پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۹۰
گفت وگو با مجري بدنساز
حامديان چهره خندان ورزشي 
خسته شدن درهنگام ورزش را صحيح نمي دانم؛ نه فقط براي افرادي كه حرفه اي ورزش مي كنند حتي براي همه مردم عادي
026127.jpg
ليلا  موسوي زاده 
چهره خندان صبح ها و ظهرهاي ورزش شبكه 3، اهل كاشان است. دختري 7 ساله دارد به اسم هستي. همزمان با تربيت بدني در رشته  حقوق و مديريت قبول شده و به رغم مخالفت پدر، به سراغ ورزش رفته است. اين حبيب الله حامديان است با كارت مربيگري دو و ميداني، فوتبال، واليبال، شنا، آمادگي جسماني و برخي رشته هاي بدنسازي و كارت داوري فوتبال.
حامديان در سال 1372 جلوي دوربين رفته تا برخي از حركات ورزشي در رابطه با درمان ديسك و سياتيك را همراه يكي از دانشجوها انجام دهد، به همين سادگي كار شروع شد. ويژگي حامديان اين است كه بهداشت ورزش را در هر دو برنامه  ساعت هاي 7 و 10 صبح خود رعايت مي  كند و همچنين دقت را در انتخاب آدم هايي دارد كه تكنيك  لازم را داشته   باشند.
حامديان مي  گويد كه سعي او بر مطالعه هر روزه در رابطه با كارش قرار گرفته است و خوب مي  داند كه بايد ورزش از خانواده شروع شود: وقتي مادر ورزشكار باشد، الگوي فرزندان مي  شود. او مي  داند كه براي رسيدن به هدفش بايد تنوع را رعايت كند و موسيقي، رنگ هاي شاد لباس ها و مكان هاي سرسبز از ابزارهاي اوست، اما پيشنهادهاي اين عاشق ورزش منحصر به اينها نمي        شود: به يكي از مسوولان شهرداري پيشنهاد دادم در پارك ها و مكان هاي عمومي، تلويزيون هاي بزرگ بگذارند تا مردم صبح ها و عصرها با ديدن برنامه هاي تلويزيوني به طور گروهي ورزش كنند.
او همزمان با رشته تربيت بدني در رشته حقوق و مديريت قبول شد، اما با وجود مخالفت پدرش كه تمايل داشت در رشته حقوق درس بخواند، در رشته تربيت بدني ادامه تحصيل داد. از كودكي به فوتبال خيلي علاقه داشت و هميشه در مدرسه از اعضاي تيم بود. قبل از ورود به دانشگاه ورزش را در توپ فوتبال مي  ديد. در دانشگاه هنگام تحصيل به اين نتيجه رسيد كه تربيت بدني يك علم است و بيشتر به آن علاقه مند شد.
حامديان اكثر ورزش ها را دوست دارد و در چند رشته، كارت مربيگري گرفته؛ دو و ميداني، فوتبال، واليبال، شنا، آمادگي جسماني و برخي از رشته هاي بدنسازي. او بعد از مقطع كارشناسي ارشد، آمادگي جسماني را به عنوان تخصص اصلي، انتخاب كرد. او در رشته فوتبال كارت داوري دارد.
در سال 1372 يك روز در دانشگاه مشغول تحصيل بود كه خيلي اتفاقي يكي از تهيه كننده هاي برنامه ورزشي تلويزيون از او خواست كه چند حركت ورزشي در رابطه با درمان ديسك و سياتيك با يكي از دانشجوها انجام دهد. باقي قصه ورود به تلويزيون را از زبان خودش بخوانيد: دقيقا 15 دقيقه حركات ورزشي انجام داديم و ضبط شد. من آن لحظه اطلاع نداشتم كه برنامه براي تلويزيون ضبط مي  شود. از آن زمان كارم در تلويزيون شروع شد. مدتي با شبكه يك در برنامه سيماي بامدادي كار كردم و پس از آن حدود 10 سال است كه به صورت متناوب درشبكه سه برنامه هاي ورزشي اجرا مي  كنم.
در حال حاضر در تلويزيون برنامه هايي مانند صبح آمد را دارد كه هر روز ساعت 7 صبح به صورت زنده پخش مي  شود و سري جديد آن از ماه آذر شروع   شده كه تغييراتي با برنامه قبلي دارد. در اين برنامه سعي مي  شود علاوه بر حركات ورزشي به نكات بهداشتي اشاره شود كه بايد هنگام ورزش رعايت شود. به اين دليل: چون ورزش بدون پوشيدن كفش مناسب يا طرز صحيح نشستن يا خوابيدن، فايده زيادي ندارد. برنامه آهنگ تندرستي هم ساعت 10 صبح از شبكه 3 پخش مي  شود كه بيشتر براي خانم هاي خانه دار است.
حامديان اعضاي گروهي را كه با او ورزش مي  كنند از بين دانشجوياني كه در رشته تربيت بدني تحصيل مي  كنند انتخاب مي  كند كه داراي تكنيك لازم براي اجراي تمرينات ورزشي در تلويزيون باشند. او معتقد است هماهنگي بين اعضاي تيم بسيار با اهميت است كه بايد هماهنگي تيمي و نظم را به بيننده انتقال دهد.
حامديان سعي مي  كند هر روز در رابطه با كار خود مطالعه كند و مطالبي را كه در ارتباط با بهداشت و ورزش باشد، در اولويت قرار مي  دهد. او شب ها حركات ورزشي را كه صبح بايد در پخش زنده تلويزيوني اجرا كند، طراحي مي  كند و قبل از برنامه با اعضاي گروه، آنها را تمرين مي  كند.
حامديان بر اين باور است كه هنوز ورزش در سطح همگاني در كشور ما گسترش پيدا نكرده است. باور دارد: فرهنگ ورزش كردن از خانواده شروع مي  شود، وقتي يك مادر ورزشكار باشد الگوي خوبي براي فرزندش است و ناخودآگاه روي اعضاي خانواده تاثير مي  گذارد. اگر انتظار رشد ورزش را در كشور داريم، حتي تا رده قهرماني بايد ورزش در سطح همگاني گسترده شود.
حامديان كه اهميت ورزش را فراتر از خود ورزش مي  بيند، به ابعاد ديگري از اين موضوع اشاره مي  كند و معتقد است:ما 8 سال جنگيديم تا پرچم ايران را در برابر هجوم دولت بعث عراق بالا ببريم. اما ورزش هم نام ايران را در عرصه جهاني برافراشته است و ورزشكاران هستند كه نام ايران را در دنيا مطرح مي  كنند.
براي جذب بيشتر مردم به هر موضوعي بايد در آن تنوع ايجاد كرد. براي مثال حامديان در طول يك ماه اجراي برنامه سعي مي  كند 90 درصد حركات متفاوت باشد چون: با ايجاد تنوع تعداد بيشتري به ورزش علاقه مند مي  شوند. در برنامه  هاي ورزشي به موسيقي، رنگ هاي شاد در لباس ها و حتي مكان هاي سرسبز اهميت زيادي داده ايم. طبق نظر خيلي از بيننده ها موسيقي شاد و فضاي دلپذير در جذب آنها تاثير دارد.
در گفت وگو با چهره هاي تلويزيوني يكي از مهم ترين بخش ها، خاطرات برخورد چهره ها با مردم عادي است و حامديان هم در اين امر مستثني نيست.
يكي از بهترين خاطراتي كه در رابطه با پخش ورزش از تلويزيون دارم و هيچ وقت از ذهنم بيرون نخواهد رفت در رابطه با خانم مسني است كه خيلي با اصرار شماره تلفن من را از روابط عمومي شبكه سه گرفته بود. وقتي با من تماس گرفت، گفت من جاي مادر شما هستم و بيماري سرطان دارم، يكي از پاهايم را از دست دادم، كبد و كليه هايم را برداشته اند و هر روز صبح باتمام درد و مشكلاتي كه دارم، وقتي برنامه شما را مي  بينم دردهايم را فراموش كرده و با شما ورزش مي  كنم.
وقتي از حامديان مي  پرسيدم هنوز هم پدرتان از اينكه رشته تربيت بدني را انتخاب كرده ايد ناراضي است، جواب مي  دهد:اتفاقا خيلي خوشحال است و همسرم كه پدرش از پيشكسوتان ورزش كشور است هميشه شرايط كاري من را درك مي  كند. البته همسرم ورزش شنا را در سطح قهرماني انجام مي  دهد. زندگي با يك ورزشكار سخت است چون ساعت هاي زيادي را در منزل نيست. به خاطر ساعت برنامه 7 صبح آمد هر روز ساعت 5 صبح بيدار مي  شوم و گاهي بقيه خانواده را بيدار مي  كنم.
لبخند هميشگي حامديان هم جزو خاطرات مهم اوست: يكبار پخش برنامه روزونات بودم و كارگردان گفت امروز برنامه را بدون لبخند شروع كن. بعد از 11 بار ضبط نتوانستم برنامه را بدون لبخند شروع كنم.
به عنوان يك تحصيلكرده ورزش مي  توان از حامديان سوال كرد در مدارس اصول ورزشي درست اجرا مي  شود؟ و در پاسخ گرفت: آلمان مهد ورزش دنيا از نظر علمي است. افرادي كه در مدارس مربي ورزش هستند از نيروهاي متخصص انتخاب مي         شوند. بعضي از بچه ها كه كتف پاي صاف، كنف كج يا نارسايي جسمي دارند با تكنيك هايي كه توسط مربيان ارايه مي   شود شرايط بهتري پيدا مي   كنند. در ايران تا سوم دبستان معلم ورزش نداريم، اعتقاد مسوولان اين است كه بچه ها تا سوم دبستان فقط بايد بازي كنند، اما حداقل با تمرينايي بايد مشكلات بچه ها را بر طرف كرد. در مقطع راهنمايي با توجه به فيزيك و استعدادي كه بچه ها دارند، مي   شود استعدادهاي خوب را براي ورزش قهرماني كشف كرد.تربيت نيروي انساني در سازمان تربيت بدني خيلي مهم است. افرادي بايد وارد اين كار شوند كه استعداد دارند و به معناي واقعي عاشق ورزش هستند.
هميشه اين سوال براي افراد عادي پيش مي  آيد كه مربيان ورزشي كه در روز چند ساعت ورزش مي  كنند، خسته نمي  شوند؟ و پاسخ حامديان اين است:
چون از نظر جسمي آماده هستم و تمرين زياد كرده ام نه تنها احساس خستگي نمي   كنم، بلكه لذت هم مي   برم. اصطلاح خسته شدن در هنگام ورزش را صحيح نمي   دانم؛ نه فقط براي افرادي كه حرفه اي ورزش مي   كنند حتي براي همه مردم عادي.
ورزش اگر درست انجام شود خستگي را از تن بيرون مي  برد. به گفته افلاطون دو چيز به انسان نظم مي  دهد: ورزش و موسيقي. صبح ها كه از خواب بيدار مي  شويم تا مدتي فقط چشم هايمان باز است ولي بيدار نشده ايم، اما زماني كه ورزش كنيم خواب آلودگي از بين مي  رود.
حامديان در پاسخ به اين سوال كه چرا بسياري از مردم مي  دانند ورزش براي سلامتي مفيد است اما ورزش نمي  كنند، مي  گويد: فوايد و نشاط ورزش را بايد با تمام وجود حس كرد. با اختصاص دادن حدود 30 دقيقه در روز به ورزش مي  توانيم از بسياري از بيماري هاي استخواني، ديابت، افسردگي، چاقي و... جلوگيري كنيم. شايد بتوان گفت ورزش نكردن تعداد زيادي از مردم مثل سيگار كشيدن است كه اكثرا مي  دانند سيگار براي سلامتي مضر است اما توجه نمي  كنند.
به عنوان يك ضميمه شهري لازم است از حامديان بپرسيم: در شهري با خصوصيات تهران براي ورزش كردن چه نكاتي را بايد در نظر بگيريم؟ و پاسخ را به اين شرح بشنويم: در شهرهاي شلوغ و آلوده مثل تهران صبح هاي زود زمان مناسب تري براي ورزش است.حركات ساده و سبك ورزشي براي صبح ها مناسب است، اما بهترين زمان براي ورزش قهرماني ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر است. در تهران زماني كه هوا  آلوده است به هيچ عنوان نبايد ورزش كنيم. وقتي تحرك ما بيشتر مي  شود ماهيچه هاي بدن ما خواهان جذب اكسيژن بيشتري مي  شود كه در صورت آلودگي روي بدن تاثير منفي خواهد گذاشت. هنگام شلوغي و آلودگي بهتر است براي ورزش محيط هاي بسته و باشگاه ها را انتخاب كنيم.

وسوسه مستندسازي
درخيلي از موارد دراما تيزه كردن بعضي ازموضوعات از بارتاثيرآن كم مي كند وبعضي ازموضوعات هستند كه حتما بايد درفضاي سيال مستند ساخته شوند
026121.jpg
رخشان بني اعتماد شيفته فيلم هاي مستند است و مي گويد: وسوسه ساختن مستند همواره با او است و اگر پايش ياري كند دست از مستندسازي نمي كشد. او اين جملات را در نشست... در خانه هنرمندان به زبان آورد.
بني اعتماد را خيلي ها با زيرپوست شهر به خاطر مي آ ورند، فيلمي جدي كه فروش بالاي آن تعجب انگيز بود. بني اعتماد مي گويد:متخصصاني كه روي اعتياد كار مي كردند، از نتيجه فيلم راضي بودند، زيرا اين فيلم توانسته بود به عنوان يك زنگ خطر برابر اعتياد، اعمال نقش كند.
او زير پوست شهر را هم نوعي مستند علمي مي داند و مي گويد:در خيلي از موارد دراما تيزه كردن بعضي از موضوعات از بار تاثير آن كم مي كند و بعضي از موضوعات هستند كه حتما بايد در فضاي سيال مستند ساخته شوند.
كمي به قبل برمي گردد و مي گويد سوژه فيلم نرگس را از دل زناني كه به آنها زنان بي سرپرست مي گويند، درآورده است. از رخشان بني اعتماد فيلمي تحت عنوان اين فيلم ها را به كي نشون مي دين؟ به نمايش درنيامده است، اين فيلم براي شهرداري ساخته شده و بني اعتماد معتقد است نمايش آن مي تواند باعث رسيدگي بيشتر به افرادي كه سوژه فيلم هستند، شود.
بني اعتماد، آرزوي كانديداي رياست جمهوري را نيز در كارنامه اش دارد. او مي خواست زمان انتخابات را ثبت كند و به همين خاطر تصميم به ساخت اين فيلم گرفته بود.
جشنواره اي كه در راه است ، زمان نمايش كامل فيلم ننه گيلانه با بازي درخشان فاطمه معتمدآريا است.
خيلي ها انتظار تماشاي اين فيلم را مي كشند، فيلمي كه طرح اوليه كه در جشنواره گذشته به نمايش در آمد تكان دهنده و حيرت انگيز بود.

دكه
لذت آزادي چطور است؟
026109.jpg

026097.jpg
026100.jpg
026103.jpg
026106.jpg
روزنامه هاي انتخابي امروز، شيكاگو تريبون، يو.اس.اي تودي، واشنگتن پست و لس آنجلس تايمز چاپ 21 دسامبر است كه همگي تقريبا مهمترين عنوان خود را به سخنان جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، يك روز پس از بمبگذاري هاي نجف و كربلا اختصاص داده اند.
شيكاگو تريبون از قول بوش نوشت كه ارتش عراق عرضه اداره كردن عراق به تنهايي را ندارد. بوش همچنين از رامسفلد حمايت كرد و گفت كه وي كارش را خوب انجام مي  دهد. شيكاگو تريبون نيز به نقل از ارتش آمريكا نوشت كه تعداد نيروهاي آمريكايي د رعراق به 150 هزار نفر خواهد رسيد. يو.اس.اي تودي نتايج يك نظرسنجي را به چاپ رساند كه در آن 52 درصد خواستار استعفاي رامسفلد بودند. واشنگتن پست سخنان مامور FBI را به چاپ رساند كه از شكنجه زندانيان در گوانتانا صحبت مي   كرد. لس آنجلس تايمز نيز از قول بوش نوشت كه آمريكا نقش بيشتري را در عراق به عهده خواهد گرفت.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
026115.jpg
منطقه  عاري از پاپانوئل 
گروهي از آلماني ها قصد دارند تا از دست پاپانوئل خلاص شوند. اين عده بر اين باورند كه پاپانوئل تبديل به نمادي براي تجاري شدن كريسمس شده است.در همين راستا هزاران پوستر و بروشور در مناطق مختلف آلمان و اتريش نصب و پخش شده است. مخالفان پاپانوئل با دادن بروشورهايي به رهگذران به آنها اطلاعاتي راجع به پاپانوئل اصلي يا همان سنت نيكولاس مي  دهند و به آنها يادآور مي  شوند كه پاپانوئلي كه امروزه با هيبتي چاق و ريشي سفيد و لباس و كلاهي قرمز رنگ در خدمت شركت هاي تجاري در آمده است، كوچكترين شباهتي با سنت نيكولاس كه سنت هديه دادن در كريسمس را باب كرد، ندارد. در بعضي از شهرهاي اتريش همچون شهر سنت ولفگنگ كه در شرق اتريش واقع شده است، پاپانوئل حتي از حضور در بازارچه هاي محلي كريسمس منع شده است و مغازه داران فقط بايد به پخش محصولات سنتي اتريش بپردازند.
يكي از مخالفان پاپانوئل مي  گويد: ما به مادي شدن كريسمس اعتراض داريم، كريسمس تبديل به زماني شده است كه مردم براي خريد هدايا هجوم مي  برند و هسته اصلي معناي كريسمس و هدف آن به فراموشي سپرده شده است.
وي ادامه مي  دهد: جوانب اصلي و ديني كريسمس همچون تولد مسيح و توجه به آن به حاشيه رانده شده و مسايل اقتصادي مثل كادو خريدن جايگزين آن شده است.
026118.jpg
وزير ناشناخته
معرفي نشدن وزير راه به مجلس باعث شده تا يكي از نمايندگان به تذكر آئين نامه اي رو بياورد و بگويد: بر اساس قانون، رئيس جمهوري حداكثر قبل ازسه ماه بايد وزير پيشنهادي اش را به مجلس معرفي كند، اما حالا بيشتر از سه ماه گذشته و وزير معرفي نشده است.
رضا طلايي نيك كه نماينده مردم بهار و كبودر آهنگ است عقيده دارد به خاطر نبودن وزير ميزان پاسخگويي در وزارت راه كاهش يافته، در حالي كه مشكلات اين حوزه فوق العاده زياد است.
اما نكته اين است كه چه كسي وزير وزارتخانه اي مي شود كه خاطرات خوشي از آن در اذهان نيست؟ ضمن اينكه انگار عمر اين وزارت آنقدر نيست كه ارزشش را داشته باشد... تا نظر جناب وزير- كه فعلا توي قوطي است - چه باشد.

چارچوب
سخت كاري هنرپيشه تنبل
026112.jpg
لئوناردو دي كاپريو نمي ترسد كه بگويد دوست ندارد خيلي براي يك فيلم كارهاي شخصي را انجام دهد و ضمنا مي گويد كه از نامزدي براي جايزه اسكار براي بازي در 6 ميليارد آمريكايي، هواردهيوز اصلا ناراحت نيست، به خصوص كه اين اثر به كارگرداني مارتين اسكورسيزي ساخته شده باشد و البته دي كاپريو كارهاي مهمي هم براي اين فيلم انجام داده است. او براي آشنايي با وضع روحي هواردهيوز كه به خاطر فوبيا بيماري ترس فلج شده بود، مدت ها با يك بيمار روحي زندگي كرد و چندين كتاب را در اين رابطه مطالعه كرد.

سرقلم
اولين توربين، ايراني است 
نشريه سازمان هواشناسي جهاني، وابسته به سازمان ملل نوشت: قديمي ترين توربين بادي جهان ساخت ايرانيان است. اين توربين همان آسياب بادي است كه در ايران به خصوص در مرزهاي شرقي يعني مسيرهاي بادهاي موسمي مورد استفاده قرار مي گرفت كه از آن بيشتر براي آرد كردن گندم و كشيدن آب از چاه استفاده مي شد.
از زمان پيدايش اين آسياب ها اطلاع دقيقي در دست نيست و اغلب مورخان و جهانگرداني كه در طول قرن هاي متمادي به ايران سفر كرده اند زمان پيدايش آن را به قبل از حمله مسلمانان به ايران مربوط مي دانند و حتي برخي ها زمان ساخت آن را به 200 سال قبل از ميلاد مسيح نسبت مي دهند.
به طور كلي محدوده استقرار آسياب هاي بادي در ايران از شمال به جنوب بين شهرستان خواف در شمال تا زابل در جنوب كشور است. در حال حاضر نمونه هاي برجاي مانده از اين آسياب هاي بادي در روستاهاي نشتيخان و بر آباد در خواف، ملارگ در بيرجند، روستاي فخرداوود، ابرش، ده سرخ در مجاورت دشت ديزباد، خشت در كلات نادري و ده ها روستاي ديگر مشاهده مي شود.

اشكوب
بار ديگر مري پاپينز روي صحنه نمايش 
مشهورترين دايه جهان باز مي  گردد
026124.jpg
نمايش پرهزينه موزيكال مري پاپينز از چهارشنبه شب گذشته در تئاتر پرنس ادواردز لندن روي صحنه رفت. با توجه به هزينه هايي كه انجام شده، اين بار هم اين دايه عجيب و غريب كه با چتر مشهورش محبوب چند نسل از سينماروها و كتابخوان ها بود، بايد انتظارات زيادي را برآورده كند.
اين نمايش توسط شركت والت ديسني و تهيه كننده بزرگ اين شركت كامرون مكينتاش روي صحنه رفت و يكي از توليداتي است كه افراد زيادي مشتاقانه انتظار آن را مي كشيدند. پيش بيني مي  شود مري پاپينز براي شركت وست اند كه اخيرا با ناكامي هاي بزرگي مواجه شده فروش موفقيت آميزي داشته باشد.
حدود 70 سال از خلق مري پاپينز توسط پ. ال تراورس در سلسله كتاب هاي كودكان در دهه 1930 ميلادي سپري شده و حدود 40 سال از زماني كه جولي اندروز، اين دايه محبوب را روي پرده سينما زنده كرد، مي  گذرد.
تئاترروها به زودي در اين مورد كه آيا آخرين نسخه اين داستان لطف برداشت هاي قديمي را داشته است يا نه؟ قضاوت خواهند كرد.
توماس شوماخر، مدير تئاتر ديسني كاملا اطمينان دارد كه ويژگي هاي ماندگار مري پاپينز مثل جادو، لودگي و به رسميت نشناختن قدرت كه به نحو ويژه اي در شخصيت او بروز يافته بود به موفقيت نمايش روي صحنه كمك مي   كند.
يكي از جملات مشهور مري پاپينز در كتاب و نمايش اين است: من هرگز چيزي را توضيح نخواهم داد. و اين به او آزادي كامل مي  دهد. ما نمي  دانيم اين زن كيست: جادوگر است؟ از سرزمين پريان آمده است؟ يا يك فرشته محافظ شمرده مي  شود؟ هر كدام از اين دليل ها كه باشد، باز او ذهنيات ما را دگرگون مي كند.
ديسني مالك آوازها و ديالوگ هاي فيلم 1964 و مكينتاش صاحب امتياز روي صحنه بردن كتاب هاي پاپينز، بعد از سال ها گفت وگو در سال 2001 براي ارايه يك برداشت تئاتري جديد به توافق رسيدند.
در مري پاپينز جديد كارگرداني نمايش به عهده ريچارداير، مدير سابق تئاتر ملي انگليس است. طراحي حركات موزون را ماتيو بورن، خالق نمايش مشهور درياچه قو و برنده جايزه اليور براي نمايش بازي بدون كلمات به عهده گرفته است. لورا ميشل كلي، بازيگر موفق نقش اليزا دوليتل در نمايش بانوي زيباي من به نقش مري پاپينز ظاهر مي  شود.

افغانستان منهاي 235 سانتيمتر
ايرنا - محمد يعقوب بلند قدترين مرد افغانستان در اثر بيماري و در سن 40 سالگي درگذشت. اين مرد افغان 2 متر و 35 سانتيمتر قد داشت و مدام هواي آسمان هرات را تنفس مي كرد. محمد تا سن 20 سالگي رشد معمولي داشت، اما به يكباره در سن 20 سالگي قد وي افزايش يافت، به طوري كه هر ماه چند سانتيمتر به قد وي افزوده مي شد.
وي كه احتمال مي داد اين افزايش قد در اثر بيماري باشد به جمهوري اسلامي ايران براي درمان عزيمت كرد كه پزشكان پس از معاينات لازم، بيماري وي را تاييد كردند. وجود يك تومور مغزي در سر وي عامل رشد قدي وي شده بود و به همين دليل در ايران تحت عمل جراحي قرار گرفت.
به گفته يكي از بستگان وي محمد براي اينكه مورد آزار و اذيت مردم قرار نگيرد از سه سال پيش تاكنون خود را در خانه خود در هرات حبس كرد... الهي!

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |