پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۹۰
شهرداري نيويورك مديرپايتخت واقعي آمريكا است
اداره سيب بزرگ با بودجه ميلياردي 
شوراي شهرنيويورك نهاد قانونگذاراين شهربا 11 عضو، عهده دار نظارت بر عملكرد ومسايل اجرايي نهادهاي شهري است. اتخاذ تصميم درموردكاربري هاي زميني، تصويب وتاييد بودجه شهري وقانونگذاري در مورد امور شهري از وظايف ديگر شوراي شهرنيويورك عنوان شده است
026049.jpg
 
بهروز عيدي 
شايد اين روزها به خاطر كريسمس نام سيب بزرگ را شنيده باشيد. اين عبارت را اولين بار يك گروه موسيقي جاز سياهپوست در اوايل دهه 70 به كاربرد و با رشد اقتصاد و صنعت توريسم نيويورك، سيب بزرگ در كنار پايتخت جهان و شهري كه هرگز به خواب نمي رود. از القاب اين شهر شد.
هلندي ها در سال 1653، كلنگ احداث نيويورك را در جنوب محله منهتن كنوني و با نام آمستردام جديد به زمين سواحل شمال شرق آمريكا زدند. دوم فوريه همين سال بود كه شركت هلندي هند غربي تحت يك منشور، حكمراني نيويورك را به يك شوراي قانونگذار به عنوان نهاد قانونگذار محلي واگذار كرد؛ همان چيزي كه هم اكنون از آن به عنوان شوراي شهر با ساختار فعلي از آن ياد مي كنيم.
طي سال 1945 سمت شهردار در كنار شوراي قانونگذار براي يك دوره 4 ساله تعريف شد و وظايف متعدد و بسياري در حوزه فعاليت وي قرار گرفت؛ وظايفي كه نيويورك را نه در حد و اندازه يك شهر كه در قامت يك مركز تاثير گذار بر جريانات اقتصادي، فرهنگي و ... دنيا ارايه كرد. درك اين موضوع هم شايد با بودجه 9/46 ميليارد دلاري كه مايكل بلومبرگ به عنوان صد و هشتمين شهردار نيويورك در گزارش نيم سال خود براي امور عمراني و رفاهي مردم شهرش پيشنهاد كرد، بهتر قابل لمس باشد.
گزارش هاي شهردار دوبار در سال در اختيار مردم و شوراي شهر قرار مي گيرد كه مرجع بسيار مهم اطلاعاتي براي مسوولان دولتي و غير دولتي به حساب مي آيد. در اين گزارش ها كه تحت عنوان گزارش مديريت شهري ارايه مي شود، عملكرد 44 نهاد و ارگاني كه وظيفه خدمات رساني به مردم را دارند مورد اشاره قرار گرفته است. اين گزارش ها همانطور كه گفتيم منشا تصميم گيري و بررسي هاي مسوولان دولتي، گروه هاي مردمي و كارشناسان دانشگاه هاست.
مديريت شهري
نيويورك با 835 كيلومتر مربع و حدود 8 ميليون و 100 هزار نفر جمعيت، به پنج منطقه شهري و هر منطقه به چندين بخش كوچكتر تقسيم شده است كه در مجموع تعداد آنها به 51 بخش مي رسد و در هر كدام يك نماينده مردمي مسووليت انتقال نظرات و شكايات مردم به مسوولان رده بالاي شهري را دارد. البته اين نمايندگان در تصميم گيري هاي شهري نقش بسزايي دارند.
در كنار اين نمايندگان و در سطحي بالاتر، شهردار، شوراي شهر، يك نماينده ناظر و يك حسابرس كل، شهر را مديريت و كنترل مي كنند كه در ادامه به شرح مختصري از وظايف آنها اشاره مي كنيم.
نماينده ناظر
مقام مستقلي است كه با انتخاب مردم، در كنار شهردار انجام وظيفه مي كند و عهده دار مسووليت جلوگيري از تخطي شهردار از وظايفش يا به تعريفي ديگر، مشخص كننده خط قرمز هاي شهردار است. وي بايد به شكايات مردم نيز رسيدگي كند و برنامه هاي ناكارآمد و نهادهاي غير فعال شهر را شناسايي و راه حل مناسب را در مورد آنها به شهردار پيشنهاد كند. نماينده ناظر بايد در جلسات شوراي شهر هميشه حضور داشته باشد. او در كنار عضويت در هيات امناي شهر، قدرت پيشنهاد قانون را نيز دارد.
در بودجه هاي پيشنهادي شهردارنيويورك آمده است كه يك ميليارد دلاربايد صرف ارتقاي بخش اطلاع رساني مدرن و ديجيتال شهر نيويورك شود تا مردم بتوانند سريع تراز زمان پيش، شكايات ونظرات خود را به گوش مسوولان شهري برسانند
حسابرس كل 
حسابرس كل در مقام نهاد مستقل و منتخب شوراي شهر است و مسوول بخش رسيدگي به امور مالي شهر به شمار مي آيد. ارايه توصيه و پيشنهاد در مورد برنامه ها و مسايل اجرايي شهر، تعيين سياست هاي مالي، ارايه تحليل بر بودجه، نظارت و بازرسي ارگان هاي شهري، ثبت معاهدات، تعيين شرايط و نيازهاي اعتباري و تضمين پرداخت ها، در زمره وظايف حسابرس كل آمده است.
اداره كاري وي 700 پرسنل متخصص شامل حسابدار، وكيل، تحليلگر سيستم، اقتصاد دان، مهندس، تحليلگر بودجه، كارشناس سرمايه گذاري و محقق در اختيار دارد.
مسووليت هاي حسابرس كل به گونه اي تعريف شده كه بايد زير نظر شهردار فعاليت داشته باشد و بر 44 نهاد و سازمان فعال در امور زير نظارت كند:
امور انتظامي، آتش نشاني، مخابرات و ارتباطات، مديريت حوادث غير مترقبه، كميسيون هاي تجاري، خدمات كار و امور اجتماعي، بهداشت جسمي و رواني مردم، امور بازنشستگي، بي خانمان ها، خدمات شهري، حمل و نقل، محيط زيست، معماري و ساخت و ساز شهري، تشريفات شهري و تاكسيراني، امور مربوط به بي خانمان ها، امور استخدامي، امور مصرف كنندگان، همكاري در زمينه امور توسعه اقتصادي شهر، برنامه ريزي شهري، تجارت خرد، امور فرهنگي و سينمايي، مسكن، امور آموزشي و پرورشي، جوانان، آموزش عالي و دانشگاهي، تفريحي و توريستي، مهاجرت، جنايي و قضائي، زنان و شكايات شهري.
شوراي شهر
شوراي شهر نيويورك نهاد قانونگذار اين شهر با 11 عضو، عهده دار نظارت بر عملكرد و مسايل اجرايي نهادهاي شهري است. اتخاذ تصميم در مورد كاربري هاي زميني، تصويب و تاييد بودجه شهري و قانونگذاري در مورد امور شهري از وظايف ديگر شوراي شهر نيويورك عنوان شده است.
عمده كار شوراي شهر، سياستگذاري در مورد بودجه شهر است كه بر اساس آن شورا بايد اولويت ها را مشخص، منابع صرف بودجه را تعيين و برنامه  كاري را براي سال پيش رو تعريف كند. اين مساله حياتي ترين بخش امور اداره شهر است كه بر زندگي ساكنان اين كلانشهر تاثير زيادي به جا مي گذارد.
در روند تعيين بودجه، شهردار پيشنهادات خود را مبني بر اولويت هاي صرف بودجه در شهر، ارايه و شوراي شهر اين اولويت ها را به تاييد نهايي مي رساند. طي مراحل تصويب نهايي بودجه، اين امكان وجود دارد كه شوراي شهر اولويت ها را تغيير و شرايط خاصي را لحاظ كند كه در اين ارتباط نيز نهادها و سازمان هاي شهري بايد نظرات خود را در مورد موارد ياد شده به اطلاع شوراي شهر برسانند.
بر اساس قانون مصوب دولتي، شوراي شهر بايد مسايل مربوط به كاربري هاي زميني، مسكن و طرح هاي توسعه شهر را در كنترل خود داشته باشد. شوراي شهر همچنين قدرت دخل و تصرف در دارايي هاي شهري را نيز دارد. همانطور كه گفته شد شوراي شهر به عنوان نهاد قانونگذار شهري است و در اين ارتباط مسوول وضع قوانيني چون منع استعمال دخانيات، قوانين ضد تبعيض نژادي، بازيافت موارد زائد و محدوديت در به كار بردن اسلحه نيز هست. گفتني است تمام قوانين مصوب شوراي شهر بايد به تاييد شهردار نيز برسد تا به عنوان قانون شهري به اجرا در آيد.
عمده كار قانونگذار شوراي شهر، در قالب يك كميته انجام مي شود. به اين صورت كه قانون پيشنهادي در ابتدا مورد بحث اعضا و نمايندگان نهادها و مناطق شهري قرار مي گيرد و از گروه هاي مردمي نيز كسب نظر مي شود تا تغييرها و تحليل ها در تصويب آن اعمال شود. جلسات شورا در محل ساختمان  شهرداري و دو بار در ماه انجام مي شود.
شهردار
پيش از اين نيز اشاره شد كه بخش هاي مختلف كنترل امور شهر نيويورك توسط اشخاص و گروه هايي صورت مي گيرد كه وظايف شهردار درساختار سازماني در عرض همه آنها تعريف شده است، ولي در كل هر كدام از آنها در بحث هاي اجرايي به گونه اي از شهردار تبعيت مي كنند و دستور مي گيرند. يعني تمام امور پيش گفته به نوعي در حيطه قدرت شهردار است. نكته اي كه در مورد مصوبات و قوانين تعيين شده از سوي شوراي شهر بايد گفته شود اين است كه شهردار حق وتو مصوبات شوراي شهر را نيز دارد، چرا كه پيش از اين گفتيم قوانين تصويب شده شوراي شهر بايد به تاييد نهايي شهردار نيز برسد.
اهرم هاي اطلاع رساني 
در بودجه هاي پيشنهادي شهردار نيويورك آمده است كه يك ميليارد دلار بايد صرف ارتقاي بخش اطلاع رساني مدرن و ديجيتال شهر نيويورك شود تا مردم بتوانند سريع تر از زمان پيش، شكايات و نظرات خود را به گوش مسوولان شهري برسانند. از اين رو است كه تمام نهادها و ارگان هاي شهري موظف به ارايه اطلاعات و ارتباط با مردم از طريق شبكه هاي اينترنتي و تعريف يك بانك اطلاعاتي خاص خود هستند كه با يك جست و جو و نظر اجمالي بر محتواي هر يك از اين سايت ها به قدرت ارايه اطلاعات و سيستم هاي منسجم آن بهتر پي خواهيد برد.
همچنين در بحث  اطلاع رساني امور شهري يك ايستگاه راديويي با دو موج اف. ام. و آ. ام فعاليت قوي و قدرتمندي را ارايه مي كنند كه مخاطبان بسياري را نيز در اختيار دارد.
همه آنچه گفته شد، پيچيدگي و گستردگي مسايل و امور اداره شهر نيويورك را مي رساند كه ضرورت را در آن ديده اند، كليدي ترين و اساسي ترين مسايل مربوط به اداره آن را در قدرت و حيطه وظايف شهردار و در كنار آن، شوراي شهر قرار مي دهند تا اين دو نهاد بتوانند در كنار مساله پيش گفته، ارزش و اعتبار جهاني خاصي را به شهر بدهند و از عناوين و القاب آن دفاع كنند.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
هنوز تكليف مديريت واحد مشخص نيست 
شوراي شهر با همكاري معاونت هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري در حال تهيه برنامه 5 ساله است كه بايد سرعت تصويب آن را بيشتر كنيم 
026061.jpg
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، نبود چشم انداز و دورنماي مشخص براي توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي را از مشكلات مديريتي كشور مي داند كه با ارايه سند چشم انداز 20 ساله از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام و تاييد مقام معظم رهبري و ابلاغ آن به تمامي وزارتخانه ها، نهادها، ارگان ها و سازمان ها اين خلاء پر شده است.
مهندس حسن بيادي كه تاكنون حضور پررنگي در رسانه ها نداشته است اين بار در گفت وگويي مفصل با خبرگزاري مهر در مورد مسايل مختلف شهري سخن گفت.
او به خبرنگار اين خبرگزاري در مورد مخالفت هاي برخي وزارتخانه ها يا ارگان ها و مسوولان، با ورود شوراي شهر به برنامه ريزي هاي كلان به خصوص مخالفت هاي معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزير كشور گفت: براساس قانون، برنامه ريزي و نظارت بر اجرا يكي از وظايف اصلي شوراهاست و برنامه ريزي استراتژيك از مهمترين انواع آن است.
بيادي ضمن تاييد نبود تمايل جدي براي برنامه ريزي كلان و دراز مدت در ميان شهرداران گفت: عمر مديريت شهرداران كوتاه است و از اين رو تمايل شهرداران به برنامه ريزي كوتاه مدت بيش از برنامه ريزي بلند مدت است، اما شوراي شهر با همكاري معاونت هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري در حال تهيه برنامه 5 ساله است كه بايد سرعت تصويب آن را بيشتر كنيم، اين برنامه نيز در جهت چشم انداز 20 ساله و تعيين خط مشي براي تحقق اهداف چشم انداز و نقش كلانشهر تهران در آن است. مسوولان پيگيري تدوين برنامه 5 ساله لازم است با شتاب بيشتري برنامه را آماده كنند، به ويژه در حوزه فني و عمراني اين اتفاق بايد سريعتر رخ دهد.
بيادي ضمن اينكه كميسيون فرهنگي شورا را پيشرو در ارايه، تصويب و نظارت طرح ها داشت، نظارت شورا بر برنامه هاي شهرداري را اينگونه ارزيابي كرد: در واقع هدف از نظارت شورا، حصول اطمينان نسبت به مطابقت كارهاي انجام شده و نتايج آن با هدف ها و برنامه ها است. يكي از مهمترين كميته هاي شورا، كميته  نظارتي است. به عنوان مثال در حوزه طرح هاي عمراني اين طرح ها از جنبه هاي گوناگون مانند نكات مطالعاتي، فني، اجرايي و بودجه و برنامه زمان بندي مورد بررسي و نظارت قرار مي گيرد.
شورا به هزينه ها و درآمدهاي شهرداري نظارت دارد، صورت جامع درآمدها و هزينه هاي شهرداري بايد تاييد شود و هر 6 ماه يك بار جهت انتشار و اطلاع مردم و مسوولان آماده شود كه متاسفانه پيش از اين صورت نمي گرفته و در حال حاضر هم با توجه به نامه ها و درخواست هاي متعدد انجام شده است. نظارت بر معاملات شهرداري، حسن جريان دعاوي مربوط به شهرداري و بهداشت محيط زيست شهر از اين جمله است. البته نظارت بر اماكن عمومي كه توسط بخش هاي خصوصي، تعاوني و دولتي ارايه مي شود براساس بند 19 ماده 71 جزو شرح وظايف مديريت شهري است كه در اين زمينه هنوز كار اساسي صورت نگرفته است. همچنين نظارت بر حفاري ها در مسيرتاسيسات شهري.
خبرنگار مهر در ميان گفت وگو متوجه گستردگي فعاليت هاي شورا و پراكندگي و بخشي بودن طرح ها مي شود، بنابراين سوالي در مورد اعمال مديريت واحد، پرسشي قابل پيش بيني بود، بيادي گفت: متاسفانه هنوز هيچ قانوني تكليف مديريت واحد شهري را مشخص نكرده است. در اين زمينه كه مسووليت مديريت واحد شهري با كيست قانون ضعف دارد. اگر بگوييم استانداري است، هيچ قانوني در اين زمينه وجود ندارد، اگر بگوييم شورا است كه در اين باره هم قانوني نيست، شهرداري نيز با قوانين موجود نمي تواند مديريت واحد شهري را برعهده بگيرد. به نظر من شايسته و ضروري است نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي فكري براي موضوع مديريت واحد شهري بكنند، با توجه به اينكه شوراها در حال رشد هستند با تقويت مديريت واحد، زمينه خدمت رساني بيش از پيش فراهم خواهد شد.
و بعد اضافه كرد: به عقيده بنده، مجلس هنوز طرح قابل توجيه در زمينه مسايل شهري ارايه نداده است، نمايندگان طي ماه هاي اخير بيشتر به شكل گيري ساختار مجلس پرداخته اند تا ارايه طرح ها؛ به ويژه در زمينه چشم انداز 20 ساله و برنامه چهارم كه بايد بسيار عميق تر كار شود. يكي ديگر از موضوعاتي كه مجلس در زمينه هاي اجتماعي بايد به آن بپردازد، توجه به امور جوانان از جمله ورزش است. شهرداري بايد متولي ورزش همگاني باشد. من يقين دارم ما نيازمند استعدادهاي درخشان در ارايه برنامه هاي راهبردي و طرح هاي كاربردي و جامع هستيم تا در پرتو برخورد هوشيارانه و غيرمحسوس و پرهيز از افراط و تفريط و با همكاري عناصر دلسوخته فرهنگي به ويژه علما، متفكران، پژوهشگران و روشنفكران متعهد و متخصص و ژرف انديش بتوانيم در اين مبارزه پيروز شويم و در اين راه از ملامت هيچ ملامت كننده اي نبايد هراسان باشيم.
در اين راه بايد از ظرفيت هاي موجود مانند ايام خاص همچون ماه هاي محرم، صفر و رمضان بهره بگيريم. بايد از پتانسيل ورزش و هنر بهره بگيريم. بايد باور كنيم حركات اعتقادي قهرمانان ما در عرصه هاي جهاني فرصت است، مساله قرمز و آبي در فوتبال تهديد نيست و مي تواند تبديل به فرصت شود.

راه اندازي كيوسك هاي ويژه اطلاعات شهري
026058.jpg
كيوسك هاي اطلاع رساني ويژه اطلاعات شهري در شهرداري هاي سراسر كشور راه اندازي مي شود.
جهانبخش محمدي، پژوهشگر سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با اعلام اين مطلب گفت: در اين كيوسك ها شهرونداني كه متقاضي دريافت مجوز ساخت و پروانه ساختماني از شهرداري هستند، مي توانند از طريق سيستم هاي هوشمند و باركدهايي كه بر اساس شماره پرونده به آنها تعلق مي گيرد، از وضعيت پرونده خود آگاه شوند.
وي هزينه نصب و راه اندازي يك كيوسك اطلاع رساني را بين 80 تا 150 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: در صورت تامين اعتبارات مالي و انجام حمايت هاي لازم تا پايان سال 85 اين سيستم در تمامي شهرداري هاي كشور اجرا خواهد شد.
محمدي همچنين از اجراي پروژه نظام آمارهاي ثبتي از سوي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور خبر داد و گفت: اين سازمان تاكنون 106 قلم آمار ثبتي در شهرداري ها را به منظور شفاف سازي و يكپارچگي اطلاعات شهرداري ها شناسايي كرده است.
وي با اشاره به اين موضوع كه در اين طرح روند جمع آوري اطلاعات و مكانيزه كردن آن موجب تسهيل نظام مديريت شهرداري خواهد شد، افزود: تاكنون 52 قلم از اطلاعات مذكور ساماندهي شده و به صورت آزمايشي در شهرهاي كرج، ملارد، قرچك و شهر قدس در حال اجرا است.
وي همچنين از راه اندازي سيستم جامع شهرسازي و نوسازي با هدف اجراي سيستم جامع اطلاعات شهرسازي و نوسازي، ساماندهي و توليد و پردازش اطلاعات كلي شهرداري ها خبر داد.
محمدي گفت: بر اساس اين طرح از اين پس دفاتر امور شهري و روستايي استانداري ها وسازمان شهرداري ها به شيوه واحد، اطلاعات مربوط به شهرسازي و نوسازي شهرداري ها را پردازش خواهند كرد.
وي ادامه داد: اين طرح در سه رده مختلف در كلانشهرها، شهرهاي كوچك و ساير شهرها اجرا خواهد شد و در صورت تامين اعتبار مورد نياز تا پايان سال 84 حدود 70 شهر داراي جمعيت بالاي 100 هزار نفر به اين سيستم تجهيز مي شوند.

ارتباط حركت خودروها با كاهش ميزان آلاينده ها
026052.jpg
خبرگزاري فارس: رواني حركت خودروها بدون توقف هاي گاه و بيگاه و ترمزهاي ناگهاني به نحو چشمگيري دركاهش مصرف سوخت و آلاينده هاي منتشره از خودرو موثراست.
شاهين محمدنژاد، مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن با اشاره به اينكه نحوه صحيح رانندگي و شرايط فني موتور بر خروج آلاينده ها از اگزوز و دود موثر است، گفت: در اكثر موارد مصرف بنزين خودروها با سرعت حدود 70 كيلومتر در ساعت، 10 درصد در مقايسه با سرعت 100 كيلومتر در ساعت كاهش مي  يابد.
محمدنژاد مي  گويد: فراهم آوردن امكان حركت خودروها در سرعتي كه موتور خودرو با كمترين فشار و توليد آلاينده ها فعاليت كند، نيازمند استفاده از چراغ ها، روش هاي كنترل ترافيك هوشمند و فن آوري هاي نوين است.
او در پايان، اجراي يك طرح جامع كاهش آلودگي هوا براي تمام محله هاي شهري و شناسايي پتانسيل هاي ساخت و احداث پل و بزرگراه ها و بررسي نقاط ضعف و قوت تمام مناطق براي رفع نيازهاي ترافيك را يك ضرورت دانست.

فعاليت مطلوب  تر كاردان ها در ساخت و ساز مسكن
026055.jpg
كم ادعايي هم چيز بدي نيست و گاهي اوقات باعث مي شود نتيجه كارها بهتر شود!
مسعود زريبافان عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: عملكرد كاردان ها و تكنسين هاي فني ساختماني در عرصه ساخت وساز به دليل كم ادعا بودنشان مطلوب تر است. او اعتقاد دارد در فرايند ساخت و ساز، سلسله مراتب نظارت ، طراحي و اجرا حايز اهميت است و در صورت به رسميت شناختن حضور كاردان ها در اين مراحل مشكلات ساخت و ساز به مراتب كاهش خواهد يافت.
اما مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص اعتقاد ديگري دارد. او مي گويد: به دليل پيمودن مراحل مختلف تخصصي توسط طراحان و مهندسان ناظر، تكنسين ها نمي توانند مسووليت مهندسان ناظر و معمار را به عهده بگيرند. البته او اين امر را در صورتي امكان پذير دانست كه سرمايه انساني متخصص به ميزان لازم وجود نداشته باشد اما در حال حاضر با ارتقاي تربيت نيروي انساني در زمينه مهندس ناظر ساختماني، اين امر ممكن نيست. او در پايان اعلام كرد: اگر سازمان نظام مهندسي توان نظارت بر مهندسان ناظر بر ساختمان را ندارد، اين مهم را به شوراي شهر و شهرداري اعلام  كند تا چاره اي براي اين معضل انديشيده شود.

جهانشهر
026046.jpg
تاكسي ويژه كولي ها
يك كاسب رومانيايي قصد دارد تا در يكي از شهرهاي شرقي روماني، يك شركت تاكسيراني ويژه كولي هاي آن شهر راه اندازي كند. آورل مولدوان كه يك شركت تاكسيراني دارد، مي گويد: در اين شهر كولي هاي زيادي وجود دارند كه مايل به استفاده از تاكسي هستند، اما هيچ كسي علاقه اي ندارد كه آنها را سوار تاكسي خود كند. بعضي مسوولان از اين تصميم خشمگين شده اند و بر اين باورند كه چنين حركتي موجب تحريك دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد شد. در اين شهر كه 70 هزار نفر جمعيت دارد، بيش از 20 هزار كولي در آن ساكنند كه مي شود گفت اقليت محبوبي نيستند.

026043.jpg
كاركنان توالت هاي پكن، انگليسي ياد مي گيرند
پايتخت چين در نظر دارد تا به كاركنان خود در توالت هاي عمومي اين شهر زبان انگليسي ياد دهد. اين اقدام در راستاي بهبودي وضعيت سرويس دهي توالت هاي عمومي پكن به توريست هاي خارجي صورت مي گيرد. پكن كه ميزبان المپيك 2008 است قرار است تا در آينده يادگيري زبان ناشنوايان را نيز جزئي از برنامه كاركنان توالت هاي عمومي اين شهر كند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |