دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۶ - Oct 25, 2004
خاتمي: نرخ  بيكاري  از ۱۵ درصد به  ۴/ ۱۰ درصد كاهش يافته  است
ايرنا: سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  با تجليل  از تلاشهاي  انجام  شده  در عرصه آمار و برنامه  ريزي  كشور اظهار داشت : ترديدي  وجود ندارد كه  آمار و برنامه ريزي  نقش  ممتاز و برجسته اي  در اداره  همه  جوامع  دارد.
وي  روز گذشته  در مراسم  تجليل  از برگزيدگان  عرصه  فعاليتهاي  آماري  وبرنامه ريزي  كشور در تهران ، گفت : اگر در برنامه ريزي  هدف گذاري  مهم  باشد، بدون  شك آمار نقش  ممتاز و برجسته اي  در هدف گذاري  و تشخيص  اولويتها دارد.
خاتمي در عين  حال  به  تحولات  انجام  شده  در عرصه  آمار در كشور اشاره  كردو گفت : برغم  تحولات  خوبي  كه  در اين  عرصه  انجام  شده  است ، اما جامعه  هنوز ازوضعيت  آماري  رنج  مي برد و تا رسيدن  به  وضعيت  مطلوبي  كه  ارزيابي  درست  تري از مسايل  داشته  باشيم ، فاصله  داريم .
خاتمي در بخش  ديگري  از سخنانش  به  ايجاد زيرساختهاي  لازم  براي  يك  نظام آماري  در كشور اشاره  كرد و گفت : وجود نيروهاي  متخصص ، تجارب  ارزشمند دراين  خصوص  و بسترهاي  ارتباطي  از جمله  مسايلي  است  كه  زير ساختهاي  يك  نظام آماري  مطلوب  را در ايران  فراهم  كرده  است . وي  با تأكيد بر اين  مطلب  كه  مركز آمار ايران  بايد در فعاليتهاي آماري  محور باشد، اظهار داشت : ساير بخشها در زمينه  مسايل  آماري  بايد بامركز آمار در ارتباط باشند. خاتمي به  برنامه  ريزيهاي  انجام  شده  براي  برگزاري  يك  آمارگيري  گسترده و دقيق  در سال  ۱۳۸۵ اشاره  كرد و گفت : دستيابي  به  آمار و اطلاعات  دقيق  موجب مي شود مسئولان  در اصلاح  و پيشبرد امور بهتر عمل  كنند.
خاتمي در بخشي  ديگر از سخنانش  به  تلاشهاي  دولت  در عرصه  اصلاح  ساختاراقتصادي  كشور اشاره  كرد و گفت : نرخ  بيكاري  از ۱۵ درصد به  ۴/ ۱۰ درصد كاهش يافته  است  و اين  به  معناي  تلاشهاي  دولت  براي  ايجاد اشتغال  و حل  معضل بيكاري  در كشور است . وي  در عين  حال  ميزان  ۴/ ۱۰ درصد بيكاري  را رقم  بالايي  دانست  و ابرازاميدواري  كرد، با فعاليتهاي  انجام  شده  در عرصه  اقتصادي ، روند بيكاري در كشور كاهش  يابد. رئيس  جمهوري  همچنين اصلاح  ساختار مالياتي ، ايجاد حساب  ذخيره  ارزي  را ازجمله  فعاليتهاي  مهم اين  دولت  بيان  كرد.
براساس  اين  گزارش  حميد رضا برادران  شركا رئيس  سازمان  مديريت  وبرنامه  ريزي  نيز در اين  مراسم  با بيان  گزارشي  از فعاليتهاي  اين  سازمان ، اظهار داشت : وجود شش  هزار كارشناس  در رشته هاي  مختلف  در سازمان  مديريت ، اين  سازمان  را به  يك  دستگاه  منحصر به  فرد تبديل  كرده  است .
برادران  شركا در بخش  ديگري  از سخنان  خود گفت : متاسفانه  گفته  مي شود اقتصاد از پيشرفت  خوبي  برخوردار نبوده  است ، اما ما مطمئن  هستيم  با ساختار اقتصادي  و برغم  مشكلات  كه  بر كشور تحميل مي شود، شاخصهاي  اقتصادي  كشور قابل  قبول  است .

مجلس لايحه موافقتنامه با ۴ كشور را تصويب كرد
ايرنا: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي در نشست  علني  روز گذشته خود چهار لايحه موافقتنامه  بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و كشورهاي  بلغارستان ، اسپانيا، تركمنستان  و سودان  را تصويب  كردند.
اولين  لايحه  موافقتنامه ، لايحه موافقتنامه  دوجانبه  درخصوص  كمك  متقابل  اداري  براي  اجراي  صحيح  قانون گمرگي  و جلوگيري ، تحقيق  و مبارزه  باتخلفات  گمرگي  بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و دولت  جمهوري  بلغارستان  مشتمل  بريك  مقدمه  و ۲۱ ماده  بود كه  به تصويب  رسيد و اجازه  مبادله  اسناد آن به  دو دولت  داده  شد.
نمايندگان  مجلس  همچنين  لايحه  موافقتنامه  اجتناب  از اخذ ماليات  مضاعف و جلوگيري  از فرار مالي  درمورد مالياتهاي  بر درآمد و سرمايه  به  انضمام پروتكل  مربوط بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و دولت  پادشاهي  اسپانيا رامشتمل  بر يك  مقدمه  و ۲۹ ماده  و پروتكل  مربوط تصويب  كردند و اجازه  مبادله اسناد آن به  دو دولت  داده  شد.
لايحه  موافقتنامه  دوجانبه  درمورد كمك  متقابل  اداري  براي  اجراي  صحيح قانون  گمرگي  بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و دولت  جمهوري  تركمنستان  نيزبه  تصويب  رسيد و اجازه  مبادله  اسنادآن  به  دو دولت  داده  شد.
نمايندگان  مجلس  همچنين  لايحه  موافقتنامه  دوجانبه  در مورد كمك  متقابل اداري  براي  اجراي  صحيح  قانون  گمرگي  و جلوگيري ، تحقيق  و مبارزه  با تخلفات  گمرگي  بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و دولت  جمهوري  سودان  مشتمل  بر يك  مقدمه  و ۲۳ ماده  و يك  ضميمه  را تصويب  كردند  و اجازه  مبادله  اسناد آن  را به  دو كشور دادند.

آيت الله نوري همداني:
شيعيان هرگز تسليم زور مستكبران نمي شوند
حضرت  آيت الله  حسين  نوري همداني  از مراجع  تقليد قم  گفت : عزت  و عظمتي  كه اسلام  از آن برخوردار است ، مديون  فرهنگ  جهاد و شهادت  طلبي  است .
وي  روز گذشته در بين  نمازگزاران  مدرسه  علميه  امام خميني  (ره ) قم  افزود: جهاد و شهادت  دو عنصري  است  كه  از ابتداي  ظهور اسلام  وجود داشته  و هر روز پررنگ تر مي شود.
آيت الله  نوري  همداني  ادامه  داد: در فرهنگ  شيعه ، شيعيان  هرگز در برابر زور تسليم  نشده  و ولايت  مستكبران  را بر خود نمي پذيرند. استاد حوزه  علميه  اظهار داشت : شيعه  معتقد است  كسي  ولايت  و سرپرستي  حكومت اسلام  را عهده  دار مي باشد كه  شجاع ، عالم  و آگاه  به  زمان  باشد و در دستگاه  حكومت  جايي  براي  حضور مزدوران  وجود ندارد.

اخبار مجلس
تهيه طرح اصلاح قانون تشكيل شوراي آموزش پزشكي
مخبر كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح اصلاح قانون تشكيل شوراي آموزش پزشكي و تخصصي براي پيشگيري از بروز مشكلات در آزمونهاي مختلف در دست تهيه است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، نورالدين پيرموذن با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر مجلس شوراي اسلامي در حال دريافت نظرات مديران سابق بهداشت و درمان در اين زمينه است. اميدواريم با بازنگري در قانون، معضل نارسايي هاي آزمون دستياري برطرف شود.
حداد عادل: نمايندگان اهل داد و ستد نيستند
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، حداد عادل در گفت و گو با خبرنگاران پيرامون جلسه غيرعلني مجلس گفت: پيرامون مساله سفر نمايندگان به مشهد در برخي محافل اينچنين عنوان شده بود كه برخي نمايندگان هدايايي را دريافت كرده اند و اين مقوله موجبات نگراني نمايندگان را فراهم كرده بود. در جلسه غير علني بنده توضيحاتي را دادم و بيان كردم شركت نمايندگان در جلسات بيرون مجلس جزو حقوق نمايندگان است و در هيات رئيسه قانوني وجود ندارد كه جلوي آنها را بگيريم.
وي با تاكيد بر اينكه اينگونه مسافرت ها كاملا مفيد است و موجب آگاهي نمايندگان از واقعيت هاي كشور مي شود افزود: بهتر بود اين دعوت با آگاهي هيأت رئيسه صورت مي گرفت.وي با اشاره به اينكه سفر نمايندگان خلاف قانون نبوده است، افزود: نمايندگان اهل داد و ستد نيستند. وي اطمينان داد نمايندگان به شعارهاي خود پايبند خواهند بود. رئيس مجلس در پايان يادآور شد: قصد نمايندگاني كه اين موضوع را مطرح كرده بودند خير بوده ولي بهتر بود در جلسه غيرعلني موضوع را مطرح مي كردند تا اذهان مردم مشوش نشود.
تذكر آئين نامه و اخطار قانون اساسي به هيات رئيسه
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به هيات رئيسه مجلس تذكر آئين نامه و اخطار قانون اساسي دادند. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري،ايرج نديمي نماينده لاهيجان و سياهكل با اشاره به اصل ۸۵ قانون اساسي و چند بند از قانون آيين نامه داخلي مجلس گفت: در رابطه با بودجه سال ۸۴ مذاكراتي با دولت در حال انجام است و از نظرات چند نفر از نمايندگان كه در جلسات شركت مي كنند به عنوان نظر مجلس ياد مي شود در حالي كه رسيدگي به لايحه بودجه وظيفه كميسيونهاي مشخصي است.
رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر ضمن وارد ندانستن آن گفت: اگر در مذاكراتي كه برخي نمايندگان با دستگاه ها دارند از عنوان كلي مجلس ياد مي شود مسامحه است.
حداد افزود: ما همچون مجالس قبلي مذاكراتي را در خصوص بودجه سال آينده براي آگاهي انجام د اد ه ايم و اين موضوع اختصاص به مجلس هفتم ندارد.
انتقاد از دولت براي عدم اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت
سيد احمد رسولي نژاد، نماينده دماوند و فيروزكوه با اشاره به بندهاي ۷ و ۱۱ ماده ۲۳ آيين نامه داخلي مجلس و مصوبه مجلس هفتم در مورد الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت در طي دو ماه گفت: ۲۸ مهر مهلت دو ماه دولت براي تقديم كردن اين لايحه پايان يافته است.
وي افزود: در حالي كه دولت هر روز لوايح زيادي را به مجلس مي فرستد كه هيچ فايده اي براي مردم ندارد ولي در ارائه لايحه اي كه مشكلات فراوان از بخش عظيمي از مردم حل مي كند تعلل مي شود.
رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: مهلت دولت سر آمده است و ما هم مي توانيم به دولت نامه بنويسيم ولي مي دانيد كه دولت مي خواهد در قالب لايحه نظام خدمات مديريتي اين لايحه را به مجلس بدهد ولي انتظار براي عمل به قانون حق مجلس است و ما اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد.
علاءالدين بروجردي نماينده بروجرد نيز در تذكري با اشاره به نطق پيش از دستور رفعت بيات نماينده زنجان خواستار آن شد كه طبق آئين  نامه از سوي كميسيون امنيت ملي به عنوان رئيس آن كميسيون بتواند از وقت ده دقيقه اي براي پاسخگويي به سخنان بيات در جلسه آينده استفاده كند كه رئيس مجلس آنرا نپذيرفت.
سپس محمد مهدي مفتح نماينده رزن با اشاره به اينكه نظارت بر امور مجلس بر عهده هيات رئيسه است، گفت: ۵ سال است كه آيين نامه داخلي كنوني مجلس تصويب شده است ولي هر هفته شاهديم كه براي راي گيري با قيام و قعود از مجلس راي گرفته مي شود و اين در شان مجلس نيست.نماينده رزن خواستار اصلاح آيين نامه داخلي شد و رئيس مجلس نيز گفت تذكر شما را مورد توجه قرار خواهيم داد.

رئيس سازمان بهزيستي:
سالانه ۶۰ هزار زن در كشور مطلقه مي شوند
رييس سازمان بهزيستي از ثبت سالانه ۶۰ هزار مورد طلاق در كشور بر اساس آمارهاي موجود خبرداد و گفت: سالانه ۶۰ هزار زن در كشور با جدايي از همسر خود به جرگه زنان مطلقه مي پيوندند كه همين امر لزوم اقدامات پيشگيرانه و حمايتهاي اجتماعي از اين قشر را به وضوح آشكار مي سازد چراكه بر اساس يافته ها زنان مطلقه و بي سرپرست نيازمند، همواره نخستين قربانيان آسيب هاي اجتماعي هستند.محمد رضا راه چمني با بيان اين مطلب به خبرگزاري مهرتاكيد كرد: البته بايد اين نكته را مد نظر قرار داد كه اگرچه تمامي زناني كه از همسر خود جدا مي شوند نيازمند نبوده و چه بسا برخي از آنها نيز از وضعيت مالي مطلوبي برخوردار بوده و نيازي به حمايت مالي و دريافت مستمري از سوي نهادهاي حمايتي ندارند اما تمام اين زنان نيازمند دريافت خدمات اجتماعي و مددكاري، مشاوره اي و حتي آموزشي به منظور ارتقاء توانمنديهاي خود در مواقع رويارويي با مشكلات و آسيب هاي اجتماعي در جامعه امروز هستند.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
از چهره هاي انقلابي و دانشگاهي حمايت مي كنيم
مهر: دبيركل جمعيت جوانان انقلاب اسلامي گفت: اين جمعيت تلاش دارد تا از چهره هاي انقلابي و دانشگاهي براي كانديداتوري رياست جمهوري حمايت كند، بنابراين تصميم داريم تا در ديداري با دكتر احمد ي نژاد «شهردار تهران» و دكتر جاسبي «رئيس دانشگاه آزاد اسلامي» موضوع انتخابات رياست جمهوري را مطرح كنيم.
كانديداهاي قطعي جمعيت ايثارگران تا پايان ماه رمضان اعلام مي شود
فارس: قائم مقام جمعيت ايثارگران گفت: ستاد انتخابات جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تا پايان ماه مبارك رمضان كانديداهاي قطعي شده و برنامه آنها را به شوراي مركزي جمعيت اعلام مي كند. وي ادامه داد: تاكيد داريم كه كانديداها برنامه خود و نيز اعضاي كابينه خود را معرفي نمايند و اگر امكان معرفي تمام اعضا نباشد افراد برخي از پستها مانند سازمان مديريت و برنامه ريزي، تربيت بدني، بحث جوانان و بانوان، آموزش عالي، وزارت خارجه و وزارت كشور را به همراه معاون اول خود معرفي كنند.
مواضع جبهه مشاركت در دعوت از كانديداها تغيير نكرده است
ايسنا: علي  شكوري راد، در پي آنچه اعلام تغيير موضع جبهه مشاركت در دعوت از كانديداهاي رياست جمهوري (دعوت از هاشمي، محقق داماد و چنددستگي در اين حزب) در برخي جرايد خوانده شده، تأكيد كرد كه موضع جبهه متبوعش تغيير نكرده است.
جامعه مهندسين ائتلاف بر سر يك كانديدا را ترجيح مي دهد
ايسنا: دبير كل جامعه اسلامي مهندسين گفت:  جامعه مهندسين با تشكل ها و گروه هاي همسوي خود بر سر معرفي كانديداي مشترك و ائتلافي تاكيد دارد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روند بررسي انتخابات رياست جمهوري آينده و معرفي كانديداي مورد حمايت جامعه مهندسين گفت: در حال حاضر بحث و بررسي پيرامون همه افراد مطرح براي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري ادامه دارد.وي در پاسخ به اين سئوال كه جامعه مهندسين بر معرفي كانديداي مستقل تاكيد دارد يا ائتلافي، گفت: هماهنگي و ائتلاف بر سر يك كانديدا را با گروه هاي همسوي خود ترجيح مي دهيم.

دولت لايحه «ايران سل» را فردابه مجلس تقديم مي كند
ايسنا: لايحه اجازه اجراي موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباطات سيار، معروف به قرارداد ايران سل روز سه شنبه با قيد يك فوريت از سوي معاون پارلماني ، حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور به مجلس تقديم مي شود.
احمد صفايي فر با اشاره به اين كه در ابتداي اين جلسه، وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات در خصوص فوريت اين لايحه سخن خواهد گفت، افزود: پس از تصويب فوريت، اين لايحه بلافاصله به كميسيون مربوطه ارائه مي شود و در غير اين صورت به شكل عادي به كميسيون مي رود.
وي با اشاره به اين كه اين لايحه در راستاي قانون الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در دو قرارداد مصداق مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال جاري تقديم مجلس مي شود، اظهار داشت: اين لايحه شامل يك ماده واحده و چهار بند است.
گفتني است، در بندهاي اين لايحه نظارت دولت و تصويب شوراي اقتصاد بر اجراي قرارداد در نظر گرفته شده است.

گشت زني هليكوپتر انگليسي در نقطه  صفر مرزي اروند رود
فارس: يك فروند هلي كوپتر لينكس تفنگداران سلطنتي انگلستان مقارن ساعت يازده و پنجاه دقيقه قبل از ظهر ديروز اقدام به گشت زني در ارتفاع بسيار پائين در كنار خط تالوك نقطه صفر مرز آبي ايران و عراق در اروند رود و در حاشيه شهرهاي خرمشهر و آبادان نمود.
اين هلي كوپتر لجني رنگ از پايگاه خود در بين بصره و ابوالخصيب برخاست و بلافاصله در ارتفاع بسيار پايين بطوري كه خدمه آن بخوبي از بندر خرمشهر قابل ديدن بودند به پرواز خود در امتداد جزيره ام الرصاص عراق (روبروي اسكله هاي بندر خرمشهر) ادامه داد و از كنار مرزهاي آبي مينوشهر و آبادان و همچنين اروند كنار گذر و به سمت فاو و ام القصر تغيير مسير داد.
اين هلي كوپتر مشغول عمليات شناسايي بوده است.

بهزيستي اعتبار كافي براي حمايت از نيازمندان ندارد
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي گفت:  زماني كه ما نمي توانيم به افراد تحت پوشش اين سازمان خدمات مطلوب ارائه كنيم، چگونه مي توانيم پذيرش جديد از ساير نيازمندان به خدمات بهزيستي داشته باشيم.
دكتر علي اصغر كارانديش ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: هم اكنون از يك ميليون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در سطح كشور، ۱۵۸ هزار نفر تحت پوشش بهزيستي و از چهار ميليون و ۵۰۰ هزار سالمند، ده هزار و ۲۲۲ سالمند مستمري بگير و ۲۳ هزار و ۷۱ نفر دريافت كننده كمكهاي موردي هستند.
وي با اشاره به وجود ۷۵ سالمند پشت نوبت دريافت خدمات، افزود: از دو ميليون و ۵۰۰ هزار معلول در كشور نيز فقط ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند.
اين مسئول با اشاره به آنچه كه سازمان مديريت و برنامه ريزي از آن تحت عنوان دستورالعمل رياست جمهوري مبني بر تعيين بودجه سالانه با توجه به سال گذشته مطرح كرده، بودجه هر سال اين سازمان را تقريبا همانند سال گذشته اعلام كرد. وي گفت:با اين شرايط دستگاه هاي خدماتي مانند بهزيستي براي پرداخت هزينه هايي كه به نيازهاي افراد مربوط مي شود، دچار مشكل مي شوند.
كارانديش ادامه داد: ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بهزيستي يا مستقيما با پرداخت هزينه هايي از سوي بهزيستي و يا از طريق واگذاري خدمات به بخش خصوصي صورت مي گيرد.

طرح اصلاح قانون انتخابات محدوديت ايجاد نمي كند
ايرنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح تعدادي از نمايندگان براي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري محدوديتي براي هيچ يك از نامزدهاي مطرح براي انتخابات رياست جمهوري ايجاد نمي كند.غلامعلي حداد عادل افزود: حداكثر سن پيشنهاد شده در اين طرح ۷۵ سال است كه براي داوطلبان حضور در انتخابات مشكلي را ايجاد نمي كند.

ديدار اعضاي كميسيون بهداشت مجلس با خاتمي
فارس: مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اعضاي اين كميسيون فردا با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار و گفت وگو مي كنند.
نورالدين پيرموذن ديروز در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين كه اين ديدار حول محورهاي نارسايي ها، بحران حاكم بر دانشگاه ها خصوصا بيمارستان هاي دولتي صورت مي گيرد، گفت:  افزايش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي و بودجه سالانه جذب و استخدام فارغ التحصيلان جامعه پزشكي بيكار، واقعي كردن تعرفه پزشكي و سرانه بيمه درماني و تخصيص صددرصد اعتبارات بهداشت و درمان از محورهاي مورد بحث و نظر اعضاي كميسيون بهداشت و درمان با رئيس جمهوري است.

مجلس تخلف در آزمون دستياري پزشكي را بررسي مي كند
گروه اجتماعي:عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: حفاظت اطلاعات سپاه در جايگاه بررسي آزمون دستياري رشته هاي پزشكي نيست ولي با توجه به اين كه براساس گزارش هاي اوليه تلفن هايي مبني بر خريد و فروش سئوالات آزمون از سوي اين نهاد رديابي شده ، بررسي اين امر به اين نهاد ارجاع شده است.
دكتر جهانبخش اميني در گفت و گو با ايلنا افزود: البته من نمي دانم كه چرا تصميم به ارجاع اين پرونده به حفاظت اطلاعات سپاه گرفته شده است ولي به نظر مي رسد دليل اصلي اين امر رديابي هاي تلفني صورت گرفته باشد زيرا اين مبحث كاملا تخصصي است و در حيطه كاري سپاه نيست. وي ادامه داد: بررسي بروز تخلف در آزمون دستياري بر عهده مجلس است و يا اين كه قاضي با دستيابي به مستندات و مدارك ثابت كننده آن، مي  تواند راي دهد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: البته طبق قول قاضي مرتضوي بنا شده است در صورت تاييد اطلاعات حفاظت سپاه، دادستاني بر طبق آن حكم صادر كند.وي افزود: براساس بررسي هاي صورت گرفته، قبولي برخي از افراد در اين آزمون كاملا مشكوك است زيرا يا در سال هاي قبل با رتبه هاي بسيار پايين رد شده اند و يا قبول شدگان افرادي هستند كه به دليل شاغل بودن اصلا فرصت كامل براي مطالعه را نداشته اند.
اميني افزود : البته تصميمات اتخاذ شده در پايان بايد به گونه اي باشد كه حق كساني كه به حق در اين آزمون پذيرفته شده اند نيز پايمال نشود.
بنابرگزارش ديگري، عضو كميته بررسي آزمون دستياري رشته هاي پزشكي گفت: متاسفانه به رغم قول وزير بهداشت كه بشدت اصرار داشتند كه تا آخر هفته گذشته اطلاعات مورد نظر كميته تحقيق را ارائه خواهد داد، تاكنون هيچ اطلاعات جديدي به دست كميته نرسيده است و در نظر است به زودي موضوع به صحن علني مجلس كشيده شود.
دكتر سيدعلي رياض در گفت و گو با ايلنا، افزود: البته وزير بهداشت، در جلسه روز يكشنبه هفته گذشته وقتي با گلايه سئوال كنندگان روبرو شد، اصرار داشتند كه تا فردا اطلاعات مورد نظر را ارائه خواهد كرد، ولي با وجود اينكه چندين روز نيز از هفته گذشته مي گذرد، هنوز هيچ اطلاعاتي در دست نداريم.
وي افزود: بسيار مصرانه در نظر است كه اين موضوع به زودي در صحن علني مجلس مطرح و بررسي شود، آقاي زاكاني؛ طراح اصلي سئوال قرار است امروز در كميسيون اين بحث را مطرح و تمام كند.رياض در ارتباط با ارجاع پرونده اين آزمون به سپاه گفت: قوه قضاييه داراي دو ضابط اجرايي عام و خاص است كه سپاه جزو ضابطين خاص محسوب مي شود و قاضي مرتضوي نيز تشخيص داده اند كه با توجه به تجارب خاص سپاه، اين نهاد بهتر در اين مورد وارد عمل مي شود البته در اين ميان ناجا نيز وظايف خود را انجام داده است.

رئيس دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي سازمان تامين اجتماعي:
قيمت ۶۰ قلم داروي اساسي افزايش يافت
گروه اجتماعي:رييس دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي گفت: قيمت بيش از ۶۰ قلم داروي اساسي شامل داروهاي بيماران خاص و مبتلايان به سرطان، از يك ماه پيش تاكنون بعضا تا بيش از ۱۰۰ درصد افزايش يافته است.
دكتر محموديه در گفت و گو با ايسنا، اظهار داشت: از نيمه شهريور ماه تا  كنون، قيمت داروي «دييس پورت» ۲۲۳ درصد، كپسول «سل سپت» مورد استفاده بيماران خاص و به عنوان داروي درمان در پيوند، ۵۵ درصد، داروي «اريترو پوييتين» ۹ درصد، آمپول «پكلسي تاكسول» ۷ درصد، «جم فيبرزيل» داروي پر مصرف در بيماري چربي خون ۱۶۸ درصد، پماد «هيدروكورتيزول چشمي» از داروهاي پرمصرف پزشكان متخصص عمومي ۴۰ درصد و آمپول «متوتركسات» ۵۰ ميليگرمي از پرمصرف ترين داروهاي شيمي درماني ها ۱۲ درصد و «ونوفر» ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
وي با اشاره به اين كه بطور متوسط روزانه تغيير قيمت پنج قلم دارو از سوي وزارت بهداشت به سازمانهاي بيمه گر ابلاغ مي شود، به ايسنا گفت: اين افزايش بي رويه قيمت ها فشار مضاعي را بر سازمان هاي بيمه گر و بيماران وارد مي كند.
دكتر محموديه در پايان با اشاره به اين كه شركت هاي دارويي علت اين افزايش قيمت دارو را حذف يارانه هاي دولتي عنوان مي كنند، افزود: سال گذشته نيز به همين علت شاهد افزايش قيمت داروها بوديم.

گزارشگران بدون مرز اعلام كرد:
كره شمالي عمده ترين كشور نقض كننده آزادي مطبوعات در جهان است
گروه «گزارشگران  بدون  مرز» ديروز اعلام  كرد: كره شمالي  براي  سومين سال  متوالي ، عمده ترين  كشور نقض كننده  آزادي  مطبوعات  در جهان  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از سئول ، در بيانيه  رسمي اين  گروه  مستقر درپاريس  كه  درزمينه  حقوق  بشر خبرنگاران  جهان  فعاليت  مي كند، آمده  است : خبرنگاران  كره شمالي  چنانچه  نام  يك  مقام  ارشد اين  كشور را غلط بنويسند بايد دوباره  به  كلاس  درس  بروند و يا درصورتيكه  در  نظرهاي  حكومتي  اعلام ترديد كنند به  اردوگاه  كار اجباري  فرستاده  مي شوند.
اين  بيانيه  حاكي  است : دستكم  ۴۰ خبرنگار بخاطر اشتباه  نوشتن  اسامي مقام هاي  ارشد دولت  مجبور به  طي  دوره  آموزش  مجدد شده اند و شماري  ديگر نيزبه  اردوگاه هاي  كار اجباري  كه  ۲۰۰ هزار نفر درآنجا بسر مي برند، فرستاده شده اند.
طبق  اين  گزارش ، «سونگ  كيوم  چول» يك  خبرنگار تلويزيوني  نيز به  همين سرنوشت  دچار شد و درسال  ۱۹۹۶ به  خاطر زيرسئوال  بردن  نظرهاي  موجوددرمورد يك  واقعه  تاريخي  كشورش  ناپديد شد.
اين  بيانيه  مي افزايد: باتوجه  به  اين كه  رسانه هاي  گروهي  تحت  كنترل  حزب  حاكم  كمونيست ، كيم  جونگ  ايل  رهبر كره شمالي  و كيم  ايل  سونگ  پدر فقيد وي  را تحسين  مي كنند، خبرنگاران  نيز فقط به  صورت  ابزارهاي  تبليغ  در اين كشور مبدل  شده اند.
دراين  بيانيه  آمده  است : با توجه  به  اين كه  تمام  دستگاه هاي  راديو وتلويزيون  در كره  شمالي  فقط روي  موج  ايستگاه  دولتي  تنظيم  شده  است  حزب  كمونيست  اين  كشور از اواخر سال  گذشته  ميلادي ، بازرسي  دستگاه هاي  راديويي را آغاز كرد.
طبق  اين  بيانيه ، كساني كه  از برنامه هاي  ايستگاه هاي  خارجي  استفاده مي كنند، مجازات  حبس  خواهند داشت .

مديركل  مطبوعات  خارجي : مجوز شبكه  ماهواره اي  مهاجر موقتي  است
گروه اجتماعي: مديركل  رسانه هاي  خارجي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : مجوز فعاليت شبكه  تلويزيوني  ماهواره اي مهاجر براي  تاسيس  دفترنمايندگي  در ايران ، به صورت  موقت  و كوتاه  مدت  صادر شده  است .
شبكه  تلويزيوني  مهاجر به  همت  ايرانيان  مقيم  آلمان  به  عنوان  يك  شبكه خصوصي  دراين  كشور ثبت  شده  كه  مخاطبان  آن را ايرانيان  مقيم  آلمان  و سايركشورهاي  جهان  تشكيل  مي دهد.
اين  شبكه  مجوز فعاليت  موقت  خود را چندي  پيش  از اداره  كل  مطبوعات  وخبرگزاري هاي  داخلي  وزارت  ارشاد كسب  كرده  است .
در روزهاي  گذشته  اخباري  درخصوص  صدور مجوز تاسيس  دفتر نمايندگي  براي شبكه  فارسي  زبان  مهاجرمنتشر شد كه  شائبه  دايمي بودن  نمايندگي  اين  رسانه در ايران  را ايجاد كرد.
محمدحسين  خوشوقت  ديروز در گفت وگو با ايرنا با ارائه  توضيحاتي  درخصوص  نحوه  فعاليت  اين  شبكه  اظهار داشت : اعتبار اين مجوز در بهمن  ماه  امسال  پايان  مي پذيرد و تمديد آن منوط به  ارزيابي  عملكرد و محتواي  برنامه هاي  تلويزيون  مهاجر است .
وي  درخصوص  علت  صدور اين  مجوز از سوي  اداره  كل  رسانه هاي  خارجي  گفت : براساس  مصوبه  هيات  وزيران  در سال هاي  ۶۸ و ،۷۵ هر رسانه اي  كه  مركز آن درخارج  از مرزهاي  كشور باشد، صرف  نظر از نوع  گويش  در آن رسانه  خارجي  محسوب مي شود.
خوشوقت  تأكيد كرد: شبكه  تلويزيوني  مهاجر نيز يك  رسانه  خارجي  به  شمارمي آيد و بر همين  اساس  بايد مجوز تاسيس  دفتر نمايندگي  خود را از وزارت ارشاد دريافت  مي كرد.
وي  افزود: اين  مجوز موقت  به منظور كمك  به  تلاش هاي  انجام  شده  براي  آشناكردن  هرچه  بيشتر ايرانيان  مقيم  خارج  از كشور با فرهنگ  و ويژگي هاي  والاي ملت  و كشور ايران  صادر شده  است .
مديركل  رسانه هاي  خارجي  ارشاد گفت : رئيس  شبكه  تلويزيوني  مهاجر متعهدشده  است  تا در فعاليت ها و برنامه هاي  خود قوانين  و مقررات  نظام  جمهوري اسلامي را محترم  شمرده  و از ابتذال  دوري  كند.
خوشوقت  افزود: عمل  به  اين  تعهد يكي  از شروط وزارت  ارشاد براي  تمديد مجوزفعاليت  دفتر نمايندگي  شبكه  مهاجر در تهران  بوده  و سازمان  صدا و سيماي جمهوري  اسلامي ايران  نيز درنامه اي  با فعاليت  دفتر اين  رسانه  خارجي  درايران  به  شرط ياده  شده ، موافقت  كرده  و آن را مورد تاييد قرار داده  است .
وي  اظهار اميدواري  كرد كه  با افزايش  تعداد و موفقيت  شبكه هاي  فارسي  زبان طرفدار ارزش هاي  مورد احترام  ملت  ايران ، بساط ابتذال  و ضديت  با منافع  ملت و كشور در برخي  تلويزيون هاي  معلوم الحال  لس آنجلسي  برچيده  شود.

نارضايتي زائران ايراني در مكه مكرمه
در حالي كه ورود زائران عمره از كشورهاي مختلف به مكه افزايش يافته، گروهي از زائران ايراني به علت ضعف عملكرد ستاد اجرايي مستقر در مكه متقاضي بازگشت زود هنگام شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني رسا، زائران معترض از جمله خانواده هاي معظم شهدا عليرغم ميل باطني خود خواستار بازگشت هرچه سريعتر به ايران شدند.
اين درحالي است كه سحرخيز، مسئول امور هتلهاي مستقر درمكه شب گذشته بنا به درخواست زائران با حضور در هتل محل استقرار حداقل سه كاروان ايراني، علت نارسايي ها را افزايش تعداد زائران عمره از ۳۰۰ هزار نفر به ۵۰۰ هزار نفر دانست و اظهار داشت : افزايش تعداد زائران ايراني موجب شده است تعدادي از هتلها كه از نظر ما غير استاندارد هستند ، مورد استفاده قرار گيرد و ما هم نمي توانيم پاسخگوي مشكلات اين هتلها باشيم.وي افزود: ما اين مساله را به مسئولين ذيربط منتقل كرده ايم .

چهار مركز تلفن در تهران توسعه مي يابد
گروه اجتماعي: شركت  مخابرات  استان  تهران  از انجام  عمليات  توسعه  شبكه  در چهار مركز تلفن  خبر داد. به  گزارش  روابط عمومي اين  شركت ، عمليات  توسعه  شبكه  همزمان با اجراي  عمليات  كابل  برگردان  در اين  مراكز انجام  مي شود. عمليات  توسعه  شبكه  تلفن  در مراكز عرب  سرخي ، سيدالشهدا، مدني  و پاسداران  انجام  مي شود. بر اساس  اين  گزارش ، همزمان  با انجام  عمليات  كابل  برگردان  در اين  مراكز ارتباط تلفني  برخي  مشتركان  از فردا و حداكثر به  مدت  ۷۲ ساعت  دچار اختلال خواهد شد.
اين  گزارش  افزوده  است : پيش  شماره هاي  ۳۳۸ ، ۳۳۹ ، ۳۷۴تا ۳۷۶ و ۵۷۰ تا ۵۷۷از مراكز عرب  سرخي  و سيدالشهدا در محدوده  خيابان هاي  فلكه  دوم ، بهشتي ، پورزاهد، حق  گويان ، علي  نواز، قزوين ، امامزاده  حسن ، رضوان  و لقمان  حكيم  با اختلال  همراه  مي شود.
ارتباط مشتركان  مراكز مدني  و پاسداران  نيز با پيش شماره هاي  ۸۹۵ تا ۸۹۸ و ۲۵۴ تا ۲۵۹ در محدوده  خيابان هاي  فاطمي ، بلوار كشاورز، دائمي ، رويان ، حجاب ، كاووس ، عطار، كجويي ، سنجابي ، آزاد، ديباجي  جنوبي ، قديري  و ويژه  دچار اختلال خواهد شد.

رئيس  محاكم  نظامي  تهران :
پرونده  مأموران  انتظامي  پاكدشت  به دادگاه  ارسال  شد
ايرنا: رئيس  جديد محاكم  نظامي تهران از تكميل  تحقيقات  پرونده  ماموران  انتظامي قصوركننده  در جنايت  پاكدشت  خبر داد و گفت : پرونده  اين  ماموران  به  دادگاه ارسال  شد.
حجت الاسلام  عباسعلي  فراتي  اظهار داشت : پرونده  تعدادي از پرسنل  نيروي  انتظامي كه  در جنايت  پاكدشت  در انجام  وظايف  خود كوتاهي داشته اند، تكميل  و با صدور كيفرخواست ، به  دادگاه  ارسال  شد.
وي ، با بيان  اين كه  دو نفر از متهمان  اين  پرونده  از ماموران  كلانتري قيام دشت  بودند، افزود: كوتاهي  و قصور اين  دو مامور در مورد پيگيري  موضوع به  قتل  رسيدن  فردي  در محيط باغ اناري  اين  منطقه  بود.
رئيس  محاكم  نظامي تهران  گفت : اين  دو مامور با وجود آن كه  مردم  آنان  را از مسئله  قتل  در باغ  اناري  مطلع  كردند، در انجام  وظايف  قانوني  كوتاهي كرده  و اين  مسئله  را در دفاتر واقعه  كلانتري  ثبت  و گزارش  نكردند. قصور و كوتاهي  پنچ  نفر از ماموران  نيز مربوط به  كوتاهي  در پيگيري  موضوع  قتل  فردي  به نام  تهامي  در منطقه  خاطون آباد پاكدشت  است .
رئيس  محاكم  نظامي تهران ، در اين باره  گفت : اين  ماموران  خاطي  نيز باوجود اطلاع  از قتل  و حضور اداره  آگاهي  تهران  بزرگ  براي  شناسايي  قاتل ، درانجام  وظايف  خود كوتاهي  كرده  و مسير پرونده  را به  انحراف  كشانده اند.
فراتي  يادآور شد كه  اين  پنج  مامور نيز حدود يك  ماه  است  كه  در بازداشت به  سر مي برند و پرونده  آنها تكميل  شده  و روز دوشنبه  براي  رسيدگي  به دادگاه  نظامي ارسال  مي شود.
وي با اشاره به اين كه ماموران  بازداشت  شده  دراين  جنايت  نقش  نداشته اند، گفت: تخلف  و قصور ماموران ، تنها در پيگيري و دستگيري  قاتل  و ايجاد انحراف  در پرونده  است ، كه  تقاضاي  مجازات  آنها شده  است . پرونده  از نظر كوتاهي  و سهل انگاري  پرسنل  ناجا در حال  رسيدگي  است  و رسيدگي  به  گزارش  هيات  پنج نفره قوه  قضائيه  و سازمان  بازرسي  كل  كشور پس  از ارسال  پرونده  هفت  نفر مامور يادشده  به  دادگاه ، ادامه  خواهد يافت .
وي  افزود: چنانچه  مصيبت ديدگان  حوادث  پاكدشت  شكايتي  در زمينه  تخلف نيروي  انتظامي داشته  باشند، مي توانند براي  طرح  شكايت  خود، به  دادسراي نظامي تهران  مراجعه  كنند.
فراتي ، در عين  حال  گفت : نبايد كوتاهي  در كشف  اين  جنايت  را تنها منحصربه  قضات  و نيروي  انتظامي پاكدشت  كرد و چنين  تصوري  اشتباه  بزرگي  است . رئيس  محاكم  نظامي در پايان  گفت : اين  جنايت  ريشه  در مشكلات  اجتماعي دارد و بايد براي  جلوگيري  از تكرار آن ، مشكلات  را برطرف  كرد.
وي ، درباره  پرونده  كلانتري  ۱۴۰ باغ  فيض  كه  در آن عوامل  انتظامي دو تن از قضات  دستگاه  قضائي  را مورد ضرب  و شتم  قرار داده  و غيرقانوني  بازداشت كردند، گفت : رسيدگي  به  اين  پرونده  در صلاحيت  سازمان  قضائي  نيروهاي  مسلح است ، اما متاسفانه  پرونده  به  اين  دادسرا ارسال  نشده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |