پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
افسانه نوروزي به زندان رجايي شهر بازگشت
009573.jpg
گروه حوادث: صبح ديروز افسانه نوروزي كه متهم پرونده قتل مردي در جزيره كيش است حين انتقال به زندان رجايي شهر گفت: من گناهي مرتكب نشده ام كه درخواست رضايت كنم. يا مرا ببخشيد يا اعدامم كنيد.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالصمد خرمشاهي وكيل افسانه، ديروز طي گفتگويي تلفني درباره آخرين جزئيات اين پرونده گفت: بعد از اتمام جلسه دادگاه، قاضي پرونده از من خواست تا با توجه به تكليف قانوني از اولياي دم درخواست گذشت و صلح و سازش كنم.
اما نظر افسانه اين است كه تقاضاي گذشت از سوي وي باعث مي شود كه افكار عمومي احساس كنند وي در اظهاراتش درباره قتل بهزاد، دچار دوگانگي است. در حالي كه افسانه عقيده دارد طبق تكليفي كه داشته تنها از خودش دفاع كرده و طبق قانون مجازات اسلامي و بحث دفاع مشروع نبايد مجازات شود. در حالي كه وي حدود ۸ سال است كه در زندان به سرمي برد.
افسانه در آخرين صحبت هايش به من گفت: مگر من نمي توانم از معافيت قانوني استفاده كنم پس اينكه من بخواهم مورد بخشش قرار گيرم وجاهت ندارد. اگر هزار بار ديگر مرا محاكمه كنند من مي گويم در دفاع از ناموسم مرتكب قتل شده ام و اگر قرار باشد اعدام شوم هزار بار چوبه دار را مي بوسم.
خرمشاهي در ادامه افزود: قرار بود بعد از ختم جلسه ملاقاتي با مادر مقتول داشته باشم اما متأسفانه به خاطر كهولت سن و خستگي ايشان موفق به گفتگو با وي نشدم.
وكيل افسانه درباره ادعاي مادر مقتول مبني بر اينكه همسر افسانه در قتل نقش داشته است بيان داشت: به لحاظ اينكه شوهر افسانه از اتهام مباشرت در قتل عمدي در سال ۸۰ تبرئه شده است طرح اين ادعا كاملاً بي اساس بوده و از لحاظ قانوني قابليت استماع ندارد. حكم صادره درباره جهانگيري قطعي است.
وي بيان داشت: قرار است ظرف ۱۰ روز آينده حكم پرونده صادر شود. خوشبختانه قاضي پرونده،  همكاري لازم را با من داشت و من فردا لايحه را تقديم دادگاه خواهم كرد و در آن به تمام جزئيات مربوطه كه بتواند دفاع مشروع را بيان كند، پرداخته ام. اميدوارم دادگاه با توجه به جايگاه دفاع مشروع در قانون مجازات اسلامي ماده هاي ۶۳۰ _ ،۶۲۵ حكم را درباره پرونده صادر كند.
كسي كه در چارچوب اين ضوابط از خودش دفاع مي كند، طبق موازين اسلامي معاف از مسئوليت است. با توجه به اينكه هيأت كارشناسان قوه قضائيه اظهار نظر كرده بودند كه افسانه در دفاع مشروع مرتكب قتل شده،  اما به قصاص محكوم شد.
وي در پايان افزود: صبح امروز كه افسانه از وضعيت جسمي و روحي مناسبي برخوردار نبود، به زندان رجايي شهر انتقال يافت. تجربه ۸ ساله در زندان، سلامتي افسانه را به خطر انداخته است.

قاتل خانوادگي در دادگاه كيفري
009570.jpg
گروه حوادث: جلسه محاكمه پسري كه در دو اقدام جداگانه، مادر و برادرش را به قتل رسانده بود، صبح ديروز به خاطر عدم حضور اولياي دم برگزار نشد.
به گزارش خبرنگار ما، علي متهم است كه در سال ۷۰ در پي برخي اختلافات خانوادگي كه با برادرش محمد داشت او را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده است. بنابراين پس از دستگيري و بازجويي هاي مقدماتي علي به اتهام يك فقره قتل عمدي بازداشت و روانه زندان شد. پس از گذشت ۷ ماه از اين حادثه، پدر و مادر علي با حضور در دادگاه جنايي تهران با اعلام رضايت، خواستار بازگشت فرزندشان به خانه شدند.
اين در حالي بود كه علي پس از آزادي نه تنها دست از كارهاي خلاف خود برنداشته بود بلكه، در جريان اتفاقات بسيار كوچك در خانه، با پدر و مادرش درگير شده و به آنان ناسزا مي گفت تا اين كه در بعدازظهر يكي از روزهاي سال ۸۲ به خاطر گرفتن پول با پدرش درگير شد و با چاقو به طرفش حمله ور شد. در آن لحظه مهين، مادرش كه قصد آرام كردن فضاي خانه را داشت مقابل همسرش قرار گرفت اما پسر جوان با حمله به مادرش، وي را با دو ضربه چاقو به قتل رساند.
علي پس از دستگيري مجدد و بازجويي صراحتاً به قتل مادرش اعتراف كرد و روانه زندان شد. صبح ديروز قرار بود، متهم به قتل در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان، به رياست قاضي كوه كمره اي محاكمه بشود. اما به خاطر عدم حضور اولياي دم، دادگاه تشكيل نشد.

بازداشت مرد زن نما
009579.jpg
گروه حوادث: جواني كه با پوشيدن لباس زنانه، اقدام به سوءاستفاده در شهرستان بابل مي كرد، چندي پيش شناسايي و دستگير شد.
مأموران انتظامي شهرستان «بابل» چندي پيش هنگام گشت زني در سطح شهر به زن جواني كه چند مرد، مزاحمش شده بودند مظنون شده و اورا به كلانتري منتقل كردند.
اين گزارش حاكي است، ماموران پس از بازرسي بدني اين فرد دريافتند كه او زن نيست بلكه مردي است كه با لباس زنانه در بين مردم ظاهر مي شود.
بر اساس اين گزارش، متهم كه خود را «حميد» معرفي كرد، در بازجويي هاي مقدماتي به پليس گفت: «من دانشجوي رشته ادبيات فارسي بوده و اصالتاً زنجاني هستم. چند وقت پيش با دخترجواني آشنا شدم، ولي هيچوقت نتوانستم با او ارتباط صميمانه اي برقرار كنم. تا اين كه يك روزفكري به ذهنم خطور كرد و تصميم گرفتم لباس زنانه بر تن كرده و به منزل او رفت وآمد كنم.»
متهم در ادامه افزود: با اين ترفند ما اوقات زيادي را با هم مي گذرانديم ، بدون اين كه كسي به ما شك كند؛ حتي خيلي وقت ها به خوابگاه دوستان اين دخترهم مي رفتم.
گفتني است، اين جوان اغفالگر، به همراه مقاديري حشيش كه در ميان وسايل خود پنهان كرده بود، تحويل محاكم قضايي شد.

حادثه در جهان
بالاترين آمار اعدام در تگزاس
گروه حوادث: ايالت تگزاس با آماري بالغ بر ۲۳ اعدام در سال گذشته بيشترين آمار اعداميان را در ايالت متحده به خود اختصاص داده است. به گفته كارشناسان قضايي دادستان هاي اين ايالت در چند دهه اخير در خصوص بيشتر پرونده ها خواهان اعدام متهم بوده اند و اين در حالي است كه قضات نيز همواره به حكم اعدام صادره از جانب اعضاي هيأت منصفه احترام گذاشته و آن را تغيير نداده اند.
اوايل سال جاري دادگاه عالي ايالت تگزاس حكم اعدام دو متهم را به دليل عدم آگاهي هيأت منصفه از بيماري رواني آنها نقض كرد. علاوه بر اين حكم اعدام دلما بنك كه ۲۵ سال پيش صادر شده بود نقض شد. دادگاه عالي در خصوص اين پرونده مقامات قضايي و دادستاني را به شدت مورد انتقاد قرار داده و اعلام كرد اين افراد اطلاعات مهمي را از دادگاه مخفي كرده اند كه در صورت آشكار شدن آنها قطعاً حكم اعدام براي دلما صادر نمي شود.
جردن استيكر استاد دانشگاه حقوق تگزاس در اين خصوص مي گويد: به عقيده من متأسفانه صدور حكم اعدام در دادگاه هاي اين ايالت بسيار رايج و معمول شده است. يكي از مواردي كه هيأت منصفه و دادستان هاي اين كشور را بسيار تحت تأثير قرار داده است اين باور غلط است كه دادگاه هاي عالي اين ايالت عملكرد آنها را براساس ميزان حكم هاي اعدام صادر شده بررسي مي كند.
اوايل اين ماه دادگاه عالي براي دومين بار در جلسه اي به بررسي حكم اعدام توماس ميلر كه متهم به يك فقره قتل در سال ۱۹۸۵ است پرداخت. يكي از شايعات در خصوص اين پرونده اين است كه هيأت منصفه كه اغلب آنها را سفيدپوستان تشكيل مي داده اند با غرض ورزي توماس سياه پوست را به اعدام محكوم كرده اند.
توماس ميلر در اين خصوص مي گويد: بيست سال است كه در اين زندان روزهاي عمرم را مي شمارم. زماني كه چند نفر دور يكديگر مي نشينند و در مورد زندگي تو تصميم گيري مي كنند چه تفاوتي مي كند كه تو بي گناهي ات را هزاران بار فرياد بزني. اينجا ديگر اين گناهت نيست كه تو را عذاب مي دهد بلكه بي عدالتي است كه خردت مي كند.
ارنست ويل ۵۹ ساله كه در ماه اكتبر پس از گذراندن ۱۸ سال حبس از زندان آزاد شد به خوبي معناي حرف هاي توماس را مي فهمد. وي متهم بود كه در يك آتش سوزي عمدي باعث مرگ دو زن شده است. دادستاني تگزاس اعلام كرد كه زمان صدور حكم متأسفانه مقامات قضايي درگير در اين قضيه برخي اطلاعات مهم را كه مي توانست بي گناهي وي را ثابت كند مخدوش كرده بودند.
ارنست در اين خصوص مي گويد: در اين سال ها عزيزترين كسانم را بي آن كه بتوانم آنها را براي آخرين بار در آغوش بگيرم از دست دادم. اين مسئله سخت ترين خاطره سال هاي عمرم است. فقداني كه هيچ كس نمي تواند با عذرخواهي جبرانش كند.
در ايالت تگزاس از زمان آزادي صدور حكم اعدام در سال ۱۹۸۲ جمعاً ۳۳۶ متهم اعدام شده اند. در حال حاضر برنامه اعدام نه متهم در سال ۲۰۰۵ و چهار متهم در ماه آينده اعلام شده است.
جيمز پورتر كه به درخواست خود به اعدام محكوم شده و دادگاه تقاضاي تجديد نظر وي را نپذيرفته است، در اين خصوص مي گويد: آدمي هرگز نمي تواند اشتباهات گذشته اش را جبران كند و اين دردناك ترين نقطه زندگي است.
بازداشت قاتل پس از ۱۸ سال
گروه حوادث: دادگاه عالي ايالت كاروليناي شمالي روز گذشته مردي را به اتهام تجاوز و قتل عمد ويراستار يك روزنامه در سال ۱۹۸۴ گناهكار تشخيص داد. اتهامي كه ۱۸ سال پيش مردي را بي گناه روانه سال ها زندان كرد.
ويلارد براون ۴۴ ساله به اتهام قتل عمد دبوراسيكس به حبس ابد به اضافه ده سال حبس محكوم شد. ويلارد در تفاهمي كه قبل از تشكيل دادگاه با دادستان انجام داد از مجازات اعدام گريخت. دارين هانت كه ۱۸ سال پيش به همين اتهام محاكمه شده بود يك سال پيش به دليل نبود مدارك كافي از زندان آزاد شد تا اين كه هفته گذشته جواب آزمايش DNA وي بي گناهيش را اثبات كرد.
دارين هانت كه اين سال ها را به دليل امتناع ويلارد از مراجعه به پليس و اعتراف به قتل در زندان گذرانده است روز گذشته در حضور همسرو وكيل مدافع اش در مصاحبه اي مطبوعاتي در اين خصوص گفت: هيچ احساس تنفر يا خشمي نسبت به ويلارد ندارم. خداوند برترين قاضي است.
دبوراسكيس كه زمان فوت ۲۵ سال سن داشت هنگام رفتن به سر كار با حمله يك مرد ناشناس رو به رو شد و به قتل رسيد. يك ماه پس از اين حادثه، پيس داريل هانت را كه آن زمان ۱۹ سال سن داشت به اتهام قتل وي بازداشت كرد. در جلسه دادگاه با توجه به شهادت دو شاهد عيني هيأت منصفه داريل را گناهكار تشخيص داد. با وجود اين كه در سال ۱۹۹۴ آزمايش DNA مشخص كرد كه داريل قاتل دبورا نبوده است اما باز هم دادگاه حكم اوليه را لغو نكرد.
درحال حاضر شيوه پليس براي استفاده از شاهدان عيني جهت شناسايي متهمان تغيير كرده است و تنها عكس متهم آن هم توسط افسر پليسي كه هيچ دخالتي در پرونده فوق نداشته باشد در اختيار شاهدان قرار مي گيرد.
سرقت بزرگ در مالزي
ايرنا- سه مرد مسلح ديروز با ورود به يك جواهرفروشي در شهر پينانگ مالزي و تهديد صاحب فروشگاه و كاركنان آن، صندوق نقدي و مقداري از جواهرات را سرقت كردند.
اين حادثه بلافاصله پس از گشوده شدن فروشگاه و آغاز به كار صاحب و كاركنان آن روي داده است.پليس به نقل از جواهرفروش مي گويد ارزش جواهرات و پول نقدي كه سارقان مسلح با خود برده اند بيش از يك ميليون رينگيت معادل دويست و شصت و پنج هزار دلار برآورد شده است.
پليس مي گويد سارقان مسلح هيچ اثري از خود به جاي نگذاشته و در مدت زمان كوتاهي با خودرو گريخته اند.از سال گذشته ميلادي تاكنون آمار سرقت هاي بزرگ مسلحانه در مالزي افزايش يافته است و هفته گذشته نيز چنين حادثه اي در كوالالامپور روي داده بود.

حمله يك بيمار ژاپني به ديگر بيماران
009576.jpg
ايرنا: پليس ژاپن گزارش داد يك مرد پنجاه و نه ساله پس از آگاهي از مبتلا بودن خود به سرطان حنجره دو نفر را كشت.
اين مرد به علت درد زياد در ناحيه گلو و شش ها در بيمارستان بستري شده بود و پس از آگاهي يافتن از ابتلا به سرطان و نااميدي از درمان به وسيله چاقوي بيست سانتيمتري به ديگر بيماران بستري در اتاق حمله و علاوه بر كشتن دو بيمار يك پرستار را نيز به شدت زخمي كرد.
پليس گفت: هنوز مشخص نيست كه اين مرد چاقو را چگونه تهيه كرده بود و در بيمارستان به همراه خود داشت.

يادداشت حقوقي
كودك آزار امروز كودك آزار ديده ديروز
فاطمه شيرالي
درطول دو هفته گذشته مرگ دو كودك ۴ ساله و ۳۵ روزه بر اثر شكنجه پدران خود بار ديگر افكار عمومي را متوجه پديده اي شوم به نام «كودك آزاري» ساخت.
كودك آزاري همچنان در جامعه قرباني مي گيرد و قربانيان آن نيز بي دفاع ترين طيف موجود در جامعه يعني كودكان، هستند.
به نظر مي رسد در جوامع مختلف كودك آزاري از تعاريف و محدوده هاي متفاوتي برخوردار است، مثلا در اروپا و آمريكا اين تعريف و رفتارهايي كه به منزله كودك آزاري تلقي مي شود محدوده وسيع تري را در بر مي گيرد.در واقع نيز «كودك آزاري» گستره و مفهوم وسيعي را در بر مي گيرد و از آزارهاي روحي رواني كودكان تا آزارهاي جسمي و جنسي آنان را شامل مي شود. براي مثال تبعيضي كه از سوي والدين در خانواده ها نسبت به فرزندان اعمال مي شود خود مي تواند نمونه نهفته اي از كودك آزاري تلقي شود.توجه و محبت بيشتر والدين و يا يكي از آنها نسبت به يكي از فرزندان و در مقابل بي توجهي نسبت به فرزند ديگر حس نفرت، بد بيني، حقارت و عدم امنيت را در اين كودك دامن مي زند. در كشورهايي نظير ايران كه خانواده بنيادي ترين نهاد تربيتي در جامعه بشمار آمده و نقش اساسي را در پرورش كودكان، والدين آنها بازي مي كنند، تنبيه جايگاه ويژه اي در تربيت كودكان و فرزندان دارد. اين تنبيه مي تواند فيزيكي و يا روحي رواني باشد.
كودك هميشه از دو كانال ممكن است در معرض آزار و آسيب قرار بگيرد:
۱- درون خانواده
۲- بيرون از خانواده
در آزارهايي كه از سوي خانواده به كودك مي رسد، يكي از والدين و يا هر دو آنان، برادر و خواهر بزرگتر و يا يكي از خويشاوندان نقش دارند.
افراد بزه كار، سودجويان و منحرفان جنسي از شاخص ترين طيف هاي آسيب رسان به كودكان در بيرون از خانواده محسوب مي شوند.
ياد آوري اين نكته خالي از فايده نيست كه به طوركلي فراواني اين پديده در كشورهاي توسعه يافته بيشتر به صورت آزارهاي جنسي بخصوص در خانواده است و در كشورهاي آسيايي و آفريقايي به صورت سختي در كار و احقاق حقوق و اذيت هاي روحي رواني جلوه مي كند. به هر حال پديده كودك آزاري خود ريشه هاي بسياري دارد و عوامل مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي در رواج يافتن آن در جامعه نقش چشمگيري دارند.
عامل اقتصادي از مهم ترين اين عوامل است. فقر اگرچه كلمه ساده اي است اما مفهوم بسيار پيچيده اي داشته و ريشه بسياري از معضلات و بزهكاري هاي اجتماع را مي توان در آن يافت. با توجه به موارد مشاهده شده در زمينه كودك آزاري مي توان ادعا كرد قريب به اتفاق اين موارد در خانواده هايي روي داده است كه به لحاظ اقتصادي در وضعيت نامناسبي به سر مي برند.
كودك آزاري هر چند مانند هر پديده و بزه اجتماعي، خاص جوامع بشري و زندگي جمعي بوده و هرگز نمي توان آن را ريشه كن ساخت، اما اعمال راهكارهاي پيشگيرانه تاثير بسزايي در كاهش آن خواهد داشت. راهكارهاي پيشگيرانه را برحسب ضرورت، در درون و برون خانواده ها مي توان به كارگرفت.
آموزش خانواده ها در اين زمينه از نقش بسزايي برخوردار است. برخي از پدران و مادران با تصور اينكه روش تنبيهي كه عليه كودك خود در پيش مي گيرند تنها روش تربيتي موثر است، گاه ناخواسته آسيب هاي جبران ناپذيري را متوجه فرزندان خود مي سازند. لذا آموزش در اين زمينه به خانواده ها بخصوص والدين بسيار جوان و يا مسن مي تواند موثر باشد. مصونيت عاطفي كودكان درخانواده نيز مي تواند بسياري از رفتارهاي احتمالي خشونت بار عليه كودكان را هم از سوي خويشاوندان و هم از سوي اجتماع خنثي سازد.
همچنين بسياري از والدين بايد بياموزند براي جلوگيري از سوء استفاده افراد سودجو و منحرف از كودكان و اعمال هرگونه خشونت عليه آنان در اجتماع بايد آگاهي هاي مفيدي را در اختيار فرزندان خويش گذاشته و با روشنگري هاي به موقع، آنان را نسبت به تهديدها و خطراتي كه در كمينشان هستند مطلع و بيدار سازند.
از طرفي وجود پشتوانه هاي موثر قانوني و تنبيه كودك آزاران از سوي نهادهاي قضايي و انتظامي ضرورتي است كه مبارزه عليه اين پديده ناميمون و شوم به شدت به آن نيازمند است.
موانع و راهكارهاي حقوقي مي تواند عامل مهم بازدارنده اي در مورد كودك آزاري باشد. همچنين نهادهايي كه وظيفه حمايت از كودكان و حقوق آنان را در جامعه بر عهده دارند، بايد نقش فعال تري در شناسايي والدين كودك آزار ايفا كرده و تا آنجايي كه قانون به آنان اجازه مي دهد با والديني كه رفتارهاي پر خطري دارند برخوردهاي قاطع كنند.اين برخوردها مي تواند شامل گرفتن حضانت كودك از آنان و سلب صلاحيت نگهداري از كودكان از خويشاوندان كودك آزار باشد.
اين نكته را نبايد از ياد برد كه اكثر كودك آزاران خود از عقده هاي رواني رنج برده و بسياري از رفتارهاي كودك آزارانه آنها ريشه در ايام كودكي دارد.
آنها خود از قربانيان كودك آزاري هستند. بنابراين لزوم مبارزه شديد و اعمال راهكارهاي پيشگيرانه از اين جهت آشكار مي شود كه چرخه كودك آزاري را بايد در جايي متوقف ساخت.
كودك آزار ديده ديروز، امروز مي تواند يا در نقش يك پدر رواني فرزند خود را تا سر حد مرگ شكنجه دهد و يا مانند «بيجه» سلامت كودكان جامعه را به مخاطره بياندازد.

مرگ دلخراش مرد خرم آبادي در ابهام
گروه حوادث: با كشف جنازه مرد خرم آبادي كه با ضربات چاقو به قتل رسيده بود، كارآگاهان جنايي تهران بر آن شدند تا با رديابي هاي ويژه، عامل يا عاملان جنايت را شناسايي و دستگير كنند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت كه صبح روز سه شنبه پسر جواني در حالي كه بسيار وحشتزده بود با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ تماس گرفت و از مرگ دلخراش دوستش خبر داد.
بلافاصله كارآگاهان جنايي تهران به همراه بازپرس ويژه قتل- حسيني- در صحنه حادثه واقع در خيابان وحيديه تهران حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي از صحنه حادثه متوجه شدند كه جنازه متعلق به مرد ۳۰ ساله اي است كه اهل خرم آباد بوده و در اثر ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده است. در ادامه تحقيقات از محل، كارآگاهان دوست وي را كه جنازه را پيدا كرده بود تحت بازجويي قرار دادند.
وي در نخستين بازجويي ها بيان داشت: حدود يك هفته قبل براي انجام كاري از شهرستان خرم آباد به تهران آمده بوديم و قرار بود چند ماهي را در تهران ساكن باشيم. تا اينكه بعداز دو روز گشتن توانستيم خانه اي را در وحيديه كرايه كنيم.
حدود ۵ روز بود كه در خانه ساكن شده بوديم. تا اينكه شب قبل دوستم از من خواست تا به خانه يكي از بستگانم در تهران بروم و مدعي شد مهماني دارد كه نمي خواهد من با او ملاقاتي داشته باشم. بنابراين من به خانه يكي از بستگانم رفتم و امروز ساعت ۱۰ صبح وقتي به خانه بازگشتم با پيكر خونين دوستم روبه رو شدم. بر پايه اين گزارش، با دستور بازپرس ويژه قتل، پيكر خونين مرد خرم آبادي به پزشكي قانوني انتقال يافت و كارآگاهان با توجه به اظهارات هم اتاقي مقتول، وي را به عنوان مظنون دستگير كردند. هم اكنون تحقيق از وي ادامه دارد.

دختر جوان براي نجات جانش بازداشت شد
گروه حوادث: داديار شعبه ۲ دادسراي جنايي تهران براي نجات جان دختر افغاني او را بازداشت كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دخترك باورش نمي شد پدرش او را فروخته باشد. اين در سرزمينش، افغانستان، رسم بود ولي او به همراه خانواده اش سالها بود كه در ايران زندگي مي كردند. او فكر مي كرد كه اين رسم از ياد پدر رفته باشد.
مسلم پدر دخترك مدتها بود كه به او گفته بود بايد با رحيم ازدواج كني. رحيم را مي شناسم او قرار است بابت تو به من ۵ ميليون تومان پول بدهد.
گريه هاي دخترك راه به جايي نبرد. او نمي خواست با كسي كه دوستش ندارد ازدواج كند. او به احمد علاقه داشت. روز حادثه تصميم خود را گرفت و با احمد فرار كرد. آنها به سمت قوچان راه افتادند. مسلم در دادسراي جنايي تهران شكايت خود را تسليم كرد. پليس آنها را ۱۴ روز پس از فرار در قوچان دستگير كردند.
وقتي به دادسراي جنايي براي تحقيقات بيشتر بردند و داديار شعبه دوم دادسراي جنايي از موضوع اطلاع يافت، حكم بازداشت دخترك را صادر كرد. او و دخترك مي دانستند كه در صورت آزادي دخترك جانش به خطر خواهد افتاد.
رسيدگي پرونده در شعبه ۲ دادسراي جنايي تهران ادامه خواهد يافت.

تعليق حكم سنگسار
قسط- يك مقام قضايي در استان آذربايجان شرقي اعلام كرد: حكم سنگسار زني، كه به اتهام زناي محصنه به رجم «سنگسار» محكوم شده است با درخواست از كميسيون عفو و بخشودگي قوه قضائيه و تا اعلام نظر اين كميسيون به حالت تعليق درآمد.
براساس اين گزارش , دي ماه ۷۸ و بدنبال گزارش وقوع قتل مرد جواني در جلفا پرونده اي در اين باره تشكيل و با تحقيقات صورت گرفته ضابطان دادگستري به همسر مقتول و مردي به نام ر.گ مظنون مي شوند.
با اعتراف ر.گ (مرد مظنون به قتل) و رابطه نامشروع با همسر مقتول، قاتل به قصاص نفس و تحمل ۱۰۰ضربه شلاق و زن جوان به اتهام معاونت در قتل همسر خود به ۵ سال حبس و به اتهام زناي محصنه نيز به اعدام به وسيله دار محكوم مي شود.
برپايه اين گزارش ، با اعتراض زن جوان «همسر مقتول» نسبت به اين حكم پرونده در ديوان عالي كشور مطرح و با اعلام  نظر شعبه ۳۷ اين ديوان اعدام نامبرده به وسيله دار حذف و به دليل زناي محصنه، به اجراي حد شرعي رجم محكوم  شد كه متعاقب آن با درخواست عفو كه از سوي متهمه مطرح شد، پرونده به كميسيون عفو و بخشودگي قوه قضائيه ارسال شد كه تا كنون در اين باره كميسيون عفو اعلام نظر نكرده است.
در همين باره يك مقام مسئول قضايي در استان آذربايجان شرقي به خبرنگار شبكه خبري قسط گفت: علي رغم درج اخبار ، مبني بر قريب الوقوع بودن سنگسار اين زن، تا وصول پرونده و اعلام نظر كميسيون عفو و بخشودگي قوه قضائيه اجراي حكم رجم اين زن منتفي است.

حكم بازداشت براي توزيع كننده قرص روان گردان
گروه حوادث: با دستور قاضي اظهار نظر، حكم بازداشت مردي كه متهم به تسبيب در قتل عمدي است صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۴ صبح يكي از روزهاي فروردين ماه امسال يكي از مسئولان بيمارستان لقمان طي تماس تلفني با مركز انتظامي از مرگ مشكوك پسر ۲۲ ساله اي به نام مهدي خبر داد. پس از اعلام گزارش به بازپرس ويژه قتل و تحقيق در اين زمينه مشخص شد كه وي در اثر مصرف مواد شيميايي جان باخته است. به اين ترتيب، تحقيقات در اين زمينه آغاز شد و كارآگاهان در بازجويي از پزشك معالج متوجه شدند كه پيكر نيمه جان مهدي توسط دو تن از دوستانش به بيمارستان انتقال داده شده و آنان بلافاصله پس از اطلاع از مرگ مهدي از بيمارستان فرار كرده اند.
به اين ترتيب، با دستور ويژه قاضي پرونده- حسيني- رسيدگي به پرونده در دستور كار قرار گرفت و پس از مدتي دو پسر جوان دستگير شدند. آنان در نخستين بازجويي هاي خود، منكر هرگونه همدستي در مرگ مهدي شدند. يكي از آنان در اظهارات خود درباره حادثه گفت: روز قبل از حادثه مهدي با من تماس گرفت و مدعي شد پدر و مادرش براي مسافرت به شمال رفته اند. بنابراين تصميم گرفته تا با برپايي يك مهماني، دوستان قديمش را به خانه دعوت كند. بنابراين، شب حادثه به غير از ما ۱۲ نفر ديگر به عنوان دوستان مهدي به خانه اش آمدند و در طول برگزاري مهماني بوديم كه فردي به نام مرتضي به آن جا آمد و تعدادي قرص آورد. در ابتدا مهدي دو تا از آنها را خورد و پس از مدتي شروع به رقصيدن كرد. وسط رقص بود كه حالش بد شد و ما او را به بيمارستان منتقل كرديم. پس از مدتي متوجه شديم كه در بيمارستان جان سپرده است. بازپرس شعبه ۷ دادسراي امور جنايي با توجه به اظهارات دو پسر جوان پرونده را براي صدور قرار مجرميت به قاضي اظهارنظر- رضوان فر- ارسال كرد. وي پس از مطالعه پرونده، دستور داد از آن جايي كه مرتضي در مرگ مهدي نقش داشته است، شناسايي و دستگير شود هم اكنون تحقيق در اين زمينه ادامه دارد.

كشف محموله قاچاق انسان در محور زاهدان- شيراز
گروه حوادث: ۳۷۶ افغاني در هنگام قاچاق به ايران دستگير شدند.
به گزارش مركز اطلاع رساني پليس كرمان طي هفته گذشته ۳۷۶ افغاني به هنگام ورود غيرمجاز به ايران در هنگام كنترل خودروها در ايستگاه هاي بازرسي مسير زاهدان- شيراز دستگير شدند.
اين افراد كه در تاريخ هاي ۲۲ الي ۲۷ ماه قبل دستگير شده اند در كاميون هاي مخصوص محل بار قرار داده شده بودند. كليه افاغنه و راننده هايي كه حامل آنها بودند به جرم «قاچاق انسان» به مراجع قضايي تحويل داده شدند.
همچنين طي هفته گذشته مأموران نيروي انتظامي كرمان طي يك عمليات پليسي از دو شرور در اين شهر يك اسلحه جنگي «ماكاروف» به دست آوردند. آنها تاكنون به يك سرقت مسلحانه و ربودن يك خودرو در شهر كرمان اعتراف كرده اند.

قتل خانوادگي در كرمانشاه
ايرنا: مركز اطلاع  رساني  فرماندهي  انتظامي  استان  كرمانشاه  اعلام  كرد: بر اثر اختلافات  خانوادگي  شش  نفر اعضاي  يك  خانواده  شب  گذشته  در كرمانشاه  به  قتل  رسيدند.
به  گزارش  اين  مركز خانم «م   .ن» مدتي  قبل  به  دليل  اختلاف  با همسرش  و انجام  خودسوزي  در دادگستري  عليه  شوهر خود اقامه  دعوا كرده  بود.
برپايه  اين  گزارش  اين  خانم  به  همراه  ۵ نفر از اعضاي  خانواده اش  شب  گذشته  در داخل  منزل  مسكوني  خود در يكي  از شهركهاي  اطراف  كرمانشاه  به  قتل رسيدند.
فرماندهي  نيروي  انتظامي  استان  كرمانشاه  با  اطلاع  از وقوع  حادثه  با تشكيل  يك  تيم  ويژه  از كارآگاهان  مجرب  تلاش  بي وقفه اي  را در جهت  كشف  علت  قتل  و دستگيري  قاتل  يا قاتلين  آغاز كرده  است .
براساس  گزارش  مركز اطلاع  رساني  تاكنون  دو نفر مظنون  در اين  ارتباط  دستگير شده  اند.
نيروي  انتظامي  بدون  ذكر جزييات  بيشتر در خصوص  سن  و جنس  افرادي  كه  به  قتل  رسيده  و نوع  آلت  قتل  عنوان  كرده  است : برابر اظهارات  همسايگان  با توجه  به  مشاجرات  قبلي  خانواده  مقتولين  در شب  حادثه  هيچ  يك  از همسايگان  متوجه  رويداد خاص  و يا سرو صدايي  نشده  و اطلاعي  به  پليس  داده  نشده  است .
مركز اطلاع  رساني  فرماندهي  انتظامي  استان  كرمانشاه  اعلام  كرد، تحقيقات در اين  زمينه  همچنان  ادامه  دارد و اخبار تكميلي  ارسال  خواهد شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |