شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۴
ديگران چگونه زندگي مي كنند؟
بازماندگان نسل سامورايي ها
ژاپني ها ثبات، قدرت و ايمان را از خانواده و با خانواده بودن به ارث مي برند ؛ مردمي سنت گرا و معتقد به تكامل فردي در بنيان خانواده و حمايت جمعي 
درآمد بيشتر از 4 ميليون تومان 524 هزار ين در ماه، بعد از كسر هزينه ها. يك و نيم ميليون تومان پس انداز برايشان باقي مي گذارد و اين هم متاثر از ملي  نگري هر فرد ژاپني است كه در قالب 8 ساعت كار مفيد درروز شكل گرفته است 
020835.jpg
بهروز عيدي 
در اين صفحه هر چند وقت يكبار هم سري به كشورهاي ديگر مي زنيم و به وضعيت اقتصادي خانواده ها و دخل و خرج آنها نگاهي مي اندازيم. اگر يادتان باشد دفعه پيش سفري به قبرس به اين كشور كوچك زديم و با وضعيت اقتصادي آن بيشتر آشنا شديم.
اين بار به سراغ ژاپن رفته ايم تا ببينيم اين كيمونو پوش هاي قديمي و بازماندگان نسل سامورايي ها چگونه در اين دنياي درهم و برهم زندگي مي كنند و درآمدهايشان چقدر است و آن را چگونه هزينه مي كنند و خانواده ها در اين خانه ها با  درهاي چوبي كشويي چطوري روزگار مي گذرانند.
پهنه اي به وسعت يك پنجم خاك كشور ما، در حصار سواحل اقيانوس كبير، ژاپن نام گرفته است. ژاپني ها دو برابر ايراني ها هستند؛ پرتلاش و كشوردوست.
پيشينه تلاششان نه به انفجار اتمي پاييز 1945 برمي گردد، نه به سر از خاكستر برآوردن امپراتوري ها بعد از سرنگوني شگون ها و نه به ورود مسيحيت در اواخر قرن 16. سردمداري كاهنان هم در 660 قبل از ميلاد، نشانه اي از تاثير از خود به جا نگذاشته است. ژاپني ها ثبات، قدرت و ايمان را از خانواده و با خانواده بودن به ارث مي برند ؛ مردمي سنت گرا و معتقد به تكامل فردي در بنيان خانواده و حمايت جمعي. كشورشان در جمع سه قدرت برتراقتصادي جهان جا گرفته با يك تفاوت كه در خانواده هاي ژاپني ، ضعف و سستي اجتماعي خانواده هاي دو قدرت ديگر هنوز سر برنياورده است.
ژاپني ها نسبت به مخارج روزانه و ماهانه خود، درآمد مناسبي دارند. درآمد بيشتر از 4 ميليون تومان 524 هزار ين در ماه، بعد از كسر هزينه ها، يك و نيم ميليون تومان پس انداز برايشان باقي مي گذارد و اين هم متاثر از ملي  نگري هر فرد ژاپني است كه در قالب 8 ساعت كار مفيد درروز شكل گرفته است. در عناوين زير بعضي از درصدهاي هزينه هاي اختصاص يافته خانواده هاي ژاپني اشاره وار بيان شده است.
اهميت سفر
رفاه نسبي جامعه ژاپني را مي توان با آمار 17 ميليوني آنها كه سالانه به ديدن كشورهاي ديگر مي روند بهتر حدس زد.
اين مساله فرصتي مي تواند باشد كه ين هاي ژاپني  را به كشور وارد كنيم و به كارببنديم تا اقلا تعدادي از آمار ميليوني  خانوار زير فقر ايراني از قبل آن نان بخورند.
افزايش درآمد، تناسب تعطيلات، جست وجو براي ارضاي نيازهاي روحي و معنوي، خستگي از كار زياد، كاهش جمعيت خانوارها، استفاده مناسب از اوقات فراغت، كسب تجربه و افزايش دانستني ها، بنيان گذاشتن فرهنگ كار و تلاش و غيرارزشي شدن خانه نشيني، دلايل با اهميت براي اختصاص 10 تا۱۵ درصد درآمد خانواده به سفر و تفريح در بين خانواده هاي ژاپني است كه از آن به عنوان رضايت بزرگ در خارج از مرزها نام مي برند. سفر و تفريح در كنار آموزش بعد از سهم 20 درصدي هزينه هاي غذايي از درآمد نان آور خانواده ها اهميت زياد خود را مي رساند.
آموزش 
همانطور كه به ميان آمد وسعت ژاپن، تقريبا يك پنجم خاك كشور ما است و جمعيت آن دو برابر. تحليل ساده اي كه از اين موضوع مي توانيم داشته باشيم اين است كه كمي خاك اين كشور براي كشاورزي در كنار كوهستاني بودن آن و در كنار عوامل ديگر استعداد اين كشور را به سوي صنعتي و تجاري شدن سوق داده است كه وضعيت مطلوب صنعت و تجارت اين كشور و جايگاه جهاني آن برگفته ما صحه مي گذارد و اين حاصل نمي شود مگر با تكيه و اهميت دادن به مساله آموزش، آن هم به طور ريشه اي، يعني از كانون خانواده. مساله به اينجا ختم مي شود كه 8 تا 9 درصد درآمد خانواده به بحث آموزش و تربيت فرزندان اختصاص مي يابد و در سبد هزينه هاي خانواده جايگاه ويژه اي پيدا مي كند.
حمل و نقل 
با سفر به ژاپن و بعد از يك بار جابه جايي با مترو و تاكسي، فكر دوباره سفر با آنها ترس به دلتان مي اندازد، مثلا پول بليت مترو حدود 4 تا 5 دلار است. اين موضوع براي خود ژاپني ها هم كم هزينه برنمي دارد به طوري كه 4 تا 5 درصد درآمد خانواده به جابه جايي ها تعلق مي گيرد. پس اين نتيجه گيري شايد راحت تر باشد كه چرا ژاپني ها علاقه مند به سفرهاي خارجي هستند تا داخلي. البته اين موضوع در كنار سياست هاي دولت براي تشويق مردم به سفر و گردش در كشورهاي ديگر مصداق روشنتري پيدا مي كند، چرا كه سياست دولت ژاپن بيشتر به فرستادن مردم به آن سوي مرزها متمركز شده است تا جذب توريست. توجه داشته باشيد كه با وسعت كمي كه ژاپن دارد و علاقه زياد جهانگردان ميليوني براي ديدن اين كشور، چه شلوغي و ازدحامي در شهرهاي شلوغ آن به وجود مي آيد.
هزينه هاي درماني 
براي ژاپني ها، بهداشت فردي و جمعي بسيار با اهميت است كه آن هم با هزينه هاي 2 تا 3 درصدي ماهيانه خانواده ها قابل درك تر است. اما بين خودمان باشد جنبه ديگر مساله را نبايد فراموش كرد كه هزينه هاي درماني در ژاپن بسيار سرسام آور است. يك سرماخوردگي ساده 200 تا 300 دلار خرج روي دستتان مي گذارد و اين عاملي است بر رعايت بيشتر بهداشت فردي. در آمار و ارقام گفته شده آنچه خودش را برجسته تر نشان مي دهد آموزش، تربيت، سفر و تفريح در زندگي ژاپني است كه در كنار فرهنگ هاي از قديم به جاي مانده يعني خانواده گرايي و ملي نگري، سلامت فردي و جامعه، ارمغان رعايت و اهتمام ورزيدن به آنها است. شايد بتوان گره هاي كور جامعه و خانواده خودمان را از ميان مطالب پيش گفته بيابيم.

بازار 1
اعطاي يارانه باعث مصرف بيش از حد انرژي 
020832.jpg
استاد اقتصاد دانشگاه شيراز گفت : اعطاي يارانه از سوي دولت به بخش انرژي باعث مصرف بيش ازحد فرآورده هاي انرژي شده است . دكتر جعفر قادري در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود : به همين دليل است كه ايران پر مصرف ترين كشور جهان در زمينه مصرف انرژي است.
به عنوان مثال روزانه بيش از يك ميليون بشكه نفت در كشور مصرف مي شود كه تقريبا معادل كشور اسپانيا است كه توليد ناخالص داخلي آن 6برابر ايران است .
علاوه برآن ، مصرف بيش از حد انرژي در كشور باعث ايجاد مشكلات مهم زيست محيطي وبهداشتي در كلانشهرهاي بزرگ مثل تهران و شيراز شده است يارانه ها شامل يارانه هاي بودجه اي است كه به يكسري كالاهاي اساسي از جمله گندم ، برنج و شكر از سوي دولت داده مي شود.
هر چند دولت نرخ يارانه را كاهش داده است اما با اين حال هنوز 4 درصد توليد ناخالص داخلي را شامل مي شود.

بازار۲
كار به شركت بازگشت 
مدير كل توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعي، اعزام نيرو به خارج جهت انتقال تخصص هاي مورد نياز به كشور را مثبت ارزيابي كرد و گفت: سياست اعزام نيروي كار به خارج از كشور بايد در جهت منافع ملي باشد.7 سال پيش كشورهاي حوزه خليج فارس از مناطق عمده، پذيرش نيرو مي كردند، ولي بعد از يازدهم سپتامبر و تغيير و تحولاتي كه در دنيا حاصل شد، حركت سرمايه گذاري از خليج فارس به طرف آسياي جنوب شرقي رفت. سعادتي در ادامه با ذكر اين كه بازارهاي كار آمريكا به دليل سياست هاي اين كشور، روي ما بسته است، افزود: براساس آمار، آمريكاي شمالي به 11 ميليون و 900 هزار نيروي كار نيازمند است كه سعي مي كند از كشورهاي آسيايي همچون هندوستان نيروهاي مورد نياز خود را جذب كند.
به گفته مدير كل توسعه اشتغال در خارج از كشور وزارت كار و امور اجتماعي، ما بايد رقابت شديدي را براي آموزش نيروي كار با اروپاي شرقي داشته باشيم و اين كار نيازمند همكاري بخش خصوصي و دولتي است. سعادتي با تصريح اين كه بخش خصوصي ما بايد خود را به بخش خصوصي اروپا معرفي كند، افزود: چندين كشور اروپايي از جمله ايتاليا، اتريش و... به صورت شفاف عنوان كرده اند كه به دليل تغييرات قوانين مهاجرت، خواهان نيروي كار خارجي هستند به شرط آن كه بحث بازگشت آنها بعد از يك دوره سه يا پنج ساله مشخص باشد. يكي از چالش هاي اصلي ما عدم مطابقت استانداردهاي آموزش و شناخت دانشگاه هاي ما از بازار و صنعت جهاني است كه بايد اين ضعف ها از بين برود.

خانه
پول توجيبي  بچه ها و توسعه اقتصادي!
پول توجيبي بچه ها، بود و نبودش، كم و زيادش، به اقتصاد خانواده و بعد در مرحله بالاتر به اقتصاد كشور بستگي دارد. بعضي بچه ها به جاي پول توجيبي، غذا در كيفشان به مدرسه مي  برند. شايد صلاحديد پدر و مادرش براي ممانعت از خوردن چيزهاي بيرون از خانه باشد و شايد هم فقر مالي! اما هر چه باشد كميت و كيفيت آن بي  ارتباط با وضعيت پولي نان آوران خانواده ها نيست. آنچه كه در اقتصاد اجتماعي بسيار به چشم مي  آيد، تاثير اقتصاد كشور در باروري اقتصاد خانواده است و آن هم افزايش پول توجيبي فرزندان در سبد هزينه هاي خانواده.لوديفي، نوجواني 11 ساله اهل پكن است. پدرش سمت مديريت در وزارت فرهنگ و مادرش دبير سرويس يكي از روزنامه هاي چين را بر عهده دارد. روي هم رفته 540 هزار تومان درآمد ماهيانه دارند. جدا از هزينه هاي روزمره، هر ماه 10 هزار و 600 تومان سهم توجيبي پسرشان است، آن هم سواي پوشاك و كتاب و كامپيوترش. پدر مي  گويد: راضي هستيم دستمان به دهن مان مي  رسد. نمي  خواهم پسرم روزهاي سخت زندگي من را تجربه كند. در حد توانمان رضايتش را به دست مي  آوريم، هر چند كه بچه ها خيلي راحت  خرج كردن پول را مزمزه مي  كنند و هر روز از روز پيش دست به جيب تر مي  شوند. سال پيش هر ماه 6 هزار و 400 تومان توي جيبش مي  گذاشتم، اما امسال 10هزار و 600 تومان هم چشمش را پرنمي كند.اسباب بازي هاي جورواجوري اتاقش را پر كرده و با وجودي كه چند ماشين كنترلي دارد، با گذر از كنار اسباب بازي فروشي ها، بهانه براي خريد ماشين هاي جديدتر مي  گيرد.
در چشم پسرك، پدر و مادر ناخن خشكي مي  كنند. پسرك گله دارد كه در مقايسه با همكلاسي هايش، او كمتر خرج مي  كند. انگ بي  پولي به پدر و مادرش مي  چسباند. مي  گويد يكي از همكلاسي هاي پولدارش لباس هاي 100 هزارتوماني مي  پوشد. موبايل دارد، خوردني هايي با خود مي  آورد كه حتي اسمشان را هم نشنيده. به قدري پول در جيب دارد كه نمي  تواند آنها را بشمارد.
امروزه رشد اقتصادي چين، زندگي مردم را بهتر كرده است، مصرف آنها هم بي  تاثير نمانده است. خرج كردن بچه ها كه اهميت زيادي در مقوله اقتصاد خانواده ها دارد، تغيير ريشه اي پيدا كرده است.
دو سال پيش، پولي كه پدر و مادر چيني به فرزند نوجوان خودشان مي  دادند 8هزار و 500 تومان بود كه در جمع در كل سال تقريبا 106 هزار تومان مي  شد و مقدار آن با بالارفتن درآمد خانواده، افزايش پيدا مي  كرد. سال پيش مقدار آن به طور متوسط به 12 هزار و 100 تومان رسيد كه افزايش سن هم در بالا رفتن آن تاثير گذاشته است.
بچه ها پول هاي خود را به دلخواه خود و به شكل هاي مختلف خرج مي  كنند. در بين بچه هاي چيني، 15 درصد پول توجيبي خرج خوردني ها مي  شود، 9 درصد براي پوشاكشان و مابقي به كتاب و لوازم التحرير و چيزهاي فانتزي.نتيجه اينكه مصرف بچه ها ارتباط مستقيم با رشد اقتصادي يك كشور دارد، به ويژه وقتي كه كنترل خرج كردن ها هم به عهده خود بچه ها باشد. اين مساله مي  تواند به عنوان يك معيار توسعه اجتماعي در نظر گرفته شود كه ارتباط مستقيمي با بالارفتن استاندارد زندگي مردم و رشد اقتصادي دارد.

مسكن
توليد بتون غير استاندارد
020829.jpg
دبير انجمن بتون كشور نسبت به توليد بتون آماده غيراستاندارد توسط برخي شركت ها انتقاد كرد. جاويد خطيبي در جمع شماري از دانشجويان عضو انجمن بتون ايران در ساوجبلاغ افزود: هم اكنون بتون آماده مشمول استاندارد اجباري بوده ولي متاسفانه توليد غيراستاندارد اين محصول توسط برخي واحدها در كشور همچنان ادامه دارد.
وي اظهار داشت: بناهايي كه از آبان ماه سال گذشته با استفاده از بتون آماده احداث شده اند، چنانچه به دليل كيفيت نامطلوب بتون مصرفي در بخش هاي مختلف سازه اي دچار حادثه شوند، شركت توليدكننده اين بتون ها و دستگاه هاي اجرايي و نظارتي مرتبط مسوول خواهند بود. خطيبي اين دستگاه ها را شامل كارخانه سيمان ، موسسه استاندارد، اداره بازرگاني، تعزيرات حكومتي و شهرداري ها ذكر كرد. دبير انجمن بتون كشور خاطرنشان كرد : به منظور مقاوم سازي بناها در مقابل بلاياي طبيعي نظير زلزله، نهادينه كردن فرهنگ استفاده از مصالح ساختماني استاندارد از جمله بتون ضروري است . وي، ارتباط مستمر مراكز توليد مصالح ساختماني با مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي و آگاهي از آخرين دستاوردهاي علمي دراين زمينه را از ديگر عوامل 
موثر در توليد مصالح استاندارد و مقاوم سازي بناها برشمرد.

دخل
قراردادهاي موقت و كاهش زمينه اشتغال 
020826.jpg
دبير اجرايي خانه كارگر غرب تهران گفت: انعقاد قراردادهاي موقت زمينه اشتغال را به طور كامل كاهش مي دهد و در اين صورت كارگر نمي تواند اميدي به كار داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، حسين حمزه اي افزود: متاسفانه كارفرمايان با امضاي قراردادهاي غير رسمي با كارگران، از اجراي قانون وزارت كار خودداري مي كنند.
وي با اشاره به اين كه مدت قراردادهاي موقت كار، در حال حاضر از يك ماه تا 6 ماه متغير است، گفت: هر چند برخي كارفرمايان به تمديد قرارداد كارگران خود مبادرت مي ورزند، اما در پايان مدت قرارداد چيزي به نام سنوات براي آنها منظور نمي شود. حمزه اي، قراردادهاي موقت و قراردادهاي شركت هاي پيماني را از مشكلات جامعه كارگري خواند.وي گفت: مجلس با ارايه استفساريه از تبصره 2 ماده 7 قانون كار، مشكلات كارگران پيماني و قرارداد موقت را مي تواند بر طرف كند. در حال حاضر كارگران پيماني با 12 ساعت كار، معادل 8 ساعت حقوق دريافت مي كنند.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
دردسر ليزينگ خودرو
شركت ايران خودرو براي خريد ليزينگ خودرو قرار بود 7 ميليون وام پرداخت كند، اما اين شركت ما را به شركت ليزينگ خودرو قدير ارجاع داده و اعلام كرده بايد دو چك 12 ميليوني به همراه 12 ميليون سفته به همراه ثبت سند به نام شركت مذكور در قبال دريافت خودرو داده شود. آيا تضميني براي به نام كردن سند بعد از چهار سال بدون هزينه وجود دارد؟
آقاي رضايي
نصب سرعت گير
با تشكر از معاونت فني- عمراني شهرداري منطقه 16 تهران به خاطر توجه به نصب سرعت گير در كوچه شهيد محمديان واقع در خزانه بخارايي بالاتر از فلكه اول، در ابتدا و انتهاي اين كوچه نيز نياز به نصب سرعت گير است. لطفا مساعدت لازم را بفرماييد.
آقاي نصرالهي
دريافت كارنامه كنكور
با وجودي كه مهرماه هم رو به پايان است هنوز كارنامه قبولي كنكور را براي انتخاب رشته هاي ديگر دريافت نكرده ام. علت تعلل سازمان سنجش چيست؟
منصوري
ركود فروش و نصب آسانسور
خبر مربوط به بافت هاي فرسوده به نقل از رئيس شوراي شهر، آقاي چمران، چرا در حد يك خبراست. من ملك قديمي ام را با وام 28 درصد نوسازي كرده ام و حالا بايد آسانسور نصب كنم. با راكد ماندن فروش واحدها من چطور هزينه نصب آسانسور را تهيه كنم؟
خانم كاشفي
دروغگويي كارمند
دروغگويي يك كارمند دانشگاه علوم پزشكي ولنجك و معرفي خود به عنوان رئيس بخش كارگزيني، مدت ها وقت من را گرفت و هزينه بسياري متحمل شدم. چرا براي وقت و پول مردم ارزشي قائل نمي شوند.
جليل زاده
نظارت بيشتر بر زيردستان
شهردار محترم ناحيه 1 منطقه 11 عنايت بفرمايند كنترل بيشتري بر كار بعضي از معاونان خود داشته باشند كه بدون چشمداشت، به امور مردم رسيدگي كنند.
ساكن منطقه لبافي نژاد ولي عصر
پياده روها كثيف است 
چرا به تميزي پياده رو محدوده خيابان چهارراه امامت - دماوند تا دبيرستان 22 بهمن توجهي نمي شود؟
كثيفي و وجود زباله ها بسيار چهره بدي از خيابان به جا گذاشته است.
اهالي منطقه
خريد قانوني و ماشين دزدي
يكسال و نيم پيش خودرويي خريداري كردم و بعد از فروش آن، خريدار شكايت كرد كه خودرو سرقتي است و قاضي هم راي به محكوميت من داده است. با وجوديكه خودرو از ميادين فروش خريداري شده و مسوولان ميدان قانوني بودن معامله را تاييد كرده بودند، چرا خودرو دزدي از آب درآمده و من بايد درگير مساله شكايت و محكوميت شوم.
آقاي ياقوتي 
نياز به پل عابر
آقايي از منطقه جاده ساوه نرسيده به پاسگاه نعمت آباد تماس گرفتند و اظهار داشتند كه اين منطقه بعد از خط آهن تهران - اهواز نياز مبرمي به يك پل عابر دارد زيرا روزانه جان بسياري در خطر است.
ساكن منطقه

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |