دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۶ - Oct 25, 2004
نامادري جنايتكار در دادگاه
004695.jpg
گروه حوادث: نامادري جواني كه در يك اقدام جنايتكارانه دختر بچه ۷ ساله اش را به طرز فجيعي به قتل رسانده بود، روز چهارشنبه اين هفته در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اوايل اسفند ماه سال گذشته مرد جواني در حالي كه بسيار وحشت زده بود به دايره ۱۱ اداره آگاهي تهران مراجعه كرد و مدعي شد كه دختر بچه ۷ ساله اش به نام الهه توسط يك زن ناشناس از مقابل مدرسه اش ربوده شده است.
وي در اظهاراتش عنوان كرد: ظهر روز سوم اسفند، مادر بزرگ الهه او را مثل هر روز به مدرسه برده بود. دخترك پس از آن كه وارد حياط مدرسه شد، مادر بزرگش با خيال راحت به خانه  بازگشت تا هنگام عصر دوباره بازگردد و او را با خودش ببرد. ساعتي بعد از مدرسه تماس گرفتند و خبر دادند الهه در سركلاس حاضر نشده است. پدر بزرگ الهه وقتي پيگير ماجرا شد به او گفتند: چند دقيقه پس از آن كه الهه وارد حياط مدرسه شد زني با چادر سياه او را از صف همكلاسي هايش بيرون كشيد و با خودش برد.
با طرح شكايت، تيمي از كارآگاهان دايره ۱۱ اداره آگاهي تهران مأمور رسيدگي به پرونده شدند. دو هفته پس از ناپديد شدن الهه، زماني كه مأموران آگاهي همچنان در حال شناسايي الهه و زن ناشناس بودند از طريق كارگران شهرداري كه در حال كار كردن در جنگل هاي لويزان بودند به پليس اطلاع داده شد كه جنازه دختر بچه ۷ ساله اي را در حالي كه زنده به گور شده است پيدا كرده اند. با اعلام گزارش، بلافاصله بازپرس هنرمند به همراه پدر الهه در محل كشف جسد حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي متوجه شدند كه جنازه دختر بچه ۷ ساله متعلق به الهه است.
به اين ترتيب، كارگران تحت بازجويي قرار گرفتند و مشخص شد، زماني كه آنان در حال كار كردن در جنگل بودند، متوجه چند سگ ولگرد شدند كه بر روي تپه پوشيده از درختان جنگلي مشغول پنجه كشيدن به خاك بودند. يكي از كارگران كه با ديدن اين صحنه كنجكاو شده بود به بالاي تپه دويد و دست و پاي كودكي را ديد كه از زير خاك بيرون آمده بود.
با كشف جسد الهه پدرش تحت بازجويي قرار گرفت. وي كه رضا (۲۸ ساله ) نام داشت گفت: در حدود هشت سال پيش با همسر اولم مادر الهه ازدواج كردم. او زن وفادار و خوبي بود، اما من توجهي به اين زن مهربان نمي كردم. يك سال از ازدواجمان گذشت. الهه به دنيا آمد، اما تولد اين دختر نتوانست باعث دوام زندگي مشترك ما شود. دخترمان ۲ ساله بود كه مادرش طلاق گرفت.
پدر الهه گفت: چهار سال پس از جدايي با دختري به نام طيبه آشنا شدم. يك روز كه براي انجام كاري به لويزان رفته بودم اين دختر را ديدم و طيبه شباهت زيادي به همسر اولم داشت و همين شباهت سبب آشنايي ما شد و با هم ازدواج كرديم. خيال مي كردم او مي تواند جاي خالي همسر اولم را پر كند، اما چند ماه بعد اختلاف ما شروع شد. طيبه به دخترم الهه به چشم يك رقيب نگاه مي كرد و به همين خاطر به اذيت و آزار او مي پرداخت. چند بار دخترم شكايت كرده بود كه طيبه با او بدرفتاري مي كند و او را گرسنه نگه مي دارد. پس از مدتي رابطه من و طيبه تيره تر شد تا اين كه يك روز به من تلفن زد و گفت: «تا بچه ات الهه در خانه است من ديگر برنمي گردم.» من هم به سراغ دخترم رفتم و دوباره او را به خانه پدر و مادرم بردم، بعد هم مقدمات طلاق را فراهم كردم اما طيبه پس از مدتي با اصرار و خواهش فراوان سعي داشت با من آشتي كند. من هم گفتم به شرطي حاضرم با او زندگي كنم كه در خانه پدر و مادرم بمانيم، چون مي خواستم مادرم مراقب الهه باشد.
كارآگاهان با توجه به اين اظهارات ،معلم كلاس الهه و سرايدار را تحت بازپرسي قرار دادند و آنها شهادت دادند كه طيبه ۲۴ ساله دخترك را از مدرسه برده است.
به اين ترتيب طيبه بازداشت شد و طي دو هفته تحت بازجويي قرار گرفت تا اين كه بالاخره لب به اعتراف گشود و به قتل و آدم ربايي الهه ۷ ساله اعتراف كرد.
وي در نخستين اظهاراتش تنها انگيزه خود از وقوع جنايت را انتقام از پدر الهه عنوان كرد و درباره اينكه نقشه قتل دختر ۷ ساله را چگونه طراحي كرده است، گفت: يك سال پيش بود كه با رضا (پدر الهه) آشنا شدم و به او علاقه پيدا كردم. وقتي از من تقاضاي ازدواج كرد، خانواده ام مخالفت كردند چون قبلاً رضا زن گرفته بود و يك دختر بچه داشت اما من پافشاري كردم و به عقدش درآمدم. پس از چند ماه دخالت هاي خانواده رضا و وجود الهه در زندگي مان باعث شد، زندگي  مشتركمان چهار ماه بيشتر طول نكشد و از هم جدا شويم.
اما علاقه شديد من به رضا اجازه نمي داد او را فراموش كنم. با رضا تماس گرفتم و از او خواهش كردم دوباره اجازه بدهد به خانه اش برگردم. به او قول دادم با الهه بدرفتاري نكنم، او با اين شرط كه در خانه مادرش زندگي كنيم، پذيرفت كه دوباره با من ازدواج كند، هيچ مهريه اي از رضا نخواستم و دوباره به عقدش درآمدم. شوهرم خيلي به الهه توجه مي كرد، مرتب جلوي چشمان من او را بغل مي كرد و مي بوسيد، هر وقت كه الهه مي خواست او را به پارك مي برد و تمام وقتش را صرف اين دختر مي كرد، در اين ميان رضا مرا كاملاً فراموش كرده بود، انگار هيچ همسري نداشت و فقط مرا به خانه اش آورده بود كه از الهه پرستاري كنم.
دوباره اختلاف بين ما بالا گرفت و رضا مرا طلاق داد، هنوز ۳ ماه بيشتر از جدايي مان نگذشته بود كه علاقه فراوانم به رضا باعث شد تا دوباره با او تماس بگيرم. خانواده ام اطلاع نداشتند كه من با رضا ارتباط دارم، مرتب به او زنگ مي زدم و خواهش مي كردم كه اجازه بدهد دوباره با او زندگي كنم، اما رضا گفت: «تو نمي تواني مادر خوبي براي الهه باشي من دخترم را دوست دارم و نمي توانم شاهد ناراحتي او باشم، تو مرتب با او بداخلاقي مي كني و دخترم را آزار مي دهي.» رضا حاضر نبود دوباره با من زندگي كند و من هم نمي توانستم او را فراموش كنم، الهه دختر آرام و مظلومي بود، من دوستش داشتم اما چند ماهي بود كه فكر مي كردم او باعث جدايي من و رضا است. شوهرم هميشه غرور مرا زير پايش له مي كرد، تصميم خودم را گرفته بودم، بايد الهه را از سر راه برمي داشتم، سه روز قبل از حادثه بيلچه اي خريدم و به جنگل شيان رفتم، آنجا هيچ رفت و آمدي نبود، در ميان جنگل بالاي يك تپه را انتخاب كردم، آنجا بهترين مكان براي دفن الهه بود.
004710.jpg
براي دفن الهه، چاله را با وجب اندازه گرفتم، ۶ وجب طول و ۵/۱ وجب عرض در نظر گرفتم و اين مساحت از تپه را به عمق ۵/۱ وجب با بيل، خاكبرداري كردم.
بايد الهه را از سر راهم برمي داشتم تا بتوانم دوباره با رضا ازدواج كنم. تصميم گرفته بودم اگر اين بار هم رضا جواب رد به من دهد، الهه را بكشم. يك روز قبل از حادثه با رضا تماس گرفتم، او دوباره گفت حاضر نيست با من زندگي كند، به او گفتم تلافي اش را سرش درمي آورم. روز حادثه حدود ساعت ۱۱‎/۵ بود كه با او تماس گرفتم، از او پرسيدم كه كجا است، رضا گفت: «سركارهستم» . به بهانه اينكه مي خواهم حالش را بپرسم، كمي صحبت كردم و بعد گوشي تلفن را گذاشتم. محل كار رضا تا مدرسه الهه فاصله زيادي داشت. خيالم كه راحت شد، لباس هايم را پوشيدم، به مادر گفتم وقت دكتر دارم و بعد از خانه خارج شدم ساعت ۱۲‎/۱۰ دقيقه بود كه به مدرسه رسيدم ، خودم را پشت تير چراغ برق مخفي كردم، منتظر ماندم تا مادربزرگ الهه او را به مدرسه بياورد، دختربچه به داخل مدرسه رفت و آن زن به خانه برگشت، به داخل مدرسه رفتم و الهه را در حالي كه سر صف ايستاده بود بيرون كشيدم،  معاون و مستخدم مرا ديدند اما جلويم را نگرفتند و من بچه را بردم.
الهه از من پرسيد كه مرا كجا مي بري؟ به او گفتم مي خواهم برايت خوراكي بخرم، از آنجا پيش پدرت مي رويم و بعد از آن با هم به تفريح خواهيم رفت.
از قبل ۱۱ قرص ديازپام خريداري كرده بودم، قرص ها را در آب حل كرده و با سرنگ داخل پاكت آب ميوه ريختم و به الهه دادم كه بخورد. سپس يك پيكان كرايه كردم و به پاسداران رفتيم الهه آب ميوه اش را خورد و خوابش برد. به جنگل لويزان كه رسيديم الهه خوابش برده بود. پياده شديم.
الهه نمي توانست راه برود، او را بغل كردم و از تپه بالا رفتم. وقتي نزديكي گودالي كه از قبل كنده بودم رسيديم الهه بدنش كاملاً  سرد شده بود. او راكنار گودال گذاشتم و لباس هاي مدرسه اش را در آوردم كه معلوم نشود از مدرسه دزديده شده است.
لباس ها را در كيسه اي گذاشتم و بعد الهه را داخل گودال انداختم و رويش را با خاك پوشاندم، از تپه كه پايين آمدم لباس ها را در داخل سطل زباله انداختم و منتظر ماندم تا ماشين زباله از راه رسيد، لباس هاي الهه را در داخل ماشين زباله كش انداختم و وقتي خيالم راحت شد به خانه مادرم برگشتم.
بازپرس هنرمند با توجه به اين كه طيبه به قتل اعتراف كرده بود قرار كيفر خواست را برايش صادر كرد و وي روانه زندان شد.
اين گزارش مي افزايد: قرار است صبح روز چهارشنبه هفته جاري نخستين جلسه محاكمه اين نامادري در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شود.

گزارش پليس ۱۱۰ از آمار جرايم شش ماه اول سال
004716.jpg
ايلنا: رئيس مركز كنترل و فرماندهي نيروي انتظامي، گفت: در ۶ ماهه اول سال جاري، آمار فرار از منزل به طور كلي ۵ درصد كاهش يافته؛ اما فرار زنان و دختران از منزل در اين مدت۱۰ درصد افزايش داشته است.
سردار محمد رويانيان، رئيس مركز كنترل و فرماندهي نيروي انتظامي، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، با تشريح آمار۶ ماهه جرم و جنايت در كشور، گفت: در نيمه اول سال جاري، يك هزار و ۱۵۲ مورد قتل در كل كشور اتفاق افتاده است، كه در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته در وقوع قتل حدود ۴ درصد افزايش داشته  ايم.وي تصريح كرد: در ۶ ماهه اول سال گذشته، حدود يك هزار و۲۰۰ قتل در كشور اتفاق افتاده بود و در حال حاضر وقوع قتل در كشور ما مهار شده است؛ زيرا در سال جاري افزايش چنداني در وقوع قتل نداشته  ايم.
سردار رويانيان، با تقسيم بندي جرائم به ۵ دسته، تصريح كرد: سرقت، تصادفات، نزاع، درگيري، شرارت، مزاحمت، جنايت، مواد مخدر و قاچاق در دسته  بندي كلي جرايم در۱۱۰ قرار مي  گيرند كه در هر يك از آنها اولويت  هاي متفاوتي وجود دارد.
وي افزود: در بحث سرقت، مهمترين اولويت  هاي ما براي رسيدگي به سرقت مسلحانه، سرقت به عنف، سرقت از بانك و سرقت در شرف انجام از خانه يا مغازه است و در نهايت سرقت اتومبيل، منزل و مغازه، بعد از وقوع در اولويت كاري ما قرار دارند.
سردار رويانيان گفت: درگيري و نزاع  هاي دسته جمعي كه منجر به سلب آسايش عمومي افراد شود، در اولويت قرار مي  گيرد و در بحث تصادفات نيز، تصادفات منجر به جرح و فوت، نسبت به تصادفات خسارتي، اولويت بيشتري دارد. در موضوع جنايت، كشف جسد و يا فوت مشكوك در اولويت است ؛ همچنين به موضوع خودكشي در شرف انجام با سرعت بيشتري رسيدگي مي  شود.رئيس پليس ۱۱۰ كشور تصريح كرد: در امر مواد مخدر، مواردي از تجمع قاچاقچيان يا معتادان كه باعث ايجاد مزاحمت براي مردم مي شود، در اولويت اقدامات ما در امر مواد مخدر، قرار دارد.وي افزود: در ۶ ماهه اول سال جاري، سرقت به عنف و سرقت مسلحانه، ۳ درصد، سرقت منزل۱۰ درصد و صدور چك بلامحل ۱۵ درصد كاهش يافته است، همچنين سرقت از مغازه، اماكن عمومي و دولتي، سرقت احشام و راهزني تا حد قابل توجهي كاهش يافته است.
وي، با اشاره به افزايش آمار برخي سرقت  ها در ۶ ماهه اول سال جاري، گفت: سرقت  هايي نظير سرقت اتومبيل، موتورسيكلت، قطعات داخل خودرو، ۱۰ درصد افزايش داشته، همچنين در جيب  بري و كيف قاپي نيز با ۳ درصد افزايش مواجه بوده  ايم.
سردار رويانيان خاطرنشان كرد: با توجه به افزايش سرقت اتومبيل و موتور، توليدكنندگان خودرو بايد براي افزايش امنيت خودروهاي توليدي خود اقداماتي را انجام دهند و صاحبان خودرو نيز بايد هر چه بيشتر براي تامين امنيت خودروي خود تلاش كنند.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا با اشاره به كاهش ۱۱ درصدي خودكشي در نيمه اول سال جاري، افزود: در اين مدت يك  هزار و۶۰۰ مورد خودكشي به مركز ۱۱۰ گزارش شده است كه اين رقم در مقايسه با سال  هاي گذشته به شدت كاهش يافته و اين امر نشانگر افزايش سطح اميد در بين مردم جامعه است.
وي، در خصوص آمار كشفيات مواد مخدر، گفت: در نيمه اول سال جاري ۱۴۴ تن انواع مواد مخدر در كشور كشف شد كه در بخش ترياك ۸۰ درصد، در بخش هروئين ۸۳ درصد و در ساير مواد ۶۰ درصد افزايش كشفيات داشته  ايم.وي، با اشاره به كنترل روند رشد تصادفات در ۶ ماهه اول سال جاري، افزود: در مقايسه با سال گذشته، تعداد تصادفات خسارتي و جرمي كاهش يافته است و به طور كلي رشد تصادفات را در سطح جاده  ها مهار كرده  ايم.
سردار رويانيان، در خصوص ويژگي  هاي دستگير شدگان توسط پليس ۱۱۰ در ۶ ماهه اول سال جاري، گفت: ۴۰ درصد مجرمين دستگير شده شاغل هستند و بيشترين جرايم توسط افراد ديپلم و كمتر از ديپلم اتفاق مي  افتد.
وي افزود: وقوع جرم در افراد بي  سواد و كساني   كه از تحصيلات عاليه برخوردار هستند، بسيار كمتر از وقوع جرم در افراد ديپلم و كمتر از ديپلم است.
به گفته وي، تنها ۱۰ درصد دستگير شدگان را زنان تشكيل مي  دهند و سن افراد دستگير شده نيز بين ۱۶ تا ۳۹ سال است.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا خاطرنشان كرد: بيشترين جرائم اتفاق افتاده، توسط افراد به ترتيب مربوط به اعتياد و قاچاق جزيي مواد مخدر، مفاسد اجتماعي، سرقت، قاچاق كالا و سپس جرائم مالي و اقتصادي است.وي، در دسته  بندي تماس  هاي مردم با مركز۱۱۰ ،   گفت: حدود ۲۸ درصد تماس  هاي مردم با اين مركز مربوط به تصادفات و تخلفات راهنمايي و رانندگي و ۲۱ درصد مربوط به نزاع، درگيري و اختلاف است ، مفاسد اجتماعي و سرقت نيز بخش ديگري از تماس  هاي مردمي را به خود اختصاص مي  دهند.
سردار رويانيان، در خصوص تخلفات ماموران۱۱۰ در حين انجام ماموريت، گفت: ما ماموران خود را به سه شيوه كنترل مي  كنيم كه يك شيوه آن برقراري تماس با مردم و شهروندان، شيوه ديگر از طريق بانك اطلاعات مركزي داده  هاي۱۱۰ و در نهايت از طريق دفتر نظارت هماهنگي ناجا ست.
سردار رويانيان، با اشاره به اينكه بيشترين نارضايتي مردم در وهله اول مربوط به راهنمايي و رانندگي و كلانتري  ها بوده است، افزود: در اين ۶ ماه، ۴۵۰ نفر از پرسنل ما كه تخلف آنها ثابت شده بود، در بازداشتگاه  هاي نيروي انتظامي بازداشت شده  اند، همچنين۴۹۰ نفر نيز در محل خدمت، بازداشت شدند.

محاكمه مردي كه كارگر باغي را كشت
004692.jpg
گروه حوادث: نخستين جلسه محاكمه پسري كه در يك درگيري كارگر باغي را به قتل رسانده بود در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان برگزار شد.
برپايه اين گزارش، اسماعيل (۲۱ ساله) متهم است كه كارگر باغي كه مصطفي نام داشت را درشرق تهران درپي يك درگيري به قتل رسانده است.
در ابتداي اين جلسه كه با حضور اولياي دم، متهم به قتل و وكيل تسخيري برگزار مي شد، قاضي عزيز محمدي از اولياي دم خواست تا در جايگاه حضوريابند.
اولياي دم پس از حضور در جايگاه از قاضي پرونده درخواست قصاص نفس (اعدام) براي متهم به قتل كردند.
سپس قاضي از اسماعيل خواست تا به دفاع از خود بپردازد.
قاضي خطاب به متهم به قتل گفت: لطفاً خود را معرفي كنيد؟
متهم به قتل: من اسماعيل هستم و ۲۱ سال دارم.
قاضي: شما متهم به قتل مصطفي هستيد چه دفاعي داريد؟
متهم به قتل: من فقط از خودم دفاع كردم. نمي خواستم او را به قتل برسانم
قاضي: جريان حادثه را توضيح دهيد؟
متهم به قتل: مدت كوتاهي بود كه من به عنوان كارگر يك باغ در شرق تهران در حال نگهباني و نگهداري از باغ بودم. مصطفي نيز در باغ كنار ما كار مي كرد و با فردي به نام فرهاد دوست صميمي بود، آنها بعد از مدتي كه من در حال كار كردن بودم، وقتي مرا مي ديدند شروع به مسخره كردنم مي كردند اما من هيچ توجهي به آنان نداشتم تا اين كه روز حادثه مصطفي مرا در كنار باغ ديد و با دوستش فرهاد شروع به فحاشي به من كرد. در آن لحظه بسيار عصباني شده بودم به همين خاطر به داخل باغ برگشتم و چاقويي برداشتم. وقتي بيرون رفتم و مصطفي و دوستش مرا با چاقو ديدند به داخل باغ فرار كردند و من به دنبال آنها رفتم و به طرفشان حمله ور شدم.
وي در ادامه گفت: در اين حادثه مصطفي كشته شد و دوستش فرهاد به شدت زخمي گرديد. من هم بعد از وقوع جنايت در داخل باغ پنهان شدم. پس از چند ساعت زماني كه صاحب باغ آمد متوجه جنايت شد و مرا دستگير كردند.
برپايه اين گزارش، پس از دفاعيات متهم به قتل وكيل تسخيري وي نيز به دفاع از متهم پرداخت و قرار است به زودي حكم درخصوص پرونده صادر شود.

حادثه در جهان
004686.jpg
دوازده قتل در پرونده يك متهم
گروه حوادث: پس از انجام آزمايشات دقيق DNA مشخص شد كه مردي كه به اتهام تجاوز در سال ۲۰۰۲ بازداشت و به هشت سال حبس محكوم شده بود، عامل قتل ۱۲ زن در فاصله سال هاي ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸ در ايالت كاليفرنيا بوده است.
مظنون به قتل كه چستر ترنر ۳۷ ساله نام دارد در ماه مارس سال ۲۰۰۲ به اتهام تجاوز بازداشت شده و به هشت سال حبس محكوم شده بود. پس از مشخص شدن نتايج آزمايشات DNA مردي كه پيش از اين به اتهام قتل سه زن بازداشت شده و ۹ سال از دوران محكومت حبس ابد خود را گذرانده بود از زندان ايالتي آزاد شد.
در مصاحبه مطبوعاتي كه روز گذشته با حضور رئيس پليس لس آنجلس در اين خصوص برگزار شد چند نفر از اعضاي خانواده مقتولان نيز حضور داشتند. از جمله اين بازماندگان مادر دو تن از قربانيان بودند كه سي سال با هم دوست بوده و ديروز پس از انجام تحقيقات DNA متوجه شدند كه ترنر قاتل دختران آنها بوده است.مادر آندرا تريپلت ۲۹ ساله كه زمان قتل پنج ماهه باردار بود در اين مصاحبه گفت: خوشحالم كه ترنر ديگر قادر نخواهد بود كه خانواده اي را مثل خانواده من عزادار كند.
پليس جنازه آندرا را در سال ۱۹۹۳ پيدا كرد. وي داراي دو فرزند بود كه در حال حاضر با مادر وي زندگي مي كنند.به گفته سربازرس اين پرونده اكثر اين قتل ها در يك محدوده از لس آنجلس اتفاق افتاده است و امكان اين كه متهم در چندين فقره قتل ديگر نيز دخالت داشته وجود دارد.در صورت اثبات هر دوازده اتهام قتل توسط ترنر، وي به معروف ترين قاتل در تاريخ جنايي لس آنجلس تبديل خواهد شد.
بازداشت به خاطر
بلند صحبت كردن با تلفن همراه

گروه حوادث: زن ۲۳ ساله اي كه روز گذشته توسط پليس واشنگتن به دليل صحبت كردن با صداي بلند با تلفن همراه خود بازداشت شده بود پس از نوشتن تعهد كتبي آزاد شد.
پليس ماكينا آرن را كه هفت ماهه باردار بود در يكي از ايستگاه هاي مترو حومه واشنگتن به اتهام بر هم زدن نظم عمومي و مقاومت در برابر پليس بازداشت كرد. يكي از افسراني كه زمان بازداشت ماكينا در ايستگاه مترو بود در خصوص اين اتفاق گفت: يكي از همكاران من در ايستگاه با ماكينا روبه رو شد كه با صداي بلند و در حالي كه به مخاطب خود ناسزا مي گفت با تلفن همراهش صحبت مي كرد. زماني كه مأمور پليس براي اولين بار به وي اخطار داد ماكينا با همان لحن به وي نيز پرخاش كرد. ما نيز طبق مقررات وي را به اتهام بر هم زدن نظم عمومي بازداشت كرديم.
سربازرسي كه با اخذ تعهد ماكينا را آزاد كرد در اين خصوص گفت: ما قصد نداريم با آزاد كردن وي اعتبار نيروهاي پليس را زير سؤال ببريم اما با توجه به وضعيت جسماني متهم صلاح ديديم كه اين بار وي را با تعهد آزاد كنيم. اما در صورت تكرار جرايمي از اين قبيل توسط وي قطعاً اين پرونده نيز به جريان خواهد افتاد.
كشف اشياء عتيقه سه هزار ساله
دانا: دو قاچاقچي حرفه اي اشياي عتيقه كه قصد داشتند ۱۴ قطعه از آثار باستاني مربوط به ۳ هزار سال قبل را به خارج از كشور ارسال كنند دستگير شدند.
اواسط مهرماه سال جاري مأموران گشت نيروي انتظامي در حوالي ترمينال غرب به ۲ سرنشين يك خودروي پرايد مشكوك شدند و ماشين آنها را متوقف كردند. مأموران پس از توقف خودرو، بازرسي از داخل آن را آغاز و در صندوق عقب پرايد ۱۷ شيء عتيقه كشف كردند.با اين كشف بزرگ، مأموران ۲ سرنشين پرايد را كه حسين و قباد نام دارند، دستگير كردند و پرونده آنها در اختيار شعبه ۷ دادسراي صادقيه قرار گرفت.بازپرس پرونده پس از مواجه شدن با اشياي عتيقه و متهمان دستگير شده در اولين اقدام ۱۷ شي ء باستاني را براي تعيين اصالت در اختيار كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي قرار داد.
كارشناسان اين سازمان پس از بررسي و انجام آزمايش هاي تخصصي روي اشياي كشف شده كه شامل كوزه، كاسه و لوح مي شد، در نظريه خود اعلام كردند ۳ قطعه از اين اشياء جعلي اما مابقي آنها اصل است.كارشناسان ميراث فرهنگي در نظريه خود آوردند، اين اشياء مربوط به دوره تمدن ايلام ميانه و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ سال قبل است.
يكي از اين اشياي مكشوفه يك لوح گلي است كه روي آن با خط ميخي دستورهاي حقوقي نوشته شده و در واقع لوح مربوط به يك نظامنامه حقوقي باستاني است.
با افشاي اين موضوع حسين و قباد تحت بازجويي قرار گرفتند و در اعترافات خود گفتند: ما پس از به دست آوردن اين اشياء قصد داشتيم آنها را به خارج از كشور منتقل كنيم؛ براي همين اشياي عتيقه را به تهران آورديم تا از طريق رابط هايي كه داشتيم اين كار را انجام دهيم.
دستگيري سارقان كيف قاپ با چهره نگاري
پليس: با شكايت مالباختگان، دو سارق كيف قاپ كه در تهرانسر اقدام به سرقت مي كردند، توسط مأموران اداره آگاهي تهران دستگير شدند.
چندي پيش زني به نام «سميه» به كلانتري ۱۵۰ تهرانسر مراجعه و مدعي شد: «... ديشب وقتي به همراه همسرم در خيابان تهرانسر غربي در حال تردد بوديم، يك دستگاه موتور سيكلت كه دو نفر سرنشين داشت، كيفم را ربوده و فرار كردند...» .
او ادامه داد: «... در اين كيف ۲۵۰ هزار ريال پول نقد و مقداري طلا به ارزش چهار ميليون ريال بود...» .با طرح اين شكايت، اقدامات اوليه براي شناسايي و يافتن سارقان صورت گرفت و پرونده به اداره مبارزه با كيف قاپي پليس آگاهي تهران ارسال شد.
آغاز تحقيقات
پس از انجام تحقيقات لازم از شاكي و چگونگي دستبرد سارقان و شيوه سرقت، توسط چهره نگاري تصويري از سارقان به دست آمد. در تحقيقات تكميلي، دو نفر از سارقان كيف قاپ سابقه  دار به نام هاي «امين» و «حميد» كه در يكي از شهرك هاي غربي تهران فعاليت داشتند، شناسايي و پس از هماهنگي قضايي در اواخر مهرماه جاري دستگير شدند.
در بررسي هاي اوليه كه در اداره ۱۸ پليس آگاهي انجام شد، سارقان در مواجهه حضوري توسط مالباختگان شناسايي شدند.سارقان در تحقيقات بعدي به انجام هفت فقره كيف قاپي اعتراف كرده و اموال مسروقه به ارزش تقريبي ۷۰ ميليون ريال از آنها كشف گرديد.
شايان ذكر است، پرونده اين دو سارق در شعبه سوم بازرسي دادسراي جنايي تهران تحت رسيدگي مي باشد.
قاچاقچي اسلحه در بوئين زهرا به دام افتاد
پليس: پليس آگاهي شهرستان بوئين زهرا، ديروز فروشنده حرفه اي اسلحه را طي معامله اي صوري به دام انداخت.
رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار قرار گرفت كه مأموران آگاهي شهرستان بوئين زهرا اطلاع يافتند كه فردي اهل شهرستان مهاباد در استان كردستان، از مرزهاي غربي كشور اسلحه جنگي وارد و در بوئين زهرا به فروش مي رساند.
در ادامه، پليس محل تردد فرد مذكور را تحت نظر گرفته و يكي از مأموران خود را با عنوان تبعه كشور افغانستان وارد معامله با شخص مذكور كرد.
به اين ترتيب زمان رد و بدل كردن اسلحه، خريدار و فروشنده در محاصره مأموران قرار مي گيرند و متهم كه با مسلح كردن سلاح همراه خود قصد درگيري با پليس داشت، پيش از شليك، دستگير مي شود.متهم پس از دستگيري مبادرت به فرار مي كند اما با شليك چند تير هوايي توسط مأموران، دوباره دستگير مي شود.اين گزارش حاكي است، از اين متهم، كيسه اي حاوي ۵ قبضه كلت كمتري با مارك KING2005 و تعداد ۵۰ فشنگ جنگي كشف و ضبط شده است.گفتني است، اين قاچاقچي، سلاح ها را در ملاقاتهايي كه با خريداران در كوره هاي آجرپزي شهرستان بوئين زهرا برقرار مي كرد به فروش مي رساند.

محكومان مالي در صورت اثبات عسر و حرج زنداني نمي شوند
مهر: نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس گفت: اين كميسيون اصلاحيه ماده سه قانون محكوميت هاي مالي را تصويب كرد و در صورت تصويب در صحن علني، براساس آن محكومين ديه در صورت اثبات عسر و حرج نبايد زنداني شوند.
دكتر عزت الله يوسفيان با اعلام اين خبر افزود: باتوجه به تصويب اصلاحيه مذكور منتظر هستيم تا در دستور كار هيأت رئيسه مجلس قرار گرفته و در صحن علني به تصويب برسد.
وي همچنين با اشاره به جزييات اصلاحيه ماده سه قانون محكوميت هاي مالي تصريح كرد: در حال حاضر براساس ماده سه قانون نحوه محكوميت هاي مالي، محكومين ديه در صورت عدم پرداخت ديه تعيين شده بايد به زندان رفته و قاضي پرونده نيز اجازه متوقف كردن حبس يا تقسيط ديه را ندارد تا به اعسار فرد رسيدگي شود.
دكتر يوسفيان در خاتمه اظهار داشت: در كميسيون قضايي مجلس اين ماده به نحوي اصلاح شده است كه اگر محكومين به پرداخت ديه، ادعاي اعسار كنند، الزامي نيست كه قاضي اجراي احكام فرد را بازداشت كند بلكه تا رسيدگي به دادخواست اعسارش با همان قرار و وجه ضمان صادر شده، آزاد خواهد شد و اگر معسر شناخته شد به زندان نمي رود.

جلسه حل اختلاف پرونده كبري رحمان پور برگزار نشد
گروه حوادث: اولين جلسه حل اختلاف پرونده كبري رحمان پور به دليل عدم حضور شاكيان پرونده بي نتيجه پايان يافت.
عبدالصمد خرمشاهي، وكيل كبري رحمان پور در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: از ميان شكات پرونده تنها همسر سابق كبري لايحه اي را كه سه ماه قبل به شوراي حل اختلاف ارائه كرده بود، مجدد اًتقديم شورا كرد. اما غير از او هيچ يك از اولياي دم حاضر نشدند تا در نتيجه رضايت يا عدم رضايت آنها كسب گردد.
وي برگزاري مجدد جلسه شوراي حل اختلاف را ضروري دانست و گفت: جلسه بعدي با فاصله دو تا سه ماه برگزار خواهد شد تا اولياي دم فرصت بازنگري داشته باشند و البته اميدوارم اين بار عدم حضور آنها نشانه تمايل آنها بر اعلام رضايت و گذشت باشد.
وي در مورد علت ارجاع پرونده به شوراي حل اختلاف گفت: ارجاع اين پرونده به شورا يك استثنا بود، و شايد فاقد محمل قانوني باشد. اما با توجه به اين كه رسانه ها از رياست محترم قوه قضاييه درخواست كردند تا در مورد كبري بخشش يا تجديدنظر خواهي صورت گيرد پرونده براي بررسي به اين شورا ارجاع شد. خرمشاهي تاكيد كرد: نوع برخورد مردم با حكم اعدام كبري و حتي متاثرشدن قاضي در جريان دادگاه نشان داد كه جامعه نمي خواهد كبري قصاص شود. اميدواريم ارسال پرونده به شورا موجبات اخذ رضايت از اولياء دم را فراهم كند.

قتل در آپارتمانهاي «ايران پارس»
گروه حوادث: شامگاه روز شنبه هفته جاري مأموران كلانتري ۱۴۰ باغ فيض از وقوع جنايتي در حوزه استحفاظي خود بااطلاع شدند.
يك اكيپ از پرسنل كلانتري به محل حادثه كه در يكي از واحدهاي آپارتمانهاي مسكوني «ايران پارس» بود مراجعه كردند.
جسد يك پسر ۲۳ ساله به نام علي كه با ضربات چاقو جان سپرده بود در مقابل ديدگان مأموران نمايان شد. دوست مقتول كه از غيبت چند روزه وي نگران شده بود به محل زندگي وي مراجعه كرد، وقتي علي در را به روي وي باز نكرد، قصد رفتن از محل را داشت كه بوي تعفن شديدي كه در آن طبقه از ساختمان پخش شده بود دوست علي را مشكوك كرد. چند مرتبه ديگر در منزل علي را به صدا درآورد، ولي ديگر انتظار زيادي براي باز شدن در نكشيد، فكري ناراحت كننده در ذهنش شكل گرفته بود. موضوع را به مأموران ۱۱۰ اطلاع داد. با حضور مأموران در محل، در خانه شكسته شده و همه وارد شدند. وقتي در گشوده شد، بوي تعفن بيشتر شد و اين نشانگر وقوع يك حادثه تلخ در آن محل بود. چند قدم جلوتر جسد علي كه با چند ضربه چاقو به قتل رسيده بود، قرار داشت.
علي از مدتي قبل به تنهايي در آن خانه زندگي مي كرد. مأموران انتظامي مراتب را به اطلاع بازپرس شاه محمدي كه بازپرس كشيك ويژه قتل بود رساندند.
بازپرس شاه محمدي به همراه مأموران دايره ۱۰ آگاهي مركز در محل حادثه حاضر شدند. جسد توسط مأموران تشخيص هويت مورد بررسي قرار گرفت و سپس جسد كه ۵ روز از قتل وي مي گذشت به پزشكي قانوني انتقال يافت.
تحقيقات بيشتر در اين خصوص در دادسراي امور جنايي تهران و دايره ۱۰ اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

ربايندگان دانشجو ۲۲ ساله بازداشت شدند
گروه حوادث: اوايل هفته گذشته يك دختر دانشجو به نام مونا در مسير بازگشت از دانشگاه به خانه با پسر جواني كه در يكي از كارگاه هاي منطقه شهريار كار مي كرد آشنا شد. دو جوان بعد از كمي صحبت با يكديگر قرار ملاقاتي براي سه روز ديگر در يكي از باغ هاي آن منطقه گذاشتند. بعد از گذشت سه روز زمان ديدار فرا رسيد. مونا ۲۲ ساله با همراهي پسر جوان كه رضا نام داشت وارد باغ شد. رضا او را به گوشه اي از باغ كه مكاني براي نشستن وجود داشت برد. چند دقيقه اي از ورود مونا به باغ نگذشته بود كه ناگهان دو پسر ديگر را در باغ مشاهده كرد. وقتي از رضا علت حضور آن دو پسر را پرسيد رضا به جاي پاسخ به او پسران را به سمت خودشان فراخواند. چند ساعت بعد مونا كه مورد تعرض هر سه پسر قرار گرفته بود در گوشه اي از باغ افتاده بود و پسران مذكور بي تفاوت او را رها كرده و از باغ خارج شده بودند. مونا بعد از آنكه توانست كمي بر خود مسلط شود از باغ خارج شده و به سمت خانه حركت كرد. وقتي به منزل رسيد والدينش با مشاهده سر و وضع آشفته وي نگران و پريشان جوياي علت شدند و مونا تمام ماوقع را براي آنها تعريف كرد.
والدين مونا به كلانتري محل شكايت كردند و در نهايت بعد از طي مراحل قانوني پرونده براي رسيدگي به اداره آگاهي مركز ارسال شد.
مأموران دايره ۱۱ با رديابي خط تلفن همراه رضا موفق به شناسايي مخفيگاه وي شده و متهم را طي يك عمليات پليسي دستگير كردند. دو همدست وي نيز شناسايي و بازداشت شدند. متهمان به دايره ۱۱ اداره آگاهي مركز انتقال يافته و تحقيقات لازم از آنان به عمل آمد. هر سه متهم در جريان بازجويي ها به بزه انتسابي خود اعتراف كردند.بررسي قضايي در اين خصوص در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.
محمد رضا بندرچي وكيل پايه يك دادگستري در خصوص مجازات تعرض به عنف به خبرنگار همشهري گفت: مجازات تعرض به زور و يا تعرض به عنف اعدام است. تفاوتي نمي كند كه فرد با ميل خودش به محل ارتكاب جرم رفته باشد و يا او را به زور برده باشند ولي اگر فرد را به زور به محل ارتكاب جرم انتقال داده باشند اتهام آدم ربايي نيز به وي تفهيم مي شود و در حقيقت بايد به دو جرم وي رسيدگي قضايي شود.
*فريب دادن افراد و سپس تعرض به آنان از نظر حقوقي جرم است؟
فريب دادن خود به تنهايي جرم خاصي نيست ولي اگر اين فريب دادن منجر به انجام يك جرم شود خلاف بوده و بايد مجازات براي آن صادر شود.
* فرق بين تعرض به عنف و رابطه نامشروع چيست؟
تعرض به عنف يعني اينكه زني يا دختري را به زور به محلي برده و به زور و اجبار به آن فرد تجاوز شود، ولي رابطه نامشروع يعني اينكه زن يا دختر از موضوع مطلع بوده و به خواسته خود به آن محل برود كه در اين صورت تنها حكم تازيانه براي مجرم صادر خواهد شد. ولي اگر اتهامات ديگري به مجرم به عنوان مثال شرب خمر، برپايي محافل فساد و از اين قبيل موارد به وي وارد شود، حكم وي بيشتر خواهد شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |