سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۶
مرگ زودرس لوازم صوتي و تصويري
فروش جوجه رنگي به جاي تلويزيون رنگي
ته انباري يا زدگي دار جنس هايي هستند كه در حمل و نقل آسيب مي بينند. آسيب آنها يا شكستگي بدنه است يا از كارافتادگي فني. بعضي فروشندگان با ترميم و تعمير اين اجناس آنها را مثل روز اول آكبند مي كنند و به مشتري ها مي فروشند
تشخيص اجناس ترميم يافته دشوار است. بعضي مواقع با دست كشيدن بر بدنه دستگاه شايد از زبري رنگ مشخص شود يا اگر داخل قاب دستگاه را وارسي كنيد، محل هاي صدمه ديده متفاوت از كل سطح بدنه داخلي است
023250.jpg
بهروز عيدي 
افزايش جمعيت و بالا رفتن ظرفيت تقاضا براي خريد دستگاه هاي صوتي و تصويري، منابع درآمدزايي را به خاطر بي توجهي و نبود كنترل بر بازار، در درون خود پرورانده است كه از منظر تعريف اقتصادي شغل كاذب و مخل اقتصاد فرض مي شود و براي خانواده ها ضررهايي به دنبال دارد.
پيش از اين، بازار اين نوع اجناس در انحصار توليدات داخل بود و اتفاقاتي كه در پي مي آيد رنگ و روي چنداني به خود نگرفته بود اما با انحصارشكني و رواج بازار اجناس خارجي در كشور و نقل و انتقالات بسيار و در كنار آن رونق بحث رقابت، مشكلاتي پيش آمد كه طبق معمول از ديد برنامه ريزان پنهان ماند يا در سال هاي اخير تدبيري براي آن انديشيده نشد.
اتفاق اول: ضرر از نوعي ديگر
خيابان جمهوري، با همان نشاني دو طرف خيابان، ديوار به ديوار، ويترين هاي صوتي و تصويري. پسرك شنگول و سرخوش به دنبال پدر، در پناه چهره مضطرب پدر، به فكر چيز ديگري از درون ويترين مغازه هاست. يك بازي الكترونيك، پلي استيشن، آن هم از نوع خوبش. پدر شنيده فلان مارك كيفيت خوبي دارد. دسته هايش محكم و نرم هستند. گراني اش ارزشش را دارد، اين را پدر از ديگران شنيده است. او درون يك مغازه با سردر نمايندگي رسمي قيمت مي گيرد. 68 هزار تومان! بايد دودلي خود را براي قيمتش از جاي ديگر به يقين برساند. نمونه آن را در چند مغازه پايين تر مي يابد. 59 هزار تومان! اين قيمتي است كه فروشنده مغازه پايين تر مي دهد. پدر با ظن به مغازه با سردر مجاز و با خوشدلي و رضايت نسبت به مغازه پايين تر، دستگاه 59 هزار توماني را مي خرد. با رضايت از خريد خود، تعريفش را به خانه مي برد. قيمت ها چقدر بالا و پايين هستند، بهترين قيمت را گرفتم آن هم با تخفيف اينها گفته هاي پدر در خانه است.
دو هفته اي مي شود كه پسرك با هيجان دسته هاي دستگاه بازي اش را به هر سو با فشار خم مي كند. دسته مي شكند، پدر از راه مي رسد، با دشنام و پس گردني.
ضرر را به گردن بي ملاحظگي پسرك مي گذارد و مي  گويد پسر بايد مراعات بيشتري مي كرد.
همه آنچه گفته شد واقعيتي از زبان يك فروشنده بود. او مي گويد: اتفاق بدي كه در بازار صوتي و تصويري جان گرفته، عرضه جنس قلابي به جاي اصل آن است. در داستان گفته شده حكايت از اين قرار است كه بعضي مغازه هاي غيرمجاز، بسته بندي و كارتن دستگاه را باز مي كنند و دسته هاي قلابي يا ايراني را كه با نوع اصلي آن مو نمي زند جايگزين و كارتن آن را مثل روزاولش آكبند مي كنند. خريدار هم با خيال اينكه بهترين و بادوام ترين جنس را خريداري كرده، تقصير خرابي زودرس را گردن ديگران مي اندازد. غافل از اينكه جنس قلابي را به او فروخته اند.
در اين ميان سود بسيار كلاني از بابت فروش هر دسته اصلي كه به طور جداگانه در بازار، 30 تا 35 هزار تومان به فروش مي رسد و نيز از بابت فروش يك دستگاه آكبند به همراه دسته قلابي، عايد فروشنده متخلف مي شود.
فروشنده مورد مصاحبه ما تنها راه جلوگيري از چنين پيشامدي را خريداري اجناس مورد نياز از نمايندگي هاي مجاز و رسمي مي داند همچنان كه معاونت اتحاديه لوازم صوتي و تصويري تاييد كرد؛ چرا كه بر چنين فروشگاه هايي از جانب شركت هاي سازنده، نظارت و كنترل حاكم است.
اتفاق بعدي: خريدار از نوعي ديگر
همانطور كه گفته شد مشاغلي با تعريف جديد، محصول نبود تدبير سياستگذاران بازار است. در يكي از مغازه ها خريداري سوال از جنس ته انباري يا زدگي دار كرد. جواب رد فروشنده مجالي براي ماندن آن شخص به جا نگذاشت و او تند و سريع مغازه بعدي را نشان كرد.
ته انباري يا زدگي دار، جنس هايي هستند كه در نقل و انتقالات آسيب مي بينند. آسيب آنها يا شكستگي بدنه است يا از كار افتادگي فني. اين را فروشنده باوجداني در پاسخ به سوال من در مورد جنس هاي ته انباري يا زدگي دار گفت. اما چنين جنس هايي به چه كار آنها مي آيد؟
فروشنده با وجدان گفت: آنها شكسته ها را ترميم و ازكارافتاده ها را تعمير مي كنند و با خريد زير قيمتي كه داشته اند، جنس سالم شده را با قيمت شايد كمي كمتر به مصرف كننده هاي از همه جا بي    خبر مي فروشند كه البته فروش آنها، در مغازه هاي اين كاره اتفاق مي افتد.
فروشنده با وجدان توضيح ديگري نيز داد: پيش مي آيد كه بعضي جنس ها نيم سوز هم مي شوند آن هم با ضربه هاي محكمي كه به آنها وارد مي شود يا افتادن ازارتفاع بلند. اگر اقبال خريدار بلند باشد جنس نيم سوز شده در زمان گارانتي دچار خرابي مي شود و شركت سازنده هم متعهد به جبران آن. اما بيرون از زمان گارانتي، مال باخته تسليم تقدير رقم زده شده دزدان بازار مي شود.
پشت پرده بازار
بديهي به نظر مي رسد جايي كه ترميم و تعمير جنس هاي ته انباري انجام مي شود نبايد در تيررس ديد همگان باشد. داخل پاساژي، مغازه اي را پيدا كردم با چند قاب بدنه تلويزيون و يك دستگاه ويدئو سي دي، آن هم در طبقات فوقاني در انتهاي مسير مغازه هاي ديگر.
بعضي قاب ها بتونه كاري بودند و بعضي ها هم تر و تميز. اين مغازه ها كارشان قانوني است چون مشتري هايي هستند كه جنس خانگي خود را به اين مغازه ها براي رفع خرابي مي آورند.
از شاگرد مغازه در فضايي كه شخصي مشكوكانه مرا مي پاييد و به نظر استادكار بود، پرسيدم: ضبط صوتي دارم كه قسمتي از بدنه آن شكسته، برايم تعمير مي كنيد؟ در پي جواب بله او، هزينه كار را سوال كردم. پسرك گفت: بستگي به نوع كار دارد اما حداقل 10 هزار تومان. از او خواستم نوعي از كارشان را به من نشان بدهند. او يكي از قاب هاي تلويزيون كه در كناري بود را نشانم داد. سعي من در شناسايي محل آسيب ديدگي بي  نتيجه بود. مشخص بود كه كار با ظرافت انجام شده است به طوري كه وقتي از پسرك پرسيدم كه قبلا كجايش آسيب ديده، او هم با شك و ترديد محل صدمه ديدگي را نشانم داد.
قبلا از فروشنده با وجدان سوال كرده بودم كه راهي براي شناختن اجناس ترميم يافته هم وجود دارد، او گفت: براي خريداران و مصرف كنندگان تشخيص دشوار است اما بعضي مواقع با دست كشيدن بر بدنه دستگاه شايد از زبري رنگ مشخص شود يا اگر داخل قاب دستگاه را وارسي كنيد، محل هاي صدمه ديده متفاوت از كل سطح بدنه داخلي است. مواقعي هم پيش مي آيد كه بعد از مدتي رنگ محل ترميم شده از بين مي رود؛ مثلا به زردي مي زند.
اقدام اتحاديه 
معاونت اتحاديه اظهار بي اطلاعي مي كند و مي  گويد شايد چنين چيزي وجود داشته باشد. ما قوانيني داريم كه از بروز اين مسايل جلوگيري مي كند. آقاي درخشاني با گفتن اين مطلب ادامه مي دهد تاكنون چنين موردي به ما گزارش نشده است. البته اتهام خاصي نمي توان به مسوولان اين صنف نسبت داد چون بنا به مطلب پيش گفته شكايتي بايد وجود داشته باشد تا اتحاديه كاري كند. از طرف ديگر هم شكايتي از سوي مصرف كنندگان كمتر اتفاق مي افتد چون خراب شدن ها، رنگ باختگي ها و اتفاقات غيرمعمول ديگري كه براي وسيله يا دستگاه مي افتد، از ديد مشتري به عمر دستگاه نسبت داده مي شود نه به اتفاقات پشت پرده بعضي فروشنده ها!
به هر تدبير اين دست اتفاقات، زاييده اقتصاد بيمار است و ضعف قانون در نظارت و رسيدگي. آنچه كه دست يافتني است به گفته فروشنده با وجدان، خريد از نمايندگي هاي مجاز براي جلوگيري از مرگ زودهنگام خريدهاي صوتي و تصويري مان است.
عكس : گلناز بهشتي 

فروشگاه
قيمت انواع ضبط صوت 
023184.jpg
023205.jpg
023214.jpg
023220.jpg

فرهنگ مصرف
فريزر پر بهتر از فريزر خالي است 
023247.jpg
اين بار به سراغ يخچال مي رويم و توصيه هايي براي مصرف كمتر انرژي و كم شدن هزينه هاي قبض برق شما.
۱- از قراردادن غذاي گرم در يخچال يا فريزر خودداري كنيد. ابتدا آنها را در اتاق قرار دهيد تا خنك شوند. خنك شدن آنها در دماي اتاق هيچ هزينه اي را از جيب شما صرف نمي كند!
۲- روي غذاها به خصوص مايعات را بپوشانيد. اگر اين كار را نكنيد باعث ورود رطوبت به يخچال مي شويد كه مصرف انرژي را زياد مي كند.
۳- فريزر پر بهتر از فريزر خالي عمل مي كند، به خصوص هنگام رفتن برق اين موضوع مشخص تر است. بهانه هم نگيريد پول نداريم فريزر خانه مان را پر كنيم. آب كه در دسترس هست! چند ظرف را پر آب كنيد و در فريزر بگذاريد تا يخ بزند. اين جوري هم يخ داريد و هم فريزر خالي نمي  ماند و بهتر كار مي كند.
۴- اگر فريزر يا يخچال دومي داريد كه تقريبا خالي است، آن را خاموش كنيد. روشن و خاموش كردن متناوب يخچال يا فريزر هيچگونه صدمه اي به آن نمي زند. اگر اصلا از آن استفاده نمي كنيد دوشاخه را از برق درآوريد.
۵- مواد داخل فريزر را علامتگذاري كنيد تا بتوانيد به راحتي هر يك را تشخيص دهيد. در اين صورت احتياجي نخواهد بود هنگام انتخاب مواد لازم، در فريزر را مدت زيادي باز بگذاريد. با رعايت همين نكات ساده كلي در مصرف انرژي صرفه جويي مي كنيد. نتيجه اش را روي قبض برق خانه تان مشاهده كنيد.

خرج۲
پرداخت پول تلفن با كارت هاي شبكه بانكي شتاب 
فارس: دارندگان كارت هاي شبكه بانكي شتاب از اين پس بدون ارايه قبض تلفن و مراجعه به بانك مي توانند نسبت به پرداخت آن اقدام كنند.
دارندگان كارت هاي صادرات ايران، توسعه صادرات، ملي ايران، صنعت و معدن، كارآفرين و كشاورزي مي توانند از طريق تلفن 2266700 و راهنماي سيستم گويا نسبت به استعلام بدهي خود و در صورت كافي بودن موجودي بانكي نسبت به پرداخت وجه صورتحساب اقدام كنند.افرادي كه داراي كارت سپهر در بانك صادرات هستند، علاوه بر امكان پرداخت از طريق سيستم فوق مي توانند از طريق دستگاه خودپرداز شعب بانكATM مربوطه نسبت به استعلام بدهي و پرداخت وجه حساب خود اقدام كنند.نهايت دقت توسط مشترك در اجراي سيستم از طريق دستگاه شماره گير يا دستگاه خودپرداز ضروري است و در غير اين صورت هرگونه اشتباه در صدور دستور پرداخت برعهده مشترك است و جابه جايي يا استرداد وجه پرداختي مستلزم رعايت مقررات و انجام مراحل بانكي و اداري است.

خرج 1
۵ ميدان ميوه و تره بار در جنوب تهران 
023244.jpg
ايرنا: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران گفت: احداث 300 بازار ميوه و تره بار تا پايان سال آينده، نياز 50 درصد از جمعيت شهر تهران براي تهيه محصولات كشاورزي را تامين مي كند.
محمود صلاحي فعاليت 400 بازار ثابت و سيار عرضه ميوه و تره بار جهت تامين مايحتاج عمومي شهروندان را ضروري دانست و گفت: هم اكنون 67 ميدان ثابت ميوه و تره بار در تهران فعاليت كرده و تعداد ميادين تا پايان سال،۸۴ به يكصد ميدان خواهد رسيد.
بودجه و اعتبارات لازم براي توسعه ميادين ميوه و تره بار در شهر تهران فراهم شده اما نبود زمين و فضاي مناسب در برخي از مناطق براي احداث ميادين، روند توسعه ميادين را كند كرده است.مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به اينكه هم اكنون 15 درصد از جمعيت شهر تهران امكان دسترسي مستقيم به ميادين را دارند، افزود: از آنجا كه نياز مردم جنوب شهر به ميادين بيش از ديگر مناطق است، شهرداري تهران تا پايان امسال پنج ميدان ثابت عرضه ميوه و تره بار در مناطق جنوبي پايتخت احداث مي كند.صلاحي همچنين احداث و راه اندازي بازارهاي سيار عرضه ميوه و تره بار را از سياست هاي شهرداري جهت كنترل نرخ ميوه در تهران دانست و گفت: از آنجاكه در راه اندازي اين بازارها با محدوديت كمتري در تامين فضاي فيزيكي مواجه هستيم، احداث اين بازارها در اولويت فعاليت اين سازمان قرار گرفته است. وي با بيان اينكه هم اكنون 25 بازار سيار عرضه ميوه و تره بار در نقاط مختلف شهر مشغول فعاليت هستند، افزود: استقبال خوب مردم از اين بازارها موجب شده است تا شهرداري احداث و راه اندازي يكصد بازار سيار عرضه ميوه و تره بار تا پايان امسال را در دستور كار خود قرار دهد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
سازمان مالياتي 
اين سازمان طرحي در دست اقدام دارد كه به دارندگان ديپلم، پست هاي كارشناسي ارشد را بدهند. درحالي كه دارندگان ليسانس و فوق  ليسانس در رتبه هاي پايين تري مشغول به كار هستند.
بازنشسته برق 
حدود 150 نفر كارمند حكمي بازنشسته برق تهران هستيم كه پاداش پايان خدمت ما را نداده اند. مسوولان رسيدگي كنند.
آقاي صدري 
شير توزيع نمي شود
در چهارراه وليعصر، كوچه راضي به جاي هفته اي 3 دفعه، هفته اي يك بار شير مي دهند و مغازه هاي ديگر هم نمي آورند. ضمن اينكه شير 190 توماني را 200 تومان مي فروشند و مي گويند 10 تومان اضافي را راننده مي گيرد.
يك خانم 
مجتمع تجاري در منطقه پرترافيك 
در تقاطع چهارراه خسرو در ستارخان، زمين بايري بود كه مي خواهند مجتمع فرهنگي و تجاري بزنند. همين الان ترافيك سنگيني دارد كه عابر پياده هم به سختي مي تواند رد شود. معلوم نيست با ساخت اين مجتمع چه مي شود.
كوپن ها را توزيع نكرده اند
كوپن پنير و برنج را باطل و كوپن هاي جديد اعلام كردند. در حالي كه هنوز قبلي ها را توزيع نكرده اند. اگر نمي  شود توزيع سراسري كنند، حداقل در فروشگاه خاصي اين كوپن ها را دوباره توزيع كنند.
ارزاق كوپني
براي دريافت ارزاق كوپني با مشكل روبه رو هستيم. چرا تعداد مغازه ها و نقاطي را كه اين اجناس را تحويل مردم مي دهند زياد نمي كنند، مردم به خاطر عدم دسترسي به ارزاق ناچارند كوپن هاي خود را باقيمتي ناچيز به دلال ها بفروشند.
دانشگاه آزاد
خواهش مي كنم خبرنگار خود را براي تهيه گزارشي از وضعيت آشفته و نابسامان دانشگاه آزاد رودهن بفرستيد، مطلب خواندني كسب خواهيد كرد.
دانشجو
سنگ قبر
گزارشي راجع به سنگ قبر و قيمت هاي كفن و دفن داشتيد، خواستم بگويم قطعه 24 شهدا تعدادي شهيد گمنام دفن شده اند كه فاقد سنگ قبر هستند، در اين مورد سازمان بهشت زهرا اقدام كند.
فرامرزي
خودرو فرسوده
مرتبا درباره خودروهاي فرسوده و نحوه جايگزين شدن آن مي گويند شما هم مي نويسيد ولي در اين ميان تكليف كساني را كه خودروي فرسوده خارجي دارند مشخص نكرده اند، چاره چيست؟
صاحب خودروي فرسوده خارجي
بازنشسته راه آهن
بازنشسته راه آهن هستم، هفت ماه از سال مي گذرد هنوز بن ها را تحويل نداده اند، كاركنان تمام وزارتخانه ها بن خود را دريافت كرده اند.
پل عابر پياده 
روي پل هوايي عابر پياده، خيابان پيامبر ميله آهني تابلوي تبليغاتي در مسير عابران قرار گرفته و هر لحظه ممكن است براي مردم به خصوص بچه هاي دانش آموز خطر آفرين باشد، شهرداري منطقه اقدام كند.
عباس مشيري 

دخل
براي مسافرت 200 هزار تومان وام بگيريد
فارس: كاركنان سازمان ها و نهادهاي دولتي در استان تهران مي توانند با مراجعه به شعب منتخب بانك تجارت از 2 ميليون ريال وام قرض الحسنه استفاده كنند.
اين تسهيلات در قالب تفاهمنامه بين بانك تجارت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت مي شود كه طي آن متقاضيان دريافت اين تسهيلات بايد با مراجعه به سازمان گردشگري و دريافت معرفينامه به شعب منتخب بانك مراجعه و نسبت به ارايه تقاضاي خود اقدام كنند.
كارمزد تسهيلات فوق 4 درصد و مدت بازپرداخت آن حداكثر 2 سال است ودر صورت تضمين سازمان هاي دولتي براي بازپرداخت اقساط تسهيلات فوق از محل حقوق كاركنان، ديگر نيازي به اخذ وثيقه از وام گيرنده نيست.

بازتاب
نظارت بيشتر بر زيردستان
احتراما پيرو درج مطلبي در صفحه 19 آن روزنامه مورخ 2/8/83 تحت عنوان نظارت بيشتر زيردستان به اطلاع مي رساند:
در صورتي كه شهروند محترم موردي از تخلف ماموران را نيز شاهد بوده اند لازم است مشخصات مامور يا مكان و زمان تخلف را اعلام كرده تا بتوان مامور متخلف را شناسايي نمود و جلوي تخلف را گرفت.
لذا از شهروندان محترم در خواست مي شود مورد مذكور و موارد اينچنيني را با شماره  تلفن هاي 6498595 و 6469035 ناحيه يك يا به روابط عمومي شهرداري منطقه۱۱ جهت پيگيري اعلام نمايند.
روابط عمومي شهرداري منطقه 11

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |