تاملي در اظهار نظر مسئولان كشور درباره وضعيت علمي ايران
توهم سي ام بودن كشور در علم!
|
|
علي روشن بين
در ماه جولاي سال جاري ميلادي، مقاله اي در نشريه نيچر به چاپ رسيد. اين مقاله منشا روشن گري هاي بسياري درباره وضعيت علمي ايران و وضعيت مديريت علم در ايران بود. نويسنده در مقاله خود كه عنوان تاثيرات علمي كشورها را براي آن برگزيده به بررسي وضعيت نسبي ۳۱ كشور، در حوزه علم پرداخته است. معيار پايه اي براي اين مقايسه، مقالات چاپ شده از سوي محققان كشورهاي مختلف و بخصوص تعداد مقالات پرارجاع هر كشور بوده است.
هر چند درباره انتخاب معيار فوق براي ارزيابي وضعيت نسبي علم در كشورهاي مختلف نيز نكات ظريفي وجود دارد، ولي پرسش اصلي اين است كه انتخاب ۳۲۱ كشور مورد بررسي، بر چه اساسي بوده است؟ براي دوري از هرگونه ابهام، ترجمه بندي از مقاله را كه نويسنده در آن به توضيح اين مطلب مي پردازد در ادامه مي آوريم:
من مقايسه اي ميان ۳۱ كشور (گروه مقياس) از جمله كشورهاي گروه G8 (كه نام كشورهايشان ايتاليك شده است) و ۱۵ كشور از كشورهايي كه تا قبل از سال۲۰۰۴ عضو اتحاديه اروپا بوده اند، انجام داده ام. اين كشورها عبارتند از: استراليا، اتريش، بلژيك، برزيل، كانادا، چين، دانمارك، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، هند، ايران، ايرلند، اسرائيل، ايتاليا، ژاپن، لوكزامبورگ، هلند، لهستان، پرتغال، روسيه، سنگاپور، اسپانيا، آفريقاي جنوبي، كره جنوبي، سوئد، سوئيس، تايوان، انگلستان، ايالات متحده. اين كشورها بيش از ۹۸ درصد مقالات پرارجاع جهان را توليد مي كنند. مقالات پرارجاع مقالاتي هستند كه موسسه ISI آنها را بر حسب سال و رشته و به شرط اينكه جزو۱درصد مقالات برتر از نظر ارجاع باشند، انتخاب مي كند. ۱۶۲ كشور ديگر دنيا در كمتر از ۲درصد باقيمانده از مقالات پرارجاع سهم دارند.
همانگونه كه مشاهده مي كنيد در هيچ كجاي متن بالا به اين كه كشورهاي انتخاب شده، ۳۱ كشور برتر دنيا در زمينه مورد مقايسه، يعني تعداد مقالات پرارجاع هستند، اشاره اي نشده است. اين كه ۳۱ كشور انتخاب شده، توليد بيش از ۹۸ درصد مقالات پرارجاع دنيا را به خود اختصاص مي دهند، نبايد باعث اين سوءتفاهم شود كه كشور ما به دليل برتري نسبي بر ديگر كشورهاي خارج از گروه مقياس در اين ليست قرار گرفته است. چرا كه مي توان چندين كشور همپايه يا برتر ايران را به اين ليست اضافه كرد بدون اينكه رقم ذكر شده (۹۸ درصد مقالات پرارجاع دنيا) تغيير معناداري پيدا بكند! در واقع جاي خالي بسياري از كشورها كه براساس معيار مورد ارزيابي، در مقايسه با ايران از وضعيت بهتري برخوردارند، مشهود است. مثلاً بسياري از كشورهاي برجسته اروپاي شرقي همچون جمهوري چك، مجارستان و كشورهايي همچون مكزيك و شيلي و يا حتي تركيه، كه همگي نسبت به ايران وضعيت نسبتاًبهتري دارند، در اين گروه جاي نگرفته اند.
بازتابها
در اين نوشته به نتيجه حاصل از محتويات مقاله مذكور نمي پردازيم. بلكه همانطور كه در ابتداي اين نوشته اشاره شد، هدف، بيان نتايج حاصل از بازتاب اين مقاله در داخل كشور است. مي توان گفت اين مقاله امتحاني بود براي مديريت علمي و فضاي رسانه اي كشور كه آيا شتابزده به خود افتخار خواهند كرد يا نه؟
براي نخستين بار انتشار خبر سي ام شدن ايران از نظر علمي، از سوي روزنامه همشهري در ۲۸ تيرماه ۸۳ رخ داد. اين روزنامه در خبري به نقل از نشريه آمريكايي نيچر به ارتقاي جايگاه علمي ايران در جهان به درجه سي ام اشاره كرد. چندي بعد اين خبر موضوع گفت وگوي ويژه خبري شبه دوم سيما شد. ظاهراً كسي به اشتباهي كه رخ داده بود، توجه نمي كرد. تا اينكه در ۱۱ مرداد سال ،۸۳ شاپور اعتماد، معاون مركز تحقيقات سياست علمي كشور، با يادداشتي در روزنامه شرق به پخش اين خبر نادرست در رسانه هاي جمعي كشور اعتراض كرد. همچنين در همان شماره از روزنامه شرق ترجمه اي از مقاله منتشر شده در نشريه نيچر به چاپ رسيد. همشهري هم به طور مفصل در همشهري دانشجو، اين موضوع را تحليل كرد.
به نظر مي رسد مطالبي كه در راستاي اصلاح اشتباه رخ داده شده، به چاپ رسيد، نتوانست آن طور كه بايد اثرگذار باشد؛ چرا كه هرازگاهي به نقل قولهايي از مسئولين كشوري بخصوص نمايندگان مجلس بر مي خورديم كه به خوب بودن وضعيت علمي ايران و سي ام بودن رتبه ايران در بين ۱۹۲ كشور جهان اشاره كرده بود. رواج اين ديدگاه، آن هم در بين تصميم گيران مملكتي، نشان از ميزان دقيق بودن اطلاعاتي است كه در اختيار مسئولان كشور قرار داده مي شود! فقدان اطلاعات صحيح در تصميم گيريهاي كلان مملكتي تاسف بار است.
در اين ميان جالب ترين اظهارنظر مربوط به عاليترين مقام در سيستم مديريت علمي ايران است. در برنامه پرسمان كه در تاريخ ۱۰ شهريور سال جاري به بررسي عملكرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پرداخته بود، دكتر توفيقي وزير علوم ضمن ارائه دستاوردهاي وزارت متبوع خود در سال هاي اخير، با استناد به مقاله چاپ شده در نشريه نيچر، به افزايش رتبه علمي ايران و سي ام بودن كشورمان در بين كشورهاي جهان اشاره كرد. ايشان علاوه بر مطلب فوق به اين نكته نيز اشاره كرد كه هر چند ايران از نظر علمي جزو برترين كشورهاي خاورميانه است، ولي در منطقه، كشور تركيه در مقايسه با ايران از وضعيت بهتري برخوردار است. اين در حالي است كه حتي با نگاهي اجمالي به نمودارها و جدال مختلفي كه در اين مقاله وجود دارد. مي توان به اين نكته پي برد كه اثري از تركيه در ميان كشورهاي مورد بحث اين مقاله وجود ندارد. اين مطلب نشان مي دهد كه جناب وزير علوم- يا مشاوراني كه اين اطلاعات را در اختيار ايشان قرار داده اند- يا مقاله اي را كه به آن استناد مي كنند، نديده اند و يا آن را ديده اند و درست مطالعه نفرموده اند.
اين نمونه ها نشان مي دهد كه بايد با اطلاعاتي كه نهادهاي رسمي مملكتي ارائه مي دهند، با احتياط كامل برخورد كرد. سياستگذاران بايد براي بهبود وضعيت كنوني و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن برنامه ريزي كنند. ولي وقتي وضعيت كنوني را نشناسند چه انتظاري مي توان از آنان داشت.
به اميد آن روز كه مسئولين كشورمان با جديت بيشتر و احساس مسئوليتي كه شايسته و بايسته جايگاه آنان است، به انجام وظيفه خود همت گمارند.
|