پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳
ادغام انجمن هاي ورزشي بانوان در فدراسيون ها
زنان _ ورزش
محمدرضا منصوريان: ورزش بانوان در ايران در آستانه تحول عظيمي قرار گرفته است. براي اولين بار در ايران بعد از انقلاب اسلامي طرح ادغام انجمن هاي ورزشي بانوان با فدراسيون هاي ورزشي در دستور كار قرار گرفته و اين نشان دهنده اين نكته است كه ورزش در ميان اين قشر از حساب و كتاب قابل توجهي برخوردار شده است.
كاملاً پيداست كه در سال هاي گذشته و به بيان ساده تر در بيست سال اخير راهكارها و برنامه ريز ي هاي صحيحي در ورزش بانوان نداشته ايم و تك موفقيت هاي مقطعي نيز هيچگاه نتوانسته است در برگيرنده تعلقات و تمايلات روشني از وجود حركتي صحيح يا ريتم مناسبي در جهت توسعه و ترقي و ثبت موفقيت هاي دائمي و پيوسته باشد.
مديريت جديد ورزش بانوان در ايران خوشبختانه امروز تجربياتي بيست و چند ساله را مقابل خود دارد كه مي تواند از ميان آنها دست به انتخاب روش ها و راه هاي صحيح بزند و به نقطه عطفي در جهت رسيدن به موفقيت برسد.
اگر تا ديروز نمي توانستيم شكل صحيحي از ورزش و تربيت بدني از ورزش بانوان را در ذهن خود تصور كنيم، خوشبختانه امروز اين مشكل رفع شده و مديريت ورزش بانوان در كشور به دليل قرار گرفتن در مسير تحول در جهت حمايت از خواسته هاي بانوان و شناخت از نياز هاي عمومي آنان به اين باور رسيده  است كه مي تواند در  آينده ورزش ايران نقشي تعيين كننده و بسيار پر فايده داشته باشد. بيداري و هوشياري اين گروه در پناه جديت متوليان ورزش كشو و باور واقعي آنها به اهميت ورزش مي تواند نقش اول اجراي اين طرح حياتي باشد.
006369.jpg
احمدي پور: مسؤوليت هاي اجرايي را به فدراسيون ها داده ايم
معاون ورزش بانوان كه از نتايج ادغام انجمن ها و فدراسيون ها بسيار راضي به نظر مي رسد به خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران گفته است: «پس از سال ها، هم اكنون كار ورزش بانوان حساب و كتاب پيدا كرده و تقريبا چارچوب كار مشخص شده است، اگرچه براي بررسي هاي لازم مدت شش ماهي را از دست دادم، اما به فدراسيون هاي ورزشي باورانده شد، زنان عضوي از فدراسيون هستند و بايد حضورشان را به رسميت بشناسند.
برآيند كار نشان مي دهد كه به لحاظ كمي رشد خوبي داشته ايم.
اين موفقيت از حضور زنان در مجامع بين المللي نيز مستثني نيست و با كسب برخي كرسي ها، آنها به راحتي در بخش بين الملل در حال فعاليت هستند.»
هم اكنون حجم فوق العاده اي از فعاليت هاي جاري معاونت ورزش بانوان پايين آمده است، دكتر احمدي پور در اين رابطه گفت: «بر اين اساس خود را به كلي از مباحث اجرايي جدا كرده ايم و نقشي كه براي خود قائل شده ايم به عنوان يك جايگاه نظارتي است. پس از اين قصد داريم به برنامه ريزي كلان براي توسعه ورزش زنان بپردازيم.
هم اكنون در قالب سازمان ورزش زنان نيز چارچوب و شرح وظايف كار را مشخص كرده ايم كه در صورت اعلام ابلاغ ها، به سرعت افراد مورد نظر در جايگاه خود جايگزين مي شوند.
با اين شكل از فعاليت ، هر چقدر از اجرا دورتر شويم و برنامه اي فكر كنيم، به توسعه نزديك تر خواهيم شد.
با واگذاري مسئوليت هاي اجرايي به فدراسيون ها، ما تنها مسئول سياست گذاري هستيم.
بنابراين نبايد انرژي من درگير يك اعزام شود، اين مهم ترين تفاوت كار با دوره هاي قبل است.»
بسياري از افراد معتقدند ورزش بانوان با ركودي نسبي در فعاليت هاي خود مواجه است و دلايل گوناگوني براي اثبات اين ادعا مطرح مي شود، اما دكتر احمدي پور نظر ديگري دارد: «بيشترين وقت ما را بحث ادغام ها گرفت.
در اين زمينه شايد طي يك روز بايد با ده رئيس فدراسيون تماس مي گرفتم تا يك فرد به عنوان نايب رئيس معرفي شود.
از طرفي تنها ورود زنان به فدراسيون مهم نبود، بلكه بايد برنامه ريزي دقيقي انجام مي داديم و با تك تك رئيس انجمن ها نيز مذاكرات لازم صورت مي گرفت.
از طرفي ما كار روزمره خود را (برگزاري مسابقات ليگ، اعزام ها و. . . ) طبق روال عادي و برنامه اي كه به شوراي معاونين ارايه داديم، جلو برديم. در حالي كه حتي براي گرفتن مجوز يك خبرنامه با مشكل زيادي مواجه بوديم. با اين توصيف، هيچ ركودي در روند كار ما اتفاق نيفتاده است.
وضع موجود را حفظ كرده ايم و گاهي فراتر نيز رفته ايم.»
آمار هاي موجود ما را به اشتباه انداخته است
وي با بيان اين كه ما تاوان خلاهاي دوره هاي گذشته را در شرايط فعلي بايد جبران كنيم گفت: «نمي خواهم بگويم گذشتگان عملكرد بدي داشته اند، اما دوست دارم فقط گزارش عملكرد سال ۸۱ با ۸۲ را با يكديگر مقايسه كنيد.
طبق آمار قبلي شايد براي اظهار نظر در رابطه با موضوعي، مطلبي بيان مي شد، اما واقعا در پس آن هيچ شاخص و مدركي نبود.
اما در شرايط فعلي همه چيز را تجزيه و تحليل كرديم و استان ها و رشته ها موفق و ناموفق از يكديگر تفكيك شده اند. به طوري كه مي توانيم همه چيز را با سند و مدرك ارايه دهيم. نه تنها اين اقدامات وقت زيادي از ما گرفت بلكه ما به كارشناسان خود چگونگي انجام يك تحليل آماري را آموختيم.
حداقل اين كار نيز به يك ماه آموزش نياز داشت.»
نداشتن بانك اطلاعاتي دقيق و قابل استناد از تيم هاي ورزشي، بازيكنان آنها و. . . يكي از مسايل مهمي است كه معاون ورزش بانوان به عنوان نقصي جدي از آن ياد مي كند: «اطلاعات گذشته به سادگي از دست رفته و هر چيزي كه بولتن شده همان وضع موجود است و متاسفانه نمي تواند يك سري از اين اطلاعات وضع موجود را با يكديگر تطبيق داد. مثلا در يك رشته ورزشي شما نمي توانيد به راحتي به گذشته رجوع كنيد و آنچه مي خواهيد را در هر زمينه اي به دست آوريد.
006372.jpg
سال گذشته در ديداري كه با دكتر عارف داشتم، به وي گفتم هيچ سندي به شما نمي دهم، چرا كه مطمئن نيستم آمار موجود سنديت داشته باشد.
در برخي موارد سنديت را به صحبت هاي خانم طاهريان دادم كه آن هم با وضعيت واقعي متفاوت بود.
نه اين كه آماري در اينجا موجود نبوده ولي از آنجا كه سنتي عمل شده در بسياري موارد، انسان به اشتباه مي افتد.
بنابراين، اين نيازمندي احساس مي شد كه كليه گزارش ها در يك ظرف ريخته شود.
در شرايط فعلي خيال من راحت است، من باشم يا فرد ديگر، در اين شكل گزارش عملكرد، كار بدون مشكل پيش مي رود.»
جايگاه قانوني زنان در ورزش را مشخص كرده ايم
وي در ادامه ، اصلاح اساس نامه هيات هاي ورزشي را در پي ادغام انجمن ها با فدراسيون هاي ورزشي، يكي ديگر از موارد صرفه جويي در اعتبارات و انرژي نيروي انساني ذكر كرد: «فدراسيون هاي ورزشي مي گويند، ورزش بانوان تا حالا معجزه كرده كه با اين ميزان اعتبارات به اين جا رسيده، شما فكر كنيد اگر به دنبال همان مسير سنتي گذشته، كار را ادامه مي داديم به ركود مطلق مي رسيديم، چرا كه متناسب با نرخ تورم، اعتبارات ما افزايش نمي يافت و نمي توانستيم پاسخگوي نياز فزاينده دختران باشيم.
بر اين اساس ما جايگاه قانوني زنان در هيات هاي ورزشي را نيز مشخص كرده ايم و به جاي اين كه در دو قسمت هزينه صرف كنيم، هم اكنون فعاليت زنان و مردان را در هيات ها نيز متمركز كرده ايم.
طبق اساس نامه اي كه از سوي مهندس مهرعليزاده به هيات هاي ورزشي ابلاغ خواهد شد، پس از اين نايب رئيس هر هيات نيز بايد يك زن باشد و در هيات رئيسه نيز ۳ تا ۴ نفر زن عضو باشند.
از طرفي با عضويت من به عنوان رئيس سازمان ورزش زنان در سازمان هاي حرفه اي، قهرماني و همگاني روي هر مسئله اي كه به پيشنهاد و تصويب مي رسد نظارت مستقيم خواهم داشت.»
وي در بخش ديگري از گفت وگوي خود با ايسنا به ضعف مشتركي كه ميان ورزش زنان و مردان وجود دارد اشاره كرد: «به عقيده من ما در بسياري از رشته هاي ورزشي هنوز مشكل كار را شناسايي نكرده ايم كه بخواهيم به رفع آن بپردازيم.
ورزشكاران ما يا خودشان به صورت خود به خود، يا در باشگاه ها و يا با استفاده از بنيه بدني مناسب در سطح تيم هاي ملي مطرح شده اند، به همين دليل است كه در بسياري از اعزام ها نتيجه لازم گرفته نمي شود.
پس بايد به زيربنايي كار كردن روي آورد.
به طور مثال، در رشته اي مانند تنيس روي ميز هيچ گاه موفقيت نداشته ايم و هنگامي كه قهرمانان جهان را شكست داديم، اعجاب هندي ها برانگيخته شد و حتي رئيس مجلس اين كشور از ورزشكار ما تشكر كرد.
همين رشته در برهه اي از زمان دچار مسايل باندي و گروهي شد كه به محض شناسايي مشكل و حذف آن، هم اكنون تنها به توسعه تنيس روي ميز فكر مي كنيم.»
عطشي كه كسي نمي تواند آن را سيراب كند
در شرايط كنوني، زنان به ورزش فوتبال علاقه بسيار شديدي پيدا كرده اند، حتي واليبال، ورزش اول زنان نيز به واسطه اين اشتياق در درجه بعد قرار مي گيرد، معاون ورزش بانوان به ايسنا مي گويد: «اين علاقه  همانند عطشي است كه كسي نمي تواند آن را سيراب كند، شايد زنان فكر مي كنند چه چيزي از مردان كم دارند كه نمي توانند فوتبال بازي كنند.
اين تقاضاها به صورت كتبي و شفاهي به ما ارايه مي شود و ما نيز سعي داريم نياز آنها را نسبت به امكانات خود رفع كنيم. براي آغاز كار و انجام كليه فعاليت هاي برگزاري مسابقات، زمين شماره ۳ را به استان تهران واگذار كرده ايم. اما اگر وقفه اي در كار افتاده است به دليل نداشتن محل تماشاچي است.
يك زمان هم قرار بود، يك تيم خارجي به ايران بيايد كه اسپانسر مسابقات نگران لغو شدن مسابقه بود و كنار كشيد.
با منتفي شدن بحث مالي ديگر نتوانستيم تيمي را به ايران دعوت كنيم. اما براي حل مشكل جايگاه تماشاچي نيز قرار است طي مذاكره اي كه با يك اسپانسر انجام شده تعدادي صندلي تاشو در محل تماشاچي نصب شود تا مسابقات به صورت محدود برگزار شود»
زنان موفقيت قابل توجهي در مسابقات شطرنج به دست آورده اند و شادي پريدر براي اولين بار لقب استاد بزرگي را از آن خود كرد. وي در اين رابطه اظهار كرد: «در شطرنج از پتانسيل خوبي برخوردار هستيم.
زنان خيلي خوب در شطرنج كار مي كنند. به همين دليل قرار است رئيس فدراسيون آن يك زن باشد. ما نبايد بگذاريم اين رشته افت كند و به صورت جدي به آن بپردازيم.
گرفتن لقب استاد بزرگي شادي پريدر در مسابقات جهاني نيز براي اولين بار در ايران اتفاق مي افتد.
همين قضيه براي زنان يك نقطه قوت به شمار مي رود و بي ترديد ما از وي به صورت قوي حمايت مي كنيم و قطعا طي مذاكره توافقي با خودش پاداش لازم را به وي خواهيم داد.»
ميزان علاقه مندي زنان به رشته هاي ورزشي مختلف و يا رشته هايي كه تا كنون به آنها وارد نشده ايم نيز قابل توجه است: «ما در همه رشته هاي ورزشي مي توانيم موفق باشيم.
006366.jpg

قصد داريم فدراسيون آمادگي جسماني را با مسئوليت يك زن راه اندازي كنيم. در اين زمينه نظر مساعدي وجود دارد و اين مي تواند فرصت خوبي براي ما باشد. اما تنها در كشتي و وزنه برداري وارد نشده ايم كه با استقبال كمي در كشور مواجه هستيم. تنها استان مازندران اعلام كرد، مقداري متقاضي رشته كشتي در اين استان وجود دارد كه ما نيز گفتيم، شما تست لازم را از بانوان به عمل آوريد، در صورت قابل قبول بودن ميزان علاقه مندي فعاليت لازم را در جهت حمايت انجام مي دهيم.»
معاونت بانوان هم اكنون چه اقداماتي براي حضور گسترده تر بانوان در ميادين بين المللي و حل مشكل پوشش آنها انجام داده است: «ما به تك تك رشته هايي كه تا كنون اعزام برون مرزي نداشته اند گفته ايم، براي ارايه راهكار لازم فكر كنند تا ما نيز حمايت لازم را از آنها به عمل آوريم.
رشته هاكي روي اين قضيه كار مي كند و منتظر پاسخ كنفدراسيون آسيايي است و يكي از سبك هاي رزمي نيز در حال انجام مكاتبات لازم است.»
مدال آوري و برنامه ريزي لازم به منظور جلوگيري از هرگونه افت در ميادين بين المللي مهم ترين خواسته اي است كه مهندس مهرعليزاده از فدراسيون هاي ورزشي دارد و دكتر احمدي پور نيز در قالب برگزاري مسابقات زنان مسلمان همين قضيه را به روساي انجمن ها گوشزد كرده است: «گفته ايم بخش تأمين اعتبار و ساماندهي به عهده ماست.اما مسئولان انجمن ها وظيفه برنامه ريزي دقيق  روي تيم هاي خود را دارند و بايد به مدال برسيم، هر نتيجه اي به غير از كسب مدال لازم به عنوان كشور ميزبان، براي ما افت دارد. اين رقابت ها بسيار سنگين است و به خصوص اين كه كشورهاي عربي با آمادگي خوبي كار مي كنند و همين قضيه كار ما را سنگين تر خواهد كرد.
در اين ميان، برگزاري مسابقات پايتخت هاي كشورهاي اسلامي مي تواند آزمايشي براي اين مسابقات باشد.
اما در بحث مسابقات ۲۰۰۶ دوحه، به غير از رشته هايي كه زنان در آن حضور ندارند، فدراسيون ها بايد برنامه هاي زنان و مردان را با يكديگر به ستاد دوحه و پكن ارايه كنند.
با توجه به اين كه مشخص نيست چه رشته هايي در اين مسابقات مجوز حضور پيدا مي كنند، ولي بي ترديد با پشت سر گذاشتن مسابقات پايتخت ها و زنان اسلامي وضعيت بهتري در اين مسابقات خواهيم داشت.»
مربي هم صادر مي كنيم
فعاليت معاونت بانوان درقالب برنامه هاي اكو به كجا انجاميد: «در اين زمينه با كشور افغانستان مذاكراتي را انجام داديم كه طي موافقت شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني، ما براي پنج رشته ورزشي مربي به كشور افغانستان صادر مي كنيم.
در بخش ديگري از فعاليت ها، مسابقات كشورهاي همجوار خراسان، هرمزگان و آذربايجان شرقي را برگزار خواهيم كرد و با توجه به اين كه كشور قرقيزستان در بحث مدال آوري در مسابقات آسيايي فعاليت بسيار مثبتي داشته است، روابط خود را با اين كشور نزديك تر مي كنيم و هياتي به اين كشور اعزام مي شود.»
دكتر احمدي پور برقراري ارتباط در سطح بين الملل را نيز در دستور كار خود قرار داده است: «پس از انتخابات كميته ملي المپيك مكاتبه اي را با يكي از اعضاي زن هيات اجرايي كميته بين المللي المپيك انجام دادم تا زنان عضو IOC را به ما معرفي كند.
مهم ترين اهداف من از اين ارتباط نيز كسب نظرات آنها در توسعه ورزش زنان و ورزش همگاني و با نگاهي مشترك كسب تجارب لازم براي برنامه ريزي در قهرماني زنان بود كه به صورت همزمان از كانال كميته ملي المپيك ارتباطات خود را ادامه خواهم داد.»
معاون ورزش بانوان در آخرين بخش گفت وگوي خود با ايسنا به ارزيابي خود از كسب ميزان اعتبارات لازم پرداخت: «ما پيشنهاد چند رديف بودجه اي جداگانه را به سازمان مديريت و برنامه ريزي داده ايم كه اگر مورد تصويب قرار گيرد، سازمان ورزش زنان بودجه اي مجزا از اعتبارات دولتي مي گيرد.
هم اكنون ما ميزان اعتباراتي را از بند چ تبصره ،۷ فدراسيون ها، سازمان تربيت بدني و مركز مشاركت زنان رياست جمهوري به صورت سالانه دريافت مي كنيم.
از طرفي اگر بحث حمايت باشگاه هاي ورزشي از زنان نيز جا بيفتد، عملا بسياري از مشكلات تيم ها نيز حل خواهد شد.»

نگاه
سخني از جنس ورزش با رئيس تربيت بدني
راه نجات باشگاه هاي ورزشي؟

006384.jpg
گروه ورزشي: سازمان تربيت بدني كه سال ها از فقر تصويب قوانين حمايتي از ورزش به علل مختلف رنج مي برد در سال هاي اخير با رويكردي منطقي به اين امر توجه ويژه معطوف داشته و ضمن تعامل در مجلس شوراي اسلامي و تدوين لوايح و پيشنهادهاي حمايتي چه در عرصه مصوبات هيأت دولت و پيشنهادهاي دولت به مجلس و چه در پيگيري امور در كميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي قدم هاي موفق و اساسي برداشته است.
يكي از مصوبات ارزشمندي كه در قالب قانون بودجه سال ۱۳۸۲ تصويب گرديد، بند چ تبصره ۷ است كه در آن به كليه دستگاه هاي اجرايي مشمول ماده يك قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران اجازه داده مي شود يك درصد از اعتبارات خود را جهت انجام امور مربوط به تربيت بدني و ورزش، اعم از ايجاد و اداره باشگاه هاي ورزشي و احداث و توسعه اماكن ورزشي، ارائه خدمات ورزشي و كمك به باشگاه هاي ورزشي، سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و فدراسيون هاي ورزشي با هماهنگي و سياست گذاري سازمان تربيت بدني اختصاص دهند. اين مصوبه ضمن قانونمند كردن حضور سازمان ها و نهادهاي دولتي در امر ورزش هر گونه ابهام و ايراد كه در پي سال ها مشاركت در امر ورزش به بخشي از شركت ها و سازمان هاي دولتي بر اساس ديدگاه هاي فرهنگي، اجتماعي به فعاليت ورزشي سازمان يافته در قالب تشكيل باشگاه و غيره مي پرداختند را مرتفع و عملاً مسير اين مشاركت را تسهيل و دورنماي مثبتي را براي ادامه اين همكاري و مشاركت فراهم مي آورد.
هر چند كه در اين زمينه حرف ۱درصد اعتبارات الزامي نبوده ولي با توجه به طيف گسترده مشاركت سازمان ها و نهادهاي دولتي به خصوص كارخانجات و صنايع عملاً اين مصوبه به عنوان يك انگيزه قانوني و تشويقي بر دلسوزان ورزش و سالم سازي جامعه در صنايع و نهادهاي دولتي كارساز گرديد و انگيزه مضاعف را پديد مي آورد. اما آنچه كه اين روزها در حوزه سازمان و ادارات تربيت بدني در برخورد با مشاركت كنندگان در حوزه هزينه در ورزش پديدار گشته سهم خواهي ادارات تربيت بدني استان ها از نهادها، سازمان ها و صنايعي است كه به استناد مصوبه فوق الذكر داوطلبانه مشاركت خود را گسترش داده يا مجدانه با مشاركت و ياري سازمان ورزش از طريق تشكيل باشگاه ها، حمايت از تيم ها و ساخت تأسيسات ورزشي برخاسته اند.
در آئين نامه اجراي، صنايع مجاز شده اند كه ۳۰درصد از ۱درصد اعتبارات را به سازمان تربيت بدني پرداخت نمايند اين در حالي است كه سازمان ها و نهادهائي كه در ورزش مشاركت ننمايند مشمول پرداخت ۳۰درصد هم نخواهند شد ولي آن سازمان ها، نهادها و صنايعي كه بر اساس رسالت فرهنگي، اجتماعي در ورزش مشاركت مي يابند به جاي تشويق ،مورد سهم خواهي ۳۰درصد توسط ادارات تربيت بدني مي شوندكه عملاً اين ۳۰درصد را بايستي از سرمايه گذاري هاي ورزشي خود كسر و به سازمان تربيت بدني و يا ادارات در استان ها پرداخت كنند كه طبيعي است يك راه حل منطقي پيش رو فراهم مي شود كه از مشاركت  خودداري ورزيم تا مشمول سهم خواهي سي درصدي ادارات تربيت بدني نشويم.
لذا بجاست رياست محترم سازمان تربيت بدني دستور فرمايند كه ادارات كل تربيت بدني همان طور كه در قانون هم به اختياري بودن اين امر يعني پرداخت ۳۰درصد اشاره كرده از اصرار و الزام خودداري كرده تا سازمان ها و باشگاه هاي فعال در ورزش با دلگرمي و استمرار بيشتري حضور خود در ورزش را پررنگ نمايند و حتي بتوان در سايه تعامل ماده ۱۰۴ بند (ي) قانون برنامه چهارم يعني استفاده از ۵/۰ درصد از اعتبارات دستگاه ها جهت هزينه فرهنگي و استفاده كامل را در جهت توسعه فرهنگ ورزش بنمايند. تيم هايي مانند استقلال و پرسپوليس كه ريشه در فوتبال ايران دارند با اجرايي شدن اين قانون مي توانند در مقابل تيم هايي كه وابسته به دولت هستند و با بودجه دولتي چند صباحي عمر مي كنند ايستادگي كنند. براي رشد ورزش بايد باشگاه ها را نجات داد.
دكتر زادمهر: نيروي جواني عامل نتيجه گيري پرسپوليس
006375.jpg
ايرنا: عضو هيات  مديره  باشگاه  فرهنگي ، ورزشي  پرسپوليس  تهران  دوري  ازمسائل  حاشيه اي  و تزريق  نيروي  جوان  را دو عامل  نتيجه گيري  تيم  فوتبال  اين باشگاه  در رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران  عنوان  كرد.
دكتر «محمد زادمهر» بابيان  اين  مطلب  گفت : هرگاه  مسئولان ، مربيان  و بازيكنان  تيم  پرسپوليس  خود رااز مسائل  حاشيه اي  دور كنند، اين  تيم  با وحدت  و همبستگي  مي تواند جايگاه خوبي  در جدول  رده بندي  رقابت هاي  فوتبال  باشگاه هاي  ايران  داشته  باشد.
وي  با اشاره  به  استفاده  از بازيكنان  جوان  در تركيب  تيم  فوتبال پرسپوليس  تهران  گفت : نتايج  كسب  شده  توسط تيم  پرسپوليس ، حكايت  از آن داردكه  هرگاه  به  جوانان  بهاي  لازم  داده  شود، اين  تيم  به  نتيجه  دلخواه  دست مي يابد. از همين  رو به  نظر من  كادر فني  بايد بيش  از گذشته  از بازيكنان  جوان  خود بهره  گيرد.
عضو هيات  مديره  باشگاه  فرهنگي ، ورزشي  پرسپوليس  در خصوص  وضعيت «حامدكاويانپور» در فهرست  بازيكنان  اين  تيم  گفت:  به  جز كاويانپور دو بازيكن ديگر اين  تيم  نيز دچار مصدوميت  هستند كه  به نظر من  بايد جلسه اي  با اين سه  بازيكن  گذاشته  شود و وضعيت  باشگاه  را با توجه  به  اينكه  اين  باشگاه  به يك  بازيكن  خارجي  نياز دارد، تشريح  كرد.
زادمهر اظهار داشت:  يكي  از اين  سه  بازيكن  بايد از اين  تيم  كنار گذاشته شوند، ولي  حقوق  و مزاياي  آنان  تا آخر فصل  پرداخت  خواهد شد.

سايه روشن ورزش
يك  زن  دوچرخه  سوار برزيلي  حين  مسابقه  از دنيا رفت 
ايرنا: يك  زن  دوچرخه  سوار برزيلي  روز يكشنبه  در مسابقات  دوچرخه  سواري ماراتن  چندمرحله اي  مناطق  صعب العبور دچار حمله  قلبي  شد و در راه  انتقال به  بيمارستان  جان  سپرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ريودو ژانيرو، اين  خبر توسط برگزاركنندگان  مسابقه «بايك  ريس  اكراس  ۲۰۰۴» كه  در استان  پياوي  واقع  در شمال شرقي  برزيل  انجام  شد، اعلام  گرديد.
اين  مسابقه  از دشوارترين  مسابقات  دوچرخه  سواري  ماراتن  است  كه  درانواع  سطوح  ناهموار انجام  مي شود و در مرحله اي  از مسابقه  كه  دوچرخه  سواردر آن دچار سانحه  شده  بود، فقط چهار زن  دوچرخه  سوار در آن شركت  داشتند وبقيه  شركت كنندگان  را صرفا مردان  تشكيل  مي دادند.
«ديانا ريتا مورا» در دشوارترين  مرحله  از مسابقه  در منطقه  صحرائي سائو ريموندو نوناتو دچار ايست  قلبي  شد و بعد از آن كه  در محل  تحت  مداواي پزشكان  قرار گرفت  و براي  درمان  بيشتر به  بيمارستان  منتقل  شد اما در راه انتقال  به  بيمارستان  از دنيا رفت .
سفر تيم  آلمان به  آمريكاي  جنوبي  لغو مي شود
006381.jpg
ايرنا:  يورگن  كلينزمن  سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  آلمان  اعلام  كرد كه  برنامه سفر اين  تيم  به  آمريكاي  جنوبي  كه  براي  دسامبر ۲۰۰۵ در فاصله  زماني  شش ماه  مانده  به  آغاز مسابقات  جام  جهاني  ۲۰۰۶ برنامه ريزي  شده ، لغو خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از برلين ، كلينزمن  در مصاحبه با روزنامه  ولت  آم  زونتاگ  آلمان  گفته  است : در تعطيلات زمستاني  فصل  ۶ - ۲۰۰۵ مسابقات  تنها فرصتي  است  كه  بازيكنان  ملي پوش باشگاهها فرصت  استراحت  و تجديد قوا براي  از سرگيري  مسابقات  را دارند و ما نمي توانيم  با ترتيب  دادن  سفر به  آمريكاي  جنوبي  اين  فرصت  عالي  را از آنان  بگيريم . وي  بيان  كرد كه  لغو برنامه  سفر تيم  ملي  به  آمريكاي  لاتين  به  نيت همبستگي  با ليگ  فوتبال  آلمان  گرفته  شده  است .
كلينزمن  همراه  با تيم  ملي  آلمان  در كسوت  بازيكن  در سال  ۱۹۹۰ به  مقام قهرماني  جهان  رسيد.
كلينزمن  يك  منزل  مسكوني  هم  در آمريكا دارد و قبل  از آن كه  به  سمت سرمربي  تيم  ملي  آلمان  برگزيده  شود، علاوه  بر آلمان  در اين  كشور هم  سكونت داشت .
هم  اكنون  خانواده  او در آمريكا سكونت  دارند و قرار است  از بهار سال  ۲۰۰۶به  مناسبت  مسابقات  جام  جهاني  عازم  آلمان  شوند.
رئيس  فيفا: هيچ  اعمال  نظري  در انتخاب  بهترين  بازيكن 
سال  وجود ندارد

006378.jpg
ايرنا:«ژوزف  بلاتر» رئيس  فدراسيون  بين المللي  فوتبال «فيفا» مي گويد كه هيچگونه  ملاحظه  و اعمال  نظري  در انتخاب  بهترين  بازيكن  سال  جهان  كه  همه ساله  توسط اين  سازمان  انجام  مي گيرد، نخواهد كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ريودوژانيرو، بلاتر به  روزنامه  لانس  برزيل  گفته  است : طبق  ضوابط انتخابات ، انتخاب كنندگان  كه شامل  مربيان  تيم هاي  ملي  هستند و از امسال  كاپيتانهاي  تيم هاي  ملي  مردان  وزنان  هم  به  آنها افزوده  مي شوند، حق  انتخاب  بازيكني  از كشور متبوع  خود راندارند.
وي  افزود: اگر نگاهي  به  نتايج  انتخاب  بهترين  بازيكن  سال  در سالهاي گذشته  بيندازيم  به  خوبي  مشخص  است  كه  ميان  انتخاب كنندگان  و بازيكني  كه انتخاب  مي شود هيچ  قرابت  مكاني  ديده  نمي شود.يعني  افراد راي دهنده  وبازيكن  منتخب  هردو از يك  كشور نيستند.
اظهار نظر رئيس  فيفا از آن جهت  مطرح  مي شود كه  خورگه  سامپايو نماينده  برزيل  در سنديكاي  بازيكنان  حرفه اي  فوتبال  اخيرا اعلام  كرده  است  كه  راي دهندگان  آمريكاي  جنوبي  همه  به  رونالدينهو بازيكن  برزيلي  تيم  بارسلوناي اسپانيا رأي خواهند داد.
اين  اتحاديه  همچنين  بيان  كرده  است  كه  انتخاب كنندگان  اروپايي  هم  به تيه  ري  هانري  فرانسوي  رأي مي دهند؛ اما رئيس  فيفا همه  اين  نظرات را رد مي كند.
۳۵ بازيكن  در فهرست  بهترين  بازيكنان  سال  ۲۰۰۴ فوتبال  جهان  گنجانده شده اند كه  شش  بازيكن  از برزيل  هستند شامل : آدريانو، كافو، كاكا، روبرتوكارلوس ، رونالدينهو و رونالدو.
در اين  فهرست،  ۵ بازيكن  انگليسي  هم  مشاهده  مي شوند شامل : بكهام ، جرارد، لامپارد، اوون  و روني . فرانسه  سه  بازيكن  در اين  فهرست  جاي  داده  است  شامل : هانري ، پيرس  وزيدان . سه  بازيكن  هم  از پرتغال  در جمع  بهترين  بازيكنان  سال  ۲۰۰۴ نهاده  شده اند شامل : كريستيانو رونالدو، دكو و فيگو.
دو بازيكن  آلماني  هم  شامل  بالاك  و كان  و دو بازيكن  هلندي  شامل  ماكاي و نيستلروي ، دو بازيكن  سوئدي  شامل  ابراهيموويچ  و لارسون ، دو بازيكن  ازچك  شامل  باروش  و ندود، يك  بازيكن  از آرژانتين  به نام ايالا، يك  بازيكن  ازكامرون  به نام اتوئو، يك  اسپانيائي  به نام  رائول ، يك  بازيكن  از ولز به نام گيگز، يك  يوناني  شامل  زاگوراكيس ، يك  بازيكن  از ساحل  عاج  به نام دروگبا ويك  اوكرايني  به  نام  شوچنكو ديگر بازيكنان  اين  فهرست  ۳۵ نفره  را تشكيل  مي دهند.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |