پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۰ - Dec 23, 2004
فرمانده كل قوا:
نظام اسلامي رفاه را با عدالت
و آباداني را با امنيت دنبال مي كند
009672.jpg
ايسنا: مراسم تحليف دومين دوره  مشترك دانشجويان دانشگاه هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي صبح ديروز با حضور حضرت آيت الله خامنه اي، فرمانده  معظم كل قوا در دانشگاه افسري امام علي (ع) برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم سرود جمهوري اسلامي نواخته شد و رهبر معظم انقلاب در مقابل يادمان شهدا، به شهيدان انقلاب اسلامي اداي احترام كردند.
فرمانده  كل قوا سپس از يگان هاي حاضر در ميدان سان ديدند.
در اين مراسم هم چنين دانشجويان منتخب از دست فرمانده كل قوا سردوشي و نماينده  دانش آموختگان خلباني نشان خلباني دريافت كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين مراسم دانايي را رمز توانايي برشمردند و افزودند: نظام اسلامي، رفاه را با عدالت، پيشرفت علمي و آباداني را با امنيت روحي - رواني و اقتدار را همراه با نگاه برادرانه به ملت هاي جهان، دنبال مي كند.
فرمانده  معظم كل قوا، كسب دانش و تقويت روحيه شجاعت و دلاوري را دو هدف عمده دانشجويان دانشگاه هاي نظامي كشور خواندند و افزودند: سرافرازي و پيشرفت هر ملت در گرو اقتدار اوست و نيروهاي مسلح شجاع و مردمي ايران، حصار مستحكم ملت در مقابله با هرگونه زياده خواهي و زورگويي به شمار مي روند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به آرمان هاي والاي جمهوري اسلامي خاطرنشان كردند: تعالي، پيشرفت و رفاه - استقلال طلبي و آزاديخواهي، عدالت طلبي و مقابله با قدرت طلبان زورگو، اهداف بزرگي است كه هر ملتي با جان و دل مي پذيرد و به همين علت است كه آرمان هاي ملت ايران هم چون نسيم بهاري در جهان جاري شده و اين ملت را در چشم مردم كشورهاي مختلف، عزيز و پرعظمت ساخته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان، حضرت مهدي (عج) را ذخيره  اميد بشريت خواندند و تاكيد كردند: اين اميد حيات بخش، در دل هر انساني وجود داشته باشد، او را به اين حقيقت مومن مي سازد كه قدرت طلبان جهان هم چون كف روي آب در برابر جريان اصيل حق و معنويت، توان پايداري ندارند و بازيگري آنها در عرصه هاي جهاني، پوچ و بي معناست. در اين مراسم هم چنين سرتيپ موسوي فرمانده  دانشگاه افسري از دوره هاي آموزشي دانشگاه گزارشي بيان كرد. در پايان نيروهاي حاضر در ميدان، از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.

وزير اطلاعات اعلام كرد
جزئيات دستگيري ۱۰ جاسوس هسته اي
009669.jpg
گروه سياسي: طبق رسم ثابت هيات دولت، هرماه يك بار خبرنگاران در محل دولت با رئيس جمهوري و وزيران ديدار و گفتگو مي كنند. وعده ماهانه اين ديدار چهارشنبه هفته گذشته انجام شد اما روز دوشنبه خبرنگاران از زبان سخنگوي دولت شنيدند كه باز هم دولت در اين هفته از خبرنگاران دعوت كرده تا به محل ساختمان رياست جمهوري بيايند، برنامه ترتيب داده شده تنها گفتگو با علي يونسي وزير اطلاعات و موضوع آن جاسوسان هسته اي اعلام شد.
ديروز خبرنگاران به رياست جمهوري مراجعه كردند .پس از چك كردن همه وسايل خبرنگاران اعلام شد كه خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي خبري خارجي نمي توانند در اين مصاحبه شركت كنند.ظاهراً از آنها دعوتي هم نشده بود اما تعدادي از خبرنگاران، فيلمبرداران و عكاسان خبرگزاريهاي خارجي به دليل اهميت مصاحبه يونسي خود را به رياست جمهوري رساندند كه از آنها خواسته شد برگردند.
به گزارش خبرنگار همشهري وزير اطلاعات در شروع اين مصاحبه كه در اتاق كوچك خبر رياست جمهوري تشكيل شد به همه سئوالهايي كه ممكن بود در ذهن خبرنگاران راجع به جاسوسان هسته اي باشد نظير ماهيت جاسوسان، اهداف آنها، چگونگي كشف جاسوسي، وابستگي و تعداد جاسوسان را مطرح كرد و سپس با تشريح جزئيات كار اطلاعاتي بطور مفصل به اين سئوالها پاسخ داد.
حفاظت از تاسيسات هسته اي تعهدي بين المللي است
يونسي در ابتدا به ضرورت حفاظت ويژه از اسناد و مدارك، تاسيسات، كارمندان و دانشمندان هسته اي در سراسر جهان اشاره كرد و گفت: نكته مهم اين حفاظت جلوگيري از نفوذ سرويس هاي اطلاعاتي و گروههاي خرابكار و تروريست است. اين نوع حفاظت از تعهدات بين المللي همه دولت هاي صاحب تاسيسات هسته اي است. يونسي شرايط تاسيسات هسته اي ايران را به دليل تهديدات انجام شده عليه آن متفاوت از كشورهاي ديگر خواند و گفت: به دليل دشمني خاص آمريكا با ايران و اينكه آنها همه امكانات خود را براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي بكار گرفته اند ضرورت حفاظت از اين تاسيسات بيشتر مشخص مي شود.
وزير اطلاعات در ادامه كمك هاي آمريكا به رژيم شاه براي تاسيس نيروگاه اتمي بوشهر را يادآور شد و گفت: پس از انقلاب آمريكا به شدت در برابر حركت جمهوري اسلامي براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي مخالفت و اراده خود را بر كشورهايي مثل آلمان، ژاپن و چين كه قرار بود نيروگاه را تكميل كنند تحميل كرد و با فشارهاي سياسي و اقتصادي آنها را از ادامه روند كار منصرف نمود و در جريان جنگ تحميلي نيز به صدام چراغ سبز دادند تا تاسيسات برق اتمي بوشهر را بمباران كند و عملاً كار ادامه ساخت اين تاسيسات تا پس از جنگ متوقف شد.
وزير اطلاعات افزود: پس از پايان جنگ جمهوري اسلامي تصميم گرفت تا فعاليت هسته اي خود را زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه دهد. ولي با تحريم شديد آمريكا كار به بن بست رسيد و امكان انتقال فناوري هسته اي از كشورهاي ديگر به ايران مسدود شد. به همين دليل ايران ناچار شد بطور پنهان ولي در چارچوب مفاد N.P.T به فعاليت خود ادامه داده و به دانشمندان جوان و امكانات داخلي خود تكيه كند و در جهت بدست آوردن چرخه كامل سوخت تلاش نمايد.يونسي ادامه داد: آمريكا پس از اينكه متوجه تصميم ايران شد براي جلوگيري از اين روند همه امكانات خود را بكار گرفت و قدم به قدم فعاليت هاي هسته اي ايران را زير نظر داشت.
يونسي با تاكيد بر اينكه كليه فعاليت هاي هسته اي ايران اگر چه پنهان بوده ولي كاملاً غيرنظامي و صلح آميز بوده است گفت: آژانس نيز بر صلح آميز بودن فعاليت هاي ايران تاكيد كرده است.وزير اطلاعات رصد كردن هرروزه تاسيسات هسته اي ايران توسط ماهواره ها و استفاده از عوامل جاسوسي را از جمله راههاي كنترل فعاليت هاي هسته اي ايران توسط آمريكا ذكر كرد و گفت: از سه سال پيش آمريكا از طريق منابع جاسوسي خود به اين نتيجه رسيدند كه ايران در آستانه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي است ولي به دروغ اعلام كردند كه ايران در انديشه توليد سلاح اتمي است.
استفاده از جاسوسان فله اي و دله اي
يونسي اضافه كرد: آمريكا براي جلوگيري از پيشرفت ايران دراين زمينه بخشي از جاسوسان فله اي خود را مامور كشف اطلاعات كرد.وزير اطلاعات جاسوسان فله اي را كساني معرفي كرد كه بعضي كشورهاي حوزه خليج فارس ناشيانه آنها را به ايران مي فرستند تا اطلاعات هسته اي براي آمريكا كسب كنند.
وي با اشاره به اينكه استفاده ازافراد غيرحرفه اي براي كار جاسوسي امري ضدانساني است گفت: دسترسي آدم هاي عادي به اطلاعات سري ممكن نيست ولي به دلايلي آنها را بكار مي گيرند.
يونسي افزود: ظرف چندسال گذشته حدود ده نفر را دستگير كرده ايم كه فقط براي خدمت به آمريكا جاسوسي مي كردند كه مصداق آنها نيز منافقين هستند.
وزير اطلاعات، اطلاعات ارائه شده از سوي اين جاسوسان را به آمريكا ارزشمند و قابل اعتنا ندانست و گفت: همه اطلاعات ما در مورد فناوري هسته اي آشكار و علني و در اختيار آژانس بين المللي انرژي هسته اي است ولي منافقين با تخليه تلفني افراد ادعا مي كردند كه ايران در اصفهان و نطنز در حال توليد سلاح  هسته اي است.
يونسي گفت: تاسيسات هسته اي ايران در نطنز و اصفهان مخفي نبود. هزاران نفر در آنها كار مي كردند و روزانه اتومبيل هاي زيادي به آنجا رفت  وآمد داشتند و آژانس اطلاعات آنها را در اختيار داشت ولي اين تاسيسات تابلو نداشتند زيرا آمريكا از همه امكاناتش براي جلوگيري از دستيابي ايران به فناوري هسته اي صلح آميز استفاده مي كرد و ما در چارچوب N.P.T حق داشتيم كه از اين فناوري استفاده كنيم. يونسي افزود: آمريكا از منافقين خواست بيايند و اعلام كنند كه اين تاسيسات وجود دارد تا بتوانند عليه ايران رسما فشار وارد كنند.
009675.jpg
عكس : عليرضا بني علي
وزير اطلاعات علت اعلام اين اطلاعات توسط منافقين را حفظ جاسوسان اصلي آمريكا عنوان كرد و گفت: امريكايي ها فكر مي كردند كه ما از جاسوسان اصلي آنها غافل شده و شناسايي نمي كنيم در حالي كه منافقين، اطلاعات با ارزشي نداشتند.
يونسي منافقين را جاسوسان دله اي خواند و گفت: اطلاعات جاسوسان دله اي و فله اي، را قبلا خودمان به آژانس داده بوديم.
وي افزود: وقتي آمريكا نتوانست از طريق عوامل جاسوسي خود مانع دستيابي ما به فناوري هسته اي شود، اكنون از طريق مجامع بين المللي و با فشار سياسي و اقتصادي مي خواهد مانع كار ما شود.
اهداف جاسوسان هسته اي
وزير اطلاعات هدف اصلي جاسوسان هسته اي را اخلال در روند فعاليت هسته اي كشورمان عنوان كرد و گفت: سه سال پيش يكي از مسئولان پروژه هاي اتمي كه به دام سيا گرفتار شده بود، اطلاعات خود را به آمريكا داد و به آنها گفته بود كه ايران در آستانه رسيدن به فناوري هسته اي است، اين خبر براي آمريكايي ها ناگوار بود از آن جهت كه ايران به اين حد از دانش  هسته اي رسيده باشد لذا به او ماموريت خرابكاري دادند ولي اين جاسوس از سوي وزارت اطلاعات شناسايي شد. يونسي جاسوس مزبور را از مسئولان سازمان انرژي اتمي معرفي كرد و گفت: ما وي را در داخل و خارج از كشور زير نظر داشتيم و موقعي كه اطلاعات تحويل مي داد شناسايي و كنترل مي كرديم، تا اينكه روشن شد او خائن است. اطلاعات كامل او در اختيار ما بود و هر نسخه اي كه مي فرستاد به دست ما هم مي رسيد.
يونسي افزود: آمريكا از اين طريق متوجه بود كه ايران پيشرفت خوبي در دانش هسته اي دارد ولي نمي توانست در كار ما اخلال كند زيرا فعاليتهاي او تاثير زيادي نداشت. البته اگر اين جاسوس شناسايي نمي شد تا مدتي مي توانست در كار ما اخلال كند ولي پس از شناسايي تا چند ماه به او ماموريت خرابكاري متقابل داديم و سرويس اطلاعاتي آمريكا را مشغول كرده و جنگ اطلاعاتي با آنها به راه انداختيم كه تا مدتها ماموران سيا سر كار بودند و جايي كه ديگر عمليات قابل ادامه نبود فرد خائن را دستگير و اكنون در زندان بسر مي برد.
يونسي هدف ديگر از فرستادن جاسوسان به ايران را جعل سند عنوان كرد و گفت: جعل سند ابعاد مختلفي دارد كه يك نوع آن را هفته گذشته روابط عمومي وزارت اطلاعات اعلام كرد. وي با اشاره به تعهد ايران به آژانس براي توقف قطعه سازي و استفاده از سانتريفيوژها گفت: پس از اين تعهد، فردي مراجعه كرده و مي گويد: من مي توانم قطعه سازي كنم. ما او را دستگير كرديم و تاكنون بيش از ده مورد از اين نوع كه مانند بازار سبزي فروش ها اعلام مي كنند اورانيوم مي فروشيم، بمب مي فروشيم و ... را دستگير كرده ايم و نظرمان اين است كه اين مراجعات از سوي سيا و موساد براي سندسازي عليه ايران هدايت شده است و وزارت اطلاعات بخشنامه كرده كه هر نوع حركت از اين قبيل مشكوك است و بايد با آن برخورد شود چه بسا افرادي دانسته يا ندانسته در خدمت سازمانهاي جاسوسي باشند.
يونسي بخشي از ماموريت جاسوسان را آلوده كردن محيط كار فعاليت هسته اي به مواد آلوده كننده عنوان كرد و گفت: يك دستمال آلوده مي تواند به راحتي همه اشيا را آلوده كند و بعد هم ادعا كرد كه در ايران اورانيوم غني سازي مي شود كه بخشي از اين ماموريت ها خنثي شده است. وي افزود: گاهي به موازات عمليات قانوني آژانس كه براي بازرسي مي آمدند جاسوسان نيز وارد شده و عمليات مي كردند.يونسي گفت: آمريكا به آژانس اعتماد ندارد و صحت عملكرد ماموران آژانس را با عمليات جاسوسي بدست مي آورند. وي افزود: گاهي سيا و موساد كارهاي پيچيده تري نيز مي كنند از جمله شناسايي مامورين جاسوسي اروپا و القاي اين نكته كه ايران به دنبال سلاح هسته اي است.
وي با اشاره به اينكه اخيرا آژانس اعلام كرده كه همه آن اطلاعات كذب محض بوده است، گفت:  سياست شفاف سازي ايران اين ادعاها را از بين برد. يونسي يكي ديگر از اهداف جاسوسي را ربودن دستاوردهاي دانش هسته اي كشورمان عنوان كرد و گفت: آنها تاكنون در اين زمينه موفق نبوده اند.
نحوه شناسايي جاسوسان
وزير اطلاعات در مورد نحوه شناسايي جاسوسان هسته اي، به ابزارهاي تخصصي و عوامل لازم در اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: وزارت اطلاعات ايران از قوي ترين سرويس هاي اطلاعاتي جهان است و اين موضوع را دشمنان ما نيز اعتراف كرده اند.
يونسي گفت: براي نخستين بار برخي شيوه هاي اطلاعاتي را اعلام مي كنم. وي از شناسايي مراجعين به نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور و يا موسسات وابسته، پيگيري روابط افرادي كه با عناصر مشكوك ارتباط برقرار مي كنند، كنترل پيامهاي راديويي و شكستن كد اختصاصي آنها، مرئي كردن نامه هاي نامرئي و شناسايي بسته هاي پستي و ... به عنوان شيوه هاي اطلاعاتي ياد كرد و گفت: وزارت اطلاعات كنترل لازم را دارد و از ابزارهاي ساده اي براي آن استفاده مي كند كه باوركردنش مشكل است.
يونسي افزود: نفوذ ما در سرويس هاي جاسوسي ديگر كشورها هم راهي جهت كسب اطلاعات است. وي از كساني كه به دليل ضعف هاي اخلاقي، مالي و يا شخصيتي به دام سرويس هاي جاسوسي افتاده اند خواست تا در اولين اشتباه سريعا اطلاع بدهند. زيرا هيچ جرمي به زشتي و پلشتي جاسوسي وجود ندارد.
وزير اطلاعات روحيه خيانت ستيزي ايرانيان را عامل اصلي موفق نشدن جاسوسان خارجي در ايران ارزيابي كرد.يونسي طرح مباحثي نظير اينكه دستيابي به فناوري هسته اي مفيد نيست، ضرر دارد، اقتصادي نيست، اصلا چنين فناوري نداريم و ... را در راستاي جنگ رواني ارزيابي كرد و گفت: گاهي اين جنگ رواني متاسفانه به دست خود ما اعلام مي شود كه باعث كاهش خودباوري و يا كوتاه آمدن در مذاكرات مي شود.
جاسوسان همه ايراني اند
پس از توضيحات مفصل يونسي نوبت به پرسش هاي خبرنگاران رسيد. يونسي در مورد مليت جاسوسان گفت: هر ده نفر جاسوس دستگير شده ايراني هستند كه سه نفرشان از مديران انرژي هسته اي كشور و بقيه از مخابرات، نيروهاي مسلح و داراي شغل آزاد هستند.وزير اطلاعات تاكيد كرد كه ما نمي گذاريم اطلاعات مفيد از ايران خارج شود و آنهايي كه تاكنون خارج شده مفيد نبوده است. يونسي محل دستگيري جاسوسان را تهران و هرمزگان عنوان كرد و گفت كه نمي تواند اسامي آنها را پيش از محاكمه و محكوميت مطرح كند.وزير اطلاعات اضافه كرد كه اين جاسوسان در اختيار دادگاه انقلاب هستند.وي سرشناس و معروف بودن جاسوسان را تكذيب كرد و گفت: فرد با شخصيت و سرشناس جاسوس نمي شود.
احتمال حمله زياد نيست
يونسي در خصوص احتمال حمله آمريكا و يا اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران گفت: اين احتمال هميشه بوده و هست و ما تدابير پيشگيرانه و مقابله اي را در نظر گرفته ايم ولي احتمال حمله زياد نيست زيرا مشكلي از آنها را حل نكرده بلكه اضافه هم مي كند.
دستگيري عناصر مهمي از القاعده
وزير اطلاعات در مورد دستگيري تعدادي از اعضاي القاعده در ايران گفت: ما عناصر مهمي از اعضاي القاعده را در ايران دستگير كرديم كه تعدادي از آنها ايراني بودند كه محاكمه، محكوم و يا تبرئه شدند و تعدادي هم غيرايراني هستند كه هنوز محاكمه نشده اند.
محكوميت ايران در سازمان ملل
از يونسي در مورد قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل عليه نقض حقوق بشر در ايران سئوال شد كه وي در پاسخ گفت: اين تصميمات سياسي است و آنها سعي مي كنند با اين كارها بحث مذاكرات هسته اي را تحت الشعاع قرار دهند.يونسي تاكيد كرد كه انجام كارهاي خودسرانه توسط برخي قضات و يا مامورين ربطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.يكي از خبرنگاران از وزير اطلاعات سئوال كرد كه اگر وزارت اطلاعات ايران قوي ترين سرويس اطلاعاتي است پس چرا شما ارتباط يكي از وبلاگ نويسان را با سفارتخانه خارجي كشف نكرديد ولي قوه قضاييه آن را فهميد؟ وزير اطلاعات گفت كه به اين سئوال جواب نمي دهد.
تغيير ساختار وزارت اطلاعات
يونسي در مورد طرح مجلس براي تغيير ساختار وزارت اطلاعات گفت: طبق قانون اساسي وزارت اطلاعات يك وزارتخانه است و راهي براي تغيير آن وجود ندارد.
جنگ رواني خليج فارس
يونسي در خصوص تغيير نام خليج فارس به خليج عربي توسط كشورهاي حوزه خليج فارس گفت: آمريكايي ها فشارشان را بر ايران مضاعف كردند و لذا بعضي ها براي جلب رضايت آنها و به دليل متهم بودن به منشاء تروريسم دست به اين كارهاي رواني مي زنند.
۴۵ درصد در انتخابات شركت مي كنند
از يونسي در مورد نظرسنجي وزارت اطلاعات در مورد ميزان مشاركت مردمي و محبوبيت كانديدهاي مطرح سئوال شد كه وي گفت: از طرح اين نكته كه چه كسي جلوتر است معذوريم ولي در مورد ميزان مشاركت با توجه به اينكه هنوز فضاي انتخاباتي نيست، ميزان مشاركت ۴۵درصد ارزيابي شده است.
صد ميليارد تومان ماليات يك شركت
يكي از خبرنگاران در مورد فرار از ماليات شركتهاي اقتصادي سئوال كرد كه يونسي پاسخ داد: در رابطه با مفاسد اقتصادي و بحث فرار از ماليات رقم هاي بزرگي شناسايي شده اند كه تنها يك مورد آن در تهران، صد ميليارد تومان حداقل ماليات بدهي شركت است كه با جعل سند و فريب مامور ماليات، از پرداخت آن خودداري كرده اند.

رفسنجاني:
بي توجهي حاكميت به نيازمندان ظلم است
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت با بررسي وظايف حاكميت و مردم در دستگيري از نيازمندان گفت: حكومت وظيفه دارد به صورت جدي به اين امر بپردازد و اگر عمل نكند، ظلم روا داشته است.
اكبر هاشمي رفسنجاني افزود: محسنين و خيرين، انسانهاي ارزشمندي هستند كه بخشي از وجود خود را صرف برطرف كردن نياز ديگران مي كنند.وي افزود: راهكار اساسي اين است كه سرمايه ها و منابع كشور در جهت توسعه و توليد مصرف شود.
هاشمي رفسنجاني توزيع درآمد صحيح و تامين اجتماعي كامل و جامع را يكي از ضروريات تحقق عدالت در جامعه دانست و تصريح كرد: نبايد در كشور ايران با منابع سرشار و موقعيت ژئوپليتيك بسيار مناسب براي تامين منابع، كمترين دغدغه اي داشت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين برنامه خود اتكا كردن زندگي مردم، بيمه مسكن، بهداشت و درمان، تحصيل، بيكاري و غيره را به مثابه بيمه سياسي و اقتصادي جامعه ذكر كرد .

پاسخ ايران به ادعاي تكراري كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس:
جزاير سه گانه جزء لاينفك و ابدي سرزمين ماست
ايسنا: سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در پايان نشست خود با انتشار بيانيه اي مجددا ادعاي مالكيت امارات بر جزاير سه گانه ايراني را تكرار كردند. روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، در اين باره نوشت، عبدالرحمن العطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس اظهار داشت: شورا همچنان در موضع گيري هاي سابقش مبني بر تأكيد بر حل اختلافات امارات با ايران بر سر جزاير سه گانه بر اساس مذاكرات مسالمت آميز متعهد مي باشد.
رهبران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روز سه شنبه در بيانيه پاياني خود در منامه با اشاره به آنچه حق حاكميت امارات بر جزاير سه گانه ايراني در خليج فارس مي نامند، بار ديگر حمايت كامل خود را از حق حاكميت اين شيخ نشين، بر جزاير سه گانه ( تنب بزرگ، تنب كوچك و ابو موسي) تاكيد كردند و آن را بخشي جدا نشدني از آن خواندند. اين شورا در ادامه بيانيه ياد شده همچنين از آنچه بي نتيجه ماندن تماسهايش با ايران به منظور جلب مشاركت فعال تهران براي حل اين مساله خواند، ابراز تاسف كرد.
پاسخ آصفي به بيانيه شوراي همكاري خليج فارس
سخنگوي وزارت امور خارجه هم در اين باره با تاكيد مجدد بر حاكميت و مالكيت كامل جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي، اين سه جزيره را جزء لاينفك و ابدي سرزمين جمهوري اسلامي ايران دانست. حميد رضا آصفي مفاد بيانيه پاياني اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس در ارتباط با مواضع تكراري پيرامون جزاير سه گانه ايراني را غير قابل قبول برشمرد و آن را كاملا مردود دانست.
اظهارات عمروموسي عليه ايران
عمروموسي هم در اظهارات مداخله جويانه اي گفت: ما از ايران مي خواهيم كه اقداماتي را براي حل بحران جزاير سه گانه اتخاذ كند و با جديت بيشتري به طرح هاي ارايه شده از سوي امارات متحده عربي نگاه كند.
پايگاه اينترنتي العراق با مخابره اين خبر افزود: موسي درباره تهديدات نظامي موجود نسبت به ايران اظهار داشت، ايران كشوري مستقل در خاورميانه مي باشد و به معناي واقعي كلمه يك كشور دوست و همسايه است، اما مشكلاتي مربوط به برخي از سياست ها چون فن آوري هسته اي ايران وجود دارد كه بايد بگويم در اين زمينه سياستهاي دوگانه اي دنبال مي شود كه از اهميت اتهامات وارده به ايران در زمينه فعاليت هسته اي مي كاهد. وي با متهم كردن ايران به دنبال كردن سلاح هسته اي گفت: ما خواهان منطقه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي هستيم و اين مطالبات تنها در مورد ايران صدق نمي كند بلكه شامل حال اسرائيل نيز مي شود.

حداد عادل نتايج كميته نظارت كميسيون فرهنگي را تشريح كرد
گروه سياسي- ياسر مرادي: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس در ابتداي جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي به نتايج كميته بررسي كننده جشن افتتاحيه تئاتر ايران زمين از طريق رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اشاره كرد و عزل دبير جشنواره و مدير كل ارشاد استان خوزستان، ممنوعيت دائمي فعاليت گروه هنري ارمنستان در ايران، ممنوعيت فعاليت گروه هنري متخلف و نظارت دقيق بر جشنواره هاي آتي را از نتايج كار اين كميته برشمرد.
وي در ادامه گفت: البته عذرخواهي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مردم مسلمان ايران خصوصاً مردم اهواز تسكيني بر آلام مردم خواهد بود. در جلسه روز گذشته نمايندگان كليات طرح تثبيت قيمت ها در سال آينده را تصويب كردند كه مشروح مذاكرات مجلس در اين مورد در صفحه اقتصادي آمده است.
در حاشيه جلسه روز گذشته
* حداد عادل گفت: به اطاق كنترل دستور داده است تا تصوير نمايندگاني را كه در جلسه علني با تلفن همراه صحبت مي كنند را نمايش دهد.چهار دوربين مدار بسته كليه حركات نمايندگان در جلسه علني را تحت كنترل دارند.
* سخنگوي هيأت رئيسه قصد داشت نسبت به سخنان سخنگوي دولت تذكر آيين نامه اي بدهد ولي به درخواست رئيس مجلس وي به جاي تذكر نظر مجلس را با خبرنگاران در ميان گذاشت.
* مسأله برخورد با خبرنگاران پارلماني براي چندمين  بار موضوع تذكر نمايندگان در صحن علني قرار گرفت و رئيس مجلس نيز بيان كرد ما از ابتدا با خبرنگاران تفاهم خوبي را داشته ايم. قرار شده محسن كوهكن به عنوان كارپرداز فرهنگي مجلس، جلسه آينده ده دقيقه در مورد وضعيت خبرنگاران در مجلس صحبت كند.
* رضا طلايي نيك از اعضاي كميسيون ملي و سياست خارجي گفت: مسئولان ديپلماسي هسته اي از پاسخگويي شفاف ناتوان هستند.
* تيمور علي عسگري عضو فراكسيون اكثريت و اسماعيل جبارزاده عضو فراكسيون اقليت نسبت به تشكيل تعاوني مسكن نمايندگان اعتراض كردند.
* محسن كوهكن سخنگوي هيأت رئيسه از نوع نگرش سخنگوي دولت نسبت به تعامل دولت و مجلس ابراز تأسف كرد.
* محمد مهدي پور فاطمي عضو فراكسيون اقليت با حمايت از كانديداتوري كروبي گفت: كروبي اصلاح طلب واقعي است. وي حمايت اصلاح طلبان از هاشمي را رد كرد و آن را تغيير در اصول آنان دانست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |