پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳
فرآيند تهيه سوخت هسته اي
در بزرگترين معدن اورانيوم خاورميانه (ساغند يزد) كارهاي عملياتي بزرگي انجام گرفته است كه توجيه اقتصادي و استراتژيك هم دارد. معدن زيرزميني ساغند داراي دو چاه قائم هر كدام به عمق ۳۵۰ متر است. اين معدن از پيشرفته ترين معادن ايران است. به قولي اين نمايشي از نهايت تكنولوژي معدني در ايران، يك شهر زيرزميني مدرن ايراني در كوير مركزي كشور است
006357.jpg
رامتين راوندي
اين روزها اخبار بسياري در مورد انرژي هسته اي و نحوه استفاده از آن از رسانه هاي خبري ايران شنيده مي شود. به طور حتم كساني كه اين اخبار را دنبال مي كنند بارها واژه سوخت هسته اي را شنيده و حتي از بحث هاي حقوقي بين مقامات مسئول ايراني و كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي IAEA و تهديد هاي كشورهاي داراي سلاح هسته اي بخصوص آمريكا مطلع مي باشند، مايلند كه اطلاعاتي از نحوه توليد انرژي در يك نيروگاه هسته اي و عامل توليد آن به دست آورند. در پاسخ به اين افراد بايد گفت كه در راكتورهاي هسته اي از شكافت اورانيوم غني شده با غناي (۳ تا ۵) درصد براي توليد انرژي گرمايي استفاده مي شود. اين انرژي به وسيله توربين به انرژي مكانيكي و توسط ژنراتور به انرژي الكتريكي تبديل مي شود بنابراين راكتورهاي هسته اي همان نقشي را در نيروگاه هسته اي ايفا مي كند كه ديگ هاي بخار در نيروگاههاي حرارتي با سوخت فسيلي به عهده دارند. تفاوت آنها در نوع سوخت است. در اولي از سوخت هسته اي و در نيروگاههاي فسيلي از مواد نفتي- گاز يا ذغال سنگ استفاده مي شود. بايد يادآوري كنم تكنولوژي توليد و بهره برداري از سوخت هسته اي يكي از پيچيده ترين و پيشرفته ترين تكنولوژيهاي امروزي است كه از طيف گسترده اي از علوم و فنون مختلف بهره مي گيرد. ماده اصلي كه براي سوخت در راكتورهاي هسته اي به كار مي رود اورانيوم (U) يا تركيباتي از اين فلز است كه به علت خواصي كه در جذب نوترون و شكافت هسته اي دارد مورد استفاده قرار مي گيرد.
در مورد اورانيوم بايد بگويم كه شكافت پذيرترين عنصر طبيعي مي باشد كه توسط نوترون شكافته مي شود. البته پلوتونيوم فلزي است كه از اورانيوم هم شكافت پذيرتر بوده ولي به صورت طبيعي وجود ندارد بلكه از واكنش هسته اي ايزوتوپ اورانيوم ۲۳۸ (U238) با نوترون  به وجود مي آيد. بنابراين، اورانيوم و پلوتونيوم فلزاتي هستند كه مي توانند به عنوان سوخت در راكتورهاي هسته اي بكار روند. ولي عملاً با اين كه پلوتونيوم ۲۳۹ (PU239) از اورانيوم شكافت پذيرتر مي باشد ولي به دلايل ذيل علاقه چنداني به عنوان سوخت PU239 وجود ندارد:
- در توليد سوخت از پلوتونيوم، به علت راديواكتيويته اين عنصر و گسيل ذرات x براي كاركنان واحدهاي توليدي و محيط زيست مشكلاتي ايجاد مي شود و هزينه توليد افزايش مي يابد.
- چون PU ۲۳۹ در ساخت سلاح هسته اي به كار مي رود و ماده اي استراتژيك است. در حالي كه اورانيوم با غناي كم(زير ۵%) مصرف نظامي ندارد.
براي توليد ميله سوخت مورد مصرف در راكتورهاي هسته اي پروسه اي بس پيچيده و جالب طي مي شود تا اين كه از سنگ معدن اورانيوم، سوخت هسته اي حاصل شود. ذخاير سنگ معدن اورانيوم در كشورهاي بسياري وجود دارد. ولي دو كشور كانادا و استراليا داراي ذخاير غني سنگ معدن اورانيوم مي باشند. بايد يادآوري شود كه اورانيوم هميشه در تركيب با اكسيژن در طبيعت يافت مي شود كه يكي از معروف ترين تركيبات اوليه UO2 يا اوراينتيت است. در ايران هم معادن بالقوه اورانيوم وجود دارد كه يكي از معادن بالفعل ايران كه متخصصان ايراني براي استخراج سنگ معدن اورانيوم از عمق ۳۵۰ متري آن در تلاشند در ساغند يزد قرار دارد. اگر كاني هاي اورانيوم تا عمق ۳۰۰ متري زمين باشد معدن را به صورت روباز استخراج مي كنند ولي در معدن ساغند يزد چون سنگ معدن اورانيوم در عمق هاي بيش و يا كمتر از ۳۰۰ متر قرار دارند استخراج هم روباز و هم زيرزميني داريم در استخراج از زيرزمين با ايجاد تونل ها و سيستم هاي بالابر براي انتقال سنگ معدن به سطح زمين استفاده مي شود. در بهره برداري از معادن اورانيوم به صورت زيرزميني علاوه بر اين كه مشكل بهداشتي گاز رادن وجود دارد بايد بعد از خاتمه بهره برداري از معدن بايد از ايمن بودن محل معدن از نظر امكان نشت و پخش مواد راديواكتيو در خاك و آب هاي زيرزميني مطمئن شد.
پس از استخراج سنگ معدن اورانيوم، عمليات كانه آرايي و تغليظ در تأسيسات نزديك معدن انجام پذيرفته تا پودر اورانيوم (كنسانتره U3O8) كه معمولاً حاوي بيش از ۷۰% اورانيوم مي باشد و اصطلاحاً به كيك زرد مشهور است به دست آيد. پس از به دست آوردن كيك زرد(۱) طي يك سري فرآيند پيچيده آن را تبديل به هگزا فلور اورانيوم(۲) (UF6) شده كه در ايران اين فرآيند پيچيده در كارخانه UCF اصفهان انجام مي شود. پس در كارخانه غني سازي(۳) اورانيوم گاز UF6 به مركز دستگاههاي سانتريفوژ تزريق مي شود. در اثر چرخش دستگاه و ايجاد اختلاف غلظت ايزوتوپي در بالا و پايين دستگاه مي توان ايزوتوپ هاي سبك و سنگين را از يكديگر جدا كرد. (در اينجا ايزوتوپ سنگين اورانيوم ۲۳۸ و ايزوتوپ سبك اورانيوم ۲۳۵ مي باشد). پس از غني سازي گاز UF6 آن را تبديل به UO2 به وسيله دو فرآيند مرطوب يا خشك مي كنند. اكنون UO2 را مي توان پرس كرده و به صورت قرص درآورد و از اجتماع اين قرصهاي كوچك ميله هاي سوخت (Fuel rod) و از اجتماع ميله هاي سوخت، مجتمع هاي سوخت Fuel assembly را توليد كرد و سپس آنها را در راكتور بارگذاري كرد.
006360.jpg
پس از مصرف سوخت بايد سوخت مصرف شده را از قلب راكتور خارج كرد( هر سال يك سوم از كل سوخت را) و سوخت جديد جايگزين نمود. سوخت مصرف شده را پس از فرآيندهاي پيچيده بازفرايابي قرار مي دهند كه يكي از مواد توليد  شده آن پلوتونيوم است كه ماده اي استراتژيك است و مي تواند براي تهيه سلاح هسته اي به كار رود. و ديگر مواد آن اورانيوم تهي شده و پاره هاي شكافت است.
انبار كردن فرآورده هاي شكافت به صورت مايع در كارخانه بازفرايابي براي چندين سال و به دنبال آن فرايابي بيشتر براي توليد ماده به صورتي كه نهايتاً براي دورريزي بلندمدت مناسب باشد از ديگر كارها است كه بايد انجام شود. نهايتاً براي تكميل كردن مراحل چرخه سوخت بايد اورانيوم تهي شده و پلوتونيوم را انبار كنند تا اين مواد در كارخانه توليد ميله سوخت هاي سوخت استفاده شود.
سعي شده كه به طور مختصر اطلاعاتي راجع به سوخت و مراحل مختلف استخراج، كانه آرايي و... تا اين كه تبديل به ميله هاي سوخت (UO2) مي شود را به طور مختصر شرح داده و همچنان به سرنوشت ميله هاي سوخت پس از مصرف اندكي پرداخته شود حال بايد فهميد كه چه تكنولوژي بالايي در وراي اين همه عمليات صنعتي وجود دارد و تا چه حد مي تواند سطح تكنولوژي را در يك كشور، آن هم كشور در حال توسعه ما بالا ببرد. اصولاً كشورهايي كه جزو كشورهاي باشگاه هسته اي در دنيا هستند از نظر تكنولوژي توانسته اند، فناوري را در كشور خود به جايگاه قابل قبولي برسانند البته ايران هم در اين زمينه يعني پيوستن به باشگاه هسته اي دنيا در جهت صلح آميز آن با توجه به پتانسيل موجود طبيعي در كشور گام هاي مؤثري برداشته است كه بايد بيشتر مورد توجه و اطلاع رساني قرار گيرد. به عنوان مثال در بزرگترين معدن اورانيوم خاورميانه (ساغند يزد) كارهاي عملياتي بزرگي انجام گرفته است كه توجيه اقتصادي و استراتژيك هم دارد. معدن زيرزميني ساغند داراي دو چاه قائم هر كدام به عمق ۳۵۰ متر است. چاه ها استوانه اي سطح مقطع ۱۷ مترمربع با جداره بتني به ضخامت بيش از ۳۰ سانتي متر است. وسعت اين معدن بالغ بر ۸/۱ كيلومترمربع است. اين معدن از پيشرفته ترين معادن ايران است. به قولي اين نمايشي از نهايت تكنولوژي معدني در ايران، يك شهر زيرزميني مدرن ايراني در كوير مركزي كشور است. اين معدن ظرفيت توليدي معادل ۱۲۰۰۰۰ متريك تن سنگ معدن در سال را داشته و ذخيره تخميني ۵۸/۱ ميليون متريك تن سنگ معدن اورانيوم با عيار متوسط ۵۵۳ PPM (قسمت در ميليون) براي آن برآورد مي شود. در آينده نزديك تكنولوژي هسته اي و تمام فناوري هاي مربوط به آن رشد چشمگيري خواهد داشت و با توجه به پتانسيل مناسب طبيعي و انساني در ايران، كشور ما هم در اين زمينه فعاليتهاي چشم گيري خواهد داشت.
پانوشتها:
۱- كيك زرد، سنگ معدن تخليص شده اورانيوم، U3O8 است.
۲- UF6 يك تركيب گازي است كه مي توان آن را در كارخانه هاي غني سازي از نوع پخشي (ديفوزيوني) يا گريز از مركز مورد استفاده قرار داد.
۳- به فرآيند افزايش ايزوتوپ اورانيوم ۲۳۵ در اورانيوم طبيعي غني سازي گفته مي شود.

طلاي سرخ
بررسي سازمان جهاني تجارت و اثرات احتمالي آن بر بخش كشاورزي و راه هاي توسعه صادرات كالاهاي كشاورزي يكي از ضروري ترين نيازهاي تحصيل درآمدهاي غيرنفتي است.
اتخاذ راهكارهاي اساسي و سنجيده به منظور توسعه تجارت خارجي و حضور مؤثر ايران در بازارهاي بين المللي علاوه بر اين كه علاج صدور مازاد محصولات توليدي است، يكي از ضرورت هاي مهم الحاق ايران به سازمان جهاني تجارت و مقابله با اثرات منفي ناشي از اجراي موافقتنامه دور اروگوئه خواهد بود.
بر اساس تجربه كشورهاي موفق در امور مربوط به توسعه اقتصادي آنهايي كه از تجارت خارجي مناسبي برخوردار بوده و متكي به صادرات خود مي باشند اقتصاد شكوفايي داشته اند. در كشور ما نيز كه توليد اغلب محصولات باغي مانند پسته، بادام، خرما، گردو، زردآلود، آلو، سيب و پرتقال و به خصوص زعفران رو به افزايش بوده و قسمتي از گستره وسيع كشاورزي كشور را به خود اختصاص داده مي تواند به صورت خشكباري يا تازه خوري يا فرآوري شده و تبديلي صادر و از ضايعات اين قبيل محصولات كه در حال حاضر به ضرر توليد كنندگان و مصرف كنندگان داخلي است جلوگيري كرد. در واقع با رونق صادرات اين محصولات مشكل اضافه توليد حل شده و بودجه كشور از آسيب  صدور تك محصولي نفت و نوسان قيمت هاي آن نجات مي يابد.
بديهي است كه اهتمام و كوشش بيشتر در توليد بعضي از اقلام مهم غذايي كه دولت در حال حاضر ناگزير از واردات آن مي باشد، خود راه حل ديگري نسبت به صرفه جويي در مصرف ارز و تأمين درآمد ارزي است.
مضافاً اينكه توليد و تأمين مواد غذايي و كالاهاي كشاورزي بر خلاف كالاهاي صنعتي كمترين ميزان ارزبري را دارد.
توسعه روزافزون كشت زعفران در مناطق مختلف كشور و افزايش توليد آن از يك طرف و از طرف ديگر مصارف انبوه غذايي، صنعتي و دارويي زعفران ايجاب مي كند كه اين محصول مهم گران قيمت در كانون توجه دولت قرار گيرد.
شايان ذكر است كه بيش از ۶۵ درصد نياز مصرف كنندگان جهاني مستقيم و غيرمستقيم از ايران تأمين مي شود كه مقدار زياد آن به صورت فله و غيربهداشتي به قيمت پايين تري به خارج از كشور برده شده و از دسترس خارج مي شود. ويژگي هاي خاص اين گياه، از جمله نياز اندك آن به آب، امكان بهره برداري به مدت ۷-۵ سال در يك نوبت كاشت، آبياري آن در زمان هاي غير بحراني نياز آبي ساير زراعات، خاصيت انباري و نگهداري طولاني محصول، سهولت حمل و نقل و توان جذب نيروي كار زياد (اشتغالزايي) موجب گسترش كشت آن در اكثر نقاط كشور گرديده و خواه ناخواه حيات اقتصادي و اجتماعي مناطقي از ايران به خصوص قسمت اعظم خراسان بزرگ به توليد زعفران وابسته شده است.
لذا اگر توجهي به اصلاح ساختار توليد، بازاريابي، فرآوري، بسته بندي و صادرات آن نشود به زودي كشور ما حاكميت بازار جهاني زعفران را از دست داده و رقباي ديگري مانند هندوستان و چين با قدرت بيشتري اين بازار مهم جهاني را از آن خود خواهند نمود.
بنابراين كنترل كيفي توليد و حفظ مرغوبيت كالا و تنظيم بازار به خصوص رسوخ به بازارهاي جديد و بكر جهاني كاري نيست كه از عهده چند تاجر عمده صادركننده زعفران ساخته باشد. عمليات به زراعي محصول و بهسازي فرآيند توليد و عرضه و بالاخره ايجاد تحولات لازم در جهت بهبود وضع كمي و كيفي محصول در گرو تحقيق، آموزش، ترويج فنون جديد كاشت، داشت و برداشت محصول است كه به نوعي به اقدامات دولت بستگي دارد.
سازماندهي تشكيلات مستقل و منسجمي كه بتواند نظام هاي توليد، بازاررساني و صادرات اين محصول منحصر به فرد را همزمان با توسعه كشت آن سامان داده و با برخورداري از حمايت هاي اعتباري و فني دولت مشكل توليدكنندگان و توزيع كنندگان محصول را به نفع خيل شاغلين در اين زمينه فراهم كند علاوه بر حل مسائل فعلي زعفران ايران بيش از پيش باعث رونق اقتصادي كشور خواهد شد.
در حال حاضر مشكل عمده زعفران كاران اين است كه به علت نياز مالي عليرغم ماندگاري محصول به محض توليد و برداشت ناگزير از فروش آن مي باشند. به اين دليل دلالان و واسطه ها به قيمت پايين تري دسترنج كشاورزان را به يغما برده و سهم كمي از درآمد زعفران نصيب آنان مي نمايند. متأسفانه اين قبيل افراد سودجو نيز بدون ملاحظات تجاري و آينده اين محصول به نامناسب ترين وضعي آن را به بازار خارجي به نصف يا گاهي يك سوم قيمت جهاني عرضه مي نمايند كه جز تخريب بازار و رقابت ناسالم و ضرر و زيان اقتصادي ثمري به بار نخواهد آورد.
بنابراين همان طور كه فوقاً اشاره شد تشكيلاتي كه بتواند از نفوذ و دخالت واسطه ها و صادركنندگان غيرمجاز (قاچاق محصول) جلوگيري و بازار زعفران را در مسير خوب و سنجيده آن قرار دهد بيش از هر موقع ديگر ضروري و لازم است، تا بتوانيم قدرت رقابتي خود را با كنترل مرغوبيت كالاي صادراتي و رعايت استانداردهاي آن در بازارهاي بين المللي حفظ و توان و ظرفيت صدور بيش از ميزان فعلي را داشته باشيم.
تراب امير قاسمي

اقتصاد انرژي
يك شركت نروژي خواستار توسعه ميادين نفتي استان لرستان شد
شركت نفتي «هيدرو» نروژ در تلاش براي توسعه ميادين نفتي ايران در استان لرستان است.
به نوشته روزنامه افتن پولتن نروژ، شركتهاي نروژي هيدرو و استات اويل همچنين خواستار حضور در مناقصه ميدان نفتي يادآوران شدند. اين در حالي است كه بيژن زنگنه ديروز به خبرگزاري فارس گفت: در صورتي كه يادداشت تفاهم ايران و چين در خصوص توسعه ميدان يادآوران نهايي شود، آنگاه مناقصه ميدان نفتي يادآوران منتفي خواهد شد.
بنابراين گزارش، علي اكبر آل آقا يكي از مقامهاي نفتي ايران پيشتر گفته بود: تهران در حال مذاكره با شركتهايي از كشورهاي چين، فرانسه، روسيه و استات اويل نروژ براي توسعه اين ميدان نفتي است.
روسيه عرضه نفت خام را افزايش دهد
روسيه  در نظر دارد، ميزان  عرضه  نفت  خام  در بازار بين المللي  انرژي  را افزايش  دهد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي «اخبار روسيه» ، در اين  راستا «روس  نفت» ، يكي از بزرگترين  شركت هاي  نفتي  فدراسيون  روسيه ، بهره برداري  از حوزه  جديد نفتي «وانكورسكايا» را آغاز كرد. شركت  نفتي «روس  نفت» تصميم  دارد، ساليانه  حداقل  ۱۵ ميليون  تن  نفت  در اين  حوزه  استخراج  نمايد.
به  گفته  اين  پايگاه  اينترنتي ، قسمت  عمده  از نفت  خام  استخراج  شده  در اين حوزه  به  كشورهاي  خارجي  صادر خواهد شد. «سرگئي  باگدانچيكف» رئيس  شركت «روس  نفت» در رابطه  با اين  حوزه نفتي  اعلام كرد: طي  ۱۵ سال  گذشته  در فدراسيون  روسيه ، چنين  حوزه  عظيم  نفتي  كشف  نشده بود.
فاز يك پارس جنوبي روز شنبه به بهره برداري مي رسد
سي ام آبان ماه فاز يك پارس جنوبي با تاخير سه ساله توسط رياست جمهوري،  رسما افتتاح مي شود. به گزارش خبرگزاري فارس، توسعه فاز يك پارس جنوبي به دست شركت ايراني پتروپارس و با مبلغ در حدود ۸۰۰ ميليون دلار صورت گرفته است .توليدات روزانه اين فاز شامل ۲۵ ميليون متر مكعب گاز، ۴۰ هزار بشكه ميعانات گازي و ۲۰۰ تن گوگرد است كه گاز توليد شده از اين فاز به مصرف داخلي خواهد رسيد ولي ميعانات گازي و گوگرد توليد شده به خارج از كشور صادر خواهد شد.
اين گزارش مي افزايد: با قيمت هاي كنوني، درآمد روزانه اين فاز در حدود ۵ ميليون دلار است و دوره بازگشت سرمايه اين پروژه، فقط يك سال مي باشد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين پروژه شامل حفر چندين حلقه چاه در دريا، احداث پالايشگاه گاز در خشكي و لوله گذاري در دريا به طول ۱۰۰ كيلومتر است. از علتهاي اصلي تأخير دوساله در بهره برداري كامل از اين فاز، بي تجربگي و مشكلات مالي پيمانكار و همچنين در اختيار نداشتن تكنولوژي ساخت واحد مركاپتانزدايي(شيرين سازي گاز) است.
فاز يك پارس جنوبي يكي از ۲۸ فاز تعريف شده توسط وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران در اجراي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي مي باشد. ميدان گازي پارس جنوبي با در اختيار داشتن ۱۵ درصد گاز جهان و ۵۰ درصد گاز كشور يكي از بزرگترين ميادين گازي دنيا به شمار مي رود و البته بين كشور ايران و قطر مشترك است. كشور قطر از سال ۱۹۹۱ برداشت گاز از اين ميدان را آغاز كرده و اين در حالي است كه ايران، برداشت از اين منبع خدادادي را از دو سال پيش آغاز كرده است. هم اكنون كشور قطر روزانه بيش از دو برابر ايران از اين ميدان مشترك برداشت مي كند و در صورتي كه برنامه هاي وزارت نفت براي توسعه اين ميدان طبق برنامه به پيش رود در سال ۲۰۰۷ از نظر برداشت گاز با كشور قطر برابري خواهد كرد. طبق برآوردهاي موجود توسعه هر يك از فازهاي پارس جنوبي بالغ بر يك ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد و تاكنون ايران مناقصه ۱۰ فاز از ۲۸ فاز تعريفي را برگزار كرده و هم اكنون فازهاي ۱ تا ۳ اين ميدان به بهره برداري رسيده است.

سايه روشن اقتصاد
جريمه فروش لابراتوار عكس به ايران
يك شركت آمريكايي كه تجهيزات دست دوم چاپ و ظهور عكس به فروش مي رساند متهم به فروش تجهيزات به يك شخص حقيقي در ايران شد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از پايگاه اينترنتي (Philly buibs)، شركت (BEF)، ۱۶ لابراتوار عكس به يك شخص حقيقي در ايران در سال ۲۰۰۱ فروخت و براي اينكه اين معامله را پنهان كند، عمليات انتقال تجهيزات را از طريق يك واسطه در امارات انجام داد.
با توجه به اينكه، داد و ستد شركت  هاي آمريكايي با ايران ممنوع مي باشد، اين شركت بايد جريمه بپردازد.
براي اينكه اتهام اين شركت ثابت بشود، ريز مكالمات اين شركت پيش از انجام معامله با طرف ايراني از شركت مخابرات دريافت شد كه در فهرست مكالمات، چندين تماس با ايران به چشم مي خورد.
گفته مي شود كه اين شركت بايد در حدود ۱۵۰ هزار دلار جريمه بپردازد.
همچنين از منابع مطلع خبر مي رسد كه ارزش لابراتوارهاي فروخته شده اين شركت آمريكايي به طرف ايراني در حدود ۳۰۰ هزار دلار بوده است.
ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي، مواد غذايي
ماشين آلات و صنايع وابسته

ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي، مواد غذايي، ماشين آلات و صنايع وابسته از ۲ تا ۶ آذرماه جاري در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تبريز برپا خواهد شد.
رئيس ستاد برگزاري نمايشگاه فوق  با اعلام اين مطلب گفت: اين نمايشگاه به منظور نمايش آخرين خلاقيت ها و ايده هاي نوين در صنعت ماشين آلات كشاورزي، غذايي و صنايع داخلي و دسترسي توليد كنندگان دستاوردهاي صنعتي و تكنولوژي پيشرفته در اين زمينه توسط شركت نمايشگاهي كيان تيم با همكاري و مجوز رسمي شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي تبريز برگزار مي شود.
جمشيد كياني افزود: شركت هاي داخلي و خارجي آخرين فن آوري ها و توليدات خود را پيرامون ماشين آلات صنعتي كشاورزي، ماشين آلات صنايع مواد غذايي، ماشين آلات مرتبط با بسته بندي صنايع غذايي، محصولات مواد غذايي، انواع كود و سم هاي مرتبط با محصولات كشاورزي، انواع نوشيدني هاي غير الكلي، لبنيات، تخم مرغ، محصولات گوشتي، انواع گوشت قرمز و ماكيان، چاي، قهوه، كاكائو، انواع غذاهاي دريايي، انواع ميوه، سبزيجات، خشكبار، انواع محصولات جانبي بهداشتي، سرويس ها و خدمات غذايي، انواع نان، و اتحاديه ها و صنف هاي وابسته در معرض ديد بازديدكنندگان قرار خواهند داد.
وي در پايان افزود: تبريز به دليل قابليت هاي تجاري و صنعتي بالا به عنوان يكي از مهم ترين قطب هاي صنايع كشاورزي و مواد غذايي مطرح مي باشد و جايگاه مناسبي جهت معرفي محصولات و خدمات توليد كنندگان به جهانيان و دست اندركاران اين قسمت است.
رونق صنعت توريسم ضرردهي شركت هاي هواپيمايي
006363.jpg
صنعت توريسم كه در سال ۲۰۰۳ به دليل شيوع بيماري سارس و اشغال عراق توسط آمريكا در آستانه نابودي قرار گرفته بود، روند ترميم خود را از سرگرفته و در ۶ ماه اول سال جاري ميلادي رونق قابل توجهي يافته است. به گزارش سازمان جهاني توريسم، اين صنعت در ۶ ماه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي با رشد قابل ملاحظه اي مواجه شد.
در منطقه آسيا و پاسيفيك رشد توريسم در نيمه اول سال جاري ۳۷ درصد در آمريكاي شمالي ۱۲ درصد بود آنهم در شرايطي كه رشد اين صنعت طي سه سال اخير در آمريكاي شمالي همواره منفي بود.
از سوي ديگر اتحاديه بين المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) در مورد آينده بسيار نگران است و ضرر هنگفتي را براي شركت هاي هواپيمايي در سال جاري پيش بيني مي كند. به گفته مدير ياتا، ميزان ضرردهي شركت هاي هواپيمايي جهان ممكن است از ۴ ميليارد دلار نيز فراتر برود مگر اينكه قيمت نفت از ۵۰ دلار پايين تر بيايد.
با وجود اينكه حجم مسافر و بار شركت هاي هواپيمايي در سال جاري نسبت به سال ۲۰۰۳ رشد دو رقمي داشته اما قيمت بالاي نفت كه تأثير مستقيم بر قيمت سوخت هواپيما دارد، آينده اين شركت ها را در هاله اي از ابهام قرار داده است.
در چنين شرايطي كه رقابت ميان شركت هاي هواپيمايي بسيار نزديك و فشرده است، اين شركت ها چاره اي به جز ارائه خدمات با كيفيت بسيار بالا و در عين حال با قيمت ارزان ندارند.
اين روزها مسافران به دنبال شركت هاي با كيفيت با قيمت پايين هستند.
راه اندازي خط مونتاژ شركت تراكتور سازي ايران در ونزوئلا تا
پايان سال جاري

مهر:خط مونتاژ شركت تراكتورسازي ايران در ونزوئلا اسفند ماه سال جاري راه اندازي خواهد شد.
مدير عامل تراكتورسازي ايران با بيان اين مطلب افزود: پس از راه اندازي اين خط مونتاژ، از ابتداي سال آينده شاهد توليد انواع تراكتور در اين كشور خواهيم بود.محسن عرب باغي اظهار كرد : ظرفيت اسمي اين كارخانه توليد ۵ هزار دستگاه تراكتوراست كه در نخستين مرحله از توليد به علت نياز كشور ونزوئلا صادر نخواهد شد.

اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |