چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۳
نظرسنجي از مردم تهران درباره جمع آوري و حمل و نقل زباله هاي خانگي و شهري
طلاي كثيف را كجا دور مي ريزيد؟
005217.jpg
آِيا تا كنون به خود فرصت داده ايد و يا شايد بهتر است بگوييم جرأت داده ايد كه دقايقي خيلي كوتاه در كنار تلي از زباله هاي بد بو و بد شكل بايستيد و هويت واقعي زباله ها را شناسايي كنيد.
هويت زباله هاي روزانه كه در كنار منازل، كوچه ها، معابر، كانال ها، رودخانه ها، كوه ها و خلاصه هر جا كه بگوئيد، قابل رويت است.
بله قصد داريم كالبد شكافي كنيم، البته اين بار كالبد شكافي از زباله هاي كثيف يعني همان پس مانده  غذاها، ميوه هاي گنديده، بطري هاي خالي نوشابه، پاك كننده ها، سس ها، ظروف يكبار مصرف غذاها، مواد پلاستيكي،  پاكت شير و ماست و خامه، شيشه، فلز،  كاغذ، روزنامه و خلاصه هر چه كه بگوئيد در اين جسد بدبو يافت شده و قابل شناسايي است.
و البته هر جاكه زباله هست، موجودات زنده هم هستند، از گربه ها، سگ ها و موش ها تا حشرات آلوده و موذي و گاهي هم آدم هايي كه لابه لاي زباله ها با كيسه هاي كثيف به جستجو مشغولند تا شايد از ميان تلي از زباله چيزهايي را جدا و داخل كيسه خود كنند!
متأسفانه تصوير ظاهري زباله ها تصوير خوشايندي نيست، اما شايد بسياري از شما بدانيد كه ارزش زباله ها هرگز به ظاهرشان نيست و زباله ها ارزش نهاني و پنهاني دارند كه برخي آن را«طلاي كثيف» مي نامند!
براساس برآوردهاي كارشناسي حدود ۲۰ درصد زباله هاي شهر تهران از موادي تشكيل شده است كه داراي ارزش اقتصادي است كه در صورت تفكيك آنها، مي توان سالانه حدود ۹۳ هزار تن پلاستيك،  ۵۲ هزار تن شيشه، ۶۰ هزار تن كاغذ و مقوا و ۲۵ هزار تن انواع فلزات را بازيافت و دوباره توليد كرد.
آمارهاي موجود نشان مي دهد كه از ۴۵ هزار تن زباله توليدي ايران ۹۰ درصد آن دفن مي شود، زيرا اين زباله ها غيرتفكيكي و شامل ۸۰ درصد زباله تر و۲۰ درصد زباله خشك است.
در حالي كه در كشورهاي اروپايي دقيقاً عكس ايران زباله توليد مي شود. يعني ۸۰ درصد زباله خشك و ۲۰ درصد زباله تر.
005214.jpg
با اين توصيف هم اينك فقط ۹/۵ درصد زباله هاي شهري در كشور با مجموع شرايط موجود و امكانات بازيافت قابل چرخه مجدد است و از مهمترين دلايل و موانع موجود در مسير بازيافت عدم تفكيك زباله ها در ايران است.
نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه هر تهراني روزانه بين ۹/۰ تا ۵/۱ كيلوگرم زباله توليد مي كند كه تجمع و عدم تفكيك و دقت در نحوه جمع آوري و انتقال آن مي تواند عوارض هولناك زيست محيطي را فراهم آورد و در نهايت محيط زندگي را براي همگان غيرقابل سكونت  كند.
بنا به گفته مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران سالانه بيش از ۳۰۰ ميليارد ريال از سرمايه هاي مردم تهران صرف جمع آوري و انتقال زباله از سطح معابر و كانال ها مي شود و در تهران روزانه بيش از ۷ هزار تن زباله توليد مي شود كه ۳۰ درصد آن از آب تشكيل شده است و هزينه حمل هر كيلوگرم زباله از در منازل تا محل دفن آن معادل ۱۷۵ ريال است كه در مجموع مشاهده مي گردد مبالغ هنگفتي صرف اين امور مي شود.
به گفته اين مدير شهري به علت رعايت نشدن ساعت تحويل زباله در موعد مقرر در تهران، علاوه بر هزينه هاي ثابت جمع آوري و انتقال زباله، معادل ۱۰۰ ميليارد ريال نيز اعتبار اضافي صرف مي شود، در حالي كه با تحويل به موقع زباله حداقل مي توان از اين مبلغ براي ساير امور بهينه سازي خدمات شهري بهره گرفت.
گروه پژوهش مركز مطالعات و تحقيقات همشهري نيز با تكيه بر اهميت اين موضوع، گزارش اين هفته خود را به جمع آوري و انتقال زباله هاي خانگي و شهري اختصاص داده است.
نكته جالب توجه در اين تحقيق كه با پرسش از ۲۸۸ نفر پاسخگو در سطح مناطق تهران بدست آمده، اين موضوع است كه شهروندان نقش كليدي خود را در بهينه سازي و بساماني وضعيت ناگوار جمع آوري و حمل و نقل زباله به خوبي اذعان مي دارند. اين پاسخگويان تا بيش از ۴۶ درصد وضعيت موجود زباله سازي و نحوه جمع آوري زباله ها را بر دوش خود مي دانند و معادل ۵۴ درصد نيز نقش مسئولان و مأموران پيمانكاري خدمات شهري شهرداري تهران را مورد توجه و تأكيد قرار مي دهند.
005292.jpg
در اين پژوهش كه از سطح مناطق مختلف تهران (بيش از ۲۰ منطقه) تهيه شده، مردم به پرسش هاي پرسشگران گروه پژوهش پاسخ گفته اند و از اين پاسخ ها نمايان شده است كه با وجود اطلاع ۹/۹۶ درصد آنان از زمان تحويل زباله در ساعت ۲۱ شب فقط ۶۶ درصد آنان قبل و يا رأس اين ساعت اقدام به انتقال زباله هاي خود از منزل مي كنند و مابقي يا زمان مشخصي ندارند و يا هر وقت كه فرصت كنند، به اين امر اقدام مي كنند. همچنين حدود ۶۴ درصد آنان زباله ها را تفكيك نمي كنند و يا حداقل نان خشك را جداسازي مي كنند.
بنابر اين آمار ۷/۶۷ درصد پاسخگويان از ميزان خسارت ناشي از ديركرد تحويل زباله اطلاعي ندارند.
در مجموع ۷۱ درصد پاسخگويان از وضعيت جمع آوري زباله و حمل و نقل زباله هاي خانگي و شهري ناراضي و آن را نگران كننده توصيف مي كنند و معادل ۱/۵۲ درصد آنان نحوه آموزش ، تبليغ و فرهنگ سازي شهرداري تهران را در اين خصوص كم و بد تلقي مي كنند و در مقابل ۸/۴۳ درصد آنان اين عامل را مناسب و خوب ذكر مي كنند.
پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي به اين نكات تأكيد ويژه اي داشته اند: آموزش ، بسترسازي، ارتقاي فرهنگ عمومي مردم از طريق ابزارهاي در دست شهرداري همچون بيل بردها، شبكه ۵ تلويزيون و روزنامه بايد گسترش يابد و حتي در كتب درسي دانش آموزان از همان مقطع ابتدايي دروسي در خصوص زباله و ارزش هاي زباله گنجانده شود.
همچنين امكانات لازم براي تفكيك زباله در اختيار شهروندان قرار گيرد و خانواده ها با سياست هاي تشويقي و آموزشي، با فرهنگ بهينه سازي زباله آشنا شوند.
براي اين منظور حتي پيشنهاد شده كه بهترين و تميزترين كوچه و يا محله مورد توجه مسئولان شهرداري منطقه قرار گيرد و بهترين پيمانكار جمع آوري زباله با سياست هاي تشويقي معرفي شود و در مقابل از سياست هاي توبيخي و تنبيهي نيز بهره گرفته شود.
005289.jpg
همچنين به گفته اين گروه شهرداري بايد برحسب مناطق و محله هاي شلوغ از نيروهاي بيشتري براي جمع آوري و حمل زباله كمك بگيرد و حتي در دو ساعت مختلف از شبانه روز اقدام به جمع آوري زباله شود.
پاسخگويان درباره كوچه هاي تنگ و نحوه حمل زباله از اين نوع كوچه ها ناراضي بوده و برخي اظهار مي دارند كه مأموران جمع آوري و انتقال زباله آموزش هاي لازم را نديده اند و نحوه جابجايي زباله ها با تجهيزات و ناوگان نامناسب موجب كثيفي و ريختن زباله ها در سطح معابر و كوچه ها مي شود.
در مجموع در اين طرح نظرسنجي واقعيات و مشكلات موجود در مسير جمع آوري و انتقال زباله از در منازل تا محل دفن مورد توجه قرار گرفته كه مسئولان ذيربط مي توانند با تكيه بر نظريات پاسخگويان ضمن شناسايي اين موانع به رفع و بهبود اين مقوله مهم شهري و زيست محيطي اقدام كنند.
جزئيات اين طرح نظرسنجي را در پي مي خوانيد.
سن و جنس پاسخگويان
از ميان ۲۸۸ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري، معادل ۹/۴۶ درصد زن و معادل ۱/۵۳ درصد مرد هستند. حداقل سن پاسخگويان ۱۴ سال و حداكثر سن ۷۴ سال است كه بر اين اساس معادل ۵/۳۸ درصد پاسخگويان ۳۰ ساله و كمتر از ۳۰ سال سن دارند و معادل ۳/۳۱ درصد بين ۳۱ تا ۴۰ سال و مابقي بيش از ۴۰ سال سن دارند.
شغل پاسخگويان
از ۲۸۸ نفر پاسخ دهنده به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري معادل ۸/۱۹ درصد را خانم هاي خانه دار تشكيل مي دهند، و از ميان مشاغل موجود معادل ۴/۹ درصد بازنشسته، ۴/۱۰ درصد دبير و فرهنگي، ۵/۱۲ درصد كارمند، ۱/۲۸ درصد صاحب مشاغل آزاد، ۱/۲ درصد مهندس، ۱/۲ درصد حسابدار، ۲/۴ درصد تعميركار و صافكار، ۳/۷ درصد دانشجو و محصل، ۱/۲ درصد محقق و پژوهشگر و يك درصد نيز شاغل در كادر درماني و پرستاري هستند. معادل يك درصد پاسخگويان نيز در حال حاضر بيكارند.
005220.jpg
سطح تحصيلات
از ميان پاسخگويان ۵/۳۷ درصد داراي مدرك كارشناسي، ۳/۸ درصد فوق ديپلم، ۳/۳۱ درصد ديپلم، ۲/۵ درصد پيش دانشگاهي، ۴/۹ درصد سيكل و ۲/۴ درصد نيز در حد دوره ابتدايي سواد دارند.
همچنين ۱/۳ درصد پاسخگويان كارشناس ارشد و يك درصد دانشجو هستند.
منطقه سكونت پاسخگويان
۲۸۸ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري در سطح مناطق مختلف شهرداري تهران ساكن هستند. بر اين اساس ۸/۱۸ درصد در منطقه يك شهرداري، ۳/۷ درصد در منطقه ،۲ ۱/۲ درصد در منطقه ،۳ ۶/۱۵ درصد در منطقه ،۴ ۴/۱۰ درصد در منطقه ،۵ ۳/۷ درصد در منطقه ،۶ ۳/۷ درصد در منطقه ،۷ ۲/۴ درصد در منطقه ،۸ ۱/۲ درصد در منطقه ،۹ ۱/۲ درصد در منطقه،۱۰ ۲/۴ درصد در منطقه ،۱۱ ۱/۳ درصد منطقه ۱،۱۲/۲ درصد در منطقه ،۱۳ ۱ درصد در منطقه ،۱۴ ۲/۴ درصد در منطقه ،۱۵ ۲/۵ درصد در منطقه ۱۶ و ۳ درصد نيز در مناطق ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ تهران سكونت دارند. پرسشگران گروه پژوهش با مراجعه حضوري به اين مناطق اقدام به تكميل پرسشنامه ها كرده اند.
زباله هاي منزل را چه كسي بيرون مي گذارد؟
۲/۴۲ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه خودشان (پدران و يا شوهران خانواده) كيسه هاي زباله را از منزل خارج مي كنند و معادل ۷/۲۲ درصد نيز همسرانشان (مادر خانه) زباله ها را از منزل خارج مي كنند. معادل ۸/۲۶ درصد نيز اظهار داشته اند كه هركسي كه در خانه بتواند اين كار را برعهده مي گيرد و معادل ۲/۷ درصد نيز فرزندان و يا همسرانشان اين كار را برعهده دارند. معادل يك درصد نيز از سيستم مكانيزه پرتاب زباله (شوتينگ) برخوردارند.
براين اساس، با توجه به اينكه در مجموع ۳۴ درصد پاسخگويان اظهارداشته اند كه در منزل هركسي كه بتواند كيسه هاي زباله را به خارج منتقل مي كند، مي توان چنين برداشت كرد كه حداقل زمان دقيقي را براي خروج زباله از منزل به خارج براي آنها نمي توان متصور بود و اين موضوع نيازمند تبليغ و آموزش مناسب و بيشتر است.
005223.jpg
آيا مي دانيد زباله هاي خود را سر چه ساعتي به بيرون منتقل كنيد؟
۹/۹۶ درصد پاسخگويان به اين پرسش پاسخ بله داده اند و فقط ۱/۳ درصد اظهار بي اطلاعي كرده و يا خير گفته اند. اين عامل بيانگر اين است كه بحث تبليغ براي ساعت ۲۱ موفقيت آميز بوده است.
زباله ها را چه ساعتي از منزل به بيرون منتقل مي كنيد؟
۳۳ درصد پاسخگويان گفته اند رأس ساعت ۲۱ زباله خود را بيرون مي گذارند و معادل ۳۳ درصد نيز قبل از ساعت ۲۱ زباله را از منزل خارج مي كنند.
معادل ۳/۱۱ در بعد از ساعت ۲۱ و معادل ۳/۱۰ درصد آخر شب ها، معادل ۲/۵ درصد بدون هرگونه زمان مشخص و ۲/۵ درصد نيز صبح ها زباله هاي خود را از منزل خارج مي كنند.
۲ درصد نيز گاهي قبل و يا بعد از ساعت ۲۱ و گاهي صبح و يا شب اقدام به خروج زباله هاي خود مي كنند.
براين اساس مي توان چنين اظهار داشت كه ۶۶ درصد پاسخگويان نسبت به برنامه شهرداري تهران در خصوص بيرون گذاشتن زباله ها در ساعت ۲۱ پاسخ مثبت گفته اند و معادل ۳۴ درصد نيز با وجود اظهار اطلاع از برنامه شهرداري، براي جمع آوري زباله در ساعت ۲۱ به شكل دلخواه و يا بعد از ساعت ۲۱ فرصت خروج زباله ها را داشته و يا حتي صبح ها اقدام به اين امر مي كنند و براي اين معضل برخي از شهروندان اظهار داشته اند كه لازم است شهرداري در دو شيفت اقدام به جمع آوري زباله ها كند تا زباله ها روي زمين باقي نماند!
آيا زباله هاي منزل را تفكيك مي كنيد؟
۴/۳۵ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه زباله هاي خود را تفكيك مي كنند و در مقابل ۳/۳۱ درصد نيز گفته اند زباله هاي خود را تفكيك نمي كنند و ۳/۳۲ درصد نيز تا حدودي اقدام به اين كار مي كنند و بخشي از زباله هاي خود را همانند نان خشك، و يا حداكثر انواع قوطي پلاستيكي و يا فلزي را جداسازي مي كنند.
معادل يك درصد نيز بر اين باورند كه بايد مسئولان زمينه هاي لازم را مهيا و ارائه دهند تا قادر به انجام تفكيك زباله ها باشند.
براساس آمار در مجموع معادل ۶/۶۴ درصد پاسخگويان نسبت به تفكيك زباله هاي منزل خود بي تفاوت هستند و يا حداقل نان خشك را جدا مي كنند.
به طور متوسط روزانه چقدر در منزل شما زباله توليد مي شود؟
معادل ۵/۳۶ درصد از پاسخگويان اظهار داشته اند روزانه در منازلشان كمتر از يك كيلوگرم زباله توليد مي شود و ۶/۳۹ درصد نيز بيان داشته اند كه حدود ۲ كيلوگرم، ۵/۱۱ درصد حدود ۳ كيلوگرم و ۲/۵ درصد حدود ۴ كيلوگرم در منازلشان زباله توليد مي شود. معادل ۳/۷ درصد خانوارها هم روزانه حدود ۵ و يا بيشتر از ۵ كيلوگرم زباله توليد مي كنند.
005286.jpg
چند درصد توليد زباله منزل شما ناشي از مصرف نادرست است ؟
معادل ۱/۵۲ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه ميزان زباله توليدي منازلشان به هيچ وجه ناشي از مصرف نادرست نيست و در مقابل ۲/۲۹ درصد گفته اند ۱۰ درصد زباله توليدي منزل به دليل مصرف نادرست و يا نامرغوبي مواد و كالاها به ويژه مواد غذايي و ميوه و سبزي است.
همچنين معادل ۵/۱۳درصد پاسخگويان ۲۰درصد زباله هاي توليدي را ناشي از مصرف نادرست مواد و كالاهاي خريداري شده در منزل مي دانند.
در مجموع معادل ۲/۵ درصد پاسخگويان نيز ۳۰ و يا بيش از ۳۰ درصد زباله هاي توليدي را ناشي از مصرف نادرست در خانه ذكر مي كنند. از اين آمار مي توان چنين برداشت كرد كه ارتقاي فرهنگ عمومي مصرف و تبليغ و آموزش آن ضروري است.
چند درصد زباله هاي توليد شده در منازل شما قابل بازيافت است؟
۲/۳۰ درصد پاسخگويان گفته اند كه فقط ۱۰ درصد زباله هاي منازل قابل بازيافت است و معادل ۵/۱۳ درصد نيز اين رقم را ۲۰ درصد، ۵/۱۲ درصد پاسخگويان آن را ۳۰ درصد و ۴/۱۰ درصد نيز ۴۰ درصد زباله هاي منازل را قابل بازيافت ذكر كرده اند.
معادل ۹/۲۲ درصد نيز ۵۰ و بيش از ۵۰ درصد زباله هاي خانگي را قابل بازيافت مي دانند و فقط ۴/۱۰ درصد اظهار كرده اند كه تمام زباله هاي توليدي خانگي قابل بازيافت است.
بنابر آمار به دست آمده در مجموع معادل ۷/۶۶ درصد پاسخگويان از ارزش واقعي بازيافت زباله ها تا حد زيادي غير مطلعند و تنها ۳/۳۳ درصد پاسخگويان تا حدي و يا كاملاً از ارزش بازيافت زباله ها اطلاع مناسب دارند كه در اين خصوص به نظر مي رسد نه تنها بايد آموزش هاي لازم به مردم داده شود بلكه امكانات و ابزارهاي لازم به شكل گسترده و مستمر براي جداسازي زباله هاي قابل بازيافت ضروري است.
آيا مي دانيد كه زباله هاي خطرناك خانگي شما چيست؟
از ميان ۲۸۸ نفر پاسخگو به پرسش زباله هاي خطرناك خانگي شما چيست معادل ۶/۲۰ درصد آنان گفته اند ظروف خالي حشره كشها، لكه گيرها، بازكننده ها، سموم گياهي، باتريهاي خالي، روغن كهنه و سوخته ماشين و قراضه هاي فلزي از زباله هاي خانگي خطرناك است در مقابل ۵/۱۸ درصد نيز گفته اند كه نمي دانند زباله هاي خطرناك خانگي چيست. معادل ۱۰ درصد نيز با وجود اطلاع از زباله هاي خطرناك خانگي اظهار داشته اند كه زباله خطرناك خانگي توليد نمي كنند.
همچنين معادل ۳/۱۰ درصد پاسخگويان فقط ظروف خالي حشره كش ها، لكه گيرها و بازكننده ها را جزو زباله هاي خطرناك خانگي ذكر مي كنند و معادل ۲/۵ درصد نيز قراضه هاي فلزي، ۱/۲ درصد سموم گياهي و يك درصد نيز باتريهاي خالي را از جمله زباله هاي خانگي خطرناك عنوان مي كنند. مابقي پاسخگويان يعني ۳۲ درصد هم دو يا چند مورد از موارد ذكر شده را جزو زباله هاي خانگي خطرناك محسوب مي كنند.
به نظر مي رسد كه آموزش و تبليغ در خصوص شناساندن زباله هاي خطرناك خانگي نيازمند توجه بيشتري است تا ضمن كاهش توليد اين نوع زباله ها در سلامت و حفظ محيط زيست همگاني نيز بهره گرفت.
زباله هاي خود را چگونه از منزل به بيرون منتقل مي كنيد؟
۲/۸۱ درصد از پاسخگويان مي گويند كه كيسه هاي زباله را براي حمل از منزل محكم و با در بسته منتقل مي كنند. معادل ۱/۳ درصد نيز گفته اند كه زباله ها را در كيسه مي گذارند و توجهي به محكمي و يا در بسته بودن آن ندارند. معادل ۶/۱۵ درصد نيز گفته اند كه در منزل زباله هاي خود را تفكيك مي كنند، اما وقتي به خارج از منزل منتقل مي كنند نمي دانند و اعتمادي ندارند كه چگونه آنها جمع آوري و حمل شود. به گفته اين گروه از پاسخگويان با وجود تفكيك زباله ها در منزل، ماموران جمع آوري زباله  قادر به انتقال صحيح و مناسب آنها نيستند!
آيا مي دانيد كه ميزان خسارت ناشي از عدم رعايت تحويل به موقع زباله قبل از ساعت ۲۱ چقدر است؟
۷/۶۷ درصد پاسخگويان از ميزان خسارت ناشي از عدم رعايت تحويل به موقع زباله در ساعت ۲۱ شب ها غير مطلعند و اظهار داشته اند نمي دانند اين خسارت چقدر است، در مقابل ۳/۳۲ درصد پاسخگويان ابراز اطلاع كرده اند و گفته اند از ميزان خسارت تا حدي آگاهند.
ميزان خسارت ناشي از عدم تحويل به موقع زباله ها چقدر است؟
۴/۵۹ درصد پاسخگويان به اين پرسش پاسخي نداده اند و معادل ۳/۳۳ درصد آنان گفته اند كه از رقم دقيق ميزان خسارت تحويل ديركرد زباله به ماموران اطلاعي ندارند و تاكنون به آن توجهي هم نداشته اند!
معادل ۱/۳ درصد اين رقم را ۱۰ ميليارد تومان در سال، يك درصد ۲۰ ميليارد تومان در سال و ۱/۳ درصد نيز ۳۰ ميليارد تومان در سال ذكر كرده اند.
براين اساس فقط ۱/۳ درصد از پاسخگويان از رقم دقيق و صحيح خسارت دير تحويل دادن زباله ها در ساعت ۲۱ يعني ۱۰ ميليارد تومان در سال اطلاع كافي و مناسب داشته اند.
براين مبنا مي توان چنين نتيجه گرفت كه با وجود تبليغ گسترده براي تحويل زباله در ساعت ،۲۱ تبليغ مناسب و كافي در خصوص خسارت ناشي از آن وجود نداشته است.
چه موادي از زباله هاي قابل بازيافت توليد مي شود؟
معادل ۲/۸ درصد پاسخگويان گفته اند كه نمي دانند از زباله هاي قابل بازيافت چه مواد جديدي ساخته و توليد مي شود.
معادل ۹/۳۱ درصد نيز گفته اند كه كاغذ، مقوا و پلاستيك از زباله هاي قابل بازيافت توليد مي شود و معادل ۱/۲ درصد گفته اند شيشه، كاغذ، مقوا و پلاستيك توليد مي شود و معادل ۱/۲ درصد نيز گفته اند انواع فلزات، شيشه، كاغذ، مقوا و پلاستيك از زباله هاي قابل بازيافت مي توان توليد كرد.
معادل ۷/۵۵ درصد نيز همه موارد يعني شيشه، پلاستيك، كاغذ، مقوا و انواع فلزات را قابل توليد مجدد از زباله ها ذكر كرده اند.
با نگاهي به آمار ياد شده چنين برمي آيد كه با وجود ابراز اطلاع حدود ۹۲ درصد از پاسخگويان از ساخت يك يا چند كالاي جديد از زباله هاي قابل بازيافت، هنوز رفتار سنجيده و صحيح براي تفكيك زباله ها در خانوارها اتفاق نيافتاده است!
درصد نقش مردم در جمع آوري و بهبود حمل زباله
در مجموع معادل ۴/۱۷ درصد پاسخگويان گفته اند مردم بين ۵ تا حداكثر ۳۵ درصد در بهبود جمع آوري و حمل زباله نقش مستقيم دارند. معادل ۱/۲۸ درصد اين نقش را ۴۰ درصد، معادل ۲/۲۹ درصد اين نقش را ۵۰ درصد، ۷/۱۶ درصد نقش مردم را معادل ۶۰ درصد و در مجموع ۳/۸ درصد نيز بين ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مردم را در بهبود جمع آوري و حمل زباله هاي خانگي مؤثر ذكر كرده اند.
براين اساس به طور متوسط پاسخگويان نقش مردم را در بهبود جمع آوري و حمل زباله معادل ۷/۴۶ درصد ذكر كرده اند.
نقش مسئولان شهرداري در بهبود جمع آوري و حمل زباله هاي خانگي
۲/۳۰ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه نقش مسئولان شهرداري در بهبود و توسعه خدمات شهري بخش جمع آوري و حمل زباله معادل ۳۰ درصد است و معادل ۹/۲۱ درصد نيز اين نقش را ۱۰ درصد، معادل ۶/۱۵ درصد آنان اين نقش را ۲۰ درصد و معادل ۵/۱۲ درصد آنان اين نقش را ۴۰ درصد ذكر كرده اند و در مجموع معادل ۸/۴۶ درصد پاسخگويان نقش مسئولان شهرداري را بين ۵ تا ۲۵ درصد عنوان كرده اند.و مابقي يعني ۲۳ درصد آنان اين نقش را بيش از ۳۵ درصد ذكر كرده اند.
بر اين اساس پاسخگويان نقش مسئولان شهرداري را در سياست گذاري و خدمات دهي براي بهبود جمع آوري و حمل زباله به طور متوسط معادل ۲/۲۵ درصد ذكر كرده اند.
نقش مأموران شهرداري در جمع آوري و حمل زباله
۲/۲۸ درصد پاسخگويان بر اين باورند كه نقش مأموران شهرداري در جمع آوري و حمل زباله ۳۰ درصد است و ۹/۲۲ درصد نيز اين نقش را ۲۰ درصد ذكر كرده اند.
در مجموع ۹/۲۷ درصد پاسخگويان نيز نقش مأموران جمع آوري و حمل زباله شهرداري تهران را بيش از۳۵ درصد ذكر كرده اند.
در مقابل معادل ۵/۱۳ درصد پاسخگويان نيز نقش مأموران جمع آوري و حمل و نقل زباله را بين ۵ تا ۱۰ درصد ذكر كرده اند.
بر اين اساس، به طور ميانگين نقش مأموران خدماتي جمع آوري و حمل و نقل زباله ۱/۲۸ درصد است.
پاسخگويان در اين خصوص توجه شهرداري هاي مناطق را به آموزش مناسب مأموران خدماتي جمع آوري و حمل و نقل زباله جهت توجه بيشتر به زباله هاي تفكيكي و نحوه جمع آوري زباله ها از سطح محله ها مؤثر ذكر كرده اند .
همچنين برخي از پاسخگويان در خصوص عدم توجه مأموران خدماتي جمع آوري زباله ها در كوچه و محله خود گلايه مند بوده و حتي در برخي موارد نادر مأموران به كوچه هاي اين پاسخ دهنده ها براي جمع آوري زباله حتي سر نمي زنند! همچنين ريختن زباله ها و پس مانده  آشغال هاي محلي را توسط مأموران در جوي آب و كانال ها مسأله ساز ذكر مي كنند.
نحوه جمع آوري و حمل و نقل زباله هاي خانگي و شهري چگونه است؟
معادل ۷/۴۱ درصد پاسخگويان در پاسخ به پرسش نحوه جمع آوري و حمل و نقل زباله هاي خانگي و شهري گفته اند كه اصلا مناسب نيست و معادل ۲/۳۰ درصد نيز گفته اند كه نگران كننده است. در مجموع معادل ۲/۲۸ درصد پاسخگويان وضعيت جمع آوري و حمل و نقل زباله هاي خانگي و شهري را مناسب و يا تا حدي مناسب عنوان كرده اند.
محله شما از لحاظ جمع آوري و حمل و نقل زباله چگونه است؟
۲/۵ درصد پاسخگويان وضعيت جمع آوري و حمل و نقل زباله در محله سكونت خود را خيلي خوب توصيف كرده اند و ۷/۱۶ درصد آن را خوب و ۶/۴۰ درصد تا حدي خوب ذكر كرده اند.در مقابل ۳/۳۱ درصد پاسخگويان وضعيت محله خود را از لحاظ جمع آوري و حمل و نقل زباله بد و ۳/۶ درصد نيز خيلي بد ذكر كرده اند.
پاسخگويان نبودن مكان و ظرف مناسب ويژه زباله براي قرار دادن زباله ها در محل و عدم توجه مأموران شهرداري در نحوه جمع آوري و حمل و نقل زباله در سطح محله و شهر را از جمله عوامل مؤثر در وضعيت نامناسب محله خود ذكر كرده اند.
نحوه آموزش، تبليغات و فرهنگ سازي سازمان شهرداري تهران در بخش مواد زائد خانگي و شهري چگونه است؟
در مجموع ۸/۴۳ درصد پاسخگويان نحوه آموزش، تبليغات و فرهنگ سازي شهرداري تهران را در بخش مواد زائد خانگي و شهري خوب و يا تا حدي خوب ذكر كرده اند.
معادل ۱/۵۲ درصد نيز آن را بد و ۲/۴ درصد نيز اين موضوع را نيازمند توجه جدي و آني شهرداري عنوان كرده اند. اين گروه تبليغات از طريق رسانه هاي جمعي به ويژه شبكه ۵ تلويزيون تهران و روزنامه همشهري و نيز آموزش در يكي از دروس مدارس و نيز سياستهاي تشويقي را از عوامل مؤثر در بخش مديريت خدمات شهري عنوان كرده اند.
وضعيت ظروف و سطل هاي جمع آوري زباله در سطح شهر چگونه است.؟
معادل ۴/۵۸ درصد پاسخگويان گفته اند كه نظافت و تميزي سطل ها و ظروف ويژه جمع آوري زباله در سطح شهر اصلاً مناسب نيست و تعداد آنها بسيار كم است و معادل ۹/۲۱ درصد نيز بر اين نكته صحه گذاشته اند كه در جاهايي كه بايد سطل زباله وجود داشته باشد، از سطل  زباله خبري نيست!
اين گروه از اماكن عمومي مانند كوهستان ها، پارك ها و محل هاي خريد و رفت و آمد روزانه ياد مي كنند.
در مقابل ۸/۱۹ درصد پاسخگويان نيز بر اين باورند كه تعداد و تميزي سطل هاي زباله مناسب و يا تا حدي مناسب است.
مهمترين مشكلات نازيبايي و وجود زباله ها در ساعات مختلف روز يا شب
معادل ۵/۴۹ درصد پاسخگويان در پاسخ به پرسش مهمترين مشكلات وجود زباله در ساعات مختلف شبانه روز در سطح محله ها و سطح شهر و اماكن عمومي را نداشتن تفكر شهر ما، خانه ماست، ناكافي بودن آموزش، تبليغات مناسب براي مردم، نبودن فرهنگ درست انتقال زباله در يك زمان مشخص  توسط خود مردم، توليد زباله بيش از حد به دليل مصرف نادرست در خانواده ها، نامناسب بودن ناوگان و تجهيزات جمع آوري و حمل و نقل زباله در شهر و نبودن محل و ظرف مناسب در محله ها براي گذاشتن كيسه هاي زباله مانند سبدهاي مناسب فلزي بزرگ و مديريت علمي و عملي نامناسب ذكر كرده اند.
همچنين در مجموع معادل ۱/۳۶ درصد پاسخگويان يك يا چند عامل مورد ذكر در بالا را از جمله عوامل مؤثر در نازيبايي  شهر و وجود زباله هاي شهري و خانگي دانسته اند كه در اين بين نقش مردم در كنار نبود ناوگان و تجهيزات مناسب جمع آوري و حمل و نقل زباله در شهر مورد تأكيد بيشتري قرار گرفته است.
۱/۱۰ درصد پاسخگويان نيز نقش مديريت عملي و علمي شهري را در كنار نقش مردم و ناوگان جمع آوري زباله هاي خانگي و شهري بيشتر مورد تأكيد قرار داده اند.

نظرسنجي
بورس اوراق بهادار
بررسي وضعيت سهامداران خرد در سازمان بورس اوراق بهادار،  موضوع نظرسنجي هفته آينده گروه  پژوهش مركز تحقيقات و مطالعات همشهري است.
به ما تلفن بزنيد و به پرسش هاي ما پاسخ بدهيد.
۱- مدت حضور شما در بورس تهران چقدر است؟
۲- آيا سهامدار دائمي هستيد و شغل اصلي شما خريد و فروش سهام است؟
۳- چرا در بورس اوراق بهادار سرمايه گذاري كرده ايد؟
۴- بازده سرمايه گذاري شما چگونه است؟
۵- ريسك پذيري در بورس اوراق بهادار چقدر است؟
۶- ميزان سرمايه گذاري شما در بورس تهران چقدر است؟
۷- آيا موفق عمل كرده ايد؟
۸- مهمترين مسائل و مشكلات موجود در بورس اوراق بهادار تهران چيست؟ تلفن:۲۰۲۱۱۳۰

اجراي طرح هاي نظرسنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمان ها، شركت ها ، ارگان هاي مختلف خصوصي و يا دولتي است. درخواست كنندگان مي توانند با تلفن ۲۰۲۱۱۱۶ تماس بگيرند.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |