دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳
فدررسوئيسي سال
از سال ۱۹۹۸ راجر فدرر سوئيسي، وارد دنياي حرفه اي تنيس شد. اولين قهرماني او در يك تورنمنت، به سال ۲۰۰۱ و مسابقات داخل سالن ميلان مربوط مي شود. سال بعد در روتن بام هامبورگ اولين قهرماني مسترز را جشن گرفت. فصل ۲۰۰۳ موفقيت آميزترين سال حضور او در دنياي تنيس حرفه اي بود. وي در مجموع در هفت تورنمنت و از جمله در ويمبلدون قهرمان شد. وي در اولين قهرماني خود در يك گراند اسلم، در هفت مسابقه تنها يك ست را از دست داد.در پايان همان فصل قهرمان مسترز هوستون شد و گام به پله اول رده بندي جهاني گذاشت. وي در سال ۲۰۰۴ نيز قهرمان مهمترين تورنمنت تنيس جهان، ويمبلدون شد و جايگاه خود را به عنوان برترين تنيسور دنيا حفظ نمود.
006210.jpg
مريم دري منش
* شما در سال ۲۰۰۳ به عنوان «سوئيسي سال» انتخاب شديد. اين افتخارات چه معنايي براي شما دارد؟
- خيلي غافلگير شدم. خيلي دلم مي خواست ورزشكار سال شوم، اما حالا نه تنها ورزشكار سال، بلكه سوئيسي سال شده ام. از آنجائي كه براي ربودن اين عنوان افراد سياسي و اقتصادي نيز حضور داشتند، كسب آن باعث غرور بسيار زياد من شد. از ويمبلدون ۲۰۰۳ روي موجي از خوشبختي قرار گرفته ام. اما دوست دارم خارج از حيطه ورزش نيز فعاليتهايي داشته باشم. به همين جهت هم از مدتي پيش بنياد راجر فدرر را بنا كرده ام. مؤسسه اي كه در آفريقاي جنوبي، از كودكاني حمايت مي كند كه بنا بر دلايل مالي نمي توانند به مدرسه بروند. آفريقاي جنوبي را انتخاب كردم، چون مادرم در آنجا متولد شده است. من درآمد خيلي بالايي دارم و مي خواهم از اين طريق بخشي از آن را به مردم بازگردانم. من هميشه سعي دارم تصوير خوبي از خودم ارائه دهم، براي تنيس، براي سوئيس و به طور كلي براي ورزش، با كمال ميل حاضرم نقش يك الگو را ايفا كنم.
* شما به طرزي مطبوع، انساني نرمال و عادي هستيد. آيا در قلمرو تنيس مي توان اين حالت را حفظ كرد و يا در يك درجه خاص از موفقيت بايد از اين حالت خارج شد؟
مسلماً من ديگر همان فرد پنج سال پيش نيستم. از طريق سفرهاي زياد و ديدن فرهنگهاي متفاوت و موقعيتهاي حساس، چيزهاي زيادي ياد گرفته ام. همين طور در مورد شخص خودم نه فقط به خاطر پول و علاقه زيادي كه مردم نسبت به من ابراز مي كنند، معتقدم كه بايد حريم كوچكي را هم براي خودم داشته باشم كه زندگي خصوصي ام دچار اختلال نشود. اما نبايد سطحي فكر كرد. من در هر صورت سعي مي كنم تا آنجا كه ممكن است آدم معتبر و قابل اعتمادي باشم و توجه مي كنم كه همه چيز خوب پيش برود.
* چه موقع احساس كرديد كه راهتان كاملاً به سمت بالا خواهد رفت؟
يك قدم بزرگ، رسيدن به دور نيمه نهايي المپيك ۲۰۰۰ بود. آن موقع متوجه شدم كه مي توانم در رده هاي بالا بازي كنم. سپس اين روند تا رسيدن به ده تنيسور برتر دنيا طول كشيد، اما پس از فتح مسابقات هامبورگ در سال ،۲۰۰۱ دانستم كه راهم به سمت بالا ادامه پيدا خواهد كرد.
* آيا اين پيروزي برايتان حكم اين تصميم را داشت: مي خواهم شماره ۱ جهان شوم؟
وقتي شماره ۱۲ جهان بودم، همه مي گفتند كه من شماره ۱ بعدي دنيا خواهم شد. اما من از اين عنوان خيلي دور بودم. تازه وقتي يك تنيسور قهرمان يك گراند اسلم مي شود، احتمالاً شماره چهار يا پنج دنيا است و باز هم تا رسيدن به قله راه زيادي در پيش دارد. قدم آخر بسيار دشوار است، چون فشارها خيلي زياد است.
* چگونه و چه موقع اين فشار را احساس كرديد؟
وقتي سال قبل توانستم در مونترال در مقابل اندي راديك، شماره ۱ بشوم. در ست سوم از او جلو بودم و همه چيز را تحت كنترل خود داشتم. خيلي عصبي بودم و دستانم طوري مي لرزيد كه نمي توانستم بر حركاتم مسلط باشم و خيلي راحت شانسم را از دست دادم. مجبور بودم شش ماه در انتظار موقعيت بعدي بمانم، مسابقات تنيس آزاد استراليا، اما از تجربه اولم ياد گرفتم كه بتوانم هماهنگ و منسجم بازي كنم.
* برخي مي گويند كه شما تنيس را همان گونه بازي مي كنيد كه برزيليها فوتبال را. آيا خودتان هم بازيهاي خودتان را ديده ايد؟
قبلاً وقت بيشتري داشتم و با علاقه بازيهاي خودم را از طريق ويدئو نگاه مي كردم. خيلي ساده است، دوست داشتم دوباره امتيازهايي را كه گرفته بودم ببينم، فرقي هم نمي كرد كه بازي را برده و يا باخته باشم. در طول بازي، زمان خيلي به سرعت مي گذرد، به طوري كه نمي توانم از بازي لذت ببرم. برايم خيلي مهم است كه بتوانم لحظات زيبا را دوباره تجربه كنم.
* يعني زماني كه ديگران شبها را با تفريح، خوردن و نوشيدن سپري مي كنند، شما ترجيح مي دهيد فيلم بازيهاي خود را تماشا كنيد؟
خوب، نه كاملاً. وقتي نياز به آرامش دارم، به جاي تماشاي تلويزيون، بيشتر دوست دارم يكي از مسابقات خودم را ببينم. پيروزي ام در ويمبلدون را بارها تماشا كرده ام. البته اين شيوه نيز خطرناك است. قبل از مسابقات تنيس آزاد فرانسه، فقط مي خواستم به طور خلاصه آن ستي را ببينم كه در آن هويت را ۶ بر ۰ شكست داده بودم. آن زمان متوجه شدم كه خوب نيست تعداد زيادي از اين دست مسابقات را ببينم. اين طوري به نظر مي رسد كه مسابقه بعدي خود به خود منجر به پيروزي مي شود. در صورتي كه اين گونه نيست.
* بوريس بكر در تحليلي در مورد شما گفته است كه تنها ضعف شما اين است كه در شرايط متغير، هميشه براي زدن بهترين ضربه تصميم نمي گيريد، درست مي گويد؟
اين موضوع را با مربي سابقم دريافتيم. در اين مدت متوجه مشكل شدم و آن را رفع كردم. ياد گرفتم كه ساده تر بازي كنم. اما اين درست است كه قبلاً بيشتر سعي مي كردم به شكلي زيبا و مشكل بازي كنم. اين نوع بازي، در مقابل بازيكنان خوب خيلي به چشم مي آيد. اما متوجه شدم كه اين نوع بازي صحيح نيست، در غير اين صورت الان مطمئناً شماره ۱ نبودم.
* چرا پس از فصل موفقيت آميز ۲۰۰۳ از مربي تان پتر لوندبرگ جدا شديد؟
جرياني طولاني و تصميمي سخت بود، همينطور براي خود من. به خصوص كه تازه قهرمان جام مسترز شده بودم، اما هر دو احساس كرده بوديم كه نمي توانيم اين روند را ادامه دهيم. او ديگر مثل سالهاي قبل نبود كه هر بار تيپ جديدي براي من ارائه كند و بتواند تحرك و انگيزه جديدي در من ايجاد كند. البته اين نه فقط به او، كه به هر دوي ما مربوط مي شد.
* و حالا چگونه اوضاع پيش مي رود؟
پس از تنيس آزاد استراليا ديدم كه بدون مربي هم اوضاع كاملاً به خوبي پيش مي رود. اين موضوع باعث تعجبم شد و حالا مي بينيم كه بدون مربي هم مي شود. يك مربي مي تواند بسيار مفيد باشد، به شرط اين كه فرد مناسبي باشد.
* الان چه كسي به شما مشاوره مي دهد؟ دوستتان ميركا وارونيك كه خودش هم تنيس باز حرفه اي بود؟
او كارهاي مربوط به پروازها، هتل ها و كارهاي كوچكي را انجام مي دهد كه در عين حال وقت زيادي را از من مي گيرد. غير از آن هم گاهي اوقات يك همكار تمرين دهنده مي آيد و گاهي هم يك فيزيوتراپ.
* شما در جام ديويس هم شركت مي كنيد. آيا اصولاً حضور يك تنيسور برجسته و ترازاول در تيم جام ديويس مي تواند جالب توجه باشد؟
من در جام ديويس شركت مي كنم؛ چون دوست دارم براي وظيفه به ميدان بروم. اقرار مي كنم كه بازي در مقابل هواداران بيشمار باعث غرورم مي شود، هواداراني كه براي ديدن بازيهاي من به همراهم سفر مي كنند و يا در كشور خودم براي تماشاي مسابقاتم به ورزشگاه مي آيند. اين احساس فوق العاده اي است، گرچه حس پيروزي در اين تورنمنت چندان بزرگ نيست. البته شركت در اين بازيها باعث مي شود كماكان در فرم خوب و ثابت براي مسابقه باقي بمانم.
* بيشتر ترجيح مي دهيد روي چه نوع زميني بازي كنيد؟ شن، چمن و يا زمين سخت؟
هيچكدام. سالن از همه بهتر است. در آنجا به اولين موفقيتهايم دست يافتم و زماني كه در رده ۴۰۰ دنيا بودم بر كارلوس مويا كه نفر چهارم جهان بود پيروز شدم. البته زمينهاي چمن هم، زمينهايي طبيعي و مطبوع هستند. پس از پيروزي در ويمبلدون در اين زمينها نيز احساس بسيار خوبي دارم.
* شما اغلب و ترجيحاً با پيت سمپراس مقايسه مي شويد. آيا از نظر خودتان هم اين مقايسه درست است؟
اوايل اين موضوع را درك مي كردم. ما هر دو با يك نوع پيراهن و با يك نوع راكت بازي مي كرديم، و هر دو در زمين مسابقه آرامش مشابهي داشتيم. اما صادقانه بگويم، ديگر اين مقايسه به نظرم خوب نمي آيد. پيت سمپراس در تورنمنت هاي زيادي پيروز شده و يك قهرمان است. به علاوه من طور ديگري بازي مي كنم. پيت خيلي بيشتر از من نزديك تور مي رود. اما من به قدرتم در تمام محدوده زمين اطمينان دارم. بنا بر اين تفاوتهاي بين بازي خودم و او مي بينم.
* آيا بازيكني وجود دارد كه او را الگوي خود قرار دهيد؟
بكر اولين الگوي من بود و ادبرگ دومين نفر بود. بعد از اين دو ديگر الگويي نداشتم، اما از بازي بازيكناني مثل ريوز و سمپراس خوشم مي آمد.
* براي امسال چه هدفي داريد؟
تكرار قهرماني در ويمبلدون و ماندن در رده اول جهان.

نجات گراندپري انگليس توسط فرمول يك
006222.jpg
با تصميم  تيم هاي  اصلي  شركت كننده  در رقابت هاي  اتومبيلراني  فرمول  يك ، مسئولان  برگزاري  بخش  انگليسي  اين  رقابت ها نسبت  به  ادامه  ميزباني  خود اميدوار شدند.
نمايندگان  ۹ تيم  از ده  تيم  شركت كننده  در رقابت هاي  فرمول  يك  هفته گذشته  تصميم  گرفتند تا با كاهش  هزينه هاي  آزمايش  و صرفه جويي  در ديگر مخارج  جنبي خود، اجازه  دهند تا باشگاه «سيلورستون» در انگليس  همچنان  به  عنوان  يكي  از ميزبان هاي  اين  رقابت ها باقي  بماند.
در ماههاي  گذشته  مذاكرات  سختي  بين  مسئولان  سيلورستون  و «برني  اكلستون» ميلياردر انگليسي  و مالك  و صاحب  امتياز رقابت هاي  فرمول  يك  بر سر تداوم  برگزاري  يكي  از مراحل  اين  رقابت ها در انگليس  در جريان  بود، ولي  در نهايت  به  دليل  تفاوت  ميان  خواسته هاي  مالي  اكلستون  و استطاعت  سيلورستون  اين مذاكرات  به  شكست  انجاميد.
مخالفت  اكلستون  با مشاركت  انگليس  در فرمول  يك  در حالي  صورت  مي گيرد كه  باشگاه  سيلورستون  بنيانگذار اين  رقابت هاست  و اكلستون  آن  را از اتحاديه  اتومبيلراني  انگليس  خريده  است .
اين  يكي  از دلايل  مطرح  شده  از سوي  اكلستون  براي  عدم  پذيرش  پيشنهاد انگليس ، بالا بودن  هزينه هاي  برگزاري  اين  رقابت ها و مخارج  تيم هاي  شركت كننده  عنوان  شده  بود.
با اين  همه  تيم هاي  شركت كننده  در رقابت هاي  فرمول  يك  گفته اند كه  با كاهش  هزينه هاي  خود حاضرند تا شرايط  را براي  تداوم  ميزباني  سيلورستون  فراهم  كنند.
در توافق  ديشب ، به  جز «فراري» نمايندگان  همه  تيم هاي  حاضر در فرمول  يك  حضور داشتند. تيم هاي  حاضر بر اين  باورند كه  فراري  مشكلي  با اين  مصوبه  نداشته  و آن  را مورد تاييد قرار خواهد داد.
رقابت هاي  سال  آينده  فرمول  يك  قرار است  با دو مسابقه  افزايش  نسبت  به  امسال  در قالب  ۱۹ مسابقه  گراندپري  برگزار شود كه  اگر ميزباني  انگليس  مسجل  شود، اين  كشور روز يكشنبه  سوم  جولاي  ۲۰۰۵ ( ۱۲ تير ۱۳۸۴) پذيراي  اين  رقابت ها خواهد بود.
پيش  از اين  عنوان  شده  بود كه  چهار تيم «بي .ام .و» ، «فراري» ، «رنو» و «مرسدس» كه  تيم هاي  اصلي  حاضر در رقابت هاي  اتومبيلراني  فرمول  يك هستند در تلاشند تا در اعتراض  به  مديريت  اكلستون  با خروج  از اين  رقابت ها مسابقات  مخصوص  به  خود را راه اندازي  كنند.
دو هفته  پيش  اين  تيم ها اعلام  كردند كه  بين  دو تا چهار سال  آينده  به  كلي  از فرمول  يك  خارج  شده  و مسابقات  بين المللي  مخصوص  به  خود را پايه گذاري  خواهند كرد.
از ماه ها پيش  مسئولان  اين  چهار تيم  از اكلستون  مالك  فرمول  يك  خواسته  بودند تا سهم  بيشتري  از عوايد مالي  حاصل  از اين  رقابت ها به  آنان  تعلق  يابد.
در حال  حاضر تيم هاي  حاضر در مسابقات  فرمول  يك ، تنها در حدود ۴۰ درصد از سود سرشار حاصله  از آگهي ها و حق  پخش  رسانه اي  اين  رقابت ها را دريافت  مي كنند.
قرارداد فعلي  اكثر كمپاني هاي  بزرگ  اتومبيلراني  با فرمول  يك  تا پايان  سال  ۲۰۰۷ اعتبار دارد. شركت هاي  حاضر در اين  رقابت ها اميدوارند كه  با خروج  از اين  رقابت ها و تشكيل  مسابقات  خاص  خود به  سيطره  بي رقيب  اكلستون  بر صنعت  و ورزش  اتومبيلراني  جهان  خاتمه  دهند.
اكلستون  يكي  از حاميان  عمده  مالي  حزب  كارگر و رهبري «توني  بلر» در انگليس  است  و كمك هاي  مالي  وي  به  اين  حزب  موجب  شده  تا رقابت هاي  فرمول  يك  از ممنوعيت  تبليغ  سيگار معاف  شوند.

خبرها و نگاه ها
«برتي  فوگتس» :
در اسكاتلند موفق  بودم 

006216.jpg
ايرنا:«برتي  فوگتس» سرمربي  آلماني  اخراج  شده  از تيم  ملي  فوتبال  اسكاتلند مدعي  است  در مدت  حضور خود بر مسند سرمربيگري  اين  تيم  موفق  بوده  و ارزش  تلاش هاي  وي  در  طول  چهار سال  آينده  آشكار خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از برلين ، فوگتس  در گفت وگو با مجله  بونته  چاپ  آلمان  اظهار داشت : زحمات  من  براي  اتحاديه  فوتبال  اسكاتلند بسيار موفقيت  آميز بود، اما نتايج  كسب  شده  در مسابقات  به  اندازه  كافي  رضايت  بخش  و مطلوب  نبود.وي  ادامه  داد: به  اعتقاد من  سه  يا چهار سال  وقت  لازم  است  تا به  اهميت  كارهاي  برتي  فوگتس  در فوتبال  اسكاتلند پي  ببرند.
فوگتس  در روز اول  ماه  نوامبر بعد از دو سال  و نيم  كار در تيم  ملي  اسكاتلند تصميم  گرفت  به  خاطر ايراد «اتهامات  شرم آور» عليه  وي  توسط  معدودي  از هواداران ، از سمت  خود كناره گيري  كند.اتحاديه  فوتبال  اسكاتلند نيز اعلام  كرد فوگتس  طي  توافق  متقابل  استعفاي  خود را تقديم  كرده  است .
برتي  فوگتس  عليرغم  كسب  عنوان  قهرماني  در جام  ملتهاي  اروپا سال  ۱۹۹۶ براي  تيم  ملي  فوتبال  آلمان ، دستاورد ضعيفي  در تيم  اسكاتلند داشته  و تيم  تحت  رهبري  وي  از مجموع  سه  ديدار در چارچوب  مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني ۲۰۰۶ تنها دو امتياز كسب  كرده  است.
دليل ترك  كاماچو از مادريد
006219.jpg
«خوزه  آنتونيو كاماچو» مربي  اسبق  تيم  فوتبال  رئال  مادريد اسپانيا گفت :  يكي  از دلايل  تصميم  وي  براي  كناره گيري  از سمت  خود، امضاي  قرارداد توسط  اين  باشگاه  با «مايكل  اوون» انگليسي  بوده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از مادريد، كاماچو كه  پس  از گذشت  تنها چهار ماه  از پست  خود به  عنوان  مربي  رئال  مادريد كناره گيري  كرد، روز چهارشنبه  در گفت وگو با روزنامه  ورزشي  ماركا گفت : وي  در زمان  مربيگري  اين  تيم  از اينكه  قادر نبوده  كنترل  خود را به  صورت  كامل  بر تيم  اعمال  كند، احساس  رضايت  نمي كرده  است .
وي  افزود: من  خواهان  به  خدمت  گرفتن  اوون  نبودم  اگرچه  گفته  بودم  كه  در اين  موضوع  دخالت  نخواهم  كرد.
وي  ادامه  داد: من «ژابي  آلونزو» را در نظر داشتم  اما «ويه را» بازيكن  تيم  آرسنال  و سپس «امرسون» از تيم  آس  رم  بازيكناني  بودند كه  نسبت  به  وي  ارجحيت  داشتند.
كاماچو گفت : در زمان  مربيگري  تيم رئال  قصد داشتم  همه  چيز را سازماندهي  كنم  اما آنچنان  كه  دوست  داشتم  موفق  به  انجام  اين  كار نشدم  بنابراين  تصميم  به  ترك  اين  تيم  گرفتم .
مربي  اسبق  تيم  رئال  افزود: از جمله  پيشنهاداتي  كه  مورد توجه  باشگاه  رئال  واقع  نشد، اين  بود كه  بازيكنان  در زمين  تمرين  ناهار صرف  كنند تا بتوانند در بعدازظهر نيز به  تمرين  بپردازند.بنابراين  گزارش ، مايكل  اوون  بازيكن  اسبق  تيم  ليورپول  كه  در ماه  اوت  به  رئال  پيوست  پس  از تلاش  براي  ارايه  يك  بازي  موثر در هفته هاي  نخست  حضورش در اين  تيم  اسپانيايي  تا كنون  پنج  گل  براي  رئال  به  ثمر رسانده  است .
در اين  گزارش  همچنين  آمده  است : آغاز ضعيف  مسابقات  فصل  جاري  توسط  تيم  رئال  يكي  ديگر از عوامل  ترك  كاماچو بود.
كاماچو در اين  خصوص  نيز گفت  كه  وي  توانايي  طلب  عملكردي  بهتر از اين  را از تركيب  گران قيمتي  كه  در اين  تيم  گردهم  آمده اند، نداشته  است .وي  كه  در سال  ۱۹۹۸ نيز به  مدت  ۲۳ روز هدايت  تيم  رئال  را برعهده  داشته  است ، با اشاره  به  اين  كه  بعيد به  نظر مي رسد كه  شانس  ديگري  در برنابو داشته  باشد، گفت : فكر نمي كنم  براي  سومين  بار فرصت  داشته  باشم  كه  به  تيم  رئال  بپيوندم .
رابرت  پيرس  به  تيم  ملي  فوتبال  فرانسه  دعوت  نشد
006213.jpg
«رابرت  پيرس» هافبك  باشگاه  آرسنال  انگليس  و يكي  از اعضاي  نسل   طلايي  فوتبال  فرانسه  در طول  دهه  گذشته ، به  تركيب  تيم  ملي  فوتبال  اين  كشور براي  ديدار با لهستان  دعوت  نشد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس ، پيرس  باسابقه ترين  بازيكن  تيم  ملي  فوتبال  فرانسه  است  كه  با ۷۹ بازي  ملي  و ۱۴ گل  زده ، هنوز در رديف  بهترين  بازيكنان  ملي  پوش  قرار دارد اما اخيراً در گفت  و گو با مجله  فرنس  فوتبال  مدعي  شده  بود كه «ريموند دومنش» سرمربي  تيم ، او و چند تن  ديگر از بازيكنان  را ناگزير به  كناره گيري  از تيم  ملي  فرانسه  كرده  است .
درحالي كه  بازيكناني  نظير جبريل  سيسه ، ديويد تره زگه ، سيلوين  ويلتورد و ژرومي  روتن  براي  همراهي  تيم  فرانسه  آماده  نيستند، نيكولاس  آنلكا نيز مانند هميشه ، جايي  در اين  تركيب  ندارد.
دومنش ، دو هافبك  هجومي  را براي  نخستين  بار به  تيم  خود دعوت  كرده  كه  كامل  مريم  و فلورنت  مالودا نام  دارند. يوهان  ميكود هافبك  باشگاه  وردربرمن  نيز در فهرست  غايبان  قرار دارد.
اسامي  بازيكنان  تيم  ملي  فرانسه : دروازه بانان : فابين  بارتز، مايكل  لندرو مدافعان : اريك  ابيدال ، سيلوين  آرماند، ژان  آلن  بومسونگ ، ويليام  گالاس ، گيل  گيوت .
هافبك  ها: فلورنت  مالودا، ريو آنتونيو ماووبا، كامل  مريم ، بنوئيت  پدرتي ، ويلي  ساگنول ، پاتريك  ويه را.
مهاجمان : پير آلن  فرائو، لودويك  گيولي ، سيدني  گووو، تيه ري  هانري ، لوييس  ساها.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |