يكشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۲ - Oct 31, 2004
تصويب Post .و travel . توسط ICann
منتظر قلمروهاي جديداينترنتي باشيد
005202.jpg
گروه انفورماتيك: شبكه جهاني اينترنت با تصويب Icann ، تا پايان سال آينده ميلادي صاحب دو قلمرو اينترنتي(Domain) جديد خواهد شد.
به گزارش رويتر اين دو قلمرو جديد با نام هاي «.post» براي خدمات پستي و «.travel» براي خدمات جهانگردي هستند. قلمروهاي تصويب شده تنها دو مورد از ۱۰ قلمرو پيشنهادي به انجمن هاي اينترنتي (Icann) بوده است.
پسوند «.post» از سوي اتحاديه جهاني پست به Icann پيشنهاد شده بود و هدف از آن تسهيل زيرساخت اينترنتي و تجارت الكترونيكي براي شركت هاي ملي پست است.
پسوند «.travel» نيز بيشتر توسط هتل ها، شركت هاي توريستي و مسافرتي و خطوط هواپيمايي استفاده مي شود و تمامي سايت هاي مرتبط با اين موضوع نيز مي توانند زير پوشش آن قرار گيرند.
پسوند «.travel» از سوي يك اتحاديه مسافرتي نيويوركي موسوم به «تراول پارتنرشيپ» به «Icann» پيشنهاد شده بود.
از سوي ديگر تأخير در تصويب ساير قلمروهاي پيشنهادي با اعتراض سازمان هاي متقاضي روبه رو شده بود تا آنجا كه انجمن «Icann» مجبور شد علت پيش افتادن دو قلمروي «.post» و «.travel» از ساير رقبا اعلام كند. مقامات اين انجمن اتهام هرگونه تباني براي انتخاب قلمروهاي اخير را رد كرده و تأكيد كرده اند تنها علت جلو افتادن اين دو پيشنهاد از ديگر تقاضاها، سرعت بخشيدن به روند ارائه جزييات فني از سوي شركت هاي متقاضي بوده است و اگر شركت هاي ديگر هم مشخصات فني خود را زودتر تحويل دهند پروژه  آنها نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
«Icann» در پايان بيانيه خود تأكيد كرده است كه تصويب قلمروهاي «.post» و «.travel» به معناي شروع به كار آنها نيست چون در اين مرحله فقط استفاده از اين قلمروها مجاز دانسته شده و ساير بخش هاي اجرايي آن به عهده خود شركت ها ست.
در ميان قلمروهاي پيشنهادي براي پسوندي سايت هاي غيراخلاقي به چشم مي خورد كه مقامات «Icann» به شدت با آن برخورد و تأكيد كرده اند كه همچون سالهاي گذشته از تصويب آن خودداري خواهند كرد.
آنها معتقدند تصويب اين دامين به معناي مجاز دانستن استفاده نادرست از شبكه جهاني است.
005220.jpg
گفتني است سال ۲۰۰۰ نيز Icann هفت قلمرو اينترنتي جديد تصويب كرد كه بسياري از آنها ناكام بوده اند.
پسوندهايي چون «.musiem» براي موزه ها و «.aero» براي صنايع هوانوردي از اين جمله هستند. در اين بين دو پسوند «.info» و «.biz» كه استفاده هاي عمومي تري دارند، موفقيت بيشتري را تجربه كرده اند.
تاكنون بيش از ۲۰۰ قلمرو اينترنتي به تصويب رسيده است كه پسوند ويژه كشورها را نيز شامل مي شود ولي پسوند «com.» همچنان موفق ترين قلمرو اينترنتي محسوب مي شود.

قلمرو گوگل بازهم گسترش مي يابد
005199.jpg
گروه انفورماتيك: شركت گوگل براي تقويت قواي جست وجو گر خود قصد دارد شركت هاي جست وجوي تخصصي را بخرد.
به گزارش آي تي ورلد، گوگل اعلام كرده است كه در جهت تحقق هدف خود، اواخر هفته گذشته شركت كي هول را خريده است.
كي هول يك شركت نقشه كشي ديجيتالي است كه تصاوير ماهواره اي سراسر جهان را در اختيار كاربران قرار مي دهد.
نرم افزار كي هول اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي دهد كه به صورت آنلاين و از طريق تصاوير موجود، مكان مورد نظر خود را پيدا كرده و سپس با بزرگنمايي آن، حتي خيابان ها را نيز رديابي كنند.
اين نرم افزار همچنين اطلاعات مربوط به هتل ها، پارك ها، ايستگاه هاي قطار شهري و خدمات شهري از اين دست را نيز در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي دهد.
جاناتان روزنبرگ، معاون بخش مديريت خدمات گوگل مي گويد: تصاحب اين شركت توسط گوگل توان جست وجوي اين موتور را افزايش مي دهد و به كاربران كمك مي كند تا تصاوير سه بعدي مربوط به نقاط دلخواه را همراه با اطلاعات وسيع مربوط به محل مورد نظر دريافت كنند.
همكاري دوغول
گوگل همچنين خبر داده است كه قصد دارد ابزار جستجوي دسك تاپ جديدي را براي رايانه هاي شخصي اپل طراحي كند.
به گزارش پي سي ورلد، گوگل در نظر دارد ويرايش جديدي از ابزار جست وجوي دسك تاپ را براي كامپيوترهايي كه مجهز به سيستم عامل مكينتاش كه متعلق به شركت اپل هستند، عرضه كند.
رئيس اجرايي شركت گوگل زمان معرفي دسك تاپ گوگل براي ويرايش مكينتاش را اعلام نكرد ولي گفت كه طراحي اين جست وجوگر جديد به دليل اختلافات اساسي بين سيستم عامل هاي مكينتاش و ويندوز از ابتدايي ترين نقطه شروع خواهد شد.
گوگل در ماه اخير دسك تاپي را جهت محصولات شركت مايكروسافت و اپل، براي بازيابي اطلاعات شخصي معرفي كرد، اما بسياري از كاربران از امكان كپي برداري ايميل ها، پيام هاي فوري چت و ديگر امكانات شخصي توسط اين نرم افزار چندان مطمئن نيستند.
گوگل اعلام كرده است كه در طراحي ويرايش جديد مسائلي از اين دست را در نظر مي گيرد و در مورد اطلاعات شخصي بسيار محتاط عمل مي كند.

شاتل شش ماه ديگر به فضا مي رود
005211.jpg
گروه دانش: آژانس فضايي آمريكا(ناسا) اعلام كرد كه نخستين پرواز شاتل فضايي شش ماه ديگر يعني ماه مه يا اوايل ژوئن انجام خواهد شد.
ويليام ريدي، مسئول پرواز انسان به فضا آژانس فضايي آمريكا با اشاره به فاجعه انهدام شاتل كلمبيا در سال ،۲۰۰۳ گفت: اكنون ناسا مي تواند با اعلام تصميم خود مبني بر پرواز شاتل فضايي در ماه مه، نفس راحتي بكشد.
به گزارش بي بي سي، در پي بروز سه طوفان استوايي در ماههاي اوت و سپتامبر در سواحل شرقي فلوريدا كه محل قرار گرفتن مركز فضايي كندي و پرتاب شاتل است،  پروازي كه براي ماه مارس برنامه ريزي شده بود به تأخير افتاد.
به دنبال انهدام كلمبيا كه در جريان آن هفت فضانورد كشته شدند كليه مأموريت هاي شاتل تا زمان تكميل تحقيقات درباره آن حادثه به حال تعليق درآمد.
تحقيقات نشان داد كه انهدام شاتل كلمبيا در اثر صدمات وارده به بال شاتل روي داده است. آن صدمات ناشي از جدا شدن و برخورد يك تكه عايق از مخزن سوخت خارجي شاتل به هنگام پرتاب فضاپيما بود.
در اين مدت اقداماتي براي بهبود ايمني شاتل صورت گرفته است.
فضانوردان از اين پس خواهند توانست ترك هاي كوچك را در فضا مرمت كنند اما ترك خوردگي هاي بزرگي مانند آنچه باعث انهدام كلمبيا شد غيرقابل مرمت خواهد بود و در صورت بروز حادثه اي مشابه، فضانوردان بايد تا اعزام فضاپيماي بعدي در ايستگاه فضايي بين المللي پناه بگيرند.
شاتل كلمبيا زماني كه وارد جو زمين و آماده فرود مي شد دچار سانحه شد.
به افتخار كلمبيا
از سوي ديگر و همزمان با اعلام خبرپرواز شاتل فضايي، ناسا سريعترين سوپر كامپيوتر جهان را نيز در اختيار گرفت.
به گزاش آي تي ورلد، اين كامپيوتر كه شامل بيش از ده هزار پردازنده ايتانيوم ۲ است، به افتخار سرنشينان شاتل كلمبيا كه در سال ۲۰۰۳ دچار حادثه شد، «كلمبيا» نام گرفته است. پردازنده هاي سوپر كامپيوتر كلمبيا توسط ۲۰ سيستم مبتني بر لينوكس به يكديگر وصل شده اند. به كمك اين سيستم اطلاعات مربوط به مسير گردبادها، وضعيت آب و هوا و شرايط اقيانوسي در زماني به مراتب كمتر از گذشته به دست مي آيد و محاسبات سوپر فيزيكي نظير شبيه سازي جهان و تولد ستارگان نيز ساده تر خواهد شد. پيش از اين سوپر كامپيوترهاي «شبيه ساز زمين» با ۸۶/۳۵ ترافلاپ و «ژن آبي» با ۰۱/۳۶ ترافلاپ، دو رده اول سريعترين سوپر كامپيوتر جهان را به خود اختصاص داده بودند در حالي كه هم اكنون كلمبيا با ۱۶ سيستم فعال از ۲۰ سيستم خود، به سرعتي در حدود ۷/۴۲ ترافلاپ دست يافته است.
شركت سيليكون گرافيك در ساخت كلمبيا از ۲۰ سيستم با پردازنده اي ۵۱۲ التيكس استفاده كرده است. در حالي كه ممكن است IBM و يا شركت هاي ديگر با ساخت ابررايانه هاي جديد به مقام اول سريع ترين ها دست يابند، امكانات تحقيقاتي كلمبيا آن را از سيستم هاي ديگر متمايز مي سازد. مسئولان ناسا اعلام كرده اند كه علاوه بر دانشمندان اين آژانس فضايي كلمبيا در دسترس محققان مراكز ديگر نيز قرار خواهد گرفت.
به دليل مشكلات مالي SGI، در ساخت اين ابررايانه  از پردازنده  هاي ايتانيوم ۲ به جاي اوپترون استفاده شده است كه قيمت نسبي سيستم را افزايش داده است.
مونتاژ كلمبيا تنها چهار ماه به طول انجاميد كه در اين مدت نيز در دسترس دانشمندان قرار داشت.

۵۰ ميليارد تومان اعتبار براي گام اول توسعه IT كشور
005208.jpg
گروه انفورماتيك:رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران، از تكميل شدن طراحي گام اول توسعه IT كشور طي ۱۰ ماه آينده و اجراي زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي در ۴ بستر اصلي IT خبر داد.
«سيد محمد رضا صدري» در اين باره به ايسنا گفت: طراحي گام اول توسعه IT كشور از ابتداي سال در مركز تحقيقات مخابرات آغاز خواهد شد و مطالعات تكميلي آن رو به اتمام است كه اميدواريم نهايتاً طي ۱۰ ماه آينده و تا پايان عمر دولت، گام اول براي توسعه IT برداشته شود. وي افزود: طرح مذكور تمام زيرساخت هاي اطلاعاتي و ارتباطي را در ۴ بستر اصلي IT ، شامل تجارت الكترونيك، دولت الكترونيك، فراگيري و بهداشت الكترونيك و در ۸ وزارتخانه و ارگان دولتي فراهم خواهد كرد. اين طرح، طراحي شده تا با ساپورت مالي اين سازمان ها، نقاط مهم و زنجيره هاي اصلي اين ۴ بستر به مقطعي از توسعه برسد.
به گفته صدري تمام اقدامات در زمينه طراحي در مركز تحقيقات انجام و در كنار آن از مشاوراني كمك گرفته مي شود، تا طرح مذكور ابعاد مختلف خود را طبق چارچوب دقيق و منظم بيابد.
مشاور وزير ICT در امور فناوري اطلاعات، تصريح كرد: تقريباً ۵۰ ميليارد تومان اعتبار براي گام اول توسعه IT از جانب وزارت ICT اختصاص داده شد، كه اميدواريم تا مرداد يا شهريور، مراحل اجرايي آن خاتمه پيدا كند تا گام دوم پروژه را از ابتداي سال آينده و در قالب پروژه هاي جديد آغاز كنيم.
رئيس مركز تحقيقات مخابرات، با بيان اين كه در حال حاضر ۵۰۰ طرح در بخش هاي مختلف در قالب قرارداد با دانشگاه ها و بخش هاي خصوصي در حال اجراست، گفت: از سال آينده تصميم داريم تا بخش اعظم طرح هاي تحقيقاتي كاربردي و توسعه ICT را به دانشگاه ها و مراكز تحقيقات واگذار كرده و مديريت آن را برعهده داشته باشيم.
وي ادامه داد: همچنين در راستاي حمايت از صنايع در حوزه ICT در راستاي توسعه برنامه ۵ ساله سوم، جهت انطباق توليدات آن ها با نيازهاي كشور با توجه به تحولات جديد در طراحي و تكنولوژي، به عنوان بازوي علمي و تحقيقاتي وزارت ICT جهت انجام مشاوره و تحقيقات عمل مي كنيم.
وي، در اين باره كه طرح هاي مخابراتي كشور تا چه حد بر مبناي تحقيقات انجام مي پذيرد، گفت: يكي از ضعف هاي اساسي مخابرات كشور در اين است كه كمتر از طرح هاي مبتني بر تحقيقات و مشاوره بهره گرفته است، كه شايد يكي از دلايل عقب ماندگي در برخي از زمينه ها نيز همين باشد، اما با جهت گيري هاي انجام شده طي سال هاي اخير خصوصاً سال جاري، به شدت به اين موضوع در وزارت ICT توجه نشان داده شده تا تمام اين بحث هاي توسعه اي مخابرات و IT بر اصول علمي و آخرين  نسل هاي تكنولوژي و فناوري مبتني باشد.

آن لاين
پلي استيشن جديد به بازار مي  آيد
گروه انفورماتيك: شركت سوني اعلام كرده است كه به زودي سري جديد كنسول بازي خود يعني پلي استيشن را روانه بازار مي كند.
به گزارش پي سي ورلد اين پلي استيشن جديد كه مجهز به بازي هاي ويديويي است قابل حمل بوده و قرار است نخستين بار در بازار ژاپن عرضه شود.
اين كنسول به شيوه اي طراحي شده كه با اتصال به گوشي تلفن همراه، نمايش فيلم را نيز امكان پذير مي سازد. همچنين در اين دستگاه نوع جديدي از ديسك هاي فرمت شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پلي استيشن قابل حمل سوني كه PSP نام دارد اوايل دي ماه سال جاري با قيمت اوليه ۱۸۶ دلار وارد بازارهاي ژاپن مي شود.
لپ تاپ هاي بيوتريك IBM عرضه مي شود
گروه انفورماتيك:IBM نخستين نمونه از لپ تاپ هاي مجهز به سيستم امنيتي بيوتريك را به بازار عرضه مي كند.
به گزارش پي سي مگ لپ تاپ هاي جديد IBM اطلاعات ذخيره شده را با امنيت بيشتري نگهداري مي كند و با استفاده از سيستم شناسايي از طريق اثر انگشت، احتمال دسترسي افراد متفرقه را به داده هاي ذخيره شده به صفر مي رساند.
يرين ميكن، يكي از مديران IBM در اين باره گفت: صاحبان لپ تاپ ها، هر لحظه ممكن است كامپيوتر خود را در مكاني جا بگذارند و يا از طريقي به دست افراد ديگر بيفتد، اما فناوري شناسايي از طريق اثر انگشت به هيچ وجه به آنها اجازه نمي دهد كه به اطلاعات ذخيره شده در آن دست پيدا كنند.
به گفته ميكن، قيمت لپ تاپ ها ۱۰۰ دلار گران تر از مدل هاي قبلي خواهد بود.
آمريكا در تسخير نوت بوك ها
005205.jpg
گروه انفورماتيك: پژوهشگران پيش بيني مي كنند تا پنج سال آينده بازارهاي آمريكا به تسخير نوت بوك ها در خواهد آمد.به گزارش اي ويك، به گفته كارشناسان در بازار آمريكا تا سال ۲۰۰۹ كامپيوترهاي قابل حمل جايگزين كامپيوترهاي خانگي و دسك تاپ  خواهد شد.با وجود اين كه نوت بوك ها در قياس با انواع دسك تاپ، بسيار گرانتر هستند و در عين حال توان كمتري نيز دارند اما به نظر مي رسد تا ۵ سال ديگر نيمي از بازارهاي آمريكا را دربرگيرد، اين مقدار در سال جاري نزديك به ۳۰ درصد بوده است.به گفته كارشناسان عليرغم فراگير شدن نوت بوك ها، كامپيوترهاي روميزي نيز همچنان طرفداران خود را خواهد داشت و بازار آن از بين نمي رود.
كاربران لينوكس مراقب باشند
گروه انفورماتيك: شركت ردهت(red hat) به كاربران لينوكس هشدار داد تا بيش از پيش مراقب اي ميل هاي آلوده باشند.
بنابر گزارش زد دي نت، اين هشدار مسئولان امنيتي ردهت به دليل مشاهده اي ميل هايي با نام «Redhat: Bufferoverflowinis» بوده كه از آدرس Securit@redhat.com براي افراد مختلف ارسال مي شده است.
اين اي ميل  آلوده حاوي كدهاي مختل كننده عملكرد اين سيستم عامل هستند. مسئولان ردهت كه يكي از بزرگترين توليدكنندگان نرم افزارهاي لينوكس است، براي خنثي كردن اثرات اين اي ميل  و عدم نفوذ آن به دستگاه كامپيوتر كاربران، يك وصله نرم افزاري براي مشتركان فرستاد.اين وصله (Patch) از طريق آدرس secalert@redhat.com براي مشتركان ارسال مي شود.در اين نامه از تمامي مشتركان خواسته شده است تنها به وصله هاي شركت red hat كه از امضاي ديجيتالي اين شركت هم برخوردارند، اعتماد كنند.
از سوي ديگر كارشناسان امنيتي اعلام كرده اند كه اين نامه هاي آلوده براي كاربران ويندوز خطري ندارند.

آف لاين
طرح مطالعاتي اتوبوس اينترنتي براي دانش آموزان روستايي
گروه انفورماتيك:طرح مطالعاتي اتوبوس اينترنتي براي دانش آموزان روستايي آغاز به كار مي كند.
معاون برنامه ريزي و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، دراين باره به ايسنا گفت: يكي از فوريت هاي طرح مطالعاتي اتوبوس اينترنتي، ايجاد عدالت آموزشي بين دانش آموزان شهري و روستايي است.
به گفته ابراهيم آقاخاني يكي از پروژه هاي سال ۸۳ وزارت آموزش و پرورش، طرح مطالعاتي آزمايشگاه هاي سيار براي دسترسي روستاييان و دانش آموزان مناطق دوردست به اينترنت و منابع آموزشي است كه از طريق اينترنت ارائه مي شود.
او افزود: اين طرح در جلسه اخير شوراي راهبري IT وزارت آموزش و پروش مطرح و مصوب شده و به محض ابلاغ موافقت نامه بودجه ۸۳ كار مطالعاتي آن توسط اساتيد اهل فن شروع خواهد شد.
آقاخاني، درباره ضرورت اجراي اين طرح گفت: از آنجايي كه سرويس هاي آموزشي از جمله اينترنت، چت، ايميل و در حقيقت سرويس هاي اينترنتي نبايد مختص دانش آموزان شهري باشند با اين طرح تعدادي از سرويس ها به طريقي بين دانش آموزان روستايي نيز توزيع مي شود.
وي، گفت: به دليل اينكه زيرساخت هاي مخابراتي به روستاها كشيده نشده است، قطعاً نمي توان اين سرويس ها را به همه روستاها منتقل كنيم مگر اينكه از طريق ارتباطات سيار بتوانيم با نصب ديش هايي بالاي اين اتوبوس ها، خدمات مخابراتي را مثل ماهواره دريافت كنيم.
آقاخاني بودجه و اعتبار مورد نياز براي ايجاد هر آزمايشگاه رايانه اي يا همان اتوبوس اينترنتي را حدود ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار مورد نياز عنوان كرد.
۵۰ استاندارد شغليIT تدوين مي شود
گروه انفورماتيك: سازمان آموزش فني و حرفه اي ۵۰ استاندارد شغلي را در زمينه فناوري اطلاعات تدوين مي كند.
منصور ندافيون مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان آموزش فني و حرفه اي در اين باره به ايسنا گفت:  اين طرح در چهار فاز در نظر گرفته شده كه در هفته  آينده فاز اول آن توسط دانشكده  فناوري اطلاعات دانشگاه تربيت مدرس به اين سازمان تحويل داده مي شود.
به گفته وي  استانداردهايي كه در حال حاضر داريم استاندارد شغلي به مفهوم اصلي آن نيست و در زمينه  يك رشته  خاصي تدوين شده است.
ندافيون، درباره ضرورت تدوين اين استانداردها، گفت: به راحتي مي توانند جذب بازار كار شوند و با اين روش افراد از مجموع استانداردهاي مورد نياز درباره شغلشان آگاهي خواهند يافت.
او افزود: ۲۵ درصد از بودجه مورد نياز براي اين پروژه از اعتبار سال گذشته تكفا براي اين سازمان در نظر گرفته شده و براي ۷۵ درصد باقي مانده آن در قالب موافقت نامه سال جاري سازمان به تكفا ارائه شد.

تبليغات اينترنتي در ايران
گروه انفورماتيك: اينترنت ديگر آن پديده عجيب و غريب و تجملي سال هاي پيش نيست و كاربرد آن در زندگي شهروندان ايراني روز به روز بيشتر مي شود اما با اين وجود هنوز تبليغات اينترنتي كه يكي از اصلي ترين راه هاي درآمدزايي پايگاه هاي اطلاع رساني هستند هنوز در كشور پا نگرفته است.
مهرداد رهسپار، كارشناس فناوري اطلاعات در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: عدم آشنايي بنگاه هاي تجاري با كاركردها و قابليت هاي اينترنت باعث شده است سايت هاي اينترنتي پربيننده نتوانند درآمد چنداني از راه تبليغات كسب كنند.او با اشاره به اينكه تبليغات اينترنتي امكان شناسايي علايق مشتري ها را به فعالان عرصه تجارت مي دهد گفت: اگر بخواهيم مقايسه اي اجمالي ميان چاپ يك تبليغ در رسانه اي چاپي و انتشار آن به صورت يك بنر (تابلوي تبليغاتي در يك سايت) داشته باشيم بايد به هدف گيري دقيق تر آن در اينترنت اشاره كنيم.رهسپار افزود: در اينترنت خيلي راحت مي شود با گزارش گرفتن از ميزان مراجعات و بازديدهاي كاربران فهميد كه مشتري چه علاقه اي دارد، به كدام بخش از خدمات ما علاقه دارد يا حتي كدام كالاي ما را ترجيح مي دهد.اين ويژگي بسيار مهم و كارآمدي است كه استفاده از آن مي تواند فروش و درآمد يك شركت يا موسسه را بالا ببرد.
بهتر اما ارزان تر
در بحث تبليغات اينترنتي موضوع ديگري وجود دارد كه مي تواند انگيزه مناسبي براي شركت ها و موسسات براي تبليغ در اينترنت باشد.
پدرام رياضي، مدير يك شركت اينترنتي فعال در زمينه جذب و انتشار تبليغات اينترنتي معتقد است، قيمت تبليغات اينترنتي به شدت ارزان تر از مشابه هاي شان در سكوهاي ديگر _ مثل تلويزيون و مطبوعات _ هستند.او ادامه مي دهد: علاوه بر اين دقت مثال زدني دنياي ديجيتال باعث مي شود سفارش دهندگان يك تبليغ درست به ميزان دريافت سرويس پول بپردازند.رياضي موضوع را بدين گونه تشريح مي كند كه در محيط وب تبليغات هم مي تواند بر مبناي تعداد نمايش محاسبه شود، هم بر مبناي تعداد كليكي كه بر روي آنها مي شود؛ به اين ترتيب در روش اول تبليغات دهنده مي تواند مطمئن باشد كه بنر تبليغاتي اش به تعداد درخواست ديده شده و در روش دوم مي تواند به طور دقيق متوجه شود كه تبليغش چند بار از سوي كاربران پيگيري و دنبال شده است. به اين ترتيب كيفيت تبليغات اينترنتي به دليل امكانات منحصر به فرد محيط وب، از تبليغ بر روي بيلبوردها، مطبوعات و راديو و تلويزيون بيشتر خواهد بود.
لزوم فرهنگ سازي
اما چرا با تمام اين امكانات جذاب و كارآمد، شركت ها و موسسات تجاري از اين شيوه ارزان استفاده نمي كنند.
پاسخ به اين سئوال از نظر رهسپار نبود بستر فرهنگي مناسب است؛ او معتقد است بنگاه هاي تجاري هنوز فرهنگ استفاده از اينترنت و امكانات آن را ندارند و استفاده برخي از آنها كه تفكرات به روزتري هم دارند تنها محدود به ايميل و سايتي استاتيك و ثابت مي شود كه مدت ها ست به روز نشده است.او معتقد است اگر در خصوص ويژگي هاي دنياي تجارت در وب براي مديران بخش خصوصي و دولتي فرهنگ سازي لازم صورت بگيرد، روش هاي سنتي كسب و كار و تجارت در ايران جاي خود را به شيوه هاي مدرن تر بازاريابي مي دهد و اين هم به نفع فروشندگان و ارائه كنندگان خدمات است و هم به نفع مشتري ها.رياضي نيز در اين خصوص علاوه بر مساله فرهنگ سازي، موسسات تبليغاتي را نيز در اين ماجرا دخيل مي داند و معتقد است: امكان تبليغ اينترنتي در ابتدا بايد به صورت رايگان و به عنوان خدمتي رايگان در كنار خدمات ديگري مثل تبليغات در بيلبورد ارائه شود.
به اين ترتيب وقتي يك تبليغ دهنده ببيند چه بازتابي از طريق اينترنت داشته، در نوبت هاي بعدي قطعا خود به دنبال انتشار تبليغ در محيط وب خواهد بود.

استفاده از P2P در صندوق هاي الكترونيكي
صندوق هاي الكترونيكي به فناوري P2P مجهز مي شوند. مدافعان اين طرح ادعا مي كنند كه استفاده از خدمات P2P موجب افزايش امنيت و رايگان باقي ماندن صندوق هاي پست الكترونيكي خواهد شد. در شبكه P2P يك كامپيوتر مركزي از دستگاه هاي تمامي مشتركان براي پردازش و ارسال داده ها استفاده مي كند و در واقع همگي اعضا در ارائه خدمات شركت دارند. گفته مي شود اين فناوري به دليل استفاده نكردن از زير ساخت هاي معمول اينترنتي، از نامه هاي ناخواسته، نرم افزارهاي جاسوسي ويروس هاي رايج اي ميلي در امان است.

حمايت اتحاديه اروپا از اوراكل
اتحاديه اروپا از پيشنهاد شركت اوراكل درباره خريد كلي شركت پيپل ساخت (people soft) حمايت كرد.چندي پيش شركت اوراكل به مسئولان رقيب خود يعني پيپل سافت پيشنهاد داده بود كه در صورت تمايل آنها، اين شركت را خواهند خريد و براي اين منظور نيز مبلغ ۷/۷ ميليارد دلار در نظر گرفته اند.
ماريو مونتي، عضو كميسيون رقابت اتحاديه اروپا از سال گذشته به بررسي و تحقيق در زمينه اين پيشنهاد اوراكل و تأثيرات آن بر بازار پرداخته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |