دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۶ - Oct 25, 2004
اعتراف پنتاگون به گسترش مقاومت در عراق
004761.jpg
برخي  منابع  پنتاگون  اعلام  كردند شورش  ها و حملات  بر ضد نيروهاي  اشغالگر در عراق  به  شدت  در حال  گسترش  است  و شبه  نظاميان  به  نيروي  رزمي  بزرگي  تبديل  شده اند.
به  گزارش  ايرنا به نقل از شبكه  خبري  سي  ان ان، برخي  از شورشيان  و عراقي  هايي  كه  با نيروهاي  اشغالگر كشورشان  مي جنگند فقط در روزهاي  خاصي  با نيروهاي  اشغالگر درگير مي شوند و در بقيه  ايام  به  كارهاي  روزمره  خود مشغول  هستند.
بنابراين گزارش نيروهاي  مقاومت  شايد نتوانند نيروهاي  خارجي  تحت  رهبري  آمريكا را شكست دهند اما آنها همچنان  مي كوشند اشغالگران  را در جنگ  چريكي  نامنظم  خود در خيابان ها و كوچه هاي  عراق  زمين  گير كنند.
بيش از ۵۰ سرباز عراقي به قتل رسيدند
نيروي عراقي مخالف حكومت اين كشور ديروز در يكي از خونبارترين عمليات ۴۹ سرباز گارد ملي عراق را كشتند. به گزارش خبرگزاري هاي داخلي و خارجي اين افراد پس از پايان دوران آموزشي خود براي گذراندن مرخصي به جنوب عراق در حال سفر بودند كه مهاجمان با قرار دادن يك پايگاه ايست و بازرسي جعلي آنها را از ميني بوس ها خارج كرده و پس از آنكه وا داشته اند تا اين سربازان بر روي زمين دراز بكشند همگي را به قتل رساندند.
اين واقعه در نزديكي شهر بعقوبه و در مسير بين شهرهاي بدره و غزانيه صورت گرفت. از سوي ديگر به گفته منابع پليس عراق در پي حمله انتحاري روز شنبه عليه يك آكادمي پليس در غرب عراق يك تن كشته و ۴۷ نفر زخمي شدند. هفت عراقي ديگر نيز ديروز بر اثر دو انفجار جداگانه در نزديكي شهر بعقوبه عراق زخمي شدند كه شش تن از آنان از اعضاي گارد ملي عراق بودند.
ديروز همچنين خبر قتل نخستين ديپلمات آمريكايي در عراق توسط رسانه ها و خبرگزاري هاي جهان مخابره شد. ادسيتز  كارمند دفتر امنيت ديپلماتيك وزارت خارجه آمريكا حوالي ساعت ۵ بامداد ديروز بر اثر اصابت يك گلوله خمپاره به كمپ ويكتوري كه مركز فرماندهي نيروهاي زمين ائتلاف تحت رهبري آمريكاست به قتل رسيد. در اين حادثه يك سرباز آمريكايي نيز مجروح شد در شهر سامرا نيز بر اثر درگيري نيروي هاي پليس با مهاجمان دو نوجوان عراقي به قتل رسيدند و يك منبع پزشكي در كربلا نيز اعلام كرد كه افراد مسلح ناشناس ديروز با تيراندازي به سوي مسلم الطاني نماينده آيت الله حسين صدر وي را در شمال كربلا ترور كردند. در همين شهر به گفته پليس كربلا افراد ناشناس با حمله به يك فروشگاه فروش لوح هاي فشرده آن را منفجر كردند و در نزديكي شهر كركوك نيز پليس يك جسد بدون سر را كه لباس كار بر تن داشت از رودخانه دجله بيرون آورد.
بر اساس آخرين خبرهاي دريافتي شامگاه ديروز انفجار مهيبي بغداد را لرزاند . از ميزان تلفات و خسارتهاي اين انفجار هنوز خبري مخابره نشده است.
آغاز عمليات تفتيش در شهرك صدر
پليس عراق ديروز اعلام كرد كه پس از گذشت سه روز از خاتمه مهلت ده روزه براي تحويل سلاح در شهرك صدر نيروهاي آمريكايي و عراقي عمليات جست و جو و تفتيش سلاح در اين منطقه را آغاز كردند.
عمليات در فلوجه
ديروز همچنين هواپيماهاي جنگي آمريكا مواضعي در شهر فلوجه را كه گمان مي رفت شبه نظاميان وابسته به گروه زرقاوي در آن حضور دارند، هدف حمله قرار دادند. بر اثر اين حادثه پنج غيرنظامي كشته شدند. اين عمليات در حالي صورت مي گيرد كه يك روز پيش از آن اياد علاوي نخست وزير موقت عراق اعلام كرده بود كه دولتش در پي توسل به گزينه هاي سياسي براي پايان بحران در فلوجه است. وي به شبكه خبري فاكس نيوز آمريكا گفته بود ما قبل از تهاجم به دنبال راه هاي سياسي هستيم و اگر نتيجه نداد به زور متوسل خواهيم شد.
به موازات اين حملات مقتدا صدر با صدور بيانيه اي خطاب به رهبران سني مخالف اشغال آمريكا در شهر فلوجه گفت وي آماده است به آنها كمك كند تا ميان مبارزه يا توسل به گفت و  گو براي پايان دادن به رويارويي با دولت موقت عراق و آمريكايي ها يكي را برگزينند.
تغيير نام گروه زرقاوي
به گزارش خبرگزاري ها گروه ابومصعب الزرقاوي موسوم به توحيد و جهاد پس از اعلام رسمي بيعت با شبكه القاعده و بن لادن نام خود را تغيير داد. خبرگزاري فارس نام جديد اين گروه را سازمان جهاد القاعده در عراق عنوان كرد اما ايرنا اين نام را به پايگاه جهاد در سرزمين رافدين (عراق) ترجمه كرده است. نام عربي گروه مذكور قاعدات الجهاد في بلاد الواحذين است.
نكاتي از پيش نويس اوليه
بيانيه شرم الشيخ
در پيش  نويس  اوليه  بيانيه  پاياني  كنفرانس  بين المللي  شرم الشيخ  كه قرار است  يك  ماه  ديگر برگزار شود جدول  زمانبندي  براي  خروج  نيروهاي  اشغالگر از اين  كشور و تاريخي  براي  انتخابات  آينده  عراق  در نظر گرفته  نشده  است . به گزارش خبرگزاري فرانسه ،در اين  پيش  نويس  اوليه  به  علاوه  بر احترام  به حاكميت  و تماميت  ارضي  عراق  تأكيد شده  و درخواست  شده  است  كه  روند سياسي  كه  در قطعنامه  هزارو پانصد و چهل  و شش  سازمان  ملل  متحد پيش بيني  شده  است  دنبال  شود و پايان  يابد. در اين  پيش  نويس  اوليه  بيانيه  شرم الشيخ  به  علاوه  بر اهميت  نقش  سازمان ملل  در روند سياسي  كنوني  عراق  تأكيد شده  و از كشورهاي  همسايه  خواسته  شده  است  تا به  شدت  مرزهاي  خود را كنترل  و از هر گونه  رخنه  تروريست ها جلوگيري  كنند.
در اين  طرح  به  صورت  مبهم  به  بازسازي  عراق  نيز اشاره  شده  است . پيش نويس مذكور ديروز در اختيار كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس قرار گرفت.
ساير خبرها
* روزنامه واشنگتن پست ديروز با انتشار خبري مبني بر اينكه مقامات اطلاعاتي آمريكا بازداشت شدگان در عراق را براي بازجويي به خارج از اين كشور منتقل كرده اند، تصريح كرد اين اقدام نقض قوانين بين المللي است.
* حازم شعلان وزير دفاع عراق، ديروز در مصاحبه با روزنامه الزمان چاپ اين كشور، ليبي را به مداخله نظامي در امور داخلي اين كشور ازطريق كمك هاي مادي به طرف هاي عراقي مستقر در سوريه متهم كرد.
* روزنامه البيان ديروز در مقاله اي نوشت: به نظر مي رسد انتخابات عمومي عراق كه ماه ژانويه برگزار مي شود باعث نگراني رژيم هاي عرب منطقه كه حكومت هاي غيرمردمي دارند شده و آنها تمايل دارند چنين روند دموكراتيك كه آينده آنها را تهديد مي كنند، برگزار نشود.
* آيت ا... سيستاني بار ديگر ضمن برخورد احتياط آميز با نظام انتخاباتي عراق بر لزوم شركت شيعيان در انتخابات مذكور تأكيد كرد.

سولانا: اسرائيل بايد از تمامي سرزمين هاي اشغالي خارج شود
004764.jpg
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: «عقب نشيني اسراييل از نوار غزه بايد اولين گام در خروج كامل از سرزمين هاي فلسطيني باشد. »
به گزارش خبرگزاري فارس، خاوير سولانا در مصاحبه اي با هفته نامه اشپيگل كه ديروز منتشر شد، گفت: گرچه آريل شارون نخست وزير اسراييل در نظر دارد با عقب نشيني از نوار غزه به تعهدات خود در قبال نقشه راه عمل كند اما او بايد همچنين متعهد شود كه عقب نشيني از نوار غزه اولين گام وي براي عقب نشيني كامل از سرزمين هاي اشغالي خواهد بود. وي تصريح كرد: اگر شارون تصور مي كند عقب نشيني از نوار غزه كافي است و با اين كار صلح به طور خودكار به سرزمين هاي فلسطيني بازخواهد گشت، اتحاديه اروپا از طرح وي حمايت نخواهد كرد.
پيتر هانسن ، مدير آژانس  كمك  به  آوارگان  فلسطيني  در سازمان  ملل  متحد، نيز ديروز هشدار داد بيم  آن مي رود كه  مقامات  اسراييل  پس  از اجراي  طرح  يكجانبه  آريل  شارون  نخست  وزير، براي  خروج  از نوار غزه  درسال  آينده  ميلادي ، بيش  ازپيش  اين  منطقه  را منزوي  كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از بيت  المقدس ، پيتر هانسن  در مصاحبه  با اين  خبرگزاري  با تاكيد بر اين كه  نوار غزه  همچنان  منطقه اي  بسته  است و ساكنان  آن هنوز هم  نمي توانند با دنياي  خارج  تماس  داشته  باشند هشدارداد ممكن  است  اين  منطقه  بيش  ازپيش  منزوي  شود.
اين  مقام  بين  المللي  خاطرنشان  كرد اوضاع  انساني  در نوار غزه  روزبه روز وخيمتر مي شود بنابراين  بايد كمكهاي  بين  المللي  به  آوارگان  فلسطيني  را افزايش  داد.
مقامات  اسرائيل  اعلام  كرده اند قصد دارند پس  از خروج  ارتش  از نوار غزه همچنان  كنترل  مرزهاي  اين  منطقه  را دردست  داشته  باشند و بازهم  از ورود كارگران  فلسطيني  از اين  منطقه  پرجمعيت  حدود يك  ميليون  و سيصد هزارنفر به  اسرائيل  جلوگيري  كنند.
در همين حال، كابينه  اسراييل ديروز قانون پرداخت غرامت به شهرك نشيناني را كه بر اساس طرح عقب نشيني شارون از غزه متحمل خساراتي مي شوند، تصويب كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين قانون با ۱۳ راي موافق و شش راي مخالف تصويب شد و قدرت بيشتري را به آريل شارون، نخست وزير اسراييل براي پيشبرد طرحش داد. شارون سه شنبه  هفته  جاري با رويارويي مهمي در پارلمان اسراييل در خصوص طرح عقب نشيني اش روبروست.
در اين قانون كه ديروز به تصويب رسيد، دستورالعمل هايي براي پرداخت غرامت به شهرك نشيناني كه خانه ها و اموالشان را رها مي كنند، تعيين شد.
شارون پيش از برگزاري اين جلسه تهديد كرده بود هر يك از وزيران كه به اين لايحه راي مخالف دهد بركنار خواهد كرد.

پيروزي قطعي كرزاي در انتخابات افغانستان
004758.jpg
سخنگوي ستاد مبارزات انتخاباتي حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان ديروز اعلام كرد كرزاي اكثريت آراي موردنياز براي پيروزي قطعي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان را بدست آورده است و اكنون منتظر اعلام نتايج رسمي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، اين سخنگو گفت: ما اكثريت آراء را بدست آورده ايم.
در همين حال تازه ترين آمار از آراء شمارش شده حاكيست كرزاي تاكنون چهار ميليون و يكصد و پنج هزار و صد و بيست و دو رأي از ۱/۹۲ درصد آراء شمارش شده را به خود اختصاص داده است.وي افزود: اين دقيقاً همان چيزي است كه ما مي خواستيم، اما منتظر تأييد نهايي اين آمار هستيم و اميدواريم نتايج رسمي و نهايي انتخابات حوالي ظهر دوشنبه اعلام شود.
خليق احمد معاون مطبوعاتي ستاد انتخاباتي كرزاي نيز گفت: كرزاي اكنون اكثريت به علاوه يك آرا را بدست آورده است و ما منتظر مي مانيم تا زماني كه صد در صد آراء شمارش شد جشن پيروزي برگزار كنيم.
از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه از كابل گزارش داد: «سيدحميد نوري» سخنگوي رسمي يونس قانوني ديروز يكشنبه اعلام كرد: وزير سابق آموزش و پرورش افغانستان به پيروزي حامد كرزاي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان اذعان دارد.وي در ادامه گفت، يونس قانوني در راستاي احترام به اراده ملت و استناد به ارقامي كه اعلام شده معتقد است با وجود تقلبها و تحريفاتي كه در مسير انتخابات رخ داد، كرزاي باز هم اكثريت آرا را به دست آورده است و وي پيروز اين دوره از رقابتها شده است و ما اين مسئله را قبول مي كنيم.

نوام چامسكي: بوش برنده انتخابات آمريكاست
نوام چامسكي تحليلگر برجسته آمريكايي در گفتگو با راديو آلمان با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري اين كشور بوش را برنده انتخابات خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر «نوام چامسكي» تحليلگر و منتقد سياست خارجي آمريكا در خصوص انتخابات آتي رياست جمهوري در اين كشور گفت: براساس شرايط كنوني پيش بيني مي شود همانند انتخاباتهاي گذشته حتي نيمي از واجدين شرايط شركت در انتخابات به پاي صندوقهاي راي نروند.
مطالعه بر روي افرادي كه در انتخابات شركت نمي كنند نشان مي دهد كه كساني كه به ساختارهاي اجتماعي بيش از همه چيز توجه دارند بدون آنكه توجهي به تبليغات و سخنان پيرامون انتخابات داشته باشند ترجيح مي دهند كه در آن شركت نكنند.
اين تحليلگر آمريكايي در پاسخ به اينكه برنده انتخابات آتي رياست جمهوري اين كشور چه كسي خواهد بود، گفت: من گمان مي كنم كه بوش برنده انتخابات بوده و بار ديگر بر مسند قدرت تكيه بزند.چامسكي با بيان اين نكته كه تفاوتهاي زيادي ميان دو كانديداي اصلي انتخابات رياست جمهوري آمريكا وجود دارد، افزود: من بطور شخصي با سياستهاي «جان كري» كانديداي دمكرات انتخابات آتي رياست جمهوري آمريكا مخالف بوده و به هيچ وجه آنها را باور ندارم.
تغييرات دولت آمريكا در صورت انتخاب مجدد بوش
در همين حال مطبوعات آمريكا اعلام كرده اند در صورت انتخاب مجدد بوش به عنوان رئيس جمهور آمريكا، كاندوليزارايس مشاور امنيت ملي جانشين دونالد رامسفلد وزير دفاع خواهد شد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نوشته روزنامه جنگ، پل ولفوويتز معاون دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا، به جاي كاندوليزا رايس در سمت مشاور امنيت ملي بوش قرار مي گيرد.
به گفته منابع آگاه، جان دانفورت، نماينده آمريكا در سازمان ملل نيز جانشين كالين پاول، وزير امور خارجه خواهد شد.
در اين گزارش پيش بيني شده كه بوش در صورت انتخابش براي دور دوم، تغييرات گسترده و مهمي در كابينه خواهد داد.
كري: من جنگ را بهتر از بوش هدايت مي كنم
004767.jpg
در همين حال جان كري، بوش را متهم كرد كه مي خواهد با صحبت از تروريسم رأي دهندگان را بترساند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان كري نامزد دموكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، در جمع هوادارانش در كلورادو اظهار داشت: جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا به اسامه بن لادن اجازه داد تا از در پشتي فرار كند.
كري با رد ادعاي بوش مبني بر اين كه تنها وي مي تواند مانع حملات تروريستي آينده به آمريكا شود، بيان داشت: رئيس جمهور به بن لادن اجازه داد تا در سال ۲۰۰۱ از افغانستان فرار كند. وي در ادامه افزود: رئيس جمهور به سراسر كشور مي رود تا مردم را بترساند. او فقط درباره يك چيز صحبت مي كند تروريسم و جنگ عليه تروريسم و امنيت ملي. من آماده اين جنگ هستم، زيرا جنگ را از بوش بهتر هدايت مي كنم. كري خاطرنشان كرد: شما براي اميدهايتان رأي دهيد، نه هراسي كه بوش مي خواهد شما احساس كنيد. از سوي ديگر، جورج بوش نامزد جمهوري خواهان در انتخابات آمريكا، سوار بر هلي كوپتر تفنگداران دريايي آمريكا بر فراز مناطق ايالت فلوريدا كه چهار سال پيش وي را به كاخ سفيد هدايت كرد، پرواز كرد.
وي با مسخره كردن كري درباره انتقادهايش از بوش درباره عراق گفت: سناتور كري بعد از رأي دادن به استفاده از زور عليه صدام و درست خواندن تصميم حمله به عراق، اكنون مي گويد كه اين جنگ اشتباه بوده است. به نظر مي رسد كه سناتور كري از زمان شكل گيري موضعش در جريان رقابت ها، آن چيزها را فراموش كرده است. وي در ادامه افزود: اگر شما خطرات واقعي جهان بعد از ۱۱ سپتامبر را نبينيد، نمي توانيد مردم آمريكا را به يك پيروزي قاطع برسانيد.

رفع تشويش
خبرنگار همشهري از بيروت :ادم ايرلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اشاره به سفر اخير عمرسليمان رئيس سازمان امنيت مصر به آمريكا گفت: دولت مصر آماده است مرزهاي مشترك غزه و مصر را با بهره گيري از توان نظاميان خود مراقبت كرده  و از قاچاق اسلحه به غزه توسط فلسطينيان جلوگيري بعمل آورد.
وي كه از بازگوكردن مضمون گفت و گوهاي عمرسليمان با مقامات آمريكايي شانه خالي مي كرد افزود اين مطلب بطور رسمي توسط عمرسليمان به مسئولين آمريكايي منتقل شده است.ايرلي همچنين به نقش مهم و برجسته مصر در مسائل خاورميانه اشاره كرده و عملكرد اين كشور براي گسترش امنيت و آرامش در خاورميانه را ستوده است. روز جاري حسني مبارك رئيس جمهور مصر براي گفت و گو با شاه عبدالله درباره مسائل عراق و فلسطين راهي بندر عقبه خواهد شد. پيش بيني مي شود او در اين گفت و گوها به موضوع عقب نشيني يكطرفه از غزه خواهد پرداخت و درباره مرحله بعد از عقب نشيني با پادشاه اردن به مشورت خواهد پرداخت.عمر سليمان از چهره هاي فعال مصر در معادله خاورميانه همواره تلاش مي كند ارتباط مستحكم و قوي با گروه هاي فلسطيني برقرار كند و از ديگر سو از رهگذر بهره گيري از اين ارتباطات در ديدار با مقامات آمريكايي در صدد است نگاه مثبت دولتمردان آمريكا نسبت به مصر را جلب نمايد. سفرهاي مكرر وي به واشنگتن و ديدار مقامات سياسي امنيتي آن كشور از ابعاد مختلف قابل بررسي است.
اولا مصريها با اتخاذ مواضع وسط و مياني تلاش مي كنند از منافع هر دو سوي معادله بهره گيري كنند . آنها گاهي با اتخاذ مواضع انقلابي در صدد حمايت از معادله فلسطيني برمي آيند و خود را در اردوگاه دفاع از حقوق فلسطينيان پيشرو قلمداد مي كنند و در مواقع حساس و سرنوشت ساز با نشان دادن چراغ سبز از قبيل آمادگي براي كنترل مرزهاي غزه با مصر و جلوگيري از قاچاق سلاح در صدد آرامش بخشيدن به اسرائيل و آمريكا هستند.
ثانيا در معادله سياسي منطقه دولت مصر همواره نقش اهرم فشار عليه فلسطيني ها را داشته است. تاريخ مبارزات و مذاكرات فلسطينيان با رژيم صهيونيستي به ياد ندارد كه مصريها از توان و ظرفيت خود براي تعديل خواسته هاي آمريكا و اسرائيل بهره گرفته باشند بلكه بالعكس تلاش كرده اند خواسته هاي فلسطينيان را طبق ميل طرف مقابل كم رنگ و رقيق نمايند.
ثالثا مصريها در رقابت ديرينه با دولت اردن بر سر معادلات منطقه اي و بخصوص موضوع فلسطين در حساس ترين مراحل فرعي رفتار كرده اند كه بيشتر توجه دولت آمريكا را بخود جلب نمايند. يعني براي سبقت گرفتن بر اردن در معادلات خاورميانه در مسير خواسته اسرائيل بهتر و سريعتر قدم برمي دارند. رابعا به اسم دفاع از حقوق فلسطيني ها و با شعار گسترش امنيت در منطقه راه تنفس جريانهاي مبارز فلسطيني را بسته و شرايط را براي اختناق آنها فراهم مي آورد.
در بحث عقب نشيني يكطرفه اسرائيل از غزه، نگراني مهم و برجسته شارون اين است كه جوانان فلسطيني از تنها گذرگاه خشكي غزه به سينا بهره جسته و مبادرت به تامين سلاح براي استمرار مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس نمايند. يعني بيم آنها اين است كه غزه با بهره گيري از توان كشورهاي عربي و برخورداري از مرز خاكي با صحراي سينا به قلعه مبارزه و مقاومت تبديل شود و جناب آقاي عمر سليمان براي رفع اين تشويش و نگراني پيشاپيش اقدام به مسافرت به واشنگتن كرده و اين مانع رواني را از سر راه شارون برمي دارد.دولتمردان مصري در واگن آمريكايي ها به سوي منافع دولت اشغالگر قدس در حركتند و پس از چندي براي مظلوميت مردم بي پناه فلسطين نيز آه و ناله سر مي دهند از اين رو نقش آنها در استقرار امنيت در خاورميانه مورد تمجيد كاخ سفيد است.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن: تبليغات انتخاباتي در آمريكا هفت روز ديگر ادامه خواهد داشت. روز ماقبل انتخابات كه دوشنبه آينده خواهد بود، قرار نيست تبليغات صورت گيرد تا مردم به دور از سر و صدا بنشينند و تصميم بگيرند.با توجه به شانه به شانه بودن دو نامزد و قفل بودن در اين وضعيت، تلاش كارشناسان و مبلغان دو حزب اصلي آمريكا اينك در اين مسير قرار گرفته است كه دو مجلس را از دست ندهند.دمكراتها مي كوشند كه اگر موفق نشوند جان كري را به كاخ سفيد بفرستند، دست كم اكثريت سنا را حائز شوند تا در دوره بعدي، جورج بوش نتواند هر كاري را به اراده خود انجام دهد و مخصوصا انتصابات وي را كنترل كنند.
تلاش جمهوريخواهان نيز بر اين مدار استوار شده است كه اگر تجديد انتخاب بوش شكست بخورد، اكثريت مجلس نمايندگان را، ولو با چند نماينده از دست ندهند تا بتوانند كنترل بودجه را همچنان به دست داشته باشند. بنا براين، تا دوشنبه آينده رقابت دو حزب روز افزون خواهد بود و از ديروز مبلغان خود را بر اين پايه ميان ايالتها جا به جا كرده اند. دو حزب از ديروز به قطع تبليغات خود در ايالاتي كه شانس پيروزي ندارند دست زده و هر دو حزب روي ۱۱ ايالت «شانه به شانه» كه به مثلث كلرادو - اهايو نيوهمشاير معروفند متمركز شده اند.
حساسيت اين ۱۱ ايالت در اين انتخابات سرنوشت ساز سبب شده است كه جورج بوش با اين همه گرفتاري ۴۱ بار از پنسيلوانيا ديدن كند و براي خود و نامزدهاي حزب متبوع به تبليغ بپردازد.در انتخابات سال ۲۰۰۰ هفت ايالت از اين ايالات به «ال گور» رأي داده بودند كه به نوشته ديروز نيويورك تايمز، برآورد آراء دو نامزد در اين ايالات «خيلي خيلي» نزديك و تقريبا برابر يكديگر است كه ممكن است به دوباره شماري و دشواري هايي از اين دست منجر شود و پيرامون آن سر و صدا به راه افتد و ملت منشعب شود.برخي گزارشها حكايت مي كند كه دو حزب تصميم گرفته اند كه در روزهاي باقيمانده، از تبليغات منفي و متهم ساختن يكديگر دست بردارند .ديروز، باز جان كري به وعده هاي خود درباره حل مسئله درمان، كاهش ماليات كم درآمدها و طبقه متوسط و دادن مزاياي بيشتر به بازنشستگان ادامه داد.
مرگ يك ديپلمات عاليرتبه آمريكايي در بغداد بر اثر انفجار، و قتل اسرار آميز ۴۹ نظامي و مرگ ۲۰ پليس عراقي در نتيجه حمله و گزارش مشترك ادارات اطلاعات چهار كشور بزرگ اروپايي كه صدها مسلمان جوان از اروپا براي كمك به نيروهاي مقاومت به عراق رفته اند و گروهي ديگر از آنان براي عزيمت به اين كشور آماده مي شوند مهمات تازه به حربه جان كري براي انتقاد از سياست جورج بوش در حمله به عراق داده بود. در برابر، «مبارزه با تروريسم» همچنان پايه نطقهاي انتخاباتي جورج بوش را تشكيل مي داد كه چند بار گفت كه اگر كري انتخاب شود، آمريكا، ديگر جاي امني نخواهد بود. جان كري در رد اين اتهام به گزارش تازه اف. بي. آي استناد كرد و گفت كه در جريان انتخابات حادثه تروريستي رخ نخواهد داد و القاعده برنامه اي ندارد.وي بوش را متهم كرد كه با ترساندن مردم مي خواهد از آنان رأي بگيرد.
در اين ميان، مفسران روزنامه ها به نوشتن تفسير درباره عدم دقت نتايج سنجش افكار ادامه داده و نوشته اند كه فهرست هاي سازمان هاي سنجش افكار با گذشته تغيير نكرده و بر حسب روز اصلاح نشده است، حال آن كه جا به جايي جمعيت و ورود عده اي تازه (نوجوانان سابق و مهاجران) به صف رأي دهندگان چشمگير است.

حمايت جامعه مسلمانان آمريكا از جان كري
جان  كري  نامزد دموكرات  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا از حمايت  رهبران جامعه  هفت  ميليون  نفره  مسلمانان  اين  كشور برخوردار شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ديترويت  ميشيگان  گروه  نيروي  ويژه مسلمانان  آمريكا ، كه  در زمينه  حقوق  مدني  و انتخابات  فعاليت  مي كند دربيانيه اي  اعلام  كرد اين  گروه  از مسلمانان  سراسر آمريكا مي خواهد درانتخابات  رياست  جمهوري  به  جان  كري  سناتور ماساچوست  راي  موافق  بدهند.
در اين  بيانيه  همچنين  آمده  است  ما با وجود مخالفت  با جان  كري  در برخي از مسائل  داخلي  و بين  المللي  از جمله  جنگ  عراق  مايل  هستيم  براي  احياي حقوق  و برخورداري  از عدالت  و مساوات  بر اساس  قانون  اساسي  آمريكا با وي  همكاري  كنيم .
در نظر سنجي  كه  شوراي  روابط اسلامي  آمريكايي  اين  هفته  منتشر كرد جان كري  در ميان  راي دهندگان  مسلمان  آمريكا حمايت  هشتاد درصدي  را به  دست آورده  است  در حالي  كه  بوش  تنها از حمايت  دو درصدي  برخوردار است .

اعتراض روسيه به استقرار موشك هاي آمريكا در انگليس
دولت روسيه به شدت به قرارداد سري كه هفته گذشته توسط روزنامه اينديپندنت فاش شد مبني بر اينكه موشكهاي آمريكا به عنوان بخشي از برنامه «پسر جنگ ستارگان» در انگليس مستقر خواهد شد اعتراض كرده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه اينديپندنت، سخنگوي سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه هشدارداد كه اين اقدام موجب آشفتگي جديدي در روابط بين الملل خواهد شد و يك تهديد احتمالي براي امنيت روسيه محسوب مي شود.
وزارت امور خارجه روسيه همچنين اشاره كرد كه استقرار موشكهاي آمريكايي در انگليس يا هر جاي ديگري در اروپا مي تواند منجر به يك مسابقه تسليحاتي جديد با آمريكا شود تهديدي كه زنگ خطري براي وزراء و مخالفان اين پيشنهاد خواهد بود.

پيروزي حزب رئيس جمهور كوزوو در انتخابات پارلماني
راي گيري  پارلماني  براي  انتخاب  نمايندگان  مجلس  كوزوو با پيروزي  حزب رئيس  جمهور اين  منطقه  (ابراهيم  روگوا) پايان  يافت .
شبكه  تلويزيوني  بي بي سي  روز يكشنبه  بااعلام  اين  خبرافزود: انتخابات  مذكوردر حالي  برگزار شد كه  بسياري  از صرب هاي  واجد شرايط، در اعتراض  به  آنچه حمايت  نشدن  از حقوق  صرب هاي  اين  منطقه  مي خوانند از شركت  در انتخابات خودداري  و آن را تحريم  كردند.
انتخابات  مجلس  در كوزوو كه  بيشتر جمعيت  آن را آلبانيايي  تبارها تشكيل مي دهند، شامگاه  شنبه  در حالي  پايان  يافت  كه  صربهاي  كوزوو كه  دراقليت  به سرمي برند، اين انتخابات  را تحريم  كرده  بودند. حدود يك  ميليون  و سيصد هزار راي دهنده  در كوزوو و حدود۱۰۰ هزارصرب  در صربستان  و مونته نگرو براي  انتخاب  نمايندگان  مجلس  كوزوو كه۱۲۰ كرسي دارد، به  پاي  صندوق هاي  راي  فراخوانده  شده  بودند. به  گفته  بي بي سي  كوزوو كه  بيش  از۹۰درصد جمعيت  آن آلبانيايي  تبار هستنداز سال  ۱۹۹۹ كه جنگ  بين  نيروهاي  صرب  وجدايي طلبان  آلبانيايي تبار پايان  يافت  با نظارت  مستقيم  سازمان  ملل  اداره  مي شود.
از سال  ۱۹۹۹ تاكنون  اين  دومين  انتخاباتي  است  كه دركوزوو برگزارمي شود.

كمك اتحاديه اروپا به پناهندگان دارفور
خاوير سولانا نماينده  عالي  سياست  خارجي  و امنيتي  اتحاديه  اروپا بار ديگر بر تعهدي مبني  بر تأمين  بيش  از نيمي  از مخارج  نيروي  اتحاديه  آفريقا در منطقه  متشنج  دارفور در سودان  تأكيد كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از خارطوم ، سولانا در پي  ديدار با مصطفي  عثمان  اسماعيل  وزير خارجه  سودان  در گفت وگو با خبرنگاران  گفت : اتحاديه  اروپا بيش  از نيمي از مخارج  عمليات  تداركاتي  را كه  توسط نيروهاي  اتحاديه  آفريقا در اين  منطقه  در غرب  سودان  انجام  مي شود، تأمين  خواهد كرد.
به گزارش ايرنا دربحبوحه  بروز تهديدهايي  مبني  براعمال  تحريمهاي سازمان  ملل  عليه  خارطوم به  دليل  نقش  آن در درگيري  دارفور، انتظار مي رود كه  سولانا در جريان  سفرخود تبعيت  دولت  سودان  را از درخواست هاي  بين المللي  ارزيابي  كند.
طبق  گزارش  سازمان  ملل ، ۷۰ هزار نفر در جريان  اين  درگيري  ۲۰ ماهه  كشته و نزديك  به  ۵/ ۱ ميليون  نفر بي خانمان  شدند.
سازمان  ملل  همچنين  تهديد كرده  است  كه  چنانچه  خارطوم  موفق  به  مهار شبه نظاميان  طرفدار دولت  نشود، تحريمهايي  را عليه  اين  كشور اعمال  مي كند. با اين  وجود، سولانا در جريان  يك  كنفرانس  مطبوعاتي  در خارطوم  به  هيچ قصوري  از سوي  خارطوم  اشاره  نكرد.
اين  در حالي  است  كه  اسماعيل  گفت : ما تمايل  خود را براي  همكاري  با اتحاديه  اروپا نشان  داده ايم .
همچنين  قرار است  كه  سولانا با عمرالبشير رئيس  جمهوري  سودان  ديدار كند.

انتقاد كوبا از تحريم هاي آمريكا عليه آن كشور
ريكاردو الاركان  رئيس  پارلمان  كوبا از تحريمهاي  اقتصادي  چهل  ساله آمريكا عليه   هاوانا انتقاد كرده  و آن را نوعي  نسل كشي  ناميده  است .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي بي سي ، الاركان  مي گويد: هدف  از اين  تحريمها، ايجاد شرايط سخت  و مشكلات  براي  مردم  كوبا و به  گرسنگي  كشاندن آنان  است . اعضاي  سازمان  ملل  قرار است  بزودي  درباره  تحريمهاي  كوبا راي گيري  كنند. به احتمال  قوي  در اين  راي گيري ، مانند سيزده  سال  پيش ، تحريم هاي  واشنگتن  عليه هاوانا محكوم  خواهد شد.
دولت  جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا مدعي است  كه  قصد دارد به اقدامات  و جنبش هايي  كه  براي  ايجاد دمكراسي  در كوبا صورت  مي گيرد، سرعت  بخشيده  و به آنان  كمك  كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |