يكشنبه ۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۵
سقوط فيدل
وقتي زمين خورد، محافظان و حاضران به سرعت دورش را گرفتند تا صحنه عجيب سقوط چريك پير به سرعت جاي خود را به ازدحام آدم هاي تعجب زده بدهد. آيا در اين سقوط نكته اي نهفته بود؟
020937.jpg
زمين خوردن رهبري كه 45 سال است در مسند قدرت قرار گرفته اقدام متعارفي نيست، اما وقتي فيدل كاسترو سه سال قبل پيش روي هزاران نفر آدم و زير آفتاب داغ بعد از ساعت ها سخنراني زمين خورد، اوضاع براي او خيلي وخيم تر از چهارشنبه گذشته بود كه پيش روي 30 هزار نفر آدم زمين خورد و شاهد گريه هاي آنها شد.
رهبر 78 ساله كوبا كه آشكارا به روزهاي بعد از خود مي نگرد، برادرش را كه در مسند فرماندهي نيروهاي نظامي به فرد دوم آخرين كشور كمونيستي دنيا تبديل شده، به عنوان جانشين خود پيشنهاد داده. او وقتي كه از جابرخاست حاضر نشد با آمبولانس محل سخنراني خود را ترك كند و در آخر شب، همه ديدند كه او با مرسدس بنز مشكي معروفش محل سخنراني را ترك كرد.
تلويزيون دولتي كوبا رهبر آن كشور را دقايقي بعد از حادثه نشان داد كه بي درد و آرام روي صندلي اش نشسته است، اما از پخش صحنه وقوع حادثه خودداري كرد. يك عكاس خبرگزاري آسوشيتدپرس كه در چند قدمي پير كمويست ها حاضر بود اتفاق را اينگونه گزارش كرده است: كاسترو پس از سخنراني در حال پايين آمدن از پله هاي چوبي بود كه پايش لغزيد و از سمت راست بدن به زمين خورد. در ابتدا زانو و ران كاسترو و سپس آرنج و بازوي او به زمين خورد.
اما به رغم گذشت سن و سال زيادي از اين همرزم چه گوارا، او توانست بعد از يك دقيقه در همان يونيفرم نظامي زيتوني مشهورش عرق ريزان به صحبت با مردم بنشيند و حتي آنها را بخنداند. من ابتدا از مردم كوبا خواهش مي كنم من را به خاطر هرگونه آزاري كه به دليل اين اتفاق ديده اند، ببخشند. احتمالا فيدل از آزارها چشم هاي گريان علاقه مندان خود را كه در جمع حاضر بودند، مدنظر داشت. اين مردم افرادي  هستند كه در ادامه برنامه موسيقي كه به درخواست كاسترو ادامه يافت آهنگ زنده باد فيدل را ايستاده از حفظ و با شور و هيجان آواز خواندند. فيدل بعد دوباره به مردم آرامش داد و گفت: من هر آنچه را از دستم بربيايد انجام خواهم دادكه هرچه زودتر بهبود پيدا كنم، اما شما مي بينيد من هنوز مي توانم صحبت كنم و كارهايم را انجام بدهم. كاسترو با حواس جمع به حضور خبرنگاران، عكاس ها و دوربين هاي فيلمبرداري در زمان واقعه اشاره كرد و گفت: رسانه هاي بين المللي صحنه را ضبط كرده اند و حتما فردا من روي صفحه اول روزنامه ها خواهم بود.
اين واقعه در مقايسه با اتفاقي كه سه سال قبل افتاد و كاسترو به مزاح آن را اشانتيون تشييع جنازه خود خواند چندان نمودي نداشت. غش كردن فيدل كاسترو در سال 2001 اقليت كوبايي ضدكاسترو را كه در ميامي در آمريكا زندگي مي كنند، بسيار اميدوار كرده بود كه فيدل سلامتي خود را به سرعت از دست مي دهد و آنها مرتب شايعه هايي را در مورد بيماري هاي كاسترو پخش مي كنند.
حادثه مجروح شدن فيدل كاسترو روز چهارشنبه در سانتا كلارا و پس از سخنراني او در يك جشن فارغ التحصيلي دانشجويان هنر در موزه مائو زولوم كه به حفظ يادگارهاي چه گوارا اختصاص يافته است، اتفاق افتاد.

دريك دهكده دركانادا طبيعي است كه مردي 80 فرزند و 30
همسر داشته باشد
در جست و جوي شوهر
020928.jpg
به رغم اينكه تعدد زوج ها در كانادا ممنوع است، بسياري از دختران آمريكايي به شهرهايي مانند آريزونا، كلرادو، بريتيش كلمبيا و باونتي فول در آمريكا و كانادا مي روند تا در خانواده هايي كه از يك مرد و چند همسر تشكيل شده اند، عضو شوند. معني ساده تر اين جمله به مسافرت رفتن دخترها براي شوهر پيدا كردن است.
تردد اين دختران جوان آمريكايي در مرز بين دو كشور به حدي افزايش يافته است كه يك افسر پليس كانادا به اسم كارول اندرسون از اين عمل جلوگيري مي كند. خانم اندرسون مي گويد: من از صدور اجازه تردد به اين افراد جلوگيري كردم، چون آنها مسافر نبودند بلكه مي خواستند ازدواج كنند. در قوانين مهاجرت كانادا هيچ قانوني وجود ندارد كه به موجب آن زن ها براي چند همسري بتوانند به اين كشور مهاجرت كنند. در واقع قانون با اين عمل مخالف است.
به رغم درست بودن حرف هاي خانم اندرسون به عنوان يك افسر پليس هنوز كسي در شهر باونتي فول كانادا به دليل چند همسري دستگير نشده است. جامعه چند همسري بادش فول در دامنه كوه هاي ايست كوتني، در دره كرستون در نزديكي هاي مرز آمريكا واقع شده است. چند همسري آقايان در اين جامعه نه تنها قسمتي از اعتقادات مذهبي آنهاست، بلكه به قسمتي عادي از زندگي روزمره شان بدل شده است. در اين دهكده بزرگ اگر يك مرد تا 30 همسر و 80 فرزند داشته باشد امري غير طبيعي نيست و اگر دختري با مردي كه همسن پدر بزرگش است ازدواج كند مرتكب عمل ناپسند يا عجيبي نشده است. مردم اين دهكده عقايد مذهبي عجيبي دارند كه برخي از آنها اصولا كفرآميز است. آنها معتقدند هر قدر كه تعداد بچه هاي يك مرد افزايش بيابد، احتمال ورود وي به ساحت قدس الهي و رستگار شدن و حتي تبديل شدن او به خدا افزايش مي يابد. حكمران اين دهكده كه وينستون بلك مر نام دارد به گفته اولين همسرش، داراي 26 زوجه ديگر و حدود 80 فرزند است. او مسوول خانواده هاي دهكده است و بايد به اين امر كه همسران مردها فرمانبر، مطيع و رام باشند نظارت كند. در اين دهكده  مردها حكمفرمايي مي كنند و زن ها حق اعتراض به قدرت مردها را ندارند. جامعه چند همسري قسمتي از كليساي اصولگراي عيسي مسيح قديسان امروز است و در منطقه بريتيش كلمبيا قدمتي 50 ساله و حتي بيشتر دارد. سابقه تاريخي اين جامعه به جامعه مورمون در شهر يوتاه برمي گردد كه در سال 1890 چند همسري را مجاز اعلام كرد، اما با اعمال قدرت نهادهاي دولتي و به زندان انداختن پيروان آن، اين گرايش ممنوع اعلام شد. عده اي از علاقه مندان جدي چند همسري به صحرا رفتند و در جايي در مرز آريزونا- يوتا محلي را بنيانگذاري كردند كه بعدها كلرادو نام گرفت.
يك گروه ديگر از اين افراد به كانادا رفتند و يك جامعه چند همسري را در جايي كه امروزه كاردستون در ايالت آلبرتا نام دارد، بنيان گذاشتند. اما وقتي مقامات دولتي كانادا چند همسري را عملي مجرمانه خواندند، اين پديده از شهر كاردستون برچيده شد، اما مدت كوتاهي از جنگ جهاني دوم نگذشته بود كه عده كوچكي از چند همسرهاي متعصب كاردستون را ترك كردند تا جامعه خود را در ناحيه بريتيش كلمبيا دوباره تشكيل بدهند. آنها پول و امكانات لازم را به يك ده دور بردند كه در آينده باونتي فول نام گرفت و روابط خانوادگي و اجتماعي جدي بين اين جماعت با منشاء اصلي بنيادگرايان مورمون در كلرادو برقرار شد.
امروزه شهر كلرادو با جمعيتي 10 هزار نفره مركز چند همسري در آمريكاست اما به گفته يك مامور پليس سوءاستفاده جنسي و زناي با محارم در اين شهر وجود دارد. ران بارتون در اين مورد مي گويد: اگر يك مرد بالغ با يك دختر 13 ساله رابطه داشته باشد، به نظر خودش مرتكب سوء استفاده جنسي نشده است بلكه با وي ازدواج كرده است! اما يك مدافع چند همسري معتقد است حرف بارتون درست نيست. به گفته خانم  هاناگارتز: اگر كسي شكايت نكند، حرف بارتون محلي از اعراب ندارد. اگر كسي اذيت نمي شود و اعتراضي ندارد، اصلا پليس چرا بايد دخالت كند. اما بارتون پاسخ مي دهد: خب، اين روال عادي اداري در پليس يوتا است و فكر مي كنم جنايت بي قرباني محسوب مي شود. بارتون مي افزايد: اهالي كلرادو معتقدند كه كسي را اذيت نمي كنند و كسي آزار نمي بيند. در حالي كه اين موضوع غلط است. قوانيني در جامعه آمريكا وجود دارد كه از زن هاي جوان حمايت كند و هيچ كس براي دخترهاي كلرادو و استاندارد جديدي تعريف نكرده است و نمي توان آنچه را كه طبق قانون جرم تلقي مي شود، ناديده گرفت.
البته قانون ها عمدتا ناديده گرفته مي شوند.

چارچوب
ماسك جورج بوش
020943.jpg
هفته گذشته، اتفاقي جالب در ميان اخبار آمريكا منتشر شد. داستان اينگونه بود كه مردي شب هنگام ماسك جورج بوش به سر كرد و وارد شعبه بانك كامرس شد. او از صندوقدار تقاضاي پول كرد و كارمند بيچاره هم از شدت ترس دخل بانك را خالي كرد. سارق گريخت و مساله به گوش پليس ايالت پنسيلوانيا رسيد. ماموران در محل حاضر شدند و پس از بررسي فيلم دوربين هاي مداربسته به اين نتيجه رسيدند كه دزد مردي سياهپوست بوده است كه سعي داشته با استفاده از كلاه اسكي، دستكش و ماسك، پليس را در شناسايي اش ناكام گذارد. خالي از لطف نيست كه به عكس دوربين مدار بسته فروشگاه توجه كنيد.

سرقلم
اسناد محرمانه چيني سيا
معمولا با گذشت چند دهه برخي سازمان هاي اطلاعاتي اسناد سوخته خود را منتشر مي كنند. اگرچه اين مدارك از نظر استراتژيك اهميت زيادي ندارند اما مطالعه آنها بسيار هيجان انگيز است. هفته قبل سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا، مجموعه اي از اسناد طبقه بندي شده خود را درباره چين منتشر كرد. يكي از زواياي جالب اين گنجينه، برآوردهاي اطلاعاتي - ملي است كه در دوره 30  ساله حاكميت مائو تهيه شده است. در اين مطالب اسراري از روابط مخفي آمريكا، شوروي سابق و تايوان در شبكه انقلاب چين افشا شده.
در يكي از سندها كه در سال 1950 نوشته شده است دقيقا كمي قبل از وارد شدن چين به جنگ كره چنين آمده است كه؛ نيروهاي چيني علاوه بر متوقف كردن نيروهاي سازمان ملل، قادرند آنها را مجبور به عقب نشيني به مناطق جنوبي كنند.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
مشتري ناراضي
020931.jpg
آمريكا- خدمات پس از فروش كالاها يكي از مهم ترين عوامل جذب مشتري است كه در كشورهاي توسعه يافته مورد توجه مشتريان است و در برخي مواقع اهميتش از خود كالا نيز بيشتر مي  شود و اما بشنويد از يك جوان كشتي گير كه از اين خدمات دل خوشي نداشته است. جيس پرلا 22 ساله پس از خريداري يك دستگاه تلفن خراب و دريافت ضعيف خدمات پس از فروش فروشگاه، با حالتي عصباني به آنجا رفت و با شكستن دستگاه هاي تلفن، 20 هزار دلار صدمه به صاحبان فروشگاه وارد كرد. البته اين رفتار نسنجيده موجب شد تا وي به 60 روز حبس محكوم شود.
بهترين و بدترين براي خوابيدن 
طي يك تحقيق علمي بهترين شهر و بدترين شهر آمريكا براي يك خواب راحت معرفي شدند. شهر ميني پليس، بهترين محل براي افرادي كه به دنبال يك خواب راحت هستند معرفي شد و دترويت نيز بدترين محل براي چرت زدن و خوابيدن! دانشمندان با توجه به رابطه اي كه بين خشنودي و خواب وجود دارد، ميني پليس را بهترين محل خوابيدن مي  دانند.نرخ پايين طلاق و بيكاري و رفت و آمدهاي كوتاه شهري از عواملي است كه ميني پليس را به عنوان شهر خواب انتخاب كرد.
قاچاق تخم پرنده 
020958.jpg
استراليا- در استراليا هم انگار هيچ اتفاقي نمي  افتد جز دستگيري قاچاقچيان حيوانات. ماموران گمرك فرودگاه سيدني كه پيش از اين هم از آنجا شنيده بوديم، دو مسافر را به خاطر قاچاق تخم طوطي دستگير كردند. يكي از اين مسافران كه با پروازي از آفريقاي جنوبي به سيدني آمده بود در حالي دستگير شد كه سه عدد از 9 عدد تخم طوطي را كه درداخل جيب هاي شلوارش جاسازي كرده بود، شكسته بود. مسافر 57 ساله ديگري هم كه در حال خارج كردن 24 عدد تخم طوطي از استراليا بود دستگير شد كه البته 22 عدد از آنها شكسته بود. هفته گذشته نيز ماموران گمرك در فرودگاه سيدني بسته هاي حاوي مارمولك، لاك پشت و ديگر جانوران را توقيف كردند. ظاهرا جز قاچاق حيوانات در استراليا هيچ چيز ديگري براي قاچاق وجود ندارد!
جايزه براي دانشمند ايراني 
فيروز نادري، دانشمند ايراني تباري كه در ناسا مشغول به كار است، جايزه امسال بنياد ليبرال ايتاليا را دريافت كرد. اين جايزه با همكاري شهر پالرمو، مركز استان سيسيل همه ساله به شخصيتي كه در زمينه توسعه ارزش هاي اخلاقي، سياسي و فرهنگي فعاليت چشمگيري انجام داده باشد اهدا مي شود. فيروز نادري يكي از طراحان مريخ پيماي اسپيريت و اپرچونيتي است. به عقيده فيروز نادري، در فضا برخلاف كره زمين مرزي وجود ندارد و منظومه ها با آرامش در حركت هستند. او مي گويد: نگاه به آرامش فضا احساس اعتماد و همبستگي را القاء مي كند.

اشكوب
ممنوعيت مور
ان دمند يك شبكه تلويزيوني كابلي آمريكا كه قرار بود فيلم جنجالي و ضد بوش فارنهايت 11/9 را يك روز پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكا نشان دهد، از تصميم خود صرفنظر كرد. اين شبكه نگراني هاي قانوني و تجاري را دليل اين اقدام خود خواند. مايكل مور كارگردان فيلم فارنهايت 11/9 كه به تازگي دي وي دي فيلم خود را به بازار عرضه كرده است، قصد داشت تا پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكا فيلم خود را در تلويزيون نيز به نمايش بگذارد. هفته گذشته اعلام شده بود به زودي قراردادي بين مور و شركت تلويزيوني ان دمند، بسته خواهد شد كه براساس آن برنامه هايي به نام برنامه ويژه مايكل مور پيش از انتخابات اجرا مي شود. قرار بود اين برنامه ويژه شامل نمايش فيلم فارنهايت 11/9 و مصاحبه با هنرمندان مشهور و فعال سياسي باشد. برنامه هاي شركت ان دمند در ازاي پرداخت مبلغي براي 28 ميليون خانواده آمريكايي، يا يك چهارم كل خانواده هاي اين كشور پخش مي شود. مور گفت قصد دارد به خاطر نقض قرارداد به مراجع قضائي شكايت كند. وي معتقد است دليل ان دمند براي صرفنظر از پخش فيلم او، فشارهايي است كه از طرف جمهوريخواهان بلندپايه به اين شبكه تلويزيوني وارد شده است.

زاويه ديد
حدود 40 درصد از آلبانيايي ها هيچ آدرسي ندارند
مقصد: آلباني، در قهوه اي!
020934.jpg
فرستادن نامه و پيدا كردن خانه يك دوست در آلباني به سختي نبرد با اژدهاست. علت اين مشكل چيزي نيست جز بي نام بودن خيابان هاي اين كشور.
يكي از شهروندان تيرانا پايتخت آلباني براي توضيح آدرس منزلش مي گويد: من در ساختمان سبزي زندگي مي كنم. شهروند ديگري مي گويد: خانه من مقابل ساختمان بزرگ قهوه اي رنگي است كه پشت نانوايي قرار دارد. بنا به گفته يكي از مسوولان شهر، حدود 40 درصد از مردم آلباني آدرس ندارند.
منتور كاكيا، كارشناس جامعه شناسي مي گويد: اگر نانوايي تعطيل شود يا صاحب مغازه شغلش را تغيير دهد يا حتي اگر بعد از بارندگي طولاني  رنگ ساختمان خاكستري شود، تكليف چيست؟ دكتر سروت لوهجا پزشك بخش اورژانس بيمارستان تيرانا مي   گويد: بيشتر ساكنان شهرهاي بزرگ آلباني نمي دانند كجا زندگي مي   كنند. محله ها هيچ نامي ندارند و ساختمان ها هم شماره گذاري نشده است. چگونه مي   شود به مردم در موارد اضطراري كمك رساني كرد، زماني كه چند دقيقه تشريح محل سكونت بيمار به طول مي انجامد. به تازگي دولت دستور داده است تا به اين وضعيت سروسامان داده شود، اما به نظر مي رسد كه اين برنامه بيشتر به انديشه اي خيالي مي ماند تا طرحي قابل اجرا.
شهر جنوبي زيروكاسترا، محل تولد كمونيست مشهور آلبانيايي، انور هوژ است. هم حزبي هاي اين مرد، پس از مرگ او تصميم گرفتند نامش را روي ميدان اصلي شهر بگذارند. در مقابل اين اقدام، جناح راست شوراي شهر تهديد كرد كه اگر نام اين مرد كه ديكتاتوري مخوف و رواني بود بر تابلوها نوشته شود، شورش و قيام مردم، شهر را ويران خواهد كرد. در شهر مركزي لوشنيا هم گفت وگو بر سر نام خيابان ها با صندلي بازي پرتاب صندلي پايان يافت و سه نماينده مجروح به بيمارستان منتقل شدند. مسوولان خونسرد آلباني بر اين باورند كه بخش عظيمي از اين مشكل به افزايش بي رويه مهاجرت روستاييان به شهرها مربوط مي شود كه در چند سال اخير رخ داده است. حضور مهاجران موجب شده است كه ساخت و سازهاي بدون ضابطه اي در شهر صورت بگيرد و بسياري از اماكن از نظر قانوني وجهه اي نداشته باشند. آلباني تلاش مي كند تا به اتحاديه اروپا بپيوندد، ولي اتحاديه هنوز با عضويت اين كشور موافقت نكرده است. يكي از شروط، آن است كه آلباني بايد نظام آدرس دهي را در تمام كشورش پياده كند. به نظر مي آيد اين شرط منطقي است زيرا يك آلبانيايي چگونه مي تواند به اروپا بينديشد، زماني كه نمي داند خود در كجا زندگي مي كند.

دكه
شاهزاده دست بسته 
020940.jpg
حلقه مفقوده بين 11 سپتامبر و عراق پيدا شد.
پرنس هاري، دست بسته از ساختمان بيرون آورده مي شود. او اواسط شب با يك خبرنگار درگير شده بود و اكنون تيتر اول تمام روزنامه هاي 22 اكتبر انگليس است. گزارش اول ميامي هرالد با تيتر بسياري از طرفداران بوش معتقدند عراق سلاح كشتار جمعي داشت به بررسي وضعيت انتخاباتي جورج بوش پرداخته است. مطلب اول روزنامه عرب نيوز هم به گفت وگوهاي ايران و اتحاديه اروپا بر سر سوخت هسته اي مربوط مي شود. اصابت گلوله به دو برادر در مدرسه اي در ايالات متحده، گزارش تصويري روزنامه سان را به خود اختصاص داده است.
020955.jpg
020952.jpg
020949.jpg
020946.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |