شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳
ضرورت تدوين استراتژي توسعه مراكز
تحقيقاتي در دانشگاه ها
004992.jpg
منيژه هاشم خاني
از اهداف پژوهشكده فناوريهاي نو مشاركت در پروژه هاي صنعتي با قابليت توسعه نوآوري در صنايع كشور مي باشد.
«پژوهشكده فناوريهاي نو» دانشگاه صنعتي اميركبير در سال ،۱۳۷۳ فعاليت خود را با نام مركز تحقيقات باتيك و اتوماسيون آغاز كرد و با گسترش دامنه فعاليت ها در سال ۱۳۷۷ و دريافت مجوز رسمي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به پژوهشكده فناوريهاي نو تغيير نام داد. سيدمهدي رضاعي رئيس پژوهشكده ،چگونگي راه اندازي اين پژوهشكده را تشريح كرده مي گويد: «با توجه به اينكه رباتيك يك علم چند رشته اي است با همكاري دانشكده هاي مكانيك، برق و كامپيوتر، مركز تحقيقات رباتيك و اتوماسيون شكل گرفت كه در سال ۱۳۷۷ به پژوهشكده فناوريهاي نو تغيير نام يافت.»
پژوهشكده فناوريهاي نو فعاليت خود را با سه گروه پژوهشي، «آينده شناسي» ، «رباتيك و اتوماسيون صنعتي» و «مكاترونيك» آغاز كرد و با هدف فعاليت در زمينه هاي نانوفناوري، مواد پيشرفته و هوشمند، معرفي و فعاليت در زمينه سيستم هاي ميكروالكترومكانيكي، طراحي و اجراي فرآيندهاي نوين توليد، اندازه گيري دقيق مترولوژي و معرفي تكنولوژيهاي نو تعيين اولويتها، استراتژي و آينده شناسي به كار خود ادامه داد.
به گفته رئيس پژوهشكده فناوريهاي نو، وظايف اين مركز، توجيه و همكاري با صنعت براي توسعه محصولات در زمينه هاي ميكرو و نانو فناوري، سيستم هاي پيشرفته، انتشار آثار و نشريات علمي، اجراي طرح هاي تحقيقاتي مورد نياز مؤسسات دولتي و غيردولتي، برقراري ارتباط و همكاري هاي پژوهشي و فرهنگي با سازمان هاي داخلي و بين المللي در چارچوب مقررات كشور، انجام خدمات مشاوره علمي و فني در ارتباط با برنامه هاي تحقيقاتي مورد نظر، تجاري سازي و به كارگيري نتايج، تحقيقات، بررسي و انتشار، رفع نيازهاي تحقيقاتي بخش هاي توليدي، خدماتي و اجرايي است.
از جمله اهداف اجرايي پژوهشكده مي توان به شناسايي اولويت هاي تحقيقاتي مورد نياز صنايع كشور، كمك به ارتقاي توان و سطح بهره گيري از قابليت هاي تحقيقاتي دانشگاه، ايجاد بستر مناسب جهت تحقيق، پشتيباني تحقيقاتي از آموزش در دانشگاه وتسهيل ارتباطات علمي و بين المللي و نيز جذب تكنولوژي و دانش هاي مورد نياز كشور نام برد.
پژوهشكده فناوريهاي نو در اولين مسابقه سراسري رباتيك ايران در سال ۱۳۷۹ شركت كرد و موفق به كسب رتبه دوم اين مسابقات شد. طراحي و ساخت «ربات توپ جمع كن» توسط دو نفر از اعضاي هيأت علمي پژوهشكده با مدرك دكتراي مكانيك و چهار نفر دانشجوي كارشناسي مكانيك، برق و كامپيوتر انجام شد. رضاعي ديگر پروژه انجام شده توسط پژوهشكده را پروژه «مطالعات بهينه سازي و شبيه سازي ديناميكي شناور جرثقيل دار ابوذر ۱۲۰۰» ذكر كرده ومي گويد: «اين پروژه در قالب يك پروزه كارشناسي ارشد طي قراردادي با شركت مهندسي ساخت تأسيسات دريايي ايران انجام گرفت كه با موفقيت به اتمام رسيد.»
وي پروژه تهيه نرم افزار صنعتي مدلسازي و شبيه سازي ديناميكي شناور ابوذر ۱۲۰۰ را از پروژه هاي موفقيت آميز پژوهشكده نام برده ،مي افزايد: «اين پروژه طي قراردادي با شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران وابسته به وزارت نفت و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در سال ۱۳۷۹ تعريف شد كه براي اولين بار در ايران به اجرا درآمد.»
وي مي گويد: «۵ نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه و ۱۱ كارشناس پژوهشكده از دانشكده هاي مكانيك و كشتي سازي، در اجراي اين پروژه همكاري داشتند.»
با پيشنهاد تأسيس و تصويب دوره كارشناسي ارشد مكاترونيك كه با توجه به ساختار و چارت سازماني گروه مكاترونيك پژوهشكده مطرح گرديد، در سال ۱۳۷۹ مطالعات وسيعي در زمينه تهيه و تدوين محتواي كارشناسي ارشد مكاترونيك انجام شد و با جمع آوري اطلاعات لازم از دانشگاههاي سراسر دنيا طرح پيشنهادي اجرا شد و پس از تصويب در شوراي پژوهشي پژوهشكده در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به تصويب نهايي رسيد.
طرح ملي «شناسايي تكنولوژي هاي نو و استراتژي تحقيقات» با همكاري كميسيون صنعت شوراي پژوهش هاي علمي كشور توسط پژوهشكده به اجرا درآمد كه نتايج مندرج در گزارش نهايي آن در قالب كنفرانس هاي داخلي به اطلاع مسئولين و سياستگذاران رسيد و اين طرح تا مرحله نيمه نهايي جشنواره خوارزمي صعود كرد و مورد استقبال همگان قرار گرفت.
تحقيقات در زمينه فناوريهاي نو از قبيل ريز ساخت هاي مكانيكي الكترونيكي (MEMS) و نانوتكنولوژي از سوي اين پژوهشكده ادامه دارد و سال گذشته پيشنهاد دو طرح در زمينه نانو تكنولوژي تهيه شده و به وزارتخانه هاي صنايع و علوم، تحقيقات و فناوري ارائه گرديده است.
رئيس پژوهشكده فناوري هاي نو ارائه و مشاركت در برگزاري كارگاههاي آموزشي دانشگاهي، صنعتي را از ديگر فعاليتهاي پژوهشكده نام برد و گفت: اين مركز تاكنون مجري كارگاههاي آموزشي در زمينه رباتيك و اتوماسيون بوده است.
رضاعي موانع و مشكلات پژوهشي را بي شمار ذكر كرد و گفت: تدوين استراتژي توسعه مراكز تحقيقاتي در دانشگاهها يك ضرورت مهم است. تا بدين طريق شاهد تدوين برنامه ريزي هاي مدون در جهت تأسيس، نگهداري، رشد و توسعه مراكز تحقيقاتي باشيم.
گفتني است،«بررسي فني، اقتصادي توليد فولادهاي روكش داده شده (ساندويچي) »؛«مطالعه، مدل سازي و طراحي حساسه هاي نيروهاي بين اتمي با استفاده از صفحات پيزوالكتريك »؛« ماشين كاري سراميك در ابعاد نانومتر»و «استفاده از مواد مركب كامپوزيتي در ساخت بدنه خودرو» از جمله طرح هاي تحقيقاتي مهم پژوهشكده به شمار مي روند.

اتحاديه شوراهاي صنفي دانشجويي در
كش و قوس نشست ها
بحث تشكيل اتحاديه شوراهاي صنفي دانشجويي پس از تشكيل يك نشست دو روزه به نتيجه نرسيد و به علت اختلاف نظرها به تعويق افتاد.
به گزارش همشهري دانشجو؛ ۱۵ و ۱۶ مهرماه قرار بود بحث تشكيل اتحاديه شوراهاي صنفي دانشجويي و همچنين آخرين تغييرات اساسنامه هاي شوراهاي صنفي كشور با حضور نمايندگان دانشجويان و دانشگاه هاي كشور بررسي شود كه به گفته «احمد حسيني» رئيس هيأت مؤسس شوراهاي صنفي دانشجويي كشور اين جلسات به علت حضور تنها سه نفر از اعضاي هيأت نظارت مركزي نتيجه خاصي نداشت.
حسيني درباره لزوم تشكيل اتحاديه ها توضيح داد: «از آنجايي كه دانشجويان نمي توانند نظرات خود را به وزارتخانه هاي مطبوع برسانند، شوراهاي صنفي تشكيل شد و از طرف ديگر شوراها نمي توانند همه نظرات دانشجويان را به وزارتخانه برسانند، اين شوراها نمي توانند كل مسائل را مطرح كنند. در نتيجه تصميم به تشكيل اتحاديه شوراهاي صنفي گرفته شد.»
او معتقد است كه وقتي يك تشكل و نهاد قدرت مي گيرد كه اتحاديه داشته باشد.
حسيني موفقيت شوراهاي صنفي را بالاي ۵۰ درصد تخمين مي زند و ادامه مي دهد:«از طرف ديگر شوراهاي تازه تأسيس مي توانند به اتحاديه ها مراجعه، مسائل و مشكلات خود را حل كنند. »او درباره وظايف احتمالي اين شورا مي گويد: «بعضي وقت ها پيش مي آيد كه شوراهاي صنفي با مديريت دانشگاه ها درگير شوند در اين صورت اتحاديه ها مي توانند مرجع مناسبي براي حل اختلاف ها باشند.»
او راجع به اركان اين اتحاديه مي گويد: «شوراهاي ناظر و مركزي و كميسيون ها از اركان اين اتحاديه خواهند بود.»
نماينده دانشجويي شوراهاي صنفي درباره نظر شركت كنندگان در جلسه درباره لزوم وجود اتحاديه ها مي افزايد: «در اين جلسات لزوم وجود و تشكيل اتحاديه ها بررسي شد. عده اي معتقدند وجود چنين اتحاديه اي مفيد است و عده اي ديگر معتقدند مضر است اما در هر صورت چون جلسات به پايان نرسيده من نمي توانم به عنوان يكي از شركت كنندگان در جلسه متن كامل نظرات را بازگو كنم.»
او تعلل را مشكلي بر سر راه تشكيل اين اتحاديه و دولت خاتمي كه خود اين پيشنهاد را ارائه كرده است دانست و گفت: «بهتر است بحث بررسي اساسنامه اتحاديه زودتر مشخص شود اگر عملاً اين اتحاديه در اين دولت تشكيل نشود وضعيت مبهمي خواهد داشت.»
او ادامه داد: «از نظر من اگر اتحاديه ها در زمان اين دولت تشكيل نشود ممكن است انعكاس خوبي نداشته باشد.»
حسيني با انتقاد گفت : «برگزاركنندگان اين نشست به دلايل مختلفي وقت تلف مي كردند و در نهايت بحث در اين جلسه به پايان نرسيد و به جلسات بعد واگذار شد.»
او به عنوان نماينده دانشجويان كشور خواستار مشخص شدن اين هيات شد و گفت: «در آئين نامه تشكيل اتحاديه ها مجوز ثبت پيش بيني شده و به امضاي وزير رسيده است اين هيات ها نمي توانند درباره تشكيل اتحاديه تصميم بگيرند.»
او از برگزاري يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور معاون دانشجويي وزير خبر داد و گفت كه اين جلسه پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

دانشگاهي با ۷۵ مليت
005001.jpg
004998.jpg
دانشگاه گريفيت (Griffith university) با بيش از ۳۰ سال سابقه، يكي از معتبرترين مراكز تحصيلات عالي در استراليا به شمار مي رود. اين دانشگاه كه در ايالت كويينزلند استراليا (Queens Land) واقع شده است، بيش از ۲۶ هزار دانشجو دارد كه ۳۵۰۰ تن آنان از بيش از ۷۵ مليت سراسر جهان هستند. گريفيت داراي شش محوطه دانشگاهي است كه گولد گوست (Gold Goast)، لوگان (Logan) و مت گراوات (Mt Gravatt) سه محوطه مهم از اين محوطه هاست.
علاوه بر آن، گريفيت داراي بزرگ ترين مدرسه موسيقي استرالياست. (Queens Land Conservatorium) نيز است. همچنين قديمي ترين هنرستان ملي اين كشور كالج هنري كويينزلند است.
نظم ويژه دانشگاه، يكي از نشان هاي رسمي آن و لازمه عملكرد جدي در برنامه هاي گوناگون دانشگاهي است. تجهيز سيستم هاي كامپيوتري، تسهيلات چندرسانه اي و آزمايشگاه هاي مجهز همه و همه گواه پيشرفت هاي هر روزه اين دانشگاه هستند.
گريفيت نشان هاي افتخار بسياري را تاكنون براي داشتن سيستم آموزشي و پژوهشي در حد عالي دريافت كرده است!
رشته ها و دوره هاي آموزشي
گستردگي رشته هاي تحصيلي در گريفيت بسيار بوده و همه اين رشته ها از مقطع كارداني تا دكترا تدريس مي شود. اين دانشگاه در رشته هاي تجارت و جهانگردي، هنرهاي نمايشي، آموزش و پرورش، علوم پايه فناوري اطلاعات (It)- روان شناسي، حقوق، كليه رشته هاي مهندسي، علوم اجتماعي و انساني هر سال دانشجو مي پذيرد.
امكانات رفاهي
از نظر امكانات رفاهي بايد گفت كه دانشگاه گريفيت داراي شش محوطه دانشگاهي است و همه اين فضاها داراي كلاس هاي آموزشي درجه يك همراه با امكانات پژوهشي، كتابخانه و امكانات ورزشي هستند. سه تا از آنها در لوگان، گولد كوست و مت گراوات قرار دارند كه شهرهاي جنوب شرقي ايالت كويينزلند هستند.
در گولد كوست، لوگان، كالج هاي هنر و كنسرتوار گريفيت امكانات خوابگاهي چنداني وجود ندارد؛ اما در مت گراوات و ناتان امكانات خوبي هست كه شامل تلفن و دسترسي به كامپيوتر است.
شرايط پذيرش و شهريه
هزينه هاي زندگي از ۱۲ هزار دلار استراليا تا ۱۵ هزار دلار استراليا در سال برآورد شده است.
نخستين گام براي پذيرش در اين دانشگاه، پر كردن فرم پذيرش به صورت Online يا دستي است كه با پست فرستاده مي شود. اين فرم ها بايد به همراه مبلغ ۵۰ دلار براي دانشگاه فرستاده شود.
داشتن مدرك تافل با حداقل نمره ۵۰۰ و مدرك Ielts با نمره ۶ الزامي است. پس از بررسي مدارك، نتيجه به متقاضي اعلام شده و در صورت پذيرش او بايد براي انجام مراحل بعدي، يعني دريافت ويزاي دانشجويي ، بيمه پزشكي و... به سفارت استراليا در محل زندگي اش مراجعه كند.
بورسيه تحصيلي
بورسيه تحصيلي گريفيت از جمله پاداش هايي است كه به دانشجويان ممتاز تعلق مي گيرد. همچنين در ۳۱ اكتبر هر سال براي سال آينده به دانشجويان فوق ليسانس و دكتراي فلسفه بورسيه داده مي شود.
نشاني و شماره هاي تماس دانشگاه :
Brisbane Campuses
(Logan, Mt Gravatt, Nathan, QCGU)
Nathan Queensland 4111 Australia
Phone: +617 ۳۸۷۵ ۷۲۰۰
Fax: +617 ۳۸۷۵ ۵۲۸۰
Gold Coast Campus
PMB 50 Gold Coast Mail Centre
Queens land 9726 Australia
Phone: +617 ۵۵۵۲ ۸۸۱۹
Fax:+617 ۵۵۵۲ ۸۹۷۸
آدرس وب سايت وEmail دانشگاه: Website:
www.gu.edu.au
Email= guic@mail box.gu.edu.au
براي اطلاعات بيشتر درباره بورسيه تحصيلي به آدرس زير مراجعه كنيد:
Postgroduate schotarships Officer
Griffith university
Phon: +61-۷-۳۸۷۵۵۴۷۵
Fax: +61-۷-۳۸۷۵۳۸۸۵
E-mail: rhd- school @ or.gu.edu.au
Website:www.gu.edu.au/or/home.html
فرم هاي پرشده پذيرش را بسته به رشته مورد نظر به آدرس هاي زير بفرستيد:
Gold Coast Campus:
Griffith university
Private Mail bag 50
Gold Coast Mail Centre Q 9726
Australia
Logan Campus:
Griffith university Q 4114
Australia
005004.jpg
Mt Gravatt Campus:
Griffith university Q 4121
Australia
Nathan Campus:
Griffith university Q 4111
Australia
Queens Land College of Art:
P.O.Box 3370
South Bank Q 4101
Australia
QueensLand Conservatuarium:
P.O.Box 3428
South Brisbane Q 4101
Australia
مانا لقماني

دانشگاه هاي مورد تأييد وزارت علوم
دانشگاه هاي معتبر «استراليا»
الهام رضاخاني
- مراكز آموزش عالي گروه يك استراليا عبارتند از:
1- University Of Sydney
2- University of Melbourne.
3- Australian National university (ANU)
4- Queensland
5- Adelaide
6- western Australia
7- Tasmania
8- new South wales.
9- Wollongong.
10- Australian Defence Force Academy.(ADFA)
11- Monash university.
12- Royal Melbourne Institute Of Technology.(RMIT)
13- Griffith university.
14- James Cooke university of north Queensland.
15- Queensland university of Technology. (QUT)
16- South Australia.
17- The Flinders university OF South Australia.
18- Murdoch university.
19- Curtin university of Technology.
20- Macquarie university.
21- new England.
22- new Castle.
23- university Of Technology, Sydney.
24- Western Sydney, Haw Kesburg.
25- Western Sydney, Nepean.
26- Western Sydney, MaCarthur.
27- Ia Trobe university.
28- Deakin.
29- Swin burne university Of Technology.
30- Victoria university Of Technology.
دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي گروه دو:
1- University Of Canberra.
2- Charles stuat university.
3- Australia Catholic university.
4- Ballarat.
5- Central Queensland university.
6- Southern Queensland.
7- Edith Cowan university.
8- Northern Territory university.
9- Southern Cross university.
مدارك اخذ شده دانشگاه هاي گروه دو استراليا نيز ارزشيابي مي شود، اما تحصيل در دوره دكترا ترجيحاً در دانشگاه هاي گروه يك توصيه مي شود.

ستون شما
بلاتكليفي دانشجويان «الزهرا»
امسال دانشجويان نيمه حضوري علوم اجتماعي دانشگاه الزهرا(س)، به دليل تغيير زمان حذف و اضافه ترم سال تحصيلي را با تأخير شروع كردند. مشكلات ما به همين موضوع محدود نمي شود. مسئولان دانشگاه تعداد كمي واحد درسي را به دانشجويان ارائه مي دهند. حتي براي دانشجويان معدل بالا بيشتر از ۱۲-۱۰ واحد ندادند و به اين ترتيب دوره كارشناسي براي ما بيشتر از ۵ سال به طول خواهد انجاميد. مسئولان دانشگاه دليل اين كار را كمبود كلاس و استاد مطرح مي كنند، در حالي كه اين مشكل براي ساير رشته هاي دانشكده وجود ندارد.
اينجا دانشگاه است يا...؟
با سلام بر همه دست اندركاران دلسوز همشهري دانشجو.
ما جمعي از دانشجويان پيام نور واحد بروجرد هستيم كه با خواندن روزنامه شما، ترغيب شديم تا شرح حال دانشگاهمان را براي شما بنويسيم. ما با هزار اميد و آرزو در دانشگاه ثبت نام كرديم، ولي وقتي وارد دانشگاه شديم بهت زده شديم، چون به تنها چيزي كه شبيه نبود، دانشگاه بود.
دانشگاه در يك مجتمع ۶ كلاسه متعلق به كارخانه نساجي، به صورت اجاره اي روزگار خود را سپري مي كرد كه چندي پيش به دليل نياز كارخانه به ساختمان، پس گرفته شد و در يك ساختمان متروكه كوچك با سه كلاس تنگ و تاريك و فاقد امكانات بهداشتي كار خود را ادامه داد.
ساختمان اداري و آموزشي دانشگاه هم يك خانه قديمي دور افتاده در كوچه پس كوچه هاي بروجرد است كه دانشجويان براي ثبت نام در آغاز هر ترم مي بايست دو سه ساعت سرگردان در خيابان ها به دنبال آدرس به اصطلاح دانشگاه خود بگردند.
در دانشگاه ما اصلاً چيزي به نام آزمايشگاه، سالن ورزشي و... وجود ندارد و كتابخانه اي هم كه هست به مراتب فقيرتر از يك كتابخانه خانگي است. از مسئولان دانشگاه بايد پرسيد كه با اين اوضاع وخيم، چرا از ما شهريه دروس را با كلاس مي گيرند و هزينه خدمات آموزشي گزافي اخذ مي كنند.
اگر دانشگاه همه دروس را خودخوان اعلام كند و شهريه اي از ما نگيرد، ما هم نيازي به كلاس پيدا نمي كنيم و همان هزينه را صرف آموزشگاه هاي آزاد و تدريس خصوصي مي كنيم و دست كم آخر ترم سربلند مي شويم و به مدركمان مي رسيم و ديگر فكر نمي كنيم كه دانشگاهي داشته ايم.
جمعي از دانشجويان پيام نور
دانشجويان دانشگاه سيستان هنوز در نمازخانه مي خوابند
سال تحصيلي جديد در دانشگاه سيستان و بلوچستان در حالي ادامه دارد كه هنوز مشكل خوابگاهي تعداد زيادي از دانشجويان شبانه و روزانه حل نشده و اين دانشجويان در نمازخانه دانشگاه  به سر مي برند.
يكي از اين دانشجويان با انتقاد از بي توجهي مسئولان استاني و دانشگاهي نسبت به اين مسأله، در اين باره گفت: نمازخانه  مهندسي كه تعداد زيادي از دانشجويان را در خود جاي داده، از نظر بهداشتي وضعيت مناسبي ندارد، سر و صداي زياد و شلوغي محل، مشكلات زيادي را به وجود آورده است. يك دانشجوي رشته  رياضي نيز اظهار كرد: كلاسهاي ما روند خودش را طي مي كند و با آن كه حجم زيادي از كتابها تدريس شده است، ما به دليل شرايط نامساعد اسكان، توانايي درس خواندن نداريم.
نامه اي كه از سوي شخص وزير بي پاسخ مانده است
نامه اعتراض آميز ۷۰۰ دانشجوي دانشگاه باهنر كرمان درخصوص مشكلات صنفي رفاهي وشهريه هاي ورودي دانشگاه از سوي وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنان بي پاسخ مانده است.
كميته پيگيري وضعيت نامه دانشجويان دوره شبانه دانشگاه شهيد باهنر كرمان با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: نامه مزبور بيستم خرداد ماه گذشته به امضاي ۷۰۰ دانشجو رسيده و از سوي بسيج دانشجويي و شوراي مركزي انجمن علمي اين دانشگاه تأييد و چهار نسخه از آن به دفتر مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و وزارت علوم ارسال شده است. اما نامه ارسالي به وزارت علوم كه دوم تير ماه گذشته، رسيد و ثبت شده بود مفقود شده و علي رغم تلاش هاي فراوان در بايگاني وزارتخانه نيز پيدا نشده است.
كميته پيگيري وضعيت دانشجويان شبانه دانشگاه شهيد باهنر كرمان همچنين اعلام كرد: با توجه به نابساماني هاي موجود و افزايش مجدد شهريه هاي ورودي سال ۸۳ دوره شبانه و كمبود شديد خوابگاه حتي براي دانشجويان روزانه، لازم است براي پيگيري وضعيت اين گونه نامه ها تدابيري جدي به عمل آيد.
كاهش يك پنجمي بودجه سرانه دانشگاه شريف
بودجه سرانه دانشگاه صنعتي شريف براي هر دانشجو نسبت به سال هاي ،۵۷ ۵۸ به يك پنجم كاهش يافته است.
دكتر علي نقي مشايخي دبيركل انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف با بيان اين مطلب، گفت: بودجه سرانه دانشگاه براي هر دانشجو با احتساب قيمت هاي ثابت به يك چهارم تا يك پنجم سال ۵۷ و ۵۸ رسيده كه ادامه اين روند سبب از بين رفتن دانشگاه به عنوان يك نهاد ملي خواهد شد. دكتر مشايخي در دومين جشنواره كار آفرينان دانشگاه صنعتي شريف در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه صنعتي شريف در بدو تأسيس حدود چهارصدوهشتاد نفر دانشجو مي پذيرفت و اين در حالي است كه اين دانشگاه در سال گذشته به پذيرش ۱۸۰۰ دانشجو اقدام كرده است. به گزارش ايسنا وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آمار نادرستي كه از سوي برخي از رسانه ها درخصوص مهاجرت بيش از هشتاد درصد فارغ التحصيلان اين دانشگاه از كشور مطرح شده است اعلام كرد: آمار شش ماهه نخست سال ۸۳ نشان مي دهد كه ۲۰۹ نفر براي ادامه تحصيل از كشور خارج شده اند كه تنها ۷۴ نفر آنها از دانشگاه شريف بوده اند. دكتر مشايخي در خاتمه سخنان خود با ابراز خرسندي از برپايي جشنواره كارآفرينان، اين اقدام را گامي مهم در جهت تقويت و ارتقاي فرهنگ كارآفريني در كشور برشمرد.

با دانشگاها
دانشگاه تكنولوژي سيدني
«UTS» دانشگاه تكنولوژي سيدني، دانشگاه مدرن و در حال توسعه و پيشرو در ارايه سيستم آموزشي با كيفيت برتر و مرتبط با حرفه و بازار كار محسوب مي شود.
دانشگاه «UTS» سابقه طولاني و شهرت فراواني در نوآوري و برتري در امر آموزش در بسياري از رشته هاي تحصيلي دارد.
«UTS» به عنوان عضو اصلي «شبكه تكنولوژي استراليا» كه خود يك ائتلاف تصميم گيرنده شامل پنج دانشگاه برتر استراليا مي باشد، متعهد شده تا آموزش فارغ التحصيلان آماده كار را بر عهده گيرد و در حال حاضر بالاترين رقم استخدام كشور در ميان فارغ التحصيلان را به خود اختصاص مي دهد.
براساس تحقيقات و آمار به دست آمده، توسط شوراي شغلي و استخدامي استراليا در سال ۲۰۰۲ حدود ۸۰ درصد از فارغ التحصيلان رده اول دانشگاه «UTS» استخدام و مشغول به كار شده اند.
دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه «UTS» كه تعداد آنها به بيش از ۲۹۰۰۰ نفر مي رسد از ۱۰۹ كشور از سراسر جهان جذب اين دانشگاه شده اند. اين دانشجويان، دانشگاه «UTS» را براي تحصيل انتخاب مي كنند زيرا اين دانشگاه شرايط زير را به طور همزمان به دانشجويان ارائه مي دهد:
- آموزش دانشگاهي مرتبط با حرفه و نحوه ارايه شغلي رشته تحصيلي
- برتري در امر آموزش توسط اين دانشگاه
- تعدد و تنوع دوره ها و رشته هاي تحصيلي
- نتايج عالي فارغ التحصيلان
- تركيب چند فرهنگي دانشجويان
- امكانات و خدمات عالي دانشجويي
دانشجويان دوره دكتراي دانشگاه تهران راهي آلمان مي شوند
طبق قرارداد مبادله استاد و دانشجو ميان آلمان و ايران، تعدادي از دانشجويان دوره دكتراي دانشگاه تهران براي يك سفر علمي _ گردشي عازم آلمان مي شوند.
دكتر محمدتقي راهنمايي زمان دقيق اعزام اين دانشجويان را پاييز سال جاري اعلام كرد.
وي افزود: مدت زمان اين سفر ۲ هفته خواهد بود.
به گفته راهنمايي اين دانشجويان از نزديك با امور علمي و گردشگري آلمان آشنا خواهند شد.
چندي پيش نيز تعدادي از دانشجويان آلماني مشابه همين سفر را به ايران انجام داده و از نزديك با جاذبه هاي علمي و گردشگري و اكوتوريسم ايران در مناطقي چون گيلان، تالش، تهران، اصفهان، كاشان و يزد آشنا شدند.
جوانان لبناني و سوري بيشترين متقاضيان تحصيل در ايران
004995.jpg
در حال حاضر ۷۰۰ دانشجوي غيرايراني از ۴۱ كشور جهان در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور تحصيل مي كنند كه بيشترين تعداد آنها از كشورهاي لبنان و سوريه هستند.
دكتر ابوالقاسم اصفيا،  مدير كل اداره دانشجويان و دانش آموختگان داخل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين مطلب اظهار كرد: بيشتر متقاضيان خارجي از كشورهاي لبنان هستند. با اين حال، برخي از دانشجويان غيرايراني از كشورهاي اروپايي و حوزه خليج فارس نيز در بين آنها ديده مي شود.
وي ادامه داد: اين دسته از دانشجويان در حال حاضر به دو صورت بورسيه مي شوند. نوع الف يا بورسيه كامل كه دانشجو عليرغم دريافت كمك هزينه، از تسهيلات بيمه خدمات درماني، خوابگاه، بليت رفت و آمد رايگان و هزينه پايان نامه تحصيلي نيز برخوردار مي شود، ولي در بورسيه نوع ب، دانشجو از تسهيلات هزينه رايگان بليت رفت و برگشت، كمك هزينه تحصيلي و كمك هزينه پايان نامه تحصيلي برخوردار نمي شود.وي با بيان اينكه بودجه و اعتبار مربوط به پذيرش و تحصيل اين دانشجويان توسط يك رديف اعتباري از بودجه وزارت بهداشت پرداخت مي شود، گفت: ۱۳ دانشگاه علوم پزشكي كشور پذيراي اين دانشجويان هستند كه از جمله آنها مي توان به دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، ايران، شهيد بهشتي، مشهد، اصفهان، شيراز، قزوين، يزد، اهواز، بيرجند و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اشاره كرد.
بلاتكليفي دانشجويان بورسيه
وضعيت تحصيلي جمعي از دانشجويان بورسيه تحصيلات تكميلي وزارت بهداشت به دليل عدم معرفي وزارت امور خارجه براي اخذ ويزا، نامشخص است.
دكتر حميد اكبري، رئيس مركز امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تأييد اين خبر، در اين باره گفت: حدود دو ماه است كه وزارت امور خارجه، كار معرفي دانشجويان ما به سفارتخانه هاي مختلف را براي اخذ ويزا انجام نداده و دلايل توقف كار را نيز تا كنون طي هيچگونه نامه رسمي اعلام نكرده است.
وي با تأكيد بر بي اطلاعي از دلايل اين عمل وزارت امور خارجه، اظهار كرد: وزارت بهداشت كار معرفي دانشجويان به اداره بورس وزارت امور خارجه را انجام داده ولي تاكنون جوابي از اين وزارتخانه نگرفته است.
دكتر اكبري در ادامه تأكيد مي كند كه وزارت امور خارجه يا بايد در جهت معرفي دانشجويان به سفارتخانه ها اقدام كند و يا بايد طي نامه اي دلايل عدم معرفي دانشجويان را به وزارت بهداشت اعلام كند، ولي هنوز هيچيك از اين كارها را انجام نداده است. در حال حاضر، حدود ۵۰ دانشجوي بورسيه وزارت بهداشت به دليل نداشتن ويزا از ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارجي بازمانده اند و در عين حال، امكان اتمام مهلت پذيرش آنها نيز وجود دارد.

دانشجو
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |