چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳
نگاهي به برنامه ريزي ايران و پاكستان در زمينه انرژي هسته اي
ابر نيرو
005601.jpg
رامتين راوندي
در حدود پنجاه سال از تولد ابرنيروي جهان يعني نيروي هسته اي مي گذرد به طوري كه در طول عمر كوتاه مدت خود داراي فراز و نشيب هاي چندي بوده است. ابرقدرت هاي جهان يعني آمريكا و شوروي سابق در اين زمينه هميشه پيش رو بودند ولي با اين حال كشورهاي ديگري نظير فرانسه، انگليس، آلمان و... در اروپا و در آسيا هم كشورهايي مانند چين، هند، كره جنوبي، پاكستان و ژاپن هم از استفاده كنندگان اين نيرو در بخش صنعت خود شدند كه البته بايد ايران را هم در آينده نزديك جزو كشورهايي كه در باشگاه هسته اي آسيا هستند به حساب آورد. كه البته جهت استفاده از اين نيرو دلايل منطقي هم به كل جهان جهت مصارف صلح آميز ارايه داده است. البته بايد اذعان داشت كه در بين كشورهاي آسيايي چين و هند به شدت به دنبال ايجاد نيروگاه هاي عظيم هسته اي مي باشند. اين دو كشور آسيايي در چهار سال گذشته بيش از ۹ نيروگاه جديد تاسيس كرده اند به طوري كه درحال ساخت نيروگاه جديد مي باشند. چين با اين رشد جمعيت، برنامه ساخت ۳۰ نيروگاه هسته اي را در طي ۱۵ سال آينده در برنامه كاري خود دارد. البته بايد بگوييم كه با اينكه آسيا درجهت افزايش دادن نيروگاه هاي هسته اي خود مي باشد مي توان روند بي ميلي غرب نسبت به نيروگاه هاي هسته اي را مشاهده كرد. اگرچه آمريكا اكنون ۱۰۴ نيروگاه هسته اي فعال دارد (كل نيروگاه هاي هسته اي جهان ۴۴۲ نيروگاه است) اما حدود بيست و اندي سال مي باشد كه تاكنون اجازه تاسيس هيچ نيروگاهي را صادر نكرده است. در اروپا هم پس از حادثه چرنوبيل وضع به همين منوال مي باشد. اما كشورهاي آسيايي جهت تامين انرژي موردنياز خود بيش از گذشته درصدد توسعه تكنولوژي هسته اي جهت استفاده از نيروي صلح آميز آن مي باشند. به عنوان مثال ايران همزمان با تحولات جهاني درصدد ايجاد مراكز اتمي برآمد. پيش از انقلاب، در سال ۱۳۳۵ شمسي، مجلس شوراي ملي وقت، ايجاد «مراكز اتمي دانشگاه تهران» را تصويب كرد. پنج سال بعد در سال ۱۳۴۰ كلنگ احداث اين مراكز در تهران به زمين زده شد. شش سال پس از آن، در آذرماه ،۱۳۴۴ راكتور پنج مگاواتي آموزشي و تحقيقاتي ايران، آماده به كار شد. تاريخ صدور فرمان ايجاد «سازمان انرژي اتمي ايران» ، اسفندماه ۱۳۵۲ بود و در فروردين ۱۳۵۳ اين سازمان تشكيل شد. سرانجام در تيرماه ۱۳۵۵ مابين رژيم پهلوي و وزارت تحقيقات و صنعت آلمان (آلمان غربي) موافقت نامه اي براي تاسيس نيروگاه اتمي در بوشهر امضاء و سپس قراردادي در اين زمينه تنظيم گرديد. قرار بود اين نيروگاه به عنوان نخستين نيروگاه اتمي ايران در سال ۱۳۵۸ راه اندازي شود و سپس كار ساخت نيروگاه هاي ديگر آغاز شود. رژيم سابق مي خواست به كمك غربي ها در مدت كمتر از ۱۵ سال، بيست نيروگاه اتمي تاسيس و راه اندازي كند.
به غير از آلمان،  قرار بود كشورهاي آمريكا و فرانسه نيز در ساخت و راه اندازي نيروگاهاي متعدد اتمي در ايران پيشگام شوند و هركدام ساختن چند نيروگاه را برعهده بگيرند. هنوز بيش از يك سال از قرارداد ايران و آلمان، در زمينه ساخت، راه اندازي و اداره نيروگاه اتمي بوشهر نگذشته بود كه آمريكا وارد ميدان شد و طي مذاكراتي كه در ۲۲ مرداد سال ۱۳۵۶ صورت گرفت قرار شد: نيروگاه هايي در ايران احداث كند و ۸ راكتور اتمي به ايران بفروشد ولي در سال ۱۳۵۷ پس از پيروزي انقلاب اسلامي بنا به دلايلي اين روند متوقف گرديد و حتي در زمان جنگ بخشي از امكانات را كه فرانسوي ها براي ما ايجاد كرده بودند، توسط عراقي  ها بمباران شد. پس از آن با ژاپني ها مذاكراتي انجام شد، اما ژاپني ها هم تحت فشار غرب پا پس كشيدند. نهايتا روس ها همكاري هسته اي با ايران را تقبل كردند و اين همكاري تاكنون هم ادامه دارد تا فاز اول نيروگاه اتمي بوشهر با قدرت (MW) ۱۰۰۰ مگاوات توان شروع به توليد برق كند (البته لازم به توضيح مي باشد كه نيروگاه هسته اي بوشهر از نوع VVER روسي است كه تفاوت عمده آن با نوع غربي آن در افقي بودن مولدهاي بخار آن مي باشد). البته ايران در زمينه آموزش نيروي انساني خود در زمينه هاي مختلف هسته اي گام هاي خوبي برداشته به طوري كه بسياري از جوانان ايراني علاوه بر آموزش هاي تخصصي در زمينه هاي مختلف تكنولوژي هسته اي، آموزش هاي مناسبي هم در زمينه ساخت اولين نيروگاه هسته اي در كشور چه در زمينه سيستم هاي مختلف نيروگاهي و چه در زمينه راه اندازي و بهره برداري را درحال طي كردن بوده و يا در آينده نزديك طي خواهند كرد. اگر هم بخواهيم اطلاعاتي در زمينه وضعيت كلي انرژي هسته اي و برنامه آموزش نيروي انساني از كشور پاكستان به عنوان همسايه شرقي ايران داشته باشيم بايد گفته شود كه اولين اقدام پاكستان در كسب فن آوري هسته اي به سال ۱۹۵۵ برمي گردد. در آن سال حكومت پاكستان دوازده نفر را به عنوان اعضاء كميته انرژي اتمي برگزيد و آنها ماموريت يافتند تا طرح مسالمت آميز انرژي هسته اي را تهيه نمايند. براساس توصيه هاي اين كميته، شوراي انرژي اتمي پاكستان (PAEC) در سال ۱۹۵۶ توسط حكومت اين كشور بنيانگذاري شد. وظيفه اساسي شوراي مذكور طرح و توسعه انرژي اتمي در جهت مصارف صلح آميز بود كه براين اساس تاسيس موسسات تحقيقات هسته اي، نصب و راه اندازي راكتورها و نيروگاه هاي هسته اي در دستورالعمل اين شورا قرار گرفت. در سال ۱۹۵۶ اين شورا به صورت يك نهاد قانوني درآمد، كه اساسي ترين نقش را در پايه ريزي منطقي علوم و تكنولوژي هسته اي در پاكستان داشت. اين شورا دو استراتژي كلي را براي توسعه تكنولوژي هسته اي خود برنامه ريزي كرد. ۱ - مهاركردن انرژي هسته اي با تبديل آن به انرژي الكتريكي ۲ _ كاربرد و استفاده از راديو ايزوتوپ ها در كشاورزي، صنعت و پزشكي.
اين شورا مجموعه اي وسيع از دانشمندان و مهندسان در حوزه هاي مختلف را فراهم آورد و اقدام به ساخت مراكز تحقيقاتي مجهز و اساسي و پايه اي نمود و ديگر اينكه اقدام به تاسيس دو نيروگاه هسته اي در پاكستان غربي (پاكستان كنوني) و پاكستان شرقي (بنگلادش كنوني) نمود. علي رغم تمام نابساماني ها، كشور پاكستان ازجمله كشورهايي است كه از جايگاه بسيار مناسبي در زمينه منابع انساني، تجهيزات و پروژه هاي تحقيقاتي برخوردار است. به طور حتم پاكستان براي بهره برداري از اين تاسيسات اتمي نيازمند افراد متخصص و دوره ديده است. بنابراين پاكستان براي تربيت پژوهشگران خود از انواع كمك هاي بين المللي و توافقات دوجانبه استفاده كرد كه مهم ترين آنها عبارت بودند از:
۱ _ كمك هاي آمريكا ۲ _ طرح كلمبو (Program Of Clombo Plan) ۳-كمك هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي (IAEA)
به نظر مي رسد پاكستان از تمامي اعتبارات و طرح هاي بين المللي در اين زمينه استفاده كرده است. كمك هاي آمريكا، طرح كلمبو، اعتبارات IAEA و حتي پيمان سنتو از شاخص ترين آنها بوده اند.
005604.jpg
نكته قابل توجه در ميان پرسنل آموزش ديده پاكستاني در كشورهاي مختلف را مي توان به ترتيب ازنظر كميت به رشته هاي فيزيك تجربي، مهندسي، هسته اي، كشاورزي، شيمي و فيزيك تئوري و رياضيات كاربردي اشاره كرد. بسياري از پرسنل دوره ديده پاكستاني در كشورهاي مختلف را تكنسين ها تشكيل مي دهند كه شايان توجه است. باتوجه به توضيحات فوق و نقش انرژي هسته اي در مسيري كه كشورهاي باشگاه هسته اي آسيا طي خواهند كرد بايد به برنامه ريزي هاي بلندمدت و دقيق آنها اشاره نمود. به عنوان مثال كشوري مانند پاكستان كه شرح مختصري از آن در بالا آورده شده با اينكه در بسياري از زمينه هاي اجتماعي و معيشتي مردم خود داراي مشكلات اساسي و پايه اي مي باشد ولي با يك برنامه ريزي منظم و اصولي و اشراف بر اهميت استراتژيك تكنولوژي هسته اي به نتايج درخورتوجهي رسيده است به طوري كه تكنولوژي غني سازي اورانيوم را هم خود انجام مي دهد. چين، كره شمالي، هند و... هم برنامه هاي منظم و وسيعي در گسترش تكنولوژي صلح آميز هسته اي دارند. اميدواريم ايران هم با يك برنامه ريزي اصولي يك از اعضاء قدر و مهم باشگاه هسته اي آسيا باشد.
نرخ تورم ايران در سال آينده از ۷/۱۴ درصد كمتر نخواهد بود
واحد اطلاعات اقتصادي لندن در تازه ترين گزارش خود با اعلام اين كه نرخ تورم ايران در سال جاري به ۶/۱۵ درصد مي رسد، پيش بيني كرد: اين نرخ در سال آينده از ۷/۱۴ درصد كمتر نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، واحد اطلاعات اقتصادي لندن در گزارش ماهانه خود از اقتصاد ايران با اعلام اين كه ابزارهاي سياست پولي محدود در ايران، بانك مركزي را براي مبارزه با تورم با مشكل مواجه كرد، كاهش تورم را در ايران به كاهش رشد هزينه هاي دولتي وابسته كرد و نوشت: با توجه به افزايش درآمدهاي نفتي، تورم يكي از چالشهاي ايران در سال آينده است و افزايش شديد قيمتهاي جهاني كالاهاي غيرنفتي به همراه كاهش ارزش دلار، فشارهاي تورمي را بر ايران افزايش داده است.
واحد اطلاعات اقتصادي لندن در گزارش ماه گذشته خود نرخ تورم ايران را در سال آينده ۱/۱۴ درصد پيش بيني كرده بود كه طي يك ماه گذشته ۶/۰ درصد بر برآورد اين سازمان افزوده شد. بنابراين گزارش، قيمت نفت در سال ۲۰۰۵ ميلادي با كاهش نرخ رشد اقتصاد جهاني كاهش خواهد يافت و به ۳۱ دلار در هر بشكه مي رسد.
واحد اطلاعات اقتصادي لندن در پي افزايش توليد و قيمت نفت پيش بيني خود را از نرخ رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي به شش درصد افزايش داد، اين در حالي است كه ماه گذشته نرخ رشد اقتصادي ايران را ۳/۵ درصد پيش بيني كرده بود.
اين گزارش افزود: افزايش توليد و صادرات نفت، رشد صادرات كالا و خدمات را در ايران بيشتر خواهد كرد و افزايش قيمت نفت به افزايش درآمد هاي مالي و در نتيجه رشد مخارج دولتي خواهد انجاميد.
اين گزارش پيش بيني خود را از نرخ رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۶/۴ درصد افزايش داده است.
گزارش واحد اطلاعات اقتصادي لندن با اعلام اين كه نرخ برابري دلار در برابر ريال در سال جاري با ۵ درصد افزايش به ۸۸۴۳ ريال خواهد رسيد، پيش بيني كرد: ريال ايران در سال آينده با شش درصد كاهش مواجه خواهد شد و هر دلار آمريكا سال آينده به ۹۳۷۴ ريال مبادله خواهد شد. بنابراين گزارش، درآمد صادرات ايران در سال جاري به ۴۱ ميليارد دلار مي رسد در حالي كه واردات ايران نيز امسال به ۵/۳۲ ميليارد دلار افزايش مي يابد، ايران امسال با ۵/۸ ميليارد دلار مازاد تجاري مواجه مي شود.
ايران در تجارت خدمات در سال جاري با ۷/۳ ميليارد دلار كسري مواجه خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس پيش نويس پيشنهادي بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۴ افزايش قيمتها حداقل ۵ درصد كمتر از نرخ تورم پيش بيني شده در سال ۱۳۸۴ وحداكثر افزايش قيمتها ۵/۸ درصدخواهد بود.
صادرات خدمات نيروگاهي
۴۵/۶۴ درصد از صادرات خدمات فني و مهندسي در نيمه نخست امسال مربوط به صادرات خدمات فني و مهندسي در بخش تخصصي نيروگاه و انتقال نيرو بوده است.
به گزارش (سي ينا)، از مجموع ۴۸۰ ميليون و ۶۱۶ هزار و ۲۲ دلار صادرات خدمات فني و مهندسي كه در نيمه نخست امسال صورت گرفته است، ۳۱۰ ميليون و ۷۳۸ هزار و ۵۴۱ دلار مربوط به تخصص هاي نيروگاهي و انتقال نيرو بوده است.
پس از اين تخصص، خدمات فني و مهندسي در بخش راه، ساختمان و عمران بالاترين ميزان صادرات را داشته اند، به گونه اي كه ۴۰/۳۰ درصد از كل صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در ۶ ماه نخست امسال يعني معادل ۱۴۶ ميليون و ۹۸ هزار و ۷۰۵ دلار مربوط به صادرات اين بخش از خدمات فني و مهندسي بوده است. براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت ايران، صادرات خدمات فني و مهندسي در حوزه تأسيسات و تجهيزات و حوزه آبياري و زهكشي در رتبه هاي ديگر قرار دارند، سهم اين دو زير بخش تخصصي از كل صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در نيمه نخست امسال به ترتيب ۵۲/۲ درصد و ۲۸/۲ درصد بوده است.
نكته جالب توجه در آمار صادرات خدمات فني و مهندسي در نيمه نخست امسال، سهم ۰۸/۰ درصدي صادرات خدمات فني و مهندسي در حوزه تكنولوژي اطلاعات است.
هر چند صادرات ۳۷۰ هزار دلاري در حوزه IT رقم ناچيزي به نظر مي رسد، اما ورود صادركنندگان خدمات فني و مهندسي و شركت هاي فعال و روي آوردن آنها به صادرات خدماتي همچون IT، خدمات پزشكي، تفريحي، ورزشي و خدمات سينمايي مي تواند نقطه عطفي در صادرات خدمات فني و مهندسي ايران به شمار آيد. بر اين اساس سهم خدمات فني و مهندسي در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي از كل صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در نيمه نخست امسال فقط ۰۷/۰ درصد بوده است كه قابل تأمل است.

سايه روشن اقتصاد
توكيو، گران ترين شهر جهان
توكيو در ميان ۱۳۳ شهر جهان، همچنان گران ترين شهر جهان است.
به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سي ينا)، واحد اكونوميست اينتليجنس كه منشعب از مجله اكونوميست است در گزارش تازه خود از شاخص هاي هزينه زندگي در ۱۳۳ شهر جهان، پاريس پس از توكيو گران ترين شهر جهان است. براساس اين گزارش، هزينه رو به افزايش زندگي در پاريس اساسا به دليل ارزش بالاي يورو است. در مقابل ارزان تر بودن زندگي در شهرهاي آمريكايي به دليل ارزش پايين تر دلار است. به همين دليل، هزينه زندگي در سيدني،  ۱۰ درصد گران تر از هزينه زندگي در نيويورك است. رتبه سوم گران ترين شهر جهان در اين بررسي را شهر اسلو _ پايتخت نروژ _ به خود اختصاص داده است.
۱۶۰ هزار كاميون فرسوده
005607.jpg
مديركل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: هم اكنون ۳۷ هزار دستگاه كاميون فرسوده در كشور وجود دارد كه طي سه سال آينده اين رقم به ۱۶۱ هزار دستگاه مي رسد.
به گزارش دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن، شاهين محمدنژاد در اين باره افزود: براساس بررسيهاي انجام شده، در بخش اتوبوسها نيز هم اكنون ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در كشور وجود دارد كه طي سه سال آينده اين رقم به بيش از ۱۵ هزار دستگاه مي رسد.
وي ادامه داد: با افزايش تعداد خودروهاي فرسوده، توسعه صنايع بازيافت خودروهاي فرسوده و ايجاد شهركهاي صنعتي بازيافت خودروهاي فرسوده يك ضرورت است. محمدنژاد با اشاره به اين كه تردد وسايط نقليه فرسوده به ويژه كاميونها و اتوبوسها منجر به ايجاد تصادفات جاده اي مي شود، گفت: نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و به ويژه جاده اي كه منشا تصادفات و ناامني در مسيرهاي جاده اي هستند، بايد انجام شود؛ چرا كه با گذشت زمان بر تعداد وسايط نقليه فرسوده اين ناوگان اضافه مي شود. مديركل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: در صورت عدم ايجاد صنايع بازيافت خودروهاي فرسوده، روند بازيافت خودروهاي فرسوده اقتصادي نخواهد شد و تمام فرآيند حذف خودروها فرسوده از ناوگان حمل و نقل با مشكل مواجه خواهد شد. وي ادامه داد: شهركهاي خودروهاي فرسوده نبايد بصورت متمركز تنها در تهران ايجاد شود، بلكه زمينه ايجاد اين شهركها بايد در اطراف ۷ شهر بزرگ آلوده كشور فراهم شود.

اقتصاد انرژي
هند ۴۹ ميليون تن نفت خام وارد كرد
روزنامه بيزينس استاندارد چاپ هند، نوشت: واردات نفت خام توسط هند در ۶ ماهه اول سال مالي جاري اين كشور آوريل -سپتامبر (فروردين مهر) به ۴۹ ميليون و۶۷۰ هزارتن رسيد.
اين روزنامه افزود: اين ميزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزايش نشان ميدهد.
مصرف فرآورده هاي نفتي در داخل هند در شش ماه گذشته با ۶‎/۱ درصد رشد به ۵۴ ميليون و ۶۹۰هزار تن رسيده است.
پالايشگاه هاي هند سالانه به ۱۲۰ ميليون تن نفت خام نياز دارند كه نزديك به ۷۵ درصد آن را از خارج وارد مي كنند.
بنابر آمارهاي رسمي، توليد ساليانه نفت خام در هند اندكي بيش از۳۰ ميليون تن است.
استاندارد نوشت: درمدت مذكور واردات فرآورده هاي نفتي از جمله بنزين با ۱‎/۸ درصد افزايش به ۳ ميليون و۲۰۰ هزار تن و صادرات برخي فرآورده هاي نفتي مانند گازوييل از هند به ديگر كشورها نيز با ۲‎/۱ درصد افزايش به ۷ ميليون و ۴۶۰ هزار تن رسيد.
بر اساس گزارش فوق، واردات نفت خام توسط هند تنها در ماه سپتامبر سال جاري (۱۱شهريور تا ۱۰مهرماه) با ۱۲‎/۵ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه پارسال به هشت ميليون و۴۵۰ هزار تن رسيد.
مصرف داخلي فراورده هاي نفتي در اين مدت به علت بالا رفتن تقاضاي مصرف گازوئيل به ميزان ۱۹‎/۶ درصد در هند به ۸ ميليون و ۸۸۰ هزار تن رسيد.
۵۶ درصد نفت عراق براي آمريكا
اداره اطلاعات انرژي آمريكا گزارش داد: در شش ماه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي ۲۰۹ ميليون بشكه نفت عراق به ارزش ۳۲/۶ ميليارد دلار به ۱۱ كشور توسعه يافته جهان صادر شد كه سهم آمريكا ۵۶ درصد است.
متوسط قيمت نفت عراق در شش ماه اول امسال از ۲۶ دلار تا ۳۴ دلار در نوسان بوده است و صادرات نفت اين كشور نيز حداقل ۹۶۳ هزار بشكه در روز و حداكثر يك ميليون و ۳۶۳ هزار بشكه در روز بوده است.
اين گزارش حاكي است: آمريكا بزرگترين وارد كننده نفت عراق در اين مدت بود و از ميزان ۲۰۹ ميليون بشكه صادرات ۱۱۷ ميليون بشكه را به خود اختصاص داد.
اين در حالي است كه اسپانيا و ژاپن پس از آمريكا بيشترين واردات را از عراق داشته اند و هركدام به ترتيب ۲۰ ميليون و ۱۹ ميليون بشكه نفت از عراق خريدند.
كانادا، ايتاليا و هلند نيز هر كدام در اين شش ماه به ترتيب ۱۴ ميليون، ۱۳ ميليون و ۷ ميليون بشكه نفت از عراق وارد كردند و در رتبه هاي چهارم تا ششم قرار گرفتند.
فرانسه نيز در اين شش ماه حدود شش ميليون بشكه نفت از عراق خريداري كرد.
اين در حالي است كه استراليا، بلژيك و يونان نيز هر كدام حدود يك ميليون بشكه نفت از اين كشور وارد كردند.
ديگر كشورهاي توسعه يافته عضو سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي نيز در اين مدت مجموعا ۵/۳ ميليون بشكه نفت از عراق خريدند.
شركتها بايد به پيمانكار عمومي تبديل شوند
معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي گفت: شركت ها بايد از پوسته پيمانكاري خارج شده و به پيمانكار عمومي تبديل شوند.
اكبر تركان با بيان اين مطلب گفت: اگر به طرحهاي انجام شده عمراني ملي و دولتي سالهاي گذشته نگاه كنيم، متوجه مي شويم كه در طرحهاي كوچكي مثل راه اندازي مدرسه، بيمارستان و... موفق بوده ايم.
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي انجمن شركتهاي ساختماني، وي افزود: اما وقتي به طرحهاي بزرگ مي نگريم، مشاهده مي كنيم كه زمان ساخت آنها مقداري طول كشيده است.
تركان تصريح كرد: در اين زمان طولاني ممكن است مجري كار يا روسا عوض شوند، سليقه ها تغيير كند و از همه مهمتر قيمتهايي كه روز اول به سازمان مديريت و برنامه ريزي داده بوديم، افزايش يابد.
تركان گفت: از سوي ديگر چون تواناييهاي مديريتي ما نظام مند نبوده و بيشتر بر پايه قابليتهاي شخصي، تجارب و نظام آزمون و خطا مي باشد، بديهي است مديري كه در زمينه كار خود تحصيلات حرفه اي ندارد و داراي ظرفيتهاي محدود بوده، كار را در حد همان طرحهاي متوسط و كوچك پيش مي برد.
وي سپس براي حل اين مشكل پيشنهاد كرد كه شركتها از پوسته پيمانكاري درآمده و تبديل به پيمانكاران عمومي شوند.
تأمين مالي پروژه گاز «ايران - پاكستان -هند»
005610.jpg
روزنامه دان چاپ پاكستان نوشت: بانك توسعه آسيايي براي تأمين مالي پروژه سه ميل يارد دلاري خط لوله گاز «ايران-پاكستان-هند» ابراز تمايل كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه دان افزود: تاريخ مذاكرات وزيران نفت هند و پاكستان بر سراين پروژه ماه آينده تعيين شد و وزارت امورخارجه پاكستان در مشورت با دولت هند اين تاريخ را مشخص كرده است.
بنابراين گزارش، چشم انداز خط لوله گاز «ايران-پاكستان-هند» كه به خط لوله صلح مشهور است، پس از مذاكرات ماه گذشته پرويز مشرف با نخست وزير هند اميدوار كنننده تر شده است و انتظار مي رود كه سرنوشت اين پروژه در مذاكرات آينده به نحو مطلوبتري مشخص شود.
اين گزارش افزود: شوكت عزيز نخست وزير پاكستان در مصاحبه اخير خود در عين حالي كه ارتباط اين خط لوله با مسئله كشمير را رد كرد، ولي پيشرفت پروژه را موجب ايجاد وابستگي متقابل بين دو كشور ارزيابي كرد كه مي تواند به روند صلح كمك كند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |