پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
امام رضا (ع) : همانا امامت، زمام و مهار دين و مايه نظام مسلمين و سامان يافتن دنيا و عزت مؤمنان است. امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه سربلند آن است.
اصول كافي، ج ۱ ص ۲۰۰
امروز با حافظ
كه اعتراض بر اسرار علم غيب كند
مرا به رندي و عشق آن فضول عيب كند
كه هر كه بي هنر افتد، نظر به عيب كند
كمال سر محبت ببين نه نقص گناه
ناهيد توسلي:
سروده هاي مذهبي ما از افتخارات هنر جهاني است
در عين اينكه هنرها به جايگاه تاريخي، جغرافيايي و بومي خاستگاهشان بستگي دارند ولي امروز در دهكده جهاني با حفظ شناسنامه ملي و بومي خود مي توانند در سطح جهاني هم مطرح شوند.
ناهيد توسلي نويسنده و منتقد ادبي، هنري در گفتگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن، با بيان اين مطلب افزود: هنر در هر مقطع تاريخي و هر مكان جغرافيايي از هستي انسان نشات گرفته است و هستي انسان هم هستي جهاني است از اين رو هنر بطور ذاتي، ويژگي جهاني شدن دارد.
مدير مسئول و سردبير نشريه نافه درباره وضع هنر در ايران امروز گفت فضاي ادبي هنري ما بايد با فضاي هنري جهان در تعامل تنگاتنگ باشد كه امروزه با گسترده تر شدن وسايل ارتباط گروهي تسهيل شده است.
وي افزود: در چنين شرايطي بايد سعي كنيم تا همانگونه كه از فرهنگ غرب، تاثير مي پذيريم اين توانايي را در خود ايجاد كنيم كه با هنرهاي بومي و سنتي، جهان غرب را تحت تاثير قرار دهيم كه وظيفه دولت و به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است تا امكان تعاملات فرهنگي ما را با جهان تسهيل كند.
وي با اشاره به پيشينه پنج هزار سال هنر ايراني گفت: در پيش از اسلام از جمله گاهان اوستا، قديمي ترين سروده هاي مذهبي و نقاشيهاي ماني از نمونه هاي خوب تاريخ هنري ما هستند كه اكنون جزو افتخارات و تاريخ هنر جهاني است.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي در تهران برگزار مي شود.

عليرضا عصار:
سالن مناسب براي كنسرت هاي بزرگ نداريم
009609.jpg
گروه ادب و هنر:عصارگفت  در صورتي كه توان جسمي اش اجازه دهد، زمان كنسرت را تمديد خواهد كرد.
عليرضا عصار، خواننده صاحب نام موسيقي پاپ در گفت و گويي با همشهري ضمن اشاره به فروش بليت ۱۲ روز اجرايش در فرهنگسراي بهمن گفت: ما هر شب دو اجرا در ساعتهاي ۶ تا ۸ و ۹ تا ۱۱ داريم و اين زمان عملا توان زيادي از من و اعضاي گروه مي برد.
عصار كه نخستين خواننده اي است كه در يكي، دو دهه اخير ۲۴ اجراي پياپي را تدارك ديده است به معضل نبود سالن مناسب براي موسيقي اشاره مي كند و مي گويد: كمبود سالن و اشتياق فراوان مردم و علاقه مندان سبب شده است براي جلوگيري از ايجاد بازار دلالي و واسطه گري فروش بليت تعداد اجراها را اضافه كنيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا از سالنهاي ميلاد يا وزارت كشور كه گنجايش افزون تري داشتند استفاده نكرديد گفت: با مسئولان سالن وزارت كشور صحبتي نكرديم، اما سالن ميلاد، به رغم آنكه در سالهاي گذشته جزو سالنهاي خوب موسيقي بود، به دلايلي كه بر ما نيز آشكار نشده تعطيل شده است.
عصار از خواندن ۴ تا ۵ قطعه تازه در اجراي امسال خود خبر داد و گفت كه در اين قطعات از اشعار قدما و يكي دو شاعر معاصر استفاده كرده است.
كنسرت بزرگ عصار با گروه ۳۸ نفري و به آهنگسازي عصار و فؤاد حجازي و تنظيم و اركستراسيون حجازي در تالار آويني فرهنگسراي بهمن اجرا مي شود.

استعفاي دبير دوسالانه ششم نگارگري ايران
ايسنا: دبير دوسالانه ششم نگارگري پيش از اعلام فراخوان عمومي از سمت خود انصراف داد.
حبيب الله آيت اللهي كه با انتخاب انجمن نگارگران ايران و توافق سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران به اين سمت منصوب شده بود، علت استعفاي خود را ناهماهنگي و تشتت آراء ميان نگارگران در توافقات انجام شده درباره هيأت انتخاب و داوري اعلام كرد.وي علت منتشر نشدن فراخوان از سوي موزه هنرهاي معاصر تهران تا امروز را نيز ناشي از ناهماهنگي هاي موجود عنوان كرد.
قرار بود دوسالانه ششم نگارگري نيمه اسفند ماه سال جاري در گالري خيال و آيينه فرهنگستان هنر برپا شود.

فيلم آلبوم جايزه تماشاگران جشنواره هنر را دريافت كرد
واحد مركزي خبر: جايزه  منتخب  تماشاگران  نهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كرالا در هند به  فيلم  آلبوم  ساخته  رضا حيدرنژاد تعلق  گرفت .
به  گزارش  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان ، آلبوم ، اين  جايزه  را در بخش  بين الملل  جشنواره  در رقابت  با ۱۶ فيلم  ازكشورهاي  ديگر جهان  از آن خود ساخت . در اين  بخش  فيلم  هايي  از كشورهاي  ژاپن ، فيليپين ، آلمان ، فرانسه ، كنگو، لبنان ، مراكش ، يونان ، چين ، برزيل ، شيلي ، تونس ، پرو وهند به  نمايش  گذاشته  شد كه  در ميان  آنها نام  آثار مطرحي  نيز مانند زنان  گريان  از فيليپين  و حلقه  آتش محصول  مشترك  فرانسه  و لبنان  كه  موفقيت  هاي  مختلف  بين المللي  را كسب  كرده اند به  چشم  مي خورد. جايزه  فيلم  آلبوم  در اين  جشنواره  يك  نشان ، ديپلم  افتخار و صد هزار روپيه  جايزه  نقدي  است .

در حاشيه انتشار نامه هاي سرگشاده درباره دوسالانه پوستر جهان اسلام
در حاشيه انتشار چند نامه سرگشاده از سوي يكي از اعضاء مستعفي اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام، مطلبي به قلم سهراب هادي، عضو شوراي علمي و هيات انتخاب اين دوسالانه از سوي روابط عمومي فرهنگستان هنر به روزنامه همشهري ارسال شده كه در آن به هفت مورد در خصوص اعتراضات علي وزيريان، عضو مستعفي شوراي علمي دوسالانه، پرداخته شده است.
در بخشي از متن مذكور آمده است كه اولين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام از نقد اصولي و علمي همواره استقبال كرده و امكان طرح هرگونه بحثي را در چندين ميزگرد كه در مركز فرهنگي هنري صبا به اين منظور برگزار شد، فراهم  آورده است. اما اين نگراني قوت گرفته است كه هياهو، جوسازي و فرهنگ ابتذال و غرور فرهنگي به صورت يك سنت در حيطه فرهنگ و هنر درآيد و اين خطري است كه كليه نهادها و متوليان فرهنگي- هنري را تهديد مي نمايد.
در بخش ديگري از اين نوشته آمده است كه آيا به راستي در نمايشگاهي با اين كليت و عظمت كه براي اولين بار در جهان اسلام برپا مي شود، حضور دو داور از فرانسه و ژاپن در ميان هيات داوران هفت نفره نمايشگاه كه پنج تن از آنها ايراني و عرب هستند، مي تواند پيام اين نمايشگاه را مساله دار نمايد؟ آيا گمان نمي رود كه مقاصد ديگري از اين هياهو جستجو مي شود؟ در اين نامه به دخالت نداشتن انجمن صنفي طراحان گرافيك در مسايل علمي و اجرايي نمايشگاه (مورد اعتراض عضو مستعفي) اشاره و ادعا شده است كه تغيير جهت دو عضو شوراي علمي و هيات انتخاب نمايشگاه، مبناي شخصي و فردي دارد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انعكاس و تفسير گزارش انفجار در اردوگاه آمريكايي موصل
ديروز صفحات اول روزنامه هاي آمريكا به خبر و عكس هاي انفجار شديد در ناهارخوري اردوگاه نظاميان آمريكايي در موصل، سومين شهر بزرگ عراق، اختصاص يافته بود. اين روزنامه ها عكس ها و مشاهدات يك خبرنگار روزنامه ريچموند ويرجينيا را كه در صحنه حضور داشت چاپ كرده بودند. اين خبرنگار براي ديدار افراد گارد ملي ويرجينيا كه در اين پايگاه مستقر هستند به صرف ناهار با آنان دعوت شده بود و گزارش و عكس هاي او مستقيم بود. در اين انفجار كه ظهر سه شنبه در چادر ناهارخوري نظاميان روي داده بود در همان دم ۲۴ تن كشته و ۷۲ نفر مجروح شدند كه ۱۸ تن از مقتولين و ۵۱ نفر از مجروحان آمريكايي بودند. ممكن است بعداً با درگذشت برخي از مجروحان، شمار مقتولان افزايش يابد. در ميان اين مقتولان و مجروحان، هفت تن از كاركنان يك شعبه كمپاني هاليبرتون (به مديريت قبلي ديك چني معاون بوش) ديده مي شوند كه پيمانكار تأمين غذاي نظاميان بوده است. از گزارش هاي اوليه چنين بر مي آمد كه انفجار بر اثر پرتاب يك راكت ۱۲۲ ميليمتري بود، ولي در اعلاميه جمعيت «انصارالسنه» كه مسئوليت اين سنگين ترين تلفات آمريكايي در ۱۱ ماه اخير را برعهده گرفته از آن به عنوان «انفجار انتحاري» نام برده شده كه حكايت از رخنه عوامل اين جمعيت به داخل پايگاه دارد. جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در پيامي كوتاه و با گفتن تسليت به خانواده هاي مقتولين كه در ميان آنان عده اي عراقي و اتباع ساير كشورها وجود داشت، از عمليات نظامي آمريكا در عراق به عنوان ماموريت صلح نام برد.
چند مفسر آمريكايي گفته اند كه اوضاع عراق رو به وخامت است و بيشتر وقت دولت بوش و خود او را دست كم در يك سال آينده خواهد گرفت و از پرداختن به ساير امور جهاني و حل مسائل داخلي باز خواهد داشت و در نتيجه بر ابعاد مسائل بين المللي و داخلي موجود افزوده خواهد شد. به نظر اين مفسران، وهابيون بيش از هروقت ديگر در عراق درگير شده اند كه مسئله را پيچيده تر خواهد ساخت و تا آن سوي مرزهاي عراق گسترش خواهد داد.
برخي از مفسران نوشته اند: در جايي كه آمريكا نتواند امنيت نيروهاي نظامي خود را حفظ كند، چگونه خواهد توانست عراق را امن و براي يك انتخابات فراگير آماده سازد؟ اين مفسران پرسيده اند كه چرا بايد در سرزمين خطر، ناهارخوري سربازان در زير چادر و آن هم به رنگ سفيد (مشخص شده) مستقر باشد؟
طبق نظر سنجي مشترك چند مؤسسه فعال در اين حرفه، چهل و هفت درصد آمريكايي ها پيش بيني كرده اند كه اوضاع عراق در آينده بدتر شود، بيست درصد گفته اند كه اميد به بهبود آن دارند، به باور سي درصد از آمريكايي ها اوضاع عراق مدت ها به همين حال باقي خواهد ماند و سه درصد ديگر گفته اند كه نظري ندارند.
هشدار رسانه هاي آمريكا درباره مكالمات، مكاتبات و جستجوهاي اينترنتي
روزنامه هاي آمريكا كه از هفته گذشته وسيعاً ماجراي قتل يك زن ۲۳ ساله آمريكايي در ايالت ميسوري به دست يك زن ۳۶ ساله و پس از قتل، خارج ساختن جنين هشت ماهه از بدن او و ربودنش را دنبال كرده اند به كساني كه از طريق اينترنت مكالمه، مكاتبه و جستجوگري مي كنند هشدار داده اند كه مسير فعاليت آنان در اينترنت مخفي نخواهد ماند، رد پا را در اينترنت نمي توان پاك كرد و چشم هايي در همه اوقات مراقب آنان هستند. پليس با تعقيب مسيرهايي كه بانو «ليسا» از طريق اينترنت رفته بود و بررسي فهرست تلفن هايي كه كرده بود وي را در ايالت كانزاس به عنوان قاتل دستگير كرد و از او اعتراف به قتل گرفت و كودك ربوده شده را كه سالم است به پدرش تحويل داد. تعقيب مسير اينترنتي ليسا نشان داده بود كه وي با «بابي جو» در يك نمايش سگ هاي زينتي آشنا شده و مكاتبه و مكالمه داشتند و ليسا از حامله بودن مقتوله (بابي جو) اطلاع داشت. ليسا پس از هشت ماهه شدن جنين و اطمينان از زنده ماندن او، با تعيين وقت قبلي به بهانه تماشاي سگ هاي «بابي جو» به خانه او رفت، در آنجا وي را خفه كرد و با پاره كردن شكمش جنين را خارج كرد و بازگشت و به عنوان طفل خود معرفي كرد. دليل انتخاب «بابي جو» از ميان آن همه بانوي حامله اين بود كه زني چوش چهره و باهوش بود و ليسا فرزندي زيبا و باهوش مي خواست.
دوربين ديجيتال در صدر هداياي امسال
گزارش آمار فروش دوربين هاي ديجيتال كه ديروز در روزنامه ها انتشار يافته بود نشان مي دهد كه فروش اين نوع دوربين كه نياز به فيلم و ظهور و ثبوت و تاريكخانه و آلوده شدن به مواد شيميايي ندارد و از عمر آن بيش از چند سال نمي گذرد در سال رو به پايان ۲۰۰۴ سي و پنج درصد نسبت به سال ۲۰۰۳ افزايش يافته است. در ماه هاي نوامبر و دسامبر امسال كه فصل خريد هداياي آخر سال است، تنها در آمريكا ده ميليون دوربين ديجيتال به فروش رفته است. فروش انبوه باعث ارزاني اين دوربين ها شده است و عموماً زير صد دلار به فروش مي رسند. براي مثال: دوربين هاي ويژه خبرنگاران به نام «كرديت كارتي» كه به اندازه يك گواهينامه رانندگي و با ضخامت سه چهار ميليمتر است و مي تواند صدا را هم ضبط كند و عكس را از صحنه به كامپيوتر تحريريه بفرستد تا ۴۹ دلار (با ماليات فروش ۵۳ دلار) كاهش يافته حال آن كه دو سال پيش كه به بازار آمده بود چهارصد دلار به فروش مي رسيد.

« از رگ هرتاك دشت سايه ها»، رمان تازه خسرو خسروي
گروه ادب و هنر: تازه ترين رمان خسرو خسروي كه با انتشار رمان شهري كه زير درختان سدر مرد، فضايي تازه در عرصه رمان نويسي دهه ۷۰ به وجود آورد و جايزه رمان سال چندين نهاد معتبر را بابت همان كتاب به خود اختصاص داده بود، با عنوان «از رگ هرتاك دشت سايه ها» از سوي نشر افق به بازار كتاب راه يافته است.
به گزارش همشهري خسروي در اين رمان نيز با زبان پالايش شده و پاكيزه داستان خانواده اي را روايت مي كند كه در زمان گم شده اند. روايتي از آدمهايي متفاوت كه با كابوسهايي مشترك در ميان گورها به دنبال استخوانهاي غم گرفته نياكانشان مي گرداند.
 گفته مي شود كه رمان تازه خسروي كه رمان نويسي را همانند ساراماگو در دهه هاي ۶۰ و ۷۰ عمرش شروع كرد، از زباني متفاوت با ساير آثارش برخوردار است.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره داروهاي مسكن
باتوجه به گزارش هاي روز كه در يك ماه اخير به ترتيب چهار نوع از داروهاي معروف ضد درد و آخرين آنها «آليو» براي قلب زيان آور اعلام شده اند، چند نفر از دكتر روزنفلد پرسيده اند كه در اين وضعيت، براي تسكين درد چه دارويي بخورند؟ وي پاسخ داده است: آسپيرين كه در صد و چند سال گذشته در آزمايش ها قبول شده است، البته زير نظر پزشك. وي گفته است كه از همان آغاز هم قرار نبود كه داروهاي مسكن بيش از ده روز و يا دو هفته مصرف شود. قرار بود كه مصرف آنها متناوب، در حد ضعيف و دقيقاً زير نظر دكتر باشد. قرص هاي مسكن داروي مادام العمر نيستند. «درد» يك زنگ خطر است و نبايد از به صدا درآمدن آن كه حكايت از يك بيماري و يك مشكل جسماني مي كند جلوگيري كرد.

نگارستان
009612.jpg
۱. نام اثر: مرد صراحي به دست
۲. هنرمند: يسايي (از زندگي نامه هنرمند اطلاع چنداني در دست نيست)
۳. مشخصات اثر: مرد صراحي به دست/ رنگ روغن روي بوم/ ۱۹۶۸ ميلادي/ ۸۸ در ۵۳ سانتي متر/ اثر در اصفهان كار شده است. اين نقاش زيبا از آثار كپي مكتب اصفهان است. هنرمندان اين مكتب (مينياتور ديواري)؛ كپي هاي رنگ روغني متعددي از نقاشي هاي مكتب اصفهان تهيه و به فروش مي رساندند. مهمترين آثار هنرمندان اين مكتب را مي توان به ديوارهاي هتل عباسي اصفهان ملاحظه كرد.
۴. سبك اثر: مينياتور ديواري سبكي است براي نقاشي هاي عمدتاً تك چهره به اندازه بسيار كوچك ولي در اصل به هنر مصورسازي و تذهيب كتاب هاي خطي اطلاق مي شود. قديمي ترين مينياتوريست ها در قرن شانزدهم از رنگ جسمي بر روي پوست يا مقوا براي خلق آثارشان استفاده مي كردند و بعدها آبرنگ روي عاج مورد استفاده قرار گرفت. نكته مهم در اين مكتب حفظ ظرافت در ترسيم خطوط است. مينياتور از قرن نهم (ه . ق) برابر قرن پانزدهم ميلادي به مشرق زمين مخصوصاً ايران آمد. تناسب اعضا و قواعد نقاشي از منظره ها رعايت نمي شد؛ رنگ جنبه تزئيني داشت و نقاش به هر ميزان زبردست تر؛ خطوط ظريف تر و دقيق تر بود.
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد _ خزانه.

بهارستان
... مادرش زره بر وي راست مي كرد و بغلگاه مي دوخت و مي گفت: «دندان افشار با اين فاسقان تا بهشت يابي» .
تاريخ بيهقي

۳ فيلم پروانه ساخت گرفتند
ايرنا: شوراي  صدور پروانه  فيلمسازي  ۳۵ ميليمتري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، پروانه  ساخت  سه  فيلم  سينمايي  را صادر كرد.
به  گزارش    روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، «هوو» به  كارگرداني  و تهيه  كنندگي «عليرضا داوودنژاد» ، «نامه هاي  عاشقانه» به  كارگرداني «رهبر قنبري» و تهيه كنندگي «مسعود اطيابي» ، «اين  ترانه  عاشقانه  نيست» به  كارگرداني  و تهيه  كنندگي «عبدالرحمان  رضايي» پروانه  ساخت  دريافت  كرده اند.
شوراي  صدور پروانه  فيلمسازي  ۳۵ ميليمتري  همچنين  با درخواست  تغيير نام  فيلم «سلوك» به  كارگرداني «كمال  تبريزي» و تهيه  كنندگي «ناصرعنصري» به «يك  تكه  نان» موافقت  كرد.

برگي از تاريخ
زادروز نخستين كتاب طنز
۲۳ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۲۴ «وسكو دوگاما» دريانورد پرتغالي و آغازگر استعمار شرق توسط اروپايي ها درگذشت. در سال ۱۵۷۱ «لوپز دو لگازپي» اسپانيايي شهر مانيل را در فيليپين ساخت كه اينك پايتخت اين كشور است. در سال ۱۸۷۶ امپراتوري عثماني براي نخستين بار داراي قانون اساسي شد. در سال ۱۹۱۳ براي نخستين بار در تاريخ مطبوعات، نشريه «نيويورك ورلد» به چاپ جدول كلمات متقاطع پرداخت. در سال ۱۹۴۲ درياسالار ضد انگليسي فرانسه «ژان فرانسوا دارلان» فرمانده نيروهاي مسلح فرانسه و فرماندار كل مستعمرات اين كشور در شمال آفريقا در الجزاير ترور شد. در سال ۱۹۴۷ ترانزيستور اختراع شد. در سال ۱۹۴۸ «هيدكي توجو» نخست وزير ژاپن در زمان جنگ و شش تن ازهمكارانش كه ۱۲ نوامبر (ماه پيش از آن) در دادگاه نظامي آمريكا به مرگ محكوم شده بودند اعدام شدند. در سال ۱۹۷۳ با وجود رفع تحريم صدور نفت كشورهاي عربي، بهاي نفت خام حوزه خليج فارس دفعتاً دو برابر شد.
اينك برگ امروز: كتاب «طنزها» تأليف شاعر و فيلسوف رومي «كوينتوس هوراتيوس فلاكوس» ۲۳ دسامبر سال ۳۵ پيش از ميلاد در شهر رم به صورت نسخه هاي متعدد دستنويس انتشار يافت كه باقي مانده است و هنوز مورد مطالعه كساني است كه لاتين مي دانند. اين كتاب، نخستين مجموعه طنز به صورت نظم و نثر در تاريخ است و به اين لحاظ است كه هوراتيوس (به انگليسي: هوراس و به آلماني: هوراز تلفظ مي شود) را پدر طنز در جهان و نخستين طناز در تاريخ به شمار مي آورند و واژه طنز در زبانهاي اروپايي، از عنوان كتاب او گرفته شده است. از آنجا كه او در جواني براي تحصيل فلسفه به يونان فرستاده شده بود و طنزهاي او بوي فلسفي و سياسي مي دهد از آن پس عادت شده است كه طنازان، عمدتاً سياسي بگويند و نظر خود را از اوضاع روز به طنز در آورند كه به دليل لطف كلام نه تنها بر دل همگان نشيند بلكه تا حدي زياد هم از تعقيب قضايي و مجازات در امان باشند. طنز تصويري (كاريكاتور) كه دنباله و مكمل آن است به همين دليل مورد توجه بوده و نوعي بيان و انعكاس نظر از كارها و گفته ها در قالب ترسيم است. نيچه فيلسوف آلماني در باره هوراس گفته است: لذتي كه از خواندن طنزهاي هوراس و قطعات او و نيز غزل هايش احساس مي شود از هيچ شعر ديگري به دست نمي آيد. اشعار و گفته هاي هوراس و مفاهيم آنها كهنه شدني نخواهد بود. بايد اين اشعار و طنزها را به همان گونه كه خود او مي خواند بخوانيد تا لذت ببريد، آهسته، شمرده و كلمه به كلمه. به نوشته نيچه، وقتي كه يك انديشمند شعر بگويد، اين شعر جاويدان خواهد ماند و عمر زباني را هم كه به آن اين اشعار گفته شده پايدار خواهد گردانيد. هوراس كه در سال ۶۵ پيش از ميلاد به دنيا آمده بود هشت سال پيش از ميلاد در ۵۷ سالگي در گذشت. وي سه مجموعه ديگر هم دارد كه عمدتاً قصيده و غزل هستند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
بدون او
خيلي به هم نزديك هستيم، هميشه فكر مي كنم زندگي بدون او چقدر برايم سخت خواهد شد، شايد فقط خواب يا مرگ ما را از هم جدا كند.
تا اينكه دو روز پيش به شدت زمين خورد از اين حادثه خيلي ناراحت شدم و همه چيز برايم تار شد.
به زحمت بلندش كردم آن را براي تعمير به عينك سازي بردم.
... شايد فقط خواب يا مرگ...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
فريب دوقلوها
استكهلم: نقشه فرار برادران دوقلو از زندان انجام شد! يكي از اين دو برادر كه كاملاً شبيه به يكديگر بودند چندي پيش به جرم سرقت به تحمل ۱۰ ماه حبس محكوم شد. يك روز كه برادر بي گناه به ملاقات برادر زنداني رفت تصميم گرفتند جاي خود را با يكديگر عوض كنند. به همين دليل دور از چشم مأموران لباس هايشان را تعويض كردند و برادر زنداني در پايان وقت ملاقات به راحتي زندان را ترك كرد.
اما هنگامي كه شب فرا رسيد و برادر بي گناه مجبور شد در كنار ساير زندانيان بخوابد، لرزه به جانش افتاد و موضوع را به پليس اطلاع داد.
در حال حاضر برادر زنداني متواري است و بردار بي گناه آزاد شده است.
اميد به زندگي
شيكاگو: پيش از اين تصور مي شد بيماران سرطاني به دليل در پيش بودن سالگرد تولد و يا فرا رسيدن سال نو با انگيزه بيشتري با مرگ مبارزه مي كنند.
به همين دليل، دانشمندان از سال ۱۹۸۹ تا ،۲۰۰۰ زندگي بيش از ۳۰۰ هزار بيمار سرطاني را بررسي كردند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه در پيش بودن سالگرد تولد و يا اعياد مختلف اميد به زندگي را در اين بيماران افزايش نمي دهد و چه بسيار بيماراني كه قبل از فرا رسيدن سالگرد تولدشان از دنيا رفته اند.
سوء استفاده رئيس
بوستون: رئيس يك زندان آمريكا به دليل سوء استفاده از مقام خود هزار دلار جريمه شد.
اين رئيس با سوء استفاده از موقعيت خود به آرايشگر زندان دستور داد پس از پايان ساعت اداري به خانه وي برود و موهايش را اصلاح بكند. به همين دليل مقامات ارشد زندان پس از آگاه شدن از اين سوء استفاده شغلي، رئيس زندان را هزار دلار جريمه كردند.
هلند، كشور دوچرخه سواري
آمستردام: در كشور هلند، تعداد دوچرخه ها از جمعيت اين كشور بيشتر است. در اين كشور ۱۶ ميليون نفري در هر دقيقه يك دوچرخه به سرقت مي رود به همين دليل اغلب، دوچرخه هاي كهنه خريد و فروش مي شود.
همچنين با توجه به اينكه خيابان هاي شهر ۷۰۰ هزار نفري آمستردام بسيار باريك است، سريع ترين راه براي رسيدن به محل كار در اين شهر، استفاده از دوچرخه است. حتي دولت براي افرادي كه با دوچرخه سفرهاي درون شهري خود را انجام مي دهند معافيت مالياتي در نظر گرفته است. مردم هلند هر سال ۱۳ ميليون كيلومتر را با دوچرخه طي مي كنند.
سبك ترين نوزاد جهان
شيكاگو: روز گذشته سرانجام مشخص شد كه كوچكترين نوزاد جهان چه كسي است.
سه ماه پيش يك خانم در آمريكا ۱۵ هفته زودتر از موعد مقرر با انجام عمل سزارين زايمان كرد كه از قضا دو قلو به دنيا آورد.
يكي از دوقلوها در بدو تولد ۲۴۰ گرم و ديگري ۵۶۰ گرم وزن داشتند.
به هر حال پس از استعلام از نقاط مختلف جهان مشخص گرديد كه نوزاد ۲۴۰ گرمي، ۳۶ گرم سبك تر از سبك ترين نوزاد جهان بود.
در واقع وزن اين نوزاد در بدو تولد به اندازه يك گوشي تلفن همراه بود.
در حال حاضر كه سه ماه از تولد اين نوزاد مي گذرد، وي ۱۹/۱ كيلوگرم وزن دارد.
مرتفع ترين هتل جهان
هنگ كنگ: مرتفع ترين هتل جهان در سال ۲۰۰۹ در هنگ كنگ افتتاح خواهد شد.
اين هتل در طبقات هشتاد و هفتم تا صدم يك برج صد طبقه احداث مي شود و صاحب ۳۰۰ اتاق خواهد بود. پيمانكار قول داده است حداكثر تا ۴ سال آينده عمليات ساخت اين هتل را به پايان برساند.
راكون هاي سارق
آيووا: دو شب قبل اعضاي خانواده اي در آمريكا به دليل سرو صدايي كه در طبقه بالاي خانه شان ايجاد شده بود از خواب بيدار شدند. در ابتدا آنها تصور كردند كه سارقان وارد منزل شده اند به همين دليل پدر خانواده در حالي كه تبر در دست داشت تصميم گرفت به مبارزه با سارقان بپردازد. البته هنگامي كه مرد به طبقه بالا رسيد متوجه شد كه سارقي در كار نيست بلكه دو راكون بر اثر سوراخ شدن سقف شيرواني داخل منزل سقوط كرده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نشر ثالث: نمايشگاه نقاشي علي اميني به مناسبت سالگرد زلزله بم / از ۳ تا ۹ دي / خيابان كريمخان، ضلع جنوبي، پل كريمخان، بين ايرانشهر و ماهشهر، پلاك ۱۶۰ / تلفن: ۸۳۲۵۳۷۷
* گالري مژده: نمايشگاه نقاشي سعيد آقاعابدي / ۵ تا ۹ دي / سعادت آباد، ميدان كاج، سرو شرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي و مجسمه هاي فلزي محمدحسن طاهري و نمايشگاه نقاشي بتسابه مهدوي / اول تا ۱۰ دي / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، خيابان قيطريه، فرهنگسراي ملل.
* نگارخانه باهنر: نمايشگاه مينياتور و اكريليك گروهي به سرپرستي فهيمه درگاهي / تا ۷ دي / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو /
تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* گالري رسولي: نمايشگاه نقاشي هاي محمد مهدوي رسولي / تا ۱۷ دي / خيابان كريمخان زند، خيابان سنايي، كوچه چهارم، پلاك ۹ / تلفن: ۸۸۲۵۳۲۸
* گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي بهادر سرور / تا ۶ دي / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۷۹۶۸۰۹
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي جانباز هنرمند عباس عباسي / تا ۱۱ دي / خيابان استاد نجات اللهي، خيابان ويلا، نبش ورشو، مركز سازمان هاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
*نگارخانه نيازي: نمايشگاه نقاشي مهين جهرمي / تا ۸ دي / بلوار ميرداماد، ميدان محسني، جنب جواهري باگت، ساختمان ۷۷ / تلفن: ۲۲۲۵۴۰۷
* گالري الهه: نمايشگاه نقاشي ماشاالله محمدي / ۳ تا ۹ دي / خيابان آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* نگارخانه نوا: نمايشگاه سفال و زيورآلات زهره اخكان / ۱۰ تا ۱۵ دي / بعد از چهارراه پارك وي، محموديه، خيابان ب، جنب كوچه چهارم، شماره ۱/۱۲ / تلفن: ۲۰۴۷۷۸۹
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي فرزانه قريشي و شبنم باقري ۴ تا ۹ دي / خيابان مطهري، كوه نور، خيابان پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳

گل و گياه
گل سپاس (جنتيانا)
009606.jpg
نام علمي: Gentiana asclepiadea
خانواده: GENTIANACEAE
گياه دائمي با ساقه هاي كماني و برگهاي باريك و تخم مرغي به طول ۸ سانتي متر و گلهاي شيپور مانند به رنگ آبي _ بنفش تيره كه در فصل تابستان تا پاييز در انتهاي ساقه ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۹۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه آفتاب، خاك غني ازهوموس و مرطوب خنثي تا اسيدي كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و يا جداكردن و كاشت پاجوشها در بهار و يا كاشت بذر در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |