دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۶ - Oct 25, 2004
دعاي روز دهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اجعَلنيِ فِيهِ مِنَ المُتَوَكِّلينَ عَلَيكَ وَ اجعَلنيِ فِيهِ مِنَ الفآئِزيِنَ لَدَيكَ وَاجعَلنِي فِيهِ مِنَ المقُرَبِينَ اِلَيكَ بِاِحسانِكَ ياغايَهَ الطّالِبينَ.
اي خدا مرا در اين روز از آنان كه «در تمام امور» بر تو توكل كنند و نزد تو فوز و سعادت يابند و از مقربان درگاه تو باشند قرار ده به حق احسانت اي منتهاي آرزوي طالبان.
امروز با حافظ
واندرين كار، دل خويش به دريا فكنم
ديده دريا كنم و صبر به صحرا فكنم
كاتش اندر گنه آدم و حوا فكنم
از دل تنگ گنهكار برآرم آهي
«المنار» ده ميليون بيننده دارد
ايرنا: روزنامه  واشنگتن  تايمز نوشت : ۱۰ ميليون  نفر هر شب  برنامه هاي  ضد آمريكايي  المنار، شبكه  تلويزيوني  ماهواره اي  حزب الله  را تماشا مي كنند.
به نوشته  واشنگتن  تايمز ۱۰ ميليون  نفر از مردم  جهان  برنامه هاي  المنار، يك  شبكه  تلويزيوني  ماهواره اي  حزب الله  را كه  از بمب گذاران  انتحاري  (شهادت طلب ) تجليل  مي كند، نيروهاي  آمريكايي  را به  جنايت  عليه  بشريت  متهم  مي نمايد و مجسمه  آزادي  را با چاقويي  كه  از آن خون  مي چكد نشان  مي دهد، تماشا مي كنند.
واشنگتن  تايمز نوشت : علاوه  بر آن ، آنها همچنين  فراخوان  روشني  را براي مسلح  شدن  عليه  نيروهاي  آمريكايي  در عراق  و نيروهاي  اسرائيلي  مي شنوند. يك  فيلم  ويديويي  اجساد سربازان  آمريكايي  را كه  در كنار يكديگر قراردارند نشان  مي دهد و اين  شعار همه  اين  صحنه هاست  كه  مرگ  بر مادر تروريسم .
آمريكا، ارتشي  از نيروهاي  متجاوز اشغالگر، بيهوده  تهديد مي كند: هيچ  چيز بجز اسلحه  و بمبگذاران   انتحاري  باقي  نمي ماند.
اين  روزنامه  در گزارش  خود كه  به  قلم  شارون  بهن  نوشته  شده  افزود: وزارت  امور خارجه  آمريكا از مدت ها قبل اين  شبكه  مستقر در لبنان  را كه  توسط حزب الله  لبنان  تاسيس  شده  و اداره  مي شود، يك  سازمان  تروريستي  تلقي كرده  است .
گرگ  سوليوان  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا گفت : ما همواره  درباره  برنامه ها و محتواي  آن در المنار، تعصب  ضد يهودي  آن ، تحريك  خشونت  از جمله  حمايت  از شورش  در عراق  و حمايت  از اقدامات  تروريستي  عليه  آمريكا و اسرائيل  عميقاً نگران  بوده ايم .
واشنگتن  تايمز افزود: مخاطبان  اين  شبكه  عمدتا شيعه  هستند، اما برد آن گسترده  است .
به  گفته  استيو استالينسكي  مدير اجرايي  انستيتو تحقيقات رسانه هاي  خاورميانه ، المنار را مسلماناني  در مسافت هاي  بسيار دورتر مانند آرژانتين ، كانادا و اروپا هم  تماشا مي كنند.
جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا غالبا در اين شبكه همراه  با آريل  شارون  نخست وزير اسرائيل  نشان  داده  مي شود. براي  مثال ، آقاي  بوش  و آقاي  شارون  به عنوان  دو طرف  يك  سكه  و با كلمات  دو چهره ، يك  تروريسم  بر روي  صفحه  تلويزيون  ديده  مي شوند.
واشنگتن تايمز به  نقل  از آوي  جوريش  كه  دو سال  در زمينه  اين  شبكه  تحقيق كرده  است ، نوشت : المنار پس  از شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، بيشترين  ميزان  محبوبيت  را در غزه  و كرانه  باختري  دارد و داراي  خبرنگاراني  در فرانسه ، بلژيك ، عراق ، كوزوو، كويت ، مراكش ، سرزمين هاي فلسطيني ، روسيه ، تركيه ، سوريه  و آمريكاست .
جوريش  گفت : اين  شبكه ، بازوي  تبليغاتي  حزب  الله  است  و بازتاب  عقيدتي اين  سازمان  به  شمار مي رود و دولت  آمريكا بايد اقدام  عليه  هر گروهي  كه  با المنار و حزب  الله  همكاري  مي كند را مورد ملاحظه  قرار دهد.

نخستين جشنواره كتاب كودك و نوجوان برگزار مي شود
اولين جشنواره كتاب كودك و نوجوان با گذشت دو سال از تصميم گيري براي برگزاري آن، بالاخره در بهمن ماه سال جاري در كرمان برگزار مي شود.
سيدعلي كاشفي خوانساري، مسئول بخش كميته فرهنگي اين جشنواره درباره چگونگي برگزاري جشنواره كتاب كودك و نوجوان به خبرگزاري فارس گفت: كرمان تجربه يك دوره برگزاري جشنواره فيلم كودك و نوجوان و همچنين برگزاري يك دوره از جشنواره تئاتر كودك را در كارنامه خود دارد، اما جشنواره تئاتر چند سالي است كه برگزار نمي شود. در سال ۱۳۸۱ استاندار كرمان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تفاهم نامه اي را در خصوص برگزاري جشنواره كتاب كودك در كرمان امضا كردند. مقامات محلي نيز بخشي از بودجه جشنواره را تقبل كردند اما جشنواره كتاب كودك سال گذشته به دليل زلزله بم در كرمان برگزار نشد.
وي در ادامه با اشاره به رقابتي بودن جشنواره كتاب توضيح داد: از آنجا كه اين جشنواره سال اول خود را سپري مي كند به همين دليل بيشترين كار آن برگزاري نمايشگاه كتاب و فروش كتاب هاي مرتبط با كودك و نوجوان است و در حاشيه جشنواره نشست هاي علمي نيز برگزار مي شود.

آيين هاي نمايشي و موسيقايي رمضان در تالار وحدت
در چهارمين و پنجمين روز از جشنواره هنري قرآن در بخش نمايشي و آوايي رمضان نواهايي از مراسم ويژه ايام اين ماه مبارك از مناطق دزفول، بوشهر،  مهاباد، بلوچستان، اراك، نائين، خراسان و شيروان به اجرا درمي آيد.
بنابر گزارش روابط عمومي جشنواره هنري قرآن، در اين برنامه موسيقي ويژه  ماه رمضان همچون نقاره زني،  قنبر خواني، دهل و دف زني سحر، شيپور و كرنا و بوق زني سحر، صوفي نامه خواني و كلام خواني، دوبيتي خواني، دخيل بنو، دمدم سحري و تعزيه معرفي مي گردد. در مناطق ايران بر اثر تفكر و باورداشتهاي قومي، منطقه اي براي بيدارسازي مؤمنين به هنگام سحر و اعلام زمان افطار مراسم ويژه اي اجرا مي شود. همچنين حكايتهاي مذهبي به شرح زندگاني،  داوري ها و سيره امام (ع) مي پردازد كه در قالبي آهنگين توسط هنرمندان چه با ساز و چه بدون ساز بيان مي شود.نمايش تعزيه يكي از اصيل ترين آئين  هاي نمايشي ايران است كه در تمامي جهان شناخته شده است.
بخش آوايي و نمايشي جشنواره هنري قرآن تا تاريخ ۱۰ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در تالار وحدت ادامه دارد و بازديد از اين برنامه ها براي عموم علاقه مندان رايگان است.

برگي از تاريخ
بپاخيزي اشكانيان و اخراج اسكندريان از ايران
۲۵ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۴۹ پيش از ميلاد درشهر شوش ميان دولت ايران و رئيس هيأت اعزامي اتحاديه يونانيان معاهده اي امضاء شد كه به موجب آن اين اتحاديه حاكميت ايران بر قبرس را به رسميت شناخت و قول به انحلال اتحاديه «دلوس» داد و در عوض دولت ايران پذيرفت كه به شهرهاي يوناني زبان آسياي صغير (شهرهاي ساحل غربي تركيه امروز، و در آن زمان معروف به ايوني كه زبان فارسي واژه يونان را از آن ساخته است) استقلال داخلي بدهد به اين شرط كه ماليات مقرر را بپردازند و در صورت نياز براي ايران كشتي بسازند و برحسب جمعيت خود سرباز بدهند. در ۱۳۱۸ هجري (۱۹۳۹ ميلادي) چند هفته پس از آغاز جنگ جهاني دوم كه اخبار پيروزي هاي آلمان گوش فلك را كر كرده بود، دكتر احمد متين دفتري كه شهرت هواداري از آلمان داشت نخست وزير ايران شد. در سال ۱۹۵۲ انگليسي ها كه در ايران و مصر و چند نقطه ديگر با اعتراض و مقاومت رو به رو شده بودند بار ديگر حزب محافظه كار را بر سر كار آوردند و وينستون چرچيل نخست وزير اين كشور شد و وعده مبارزه با ملي شدن نفت ايران را به مردم انگلستان داد. درسال ۱۳۴۰ هجري (۱۹۶۱ميلادي) نام دولتمرد بزرگ و ايران دوست، امير كبير (ميرزا تقي خان)، بر سد كرج گذاشته شد.
اينك برگ امروز:مورخاني كه روي تاريخ ايران باستان كار كرده اند در اين كه ارشك (اشك يكم) حكمران خراسان كوشش پيگير خود را از اكتبر سال ۲۵۶ پيش از ميلاد براي نجات ايران از دست جانشينان اسكندر آغاز كرده بود متفق القولند و دو مورخ آمريكايي ساندرسون و لامبرتون در سال ۱۹۰۰ ميلادي آغاز اين تلاش را ۲۵ اكتبر آن سال (۲۵۶ پيش از ميلاد) اعلام داشتند. اسكندر مقدوني پس از فتح ايران، هر شهر ميهن ما را به يك حكمران محلي سپرده بود و سلوكي ها، جانشينان اسكندر در ايران، كه در انتاكيه (ساحل شرقي مديترانه) و سلوكيه (واقع در غرب دجله) مي نشستند نظارت دقيقي بر نقاط دور دست به ويژه خراسان نمي توانستند داشته باشند، به علاوه، از آغاز دهه ۲۶۰ پيش از ميلاد ميان آنان و جانشينان اسكندر در مصر دشمني شديد پديد آمده بود. در خاك اصلي يونان هم مقدوني ها با بپاخيزي هاي محلي رو به رو بودند.از سوي ديگر رومي ها داشتند قدرت مي گرفتند، ولي توجه رومي ها در آن زمان، عمدتاً معطوف به كارتاژي ها (شمال آفريقا) بود كه از قدرت دريايي چشمگير برخوردار بودند و شبه جزيره ايتاليا را تهديد مي كردند و در اين وضعيت، ارشك از طايفه ايراني پارت -يكي از سه طايفه آرين هاي جنوبي كه به فلات ايران مهاجرت كرده بودند - كه افراد آن در خراسان (از شرق درياي مازندران يا درياي گرگان به سمت شرق از جمله منطقه دامغان) مي زيستند تصميم به نجات و احياي دولت واحد ايران گرفت و با حكمرانان مناطق مجاور (تاجيكستان امروز، سيستان و...) تماس گرفت و آنان را همفكر خود ساخت و در زماني كوتاه همه خراسان را زير يك پرچم متحد گرد آورد و روابط اين منطقه را با سلوكي ها كه درگير استقلال طلبي شهرهاي آسياي صغير بودند قطع كرد و شهر «نسا» را ساخت كه به نام او «اشك آباد» (عشق آباد) خوانده مي شود. وي سپس گرگان، مازندران و نواحي اطراف آنها را آزاد كرد و در جنگ سال ۲۵۰ پيش از ميلاد بر سلوكي ها پيروز شد و شهر صد دروازه (دامغان) را نامزد پايتختي ايران كرد. پس از وي برادرش «تيرداد» كه عنوان اشك دوم بر خود گذاشت در همين شهر در مراسمي كه بر پا شده بود برجاي او نشست و افتخار احياء دولت مستقل و واحد ايران را با شكست دادن سلوكي ها نصيب خود ساخت و از اين زمان به بعد، مورخان اين دودمان را «اشكانيان» خوانده اند.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
نه صدايم، نه گلوگاه
ترانه ي ترنم شده ام تنها
نه! نمي دانم كيستم يا چه مي گويم
در طلب توام تنها
گابريل زئيد _ ترجمه فريده حسن زاده

پاسخ به پرسش پزشكي
كمر درد مزمن، طول عمر
چرا زنان و برخي از مردان عمر بيشتري مي كنند؟ دكتر روزنفلد: به دلايل بسيار از جمله نداشتن استرس، نداشتن درگيري و كار سخت و خطرناك، نكشيدن سيگار، مصرف نكردن الكل، از دست ندادن هشت ساعت خواب خوب در شبانه روز، مصرف ميوه و سبزي بيشتر و نوشيدن آب كافي و گرفتن آفتاب، وارد نكردن غذاي بيش از نياز بدن به آن و...
دكتر روزنفلد همچنين در پاسخ به اين سئوال يك برنامه نويس كامپيوتر كه كمردرد مزمن او از چيست؟ گفته است كه به احتمال زياد از نامناسب بودن صندلي و ارتفاع ميز كار. اين وضعيت در بسياري از پشت ميزنشينان و به ويژه تايپيست ها و كساني كه كارشان با كامپيوتر است ديده مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تعبير مصريان از دمكراسي
درخواست صدها سياستمدار، روزنامه نگار، نويسنده و استاد مصري به محدود شدن رياست جمهوري مصر به دو دوره و پافشاري بر اين خواست خود از خبرهاي مهم ديروز جهان بود. اين گروه (تا ديروز) ششصد و پنجاه نفري ترديد كرده اند كه حسني مبارك رئيس جمهوري مصر بخواهد در اكتبر سال آينده جاي خود را به ديگري بدهد. وي كه يك ژنرال هوايي بود پس از سال ها معاونت انور سادات، پس از ترور او، از ۲۳ سال پيش بر مصر حكومت مي كند و سخني هم از كنار رفتنش به ميان نمي آورد.
اين معترضان جانشين شدن پسر ۴۱ ساله وي، جمال، را هم به صورتي كه پدرش معرفي كند و تنها نامزد جناح حاكم باشد نمي پذيرند و مي گويند كه جمال هم مي تواند در رديف ساير نامزدها قرار گيرد و انتخاب او بسته به نظر اكثريت مردم مصر خواهد بود. معترضان اعلام كرده اند كه چهار دوره رياست جمهوري حسني مبارك كه شهرت روابط تنگاتنگ با آمريكا را بر دوش مي كشد از طريق انتخاباتي نظير رفراندم (بله يا نه) انجام شده كه مغاير دمكراسي اصيل است. به علاوه، دمكراسي براي فراهم ساختن فرصت هاي برابر براي اعضاي جامعه برقرار مي شود و رئيس جمهور شدن هم يكي از اين فرصت هاست كه اگر تأمين نشود آسيب بزرگي به همه كشور خواهد بود و به محروم شدن جامعه از افراد بهتر خود خواهد انجاميد. معترضان در بيانيه مفصل خود، رياست جمهوري بيش از دو دوره را نوعي سلطنت مي دانند كه در اين صورت معنا ندارد يك كشور «جمهوري» خوانده شود.
پوزش خواهي از پدر ملت، پس از هفت سال!
اگر روزنامه هاي دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۴ را مرور كنيد پر از شرح مبارزات دكتر «كنت كائوندا» است كه براي كسب استقلال وطن خود زامبيا از استعمار انگلستان تلاش مي كرد. مبارزات دكتر كائوندا المثناي مبارزات گاندي در هند بود و رنگ خشونت نداشت. انگلستان زامبيا را رودزياي جنوبي مي ناميد. بالاخره اين كشور در روزي چون پريروز در سال ۱۹۶۴ استقلال يافت و زامبيايي ها كائوندا را پدر ملت خواندند و به سمت رئيس كشور برگزيدند و او از «صفر» شروع كرد و سازمان هاي دولتي را به وجود آورد و قوانين و ضوابط را پيشنويس كرد و...
كائوندا پس از كنار رفتن از امور دولتي هم مراقب اوضاع بود تا طفلي را كه به وجود آورده پيش از رسيدن به سن بلوغ از دست نرود و در اين راستا در سال ۱۹۹۷ به رئيس جمهوري وقت هشدار داد كه زير دوربين اوست و دارد اختلاس مي كند و بهتر است كه پول ها را به خزانه بازگرداند كه رئيس جمهوري او را متهم به طرح توطئه كودتا كرد و به زندان افكند. كائوندا كه انتظار اين را نداشت دست به اعتصاب غذا زد، زامبيايي ها رئيس جمهور را تهديد كردند و زندان كائوندا به حبس خانگي تبديل شد و پس از تغيير رئيس جمهور، دادستان تازه از كائوندا رفع اتهام كرد ولي به خاطر زندان و حبس خانگي از او عذرخواهي نشد، تا پريروز كه رئيس جمهوري زامبيا به مناسبت چهل ساله شدن استقلال كشور، از پدر ملت كه اينك ۸۰ ساله است پوزش خواست و قول داد كه تعقيب قضايي رئيس جمهوري سابق به اتهام ۴۱ ميليون دلار اختلاس را دنبال خواهد كرد و اين اقدام «خبر روز» روزنامه هاي اروپا و آفريقا قرار گرفت كه نوشته اند چرا پوزش خواهي تا اين حد به تعويق افتاده بود؟

نگارستان
004755.jpg
ويلم دكونينگ
«زن شماره يك» - ۱۹۵۳/ رنگ روغن روي بوم- ۱۴۹ط۱۷۴ سانتي متر ‎/ موزه هنر/ پيتزبورگ
گرچه ويلم دكونينگ نخستين چهره اي نبود كه طي دهه ۱۹۴۰ توجه همگان را جلب كرد، ولي چهره اصلي تاريخ اكسپرسيونيسم انتزاعي است. او تا سال ۱۹۴۰ يك پيكرنگار و تك چهره ساز بود كه پژوهش هاي او درباره افراد واقع در محيط، شباهتي به نقاشي هاي جاكومتي داشت. هنگامي كه دست به نقاشي انتزاعي زد، تركيب هاي او ابتدا يادآور كارهاي پيكاسو از زاويه ديد گوركي بود. اما در اوايل دهه ۱۹۴۰ اين تركيب هاي خميده هنوز همراه با نشانه هايي از تركيب هاي ارگانيك يا زيست واره اي با خطوط گوشه دار و شكننده عرضه مي شد كه توان مندي پرتحرك تصاوير را بيشتر مي كرد.از سال ۱۹۵۰ او روايت شخصي خود از اكسپرسيونيسم انتزاعي را به وجود آورد كه با آثار پيش از خود تفاوت داشت. به اين ترتيب به عنوان يكي از پيام آوران روش هاي نو، سبكي به شدت در هم فشرده از بيان پديد آورد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
پيرترين فضانورد جهان
منچستر: سرريچارد برانسون ۴ سال زودتر از موعد مقرر براي پدرش هديه تولد ۹۰ سالگي خريداري كرد. اين هديه زودهنگام، بليت رفت و برگشت به فضا است.
در حال حاضر پدر برانسون ۸۶ ساله است و چهار سال ديگر در صورت سفر به فضا عنوان پيرترين فضانورد جهان را به خود اختصاص خواهد داد.
قرار است در سال ،۲۰۰۸ برانسون ميليونر، موشكي به فضا بفرستد كه افراد علاقه مند قادر خواهند بود با پرداخت ۱۱۵ هزار پوند، در اين پرواز سه ساعته حضور داشته باشند.
تاكنون بيش از ۷ هزار نفر براي حضور در اين پرواز ثبت نام كرده اند.
كتك كاري در داخل مترو
واشنگتن: اقدام پليس متروي آمريكا در مورد دستگيري يك خانم باردار موجي از جنجال و هياهو در رسانه هاي اين كشور به راه انداخته است.
هنگامي كه اين خانم (كه ۷ ماهه باردار است) داخل مترو در حين صحبت با تلفن همراه خود، الفاظ زشتي را به زبان آورد، از سوي يكي از مأموران پليس تذكر دريافت كرد. اما خانم بي ادب به جاي عذرخواهي از پليس او را با بدترين الفاظ خطاب قرار داد و به همين دليل پليس مجبور شد وي را دستگير كند.
البته اين پايان ماجرا نبود چون اين خانم به مقاومت پرداخت و مأمور مجبور شد او را روي زمين بخواباند تا به دستش دستبند بزند.
حالا كه خانم باردار از بازداشت آزاد شده است قصد دارد عليه پليس شكايت كند. البته آزمايشات پزشكان نشان داد كه جنين وي، كاملاً سالم است.
تصاوير دلخراش روي پاكت سيگار
بروكسل: اتحاديه اروپا از كشورهاي اين قاره خواسته است با چاپ تصاوير دلخراش روي پاكت هاي سيگار، افراد سيگاري را تشويق به ترك سيگار نمايند.
در حال حاضر كليه شركت هاي توليد كننده سيگار در اتحاديه اروپا موظف هستند حداقل يك سوم سطح پاكت را به پيام هاي هشدار دهنده اختصاص دهند.
اين تصاوير دلخراش مربوط به افرادي است كه به دليل سيگار كشيدن دچار سرطان شده اند. هر سال ۶۵۰ هزار نفر در اتحاديه اروپا به دليل سيگار كشيدن جان خود را از دست مي دهند كه ۱۵ درصد مجموع مرگ ها و ۲۵ درصد مرگ هاي سرطاني را شامل مي شود.
شهادت عليه شوهر
لندن: مردي كه پسر بيمار خود را به قتل رسانده تا زمان برگزاري دادگاه حق ديدار و صحبت كردن با همسرش را ندارد.
پسربچه ۱۰ ساله اين خانواده از يك بيماري ژنتيكي بسيار نادر رنج مي برد به همين دليل پزشكان قادر به تشخيص و يا درمان اين بيماري نبودند.
به همين دليل پدر ۳۷ ساله اين بچه تصميم گرفت او را به قتل برساند تا فرزندش بيش از اين رنج نكشد. وي سرانجام، فرزند بيمار خود را با بالش خفه كرد.
با توجه به اينكه مادر پسر بچه شاهد صحنه قتل بود، قاضي پرونده دستور داده است تا از ديدار قاتل با همسرش جلوگيري شود چون مادر بايد در دادگاه عليه شوهرش شهادت دهد و ديدار آن دو ممكن است او را در تصميمش به ترديد بياندازد.
اهداي جايزه به رانندگان
سنگاپور: دولت سنگاپور براي تشويق رانندگان به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، جوايز نقدي و غير نقدي براي شهروندان منضبط در نظر خواهد گرفت.
براساس اعلام دولت رانندگاني كه در حين رانندگي به ديگران راه بدهند، با فاصله  مناسب قبل از تغيير جهت رهنما بزنند و از يكديگر با تكان دادن دست و سر تشكر كنند جوايز نقدي و غير نقدي نفيسي دريافت خواهند كرد.
قرار است يك گروه ويژه رفتار رانندگان را در خيابان ها و بزرگراه ها زير نظر بگيرد و شماره وسيله نقليه رانندگان منضبط را براي اهداي جوايز يادداشت كنند.
نتيجه قانون جديد
دوبلين: كشور ايرلند از خردادماه سال جاري سيگار كشيدن در اماكن عمومي اين كشور را ممنوع اعلام كرد. از زمان اجراي اين محدوديت تاكنون، ۷ هزار نفر سيگار را ترك كرده  اند و ۱۰ هزار نفر نيز تعداد سيگارهايي را كه هر روز مي كشيدند، كاهش داده اند.
پيش بيني مي شود كه اين روند تداوم داشته باشد.
ميهمان ناخوانده
جرجيا: چندي پيش يك خانم ۵۴ ساله در آمريكا براي سپري كردن تعطيلات خود به كشور يونان سفر كرد. هنگامي كه وي پس از ۲۰ روز به وطن بازگشت با صحنه عجيبي مواجه شد چون يك خانم ديگر، منزل وي را اشغال كرده بود.
فرد اشغالگر حتي رنگ ديوارها را تغيير داده و عكس هاي خود را جايگزين تابلوهاي آويزان شده در منزل كرده بود. در واقع وي تمام دكوراسيون خانه را به سليقه خود تغيير داده بود. گويي كه اين خانه را خريداري كرده است.
خانم اشغالگر هم اكنون در زندان بسر مي برد و چون با خود سلاح حمل مي كرد در صورت مجرم شناخته شدن ممكن است به ۲۰ سال زندان محكوم شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۱ دقيقه

گل و گياه
داوودي
004752.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Yvonne Arnoud
خانواده: COMPOSITAE
واريته اي دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵-۶۰ سانتي متر است گلهاي ارغواني مايل به قرمز آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |