پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
تقويت شريان هاي ارتباطي غرب تهران
پل تقاطع بزرگراههاي همت و ستاري به بهره برداري رسيد
009654.jpg
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پل تقاطع غير هم سطح بزرگراه شهيد همت و بزرگراه شهيد ستاري با هزينه اي حدود ۸ ميليارد تومان مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به تراكم بيش از حد ترافيك در مناطق پر جمعيت شهري و لزوم اجراي شريانهاي ارتباطي بزرگراه همت و تقاطع آن با شريانهاي شمالي _ جنوبي جنت آباد، ستاري،  سردار جنگل، شاهين و ادامه آن در منطقه ۲۲ و همچنين لزوم انتقال بار ترافيك ميدان نور از طريق بزرگراه شهيد ستاري به بزرگراه نيايش، در اسفند سال ۱۳۸۰ اين پروژه آغاز و ديروز با اتمام ۸۰ درصد عمليات، ارتباط شمالي _ جنوبي تقاطع برقرار و ساير ارتباطات فرعي آن نيز تا پايان امسال ميسر خواهد شد.
احمدي نژاد در اين مراسم با اشاره به اتخاذ يكي دو تصميم بزرگ در حوزه ترافيك گفت: نخست بايد سيستم حمل و نقل عمومي انبوه از جمله حمل و نقل ريلي رو و زيرزمين را به سرعت توسعه دهيم و بعد از آن تصميم گيري در مورد سياستهاي مربوط به توليد خودروست.
به اعتقاد وي در حاليكه سالانه ۴۰۰ هزار سواري وارد تهران مي شود ما به سختي مي توانيم ۲ هزار دستگاه اتوبوس از توليدكنندگان تحويل بگيريم اين در حالي است كه فعلا بيش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد به خاطر كاهش فشار گاز از چرخه حمل و نقل كنار گذاشته شده و در پاركينگها خوابيده است.
شهردار تهران بر لزوم برخورداري ناوگان حمل و نقل عمومي از اتوبوسهايي كه تحت تأثير شرايط آب و هوايي قرار نگيرند تأكيد كرد حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس بتوانند روزانه كار جابجايي شهروندان را عهده دار باشد.
احمدي نژاد استفاده مردم از سواريهاي شخصي و متعاقب آن راهبندان، اتلاف وقت و انرژي و فشارهاي عصبي را در صورت نبود ناوگان حمل و نقل عمومي كافي، طبيعي دانست و اظهار اميدواري كرد با توجه به حاكميت ذهنيت علمي و مثبت در مجلس شوراي اسلامي سال آينده شاهد پيش بيني بودجه مناسب در حوزه حمل و نقل عمومي از طرف نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي باشيم. مهندس آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: مجلس ضمن تلاش براي حل مشكلات شهرداري تهران از طريق وضع قوانين جديد كمكهايي نيز در جهت حل معضلات تهران و ساير كلان شهرهاي كشور به ويژه در حوزه حمل و نقل و ترافيك اختصاص داده و خواهد داد كه از جمله آنها اختصاص ۲ ميليارد دلار فاينانس در سال گذشته به بخش توسعه خطوط متروي تهران بود و امسال نيز با توجه به مطالعات كارشناسي صورت گرفته در كميسيون عمران نسبت به توسعه شريانهاي حياتي تهران اعتباراتي را براي سال ۸۴ در اختيار شهرداري تهران قرار خواهيم داد، ضمن اينكه در بخش پروژه هاي عمراني نيز درحد مقدور و برحسب پيشرفت كار كمكهايي خواهيم كرد.
آقايي بر تلاش مجلس شوراي اسلامي در مورد تصويب قانون حريم تهران در آينده نزديك خبر داد و گفت: شهر تهران از لحاظ ترافيك، تراكم و ساخت و ساز و... از يك نظم و مقررات و محدوديتهايي برخوردار است كه حريم تهران را شامل نمي شود لذا به دنبال نظم دهي و ترسيم اصول و مقرراتي در خصوص شهر تهران و شهرهاي جانبي آن به صورت يكنواخت هستيم.
بنابراين گزارش مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز طي سخناني با اشاره به عملكرد دور از انتظار شهرداري تهران در مدت كوتاه بر سر كار آمدنش از جمله افتتاح هر هفته يك پروژه جديد، از اين نحوه عمكرد به عنوان مبدأ تحول در سيستم مديريتي و نوگرايي در افكار و نحوه خدمتگزاري در كشور نام برد كه به دور از هرگونه شائبه سياسي و جناحي به خدمتگزاري مشغول است.
وي خطاب به مردم اعلام كرد: پروژه هاي ترافيكي نظير احداث پل، بزرگراه، مترو، منوريل،  تجهيز شبكه حمل و نقل به تاكسي و اتوبوس و... قطعا نمي تواند تأثير كافي در بهبود وضع ترافيك داشته باشد.
چمران در اين باره خواستار عزم ملي و هماهنگي و انسجام ميان مسئولين و استفاده از توانمندي و جرأت و جسارت نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي در جهت حل اين وضعيت نامطلوب و ناموزون در حوزه ترافيك شد كه بعد از سالها بي برنامگي امروز عواقب آن دامنگير شهر تهران شده است.

هفته آينده
چهار گرمخانه براي بي خانمان هاي تهران راه اندازي مي شود
009645.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران گفت: چهار گرمخانه به منظور اسكان بي خانمان ها در مراكز اصلي تجمع آنها ظرف هفته آينده به بهره برداري مي رسد.
رسول خادم افزود: اين گرمخانه ها بر اساس تصميم شورا، شهرداري و اتفاق نظر دستگاههاي اجرايي مختلف به منظور جلوگيري از مرگ و مير بي خانمانها توسط شهرداري تهران در مراكز تجمع آنها كه معمولا در بخش جنوبي و مركزي تهران است ايجاد مي شود.
وي با بيان اين كه اين گرمخانه ها داراي وسايل گرمايشي و امكانات بهداشتي مناسب خواهد بود، افزود: بي خانمانهاي فاقد مكان، شبها را در اين گرمخانه ها سپري كرده و با غذاي بسيار ساده پذيرايي مختصري خواهند شد.
وي در خصوص احتمال بروز فساد در گرمخانه ها و تبعات منفي اين اقدام به ايسنا گفت: با توجه به شدت سرما نمي توان نسبت به مرگ و مير بي خانمانها بي تفاوت بود؛ لذا براي حفظ جان آنها بايد اين گرمخانه ها ايجاد شود.
وي افزود: همچنين بر اساس تصميمات اتخاذ شده مقرر خواهد شد تا نمايندگان دستگاه هاي اجرايي مختلف در اين گرمخانه ها حضور يافته و نسبت به شناسايي و تفكيك بي خانمانهاي داراي مشكل اقدام كنند.
خادم با اشاره به جمع آوري بي خانمان ها در مراكز نگهداري موقت گفت: بر اساس آخرين آمار حدود ۸۰۰ بي خانمان جمع آوري شده و به مراكز «اسلامشهر» ، «سراي احسان» و ديگر مراكز بهزيستي انتقال يافتند.
وي با بيان اين كه مركز جديد نگهداري بي خانمانها در «لويزان» آماده بهره برداري است، خاطرنشان كرد: مشكلي از نظر كمبود مراكز نگهداري موقت بي خانمانها وجود ندارد.

نگاه
009648.jpg
داوود كاظمي

دفن اموات در گورستان هاي متروكه
009657.jpg
مهر: مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از غيرقانوني بودن دفن اموات در خارج از گورستان بزرگ شهر تهران خبر داد و گفت: شوراي شهر تا پايان سال تكليف اين مسئله را روشن مي كند. مهندس محمود رضاييان با اشاره به اين كه موضوع دفن اموات در ساير گورستانها در دست بررسي است، گفت: اين مسئله تا پايان سال جاري از سوي شوراي شهر تهران تعيين تكليف خواهد شد. وي با تاكيد بر تصويب يك فوريت طرح تغيير كاربري كليه گورستان هاي متروك و غير متروك شهر تهران از سوي شوراي اسلامي شهر، افزود: در حال حاضر دفن اموات در خارج از گورستان بهشت زهرا(س) ممنوع و غير قانوني است.

خودروهاي دوگانه سوز
009651.jpg
قلم سبز ايران _ در صورت ساخت و تامين به موقع مخازن سوخت گاز طبيعي (CNG) از سوي پيمانكار مربوطه، كارگاه ها قادر به تبديل حداقل ۲۰ هزار خودروي ديگر تا پايان امسال خواهند بود.مهندس مبيني مسئول دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور گفت: طي اين هفته حدود هزار خودرو در ۴۲ كارگاه تبديل به دوگانه سوز (بنزين _ گاز طبيعي) شدند كه اين رقم حدود سه برابر تبديل در هفته گذشته كه حدود ۳۶۷ دستگاه بوده است را نشان مي دهد.وي افزود: «در صورتي كه مخازن مورد نياز به موقع تامين شود، كارگاه هاي موجود كشور توانايي تبديل حدود هزار و ۵۰۰ خودرو در هفته را دارند.»

اسكان موقت حادثه ديدگان زلزله
009660.jpg
ايسنا: رييس سازمان مديريت بحران شهرداري تهران با پيش بيني درنظرگرفته شدن يكهزار و ۱۰۰ نقطه به عنوان محلهاي اسكان موقت حادثه ديدگان زلزله احتمالي گفت: احداث ۴۰۰ نقطه از اين تعداد به شهرداريهاي مناطق مختلف ابلاغ شده است. وي افزود: اين اردوگاهها داراي پد بالگرد و امكانات اوليه سرويسهاي بهداشتي مقاوم خواهند بود كه در حال حاضر اولين محل اسكان پارك پليس در منطقه ۴ تهران درحال آماده سازي است. وي افزود: آماده سازي محلهاي اسكان و تجهيز ۱۲۰ پايگاه امداد و نجات حداقل به اعتباري در حدود ۴۲ ميليارد تومان نيازدارد كه اين مبلغ در كميسيونهاي آمادگي و مقابله ستاد عالي مديريت بحران تصويب شده و سازمان مديريت برنامه ريزي در حال تعيين محل و منبع اين رقم است.

تاكسي هاي هوايي تهران از بسياري خودروها ارزان تر خواهند بود
هلي تاكسي هاي ۷۰ هزار دلاري در تهران
مهر: سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري گفت: قيمت هلي تاكسي(هلي كوپتر كوچك) و اير تاكسي(هواپيماي كوچك) مناسب بوده و حتي ارزش آنها بسيار كمتر از خودروهاي در حال تردد در كشور است.
نورالله رضايي نياركي با بيان اينكه تهران مي تواند پذيراي ۱۰ فروند هلي تاكسي باشد، تاكيد كرد: باتوجه به اينكه پرواز هلي تاكسي (هلي كوپتر كوچك) و اير تاكسي (هواپيماي كوچك) در آسمان تهران و يا ديگر شهرها در چارچوب قانون، نوعي فعاليت هوانوردي است، از اين رو هيچ مشكلي از لحاظ مجوز ندارد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون هلي تاكسي (هلي كوپتر كوچك) و اير تاكسي(هواپيماي كوچك) ارزان قيمت در جهان وجود دارد، توضيح داد: رابينسون۲۲ هلي كوپتر دونفره است كه توانايي پرواز از تهران به نوشهر را دارد و قيمت آن ۷۰ هزار دلار است. اين درحاليست كه قيمت بسياري از خودروهاي در حال تردد بيش از ۷۰ هزار دلار بر آورد شده است.
نياركي با اعلام اينكه هم اكنون تعدادي مجوز هواپيماي شخصي را گرفته اند، تصريح كرد: از اين نوع هواپيما مي توان درمسيرهاي كوتاه نظير تهران- سمنان و تهران - اراك استفاده كرد.

طرح اذان گوي اتوماتيك عطر اذان در خيابانهاي شهر مي پيچد
گروه شهري: مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران از اجراي طرح اذان گوي اتوماتيك تا پايان امسال در سطح خيابانهاي تهران خبر داد و گفت: در اين طرح سيستمي بر روي دكل هاي دوربين هاي نظارت تصويري نصب خواهد شد كه به واسطه آن در هنگام وقت شرعي، در تمام سطح شهر به طور اتوماتيك و به صورت يكنواخت بانك اذان پخش خواهد شد. وي افزود: در حال حاضر مرحله آزمايشي اين طرح در شهر اصفهان در حال انجام است و اميدواريم بتوانيم تا پايان سال جاري شاهد اجراي اين طرح در سطح شهر تهران نيز باشيم.

آيت الله مكارم شيرازي:
عامل موفقيت شهرداري تهران اخلاص و عدم تظاهر است
فارس: آيت الله مكارم شيرازي كارهاي شهرداري تهران را مفيد خوانده و خاطرنشان كرد: عامل اين موفقيت ها، خلوص برخاسته از عقايد مذهبي و عدم تظاهر به كارهاي انجام شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس اين مرجع تقليد شيعيان كه در ديدار محمود احمدي نژاد شهردار تهران سخن مي گفت، با ابراز رضايت از اقدامات شهرداري تهران با بيان اين كه بسياري از كساني كه ناظر فعاليت هاي شهرداري هستند، كارهاي شهرداري را مفيد ارزيابي مي كنند، اظهار داشت: عامل اين موفقيت ها دو چيز است، اول خلوص نيت و عشق خدمت به خلق خدا كه ما معتقديم اينها همه از عقايد مذهبي برمي خيزد و عامل دوم موفقيت شما اين است كه به كارهاي انجام شده تظاهر نمي شود.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: بعضي ها كارهاي كوچك انجام مي دهند و يا حتي كاري نمي كنند، اما سر و صدا به راه مي اندازند.
شما به طور جدي مشغول فعاليت هستيد و بدانيد مردم اين كارها را ارج مي نهند، زيرا ملت بيدار است.
آيت الله مكارم شيرازي شهرداري را يكي از دستگاه هاي مرتبط با مردم عنوان كردند و بعضي از قوانين، اقدامات و مراحل اجراي كارها را موجب نارضايتي مردم دانسته و خواستار حذف و يا حداقل ادغام فعاليت هاي زايد در شهرداري شد.
وي اطلاع رساني و فرهنگ سازي را بسيار مهم برشمرد و توضيح داد: شهرداري ها براي بهتر خدمت كردن و همچنين ارتباط با شهروندان نيازمند يك برنامه مستمر فرهنگي و اطلاع رساني بين شهرداري، صدا و سيما و روزنامه ها ست تا مردم از بسياري مسايل آگاه شوند.مسئله اطلاع رساني نيز بسيار مهم است و انسان يك موجود فرهنگي است و اگر بشود از طريق فرهنگ در دل مردم نفوذ كرد، مي شود با  آنها كنار آمد.
استاد دروس خارج حوزه علميه قم با اشاره به مسايل فرهنگي در سطح جامعه يادآور شد: يكي از مسايلي كه شما در شهرداري ها به طور مستقيم با آنها سروكار داريد، مسايل فرهنگي و فرهنگسرا ها ست. البته تغييراتي در خصوص كارهاي آنها صورت گرفته است، ولي نبايد به مسايل فرهنگي به صورت مسايل فردي نگاه شود.
در همين راستا اقدامات شهرداري در بحث ازدواج جوانان كار بسيار پسنديده اي است.
در ابتداي اين ديدار احمدي نژاد، شهردار تهران مقوله فرهنگ را در رأس همه فعاليت ها دانست و گفت: ما در شهرداري تمام تلاش خود را براي رفع معضلات فرهنگي به كار مي بريم. وي با بيان اين كه تمام كساني كه دچار آلودگي مي شوند از اهداف و آرمان هاي بلند الهي دورند، افزود: از اين رو دشمن هم به دنبال جدا كردن ارزش ها از جوانان ماست ما هم بايد احساس نياز به ارزش هاي الهي و اميد به آينده را در دل جامعه به وجود آوريم.

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان منطقه ۷
گروه شهري: مسعود زريبافان عضو هيأت رئيسه شوراي شهر، امروز در ساختمان منطقه ۷ شهرداري جهت رفع مشكلات مربوط به شهرداري، با شهروندان اين منطقه ديدار خواهد داشت. شهروندان مي توانند جهت ثبت نام ديدار با اين عضو شوراي شهر به شهرداري منطقه ۷ مراجعه كنند.

گزارشهاي ارزيابي زيست محيطي در سازمان محيط زيست رد نمي شود
فارس: مدير كل دفتر امور محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: متاسفانه در حال حاضر تاكنون هيچ يك از گزارشهاي ارزيابي زيست محيطي كه قريب ۱۲۰ مورد گزارش ارزيابي بوده است منجر به نتيجه منفي نشده است و سازمان حفاظت محيط زيست تمام گزارشهاي ارزيابي زيست محيطي را تاييد  مي كند.
شاهين محمد نژاد، در دومين همايش ملي ارزيابي اثرات زيست محيطي كه در تالار شهيد آويني دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست سياستي را در پيش گرفته كه پس از آغاز پروژه ها با پيشروي آنها مخالفت كرده و ادامه انجام پروژه ها را منوط به ارزيابي زيست محيطي مي داند اما با پيشروي هيچكدام مخالفت نكرده و تنها به تغييرات اصلاحي آنها اكتفا مي كند.
وي گفت: بايد سيستم نظارتي بر گزارشهاي ارزيابي زيست محيطي به همه دانشگاهها و شركتهاي مهندسي مشاور داراي رتبه محيط زيست، اشاعه پيدا كند.
وي خبر داد: طي مصوبه روز گذشته شوراي عالي حفاظت محيط زيست منابع فلزي مشمول ارزيابي زيست محيطي شد كه از امروز استخراج كليه معادن فلزي سنگ مس، آهن، طلا، سرب، روي و ساير فلزات و معادن غير فلزي زغال سنگ و نمك آبي مشمول تهيه و ارائه گزارش ارزيابي زيست محيطي است.
مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معدن اظهار داشت: توافق نامه اي با شوراي عالي حفاظت محيط زيست انجام شده كه در حال حاضر در دستور كار است و طي آن گروههاي صنايع قند و شكر، سيمان، گچ و آهك و روغن مشمول ارزيابي زيست محيطي مي شوند.
محمد نژاد، شروع مطالعات پس از آغاز طرح، رويكرد عنصرگرا به جاي فرآيندگرا، اتمام گزارش به معناي اتمام فعاليت  زيست محيطي و انجام مطالعات به سفارش كارفرما به جاي سفارش سازمان محيط زيست را از جمله دلايل عدم اثربخش بودن مطالعات ارزيابي اثرات توسعه بر محيط زيست(EIA) برشمرد.
حميد فراهاني راد، معاون دفتر آمايش و توسعه پايدار سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در اين همايش گفت: امروزه ارزيابي زيست محيطي تنها محدود به منطقه اي خاص نيست بلكه ماهيتي فرامرزي و جهاني پيدا كرده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |