چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۳
به بهانه استفاد ه بهينه از برنامه هاي ماهواره اي
سود  و زيان
از طرح مصوب ممنوعيت استفاد ه و پخش برنامه هاي ماهواره اي د ر مجلس شوراي اسلامي د وره پنجم قريب هشت سال مي گذرد ،  عليرغم اين ممنوعيت و به كارگيري ساز و كارهاي قانوني برخي از هنجارشكنان د ر جامعه همچنان به استفاد ه از برنامه هاي ماهواره اي مي پرد ازند . هم اينك پس از گذشت د و د وره از مجلس شوراي اسلامي،  نمايند گان عضو كميسيون فرهنگي د ر تكاپوي آن هستند  كه با رويكرد  بهره گيري كنترل شد ه از برنامه هاي ماهواره ، به استفاد ه بهينه از آن بپرد ازند .
عليرغم طرح اين نگاه هاي مثبت د ر مجلس هفتم، استفاد ه از برنامه هاي ماهواره اي د ر ايران مخالفان و موافقاني د ارد  كه ما د ر اين بخش به انعكاس برخي از نگاه هاي مثبت پرد اخته ايم كه مي خوانيد .
005613.jpg
سمانه بامشاد
چند ي قبل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي طي گفتگو با خبرنگاران پارلماني اظهار كرد ه بود  كه استفاد ه از تجهيزات ماهواره و چگونگي پخش آن از طريق صد ا و سيما را د ر كميسيون فرهنگي مجلس پيگيري مي كنيم.
وي د ر اد امه افزود : ما پيشنهاد  كرد ه ايم تا صد ا و سيما كانال هايي از ماهواره را با د ر نظر گرفتن چارچوب هاي قانوني پخش كند . همچنين فاطمه رهبر نمايند ه مرد م تهران نيز ضمن تأكيد  بر واقعيت هاي جامعه د ر زمينه استفاد ه بهينه از اينترنت و ماهواره اشاره كرد  كه كميسيون فرهنگي مجلس هيچ مخالفتي با استفاد ه مناسب از اينترنت و ماهواره ند ارد  و ما قصد  د اريم موانع چگونگي استفاد ه از اين د و تكنولوژي را تحت بررسي قرار د هيم.
البته بعد ها همين نمايند ه د ر گفتگو با رسانه هاي گروهي اذعان كرد ه بود  كه چگونگي استفاد ه بهينه از ماهواره د ر كميته رسانه هاي گروهي و ارتباط جمعي مجلس مورد  ارزيابي قرار گرفته و د ر زمينه بهره برد اري از ماهواره سه گزينه مطرح شد ه كه عبارتند  از: ممنوعيت استفاد ه از ماهواره، رسميت بخشيد ن به ماهواره و بهره گيري كنترل شد ه از ماهواره. وي د ر اد امه مي افزايد : رسميت بخشيد ن به ماهواره مورد  نظر كميته نبود ه چون برخي از برنامه هاي ماهواره آثار تخريبي شد يد  د ارد  كه نمي توان آن را پذيرفت. از يك طرف نمي توان با ماهواره مقابله كرد  و از طرفي د يگر ماهواره به صورت غير قابل پذيرش و حتي مضر د ر برخي از خانواد ه ها استفاد ه مي شود  به همين د ليل كميسيون فرهنگي مجلس تصميم د ارد  با استفاد ه از متخصصين، اند يشمند ان و كارشناسان د ر جهت نظام مند  كرد ن استفاد ه از ماهواره اقد اماتي انجام د هد .
استفاد ه از ماهواره يا ممنوعيت آن يكي از مباحثي است كه د ر طول سال هاي گذشته موافقان و مخالفان اين تكنولوژي ارتباطي را به چالش جد ي د ر زمينه قبول يا رد  آن واد اشته است، با توجه به بازنگري مجلس شوراي اسلامي د ر خصوص استفاد ه بهينه از ماهواره، گفتگويي را با كارشناسان ارتباطات انجام د اد ه ايم كه از منظر كارشناسي قابل ملاحظه است.
د كتر عقيلي، عضو هيأت علمي د انشگاه آزاد  اسلامي با اشاره به مفهوم ارتباطي ماهواره مي گويد : ما مي توانيم ماهواره را از د و د يد  تكنولوژيك و از لحاظ برنامه ها و نرم افزارهاي د يگر مورد  بررسي قرار د هيم. برنامه هاي ماهواره از لحاظ نرم افزاري را مي توان اين گونه بيان كرد  كه ماهواره يك وسيله ارتباط جمعي است كه د ر د نياي كنوني ارتباطات قبل از اينترنت به عنوان وسيله تعاملي به طور فراگير و گسترد ه به پخش برنامه هاي شنيد اري و د يد اري مي پرد ازد .
وي د ر اد امه مي افزايد : بحث ماهواره بعد  از بحث اينترنت بيشتر مطرح شد ه ولي از زماني كه فضاي سايبرنتيك مطرح شد  كم كم بحث ماهواره فروكش كرد ، اما اين موضوع همچنان وجود  د ارد ، چرا كه يك تكنولوژي ارتباطي د ر هنگام زايش، وسيله ارتباطي قبلي خود ش را از بين نمي برد ، عليرغم اين مسائل موضوع استفاد ه از ماهواره همچنان از ممنوعيت آئين نامه و قانون برخورد ار است، از اين رو روند  استفاد ه از برنامه هاي ماهواره اي د ر جامعه رو به كاهش است.
د كتر رسولي، عضو هيأت علمي د انشكد ه ارتباطات د انشگاه آزاد  اسلامي نيز با اشاره به عموميت يافتن جايگاه ماهواره د ر جامعه بر اين باور است: «قبح قضيه ماهواره د ر جامعه ريخته است.
د كتر سلطاني فر، د ر زمينه تصميم مجلس شوراي اسلامي د رباره استفاد ه بهينه از ماهواره اين گونه مي گويد :» مجلس شوراي اسلامي شايد  نسبت به استفاد ه از ماهواره، نگاه بازي داشته باشد  ولي به هرحال حال مجلس بايد  د ر مورد  نحوه استفاد ه مثبت از ماهواره قانوني را مصوب كند .
وي مي افزايد : نگاه به موضوع ماهواره، يك نگاه به د نياي مد رن است چه بخواهيم و يا نخواهيم لاجرم مجبور به پذيرش برخي از قواعد  ارتباطي د ر جامعه بين المللي هستيم، از اين رو بايد  د ر خصوص استفاد ه مثبت از ماهواره قوانيني به تصويب برسد  و قبل از اين كه هراس ممنوعيت آن را د ر بين مرد م ايجاد  كنيم بهتر است به سمت و سوي قانونمند  كرد ن برخورد باآن پيش برويم. نبايد  ماهواره را بلاي جان فرهنگ بد انيم زيرا بخشي از آن د ر زمينه فرهنگ سازي مثبت است، انسان هاي امروزي، انسان هاي هوشمند  و عاقلي هستند  و مي توانند  خوب و بد  را از هم تشخيص بد هند ، بنابراين نبايد  اجازه بد هيم كه به جاي مرد م تشخيص د هند ه خوب و بد  باشيم. د كتر عقيلي، معاون آموزشي مركز تحقيقات و مطالعات رسانه اي د رباره تصويب قوانين مرتبط با ماهواره مي گويد : «تاريخچه استفاد ه يا ممنوعيت از ماهواره نشان مي د هد  كه مجلس د وره پنجم اين موضوع را به تأخير اند اخت،  مجلس د وره ششم نيز همچنين و من تصور مي كنم كه مجلس د وره هفتم نيز با اين قضيه به شكلي د يگر رفتار كند ، به هرحال تأثير يا حذف برنامه هاي ماهواره اي كار بسيار د شواري است.
وي د ر اد امه مي افزايد : د ر زمينه فيلترينگ كرد ن برنامه هاي ماهواره اي، شوراي مورد  نظر بايد  شاخص ها و ملاك هايي د اشته باشند ، حال اگر چنين رويه اي اصولي است شايد  ۷ الي ۱۰ سال پيش مجلس د وره پنجم نمي توانست اين شيوه را انجام د هد  و مشكل منع برنامه هاي ماهواره اي را حل كند . عليرغم اين نوع بحث ها، اغلب تكنولوژي هاي نوين ارتباطي به همراه خود  نوعي تحول اجتماعي را به د نبال د ارند  كه اجتناب ناپذير است. به عبارت د يگر تحولات اجتماعي ناشي از شيوع يك فرهنگ را نمي توان د ر جامعه سد  كرد .
تكنولوژي ارتباطي مد رن، د سترسي آسان و ارزان به د انش و فناوري را براي كاربران فراهم مي كنند ،  بنابراين به نظر مي رسد  د ر سال هاي آتي با پيشرفت تكنولوژي د سترسي به برنامه هاي ماهواره اي آسان تر شود . از اين رو بهتر است به جاي محد ود يت د ر د ريافت برنامه هاي ماهواره اي، تسهيلات مطلوبي را براي آن ايجاد  كنيم و با فرهنگ سازي مطلوب، مرد م را به طور خود جوش و خود باورانه د ر قالب هويت اجتماعي و د يني به سوي برنامه هاي مناسب سوق د هيم،  اعتبار بخشي به اين نگاه مي تواند  موجب شود  كه اعتماد  عمومي مانع از د سترسي به برنامه هاي نامناسب ماهواره اي شود .
د كتر سلطاني فر مد ير مسئول روزنامه ايران نيوز، د رباره شيوه فيلترينگ برنامه هاي ماهواره اي معتقد  است: ما هميشه با تأخير به خيلي از چيزها مي رسيم. اين سيستم هاي ارتباطي آن قد ر پيچيد ه هستند  كه شما نمي توانيد  بخشي را آزاد  و بخشي د يگر را فيلتر گذاري نماييد . تكنولوژي هميشه بر انسان تسلط د ارد ، هم اينك به مرحله اي از تكنولوژي مد رن د ست يافته ايم كه اغلب تكنولوژي و فناوري خود  را بر انسان ها تحميل مي كنند . به همين د ليل مقابله با تكنولوژي ماهواره صرف هزينه و وقت است و نبايد  با اين پد يد ه به عنوان محد ود  كنند ه رفتار كرد .
وي د ر اد امه با اشاره به ارائه نگاه د يني از طريق برنامه هاي ماهواره اي مي افزايد : «به همه چيز مي توان نگاه د يني د اشت، ما هم اينك سايت هاي اينترنتي و ماهواره اي د يني د اريم كه از كشور پاكستان به طور شبانه روزي برنامه هاي مذهبي پخش مي كنند ،  چرا نمي شود  نگاه د يني د اشت، ما بايد  انسان را مخير و آزاد  بگذاريم، همچنين برنامه هاي فرهنگي خود  را از طريق تكنولوژي ماهواره ارائه كنيم، آنگاه به انسان ها اين حق را بد هيم كه خود  انتخاب كنند .
د كتر سلطاني فر د ر پاسخ به اين نكته كه آيا ماهواره صرفاً يك ابزار تفريحي است، اين گونه اظهار مي كند : طبيعي است با آزاد سازي ماهواره،  روش هاي مثبت آن را د ريافت مي كنيم و اين آزاد سازي ممكن است به روش هاي استفاد ه مطلوب از ابزار اينترنتي نيز كمك كند . معتقد م كه بايد  ماهواره را آزاد  كنيم،  علاوه بر آن معضلات خوب و بد  آن را بپذيريم. به عنوان مثال تلويزيون هم يك پد يد ه ارتباطي منفي است بستگي د ارد  كه شما چه چيزي را از آن استفاد ه مي كنيد .

به دوربين نگاه كن!
005619.jpg
بعضي ها از دوربين مي گريزند. يادم هست هميشه مي گفتند وقتي عكاس از شما عكس مي اندازد يا يك دوربين فيلمبرداري دارد از شما فيلم مي گيرد، به آ ن توجه نكنيد، بلكه به جاي ديگري نگاه كنيد، اما اين موضوع همه جا صدق نمي كند. مثلا وقتي مناظره تلويزيوني مهمي در پيش داريد، آن هم در زمان نزديك شدن انتخابات رياست جمهوري، بايد به گونه خاصي عمل كنيد. شما نيازمنديد تا با مردم ارتباط برقرار كنيد. آن هم از طريق تلويزيون. ميليون ها نفر شما را مي بينند و تنها راه ارتباط شما با مخاطبانتان كه شديدا به راي آنها علاقه منديد دوربين فيلمبرداري مقابلتان است. پس به آ ن نگاه كنيد. اين از آن مواردي است كه قاعده عوض مي شود. نگاه شما به دوربين در واقع نگاه به ميليونها نفري است كه دارند شما را نگاه مي كنند.
خانم پتي وود، كارشناس و متخصص رفتار، حركات و ميميك صورت اشخاص مي گويد: در مناظره تلويزيوني نگاه كردن به دوربين بسيار مهم است. او با اشاره به دومين مناظره تلويزيوني جورج دبليو بوش، رئيس جمهوري آمريكا، و سناتور جان كري، نامزد دموكرات ها، در انتخابات دوم نوامبر اين كشور مي گويد: «اگر جان كري مي خواهد بيشتر با مخاطبانش ارتباط برقرار كند و در دل آ نها نفوذ كند، بايد اهميت بيشتري براي دوربين قائل باشد.» از نظر پتي وود نگاه دايمي كري در مناظره تلويزيوني اول اكتبر به رقيب جمهوريخواهش نوعي بي اعتنايي به حضور ۶۲ ميليون بيننده تلويزيوني بود كه به صورت زنده، او را مي ديدند و مخاطب وي بودند؛ «اين درست مثل اين است كه شما در برابر جمعي بايستيد و در حين سخنراني يا گفتگو براي آنها، تنها به كسي كه كنار دستتان ايستاده است، نگاه كنيد و يا چشمان خود را گاهي به زمين و گاهي به آ سمان بدوزيد؟» پتي وود تنها برگ برنده جورج بوش در اولين مناظره تلويزيوني با رقيب دموكرات خود را اطلاع از اين نكته مهم مي داند و مي گويد: «دانسته يا ندانسته، بوش در اين مورد خيلي خوب عمل كرد و در عمده اوقات مخاطب تلويزيوني را فراموش نمي كرد و دوربين را از ياد نمي برد.» برخلاف بوش، كري كمتر به دوربين تلويزيوني توجه مي كرد و در عمده مواقع به نقطه اي در انتهاي سالن يا درست به رقيب جمهوريخواهش نگاه مي كرد.
از نگاه كارشناسان رفتارشناسي كه حركات و عكس العمل هاي ناخودآگاه و غيرارادي اعضاي بدن و خصوصا ميمك صورت را در واقع عصبانيت، مورد حمله قرار گرفتن يا مخاطب واقع شدن بررسي مي كنند، جرج دبليو بوش در اولين مناظره تلويزيوني خود بازنده اي كامل بود.
رئيس جمهور آمريكا در سي دقيقه اول مناظره بسيار خوب ظاهر شد و با تمام وجود توانست آرامش نسبي خود را در مقابل حريف حفظ كند. اما با شروع دور دوم يا زماني كه بحث حمله به عراق به ميان آمد، وي نتوانست از حركات غيرعادي لب و دهان و گردش بي اراده چشم هايش يا سرتكان دادنهاي عصبي و استرس زايش كه دايما با ادامه مناظره شدت مي گرفت، جلوگيري كند.
خانم وود مي گويد: «وقتي مخاطب جملات عادي را به همراه حركات غيرعادي بدن و سر و صورت مي شنود و به كلافگي و استيصال گوينده آن پي مي برد، احساس مي كندكه شخص دارد به او دروغ مي گويد.» چنين حالاتي درست در نيمه هاي مناظره به بوش دست داد و آن زماني بود كه پاسخ هاي خود را چندين بار تكرار مي كرد مرتبا حالت چشم ها، لب و دهان و موقعيت سر او كه پيش تر ثابت و رو به دوربين متمركز بود، تغيير مي كرد.
به گفته پتي وود، استيصال و درماندگي كامل در حركات، رفتار و ميميك صورت جورج دبليو بوش هنگامي كه رقيب او لب به سخن مي گشود، براي مخاطبان تلويزيوني وي قابل درك و مشهود بود.
دوربين هاي تلويزيون لحظه به لحظه تغييرات ميمك صورت بوش را به ثبت رساندند و پس از پايان مذاكره، بسياري از اين تصاوير را لابه لاي گزارش خود پخش كردند.
نحوه سخن گفتن بوش از ديگر مواردي بود كه ارتباط وي با مخاطب را ضعيف مي كرد. ايستادن در برابر دوربين و نگريستن به آن يعني انتظار مخاطب براي شنيدن سخناني از اعماق روح و جان و جملاتي روان و ساده كه گويي از سرچشمه اي جوشان و پايان ناپذير نشأت مي گيرد، اما بوش فقط يك سري جملات خاص را براي مخاطبان خود تكرار مي كرد و پس از آن نمي توانست دنباله آن را بگيرد و مخاطب را با خود به عمق ببرد. استفاده چندين باره رئيس جمهوري آمريكا از جمله «جنگ كار سختي بود» در برابر خيل عظيمي از بينندگان تلويزيوني سبب مي شد تا آنها به اين باور برسند كه او پيش از مناظره چندين جمله را حفظ كرده و يا در حال خواندن يك يادداشت است.
اما سخن گفتن كري اين گونه نبود. وي سليس و روان و گويي مانند كسي كه تكيه بر دانشي عظيم و پويا دارد با مخاطب سخن مي گفت، اما به قول پتي وود، حيف كه مخاطب او تنها جورج بوش بود. اگر كمي مي توانست با دوربين ارتباط بيشتري برقرار كند، سخنان او بسيار تاثيرگذارتر بود.
در تحليل مناظره اول نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا، بسياري از مفسران اظهار داشتند كه بوش در بسياري از صحنه هاي مناظره در واكنش به اظهارات رقيبش، نسبت به كري نگران، عصباني و فاقد وجاهت رياست جمهوري به نظر مي رسيد. بدون ترديد، حاميان كري از نتيجه اين مناظره بسيار خوشحال بودند، به طوري كه كميته ملي دموكرات ها روز بعد از مناظره يك برنامه ويديويي از صحنه هاي مناظره منتشر كرد. عنوان اين نوار ويديويي «چهره هاي ناكامي» بود. اين نوار واكنش هاي عصبي بوش را به نمايش مي گذاشت. پخش تصاوير منقطع از بوش و كري در حالي كه نوبت صحبت كردن خود را انتظار مي كشند، طبق توافقنامه ۳۲ صفحه اي براي كنترل و هدايت اين رويداد ممنوع است، اما از همان آغاز پخش اين برنامه تلويزيوني نود دقيقه اي كه ۶۲ ميليون  آمريكايي نظاره گر آن بودند، شبكه هاي تلويزيوني با استفاده فراوان از تصاوير منقطع اين مقررات را زير پا گذاشتند و به بينندگان اجازه دادند دو نامزد را در حالي كه يكي صحبت و ديگري گوش مي كرد در كنار هم ببينند.
005616.jpg
براساس يك نظام گردشي كه شبكه هاي مهم تلويزيوني براي پوشش رويدادهاي سياسي بنا نهاده  اند، فاكس نيوز براي تهيه خوراك تصويري همه شبكه هاي تلويزيوني در روز جمعه از دوربين هاي مشترك استفاده مي كرد. مارتي رايان، مدير توليد فاكس نيوز گفت كه اين شبكه كابلي تمايل دارد هنگامي كه بحث محتوايي به نقطه خاصي مي رسد از تصاوير منقطع استفاده كند. وي اظهار داشت: «ما دنبال لحظه اي مي گرديم كه يكي از افراد مورد نظر آبي بنوشد يا كتش را مرتب كند. در مناظره بوش و كري، ما دنبال لحظاتي بوديم كه صحبت يكي به شكلي خاص به ديگري مربوط مي شد، خصوصا زماني كه انتقاد دو طرف از هم بالا مي گرفت. اين درست لحظه اي است كه شما مي خواهيد واكنش نامزد ديگر را ببينيد.» بسياري از بينندگان تاثير اين شيوه را بعد از مناظره بازگو كردند.
بريت هيوم، مجري فاكس نيوز، گفت: «بوش نگران به نظر مي رسيد.» ران براوانستين، از «لس آنجلس تايمز» نوشت: «در يك لحظه بوش حتي آهي از سر نااميدي كشيد. پژواك از راه دور اين رفتار بود كه ال گور رقيب دور قبل بوش را در اولين مناظره تلويزيوني اش در مقابل بوش در سال ۲۰۰۰ دچار ناكامي كرد.» تام شيلر از «واشنگتن پست» نيز اظهار داشت: «هر چند از طريق زواياي دوربين سعي مي شد هر دو نامزد در يك قد و قواره ظاهر شوند، در تصاوير منقطع، در مقايسه با بوش كه كوتاه تر و ناراحت به نظر مي رسيد، كري بلند قامت و سياستمدار به چشم مي آمد.
بينندگان صاحب نام سياسي نيز درباره چگونگي ارائه مناظره به اظهار نظر پرداختند. جيم لرز، ميانه رو، از پي.بي.اس، به خاطر منصف بودنش از هشتاددرصد طرفداران بوش و كري كه در يك نظرسنجي آنلاين از ۲۸۰۰ بيننده به عمل آمد، نمره بالايي گرفت. اين نظرسنجي توسط گروه اصلاح رسانه هاي Mediachannel.org انجام شد. اما هنگامي كه پرسيده شد آيا زمان كافي براي بحث درباره جنگ در عراق اختصاص داده شد، پاسخ دهندگان با توجه به گرايش حزبي خود پاسخ هاي متفاوت دادند. در حالي كه اكثر طرفداران كري (۶۷ درصد) معتقد بودند كه تاكيد مناظره بر مساله عراق« مناسب » بود، تنها ۴۵ درصد از حاميان بوش با اين اظهارنظر موافق بودند. ۴۲ درصد از طرفداران بوش اين زمان را« بسيار زياد »توصيف كردند.

آن سوي مرزها
روزي چهار ساعت
يك  گزارش  تحقيقي  در تركيه  نشان مي دهد كه  مردم  اين  كشور روزانه  بطور متوسط چهار ساعت  تلويزيون  تماشا مي كنند. به گزارش  وزارت  آموزش  و پرورش  تركيه  ميانگين  تماشاي  تلويزيون  در تركيه  در سال  گذشته  ۵/ ۳ ساعت  در روزبود كه  با افزايش  كانالهاي  تلويزيوني  و تنوع  فيلمها و سريالهاي  تلويزيوني  اين  رقم  در سال  جاري  ميلادي  به  چهار ساعت  رسيد. بنابراين اين  گزارش  افزايش  زمان  تماشاي  تلويزيون ، موجب  كاهش  شديد كتابخواني  در تركيه  شده  است ، در حالي كه آمريكائيها با تماشاي  روزانه  چهار ساعت  تلويزيون ، در ميان  مردم  كشورهاي  جهان  ركورددار بودند كه تركها نيز به  اين  ميزان  دست  يافتند!وزارت  آموزش  و پرورش  تركيه با ابراز نگراني  از كم  شدن  علاقه  مردم  به  كتابخواني مي افزايد: در حالي  كه  هر فرد ژاپني  سالانه  ۲۵ جلد كتاب  مي خواند، در تركيه  هر شش  نفر، سالانه  فقط يك  جلد كتاب  مطالعه  مي كنند.
توقف به سوي كابل
تلويزيون  الشرق  الاوسط اعلام  كرد كه  پخش  مجموعه تلويزيوني به  سوي  كابل  كه  تابه حال  هشت  قسمت  آن از آغاز ماه  مبارك  رمضان  به نمايش  درآمده  به  دليل  تهديد طالبان  متوقف  خواهد شد. بنا برگزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، شبكه  ام  بي سي ، دليل  پخش  نكردن اين  سريال  را خودداري  تهيه كننده  اين  مجموعه  از تحويل  بقيه  قسمت هاي  آن ذكر كرد اما برخي  از كانالهاي  تلويزيوني  عرب  بدليل  دريافت  تهديد از يك سايت  اينترنتي  از عواقب  هرگونه  اقدام  تبليغي  عليه  طالبان  بخاطر نمايش  اين سريال ، پخش  آن را متوقف  كردند. مجموعه تلويزيوني به  سوي  كابل  كه  با هزينه  دوميليون  دلار توسط يك  موسسه  هنري  اردن تهيه  و به  سفارش  تلويزيون  قطر ساخته  شده  بخشي  از دوران  حاكميت  شوروي  در افغانستان  و اشغال  اين  كشور توسط آمريكا را به  تصوير كشيده است . در اين  مجموعه ۷۰ هنرپيشه  اصلي  و ۳۰۰ بازيگر نقش هاي  فرعي  و ۱۵۰ سرباز ارتش  اردن  بازي  كرده اند و فيلمبرداري  آن چهار ماه  طول  كشيد. اين  مجموعه تلويزيوني قرار بود در تلويزيونهاي  قطر، بحرين ، ام  بي سي ، اربيت ، مغرب  و اردن  به نمايش  در آيد.
چين و برنامه هاي راديويي
آمار اداره  فيلم ، راديو و تلويزيون  دولت  چين  نشان  مي دهد كه  ۵۶/ ۹۳ درصد از جمعيت  يك ميلياردو ۳۰۰ ميليون  نفري  اين  كشور تحت  پوشش  برنامه هاي  راديويي قرار دارند.
اين  آمار به  مناسبت  برگزاري  مجمع  سه روزه  توسعه  راديو چين  سال  ۲۰۰۴ با حضور بيش از ۲۰۰نماينده از راديوهاي  داخلي  و خارجي  در آن شركت  دارند، منتشر شد.
بنابراين  آمار، ميزان  تحت  پوشش  برنامه هاي  راديويي  در چين  در سال  جاري در مقايسه  با سال  گذشته  ميلادي  ۲۲/۰ درصد رشد داشته  است .
اين  آمار نشان  مي دهد در چين  به  طور تقريبي  ۵۰۰ ميليون  دستگاه  راديو و بيش  از يك  ميليارد و ۲۰۰ ميليون  نفر شنونده  وجود دارد.
اين كشور داراي  يكهزار و ۴۹۸ ايستگاه  راديويي  و يكهزار و ۸۶۸ برنامه  است و زمان  پخش  برنامه هاي  روزانه  آن از يكهزار و ۶۶۵ ساعت  در سال  ۲۰۰۲ ميلادي به  ۲۴ هزار و ۵۰۳ ساعت  در زمان  حاضر رسيده  است .

سايه روشن رسانه
اعتقاد دارند
نتايج نظرسنجي نشان مي دهد كه ۸۲درصد از شنوندگان اخبار راديو به صحت اخبار راديواعتقاد دارند.به  گزارش  مركز تحقيقات ، مطالعات  و سنجش  برنامه اي  سازمان  صداوسيما براساس  نظرسنجي  كه  در ۲۷ شهر و از ۱۲۲۷۲ نفر از افراد ۱۵ سال  و بالاتر انجام  شد مردم  شهرهاي  شهركرد ۴۸ درصد و مشهد ۴۶ درصد بيشتر و مردم  شهرهاي  بندرعباس  ۱۵درصد ،ايلام  و اهواز هركدام  ۱۶درصد كمتر اخبار راديو را گوش  مي دهند.۵۵ درصد شنونده  اخبار شبكه  سراسري  صدا هستند، ۲۱ درصد اخبار شبكه  هاي  استاني  و محلي  را گوش  مي دهند، ۱۱ درصد اخبار راديو پيام ۵، درصد اخبار شبكه  جوان  و ۳ درصد هم  اخبار شبكه  ورزش  را گوش  مي دهند.شنوندگان  اخبار راديو به  موضوع  هاي  پزشكي  و بهداشتي۷۲درصد، اجتماعي ۷۰ درصد علمي ۶۸ درصد ،فرهنگي  ۶۵ درصد و اقتصادي  ۶۴ درصد بيشتر توجه  مي كنند. همچنين  از نظر ۸۶ درصد از شنوندگان  اخبار راديو، نحوه  عرضه  خبر كاملا و تا حدي  رضايت  بخش  بوده  است  و به  نظر همين  ميزان  افراد گويندگان  خبر راديو از تخصص  لازم  برخوردارند. ۸۶ درصد از مردم  به  تفسيرها و تحليل  هاي  خبري  راديو كاملا و تا حدي اعتماد دارند و به  نظر ۸۷ درصد افراد تفسيرها و تحليل  هاي  خبري راديو از سوي  افراد متخصص  تهيه  مي شود.
كنفرانس رسانه هاي ديني
دومين  كنفرانس  بين المللي  آينده  اطلاع  رساني  صوتي  و تصويري  ديني  با شركت  محققيني  از ۱۰ كشور جهان  در آنكارا آغاز به  كار مي كند.
در اين  كنفرانس  سه  روزه  كه  سازمان  امور ديانت  تركيه  برگزار خواهد كرد، مسائل  و مشكلات  اطلاع رساني  صوتي  و تصويري  ديني  و آينده  آن مورد بررسي  مسئولان  و دست  اندركاران  امور رسانه اي ، دانشگاهيان  و محققين  قرار خواهدگرفت .
اهم  موضوعات  مورد بحث  در اين  كنفرانس ، گذشته ، حال  و آينده  اطلاع  رساني صوتي  و تصويري  ديني ، هدف  اين  اطلاع  رساني ، مشكل  زبان  دراطلاع  رساني  صوتي  و تصويري  ديني ، نحوه  استفاده  از رايانه  و شبكه  جهاني  اينترنت  در اين  اطلاع رساني  و حمايت كنندگان  مالي  از برنامه هاي  ديني  صوتي  و تصويري  خواهد بود.
علاوه  بر اين ، ديدگاه  سينماي  تركيه  و سينماي  آمريكا نسبت  به  مسلمانان ، تئاترهاي  ديني ، فيلمهاي  كارتون  با محتوي  ديني ، مشكلات  برنامه هاي  راديويي ديني ، نقش  تلويزيون  در تغيير چهره  اسلام ، ديدگاه  رسانه هاي  صوتي  و تصويري آمريكا در بعد از حادثه  ۱۱ سپتامبر نسبت  به  مسلمانان ، ديدگاه  رسانه هاي صوتي  و تصويري  انگلستان  نسبت  به  مسلمانان  نيز از جمله  مسائل  مطروحه  در اين  كنفرانس  بين المللي  خواهد بود. طبق  برنامه اي  كه  مسئولان  برگزاري  كنفرانس  تنظيم  كرده اند، برنامه هاي ديني  در راديو و تلويزيونهاي  روسيه ، آذربايجان ، ايران ، مصر، پاكستان  نيز مورد بحث  و بررسي  قرار خواهد گرفت .
به  گفته  مسئولان  سازمان  امور ديانت  تركيه ، محققيني  از كشورهاي  آمريكا، استراليا، انگلستان ، واتيكان ، مصر، ايران ، آذربايجان ، ازبكستان ، پاكستان و تركيه  در اين  كنفرانس  شركت  خواهند كرد.

انديشه
اقتصاد
اجتماعي
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |