شهرداري نيويورك مديرپايتخت واقعي آمريكا است
اداره سيب بزرگ با بودجه ميلياردي
شوراي شهرنيويورك نهاد قانونگذاراين شهربا 11 عضو، عهده دار نظارت بر عملكرد ومسايل اجرايي نهادهاي شهري است. اتخاذ تصميم درموردكاربري هاي زميني، تصويب وتاييد بودجه شهري وقانونگذاري در مورد امور شهري از وظايف ديگر شوراي شهرنيويورك عنوان شده است
|
|
بهروز عيدي
شايد اين روزها به خاطر كريسمس نام سيب بزرگ را شنيده باشيد. اين عبارت را اولين بار يك گروه موسيقي جاز سياهپوست در اوايل دهه 70 به كاربرد و با رشد اقتصاد و صنعت توريسم نيويورك، سيب بزرگ در كنار پايتخت جهان و شهري كه هرگز به خواب نمي رود. از القاب اين شهر شد.
هلندي ها در سال 1653، كلنگ احداث نيويورك را در جنوب محله منهتن كنوني و با نام آمستردام جديد به زمين سواحل شمال شرق آمريكا زدند. دوم فوريه همين سال بود كه شركت هلندي هند غربي تحت يك منشور، حكمراني نيويورك را به يك شوراي قانونگذار به عنوان نهاد قانونگذار محلي واگذار كرد؛ همان چيزي كه هم اكنون از آن به عنوان شوراي شهر با ساختار فعلي از آن ياد مي كنيم.
طي سال 1945 سمت شهردار در كنار شوراي قانونگذار براي يك دوره 4 ساله تعريف شد و وظايف متعدد و بسياري در حوزه فعاليت وي قرار گرفت؛ وظايفي كه نيويورك را نه در حد و اندازه يك شهر كه در قامت يك مركز تاثير گذار بر جريانات اقتصادي، فرهنگي و ... دنيا ارايه كرد. درك اين موضوع هم شايد با بودجه 9/46 ميليارد دلاري كه مايكل بلومبرگ به عنوان صد و هشتمين شهردار نيويورك در گزارش نيم سال خود براي امور عمراني و رفاهي مردم شهرش پيشنهاد كرد، بهتر قابل لمس باشد.
گزارش هاي شهردار دوبار در سال در اختيار مردم و شوراي شهر قرار مي گيرد كه مرجع بسيار مهم اطلاعاتي براي مسوولان دولتي و غير دولتي به حساب مي آيد. در اين گزارش ها كه تحت عنوان گزارش مديريت شهري ارايه مي شود، عملكرد 44 نهاد و ارگاني كه وظيفه خدمات رساني به مردم را دارند مورد اشاره قرار گرفته است. اين گزارش ها همانطور كه گفتيم منشا تصميم گيري و بررسي هاي مسوولان دولتي، گروه هاي مردمي و كارشناسان دانشگاه هاست.
مديريت شهري
نيويورك با 835 كيلومتر مربع و حدود 8 ميليون و 100 هزار نفر جمعيت، به پنج منطقه شهري و هر منطقه به چندين بخش كوچكتر تقسيم شده است كه در مجموع تعداد آنها به 51 بخش مي رسد و در هر كدام يك نماينده مردمي مسووليت انتقال نظرات و شكايات مردم به مسوولان رده بالاي شهري را دارد. البته اين نمايندگان در تصميم گيري هاي شهري نقش بسزايي دارند.
در كنار اين نمايندگان و در سطحي بالاتر، شهردار، شوراي شهر، يك نماينده ناظر و يك حسابرس كل، شهر را مديريت و كنترل مي كنند كه در ادامه به شرح مختصري از وظايف آنها اشاره مي كنيم.
نماينده ناظر
مقام مستقلي است كه با انتخاب مردم، در كنار شهردار انجام وظيفه مي كند و عهده دار مسووليت جلوگيري از تخطي شهردار از وظايفش يا به تعريفي ديگر، مشخص كننده خط قرمز هاي شهردار است. وي بايد به شكايات مردم نيز رسيدگي كند و برنامه هاي ناكارآمد و نهادهاي غير فعال شهر را شناسايي و راه حل مناسب را در مورد آنها به شهردار پيشنهاد كند. نماينده ناظر بايد در جلسات شوراي شهر هميشه حضور داشته باشد. او در كنار عضويت در هيات امناي شهر، قدرت پيشنهاد قانون را نيز دارد.
در بودجه هاي پيشنهادي شهردارنيويورك آمده است كه يك ميليارد دلاربايد صرف ارتقاي بخش اطلاع رساني مدرن و ديجيتال شهر نيويورك شود تا مردم بتوانند سريع تراز زمان پيش، شكايات ونظرات خود را به گوش مسوولان شهري برسانند
حسابرس كل
حسابرس كل در مقام نهاد مستقل و منتخب شوراي شهر است و مسوول بخش رسيدگي به امور مالي شهر به شمار مي آيد. ارايه توصيه و پيشنهاد در مورد برنامه ها و مسايل اجرايي شهر، تعيين سياست هاي مالي، ارايه تحليل بر بودجه، نظارت و بازرسي ارگان هاي شهري، ثبت معاهدات، تعيين شرايط و نيازهاي اعتباري و تضمين پرداخت ها، در زمره وظايف حسابرس كل آمده است.
اداره كاري وي 700 پرسنل متخصص شامل حسابدار، وكيل، تحليلگر سيستم، اقتصاد دان، مهندس، تحليلگر بودجه، كارشناس سرمايه گذاري و محقق در اختيار دارد.
مسووليت هاي حسابرس كل به گونه اي تعريف شده كه بايد زير نظر شهردار فعاليت داشته باشد و بر 44 نهاد و سازمان فعال در امور زير نظارت كند:
امور انتظامي، آتش نشاني، مخابرات و ارتباطات، مديريت حوادث غير مترقبه، كميسيون هاي تجاري، خدمات كار و امور اجتماعي، بهداشت جسمي و رواني مردم، امور بازنشستگي، بي خانمان ها، خدمات شهري، حمل و نقل، محيط زيست، معماري و ساخت و ساز شهري، تشريفات شهري و تاكسيراني، امور مربوط به بي خانمان ها، امور استخدامي، امور مصرف كنندگان، همكاري در زمينه امور توسعه اقتصادي شهر، برنامه ريزي شهري، تجارت خرد، امور فرهنگي و سينمايي، مسكن، امور آموزشي و پرورشي، جوانان، آموزش عالي و دانشگاهي، تفريحي و توريستي، مهاجرت، جنايي و قضائي، زنان و شكايات شهري.
شوراي شهر
شوراي شهر نيويورك نهاد قانونگذار اين شهر با 11 عضو، عهده دار نظارت بر عملكرد و مسايل اجرايي نهادهاي شهري است. اتخاذ تصميم در مورد كاربري هاي زميني، تصويب و تاييد بودجه شهري و قانونگذاري در مورد امور شهري از وظايف ديگر شوراي شهر نيويورك عنوان شده است.
عمده كار شوراي شهر، سياستگذاري در مورد بودجه شهر است كه بر اساس آن شورا بايد اولويت ها را مشخص، منابع صرف بودجه را تعيين و برنامه كاري را براي سال پيش رو تعريف كند. اين مساله حياتي ترين بخش امور اداره شهر است كه بر زندگي ساكنان اين كلانشهر تاثير زيادي به جا مي گذارد.
در روند تعيين بودجه، شهردار پيشنهادات خود را مبني بر اولويت هاي صرف بودجه در شهر، ارايه و شوراي شهر اين اولويت ها را به تاييد نهايي مي رساند. طي مراحل تصويب نهايي بودجه، اين امكان وجود دارد كه شوراي شهر اولويت ها را تغيير و شرايط خاصي را لحاظ كند كه در اين ارتباط نيز نهادها و سازمان هاي شهري بايد نظرات خود را در مورد موارد ياد شده به اطلاع شوراي شهر برسانند.
بر اساس قانون مصوب دولتي، شوراي شهر بايد مسايل مربوط به كاربري هاي زميني، مسكن و طرح هاي توسعه شهر را در كنترل خود داشته باشد. شوراي شهر همچنين قدرت دخل و تصرف در دارايي هاي شهري را نيز دارد. همانطور كه گفته شد شوراي شهر به عنوان نهاد قانونگذار شهري است و در اين ارتباط مسوول وضع قوانيني چون منع استعمال دخانيات، قوانين ضد تبعيض نژادي، بازيافت موارد زائد و محدوديت در به كار بردن اسلحه نيز هست. گفتني است تمام قوانين مصوب شوراي شهر بايد به تاييد شهردار نيز برسد تا به عنوان قانون شهري به اجرا در آيد.
عمده كار قانونگذار شوراي شهر، در قالب يك كميته انجام مي شود. به اين صورت كه قانون پيشنهادي در ابتدا مورد بحث اعضا و نمايندگان نهادها و مناطق شهري قرار مي گيرد و از گروه هاي مردمي نيز كسب نظر مي شود تا تغييرها و تحليل ها در تصويب آن اعمال شود. جلسات شورا در محل ساختمان شهرداري و دو بار در ماه انجام مي شود.
شهردار
پيش از اين نيز اشاره شد كه بخش هاي مختلف كنترل امور شهر نيويورك توسط اشخاص و گروه هايي صورت مي گيرد كه وظايف شهردار درساختار سازماني در عرض همه آنها تعريف شده است، ولي در كل هر كدام از آنها در بحث هاي اجرايي به گونه اي از شهردار تبعيت مي كنند و دستور مي گيرند. يعني تمام امور پيش گفته به نوعي در حيطه قدرت شهردار است. نكته اي كه در مورد مصوبات و قوانين تعيين شده از سوي شوراي شهر بايد گفته شود اين است كه شهردار حق وتو مصوبات شوراي شهر را نيز دارد، چرا كه پيش از اين گفتيم قوانين تصويب شده شوراي شهر بايد به تاييد نهايي شهردار نيز برسد.
اهرم هاي اطلاع رساني
در بودجه هاي پيشنهادي شهردار نيويورك آمده است كه يك ميليارد دلار بايد صرف ارتقاي بخش اطلاع رساني مدرن و ديجيتال شهر نيويورك شود تا مردم بتوانند سريع تر از زمان پيش، شكايات و نظرات خود را به گوش مسوولان شهري برسانند. از اين رو است كه تمام نهادها و ارگان هاي شهري موظف به ارايه اطلاعات و ارتباط با مردم از طريق شبكه هاي اينترنتي و تعريف يك بانك اطلاعاتي خاص خود هستند كه با يك جست و جو و نظر اجمالي بر محتواي هر يك از اين سايت ها به قدرت ارايه اطلاعات و سيستم هاي منسجم آن بهتر پي خواهيد برد.
همچنين در بحث اطلاع رساني امور شهري يك ايستگاه راديويي با دو موج اف. ام. و آ. ام فعاليت قوي و قدرتمندي را ارايه مي كنند كه مخاطبان بسياري را نيز در اختيار دارد.
همه آنچه گفته شد، پيچيدگي و گستردگي مسايل و امور اداره شهر نيويورك را مي رساند كه ضرورت را در آن ديده اند، كليدي ترين و اساسي ترين مسايل مربوط به اداره آن را در قدرت و حيطه وظايف شهردار و در كنار آن، شوراي شهر قرار مي دهند تا اين دو نهاد بتوانند در كنار مساله پيش گفته، ارزش و اعتبار جهاني خاصي را به شهر بدهند و از عناوين و القاب آن دفاع كنند.
|