گفت وگو با محسن كوهكن عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي
حد وسط
|
|
همشهري در تاريخ چهارم آبان ماه در صفحات ۷ و ۸ خود در مطلبي تحت عنوان «حفظ منزلت مجلس» به بررسي طرح ارائه شده در اين زمينه پرداخت و در ذيل آن قول داد كه براي تشريح بيشتر اين طرح گفت وگوهايي را به خوانندگان محترم ارائه كند. لذا به سراغ محسن كوهكن سخنگوي هيأت رئيسه و يكي از امضا كنندگان اين طرح رفتيم تا نظريات او را در اين باره جويا شويم. البته مصاحبه وي بسيار مفصل و در زمينه هاي مختلفي بود كه ان شاءالله مشروح آن در آينده به چاپ خواهد رسيد، اما فعلاً در اين بخش وي از حقوق و مزاياي نمايندگان، سفر تعدادي از نمايندگان به مشهد، انتقال به ساختمان جديد در بهارستان ، استيضاح وزير راه و ... سخن گفت.
* جناب كوهكن يكي از مباحث جدي كه از روزهاي اول مجلس هفتم مطرح بوده بحث استفاده نمايندگان ازحقوق و مزاياي نمايندگي است كه با واكنش ها و مسائل مختلفي روبه رو بوده است. برخي نيز اين گونه موارد را زمينه اختلاف هيأت رئيسه با برخي نمايندگان مي دانند، اگر مي شود اين بحث را مقداري براي ما باز كنيد؟
- ما از ابتداي مجلس يك بحث جدي داشتيم و آن حقوق و مزاياي نمايندگان بود. البته در مجلس نظام هماهنگ پرداخت اجرا مي شود و مبلغ دريافتي نمايندگان هم كاملاً مشخص است و اگر فيش حقوقي نمايندگان را به جامعه ارائه كنيم كسي چنين تصوري نمي كند كه نمايندگان حقوق بالايي مي گيرند. اما يك سري توجيه هاي اقتصادي و كاهش برخي هزينه هايي كه بر دوش بيت المال است موجب شده كه مزايايي را براي آنها در نظر بگيرند. مثلاً ما الان به نمايندگان وام مي دهيم تا يك ماشين را قسطي بخرند و ما حق اياب و ذهاب را به آنها مي دهيم و اگر اين كار را نكنيم ۲۹۰ ماشين با ۲۹۰ راننده را براي آنها بايد مهيا كنيم كه بار سنگيني بر بيت المال تحميل مي شود. در مجالس گذشته ما هم علت اين كه لوازم ايفاي وظايف نمايندگي را در يك قالب اداري تعريف كنند مراعات و صرفه و صلاح بيت المال بوده است.
حال در اين شرايط وقتي مي خواهد در مورد هزينه هاي نمايندگي تصميم گيري شود نظرات مختلفي وجود خواهد داشت. برخي نمايندگان اعتقاد دارند آيا مي خواهيد شأن يك نماينده را رعايت كنيد يا نه؟ اگر چنين است شأن يك نماينده از ماشين رنو تا ماكسيما كدام است؟ به هر حال براي خدمت بهتر به مردم بايد وسيله مناسبي را براي وكيل آنها در اختيارشان بگذاريم. از سوي ديگر عده اي هم اعتقاد دارند وقتي به مجلس آمدند هدف خدمت داشته اند و هر چه هم خرج كرده اند برعهده خودشان است و ماشين و هيچ چيز هم نمي خواهند و مي گويند كسي هم حق ندارد ماشين بگيرد. حال هيأت رئيسه بايد بين اين دو ديدگاه يك حالت في مابين را انتخاب كند تا هم جايگاه و منزلت نمايندگي حفظ شود و هم مردم فكر نكنند منتخبانشان دچار تشريفات شده اند.
* در مورد بهارستان چطور؟ بسياري از نمايندگان با انتقال به بهارستان با هيأت رئيسه مخالف اند؟ اصلاً ضرورت ساخت بهارستان چه بوده است؟
- در مورد جابه جايي به بهارستان هم ما دقيقاً با مشكل فوق روبه رو هستيم. مثلاً نماينده اي آنجا را ديد و در صحن علني اعلام مي كند بهارستان يك كاخ است و ما نبايد به آنجا برويم و از سوي ديگر برخي نمايندگان، ساختمان فعلي را فاقد امكانات و شرايط لازم براي كارايي مناسب مجلس مي دانند و سالن هاي ملاقات مردمي را در شأن موكلانشان نمي دانند. نمايندگان و مردم ما بايد بدانند كه سرمايه گذاري صورت گرفته در بهارستان صرفاً جهت سالن جلسات علني بوده است و بقيه قسمت ها از قبل وجود داشته است. البته در كمتر كشوري ديده شده كه سران يك كشور (سه قوه) در يك محدوده خاص مكاني باشند و از ۱۸ سال پيش اين بحث مطرح بوده كه يكي از سه قوه از اين مكان منتقل شود و در اين ميان براي صرفه جويي بيشتر قرار شد مجلس كه ساختمان قبلي آن در بهارستان بوده و مقدار قابل توجهي زيربنا در آنجا وجود داشته از اين مجموعه خارج شود. لذا از اواخر مجلس چهارم ساختن ساختمان جديد آغاز شد. حال آن نماينده اي كه مي گويد بهارستان كاخ است بايد براي مردم توضيحات فوق را بدهد تا براي آنان ايجاد شبهه نشود. البته رئيس مجلس و هيأت رئيسه حق ندارند كه مانع از اظهار نظر نمايندگان در اين زمينه شوند. بايد اين را هم يادآوري كنم كه مجلس هيچ نكته اي پوشيده از مردم ندارد چون اگر هر مطلبي كه مطرح مي شود كافي است حتي يك نماينده مخالف باشد و آن را كاملاً براي مردم تشريح كند لذا ما بايد به دنبال شفافيت سازي براي مردم باشيم و نبايد براي اظهارنظر نمايندگان محدوديت ايجاد كنيم. نكته ديگر اين كه ما براي رفتن به بهارستان طبق مصوبه مجلس ششم هيچ مشكل قانوني نداريم و كساني كه با رفتن به آنجا مخالف اند بايد روشي ترتيب دهند كه مصوبه مجلس ششم را ملغي كرده و نظر نمايندگان مجلس هفتم را براي عدم انتقال به بهارستان مساعد كنند.
* دوباره به سؤال اول و بحث مزاياي نمايندگان برمي گردم. همانطور كه مستحضريد طرح حفظ منزلت مجلس با ۲۹ امضا تقديم هيأت رئيسه شده است، در عين حالي كه موافقان و مخالفان زيادي دارد. ما مطلبي را در همشهري براي تشريح اين طرح چاپ كرديم. مايليم نظر شما را هم ضمن تشريح اين طرح در اين باره بدانيم؟
- من هم عضو امضاءكنندگان اين طرح بوده ام. البته امضاء كنندگان با كليات طرح موافق اند، اما در شور دوم پيشنهاداتي را ارائه مي كنند. امروز اگر به دنيا نگاه بكنيد مسائلي را مي بينيم كه خيلي دوست داريم در جامعه اسلامي ما هم مراعات شود مثلاً چندي پيش وزير آموزش عالي يكي از كشورها به خاطر جابه جايي دخترش در دانشگاههاي آن كشور، استعفا داد يا مثلاً در قوانين انتخابات برخي كشورها هست كه داوطلبين و يا كانديداها اگر هديه اي مي دهند از يك حدي بيشتر نمي تواند باشد چون هديه كم ايجاد علقه و محبت مي كند اما اگر ميزان آن بالا رفت داراي پيام خاصي است و به يك مقوله غيرارزشي تبديل مي شود. امروزه در شأن يك نماينده نيست كه همزمان كار تجاري هم بكند. كار تجاري خلاف شرع نيست اما به هر جهت منزلت و جايگاه نمايندگي يك سري مراعات ها را مي طلبد.
* آيا اين طرح داراي فوريت است؟
- نه اين طرح به صورت عادي داده شده و فوريت هم ندارد تا به دقت و از تمامي جهات مورد بررسي قرار بگيرد. امروز بايد به وسيله خود نمايندگان و به وسيله راهكاري قانوني يك ابزاري براي ارزيابي صحيح عملكرد موكلين نماينده در پايان كار بوجود آيد كه در حال حاضر چنين امري وجود ندارد. ما اگر بخواهيم به سوي اصلاح گام برداريم در قدم اول خودمان بايد درست اقدام كنيم و دره هايي كه در كنار اين چهار سال نمايندگي هست و محافظ ندارد برايش محافظ ايجاد كنيم. اين طرح نمي تواند اين دره ها را پر كرده و خطرشان را به صفر برساند اما مي تواند علائم هشداردهنده اي براي نمايندگان باشد، تا بتوانند سالم تر كار خود را به پيش ببرند.
* پس شما با اين طرح موافق هستيد؟
- بله من نه تنها كاملاً با اين طرح موافقم بلكه با يك امر و مقوله بالاتر از اين هم اعتقاد دارم و اين كه ارزيابي كار نمايندگان به دو قوه ديگر ربط ندارد و حيف است كه نمايندگان نتوانند كارنامه خود را به موكلانشان ارائه كنند و اگر چنين راهكاري تبيين شود قطعاً از آن استقبال خواهد شد. البته از بين نمايندگاني كه اين طرح را امضاء نكرده اند فردي را نديده ام كه با حفظ صيانت مجلس مخالف باشد، اما ممكن است در برخي از جزييات نظرات ديگري را داشته باشند مثلاً امكان دارد نماينده اي بگويد من در كار تجاري بوده ام و سپس به مجلس آمده ام و حال از من مي خواهيد كارهاي تجاري ام را متوقف كنم؟ نهايتاً ما مي توانيم چنين افرادي را استثناء كنيم و اين بند را شامل افرادي كنيم كه در دوران نمايندگي قصد دارند كار تجاري خود را آغاز كنند.
* نظرتان در مورد نطق آقاي ابوطالب در مورد سفر نمايندگان به مشهد چيست؟ بسياري از دوستان شما اين نطق را بي منطق و موجب لطمه زدن به وحدت اصول گرايان در مجلس مي دانند؟
- مجلس هفتم از نظر اتحاد و اتفاق اكثريت بسيار بالا و قوي اي دارد. اما از نظر سليقه ها بسيار متنوع تر از مجلس پنجم و چهارم است. اكثريت مجلس چهارم از لحاظ كميت بسيار پايين تر از مجلس هفتم بود اما سليقه آنان بسيار به هم نزديك بود. بايد اين نكته براي ما قابل هضم باشد كه اگر نماينده اي به سفر تعدادي از نمايندگان به مشهد اعتراض دارد به وحدت لطمه نمي زند و همه چيز به هم نمي ريزد، اما آنچه مهم است اين است كه بايد روشن گري كنيم و بگوييم از كل نمايندگان براي حضور در اين مراسم دعوت شده است. البته فرستادن دعوت نامه ها براي نمايندگان در هر موردي براي استفاده هاي بعدي از پتانسيل نمايندگان براي حل مشكلاتشان مي باشد و در اين امر شكي نيست اما به هر حال پذيرش اين سفر و رفتن نمايندگان امر خلافي نبوده است.
البته بايد هر چيزي را در حد ظرفيت خودش به آن بپردازيم ولي اين كه ۵۸ نماينده به مشهد سفر كرده اند به هيچ وجه نبايد بحث و حرف روز شود چرا كه اگر چنين مسائلي محور شوند بسياري از مطالبات اصلي مردم در درجه دوم و سوم قرار مي گيرند كه براي جامعه و كشور ضرر و زيان دارد. به هر حال طيف اصول گرايان با داشتن يك اصول مشترك كارهاي خود را به پيش مي برند و اشتراك در همين اصول مانع از انشقاق آنها مي شود. مثلاً در قضيه استيضاح وزير راه هم تعدادي از روزنامه هاي جناح مقابل مرتب در چند روز آخر تيتر مي زدند كه در جناح اكثريت اختلاف بوجود آمده و برخي نمايندگان با استيضاح خرم مخالف اند اما ديديد كه وقتي يك مجموعه اي تصميم مي گيرد متحد در يك استيضاح عمل كند چگونه رأي مي دهد و پررأي ترين استيضاح را رقم مي زند. اما در درون همين مجموعه نيز برخي از دوستان اصول گراي ما در مخالفت با استيضاح صحبت كردند كه اين عين اصول گرايي است كه آنها نيز طبق تشخيص خودشان عمل كردند هر چند كل مجموعه موافق استيضاح بود.
|