اجتماع باغ هاي قجري در نياوران
نمايشگاهي از كارهاي مرمتي باغ هاي ايراني كه توسط دفتر فني موزه ها انجام شده است، از روز چهارشنبه 29 مهر در مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران برپا شد. در اين نمايشگاه تاريخچه، وجه تسميه، نظام آبياري و كاشت، عناصر تشكيل دهنده، پوشش گياهي و نظام فضايي و هندسي باغ هاي فتح آباد كرمان، شازده ماهان، چهلستون اصفهان، فين كاشان، نياوران، باغچه جوق ماكو، اكبريه بيرجند و دلگشاي شيراز معرفي خواهد شد.هر يك از اين باغ ها، توسط اعضاي دفتر فني موزه ها يا تحت نظارت آنها بررسي شده اند و اكنون در مرحله هاي متفاوتي از طراحي و اجرا قرار دارد.فاز 1 و 2 طراحي باغ چهلستون پايان يافته و طرح مرمتي باغ شازده ماهان در حال اجراست. باغ فتح آباد كرمان نيز كه در حال حاضر فاقد هرگونه گياه است و به صورت متروكه درآمده، در مرحله طراحي و مطالعات اوليه قرار دارد.باغچه جوق ماكو، باغ اكبريه بيرجند و باغ دلگشاي شيراز نيز در مرحله مطالعاتي قرار دارد. اسناد، عكس ها و اطلاعات هر يك از اين مراحل مطالعاتي يا اجرايي در موزه نياوران به نمايش درآمده است.
قاليچه مسروقه پيدا و به نمايش گذاشته شد
سارق كيست؟
|
|
زماني كه كاركنان موزه در تاريخ 30 شهريور امسال در جريان بازگرداندن فرش هاي تاريخي از نمايشگاهي كه در محل آمفي تئاتر موزه برپا شده بود، متوجه مفقود شدن يك تخته فرش تاريخي شدند، تصور نمي كردند كه فرش مذكور به سرقت رفته است. پس از 48 ساعت اين خبر به نيروي انتظامي رسيد و پس از گذشتن چند روز يك تلفن ناشناس خبر داد كه اين فرش تاريخي در زير كيوسكي در جنوب ساختمان موزه پنهان شده است. بالاخره اين فرش كه به جا مانده از سال 1307 است، كشف شد. قرار بود كه در روز چهارشنبه اين فرش با حضور خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها به نمايش گذاشته شود كه اين تصميم مقامات بلافاصله مورد بازبيني قرار گرفت. اين فرش در حضور مقامات فرهنگي موزه و امنيتي منطقه به نمايش گذاشته شد. آنچه كه از اخبار برمي آيد، دست داشتن برخي از كاركنان موزه در به سرقت رفتن آن قابل پيش بيني است.اين فرش كه در راور كرمان و در ابعاد 24/1 در 03/2 متر و به صورت نامتقارن بافته شده، يكي از نفيس ترين قاليچه هاي بجا مانده از دوران پهلوي است. اين قاليچه تاريخي با نقشه درختي بته داربندي و 60رج گره و مواد بافت آن پشم و نخ و جنس تار و پود آن نخ است
پيش به سوي ويراني
در حالي كه ثبت آثار تاريخي در فهرست آثار ملي، طبق قانون، موانع جدي در زمينه تخريب و تعرض به آن اثر ايجاد مي كند اما از زمان تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تحولات جديد در ساختار استاني و تعويق تشكيل شوراي جديد ثبت آثار ملي، روند ثبت ميراث فرهنگي به يك دهم آمار ثبتي سال گذشته كاهش يافته است.
با وجود آنكه در حال حاضر شورا اقدامات لازم را جهت ثبت پرونده هاي ارسالي از استان ها انجام مي دهد، اما سامان نگرفتن اين شورا موجب كاهش تعداد ثبت آثار تاريخي شده، چرا كه واحدهاي استاني نيز در نتيجه اين تغيير و تحولات قرار گرفته و تاكنون در سال جاري تعداد پرونده هاي پيشنهادي استان ها براي ثبت سير نزولي يافته است.
از سويي ديگر، تخريب آثار و بناهاي تاريخي در نقاط مختلف كشور همچنان ادامه دارد. به گونه اي كه خانه شعاع السلطنه، به دليل همين بي برنامگي، از سوي مالك آن كاملا تخريب شده و اثري از آن باقي نمانده است.
همچنين روستاهاي تاريخي نيز از اين تعرض ها در امان نمانده اند و ساخت وسازهاي غيراصولي، هويت روستاهاي تاريخي را دچار نقصان خواهد كرد. اين در حالي است كه سيد حسين مرعشي از برنامه هاي بلندمدت سخن به ميان مي آورد و بيشتر با نگاهي عجولانه سعي در جلب توجه همگان دارد. او اخيرا در مشهد از برنامه هاي بلندپروازانه سازمان مطبوعش خبر داد و اعلام كرد كه طي سال هاي آينده ايران، به كشوري توريستي تبديل خواهد شد. اما واقعيت اين است كه زنگ خطر براي تمام آثار تاريخي كشورمان به صدا درآمده و بر اثر اهمال سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري، اقدام جدي در جهت حفظ آثار صورت نمي گيرد.