پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۲ - Oct 21, 2004
بر اساس گزارش سازمان بين المللي شفافيت
ايران در ميان ۱۴۶ كشور جهان
رتبه ۸۸ فساد اداري را داراست
* از ۱۴۶ كشور مورد بررسي در جهان ۱۰۶ كشور امتياز زير ۵ داشته اند
* فساد ، رسيدن به اهداف توسعه هزاره را غيرممكن كرده است
004440.jpg
گروه اقتصادي: براساس گزارش سال جاري سازمان شفافيت در بين ۱۴۶ كشور جهان ايران رتبه هشتاد و هشتم از نظر ميزان فساد اداري را كسب كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس اين سازمان كه مركز آن در لندن است، در مصاحبه اي كه به مناسبت انتشار اين گزارش برگزار كرده بود، با اشاره به هدف سازمان ملل براي رسيدن به اهداف توسعه هزاره و حداقل شاخص هاي تعيين شده تا سال ۲۰۱۵ تاكيد كرد: بدون كاهش ميزان فساد در جهان رسيدن به اين اهداف دشوار است.
به گفته وي از ۱۴۶ كشور مورد ارزيابي ۱۲ موسسه پژوهشي كه با اين سازمان براي ارزيابي فساد همكاري كرده اند، ۱۰۶ كشور امتياز كمتر از ۵ واحد را كسب كرده اند كه از بالابودن ميزان فساد در كشورهاي مورد بررسي حكايت دارد.
براساس شاخص تعيين شده از سوي اين موسسه ۱۰ كمترين ميزان فساد و صفر بيشترين ميزان فساد را نشان مي دهد.
در فهرست اعلام شده، ۶۰ كشور نيز امتياز كمتر از ۳ كسب كرده  اند.
در اين فهرست، مانند سالهاي گذشته بنگلادش، هائيتي، نيجريه، چاد، ميانمار، آذربايجان و پاراگوئه داراي امتياز كمتر از ۲ و جزو فاسدترين نظام هاي اداري جهان تشخيص داده شده است.
در اين فهرست ايران رتبه هشتاد و هشتم را دارد و نسبت به سال قبل نه رده تنزل كرده است. سال گذشته رتبه ايران در اين فهرست ۷۸ بوده است.
وي با اشاره به دولتهاي صنعتي غرب از آنان خواست تا شركتهاي نفتي اين كشورها را موظف كنند تا پرداختها و داد و ستدهاي خويش با كشورهاي توليدكننده نفت را كنترل كنند و آنها را موظف نمايند تا جزئيات داد و ستدهاي خويش را به صورت علني اعلام كنند.
به گفته يوجين ثروت هاي بالقوه فساد را تشديد مي كند. همانگونه كه فهرست اين موسسه نشان مي دهد، كشورهاي نفت خيز مانند آنگولا، آذربايجان، چاد، اكوادور، اندونزي، عراق، قزاقستان، ليبي، نيجريه، روسيه، سودان، ونزوئلا و يمن امتيازهاي كمي دارند.
وي تاكيد كرد كه آينده سياسي عراق در صورتي روشن خواهد بود كه در بخش نفت اين كشور شفافيت حاكم شود.
بازسازي عراق پس از جنگ بدون توجه به اقدامات ضدفساد و حاكم شدن مقررات و روش هاي شفاف و روشن نمي تواند موفق باشد. در اين فهرست عراق در رده ۱۳۰ قرار دارد.
ديروز كنفرانس جهاني مبارزه با فساد سازمان ملل اعلام كرد كه روز ۹ دسامبر برابر با ۱۹ آذر را به عنوان روز جهاني مبارزه با فساد تعيين كرده است.
كنوانسيون جهاني مبارزه با فساد در سال ۲۰۰۳ فعاليت خود را آغاز كرده است.

با راه اندازي قطار سريع السير
فاصله تهران تا اصفهان دوساعته طي مي شود
004443.jpg
قائم مقام ساخت و توسعه راه آهن وزارت راه و ترابري خبرداد: با راه اندازي قطار سريع السير تهران- قم- اصفهان با سرعت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ كيلومتر در ساعت، مسافران مي توانند دو تا ۵/۲ ساعته مسير فوق را طي كنند.
مهندس حسين تهراني در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به امضاي قراردادي بين راه آهن جمهوري اسلامي ايران با يك شركت فرانسوي براي انجام بخشي از مطالعات طرح احداث قطار سريع السير تهران- قم - اصفهان گفت: بنابراين قرارداد، شركت فرانسوي قرار است در مدت شش ماه مطالعات زير سازي بخش هايي ازمسير فوق، ميزان پيش بيني تقاضاي مسافر و سرعت بهينه و مطلوب قطار سريع السير را انجام دهد.
وي افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي تخصيص اعتبار به اين طرح را به پس ازاتمام نظرات كارشناسي شركت فرانسوي موكول كرده است.
به گفته تهراني، مقدار تخصيص بودجه دولت با توجه به تعداد طرح ها، كم بوده و موجب طولاني شدن زمان اتمام طرح مي شود.
قائم مقام ساخت و توسعه راه آهن وزارت راه و ترابري با تاكيد براين كه براي اتمام هرچه سريعتر طرح ها بايد از مكانيزم هاي فاينانس (تامين مالي به عنوان وام) و يا سرمايه گذاري به روش BOT (سرمايه گذاري، مالكيت، بهره برداري) استفاده كرد، اظهارداشت: در صورتي كه هزينه طرح مذكور از محل فوق تامين شود، مي توان با قاطعيت اعلام كرد كه مردم تا پنج سال آينده مي توانند مسير فوق را دوساعته طي كنند.
وي ادامه داد: درغير اين صورت و با اختصاص اعتبارهاي سنواتي ساليانه دولت به طرح احداث قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان و حجم اعتبارزيادي كه طرح فوق نياز دارد، زمان اتمام اين طرح طولاني شده و حداقل ده تا ۱۵ سال طول مي كشد.
به گفته تهراني، درصورت تخصيص اعتبار به موقع، پنج ساله مي توان طرح احداث قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان را با تمام پيچيدگي و تكنولوژي هاي روز به اتمام رساند.
قائم مقام ساخت و توسعه راه آهن وزارت راه و ترابري يادآورشد: براساس قانون بودجه، دولت مجازاست تمام اعتبار طرح فوق را پرداخت كند.
تهراني با اشاره به اين كه براي كاهش بار مالي دولت در طرح احداث قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان، فراخواني برگزار شده است، تصريح كرد: براساس تفاهم نامه اي كه با شركت شايگان امضا شد، قرار بر اين شد تا اين شركت با پيدا كردن يك شريك خارجي در طرح فوق به روش BOT سرمايه گذاري كند.
وي درپايان گفت: مطالعات زيرسازي ۲۷۰ كيلومتر از مسير قم تا اصفهان توسط مشاورين داخلي انجام شده است وهمچنين مسير راه آهن تهران- قم كه هم اكنون به صورت معمولي دايرمي باشد، قوس و شيب هاي آن با سرعت بالا درنظر گرفته شده است.

قيمت هاي كمتر از ۲۸ دلار ديگردر بازار نفت تكرار نمي شود
004437.jpg
گروه اقتصادي: ديروز در حاليكه قيمت شاخص جهاني نفت پس از دو روز كاهش بار ديگر روبه افزايش گذاشت، يك مقام ونزوئلايي اعلام كرد، به اعتقاد كميته كارشناسي اوپك ديگر قيمت هاي ۲۸ دلار در بازار جهاني نفت تكرار نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، لوئيز ويرما معاون وزير معادن و نفت ونزوئلا در سخناني در جمع كارشناسان نفتي كشورش با اعلام اين خبر تاكيد كرد، در كميته كارشناسي اعضاي اوپك كه هفته گذشته در عربستان سعودي تشكيل شد عليرغم عدم توافق اعضاء در زمينه تغيير محدوده حداقل و حداكثر قيمت نفت اين سازمان اكثر اعضا بر اين عقيده بودند كه قيمت ۲۸ دلار ديگر در بازار نفت تكرار نخواهد شد.
براساس گزارش نشريه پلاتس از گردهمايي كميته استراتژي بلندمدت اوپك در جده، اعضاي اوپك بر اين باورند كه بازار نفت نياز به اقدام جديدي از سوي اوپك ندارد.
براين اساس به نظر مي رسد كه در اجلاس آينده اوپك در قاهره كه در روز دهم دسامبر مصادف با بيستم آذرماه برگزار مي شود كشورهاي صادركننده نفت عضو اوپك تصميمي در زمينه ميزان توليد نخواهند گرفت.
اگرچه به اعتقاد كارشناسان در شرايط حاضر روند جاري بازار تحت تاثير عوامل سياسي است و بحران هاي منطقه اي از جمله حوادث تروريستي در عراق و عربستان تاثير مستقيم بر افزايش قيمت ها دارد ولي تعادل شكننده اي در بازار نفت حاكم است و اين شرايط به يك تحول جدي در روند سرمايه گذاري در اين صنعت نياز دارد كه بازدهي اين سرمايه گذاري ها زمان طولاني  را مي طلبد.
ديروز بار ديگر قيمت نفت سبك آمريكا ۵۳ دلار و ۴۴ سنت و نفت برنت درياي شمال ۴۹ دلار و ۵ سنت داد و ستد شد.
عوامل افزايش قيمت از سوي دست اندركاران بازار نفت، نگراني از سرماي زمستان و آمارهايي بود كه از كاهش ذخاير فرآورده هاي نفتي در آمريكا حكايت داشت.

اظهارات متفاوت درمورد وضعيت لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين
موافقت كميسيون انرژي مجلس با برداشت ۳/۱ ميليارد دلار براي واردات بنزين
گروه اقتصادي: باوجود گذشت بيش از يك ماه از ارايه لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي براي جبران كسري منابع مالي واردات بنزين، كميسيون هاي مجلس هنوز به اجماع نظري پيرامون اين لايحه و برداشت از حساب ذخيره ارزي نرسيده اند.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز حسين آفريده عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا خبر داد: لايحه برداشت يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين در كميسيون انرژي مجلس به عنوان كميسيون فرعي تصويب شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با آمدن اين لايحه به صحن علني مجلس با آن موافقت مي شود يا نه؟ گفت: موافقت مي شود، چراكه نمي توان كار مردم را تعطيل كرد.وي تصريح كرد: در كميسيون انرژي تصويب كرديم كه دولت بايد استفاده از كارت هوشمند را تا آخر امسال اجرايي كند.
آفريده هدفمندكردن يارانه را راه حل ديگري براي مواجه نشدن با كمبود بنزين عنوان كرد و گفت: طرح تعدادي از نمايندگان براي اساسنامه شركت ملي نفت كه در دستور كار بود بررسي شد، اما راي گيري براي آن به هفته آينده موكول شد.
درهمين حال الياس نادران عضو ديگر كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با مهر گفت: در جلسه ديروز كميسيون اگرچه در ابتدا با برداشت ۳/۱ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين موافقت شد اما در پايان با مخالفت برخي از اعضا كميسيون مواجه شد به گونه اي كه اين امر باعث شد تصميم گيري قطعي در اين باره به جلسه آينده موكول شود.
الياس نادران اضافه كرد: در نتيجه كميسيون انرژي مجلس با تصويب اين طرح مخالفت كرد تا بتواند در هفته آينده با بررسي همه جوانب تصميم گيري جامع تري داشته باشد.
وي درباره اظهارات ديروز وزير نفت درباره «تعطيل شدن جايگاه ها از بهمن ماه سال جاري با عدم موافقت برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين» گفت: آقاي زنگنه بايد اظهارات ديروز خود را به نوعي پس گيرد وگرنه نمايندگان مجلس مجبور مي شوند در هفته  آينده نسبت به اظهارات وي عكس العمل نشان دهند و تصميم ديگري بگيرند.
در اين رابطه نايب رئيس كميته اقتصادي كميسيون برنامه و بودجه گفت: لايحه برداشت يك ميليارد و سيصد ميليون دلار از مازاد درآمد نفت براي واردات بنزين به تصويب كميته اقتصادي كميسيون رسيد.
عادل آذر در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: بعد از تقريباً شش جلسه كارشناسي در كميته و دو جلسه كارشناسي خارج از كميته، روز سه شنبه اين لايحه با كمي تغيير به رأي گذاشته شد و در كميته رأي آورد.
وي در خصوص تغييرات اين لايحه گفت: مبلغ ۶۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار از مبلغ ذكر شده كسر شد و لذا كميته با مبلغ يك ميليارد و۲۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار برداشت از مازاد درآمد نفت براي واردات بنزين در شش ماهه دوم سال جاري موافقت كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه در ادامه گفت: در صورت موافقت كميسيون برنامه و بودجه، ماده اي به اين لايحه اضافه خواهد شد و آن اين است كه دولت تا پايان سال موظف خواهد شد كه كارت هوشمند بنزين را در جايگاه هاي عرضه بنزين نصب نمايد.

يادداشت
بي تدبيري
پس از يك دوره طولاني تاخير، سازمان خصوصي سازي هفته جاري عرضه سهام در بورس تهران را آغاز كرد و عليرغم اينكه با اعلام اين خبر اميد به ادامه روند خصوصي سازي و اصلاح نسبي ساختار اقتصادي كشور و تامين بخشي از درآمدهاي دولت در سال جاري از اين راه تقويت شد اما به دلايل گوناگون اين سازمان در گام نخست ناموفق بود.
اگرچه مقامات وزارت اقتصاد و دارايي از جمله پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي سازي با اعلام اينكه سازمان تحت مسئوليت وي به وظيفه اش عمل كرده است، هيچ اشاره اي به عدم رعايت معيارهاي لازم در اين امر و بي تدبيري در انتخاب زمان عرضه سهام نكرده است.
اينكه نهادي بدون درنظرگرفتن شرايط زماني و حاصل اقدام خود به وظيفه خود عمل كند، به جز بي تدبيري چيز ديگري نيست.
سازمان خصوصي سازي در مزايده سهام شركتهاي دولتي كه اغلب آنان با مشكلات متعدد از جمله تورم كاركنان و مشكلات متعدد روبرو هستند، بايد قيمتي كمتر از قيمت كارشناسي تعيين كند تا پايين بودن قيمت انگيزه رقابت براي خريد سهام دولتي باشد.
علاوه بر اين پس از تاخير سازمان خصوصي سازي و در نيمه سال در زمان آغاز عرضه سهام مي بايد دقت مي شد به طور معمول بازار سهام در ايام ماه مبارك رمضان از رونق روزهاي عادي برخوردار نيست و بهتر بود كه اين امر به بعد از ماه مبارك رمضان موكول مي شد.
اگرچه عرضه سهام به قيمتهاي بالا و در زمان نامناسب سازمان خصوصي سازي را در نخستين گام با مانع روبرو كرد ولي با كمي تدبير مي توان اين روند را اصلاح كرد.

وزير نفت:
فاز يك پارس جنوبي بعد از ماه رمضان افتتاح رسمي مي شود
وزير نفت جمهوري اسلامي  ايران گفت: فاز يك پارس جنوبي به دست رياست جمهوري اسلامي ايران بعد از ماه مبارك رمضان افتتاح رسمي خواهد شد.
بيژن نامدار زنگنه در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: هم اكنون فاز يك پارس جنوبي با ظرفيت تقريبا نزديك به كامل در حال بهره برداري است.
وي توليدات فاز يك پارس جنوبي را روزانه ۲۵ ميليون متر مكعب گاز و ۴۰ هزار بشكه ميعانات گازي اعلام كرد و گفت: گاز توليد شده از اين فاز به شبكه سراسري گاز منتقل مي شود.
بهره برداري رسمي از فاز يك پارس جنوبي كه پيمانكار آن شركت پترو پارس است به دلايل مختلف در طول يك سال گذشته علي رغم اعلام تاريخ هاي مكرر به تعويق افتاده است. اين فاز قرار بود دو سال پيش به بهره برداري برسد كه كمتر از سه ماه است فعاليت غير رسمي آن آغاز شده است.
زنگنه در خصوص فاز ۴و ۵ پارس جنوبي گفت: از هفته گذشته گازتوليدي اين دو فاز به شبكه سراسري منتقل شده است. وي از بهره برداري كامل فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي در پايان سال جاري خبر داد وگفت: از اين دو فاز روزانه ۵۰ ميليون متر مكعب گاز، ۸۰ هزار بشكه ميعانات گازي، سالانه يك ميليون تن «LPG» و يك ميليون تن اتان توليد خواهد شد.
وزير نفت گازتوليدي اين دو فاز را جهت مصارف داخلي اعلام كرد.
وي در خصوص تاخير در افتتاح طرح آماك (جمع آوري گازهاي همراه نفت ميدان نفتي) گفت: افتتاح اين فاز بارها به تاخير افتاده است و دليل آن اين است كه پيمانكار اين طرح براي اولين بار بوده كه از اين نوع طرح ها اجرا مي كرده است.

واردات كالا از مناطق آزاد همچنان مشمول ثبت گمركي است
گروه اقتصادي: معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري در نامه اي به دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري و صنعتي تأكيد كرده است كه مبادلات بازرگاني مناطق آزاد با خارج از كشور مشمول ثبت گمركي است.
به گزارش خبرنگار ما، خبرگزاري ايسنا سه شنبه هفته جاري با انتشار خبري با استناد به اين نامه آورده است كميسيون حقوقي رياست جمهوري حضور گمرك در مناطق آزاد را تأكيد نكرد.
در نامه معاونت حقوقي و امور مجلس آمده است: نظر به اينكه حكم جزء «۲» از بند «ذ» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاري ناظر بر چگونگي ورود و خروج كالاست و در نتيجه جزء مقررات صادرات و واردات كالا محسوب مي شود و از طرفي قانونگذار به موجب ماده (۱۴) قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري و صنعتي مصوب ۱۳۷۲ مقرر نموده است: مبادلات بازرگاني مناطق با خارج از كشور پس از ثبت گمركي از شمول مقررات و صادرات مستثني است و حكم اين ماده مقيد به قانون خاصي نشده است، بنابراين تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ به مبادلات بازرگاني مناطق آزاد با خارج از كشور تسري ندارد.
به گزارش خبرنگار ما ماده ۱۴ قانون اداره مناطق آزاد تجاري _ صنعتي،  بر ثبت گمركي مبادلات بازرگاني مناطق آزاد تاكيد شده است و بنابراين گمرك همچنان با هدف كنترل ورود كالاهاي خارجي به كشور در مناطق آزاد حضور دارد.

گفت وگوي امروز
افزايش بيش از ۱۶ درصدي قيمت مواد لبني
تخلف محسوب مي شود

گروه اقتصادي: توليد و عرضه شير و مواد لبني ازجمله مسايلي است كه در سال هاي گذشته نارضايتي هايي را براي مردم خصوصا در شهرهاي بزرگ به وجود آورده است. از يك سو اختلاف قيمت شير دولتي و آ زاد موجب تشكيل صف هاي طولاني شده و از سوي ديگر با پرداخت نشدن يارانه مابه التفاوت نرخ شير، كارخانه هاي توليد و عرضه شير به گلايه از اين امر پرداخته و تهديد به عدم توزيع شير يارانه اي كردند.
با حسين مدرس خياباني مديركل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني پيرامون مشكلات عرضه شير و مواد لبني گفت وگو كرده ايم.
***
* يارانه مابه التفاوت نرخ شير سال گذشته هنوز پرداخت نشده است، سازمان مديريت ادعاي تخصيص و پرداخت اعتبار مذكور و عدم بدهي در اين خصوص را دارد علت عدم پرداخت اين يارانه كدام است؟
- متوسط نرخ شير يارانه اي در سال گذشته ۱۹۸ تومان تعيين شده بود كه مطابق روال سال هاي گذشته در نيمه دوم سال ۸۲ نيز نرخ شير خام افزايش شديدي يافت به نحوي كه كارخانه هاي توليدي شير تهديد كردند كه ديگر شير يارانه اي توزيع نخواهند كرد مگر آنكه ضرر و زيان آنها پرداخت شود و قيمت شير خام در آن زمان از ۱۹۸ تومان مصوب به ۲۱۰ الي ۲۱۵ تومان به دليل كمبود شير، افزايش يافت. براساس مصوبه اي كه از تصويب كميسيون تنظيم بازار گذشت، مقرر شد در ۴ ماهه پايان سال گذشته براي عرضه ۳۳۰ الي ۳۴۰ هزار تن شير يارانه اي مبناي نرخ خريد شير خام از ۱۹۸ به ۲۱۰ تومان افزايش يابد و ازا ين محل كارخانه هايي كه شير يارانه اي توزيع كردند مبلغ ۵۷ ميليارد ريال از دولت طلبكار شدند.
اين مصوبه به تصويب شوراي اقتصاد نيز رسيد. اما موضوعي كه مطرح شد آن بود كه به بخشي از كارخانه ها جو وارداتي با نرخ حمايتي داده شده بود چراكه اين محصول به نوعي قيمت شير خام را تثبيت مي كند. در مصوبه شوراي اقتصاد مقرر شد تا كارخانه هايي كه از محل ۵۷ ميليارد ريال طلبكار بوده و جو با نرخ تثبيتي استفاده نكرده و شير خام را با نرخ ۲۰۷ تومان خريده اند مي توانند طلب خود را دريافت كنند و جلسات و كميته هايي نيز براي اين پرداخت تشكيل شد و مقرر شده تا اين طلب پرداخت شود.
* آيا در سال جاري نيز مشكلي درخصوص پرداخت يارانه شير وجود دارد؟
- در سال جاري مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و تنها اختلاف نظري در زمينه قيمت تمام شده شير استريل مدارس بين كارخانه هاي توليدي شير مدارس و سازمان حمايت وجود داشت كه مشكل با ميانجيگري وزير بازرگاني و وزير جهاد كشاورزي حل شد. كارخانه ها خواستار ۲۰ درصد افزايش قيمت بودند كه سازمان حمايت با ۱۶ درصد موافقت كرده بود و اختلاف ۴ درصدي در زمينه قيمت وجود داشت. اما از آنجا كه شير مدارس به رايگان توزيع مي شود اين اختلاف تاثيري بر مصرف كنندگان نداشت.
* نرخ شير در سال جاري چگونه تعيين شده است؟
- اين نرخ در طول سال ۲۲۰ تومان تعيين شده اما هنوز ميزان اين نرخ در ۶ ماهه اول و ۶ ماهه دوم توسط سازمان حمايت مشخص نشده است كه فكر مي كنم اين كار به زودي انجام شود.
* مصوبه چندي پيش ستاد كنترل تنظيم بازار مبني بر قرارگرفتن تمامي مواد لبني در سبد كالاهاي حمايتي در چه مرحله اي است؟
- در مصوبه اي كه به  وسيله ستاد كنترل و بررسي قيمت ها به تصويب رسيد مقرر شد تا مواد لبني جزو بخش دوم سبد گروه حمايتي قرار گيرد و مفهوم آن اين است كه هرگونه افزايش قيمت كالاهاي لبني بايد در چارچوب ضوابط سازمان حمايت باشد. اين مصوبه توسط كميسيون تنظيم بازار ابلاغ و در سازمان حمايت نيز بررسي شده است. طبق ضوابط سازمان حمايت حداكثر رشد قيمت مواد لبني نسبت به سال ۸۲ فقط به ميزان ۱۶ درصد خواهد بود. اين مصوبه از دو روز پيش به استان ها ابلاغ شده و هر كارخانه چه وابسته به صنايع شير يا بخش خصوصي اگر افزايش قيمت بيش از ۱۶ درصد در اقلام لبني را داشته باشد سازمان هاي بازرگاني به استناد مواد ۲ و ۹ قانون تعزيرات حكومتي ملزم خواهند بود تا پرونده تخلف آنان را به تعزيرات ارسال كنند. اين مصوبه موجب كاهش قيمت مواد لبني خواهد شد و كساني كه بيش از ۱۶ درصد افزايش قيمت مواد لبني را داشته اند ملزم به كاهش قيمت اين فرآورده ها خواهند بود.
قبل از اين مصوبه كه مواد لبني در سبد حمايتي قرار نداشت قيمت هاي متفاوتي از اين مواد ارايه مي شد اما با اين مصوبه مواد لبني در بخش دوم گروه سبد حمايتي قرار گرفته و براين اساس هر نوع افزايش بيش از ۱۶ درصدي قيمت مواد لبني تخلف محسوب مي شود.
* سبد حمايتي دوم چه كالاهايي را دربر مي گيرد؟
- كالاهاي سبد حمايتي دو بخش است در گروه اول كالاهاي اين سبد، دولت قيمت گذاري مي كند و پس از كارشناسي در سازمان حمايت قيمت اين كالاها تعيين مي شود كه اين سبد كالاهاي اساسي مانند برنج، روغن، شكر و ... را دربر مي گيرد و پس از تاييد شوراي اقتصاد قيمت هاي تعيين شده در سازمان حمايت، ابلاغ خواهد شد.
در گروه دوم كالاهاي سبد حمايتي، دولت مستقيما قيمت گذاري نمي كند اما هرگونه افزايش قيمت اين كالاها بايد در چارچوب قيمت هاي تعيين شده توسط سازمان حمايت باشد و نمي تواند افزايش بي حد و حصري را شاهد باشد.
مواد لبني تاكنون در چارچوب كالاهاي اين سبد نبود اما با مصوبه ستاد كنترل و بررسي قيمت ها در اين گروه قرار گرفته است.
* از عوامل نابساماني در بازار شير عملكرد نادرست شركت ها و نمايندگي هاي پخش شير است چه نظارتي بر نحوه عملكرد مراكز پخش صورت مي گيرد؟
- سازمان بازرگاني استان تهران بايد پاسخگوي اين موضوع باشد چراكه علي القاعده اعمال چنين نظارتي بر عملكرد شركت ها و نمايندگي هاي پخش شير ضروري بوده و بايد وجود داشته باشد اما براساس، آنچه مشهود است اكنون چنين نظارتي را ملاحظه نمي كنيم.

جاده چالوس تحت پوشش خدمات تلفن همراه قرار گرفت
به منظور پوشش خدمات تلفن همراه و سهولت برقراري ارتباط تلفني مشتركين، سايتهاي BTS در جاده چالوس راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، سايتهاي مذكور در مناطق سيرا، آسارا و فسا،  نصب و راه اندازي شده است.
براساس اين گزارش،  تعداد سايتهاي نصب شده در منطقه كرج در سال ۸۳ به ۳۲ دستگاه رسيد كه با احتساب سايتهاي مذكور تعداد سايتهاي BTS در اين منطقه به ۷۷ دستگاه افزايش يافت.

فعاليت بانك مشترك ايران و بحرين آغاز شد
بانك مشترك ايران و بحرين به نام بانك المستقبل با سرمايه اوليه ۹۹ ميليون دلار روز گذشته با حضور اعضاي موسسين آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از روزنامه گلف ديلي نيوز چاپ بحرين، بانك المستقبل با همكاري مشترك بانك الاهلي متحد بحرين، و دو بانك ايراني بانك ملي و صادرات و با سرمايه اوليه ۹۹ ميليون دلار تاسيس شد كه سرمايه كلي آن ۲۰۰ ميليون دلار خواهد بود.
مجوز فعاليت اين بانك مشترك در بحرين پيشتر توسط موسسه پولي بحرين صادر شد و قبل از آن نيز بانك مركزي ايران مجوز تاسيس اين بانك مشترك را به دو بانك ايراني داده بود.
بنابراين گزارش، موسسه پولي بحرين اجازه داد تا شعبه هاي بانك ملي و بانك صادرات ايران در بحرين در اين بانك مشترك ادغام شوند، كه در غالب يك بانك تجاري در بحرين نخستين شعبه ساحلي خود را داير كرد.
ولي الله سيف _ مدير عامل بانك ملي ايران -كه به عنوان رئيس اين بانك مشترك انتخاب شده است، در آيين گشايش اين بانك، استراتژي بانك مشترك ايران و بحرين را توسعه روابط تجاري بين ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس عنوان كرد.
وي در عين حال از همكاري و حمايت موسسه پولي بحرين، وزارت بازرگاني و بانك مركزي ايران در تاسيس اين بانك مشترك تشكر و قدرداني كرد.
آيين گشايش بانك مشترك المستقبل با حضور سهامداران برگزار شد.

قيمت طلا و ارز
نوع------------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۱۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۷۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۲۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۹۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |