سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳
خرگوش لاتيني در موناكو
حسن حيدري ـ فوتبال آمريكاي لاتين در ادوار مختلف ستاره هاي پرفروغي را به دنياي فوتبال عرضه كرده است. در اين ميان آرژانتين نيز يكي از كشورهاي معتبر اين منطقه مي باشد كه از دل فوتبال اين كشور نابغه هايي بيرون آمده كه شايد مثل آنها ديگر پا به عرصه دنياي توپ گرد نگذارند. ديه گو مارادونا، ماريو كمپس، دانيل پاسارلا، گابريل باتيستوتا و ... از جمله اين نفرات هستند. خاوير ساويولا در سالهاي اخير ستاره اي نوظهور از فوتبال اين منطقه است. كارشناسان او را با پله و مارادونا مقايسه مي كنند. مهاجم ۲۲ ساله آرژانتين در خط حمله قابليت هاي زيادي از خود بروز داده است و راه درازي را براي رسيدن به پله هاي ترقي در پيش دارد.
005562.jpg
آغاز راه
در روز ۱۱ دسامبر سال ۱۹۸۱ خاوير پدرو ساويولا در يكي از مناطق بوينوس آيرس به دنيا آمد. خانواده ساويولا از ابتدا علاقه خاصي به تيم ريورپلات داشتند و خانه آنها نيز نزديكي استاديوم مومنتال ورزشگاه اختصاصي ريورپلات بود. او در ۶ سالگي وارد مدرسه اسپريت سانتو شد.
علاقه وافر او به فوتبال از همان دوران كودكي نمايان گرديد و در دوران نوجواني به تيم فوتبال آتينيو پيوست. مسير زندگي او از اين زمان به بعد تغيير كرد و وارد دوره جديد شد. او در سال ۱۹۹۱ در حالي كه تنها ۱۰ سال داشت براي تيم نوجوانان ريورپلات انتخاب شد.
ساويولا سپس در اكتبر سال ۱۹۹۸ به عضويت تيم اصلي اين باشگاه در آمد. از اين سال بود كه دوره افتخارآميزش شروع شد. حضور در تيم ملي جوانان آرژانتين در اين سال باعث شد استعدادهاي او شكوفا شود و در ۲ سال بعد در سن ۱۸ سالگي به عنوان بهترين بازيكن آمريكاي جنوبي انتخاب شود. اين گزينش هر ساله از سوي روزنامه ال بانيس يكي از معتبرترين روزنامه هاي اين منطقه كه هر سال بهترين تيم ، بازيكن و مربي سال را انتخاب مي كند، انجام شد. ساويولا همچنين عنوان بهترين گلزن ريورپلات را در آن سال به خود اختصاص داد. وي در مورد آن روزها مي گويد: مهمترين عاملي كه باعث پيشرفت من شد پدرم بود كه با حمايت هايش من را در مسيري قرار داد كه به افق هاي روشن منتهي مي شد.
در سال ۲۰۰۱ آرژانتين به همراه ساويولا موفق شد به عنوان قهرماني رقابتهاي جام جهاني جوانان دست يابد. او در خط حمله درخشش چشمگيري داشت و در مجموع ۱۱ گل به ثمر رساند، خاوير در دو بازي مصر و فرانسه موفق شد در هر بازي به تنهايي ۳ گل به ثمر برساند.
انتقال بزرگ
ساويولا از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ براي تيم ريورپلات ۸۸ بازي انجام داد و ۴۶ گل نيز به ثمر رساند. شايد مهمترين رويداد زندگي ساويولا انتقال بزرگ به تيم بارسلونا بود. او درست مثل مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتين راه اسپانيا را در پيش گرفت. ۲۵ ميليون يورو مبلغي بود كه براي انتقال او به باشگاه ريورپلات پرداخت شد.
او در سال نخست حضور در بارسلون ۳۶ بار موفق شد وارد بازي شود و ۱۷ گل نيز به ثمر رساند. اولين بازي او براي بارسلون در جام يوفا بود كه برابر فنر باغچه به ميدان آمد. بارسلون در آن سال به مقام چهارم رسيد.
يك سال سخت
ساويولا در دومين سال حضورش در بارسلون روزهاي سختي را پشت سر گذاشت. بارسلون در آن سال با فراز و نشيب هاي فراواني مواجه شد نتايج ضعيف اين تيم باعث شد تا آنتيچ به جاي ون گال روي كار بيايد اما او نيز دوام چنداني نداشت و سرانجام ريكارد زمام امور را در اين تيم در دست گرفت. وقتي كه ون گال مربي بارسلون بود او اعتقاد زيادي به ساويولا نداشت و بيشتر از خوان ريكلمه ديگر آرژانتيني حاضر در اين تيم استفاده مي كرد و با تغيير پست ساويولا باعث افول اين ستاره دنياي توپ گرد شده بود.
با اين وجود براي بارسلونا ۳۶ بازي انجام داد و ۱۳ گل نيز به ثمر رساند. بارسلون در اين فصل به مقام ششم اكتفا كرد. ساويولا به سختي در مورد اين سال صحبت مي كند. او در اين باره مي گويد:  فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ براي من بسيار سخت بود، مشكلات باشگاه از يك سو و نتايج ضعيف از سوي ديگر هم دست به دست هم داده بود تا تيم منطقه كاتالان افول كند.
ساويولا در سومين سال حضورش در اين تيم موفق شد با بارسلون به مقام دوم لاليگا دست يابد. سي و سه بازي و چهارده گل حاصل كار اين مهاجم آرژانتيني بود.
درست در زماني كه اوضاع در بارسلون روبه راه شده بود لاپورتا با خريد بازيكنان بزرگي چون، اتو، دكو، لارسن و ... به تقويت تيم پرداخت و ساويولا در ليست فروش قرار گرفت.
سه گانه ساويولا
مقصد بعدي ساويولا موناكو فرانسه بودكه تعدادي از ستارگان خود را از دست داده بود.
دشان با ابراز خوشنودي از خريد ساويولا گفت: او مهاجمي با قابليت هاي زيادي است. قدرت فوق العاده دريبلينگ و شليك هاي غيرقابل مهار او از خصوصيات ويژه ساويولاست كه مي تواند براي هر تيمي مفيد باشد.
ساويولا نيز درباره زندگي جديدش در موناكو مي گويد: فرانسه كشور بسيار زيبايي است كه مردم آن داراي فرهنگ غني هستند. در حال حاضر به تدريج با شرايط اين باشگاه عادت مي كنم و اميدوارم بتوانم ناكامي هاي خود را در بارسلون در اين تيم جبران كنم.
ساويولا در اين فصل فرصت هاي زيادي را در پيش رو دارد. او آرزو دارد با تيم آرژانتين به رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان راه يابد و در نهايت با آرژانتين در جام جهاني به افتخارات بزرگي نائل آيد.
البته آرزوهاي او در اين باشگاه نيز به قهرماني در فرانسه و صعود به مرحله دوم ليگ قهرمانان اروپا خلاصه مي شود. موناكو در آخرين بازي اش در ليگ قهرمانان با گل ساويولا كه به خرگوش معروف است برابر المپياكوس به برتري رسيد. وي درباره بازي در ليگ قهرماني مي گويد: من تجربه بازي در اين ليگ را دارم و براي اين كه موناكو به موفقيت دست يابد تمام تلاشم را به خرج خواهم داد. آرزوي بزرگ من در اين تيم قهرماني در ليگ قهرمانان اروپاست.

خبرها و نگاهها
فيفا استفاده  از ورزشگاه  اصلي  ليتواني  را ممنوع  كرد
گروه ورزشي ـ فدراسيون  بين المللي  فوتبال  ( فيفا) به  فدراسيون  فوتبال  ليتواني  اعلام كرد: اين  كشور به  دليل  ضعف  امكانات ، ديگر حق  برگزاري  مسابقات  بين المللي  فوتبال  در ورزشگاه  اصلي  در شهر ويلنيوس  را ندارد.
تصميم  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  به  اميد ليتواني  مبني  بر برگزاري  مسابقات  آتي  در پايتخت  اين  كشور پايان  داد.
ليتواني  پيش  از اين  و به  دليل  امكانات  فرسوده  و زمين  نامناسب  ورزشگاه «زالگريس» در شهر ويلنيوس ، ناچار به  برگزاري  مسابقات  بين المللي  در ورزشگاه  شهر كاناس  بود.
«والتر گاگ» مدير بخش  ورزشگاه  و امنيت  فيفا، طي  نامه اي  به  مسئولان فدراسيون  فوتبال  ليتواني  اعلام  كرد: ورزشگاه  اصلي  اين  كشور فاقد استانداردهاي  لازم  است  و بناي  اين  ورزشگاه  نيز قابليت  ميزباني  مسابقات در سطح  بين المللي  را ندارد.
ليتواني  براي  نخستين  بار از سال  ۱۹۹۹ تاكنون ، اوايل  ماه جاري  و به منظور برگزاري  ديدار تيم  ملي  اين  كشور با تيم  ملي  اسپانيا در چارچوب  مسابقات مقدماتي  جام  جهاني  از ورزشگاه  شهر ويلنيوس  استفاده  كرد.
تيم  ملي  اسپانيا رسما از زمين  مسابقه  شكايت  نكرد اما به  دليل  ضعف امكانات  جلسه  تمريني  خود در اين  ورزشگاه  را لغو كرد.
005565.jpg
توافق براي جام جهاني
آخرين  اسناد و مدارك  مربوط به  ميزباني  جام  جهاني  ۲۰۱۰ توسط آفريقاي جنوبي  به  امضاي  مسئولان  اين  كشور و فدراسيون  بين المللي  فوتبال ( فيفا) رسيد تا اين  ميزباني  جنبه  رسمي  پيدا كند.
اين  توافقنامه كه  سندي  بر رسميت  آفريقاي  جنوبي  در پيشنهاد ميزباني  جام  جهاني  در ماه  مه مي  باشد، طي  جلسه اي  در شهر زوريخ  به  امضاي «سپ  بلاتر» رييس  فدراسيون بين المللي  فوتبال  ( فيفا) و «مولفي  اوليفانت» رييس  فدراسيون  فوتبال آفريقاي  جنوبي  رسيد.
امضاي  اين  توافقنامه  پس  از دو روز گفت وگوي  دوجانبه  ميان  مقامات  فيفا و آفريقاي  جنوبي  حاصل  شد.
مقامات  آفريقاي  جنوبي  در اين  نشست  آخرين  جزييات  مربوط به  چگونگي ميزباني  جام  جهاني  فوتبال  را كه  براي  نخستين  بار است  در قاره  آفريقا برگزار مي شود، ارايه  دادند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |