شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۱ - Oct 30, 2004
جزئيات و نحوه ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني سهام
005106.jpg
گروه بورس: جزئيات و نحوه ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني اوراق بهادار كه به تازگي در شوراي بورس به تصويب رسيده منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما طبق اين آيين نامه ارائه خدمات مشاوره و سبدگرداني سهام به هر سرمايه گذار، براساس قراردادهاي مشخص و جداگانه انجام خواهد شد. ضمن اين كه نوع قرارداد ارائه مشاوره از قرارداد سبدگرداني جدا خواهد بود. نمونه اين قراردادها كه مسئوليت مشاوره و سبدگرداني و حقوق و تكاليف دو طرف را مشخص مي كند از سوي سازمان بورس تهيه و ابلاغ مي شود.
در قراردادهاي نمونه بايد نوع خدمات قابل ارائه توسط مشاور و سرمايه گذار مشخص و چگونگي دريافت وجه از سرمايه گذار معلوم و نوع اوراق بهادار مورد نظر سرمايه گذار تعيين شود.
در اين قراردادها بايد اهداف سرمايه گذاري، نوع و تواتر گزارش هاي ادواري، دوره قرارداد، شرط هاي احتمالي و همچنين مدت توقف منابع نقدي سرمايه گذار تعيين شود.
در اين آيين نامه تصريح شده، خدمات مشاوره و تصميم هاي سبدگردان براي خريد و فروش ضمن تطبيق با اهداف سرمايه گذاري بايد به صورت كتبي با توجه لازم به سرمايه گذار ارائه شود.
براساس بند ديگر آيين نامه ياد شده، مشاور و سبدگردان حق بهره  برداري مستقيم يا غير مستقيم از دارايي سرمايه گذار را به نفع خود و ديگري ندارد و موظف است كليه خريدهاي سرمايه گذار را به نام خود سرمايه گذاريا كساني انجام دهد كه سرمايه گذار به عنوان ذينفع معرفي مي كند.
در ماده ۹ آيين نامه مزبور تاكيد شده، مشاور و سبدگردان موظف است براي هر سرمايه گذار طبق اصول حسابداري، حساب هاي جداگانه اي نگهداري كند. حساب هاي سرمايه گذاران به طور سالانه توسط حسابرسان معتمد بورس رسيدگي و گزارش آن به بورس ارائه مي شود.
در ادامه آمده است: مشاور و سبدگردان موظف است تا در دوره هاي معيني كه در قرارداد اعلام شده، گزارش هاي مربوط به سرمايه گذاري هر سرمايه گذار را به وي ارائه دهد. در پايان مدت قرارداد نيز گزارش كاملي از فعاليت ارائه خواهد شد.
اين آيين نامه هر گونه داد و ستد اوراق بهادار بين مشاور و سبدگردان، مديران و سهامداران بيش از ۱۰ درصد را با سرمايه گذار ممنوع ساخته و مشاور و سبدگردان را در خصوص معامله اوراق بهادار مشتريان با يكديگر مجاز ندانسته است.
در بخش نظارت نيز بورس موظف شده به صورت ادواري يا در مواقع لزوم مدارك حسابداري، گزارش و هر گونه مستندات مشاور و سبدگردان را مورد بازرسي قرار دهد.
طبق تبصره الحاقي به اين بند، كليه مدارك و اطلاعات مربوط به حساب مشتريان توسط مشاور، سبدگردان و بورس محرمانه تلقي مي شود.
در ادامه تاكيد شده، در صورتي كه مشاور و سبدگردان مرتكب تخلف شوند بورس موظف است با به كارگيري تمهيدات انضباطي از اخطار تا لغو مجوز طبق آيين نامه مصوب شوراي بورس اقدام كند.تخلف از قوانين و مقررات بورس، ارائه نكردن اطلاعات و گزارش هاي درخواستي، ارائه اطلاعات نادرست و گمراه كننده، رعايت نكردن مفاد قراردادهاي في مابين، همكاري نكردن در انجام امور بازرسي و نظارت و همچنين تخطي از شرايط اعطاي مجوز از جمله از جمله مواردي كه مشمول تنبيه هاي انضباطي خواهد شد.

آغاز فعاليت بورس كشاورزي در استان گيلان
گروه بورس: نخستين شعبه منطقه اي بورس كشاورزي در استان گيلان فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين شعبه روز چهارشنبه ۳۰ تن برنج از نوع هاشمي، خزر و موسي طارم را از كشاورزان خريداري كرد تا در بورس كشاورزي عرضه كند.براساس اين گزارش كشاورزان گيلاني مي توانند برنج و ساير محصولات كشاورزي خود را به انبارهاي سازمان بورس كالاي كشاورزي در رشت، بندر انزلي و رودسر تحويل دهند.

هجوم سهامداران شهرستاني براي خريد كارخانجات مخابراتي
گروه بورس: همان طور كه پيش بيني مي شد سهامداران مقيم شهرستان ها طي هفته گذشته بيشترين توجه خود را به خريد سهام كارخانجات مخابراتي ايران معطوف ساختند.
به گزارش خبرنگار ما عملكرد تالارهاي منطقه اي بورس اوراق بهادار نشان مي دهد سرمايه گذاران شهرستاني از اشتياق بيشتري براي خريد سهام شركت ها در عرضه هاي اوليه از خود نشان مي دهند. بر اين اساس هفته گذشته همزمان با اولين عرضه سهام كارخانجات مخابراتي ايران صف خريد براي سهام اين شركت تشكيل شد. اين صف بيش از پيش در شيراز مشهود بود. زيرابا توجه به استقرار كارخانجات مخابراتي ايران در استان فارس شيرازي ها از اين شركت شناخت بيشتري داشتند.
۶۷ درصد شيرازي ها
خريدار بودند
مدير تالار منطقه اي شيراز گفت: دو ميليون و ۷۱۵ هزار سهم به ارزش ۶/۲۵ ميليارد ريال طي هفته گذشته در تالار اوراق بهادار شيراز مبادله شد.
محمد نبي وفا گفت: ۶۷ درصد از اين مبادلات مربوط به خريد و ۳۳ درصد از آن مربوط به فروش سهام بوده است.
وي اظهار داشت: اين تعداد سهام متعلق به ۱۲۷ شركت بود كه ارزش سهام ۷۲ شركت افزايش و ارزش سهام ۵۳ شركت كاهش يافت و سهام دو شركت بدون تغيير ماند.
مدير تالار منطقه اي شيراز افزود: در اين هفته يك هزار و ۲۰۱ نفر در بورس شيراز اقدام به خريد سهام كردند كه سهام شركت هاي كارخانجات مخابراتي ايران، سرمايه گذاري غدير، كربن ايران، و شركت  صنعتي دريايي ايران به ترتيب با ۱۲۷ و ۱۰۸ و ۷۰ و ۶۶ نفر بيشترين تعداد خريدار را داشت.
وفا اضافه كرد: بيشترين ارزش ريالي معاملات روي سهام شركت هاي پتروشيمي اصفهان، سرمايه گذاري غدير، صنعتي دريايي ايران و كربن ايران و پتروشيمي انجام شد.
داد و ستد پنج ميليون سهم
در تالار تبريز
معاون تالار منطقه اي تبريز اعلام كرد: پنج ميليون و ۸۳۳ هزار سهم به ارزش ۳۵ ميليارد و ۸۷۷ ميليون ريال طي هفته گذشته در تالار اوراق بهادار تبريز مبادله شد.
روح الله ميرزانژاد گفت: ۵۹ درصد از اين مبادلات مربوط به خريد و ۴۱ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.
وي افزود: در اين هفته دو هزار و ۱۳۵ نفر در بورس تبريز اقدام به خريد سهام كردند. در اين مبادلات سهام سه شركت كارخانه هاي مخابراتي ايران، سرمايه گذاري غدير و تراكتورسازي ايران بيشترين خريدار و سه شركت كارخانه هاي مخابراتي ايران، سيمان صوفيان و سرمايه گذاري غدير بيشتري ارزش ريالي را دارا بودند.

سهام ۸ شركت به بخش خصوصي واگذار شد
گروه بورس: در هفته گذشته از سوي سازمان خصوصي سازي تعداد ۱۷ ميليون و ۹۲۰ هزار و ۴۳۴ سهم از سهام ۸ شركت دولتي از طريق سازمان بورس اوراق بهادار به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش خبرنگار ما ارزش سهام عرضه شده از سوي اين سازمان ۷۵/۵۶ ميليارد ريال و متعلق به شركت هاي سيمان خاش، سيمان هرمزگان، نيرو محركه، پارس خودرو، سيمان كارون، و نيز شركت هاي صنايع آذرآب، كابل هاي مخابراتي شهيد قندي و كارخانجات مخابراتي ايران بود.
بر اساس اين گزارش سازمان خصوصي سازي در اين هفته تعداد ۱۳ ميليون و ۴۶۱ هزار و ۵۳۳ سهم شامل حق تقدم و برگه سهم پارس خودرو را در مجموع به ارزش ۸/۸ ميليارد ريال، ۵۰ هزار سهم، صنايع آذرآب به ارزش ۴/۸۶ ميليون ريال و ۲۲ هزار و ۳۹۶ سهم نيرو محركه به ارزش ۳۵/۵۹ ميليون ريال را به نمايندگي از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عرضه كرد. همچنين اين سازمان هفته گذشته ۲۹ هزار و ۱۱۹ برگه سهم سيمان كارون به ارزش ۲۳۷ ميليون ريال از طرف شركت ساتكاب و ۵۰۰ هزار سهم كابل هاي مخابراتي شهيد قندي و ۳ ميليون و ۷۵۷ هزار و ۲۶۰ برگه سهم كارخانجات مخابراتي ايران هر كدام به ارزش ۲۰۷/۴ ميليارد ريال و ۸۵/۵۶ ميليارد ريال را به نمايندگي شركت مخابرات به بخش خصوصي واگذار كرد.اين گزارش حاكي است: طي هفته گذشته ۹۸ هزار و ۱۲۶ سهم سيمان خاش به ارزش ۸۶/۱ ميليارد ريال و دو هزار سهم سيمان هرمزگان به ارزش ۵۱ ميليون ريال از طرف سازمان خصوصي سازي عرضه شد.

برنامه فروش سهام ۱۰ شركت دولتي اعلام شد
گروه بورس: سهام عمده ۱۰ شركت دولتي تا سه ماه آينده از سوي سازمان خصوصي  سازي از طريق بورس و مزايده به فروش مي رسد.
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادارتا سه ماه آينده (منتهي به اول اسفند ماه سال جاري) سهام ۱۰ شركت دولتي شامل پنج شركت فولادي دو شركت سيماني، يك شركت آلومينيوم و يك مجتمع كشتي سازي به ارزش ۲۰ تريليون ريال از طريق بورس و مزايده عرضه خواهد شد.
در جريان واگذاري هاي آذر و دي ماه سهام عمده دو شركت سيمان داراب و بوشهر و سهام فولاد آذربايجان و نورد ولوله اهواز در بورس عرضه مي شود .واگذاري سهام فولاد كرمان زاگرس و  آلياژي هم كه در بورس پذيرفته نشده اند پس از قيمت گذاري كارشناسان رسمي دادگستري انجام خواهد شد.
بزرگترين واگذاري امسال به عرضه ۱۰۰ درصد سهام مجتمع كشتي سازي فراساحل كه ارزش آن بيش از ۱۰ تريليون ريال برآورد شده مربوط مي شود.
براساس اين گزارش سازمان خصوصي سازي عرضه سهام مجتمع آلومينيوم المهدي را كه با احتساب راه اندازي سه فاز آن دو ميليارد دلار ارزش دارد تا پايان سال آغاز خواهد كرد.

هفته رشد شاخص ها در بورس تهران
گروه بورس: طي داد و ستد هاي هفته گذشته بورس اوراق بهادار شاخص  كل قيمت سهام با ۱۱۶ واحد افزايش به رقم ۱۳ هزار و ۳۱۴ واحد رسيد.به گزارش خبرنگار ما در اين هفته شاخص كل تالار اصلي و فرعي برخلاف هفته گذشته رو به رشد بودند به طوري كه به ترتيب هر كدام با ۱۲۸ واحد و ۴۸ واحد افزايش ارقام ۱۳ هزار و ۵۷۰ هزار واحد و ۱۰ هزار و ۷۸۵ واحد را براي خود ثبت كردند.
بنابراين گزارش در اين هفته نيز همچون هفته قبل عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس اوراق بهادار، شاخص  مالي را با افت ۳۷۰ واحدي مواجه كرد و اين شاخص را به رقم ۴۲ هزار و ۴۰۹ واحد رساند.
اين گزارش حاكي است: عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس اين هفته نيز مثبت ارزيابي شد به همين دليل شاخص صنعت در اين هفته ۴/۱۷۶ واحد ديگر افزايش يافت و در رقم ۹ هزار و ۸۷۷ واحد ثبت شد.
همچنين طي هفته گذشته شاخص كل بازده نقدي ۹/۷ واحد و شاخص كل قيمت و بازده نقدي ۷/۳۵۵ واحد افزايش يافت. در نتيجه اين افزايش شاخص هاي يادشده به ترتيب به ارقام ۴ هزار و ۱۷۰ واحد و ۳۳ هزار و ۵۸۵ واحد نزديك شدند. در اين هفته عملكرد ۵۰ شركت فعال تر بورس، رشد ۹/۱ درصدي ميانگين موزون و افزايش ۴۳۱ واحدي ميانگين ساده اين شركت ها را در پي داشت.

ارزش معاملات سهام ۱۹۰ درصد افزايش يافت
گروه بورس: طي هفته گذشته تعداد ۲۳۳ ميليون و ۶۸۷ هزار و ۹۴۵ سهم به ارزش دو هزار و ۷/۸۰۲ ميليارد ريال توسط ۲۵ هزار و ۵۶۱ نفر در بورس اوراق بهادار داد و ستد شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين هفته حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۷۳ و ۶/۱۹۰ درصد افزايش داشتند. همچنين تعداد خريداران نيز اين هفته در مقايسه با هفته گذشته ۱۹ درصد بيشتر بود.
بنابراين گزارش هفته گذشته در تالار اصلي بورس تهران تعداد ۱۶۰ ميليون و ۲۰۷ هزار و ۱۵۱ سهم به ارزش دوهزار ۷/۲۴۱ ميليارد ريال توسط ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر رد و بدل شد كه اين نسبت به هفته گذشته از نظر ارزش و حجم مبادلات به ترتيب ۱۷۲ و ۷/۶۱ درصد رشد داشت و تعداد خريداران نيز ۵/۱۳ درصد بيشتر بود.
ضمنا در تالار فرعي نيز اين هفته تعداد ۷۳ ميليون و ۴۸۰ هزار و ۷۹۴ سهم در مجموع به ارزش ۵۶۱ ميليارد ريال توسط ۷ هزار و ۱۴۰ نفر مبادله شد كه اين ارقام از رشد ۲۹۹ و ۵/۱۰۳ درصدي ارزش و حجم مبادلات و افزايش ۶۴/۳۵ درصدي خريداران حكايت داشت.

يادداشت
ضمانت اجراي خصوصي سازي
سپيده بهكام
ظرف دو هفته گذشته و همزمان با ناكامي دولت در فروش ۱۱ شركت وابسته به نهادهاي مختلف بحث ها و ابراز نظرهاي گوناگوني در اين زمينه صورت گرفته و در اين بين انتقادها و موضوعات توجيهي فراواني در مورد علل اين ناكامي منتشر شده است.
در اين بين شايد شاه بيت نظر همه كارشناسان و فعالان بازار بر اين باشد كه خصوصي سازي به دو دليل ناكام ماند: ۱- بالا بودن قيمت ها و كمبود نقدينگي در بازار۲،- شرايط سياسي و بين المللي .
در نگاه اول به نظر مي رسد اين دو موضوع دلايلي كاملاً منطقي و درست براي توجيه موضوع هستند، اما بررسي دقيق تر شرايط بازار سهام گوياي واقعيت هاي ديگري است.
طبق آخرين آمار موجود در حال حاضر ارزش معاملات روزانه سهام در بورس تهران متوسط به رقمي معادل ۴۰ ميليارد تومان رسيده  است، به اين ترتيب كل ارزش ۱۲ شركتي كه سازمان خصوصي سازي دو هفته قبل در بازار عرضه كرد برابر ۱۲ روز كاري در بورس بوده يعني ارزش هر شركت دولتي كه در بازار عرضه شد به طور متوسط فقط معادل ارزش معاملات يك روز بورس تهران است. بر اين اساس دليل اول يعني كمبود نقدينگي و بالا بودن قيمت سهام يادشده نمي تواند پذيرفتني باشد.
از سوي ديگر آمار رسمي سازمان بورس اوراق بهادار حاكي است: فعالان بورس در ۷ ماه نخست امسال رقمي در حدود ۵/۶ ميليارد دلار را براي خريد و فروش سهام پرداخته اند و شاخص  كل قيمت سهام در اين دوره ۲۰ درصد افزايش يافته ضمن اين كه متوسط بازده بازار نيز به ۲۳ درصد نزديك شده است.
همه اين ارقام از استحكام بازار و توجه اندك سرمايه گذاران به تأثير عوامل برونزا بر روند حركت بورس تهران حكايت دارد بنابراين دو دليل ياد شده به طور منطقي نمي تواند توجيه كننده ناكامي خصوصي سازي باشد. بلكه دولت و سازمان هاي عرضه كننده سهام براي موفقيت برنامه  خصوصي سازي بايد طبق روال گذشته در سرمايه گذاران انگيزه لازم را ايجاد كند. همان گونه كه در چند سال اخير با تصويب طرح جامع سيمان و ارائه پروژه هاي متعدد به شركت هاي بزرگ ايراني نظير صدرا انجام داد علاوه بر اين استمرار حمايت دولت از واحد هاي واگذار شده از طريق اجراي وعده هاي قبلي مي تواند موفقيت طرح فروش سهام دولتي را تضمين كند.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |