دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۹
فصل پاييز و يك پيشنهاد باصرفه و بامزه براي خانواده ها
ترشي خانگي محصول كدبانو!
تقريبا تمامي ميوه ها به تنهايي قابليت ترشي شدن را دارند؛ از ترشي هندوانه گرفته كه هندوانه هاي كوچكي است در سركه تا ترشي انگور كه خوشه هاي كامل انگور است در ملغمه اي از سركه و شيره و انواع ليته و البته انواع ميوه هاي درهم، هم وجود دارد و البته معروف ترين آنها، همين ترشي مخلوط است.
020379.jpg
عكس : هادي مختاريان 
احسان ناظم بكايي 
خنكاي پاييز كه پس از هرم گرماي تابستان فرا برسد، بساط ترشي در خانه هايي كه خانم هاي خانه دار آن علاوه بر وقت كافي، دغدغه يك ترشي خانگي سالم و سنتي را دارند، برپا مي شود
زياد لازم نيست به عقب بازگرديم. هنوز از زماني كه خانم هاي خانه دار خيلي چيزها را در داخل خانه تهيه مي كردند، دور نشده ايم. از مربا و رب و ترشي بگيريد تا لحاف، لباس و كلي چيزهاي ديگر. زياد هم نمي خواهيم به عقب برگرديم و مثلا بگوييم در خانه تنور داشتند و نان را هم در داخل خانه مي پختند.
كارهايي كه هم به اقتصاد خانواده كمك زيادي مي كرد و هم از نظر سلامتي مطمئن تر بود و هم طعم ديگري به زندگي آدم ها مي داد. هنوز هم خيلي ها چيزهاي خانگي را ترجيح مي دهند، ولي زندگي مدرن اين روزها و فروشگاه هاي زنجيره اي و كالاها با بسته بندي خوشگل و زندگي ماشيني و تنبل شدن آدم ها و خيلي چيزهاي ديگر، اين قضيه را از خانه هاي ما برده است. در خانواده هاي جديد كمتر كسي پيدا مي شود كه بخواهد زحمت اين كارها را به خودش بدهد. همه به خوردن چيزهاي آماده عادت كرده ايم، حتي آشپزخانه خيلي از خانواده ها چند روز به چند روز گرم نمي شود. چون ساندويچي ها و رستوران ها با سرويس هاي رايگان در خدمت خانواده ها هستند. اين چيزهاي مدرن هم به ضرر اقتصاد خانواده ها شده و كلي پول از جيب آنها به هدر مي رود و هم خيلي چيزهاي ديگر را از زندگي ما آدم ها برده. امروز به ياد ترشي هاي خانگي افتاده ايم.
روزي جهانگردي در وصف ايراني ها گفته بود: مصرف شيريني اين قوم فوق العاده است. و جالب اينكه هنوز هم طبق آمار و ارقام، مصرف شكر و قنديجات از سطح معمول بالاتر است و اين خود شاهد مدعاي اين جهانگرد قديمي است كه تا به حال ادامه يافته.
اما مصرف ترشي ها هم در كشور ما دست كمي از شيريني ندارد و اگر محل نگهداري انواع ترشي ها جايي جز سرداب ها و آب انبارها و مكان هاي دور از چشم بود، بدون شك، صفت ترشي دوستي  هم به شيريني دوستي  ما اضافه مي شد.
خنكاي پاييز كه پس از هرم گرماي تابستان فرا برسد، بساط ترشي در خانه هايي كه خانم هاي خانه دار آن علاوه بر وقت كافي، دغدغه يك ترشي خانگي سالم و سنتي را دارند، برپا مي شود.
بسته به حجم عمليات ترشي سازي از چند ظرف كوچك گرفته تا چند تشت و لگن بزرگ - كه از انباري ها به داخل آشپزخانه مي آيند - پشت سر هم قطار مي شوند و آنگاه كيلو كيلو سير، خيار، موسير، گل كلم، كرفس، سبزيجات معطر، هويج، سيب ترشي، پياز ترشي و... است كه بعد از شست وشو پاك، خرد و خشك شدن در ظروف مملو از سركه و ادويه فرو مي روند. قطره اي آب كافي است تا كل ترشي كپك بزند پس دقت فوق العاده اي را كه خاص كدبانوي خانه است مي طلبد.
بدون شك، ترشي سازي يكي از متنوع ترين صنايع دستي و البته غذايي ايران است؛ هنري كه نشان از هنر و دقت و ظرافت خانم خانه دارد. تقريبا تمامي ميوه ها به تنهايي قابليت ترشي شدن را دارند؛ از ترشي هندوانه گرفته كه هندوانه هاي كوچكي است در سركه تا ترشي انگور كه خوشه هاي كامل انگور است در ملغمه اي از سركه و شيره و انواع ليته و البته انواع ميوه هاي درهم، هم وجود دارد و البته معروف ترين آنها، همين ترشي مخلوط است كه در اغلب خانه هاي تهران يافت مي شود و با تغيير ميزان هر يك از اجزاي آن تنوعي جديد و مزه اي نو در آن ايجاد مي شود.
ترشي كه همچنان پاي اصلي و عضو لاينفك سفره اي است كه در آنها كوفته، آبگوشت، كله پاچه و ده ها غذاي پرملات ديگر نهاده مي شود و به قول قديمي ها براي بريدن استفاده مي شود، به شدت ضعف آور است و پزشكان خوردن آن را براي كساني كه ناراحتي اعصاب يا فشار پايين خون دارند توصيه نمي كنند، ولي مگر مي شود ظرف ترشي در سفره اي باشد و از آن نچشيد.
گرچه مراحل ترشي سازي محاسني مثل نزديكي اعضاي خانواده را دارد كه هر كس زيرنظر خانم خانواده ، بخشي از كار را انجام مي دهد يا با بردن ظروف ترشي به خانه اقوام و همسايه ها باعث صله رحم و تجديد ديدارها مي شود، اما در آپارتمان كوچك امروزي كه انباري  ها كوچكند و احيانا گرم هستند و جايي براي نگهداري خنك ترشي ها وجود ندارد، بدون شك حجم ترشي ها كاهش مي يابد و همه ياد سرداب ها و آب انبارهاي خنكي كه در گرماي تابستان هم بايد با لباس ضخيم وارد آنها مي شدند، مي افتند و آرزو مي كنند اي كاش هر مجموعه آپارتماني داراي سرداب يا آب انبار و مكاني خنك براي نگهداري ترشي ها بود.
به هر حال فصل پاييز با هواي خنك و سبزيجات ترشي اش از راه رسيده و هنوز فرصت براي درست كردن ترشي هاي خوشمزه هست، بدون شك خوردن ترشي خانگي كه حاصل دسترنج كدبانوي خانه است به مراتب خوردني تر و خوشمزه تر از نمونه هاي مشابهي است كه توسط كارخانه ها توليد مي شود و در مغازه ها به فروش مي رسد. هرچند ترشي خانگي در ظروف كوچك و با عزت و احترام و هر از چند گاهي، ميهمان سفره ها مي شود و نمي شود دلي از عزا درآورد!

روزهاي زمستاني وخودروهاي كاپوت بالا زده
اين باتري هاي يخ زده!
020376.jpg
نادر سياهپوش - صبح هاي زمستاني در كوچه و خيابان پر از خودروهاي كاپوت بالا زده است. خودروهايي كه راننده آنها براي روشن كردن خودرو به هنگام صبح دچار مشكل شده و با كابل و سيم دنبال خودروي ديگري براي استفاده از باتري آن براي استارت زدن به خودروي است.
ممكن  است باتري خودروي شما كه در طول تابستان به راحتي وظيفه خود را انجام مي داده و كاملا سالم بوده حالا با سرد شدن هوا براي شما مشكل ساز شود. اصولا مشكلات باتري از دو منشاء سرچشمه مي گيرد كه يكي خرابي و فرسودگي خود باتري و ديگري كافي نبودن ولتاژ خروجي دينام براي شارژ كامل باتري است، چنانچه باتري كامل شارژ نشود الكتروليت موجود در باتري در سرما زودتر يخ زده و باعث تركيدن باتري مي شود اما هر چه باتري بيشتر شارژ باشد دير كرد و در دماي پايين تر امكان يخ زدن دارد.
در زمستان سرماي هوا باعث افت ولتاژ در باتري شده از طرفي سخت بودن روغن موتور به دليل سرما باعث نياز به ولتاژ آمپراژ برق بيشتر براي چرخش الكترو موتور استارت و روشن شدن خودرو شده لذا در اين شرايط اهميت باتري بيش از پيش نمايان مي شود.
در اول هر زمستان باتري خودروي خود را توسط يك ولتمتر و اسيد سنج از نظر ميزان ولتاژ و كافي بودن اسيد موجود در محلول الكتروليت چك كنيد. همچنين سر باتري ها را توسط محلول آب و جوش شيرين تميز كنيد.
در زمان گرفتن باتري كمكي يا به اصطلاح باتري به باتري كردن خودرو هيچگاه مثبت را به مثبت و منفي را به منفي مستقيما وصل نكنيد. شيوه درست اين  است كه توسط كابل، قطب مثبت را به مثبت و توسط كابل ديگري قطب منفي باتري كمك دهنده را به قسمتي از بدنه موتور خودروي كمك گيرنده متصل كنيد.
استفاده از شيوه غلط در گرفتن باتري كمكي باعث سوختن ديودهاي يك سو كننده دينام خودروي شما خواهد شد.

انرژي
بخاري دور از مبلمان 
و چند نكته ديگر براي يك زمستان ارزانتر: نكته هايي در مورد سيستم گرمايشي شما. درجه ترموستات را بالاتر از آنچه كه واقعا نيازتان است، تنظيم نكنيد، زيرا با اين كار، خانه شما سريع تر گرم نخواهد شد، بلكه ديگ شما بيش از حد لازم كار مي  كند.دريچه هاي ورود هواي گرم را به طور دايم با جاروبرقي تميز كنيد و اجازه ندهيد اثاثيه و مبلمان از جابه جايي هوا جلوگيري كنند. دمپرهاي ارزان قيمت پلاستيكي، پخش هواي گرم را درست انجام نمي  دهند و هواي گرم را به زير ميز و صندلي ها  هدايت مي  كنند.
اگر سيستم گرمايش خانه شما ديگ بخار دارد، از پوشاندن رادياتورها يا مسدود كردن آنها به وسيله مبلمان خودداري كنيد. قراردادن يك پانل بازتابنده در پشت رادياتور كار بسيار خوبي است. شما مي  توانيد اين پانل ها را خريداري كنيد يا با استفاده از تخته چند لا و فويل آلومينيومي بسازيد.اگر گرمايش خانه شما الكتريكي است، مبلمان و لوازم پارچه اي را از بخاري ها دور نگه داريد و حداقل 10 سانتي متر زير بخاري چيزي قرار ندهيد.

خرج 1
راهي براي كمك به دخل سيگاري ها
سيگار بسته اي نخريد!
020382.jpg
تا امروز كه اين ستون با واژه هايش جلوي چشمانتان ايستاده، خيلي مطلب در باب سيگار خوانده ايد يا شنيده ايد، ولي نظر ما در مورد سيگار چيزي غير از ديگران است. ترك كردن سيگار راه حل منطقي لازم دارد. شخص بايد با خودش كنار بيايد. وقتي يك فنجان چاي نوشيد يا غذايي چرب تناول كرد، جنبه تحمل را داشته باشد و دستش به سيگار و كبريت نرود.
باور كنيد، فرضيه بالا، چيزي برگرفته از تخيل نيست.
راه حل اصولي ما را بخوانيد.
ابتدا محاسبه كنيد روزي چند سيگار مي كشيد، هرچند خوشتان نمي آيد كسي آن را بشمارد. عددتان را نزد خودتان مانند راز حفظ كنيد.
چند نخ بر حسب عادت كشيده ايد؟ مثلا به نام بعد صرف چاي، غذا، ميوه و... و چند نخ را به خاطر دوستان سيگاري كشيده ايد؟ معمولا آدم هاي سيگاري به هم كه مي رسند، هوس سيگار مي كنند. اگر در اين مواقع چند سيگاري حضور داشته باشند لابد چند نخ مي كشند و گپ مي زنند. اگر اين افراد به لاك انزوا از جمعيت و كانون سيگاري ها بخزند، چند نخ از سيگارشان كم مي شود. يادتان باشد وقتي كوچكترين انگيزه اي براي ترك پيدا كرديد با گام نخست ترك خريد شروع كنيد. سيگار بسته اي نخريد. از مقدار مصرف روزانه تان كمتر تهيه كنيد. حتي خريد سيگار را از دو وعده در روز به شكل چند نخ تغيير دهيد. از مصرف چايتان كم كنيد. به جاي چاي، آب بنوشيد كه پس از آن كشيدن سيگار لذتي ندارد. سيگار را از دسترستان دورتر قرار دهيد، به طوريكه براي روشن كردن، متحمل تغيير وضعيت شويد. مادامي كه به كاري سرگرم باشيد، تمايلي براي روشن كردن ايجاد نمي شود.تركتان را به دوستان و اطرافيان اعلام نكنيد، با خودتان شرط بگذاريد؛ فعلا مي خواهم كمتر بكشم. اين جمله را ملكه ذهن كنيد تا قيد فعلا، هر لحظه تان را پر كند.

خرج 2
آتش زدن اسكناس هزارتوماني 
020385.jpg
بهروز عيدي - همين كه ساعت از 7 و نيم گذشت خودروها به خيابان ها ريخته و دنبال هم ريسه مي  شوند انگار انتظار تلنگر صبح تهران را مي  كشيدند. از همين لحظه هم فرسودگي ذهني و جسمي مان با درگير شدن در 13 ميليون جابه جايي روزانه ديگران در سطح شهر شروع مي  شود. تلاش هر راننده براي پيشروي در خيابان اعصاب ديگران را نشتر مي  زند و تحريك به مقابله به مثل. نظم از هم مي  پاشد. توقف پشت توقف. نتيجه تلف شدن 2 ميليون و 800 هزار ساعت عمر تهراني ها در ترافيك خيابان ها. ما هم مثل زخم معده به وارد كردن اين اتلاف وقت ها در برنامه روزانه مان عادت كرده ايم. من از اين مساله به عنوان يك فاجعه بزرگ اسم مي  برم چون عمر ما برگشتني نيست، شادابي و طراوت صبح هم جايش را به غرغر، دعوا و بداخمي مي  دهد، كارها خوب انجام نمي  شود، انرژي بدن از دست مي  رود و در آخر دودش هم به چشم اعضاي ديگر خانواده مي  رود. شايد هم طلاق!حساب كتاب مان را دقيق تر كنيم. اگر ما در هر ساعت هزار تومان درآمد داشته باشيم، ارزش ريالي آمار پيش گفته در مورد عمر تلف شده، امكان خريد 93 اتوبوس 30 ميليون توماني را در يك سال فراهم مي  كند كه كمك بسيار بزرگي براي حمل و نقل عمومي است. پس با داشتن فرهنگ درست مصرف از وسايل نقليه شخصي امكان تزريق و ارزش عمر تلف شده به زمينه هاي ديگر اقتصادي كشور مهياست. ديگر اينكه با كم شدن يك خودرو از سطح خيابان، طبق آمارها امكان حضور اتوبوس خط واحد تا 20 برابر افزايش مي  يابد يعني به جاي حضور يك خودرو تك  سرنشين در خيابان 800 نفر امكان جابه جايي با اتوبوس را پيدا مي  كنند و حدود 11 ليتر بنزين در روز به ازاي هر خودرو به اقتصاد ملي كمك مي  شود. اما گزارش شده كه تنها 24 درصد سفرهاي شهري با اتوبوس انجام مي  شود. كارشناسان دلايل متعددي را در مورد اين سهم كم ذكر مي  كنند: نبود فرهنگ مصرف، ارزاني بنزين، مشكلات اقتصادي مردم، ناكارآمد بودن طرح هاي توسعه شهري، ضعف شبكه حمل و نقل عمومي و....
آنچه اميدواركننده است اينكه دولت متعهد به افزايش سهم شبكه حمل و نقل عمومي تا 75 درصد تا پايان برنامه چهارم توسعه عمراني- اقتصادي كشور است. بايد منتظر روزي باشيم كه همه چيز اينقدر جور شده باشد كه اين همه پول و سرمايه مان را در ترافيك هدر ندهيم. اين بار كه در ترافيك گير كرديد، به ازاي هر ساعت معطلي يك هزار توماني را آتش بزنيد. اين جوري بيشتر اين قضيه را درك مي  كنيد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
نياز به كمك 
خانمي تماس گرفتند و از مشكل مالي خود گفتند و گريه هم همراه صحبت هاي ايشان بود. تنها يك ميليون تومان مي تواند كمي به زندگي اين خانم كه حتي پول براي اجاره خانه ندارد، سر و شكل بخشد. تلفن اين خانم در دفتر روزنامه موجود است.
مردم را سرگردان نكنيد
  ۲۲۷ نفر هستيم كه شركت خانه گستر در زميني براي ما خانه ساخت و به هر حال بعد از دادن پول اضافي قرار شد سند بدهند. همه كارهاي اداري را هم انجام داديم و به دارايي خيابان جشنواره رفتيم براي بقيه كارها، ولي آنجا گفتند از دفتر فني اداره دارايي بخشنامه آمده كه بايد به باب همايون، اداره كل شركت ها برويد. آنجا رفتيم، ولي كار را بلد نبودند فرستادندLTU موديان بزرگ مالياتي در ميرداماد. دوباره از آنجا ما را فرستادند خيابان پونك و خلاصه حدود   دو ماه طول كشيد و گفته اند يكشنبه كارها تمام مي شود. اين چه جور تكريم ارباب رجوع است كه كار يك هفته اي را دو ماه طول مي دهند؟ تقاضا داريم اوضاع را به روال اولش برگردانند و مردم به دارايي  محل خودشان بروند.
آقاي باقري
۱۲۵۰ تومان حمايت از معلولان 
من مادر يك معلول 20 ساله هستم. كلي برايش زحمت كشيديم تا درس خواند و پيش دانشگاهي را گذراند و در دانشگاه هم قبول شد، ولي چون شهرستان بود نگذاشتيم ادامه تحصيل بدهد. سازمان
بهزيستي هر ماه 5 هزار تومان كمك هزينه تحصيلي در نظر گرفته بود، ولي از وقتي تحصيل بچه ام تمام شد، آن را كردند 1250 تومان. ولي آقاي راه چمني در روزنامه ها گفته بود حقوق مستمري بگيران بهزيستي افزايش مي يابد. چه امكاناتي براي اين خانواده ها در نظر گرفته ايد؟ هزينه هاي فروش ارمغان بهزيستي صرف چه چيزي مي شود؟ الان هم هيچ توقعي نداريم، فقط كار بدهند به بچه  هاي ما. بچه من از نظرروحي سالم است و فقط از نظر جسمي معلول است.
خانم احمدي 
سود را نمي دهند
از اعضاي شركت تعاوني مصرف گفتار شركت مخابرات هستم. اين شركت سود اعضايش را پرداخت نمي كند.
آقاي تراب سليماني عضو 26550
بازنشستگي پيش از موعد
شايسته نيست نمايندگان مجلس بيش از اين طرح بازنشستگي پيش از موعد تمام كارگراني را كه مايل هستند با 25 سال سابقه با 25 روز حقوق بازنشسته شوند، به تاخير بيندازند، چراكه تصويب اين طرح هيچگونه بار مالي براي دولت و تامين اجتماعي و كارفرما ندارد.
محمد بركچي 
يك نياز به كمك ديگر
شوهرم قبلا در نيروي انتظامي كار مي كرد و الان بازخريد شده، الان من كار در منازل را انجام مي دهم و 3 تا بچه هم داريم و اجاره نشين هم هستيم. اگر امكان دارد مردم كمك و همياري كنند.
دبير توهين مي كند
دختر ما در دبيرستان... در منطقه 6 درس مي خواند. دبير زيست شناسي سر كلاس با بچه ها توهين آميز صحبت مي كند، چرا دبير بايد اينگونه رفتار كند كه دانش آموز از زيست شناسي زده شود.
آسفالت نشده 
گيلاوند جزو شهرداري دماوند خيابان پاسداران بهار يكم و دوم آسفالت نشده، شهرداري منطقه دماوند پيگيري كنند.
اراذل و اوباش در پارك 
در پارك بهشت واقع در خاني آباد نو اراذل و اوباش جمع مي  شوند و مواد مخدر و مشروبات الكلي مصرف مي  كنند. براي دانش آموزان دبيرستان دخترانه هم ايجاد مزاحمت مي  كنند.
ميني بوس  بيشتر
شركت واحد براي خط آزادي- تجريش ميني بوس بيشتري در نظر بگيرد. خيلي شلوغ است. زن و بچه مردم دچار مشكل هستند. خط اتوبوس هم بگذاريد.
ماشين صفر!
يك PK صفر از كارخانه تحويل گرفتيم وسط راه خاموش كرد. با مكافات برديمش گارانتي.
گفتند هيچ كدام از پيچ هاي موتور سفت نيست و تسمه از اول پاره بود و گفته اند امكان آتش سوزي ماشين وجود داشته و الان در تعميرگاه خوابيده. اين ماشين جان مارا به خطر انداخته.
خانم اكبري 

بازتاب
سردبير محترم روزنامه همشهري 
با سلام 
احتراما، در خصوص مطلب مندرج در ستون پيام هاي مردمي آن روزنامه مورخ 5/7/83 با عنوان در آرزوي پارك به استحضار شهروند گرامي مي  رساند:
در فاز 4 واقع در شهرك قدس پارك هاي خوارزم و زرافشان وجود دارد؛ همچنين نبش خيابان 12 فلامك نيز پاركي در حال احداث مي    باشد.

فروشگاه
قيمت بليت قطار
قيمت ريال
نوع واگن 
نوع 
قطار
۲۸۰۰
درجه 1
اكسپرس 
توربوترن تهران- زنجان 
۱۲۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- شهريار شهرپرند
۵۱۲۵۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- استانبول 
۳۳۳۰۰
درجه 1
سريع 
تهران- اصفهان 
۴۵۳۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- انديمشك 
۲۷۸۵۰
درجه 2
اكسپرس 
تهران- انديمشك 
۱۸۳۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- اهواز
۸۸۷۰۰
درجه 1
سريع 
تهران- بندرعباس 
۵۳۶۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- بندرعباس 
۱۸۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- پيشوا
۵۷۷۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- تبريز
۲۷۲۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- تبريز
۶۰۲۰۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- خرمشهر
۳۷۸۰۰
درجه 2
اكسپرس 
تهران- خرمشهر
۴۲۶۷۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- دمشق 
قيمت ريال
نوع واگن 
نوع
قطار
۱۷۴۰۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- زنجان 
۱۴۵۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- زنجان 
۱۳۷۵۰
درجه 2
سريع 
تهران- ساري 
۳۶۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- فيروزكوه 
۴۲۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- قمجمكران
۴۲۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- قمجمكران
۱۲۵۰۰۰
درجه 1
سريع 
تهران- كرمان 
۳۹۷۵۰
درجه 1
سريع 
تهران- گرگان 
۱۷۲۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- گرگان 
۲۴۱۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- مراغه 
۶۰۲۰۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- مشهد
۳۷۸۰۰
درجه 2
اكسپرس 
تهران- مشهد
۲۷۲۵۰
درجه 2
عادي 
تهران- مشهد
۴۸۱۵۰
درجه 1
سريع 
تهران- مشهد
۳۶۵۵۰
درجه 2
سريع 
تهران- مشهد
قيمت ريال
نوع واگن 
نوع
قطار
۶۰۲۰۰
درجه 1
كسپرس 
تهران- مشهد
۷۲۲۰۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- مشهد
۱۴۸۰۰۰
درجه 1
اكسپرس 
قطار سبز- تهران- مشهد
۱۴۸۰۰۰
درجه 1
اكسپرس 
قطار سيمرغ- تهران- مشهد
۵۰۸۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- مشهد
۱۷۹۰۰
درجه 2
سريع 
تهران- ميانه 
۱۷۲۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- ميانه 
۳۵۹۵۰
درجه 1
سريع
تهران- يزد
۱۰۰۰
درجه 2
عادي
تهران- كرج 
۶۳۱۵۰
درجه 1
اكسپرس 
تهران- كرمان 
۳۹۷۵۰
درجه 2
اكسپرس 
تهران- كرمان 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |