايمز، با استناد به اظهارات ديپلمات هاي آمريكايي و اروپايي كه از آنان نام نبرده، نوشته است كه در حاليكه دولت جورج بوش، رييس جمهوري آمريكا، از تاييد هرنوع كمكي به ايران خودداري مي ورزد اما مانع از تلاش بريتانيا، آلمان و فرانسه از ارايه طرحي نيز نشده كه آمريكاييان بتوانند پس از انتخابات رياست جمهوري در ماه نوامبر به بررسي آن بپردازند.
در اين گزارش آمده است كه هرنوع حمايت ايالات متحده از دادن انگيزه اي به دولت ايران به منظور دست كشيدن از برنامه غني سازي اورانيوم، ولو به نحوي كه اروپاييان مطرح مي كنند، به منزله تغيير موضع عمده اي از سوي دولت جورج بوش است.
دولت جورج بوش تاكنون خواستار وضع تحريم هاي بين المللي عليه ايران بوده است با اين هدف كه اين كشور را به توقف آنچه آمريكاييان تلاش براي دستيابي به تسليحات اتمي خوانده اند وادار كند.به نوشته اين روزنامه، طرح مورد بررسي ممكن است شامل لغو برخي از تحريم هاي تجاري نيز باشد كه آمريكا عليه ايران به اجرا گذاشته و از جمله ممكن است به جمهوري اسلامي اجازه داده شود قطعات مورد نياز براي هواپيماهاي مسافربري خود را وارد كند.در حال حاضر، تحريم هاي آمريكا مانع از خريد قطعات هواپيماهاي ساخت آن كشور توسط ايران شده و حتي از خريد هواپيماهاي ساخت ساير كشورها كه بيش از ۱۰ درصد از اجزاي آن آمريكايي است جلوگيري كرده است.
تهديد به تحريم
در عين حال، نيويورك تايمز مي نويسد كه آمريكا اصرار دارد كه طرح پيشنهادي اروپاييان بايد حاوي تحريم هاي احتمالي در صورت مخالفت ايران با اين پيشنهاد هم باشد.
ايالات متحده تاكيد داشته كه ايران مي كوشد تحت پوشش برنامه هاي صلح آميز هسته اي به اسلحه اتمي دست يابد و با متهم كردن جمهوري اسلامي به خودداري از همكاري كامل با نهادهاي ناظر بين المللي، گفته است كه بايد پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع و تحريم هاي لازم عليه اين كشور وضع شود.
با اين همه، گزارش نيويورك تايمز مي افزايد كه در شرايط كنوني، ممكن است در صورت ارجاع موضوع ايران به شوراي امنيت، قطعنامه حاوي تحريم عليه اين كشور به تصويب اكثر اعضاي شورا نرسد و تنها آمريكا، بريتانيا، آلمان، فرانسه و ژاپن به آن راي موافق دهند.
در اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، قطعنامه سختگيرانه پيشنهادي اروپاييان با راي مخالف چين و راي ممتنع روسيه همراه شد در حاليكه اين دو كشور اعضاي دايم شوراي امنيت بوده و از حق وتو مصوبات پيشنهادي در شورا برخوردار هستند.
واكنش مقامات ايراني به پيشنهاد واردات سوخت در مقابل توقف برنامه غني سازي اورانيوم اين بوده است كه در چنين صورتي، چه تضميني وجود خواهد داشت كه فروشندگان خارجي هرگاه كه مايل باشند تامين سوخت را متوقف نكنند؟
در همين حال وزراي خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه موافقت كردند طرحي را شامل مجموعه اي از «انگيزه ها و تهديدها» براي واداشتن ايران به اطاعت از درخواست هاي بين المللي جهت توقف كليه فعاليت هاي آن كشور در زمينه غني سازي اورانيوم آماده كنند.
وزراي خارجه اتحاديه اروپا در نشست ماهانه خود به اتفاق گفتند كه چشم انداز بدل شدن ايران به يك كشور مجهز به سلاح هاي اتمي را، كه به گفته آنها باعث بي ثباتي در خاور ميانه خواهد شد، نمي پذيرند و خواستار تلاش هاي مشترك ديپلماتيك با روسيه و آمريكا براي رفع اين خطر شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، يوشكا فيشر، وزير خارجه آلمان گفت: ما بدل شدن ايران به يك قدرت هسته اي را به عنوان يك گزينه خطرناك رد مي كنيم.
بنابه اين گزارش وزراي خارجه اتحاديه اروپا به خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ماموريت داده اند طرحي را براي تشويق ايران به همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل آماده كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه برنارد بات، وزير خارجه هلند گفت: اگر ايران مايل باشد كليه فعاليت هايش در زمينه غني سازي اورانيوم براي مقاصد صلح آميز را متوقف كند، ما آماده ايم به گفتگوهاي خود با ايران ادامه دهيم.

پيام خاتمي به همايش آسياي مركزي و قفقاز:
كشورهاي پيشرفته مانع دستيابي ديگر كشورها به ارزش هاي نوين مي شوند
گروه سياسي: دوازدهمين همايش بين المللي آسياي مركزي و قفقاز با موضوع آينده نگري به سامانه هاي انرژي صبح روز گذشته با پيام رئيس جمهور و سخنراني كمال خرازي وزير امور خارجه در دفتر مطالعات سياسي و بين الملل آغاز شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رئيس جمهور در پيام خود به اين همايش شكل گيري همكاري بين توليدكنندگان و انتقال دهندگان و مصرف كنندگان انرژي را موجب افزايش منافع همگان دانست.
در پيام رئيس جمهور به اين همايش آمده است: در تمامي مباحث مربوط به  آينده، موضوع انرژي جايگاه خاصي به خود مي دهد به طوري كه امروز با دقت بسياري ميزان منابع توليد، مصرف و قيمت انواع انرژي در نقاط مختلف جهان و زمان هاي مختلف را پيش بيني مي نمايند و بسياري از تحولات بين المللي در عرصه هاي سياسي، نظامي و ژئوپلتيكي باتوجه به اين پيش بيني ها شكل مي گيرد.
سيدمحمد خاتمي در پيام خود با اشاره به جايگاه جغرافيايي ايران در بين دو كانون مهم انرژي جهان يعني خليج فارس و درياي خزر كشورهاي منطقه را به تأمل و آينده نگري درمورد مباحث مربوط به انرژي فراخواند و شكل گيري همكاري ها را موجب افزايش منافع معرفي كرد و افزود: كشورهاي پيشرفته صنعتي با موضوع انرژي برخوردي دوگانه دارند. از يك سو تلاش مي كنند انرژي هاي غيرقابل تجديد را به شيوه اي سهل و آسان به دست آوردند و از سوي ديگر انرژي هاي نوين را به انحصار خود درآورده و مانع دستيابي ديگر كشورها به آن مي شوند.
در ادامه اين پيام آمده است توليد و مصرف انرژي بدون توجه تأثيرات زيست محيطي آن براي آينده بشر فاجعه بار خواهد بود و در اين ميان درياي خزر وضعيتي خاص دارد و به نظر مي رسد منابع انرژي موجود در اين درياچه موجب شده است بدون توجه به سرنوشت نسل هاي آينده درباره اين درياچه تصميم گيري شود. بدون ترديد اگر چنين باشد سرنوشت اين درياچه و ساكنان آن در معرض تهديد جدي قرار خواهد گرفت و بايد همگان هشدارهاي لازم را اعلام نمايند و كشورهاي ساحلي را به اجراي هرچه دقيق تر كنوانسيون تهران درخصوص حفاظت از محيط زيست درياي خزر دعوت كنند.
در قسمت ديگري از پيام سيدمحمد خاتمي توجه به چگونگي بهره مندي بيشتر از انرژي هاي تجديدپذير و دستيابي كشورهاي در حال توسعه به انرژي هاي نوين از جمله انرژي هسته اي را موضوعات مهمي دانست كه پژوهشگران و محققان مي توانند با ارائه نتايج تحقيقات خود راهكارهاي مفيدي را پيش روي تصميم گيران قرار دهند.
وزير امور خارجه:
بورس هاي بين المللي سرنوشت جريان توليد و مصرف نفت را
تعيين مي كنند
دكتر سيدكمال خرازي وزير امور خارجه نيز در اين همايش گفت: انرژي محور اصلي توسعه و پيشرفت جوامع بشري را تشكيل داده و رشد منطقي اين جوامع بدون انرژي غيرممكن است. در همين راستا پيش بيني هاي متعددي توسط مراكز تحقيقاتي دنيا از جمله آژانس بين المللي انرژي براي مصرف انرژي تا سال ۲۰۲۰ انجام شده است كه براساس آن مصرف انرژي به ۲۲۳ ميليون بشكه در روز در سال هاي ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ مي رسد.
وي تأكيد كرد: وضعيت تعامل موجود بين كشورهاي صنعتي به عنوان مصرف كنندگان اصلي نفت و گاز باكشورهاي دارنده منابع نفت اين نكته را روشن مي سازد كه كشورهاي داراي منابع انرژي همواره شاهد اعمال نفوذ كشورهاي صنعتي در سياستگذاري هاي مربوط به توليد، استخراج، صدور و قيمت انرژي بوده اند.
وزير امور خارجه افزود: براساس راهبرد قدرت هاي بزرگ اقتصادي كشورهاي توليدكننده نفت در جايگاه تصميم گيري درمورد منابع خود قرار نداشته و اين بورس هاي بين المللي و بازارهاي مصرف كننده هستند كه سرنوشت جريان توليد و مصرف نفت را تعيين مي كنند و به همين دلايل مناطق نفت خيز جهان با بحران هايي روبه رو هستند كه از اجراي اين راهبردها بر آنها تحميل مي شود و آنچه امروز در عراق شاهد هستيم يكي از نمونه هاي مشخص اجراي اين راهبردهاست.
خرازي با اشاره به ظرفيت هاي منطقه آسياي مركزي و قفقاز در توليد نفت و گاز آن را زمينه اي براي رفاه و سعادت اين كشورها دانست و اضافه كرد: با اتخاذ يك سياست مناسب در زمينه همكاري هاي منطقه اي براي بهره برداري بهينه از منابع و خطوط انتقال انرژي، بهره برداري از اين ظرفيت امكان پذير است. وزير امور خارجه با تأكيد بر رجحان انتقال درياي خزر و ايران براي كشورهاي آسياي ميانه نسبت به ديگر مسيرهاي موجود يا در حال ساخت به افتتاح موفقيت آميز خطوط لوله نكا _ ري و سواپ نفت اشاره كرد و افزود: استقبال كشورهاي همسايه، مزيت، صرفه اقتصادي و هزينه هاي كاملا پايين و رقابتي اين مسير، جمهوري اسلامي را به اجراي مراحل بعدي اين طرح ترغيب نموده است . وي در پايان همچنين باتوجه به مسائل زيست محيطي درياي خزر و نيز همكاري جهت استفاده از ظرفيت هاي انرژي هاي غيرفسيلي منطقه از جمله انرژي الكتريكي و هيدروالكتريكي، انرژي خورشيدي ،زمين گرمايي، باد و هسته اي تأكيد كرد.
اروپا پيشنهادات جديدي
به ايران بدهد
در بخش پرسش و پاسخ دكتر خرازي درمورد همكاري نظامي آمريكا و آذربايجان گفت: هر كشوري نسبت به حضور بيگانگان در منطقه خود حساسيت دارد. يكي از محورهاي مذاكرات من و وزير امور خارجه روسيه حضور آمريكا در منطقه بود كه ما بيان كرديم كه امنيت درياي خزر بايد توسط همسايگان تأمين گردد و حتي اين كشورها مي توانند در اين زمينه يك قرارداد نيز امضا كنند.
وي همچنين درمورد حضور اسرائيل در منطقه افزود: ما با حضور كشورهاي خارجي در منطقه موافق نيستيم بلكه آن را خلل در امنيت منطقه مي دانيم به خصوص اگر اين كشور اسرائيل باشد.
خرازي در پاسخ به پرسش درخصوص اجلاس آينده سران كشورهاي حاشيه خزر گفت: برگزاري اين اجلاس موكول به پذيرش حضور همه سران كشورهاي همسايه است كه برخي از كشورها هنوز آمادگي لازم را ندارند. وي همچنين با اشاره به سفر وزير امور خارجه روسيه به ايران گفت: سفر پوتين به ايران نيز در حال برنامه ريزي است كه البته زمان آن هنوز مشخص نشده است.
وي همچنين درباره روابط ايران و جمهوري آذربايجان گفت: سطح اين روابط بسيار خوب است و نشانه آن سفر آقاي خاتمي به باكو بود.
وي افزود: سطح همكاري ها در زمينه انرژي نيز بسيار مناسب است كه قرار شده است ايران گاز نخجوان را در ازاي واردات برق تأمين نمايد.
خرازي در مقايسه مسير انتقال انرژي نكا _ ري با ديگر مسيرها نيز گفت: وجود راهكارهاي متعدد انتقال انرژي امنيت آفرين است اما اين كه كدام مسير اقتصادي تر است ويژگي عيني اين مسيرها برتري اين مسير را تأييد مي كند.
خرازي ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۱۷۰ هزار بشكه نفت از اين مسير منتقل مي شود كه با توسعه اين مسير به ظرفيت يك ميليون و ششصد هزار بشكه نيز دست ميِ يابيم.
خرازي به سئوالاتي پيرامون پرونده هسته اي نيز پاسخ داد و گفت: اعتمادسازي امري دو طرفه است و فعلا اين اروپا است كه بايد نقش بيشتر را در مذاكره با ايران اجرا كند. اروپا بايد پيشنهاداتي جديد به ايران بدهد كه حقوق مشروع و مسلم ايران در آن پذيرفته شده باشد.

رئيس جمهوري نشان دولتي به ۳۲ برگزيده اهدا كرد
003666.jpg
فارس: ۳۲ نفر از نخبگان معرفي شده از سوي دستگاه هاي دولتي روز گذشته در مراسمي از رييس جمهوري نشان هاي دولتي دريافت كردند.
براساس ماده ۲۲ آيين نامه اعطاي نشان هاي دولتي، طي سال ۱۳۸۲ تعداد ۱۰۳ نفر از سوي وزارتخانه ها و سازمان ها براي دريافت نشان به دبيرخانه كميسيون بررسي اعطاي نشان هاي دولتي معرفي شدند.
متعاقب آن، دبيرخانه كميسيون يادشده پس از انجام مراحل كارشناسي با دعوت از اعضاي كميسيون و با حضور بالاترين مقام دستگاه معرفي كننده مبادرت به تشكيل جلسات كميسيون كرد.
سرانجام اعضاي كميسيون پس از بررسي سوابق و خدمات معرفي شدگان ۳۲ نفر را واجدشرايط اعطاي نشان تشخيص داد و مراتب به استناد ماده (۷) قانون تعيين حدود وظايف و اختيارات و مسووليت هاي رياست جمهوري اسلامي ايران در تاريخ ۴/۵/۱۳۸۳ به تصويب نهايي هيات دولت رسيد.حسب موافقت و دستور رييس جمهوري و در اجراي اصل ۱۲۹ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران افراد زير كه از برجستگان كشور هستند به دريافت نشان هاي دولتي از رياست جمهوري اسلامي ايران مفتخر شدند:
۱ _ افسانه صفوي معرفي شده از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
۲ _ فرشته معتمدي معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
۳ _ فاطمه كروبي معرفي شده از وزارت كار و امور اجتماعي و مركز مشاركت امور زنان
۴ _ نضال صراف زادگان معرفي شده از مركز امور مشاركت زنان
۵ _ مرضيه حديدچي دباغ معرفي شده از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و مركز امور مشاركت زنان
۶ _ فاطمه ناهيدي معرفي شده از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و مركز امور مشاركت زنان
۷ _ امير ناصر كاتوزيان معرفي شده از نهاد رياست جمهوري
۸ _ سيد فتح ا... مجتبايي معرفي شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
۹ _ جمشيد ممتاز معرفي شده از نهاد رياست جمهوري
۱۰ _ سيد حسين صفايي معرفي شده از نهاد رياست جمهوري
۱۱ _ سيد محمد هاشمي معرفي شده از نهاد رياست جمهوري
۱۲ _ ناصر سيم فروش معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
۱۳ _ رضا برادران معرفي شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
۱۴ _ احمد علي نوربالا معرفي شده از سوي برخي از مسوولان و وزرا
۱۵ _ حسين زمرشيدي معرفي شده از وزارت آموزش و پرورش
۱۶ _ محمدحسين علي محمديان معرفي شده از وزارت بهداشت
۱۷ _ جعفر ارشاد معرفي شده از وزارت جهاد كشاورزي
۱۸ _ سيد عبدالحسين ثابت معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه ريزي
۱۹ _ محسن خواجه نوري معرفي شده از وزارت كار و امور اجتماعي
۲۰ _ محمود اميري معرفي شده از وزارت صنايع و معادن
۲۱ _ مهندس سيف الله علي اصغري معرفي شده از وزارت نيرو
۲۲ _ محمدرضا يزداني خرم معرفي شده از سازمان تربيت بدني
۲۳ _ علي دايي معرفي شده از سازمان تربيت بدني
۲۴ _ عليرضا حيدري زارع معرفي شده از وزارت آموزش و پرورش
۲۵ _ فريدون توحيدي مقدم معرفي شده از وزارت امور اقتصادي و دارايي
۲۶ _ علي اكبر سميعي معرفي شده از وزارت امور اقتصادي و دارايي
۲۷ _ ابراهيم عسكريان دماوندي معرفي شده از وزارت صنايع و معادن
۲۸ _ محمد كردبچه معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
۲۹ _ مصطفي صباغ تركان
۳۰ _ فرهاد ايزدجو
۳۱ _ محمدعلي حبيب اللهي
۳۲ _ محمود اسلاميان

منطقه نظامي پارچين؛
هدف بازرسي هاي جديد
يك هيات شش نفره متشكل از مديران و كارشناسان ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي دوشنبه شب وارد تهران شد.
اين هيات به سرپرستي «پي ير گلدشميت» ، معاون امور پادمان آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين سفر در نظر دارد، ضمن گفت وگو با همتايان ايراني و شفاف سازي مسايل حل نشده پيرامون برنامه هسته اي ايران، به موضوع پيداشدن آثار اورانيوم غني شده در تاسيسات اتمي ايران بپردازد و همچنين تلاش خواهد كرد امكاني براي بازرسي از منطقه نظامي پارچين در جنوب شرق تهران كسب كند.
گلدشميت، درك كامل از پيشرفت ها در برنامه سانتريفيوژها به ويژه نسل جديد P2 آن، بازرسي مجدد از سايت هايي كه اخيرا بازرسي شده اند و بازرسي از سايت هاي جديد، از ديگر اهداف اين سفر خواند.
وي در مورد سايت پارچين گفت: ما مايليم از اين سايت بازديد كنيم. مساله اين است كه ما دريابيم تحت چه شرايطي مي توان از اين سايت بازديد كرد تا گروه بعدي بازرسان از اين سايت بازديد كند.
گلدشميت افزود: ما تنها تصاوير ماهواره اي از اين سايت در اختيار داريم؛ اما بايد اطلاعات بيشتري در مورد آن و فعاليت هايي كه در آن انجام مي شود در اختيار داشته باشيم.
بهتر است كه ايران شفافيت لازم را در اين مورد نشان دهد تا ما اطمينان لازم را حاصل كنيم كه هيچ فعاليت خاصي در اين سايت انجام نمي شود.
سفر اين هيات پس از آن صورت مي گيرد كه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي با صدور قطعنامه اي زمان نشست بعدي خود يعني ۲۵ نوامبر به ايران فرصت داده است فعاليت خود را براي دستيابي به فناوري غني سازي اورانيوم متوقف كند. حاصل اين سفر نيز در قالب گزارش براي درك بهتر برنامه هاي هسته اي ايران به اين شورا ارايه خواهد شد.

ائمه جمعه جديد پنج شهر منصوب شدند
فارس: از سوي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، امامان جمعه پنج شهر انتخاب شدند.
به گزارش روابط عمومي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، بر اساس مصوبه شوراي مذكور و طي احكام جداگانه اي كه از سوي سيدرضا تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور صادر گرديد، مرتضي موحدي، كريم قياسي، سيد كاظم طباطبايي، علي حيدري و سيد حسن موسوي از طرف مقام معظم رهبري به مدت سه سال به امامت جمعه شهر جورقان (همدان) و شهرستان هاي كوثر (اردبيل)، زابل (سيستان و بلوچستان)، ايوانغرب (ايلام) و كليبر (آذربايجان شرقي) منصوب شدند.

كوتاه از سياست
خاوير سولانا ، مسئول تنظيم توافقنامه اتحاديه اروپا با ايران شد
روزنامه ديلي تايمز گزارش داد: اتحاديه اروپا، خاوير سولانا را مسئول تنظيم توافقنامه اي با ايران كرد كه اين كشور را به پيروي از قوانين بين المللي و همكاري با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي ترغيب كند.
به گزارش ايلنا، وزاري خارجه اتحاديه اروپا از خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا درخواست كردند كه توافقنامه اي براي تشويق و ترغيب تهران به همكاري با بازرسان آژانس تهيه كند. به گزارش ديلي تايمز، يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان، گفت: ما نيز مانند اتحاديه اروپا خواستار تداوم اين روند و امضاي توافقنامه اي با ايران هستيم. وي افزود: ما اين گزينه را كه ايران تبديل به قدرت هسته اي شود، رد مي كنيم.
اتحاديه اروپا مذاكرات تجاري با ايران را
منوط به تعليق غني سازي اورانيوم كرد

پايگاه خبري آمريكايي اسپيس وارگزارش داد: اتحاديه اروپا تجديد مذاكرات با ايران بر سر برخي مسائل شامل موضوعات تجاري را منوط به تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم از سوي اين كشور كرد.
به گزارش ايلنا، برنارد بات وزير خارجه هلندپس از نشست ماهانه وزراي خارجه اتحاديه اروپا و بررسي مساله ايران در اين اتحاديه اظهار داشت: اگر ايران به سهم خود مايل به تعليق تمام فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم براي اهداف صلح آميز باشد ما نيز مايل به ادامه مذاكره هستيم.
به گزارش اسپيس وار، برنارد بات گفت: اتحاديه اروپا براي برقراري ارتباط با تهران انگيزه ها و محرك هاي بسياري شامل توافقنامه هاي تجاري دارد و سياست شدت بخشيدن به همكاري با اين كشور را دنبال مي كند.
ايتاليا از برنامه مذاكره هسته اي با ايران خبر داد
فرانكو فراتيني وزير خارجه ايتاليا از برنامه مذاكره بين رم و تهران در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران و توافق بين كشورهاي اتحاديه اروپا در اين زمينه خبر داد.
به گزارش رسانه هاي خبري ايتاليا، فراتيني در حاشيه نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ گفت: ديدار چند روز آينده حسن روحاني از رم، فرصت بسيار مهمي براي طرح مستقيم مواضع ما به ايران است.
وي شب گذشته گفت: دبير شورايعالي امنيت ملي ايران كه يكي از مسئولان مهم برنامه هسته اي اين كشور است براي ملاقات با من و نخست وزير ايتاليا ابراز تمايل كرده بود كه با پذيرش آن، ضمن تاييد ديدگاه باز رم در اين زمينه، خواستار احترام به تعهدات قبلي در قبال آژانس بين المللي اتمي در زمينه شفافيت برنامه هسته اي و توقف غني سازي اورانيوم هستيم.
رئيس جمهوري با قبول استعفاي ابطحي
وي را به عنوان مشاور خود منصوب كرد

فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري با قبول استعفاي محمد علي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني خود، وي را به عنوان مشاور خود منصوب كرد.خاتمي  در متن قبول استعفاي محمد علي ابطحي نوشته است: «به نام خدا. جناب آقاي ابطحي؛ با سپاس از همراهي هاي موثر جنابعالي با من در همه مراحل، اينك كه اصرار به ترك خدمت در سمت فعلي داريد، با آرزوي موفقيت براي شما و با اميد به اين كه از اين پس نيز در مقام مشاور در رايزني ها از نظر و تجربه شما بهره بگيرم، با استعفايتان موافقت مي كنم.
ابطحي نيزبا تاييد انتخاب مجيد انصاري به عنوان معاون جديد حقوقي و پارلماني رياست جمهوري براي وي آرزوي موفقيت كرده است.
بازگشايي سفارتخانه هاي ايران و ساحل عاج
وزير امور خارجه كشورمان و بامبا ممدوه وزير خارجه ساحل عاج راه هاي گسترش روابط دو جانبه و تحولات آفريقا را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش ايلنا سيد كمال خرازي با ابراز خرسندي از فعال شدن سفارت خانه هاي دو كشور اظهار داشت: ما خرسنديم كه با بازگشايي سفارت خانه هاي دو كشور زمينه هاي شناسايي و تقويت مناسبات همه جانبه دو كشور به ويژه راه هاي تجاري و اقتصادي تسريع يابد.
يك روزنامه بحريني:
۲ گروه مسلح وزارت دفاع عراق به سكوهاي نفتي ايران حمله كردند

ايسنا: الايام مدعي شد كه دو گروه مسلح عراقي ناشناس به سكوهاي دريايي ايران در حوزه خليج فارس حمله كرده اند كه طي آن چند ايراني زخمي شده اند.
اين روزنامه چاپ بحرين با اشاره به اظهارات سابق حازم شعلان، وزير دفاع عراق كه گفته بود عليه ايران اقدام خواهد كرد، مدعي شد: وزارت دفاع عراق در اين حادثه دست دارد.
عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس نتايج مذاكرات كميته ۱۱ نفره استيضاح حاجي را تشريح كرد
محمد علي حياتي گفت: دولت و مجلس در چهارچوب اختيارات خود كارشان را انجام مي دهند و اگر مجلس روزي از پاسخ وزير قانع نمي شود و صلاح را در اين مي بيند كه وزير استيضاح شود و رأي به عدم اعتماد او مي دهد، اين به معناي عدم تعامل، چوب لاي چرخ گذاشتن و تضعيف دولت نيست.
محمدعلي حياتي عضو كميته ۱۱نفره استيضاح وزير آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر با بيان اين مطلب افزود: در ميان كميته ۱۱نفره، فراكسيون فرهنگيان و تعدادي از نمايندگان مباحث و مسائلي در مورد مشكلات آموزش و پرورش وجود دارد كه اينها بايد روشن شود كه از جمله آن مي توان به جريان شهريه كه در جامعه نيز سر و صداي زيادي بلند كرد، اشاره كرد.

رئيس قوه قضائيه
وضعيت ايران در زمينه حقوق بشر مناسب است
ايسنا:  جلسه ستاد حقوق بشر قوه قضائيه صبح روز گذشته به رياست آيت ا...  هاشمي  شاهرودي تشكيل شد.
رئيس قوه قضائيه گفت: ستاد حقوق بشر بايد با فعاليت منظم و پيگير خود بتواند پاسخهاي مناسب و راهكارهاي منطقي و علمي براي دفاع از حقوق بشر اسلامي و مقابله با تهاجم استكبار عليه كشورهاي اسلامي با استفاده از حربه حقوق بشر را تدارك ببيند.
آيت ا...  هاشمي شاهرودي توجه به ابعاد بين المللي مسائل مربوط به حقوق بشر و تبليغات مناسب از مباني حقوق بشر اسلامي براي خنثي كردن فعاليت برخي گروهها و جريانات افراطي و طرفدار خشونت در جهان اسلام با كمك ديگر كشورهاي اسلامي را خواستار شد.
رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: عليرغم افزايش فشارها عليه ايران، وضعيت كشورمان مناسب است و دستاوردهاي خوبي داشته ايم و نگاه بين المللي به نظام اسلامي ما در زمينه هاي مختلف تغيير يافته و بسيار مطلوب است.
در اين جلسه اعضاي ستاد حقوق بشر بر ضرورت تسريع در تصويب لايحه قانون تشكيل دادگاه اطفال تأكيد كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |