دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳
نگاهي به معايب، مزايا و موارد مصرف پروتزهاي ايمپلنتي در بيماري ها و نقص عضوهاي گوناگون
همه چيز درباره ايمپلنت
زماني بود كه بيماران نقص عضوي، آنها كه به دليل بيماري هاي ژنتيك، سرطاني و حاد و يا درگيري در يك سانحه و حادثه بخشي از سر، صورت، فك، و بدن خود را از دست داده بودند، گريزي چيز تحمل وضعيت نامطبوع خود نداشتند.
با پيشرفت دانش پزشكي و ابداع تكنولوژي هاي جديد، امروزه شيوه ايمپلنت و بهره گيري از پروتز به ياري بيماران آمده و تحولي جدي را در اين خصوص به دنبال داشته است؛ هر چند گستره استفاده از پروتزها در كشورهاي مختلف يكسان نبوده و كاربردهاي درماني و زيبايي اين مواد مصنوعي در بدن انسان ها از نقطه اي به نقطه ديگر متفاوت است.
در كشور ما نيز با وجود جواني اين شيوه، ايمپلنت رفته رفته جاي خود را باز مي كند، هر چند گاه با تخلفات عده اي سودجو و غيرمتخصص مورد بهره برداري هاي سوء قرار مي گيرد و فاجعه مي آفريند. چنانچه اين روزها به گفته دكتر مجيد لاهوتي، عضو هيأت مديره پرونده ها و مراجعات شاكيان در پزشكي قانوني و مراجع قضايي مؤيد عوارض پرخطر اين دست سوءاستفاده هاست. چنانچه وي مي گويد: در حال حاضر خيلي از افراد به عنوان جراح پلاستيك در ايران كار مي كنند و تخلفاتي در اين زمينه صورت مي گيرد كه مي تواند فاجعه آفرين باشد.
006195.jpg
نياز يا تفنن؟
امروزه در دنيا، جراحي پلاستيك بخش قابل توجهي از اعمال جراحي را به خود اختصاص داده است و چنان كه متخصصان مي گويند، اين امر را مي توان به عوامل مختلفي چون پيشرفت تكنولوژي، افزايش دانش و مهارت، كاهش چشمگير عوارض، بخصوص عوارض جراحي، استفاده از داروهاي تقريباً بي خطر در بيهوشي، ارتباط گسترده جوامع بشري به طرق مختلف، افزايش شناخت استانداردهاي زيبايي و تغيير نگرش در زيستن و داشتن وضعيت زيبا و متناسب نسبت داد و در عين حال كه نبايد جنبه هاي درماني را به فراموشي سپرد.
آمار دقيقي از ميزان كاربرد پروتزها وجود ندارد، اما برخي متخصصان ايراني معتقدند: در ايران چيزي حدود ۱۰ درصد اعمال جراحي، مربوط به پروتزهاست، ولي در كشورهاي غربي درصد بسيار بيشتري را شامل مي شوند.
اينكه از سر تفنن يا نياز دست به استفاده از پروتزها مي زنيم سئوالي است كه شايد پاسخ دادن بدان قدري مشكل باشد اما، دكتر اميري زاد مي گويد: ايمپلنت يا كاشت پروتز امروز داراي هر دو كاربرد درماني و زيبايي است.
كاشت پروتز معمولاً از سنين ۱۸ سال به بالا در بيمار انجام مي شود چرا كه در اين سنين اجزاي بدن رشد تقريباً كاملي يافته اند و چنانچه به دلايل گوناگون با مشكلات ژنتيك، هورموني، بيماري و يا صدمه ديدن در طي دوران رشد، اجزايي از صورت و يا اندام ها مناسبي نيافته باشند و مشكلاتي از زيبايي ظاهري و يا عملكرد آن عضو پديد آورند، استفاده از پروتزها، در بعضي موارد مي تواند بسيار مفيد باشد.
006198.jpg
استفاده از پروتزها در عين داشتن محاسن فراوان، گاه و در برخي موارد، معايبي را نيز به همراه دارند كه البته به تأييد پزشكان، تهديدي جدي براي بيماران محسوب نمي شوند.
وي ضمن برشمردن عوارض مزبور مي گويد: غير قرينه بودن، پس زدن پروتز توسط بدن، نامتناسب بودن (كوچك يا بزرگ بودن)، عفونت كه در حدود ۱۰ درصد موارد را در مجموع شامل مي شود (كه البته قابل اصلاح و كنترل است)  و نيز تشكيل يك لايه بافت (فيبروز) در مورد ايمپلنت سينه كه در ۴ درصد موارد اتفاق مي افتد، از جمله عوارض شناخته شده كاشت پروتز است.
تنها در سال ۱۹۹۹ كه شايد بتوان آن را يكي از سال هاي آغازين اين تحول پزشكي دانست. ۱۳۱ هزار نفر در  آمريكا تحت عمل جراحي «ماموپلاستي »يا جراحي زيبايي سينه قرار گرفتند و اين در حالي است كه تمامي مراكز تحقيقاتي و درماني بزرگ دنيا همچنان مي كوشند تا عوارض اين قبيل اعمال جراحي را به حداقل رسانند.
يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، بسياري از روش هاي رايج ماموپلاستي در آمريكا و اروپا، در ايران نيز متداول است. و در زمينه اين علم همپاي كشورهاي پيشرفته گام برداشته است.
006192.jpg
وي استفاده از مواد مناسب را يكي از راه هاي كاهش عوارض ايمپلنت دانسته و مي گويد: در اروپا از ايمپلنت هاي سيليكوني و ايمپلنت هاي سيليكوني با محلول نرمال سالين و ژل استفاده مي كنند، اما استفاده از ژل هاي سيليكوني در آمريكا به جهت تأييد نشدن اين ژل ها از طرف FDA ممنوع است. در اروپا نيز از ايمپلنت هاي سيليكوني با قوام و چسبندگي بيشتر استفاده مي كنند چرا كه معتقدند نفوذ سيليكون در اين نوع ايمپلنت ها كمتر است و از سوي ديگر عوارض تخليه تدريجي ايمپلنت هاي پرشده با محلول سالين را نيز ندارند.
دكتر حسن پور درباره مواد مصرفي در ايران مي گويد: امروزه ايمپلنت هايي كه براي ماموپلاستي استفاده مي شود سيليكوني (ايمپلنت سيليكوني) است كه محتوي مايع نرمال سالين و يا ژل سيليكون است. به دليل نفوذ اندك جداره ايمپلنت ها نسبت به سيليكون و واكنش آنها در برابر ژل، سعي شده تا از ايمپلنت هايي كه با محلول نرمال سالين پر مي شوند، استفاده شود. اگر چه اين انواع (ايمپلنت هاي پرشده با محلول نرمال سالين) نيز مشكلاتي چون «شل شدن» به علت تخليه تدريجي مايع داخل آن و يا ايجاد صدا در صورت پرنشدن كامل ايمپلنت را دارند اما فعلاً به عنوان بهترين نوع در ايران، اروپا و آمريكا استفاده مي شوند. علاوه بر اين انواع، نوع دولوله اي اين پروتزها نيز كه حاوي سيليكون در وسط، محلول سالين در اطراف يا به عكس هستند نيز كاربرد دارند. ژل نيز متأسفانه يكي ديگر از مواد مصرفي در ايران است كه مورد تأييد نيست اما كماكان استفاده از آن ديده مي شود.
مشكلات پس از عمل
بي شك اين جراحي نيز مانند بسياري از جراحي ها مشكلات و مراقبت هاي پيش و پس از جراحي را به همراه دارد. در اروپا و آمريكا شايع ترين مشكلات پس از ماموپلاستي (جراحي زيبايي سينه) عبارتند از:
- خون مردگي(Haematoma) كه در ۲ درصد از ماموپلاستي ها رخ مي دهد و با نوعي احساس كوفتگي درد و گاه ايجاد خراش در محل و انقباض همراه است. اين مسئله نگران كننده نبوده و عارضه به تدريج از بين مي رود.
- عفونت،(Infection) اين مسئله كمتر در ماموپلاستي ديده مي شود. در صورت بي توجهي و عدم رعايت نكات بهداشتي در حين جراحي و پا پس از آن در بيمارستان يا منزل اتفاق مي افتد. اگر چه گاه مشكلات خفيفي گزارش شده اما چندان مهم و مورد توجه نبوده است. تنها در مواردي كه تغيير شكل ايمپلنت ها مدت كمي پس از جراحي اتفاق افتد به دليل نياز به جراحي مجدد و كمي عميق تر، امكان عفونت وجود دارد كه باز با رعايت نكات بهداشتي مشكل حادي اتفاق نخواهد افتاد.
006201.jpg
- از دست رفتن حس طبيعي اندام ها كه تا يك هفته پس از جراحي طبيعي است.
- تغيير شكل ايمپلنت ها، اين مسئله تا يك هفته پس از جراحي طبيعي است چرا كه نياز است تا ايمپلنت  با شكل و فرم بدن سازگار شود. اما هر گونه تغيير پس از آن نامناسب بوده و بايد سريعاً به جراح مراجعه كرد.
- پاره شدن ايمپلنت ها، كه در صورت استفاده از انواع نامرغوب اتفاق مي افتد.
- انقباض، درد و كوفتگي در محل جراحي، كه مسئله اي است طبيعي چرا كه بافت سينه براي ترميم بافت و توليد يك لايه جديد و احاطه كردن ايمپلنت ها فعاليت مي كند و اين تا زماني كه سازگاري حاصل شود، طبيعي است.
- اتوايميون (Auto immune)يا خود ايمني بدن، اين مشكل بيشتر در افرادي ديده مي شود كه از ژل استفاده كرده اند. اين عارضه با درد، ايجاد فيبروز در سينه ها، حساسيت  پوستي همراه است.
جراحان پلاستيك معتقدند مسئله اي كه هنوز هم در مورد ايمپلنت ها وجود داشته و پيش از عمل حتماً بايد با مريض آن در ميان گذاشته شود، احتمال ايجاد «كپسول فيبروز» در اطراف پروتز(ايمپلنت) است. طبق آمار در حدود ۴ درصد از ماموپلاستي ها اين مسئله وجود دارد كه البته با شدت و ضعف همراه است.
دكتر اميري زاد مي گويد: پس از عمل مقداري تورم در ناحيه مشاهده مي شود كه تا دو سه روز افزايش يافته و سپس به تدريج كاهش مي يابد و حدود تقريباً سه ماه به طول خواهد كشيد تا به فرم عادي باز گردد.
وي در خصوص تفاوت هاي موجود ميان تزريق ژل و ايمپلنت مي گويد: به دليل عوارض سوء، ژل مورد تأييد FDA آمريكا نيست و حتي در روسيه نيز مصرف آن توسط وزارت بهداشت اين كشور ممنوع شده، در حالي كه اساساً تكنولوژي اين ماده به اين كشور تعلق دارد.
در حالي كه هنوز استفاده ناآگاهانه از ژل هاي تزريقي از سوي برخي افراد در كشورمان در جريان است، كاربرد اين شيوه در آمريكا منسوخ و ممنوع شده است.
دكتر محمد عابدي پور، استاد دانشگاه، نيز با اشاره به خطرات تزريق ژل به بدن مي گويد: اين كار به طور كل در دنيا ممنوع شده و «آنتوني اريان» رئيس جامعه جراحان زيبايي اروپا رسماً اعلام كرده كه استفاده از اين ماده اكيداً ممنوع است.

سخن يك آموزگار با پدران و مادران:
من براساس تجربه هايم سخن مي گويم...
امروزه در قرن بيست ويكم، همه جا صحبت از كودكان و حقوق آنان است. هر گاه در برنامه هاي راديو و تلويزيوني، مجالي دست دهد- كه البته اين فرصت ها هم كم نيست- تمامي كارشناسان و روان شناسان مهمان برنامه، در مورد چگونگي برخورد با كودكان توسط اوليا و مربيان، نسخه هاي گوناگون مي پيچند.
در كتاب هايي كه در روزنامه ها و رسانه هاي مختلف معرفي مي شوند، همه نويسنده ها با استناد به اصول روان شناسانه معتقدند كه بايد به كودكان مجال بروز استعدادهايشان را داد و محيطي مناسب براي به كارگيري توانايي هاي آنها فراهم كرد.
اگر معلمي بخواهد به هر عنوان، اين فرصت را از دانش آموزي بگيرد، بايد پاسخگوي هزاران سؤال باشد. اوليا مخارج صدها كلاس و آموزشگاه را برعهده مي گيرند، مبادا كه نازدانه فرزندشان از تمدن و دانش روز عقب بيفتد و ... اما سؤال من اين است كه آيا اين حق كودكان براي ابراز وجود و براي گام نهادن در راه شكوفايي استعدادهاي خدادادي، از چه زماني آغاز مي شود و ما اوليا، تا چه اندازه حق دخالت در امور را داريم؟
حضرت علي(ع) زمان شروع تربيت را قبل از تولد و حتي زمان انتخاب همسر مي داند و اين را همه قبول داريم و حقير نيز به استناد همين فرمايش مولا، زمان شروع بارورسازي استعدادهاي كودكان را قبل از تولد مي دانم.
و اما غرض از اين همه مقدمه چيني، سؤالي است كه سالهاست فكرم را مشغول ساخته و آن اين مسأله است كه اگر واقعاً  رفتارها و برخوردهاي ما اين قدر در سرنوشت فرزندانمان تأثير دارد، چگونه است كه خيلي راحت و حتي گاهي با افتخار مجال تجربه سبز تولد را از كودكانمان مي گيريم و به جاي آن كه به او فرصت بدهيم تا خودش اولين تلاش ها را براي قدم نهادن در جهان هستي تجربه كند، با رضايت و شوق فراوان، حتي قبل از تكميل دوران بارداري با مراجعه به متخصصين زنان، آنها را با اعمال جراحي و روش سزارين مهمان خانه هايمان مي كنيم و غافليم از ظلمي كه در حق آنها مي كنيم.
متأسفانه روش سزارين روزبه روز طرفداران بيشتري پيدا مي كند و هر چند در راديو و تلويزيون اين روش منع مي شود، اما بعضاً  همانهايي كه با اطمينان تمام از مضرات سزارين گفت وگو مي كنند، خود در مطب با گرفتن مبالغي هنگفت، دست به تيغ جراحي مي برند و به قول معروف چون به خلوت مي روند، آن كار ديگر مي كنند.
در پرسش هاي دوستانه اي كه با جمعي از بانوان داشتم، دليل اشتياق آنها را براي استقبال از سزارين جست وجو كردم كه عمده آنها دو دليل را براي كار خود بيان مي كردند:
۱- ترس از درد زايمان كه فكر مي كردند تاب تحمل آن را نخواهند داشت (يا نداشته اند)؛
۲- باور اين كه بچه هاي سزاريني باهوش ترند.
سؤال من اين است كه مگر فيزيك بدن زنان امروز با نسل گذشته فرق كرده است و يا در همين عصر خودمان، مگر زن با زن متفاوت است كه نتواند درد را تحمل كند و آيا باور ندارد كه اگر در احاديث آمده كه زن پس از زايمان، پاك و عاري از گناه است و يا بهشت زير پاي مادران است و به خاطر همين درد شيرين زايمان است و ديگر اين كه مگر درد پس از عمل جراحي، وجود ندارد كه ما از آن بترسيم، در زايمان طبيعي، درد قبل از تولد كودك است و بعد از تولد لذتي غيرقابل توصيف به زن دست مي دهد و با اشتياق و راحتي فرزندش را در آغوش مي گيرد، هر چه بخواهد مي خورد و با آرامش در هر وضعيتي به فرزندش شير مي دهد و او را نوازش مي كند؛ در سزارين اين موهبت از او گرفته مي شود، درد تازه بعد از تولد نوزاد آغاز مي شود و...
و اما كدام تحقيق نشان داده كه كودكان سزاريني باهوش ترند. اگر اين مسأله صحت داشت كه بايد كشورهايي مانند ژاپن، آمريكا و ... كه در به در به دنبال جذب مغزهاي متفكر و با هوش هستندو سالها قبل از ما اين روش را امتحان كرده اند، آن را در كشور خود رواج مي  دادند و الان نسلي باهوش داشتند.
از نظر من معلم كه سالهاست با كودكان ابتدايي كار مي كنم، سزارين نه تنها باعث باهوشتر شدن آنها نمي شود، بلكه موجب مي گردد كه آنها يا بسيار گوشه گير شوند و يا اين كه فعاليت هاي آنها غيرقابل پيش بيني باشد.
اين را با اطمينان خاطر مي نويسم كه عمده بچه هاي سزاريني، هنگام سرماخوردگي به مراتب بيشتر از كودكان با تولد طبيعي دچار خس خس سينه و سرفه هاي منجر به تهوع مي شوند و در نتيجه غيبت بيشتري در كلاس درس دارند.
ما اوليا براساس كدام تحقيق علمي مي توانيم ادعا كنيم كه بچه هايي كه با روش سزارين متولد شده اند، قطعاً  باهوش ترند. شايد اگر اين كودكان با روش طبيعي به دنيا مي آمدند، از بهره هوشي بالا تري برخوردار بودند و ما اين نكته را فراموش كرده ايم كه عوامل مختلفي در بهره  هوشي كودكانمان موثر است كه از جمله آنها:
۱- سن مادر هنگام بارداري
۲- تغذيه مادر
۳- اثر داروها و بيماري هاي مادران
۴- افزايش آگاهي اوليا
۵- تغييرات شرايط زندگي از نظر فرهنگي و اقتصادي
۶- تأثير حضور بچه هاي بزرگتر در خانواده بر روي كودكان كوچكتر
۷- پيشرفت تكنولوژي و بهره گيري و دسترسي آسان به آنها
و...
و خلاصه مطلب اين كه، بيمارستانهايي نظير بيمارستان... كه به خاطر درآمد بيشتر، بيش از ۹۰ درصد تولدهايش را به بهانه هاي مختلف در اتاق عمل انجام مي دهند، به گوش باشند كه بايد پاسخگوي ظلمي كه در حق كودكان و مادران مي كنند باشند و اي كاش ما با نظري تازه و با آگاهي بيشتري فرزندانمان را به مهماني زندگي در منازلمان دعوت كنيم و اجازه ندهيم كه به خاطر خودخواهي هاي ما اوليا و به خاطر جهل پنهان ما، دلبندانمان همواره در طول مدت عمرشان به دنبال مرحله گمشده زندگي خود كه قطعاً  يكي از مهمترين مراحل زندگي هر انساني است، يعني لحظه و مرحله تولد، سر درگم باشند و اين را باور سازيم كه هيچيك از ما دوست نداريم وقتي در يك روز سرد و بوراني زمستان در كنار بخاري لم داده ايم و خيال بيرون رفتن را هم نداريم و با آرامش كتاب مي خوانيم، تلويزيون مي بينيم يا به نواي دل انگيز موسيقي دلخواهمان گوش مي دهيم، ناگهان توسط افرادي هر چند عزيزانمان باشند، شكسته شود، باد و سرما و برف با شدت بر تن و صورت ما بخورد و ما را كه هنوز از وقوع اين حادثه شوكه شده ايم، به بيرون از خانه ببرند و به زور از ما بخواهند زيباترين سرود هستي را براي آنها بخوانيم و اين همان بلايي است كه ما بر سر كودكان عزيزمان كه گاه براي به دست آوردن آنها مشقات زيادي را تحمل كرد ه ايم و به هر دري زده ايم تا آنها را داشته باشيم، مي آوريم و اصلاً  ناراحت هم نمي شويم. كمي تأمل كنيم و بيشتر به اعمال خود و انديشه ها و باورهايمان دقيق شويم.
مهر آور گودرزي
معلم كلاس اول از منطقه چهار تهران

سايه روشن دانش
توسط دانشجوي دكتراي اميركبير اجرا شد
طرح بهبود خواص و توسعه كاربرد پليمرها با استفاده از انرژي اتمي
منيژه هاشم خاني
طرح بهبود خواص و توسعه كاربرد پليمرها با استفاده از انرژي اتمي در دانشكده مهندسي پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير به ثبت رسيد.
زاهد احمدي مجري طرح با اعلام اين خبر افزود: پليمرها مصارف زيادي در صنعت دارند اما پليمرهاي موجود مشكلاتي دارند كه اين نيازها را نمي توانند تأمين كنند. لذا نياز به روش هايي بود كه بتواند خواص پليمرها را براي مصارف خاص اصلاح كند و آنها را براي مورد خاصي بسازد.وي گفت: يكي از روش هاي اصلاح اين است كه با استفاده از پرتو الكترون كه بخشي از انرژي اتمي است خواص پليمرها را اصلاح نموده و دامنه مصرف اين پليمرها را توسعه داد و ايرادات و محدوديت هايي كه پليمرها قبلاً داشتند مي توان كم كرد و مصارف و كاربردهاي جديد براي آن تعريف نمود.
احمدي تأكيد كرد: هر جايي كه به نوعي از يك ماده پليمري براي مصارف صنعتي استفاده مي شود اما افزايش دما يا فشار، محدوديتي براي كار ايجاد كند، مي توان از اين محصول استفاده كرد.
فارغ التحصيلان دكتراي دانشگاه صنعتي امير كبير افزود: روش هاي متداول اصلاح پليمرها، روش هاي شيميايي هستند و به گونه اي با استفاده از يك ابزار خاص آميزه ساز بايد اين مواد ذوب شوند و مواد شيميايي ديگري به آن اضافه شده، سپس خواص پليمر در اين فرآيند اصلاح شود. مزيت استفاده از انرژي هسته اي نسبت به روش شيميايي اين است كه حتي در حالت جامد بودن اين كه ماده مذاب شود مي توان اين اصلاح را انجام داد.به گفته وي، مراحل اجراي روش هاي متداول بدين صورت است كه در مرحله اول بايد اين ماده اصلاح شود و بعد در يك فرآيند شكل دهي، ماده تبديل به يك محصول كاربردي شود اما با استفاده از انرژي هسته اي محصول با يك روش متداول در صنعت توليد مي شود و پس از توليد آن را اصلاح كنيم در حالي كه در روش هاي ديگر اين امكان وجود ندارد.
مجري طرح افزود: مراحل انجام كار به اين صورت است كه ماده با شرايط خاصي از نظر علمي انتخاب شده، پس از انتخاب مواد كه پلي استايرن و پلي وينيل متيل اتر هستند كه تركيبي از آنها به صورت آلياژ استفاده شده است را انتخاب كرديم و خصوصيات ماده را قبل از پرتودهي بررسي كرده و بعد از اين مرحله ماده تحت شرايط و دوزهاي مختلف پرتو قرار داده شد و بعد از اندازه گيري، خواص آن قبل و بعد از پرتودهي مقايسه شد و شرايط اصلاح خواص با پرتو به دست آمد.
وي گفت: تعيين رفتار رئولوژيكي كه بخشي از اين كار بوده است براي اولين بار انجام شد. رفتار رئولوژيكي مربوط به جريان پذيري مواد در حين فرآيند است كه در واقع با اجراي اين پروژه توانستيم به دانش فني استفاده از پرتو جهت اصلاح خواص پليمرها دست پيدا كنيم.
تأكيد مؤسسه بين المللي تحليلگران انرژي بر لزوم توجه صنعت به مسئله تغييرات آب و هوا
موسسه بين المللي «تحليل گران انرژي» خواستار شركت مسئولان صنعت در حل مشكلات كاربران انرژي شدند.
به گزارش آژانس خبرنگاران تكنولوژي ايران، در هفته اي كه گذشت، وخيم ترين موارد انتشار گاز co2 در سالهاي اخير به وقوع پيوست. «مك كينون» و «كلارك» ، تحليل گران انرژي، صنايع جهاني را بزرگترين عامل تغيير آب و هوايي اعلام كردند. تحليل گران بين المللي انرژي همچنين خواستار توجه مسئولان صنعت در رفع مشكل تغييرات آب و هوايي شدند. پژوهشگران اين مؤسسه در بيانيه اي اعلام كردند: «تجارت، بيش از اين نبايد شرايط آب و هوايي و تهديدات محيطي را ناديده گيرد.»
اين پژوهشگران همچنين خواستار رسيدگي دولت در بخش تجاري شدند. با اين كه پروتكل «كيوتو» كشورهاي صنعتي مولد دي اكسيد كربن را ناگزير به كاهش ۵ درصدي اين گاز ساخت، دانشمندان معتقدند كه اين ميزان كاهش بايد به حد ۶۰ درصد در سراسر جهان رسد تا از تغييرات ناگهاني آب و هوا، تخريب انبوه محيط زيست و بالا رفتن سطح آب درياها جلوگيري شود و اين مهم تا سال ۲۰۱۰ به وقوع نخواهد پيوست.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش بين المللي بررسي محصولات كشاورزي و چهارمين همايش بين المللي Cowpea
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۷ آوريل ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آفريقاي جنوبي/ دوربان
۳- پست الكترونيكي: legume@up.ac.za
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.up.ac.za/conferences/ieic
۵- نيم نگاه: اين همايش به منظور بررسي مديريت توليد محصولات كشاورزي، نقش اقتصادي محصولات كشاورزي، كاشت و عمل آوري گياهان دارويي و تزئيني، تكنولوژي توليد محصولات ويژه با انتخاب نژادهاي سالم و مناسب، پژوهش ها و يافته هاي علم كشاورزي، تغذيه، سلامت و توليد محصولات غذايي از توليدات كشاورزي، بازار فروش محصولات كشاورزي، اقتصاد بين الملل و محصولات كشاورزي و... برگزار مي شود.
دوازدهمين همايش بيماري هاي كودكان طب اطفال ((ASEAN
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۵ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: تايلند/ پاتايا
۳- پست الكترونيكي:
pediatrc@asiaaccess.net.th
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.apfc2004.org
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي بيماري هاي كودكان تايلند و كالج سلطنتي بيماري هاي كودكان و طب اطفال تايلند
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي بيماري هاي كودكان به خصوص انواع حساسيت ها (آلرژي) و عوامل ايجادكننده و تشديد كننده حساسيت ها در كودكان مي پردازند.
نوزدهمين همايش ساليانه Sanford H.cole
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵ ژانويه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ فلوريدا
۳- پست الكترونيكي:
juliez @baptisthealth.net
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.baptisthealth.net
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي داروهاي مورد استفاده در زنان، بيماري هاي مختلف زنان، راه هاي حفظ سلامتي زنان و ... برگزار مي شود. محور اصلي بحث زنان و مشكلات و بيماري هاي آنها است.
سومين همايش بين المللي پيشرفت هاي انجام شده در پزشكي بيهوشي
۱- تاريخ برگزاري: ۶-۳ آذرماه ۸۳ (۲۶-۲۳ نوامبر ۲۰۰۴)
۲- مكان برگزاري: اكوادور/ گوايا كويل
۳- صفحه الكترونيكي:
http://www.doguide.com
۴- نيم نگاه: متخصصين بيهوشي و پژوهشگران اين رشته پزشكي در اين همايش حضور داشته و درباره يافته هاي اين علم به بحث و گفت وگو مي نشينند.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |