دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۴ - Dec 27, 2004
افول Dial up
جيغ مودم را فراموش كنيد
009870.jpg
گروه انفورماتيك: توسعه سيستم هاي دسترسي به اينترنت باعث شده است تا فناوري اتصال از طريق خطوط تلفن (dial up) از زندگي ديجيتال افراد حذف شود؛ تا جايي كه بسياري از كارشناسان سال ۲۰۰۴ را سال افول dial up ناميدند.
شايد بسياري از كاربران وصل شدن به درياي اطلاعات اينترنت را با صداي جيغ مانند مودم به خاطر بياورند و چه بسا نسبت به آن نوستالژي هم داشته باشند، اما ظهور فناوري هاي مختلفي چون wi-fi و ADSL كه اتصال با سرعت و امكانات بيشتري را براي آنها فراهم مي كند، چاره اي جز فراموش كردن صداي جيغ مودم باقي نمي گذارد.
به گزارش واشنگتن پست شركت آمريكن آنلاين كه خود يكي از پيشكسوتان عرصه خدمات اينترنتي به شمار مي رود، هر روزه با تعداد بيشتري از كاربراني روبه رو مي شود كه مي خواهند اشتراك dial up خود را لغو و آن را با يكي از فناوري هاي اتصال پرسرعت جايگزين كنند.
به گفته مسئولان AOL، حدود ۲ ميليون كاربر اين شركت در سال ۲۰۰۴ از اشتراك خود انصراف داده اند.
بنابه گزارش گروه تحقيقي ژوپيتر، سيستم Dial-up در سال ۲۰۰۱ با پوشش دادن به ۵۲ ميليون خانوار در واقع به اوج محبوبيت خود رسيد اما تا پايان امسال انتظار مي رود اين مقدار تا مرز ۵/۴۸ ميليون نفر افت كند، كه اين ركورد تا سال ۲۰۰۹ تعداد كاربران سيستم Dial-up را به مرز ۷/۴۰ ميليون خواهد رساند.
به گفته جو لازلو تحليلگر اين مؤسسه، اين تغيير شكل اتصالات درست مانند زماني است كه تلويزيونهاي رنگي جايگزين گيرنده هاي سياه و سفيد شده بودند و در دنياي امروز محال است فردي پيدا شود كه با داشتن امكانات تهيه كردن تلويزيون رنگي نوع سياه و سفيد را ترجيح دهد.
اينترنت بومي
بنابر اعلام مسئولان فناوري اطلاعات ايران، هم اكنون نزديك به ۵ ميليون كاربر اينترنت در كشور وجود دارد كه تقريباً همگي آنها مجبورند از طريق خطوط تلفن به دهكده جهاني دسترسي پيدا كنند چرا كه در حال حاضر (به جز موارد محدودي) امكان دسترسي از راههاي ديگر وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، چندي پيش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با مجري گري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور به ۱۳ شركت خصوصي پروانه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت اعطا كرد.
اين شركت ها ملزم بودند ظرف مدت يك سال، حداقل ۲۰ هزار پورت DSL به كاربران سراسر كشور واگذار كنند اما اكنون كه كمتر از ۴ ماه تا پايان مهلت اين شركت ها باقي است، تنها در مناطق محدودي از شهر تهران شاهد فعاليت برخي از اين شركت ها هستيم. از سوي ديگر مسئولان وزارتخانه ICT از انصراف برخي از شركت ها خبر داده اند و ساير شركت هاي فعال نيز هنوز مشخص نشده است كه تا چه حد مي توانند از عهده تعهدات خود برآيند.
بسياري از كارشناسان معتقدند يكي از دلايل اصلي روي آوردن كاربران كشورهاي آمريكايي و اروپايي به فناوري هاي پيشرفته تر علاوه بر دسترسي با سرعت بيشتر امكاناتي است كه اين فناوري در اختيار كاربران قرار مي دهد؛ براي مثال عدم اشغالي خطوط تلفن از اين جمله است. اما كيارش راد، كارشناس فناوري اطلاعات معتقد است كه ارائه اين امكانات در كشور ما نمي تواند خيل عزيمي از كاربران را از Dial-up رويگردان كند.
به گفته وي، نبود خدمات روزمره الكترونيكي در كشور ما باعث شده است كه كاربري اينترنت در ايران با كشورهاي پيشرفته تفاوت داشته باشد و از اين رو براي كاربران آماتور ايراني چندان مقرون به صرفه نخواهد بود كه به جاي dial up از اينترنت پرسرعت استفاده كنند.
هر اشتراك خطوط اينترنت پرسرعت قرار است با قيمتي در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان ارائه شود.

اتحاد كامپيوترها براي رفع بلاياي انساني
009873.jpg
گروه انفورماتيك: شركت آي.بي.ام و چند شركت ديگر تصميم دارند تا با راه اندازي تيم هاي كامپيوتري به حل پردازش اطلاعاتي تعدادي از مشكلات مطرح روز بپردازند.
به گزارش زيف ديويس، شركت هاي كامپيوتري در واقع با اين تصميم برآنند تا با همكاري يكديگر يك پروژه داوطلبانه بسيار عظيمي كه توانايي پيش بيني بلاياي طبيعي مثل سيل، زلزله و يا توجيه بسياري از اختلالات ژنتيكي در به وجود آمدن امراضي مانند ايدز را داشته باشد را به دست آورند.
به گفته طراحان اين پروژه سيستم همكاري شبكه اي كه با دست به دست دادن كامپيوترها فعال مي شود، مي تواند زمان تحقيقات و مطالعات را از سال به ماه كاهش دهد.
نرم افزار اين پروژه زماني فعال مي شود كه كامپيوتر كاربر داوطلب روشن باشد و براي پردازش اطلاعات به اينترنت نيازي ندارد، اما به محض اين كه كارش تمام شود براي اين كه اطلاعات پردازش شده اي را كه توسط رمزياب كامپيوتر خوانده است به كامپيوتر مخزن بفرستد لازم است به اينترنت متصل شود.
در واقع كمك اصلي اين پروژه در زمان بندي هر تحقيق خواهد بود. به اين مفهوم كه با همكاري چند كامپيوتر و با استفاده از سيستم هاي رمزخواني همديگر بتوانند اطلاعات بيشتري را در زمان كمتري پردازش كنند. به گفته مسئولان پروژه اين سيستم مي تواند زمان تحقيقات را در چند سال به يك يا دو ماه تقليل دهد.

ارزان شدن اينترنت ايران در هاله اي از ابهام
گروه انفورماتيك: مدير دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات وزارت ICT در حالي از تصويب كاهش ۵۰ درصدي تعرفه هاي اينترنتي در شوراي فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر مي دهد كه مديرعامل شركت ديتا اين كاهش را در سال جاري منتفي اعلام كرده بود.
محسن پاذري مدير دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات وزارت ICT در اين باره به ايسنا گفت:  با توجه به اينكه اين موضوع در شوراي فناوري اطلاعات وزارتخانه به تصويب رسيده و در مجمع مخابرات هم مصوب شده تا چند روز ديگر اين موضوع به صورت رسمي ابلاغ مي شود.
او افزود: چون اين كاهش مربوط به بخش ارتباط بين الملل و در واقع خريد بيروني اينترنت است كه هم شركت ديتا و هم شركت هاي ICP از يك كانال مشترك اين خريد را انجام مي دهند بنابراين تصور نمي كنم اين كاهش به متضرر شدن ICPها بيانجامد.
به گفته وي هدف وزارتخانه بالا بردن تعداد كاربران اينترنتي و در واقع ترويج فرهنگ استفاده از اينترنت است، بنابراين مهم ترين موضوع اين است كه ببينيم اين تعرفه براي كاربران نهايي به چه صورت خواهد بود.
از طرفي رضا رشيدي، مديرعامل شركت ديتا به خبرنگار ما گفته بود كه اين مساله هنوز در دست بررسي بوده و نتيجه نهايي به دست نيامده است.

مخابرات ايران برگزيده اتحاديه جهاني وب مسترها
گروه انفورماتيك: وب سايت شركت مخابرات ايران با آدرس www.irantelecom.ir از جانب اتحاديه بين المللي وب مسترها و طراحان وب جهان به عنوان يكي از برندگان جايزه بهترين سايت هاي دنيا براي دوره ۴-۲۰۰۳ برگزيده شد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات ايران، اتحاديه جهاني وب مسترها و طراحان وب، برندگان جايزه بهترين سايت هاي دنيا براي سال گذشته را همزمان با آغاز سال نو ميلادي اعلام كرده است.
شيوه عمل اعطاي اين جايزه به اين گونه است كه وب سايت ها از جانب اعضاي اتحاديه مذكور بازبيني شده و امتياز داده مي شوند و پس از آن در پايان هر سال و براي هر ماه، «خلاقيت» creativity، «صحت» integrity و «كيفيت» excellence از جانب اتحاديه مذكور مورد توجه قرار مي گيرد.

درآمد ۲‎/۸ ميليارد دلاري نيمه هادي ها در سال ۲۰۰۴
آي تي ايران: فروش جهاني نيمه هادي ها در سال ۲۰۰۴ حدود ۲۳ درصد افزايش يافت و بر اساس پيش بيني گارتنر اين بازار در سال ۲۰۰۴ حدود ۲۱۸ ميليارد دلار درآمد داشته است.
گارتنر پيش از اين در ماه آگوست پيش بيني كرده بود كه درآمد سالانه نيمه هاديها با ۲۷۴ رشد به ۲۲۶ ميليارد دلار رسيده است.
آمار گارتنر نشان مي دهد كه شركت اينتل براي سيزدهمين سال متوالي در صدر اين بازار قرار دارد.
فروش خوب اين شركت در بازار قطعات كامپيوتري دليل اصلي اين صدرنشيني است. همچنين امسال شركت سامسونگ الكترونيك نيز توانسته است درآمد خود را از بازار نيمه هاديها ۴۹ درصد افزايش دهد.
افزايش فروش نيمه هاديها در ماههاي پاياني سال به دليل حساس شدن شركت هاي توليد كننده و برنامه ريزي دقيق آنها براي هماهنگ بودن با نياز بازار و جلوگيري از انباشت كالاهاست.
امسال همچنين بازار آسيا _ اقيانوسيه با‎/۶ ۳۳ درصد افزايش درآمد در ميان بازارهاي جهان قرار گرفت و بازار آفريقا و خاورميانه نيز مجموعاً ۸ ۱۹ درصد رشد داشته است.

نرم افزار
آزمايش مي كنيم؛۰۰۱‎/۲۰۰‎/MSN SPACES3
گروه انفورماتيك: اگر هنوز وبلاگي براي خودتان باز نكرده ايد ، اين بهترين موقعيت است؛ بخصوص اگر يكي از استفاده كنندگان هات ميل يا مسنجر msn هستيد.
چندي پيش اعلام شد كه مايكروسافت تصميم گرفته تا به دنياي وبلاگ قدم گذارد و با گذشت زمان كمي فضاي وبلاگ شخصي خود با آدرس login.passport.net را ارائه كرد، كه ابزارهاي مجاني براي ساختن محيط وبلاگ در اختيار شما مي گذارد.
اگر شما يكي از استفاده كنندگان هات ميل يا مسنجر msn هستيد ، مي توانيد با مراجعه به آدرس ارائه شده محيط وبلاگ خود را تنظيم كنيد و نيازي به صرف زمان براي گرفتن مجوز عبور و رمز نداريد در غير اينصورت مي توانيد با صرف فقط چند دقيقه رمز خود را دريافت كرده و كار خود را شروع كنيد.
با وارد شدن براي اولين بار به محيط وبلاگتان با فضايي آماده براي نوشتن و پست نوشته هايتان روبرو خواهيد شد كه در سه فرم مختلف نوشته ها ، عكس ها و موسيقي هايتان ارائه شده است.
يكي از ويژگي هاي جالب آن قابليت ارائه اسلايد از عكس هاي مورد نظر شما و قابليت تنظيم سرعت اسلايد ، اندازه آن و انتخاب موسيقي هاي مختلف براي آن از طريق بينندگان است.
در صورت تمايل ،و فعال كردن اين ويژگي ، شما مي توانيد با فرستادن پيغام براي دارندگان هات ميل يا مسنجر به طور خود كار آنها را از آپلود شدن وبلاگتان آگاه كنيد.

سخت افزار
نسل آينده پرده هاي نمايش سينما
موج: شركت سوني نسل بعدي پرده هاي نمايش سينمايي ديجيتالي خود را با وضوح تصوير ۴۰۰۰ پيكسل براي نمايش فيلم مرد عنكبوتي۲ عرضه مي كند.
اين محصول در سيزدهم ژانويه در هاليوود و با همكاري شركت الكترونيكي سوني و شركت تصاوير ديجيتالي سوني مورد استفاده قرار مي گيرد، اين دو شركت با تركيب تكنولوژي هاي خود موفق به ارائه پيشرفته ترين تكنولوژي پرده هاي ديجيتالي سينما شدند.
اين پرده نمايش سينمايي داراي رزولشن ۴۰۹۶ است و اسپايدرمن ۲ يكي از اولين فيلم هايي است كه با چنين وضوح تصوير بالايي به نمايش در مي آيد.
۴۳ درصد از اين فيلم داراي جلوه هاي ويژه نيست. اين فيلم توسط يك سرور اصلي به نمايش در خواهد آمد، در اين حالت از گرافيك هاي سيليكون پيشرفته و SGI با سيستم ذخيره اي RM660 استفاده شده است.

تلفن
راهكارهاي پيشنهادي براي دفع خطر احتمال
اشعه گوشي  هاي همراه
ايلنا:  اگرچه در مورد بي  خطر بودن گوشي  هاي همراه همچنان شك و ترديد وجود دارد و هر روز محققان ادعاهاي جديدي مي  كنند، اما در مجموع كارشناسان توصيه مي  كنند كاربران براي رفع خطر احتمالي بايد بعضي نكته  ها را مد نظر داشته باشند.
اين   كه تا كنون هيچ شواهد قطعي در مورد تأثير منفي گوشي  هاي همراه بر سلامتي افراد به دست نيامده، به اين معني نيست كه اين گوشي  ها واقعاً بي  خطر هستند، شايد مشكل از نارسايي تحقيقات باشد.
از آنجايي كه گوشي همراه يك فناوري جديد است و تحقيقات كافي در باره تأثيرات درازمدت آن انجام نشده، بهتر است كاربران نكاتي را براي كاهش تأثير احتمال اشعه  هاي الكترومغناطيسي مدنظر داشته باشند؛ تا جايي كه امكان دارد مدت مكالمات خود را كاهش دهند.
بعضي از محققان معتقدند سيستم هندز فري ميزان اشعه را نصف مي  كند و توصيه مي  كنند كاربران از هدفون و آنتن  هاي خارجي كه باعث مي  شود دستگاه گوشي از گوش آنها فاصله داشته باشد استفاده كنند.
انتخاب گوشي هايي كه ثابت شده است اشعه كمتري از خود ساطع مي كنند از ديگر راهكارهايي است كه متخصصان بر آن تأكيد دارند.

فضا
بابانوئل در فضا
گروه دانش: فضاپيماي  بدون  سرنشين روسي بامداد ديروز  به  ايستگاه  فضايي  بين المللي رسيدند و به فضانوردان گرسنه  اين  ايستگاه  مواد غذايي  رساند.
پروگرس  ام - ۵۱ همچنين  حامل  هداياي  كريسمس  از سوي  خانواده  و دوستان  به  خدمه  ايستگاه  فضايي  بين المللي  بوده است.
اين  فضاپيما  روز جمعه  گذشته  از پايگاه  فضايي  بايكونور در قزاقستان  پرتاب  شده  بود و حامل  حدود دو و نيم  تن  مواد غذايي ، آب ، سوخت  و تجهيزات  تحقيقاتي  براي  فضانوردان  روسي  و آمريكايي  است .ذخيره  مواد غذايي  اين  دو خدمه  ايستگاه  فضايي  بين المللي  از مدتها قبل  رو به اتمام  بود و آنان  ناچار به  صرفه جويي  جدي  در مصرف  مواد غذايي  بودند.
يوري  سميونف  مهندس  شركت  سازنده  سفينه  پروگرس  گفت : اين  سفينه  بدون  هيچ  مشكلي  به  ايستگاه  فضايي  بين المللي  پيوست  و دو خدمه  ايستگاه  قرار است  امروز وارد سفينه  شوند و بار آن  را تخليه  كنند.
به گفته مقامات سازمان فضايي روسيه رساندن اين مواد به ايستگاه فضايي براي ادامه مأموريت فضانوردان نامبرده بسيار حياتي بود چنان كه اگر آذوقه و آب را سريع تر به ايستگاه نمي رساندند تا چند هفته ديگر آنها چيزي براي خوردن نداشتند و اگر اين بابانوئل فضايي به ايستگاه نمي رسيد سازمان فضايي روسيه مجبور به تخليه (ISS) مي شد.
همچنين يك روبات آلماني به نام Rockuiss كه مأموريت تعميرات بيروني ايستگاه را بر عهده دارد نيز همراه ديگر وسايل به فضا فرستاده شد.
اين روبات كه دوربين هاي متعددي را با خود به همراه دارد امكان كنترل اين تعميرات را از زمين به متخصصان مي دهد.
از زمان فاجعه كلمبيا در فوريه ۲۰۰۳ و تعليق فعاليتهاي فضايي آمريكا روسها مأموريت ثبت ديده باني ايستگاه فضايي بين المللي را برعهده دارند.

رصد خانه
اختراع چشم الكترونيكي براي نابينايان
گروه دانش: محققان ژاپني يك چشم الكترونيكي  اختراع كرده اند كه به نابينايان كمك مي كند تا با امنيت كامل از خيابان ها عبور كنند.
اين چشم يك دوربين بسيار كوچك متصل به يك عينك است كه موقعيت يك عابر پياده را در حال عبور از خيابان تشخيص مي دهد و در عين حال موقعيت خيابان نسبت به نزديكترين قدم فرد نابينا و رنگ چراغ هاي ترافيكي را هم ثبت مي كند.
پرفسور تادايوشي شيوياما از مؤسسه تكنولوژي ژاپن مي گويد: اين دوربين در سطح چشم قرار مي گيرد و به يك كامپيوتر بسيار كوچك وصل مي شود و اطلاعات را از طريق بلندگوي نصب شده در كنار گوش در اختيار فرد مي گذارد.

آن لاين
شبكه تلفن  همراه  افغانستان  روي  شبكه  ايران  فعال  است 
INN :شبكه  تلفن  همراه  افغانستان  بر روي  گوشي هاي  تلفن  همراه  ايراني  در شهرستانهاي  مرزي  از جمله  حوزه  مخابراتي  تايباد مشاهده  مي شود.
مظلوم  حسيني،  رييس  اداره  مخابرات  شهرستان  تايباد با اعلام اين خبر گفت: اين  شبكه  از يك  ماه  قبل  با دو كد «۲۰ و ۱۲۲۰» بر روي  شبكه  تلفن  همراه  ايران  فعال  شده  است .
او افزود: به  دليل  وجود سرويس  رومينگ  بين المللي  و دريافت  سيگنال  قوي  در برخي  از نقاط  مرزي  با كشور افغانستان  و ساير نقاط  كور تلفن  همراه  به  طور خودكار ارتباط  از طريق  سرويس  رومينگ  كشور افغانستان  برقرار مي شود كه  در اين  صورت  هزينه  مكالمه  انجام  شده  به صورت  بين المللي  محاسبه  و در قبوض  اعمال  مي شود.
وي  براي  جلوگيري  از اين  مشكل  از دارندگان  تلفن  همراه  در شهرستان  خواست  تا حالت  غير اتوماتيك  تلفن  همراه  خود را انتخاب  كرده و يا به  روابط  عمومي  اداره  مخابرات  مراجعه  نمايند.
سازمان بازرسي كشور در انتظار اتصال به شبكه دولت
ايسنا: كارشناس انفورماتيك سازمان بازرسي كشور اعلام كرد كه اين سازمان در حال حاضر در صدد وصل شدن به شبكه دولت نهاد رياست جمهوري است.
بهرام پروين با بيان اين كه سازمان بازرسي كشور در زمينه IT و ICT طرح ها و پروژه هاي درون سازماني و برون سازماني دارد، گفت: پروژه هاي درون سازماني شامل طرح جامع ICT سازمان، طرح اتوماسيون اداري و طرح اتوماسيون بازرسي است.
وي «راه اندازي وب سايت سازمان بازرسي كل كشور و لينك شدن به سايت هاي ديگر وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي» را از جمله پروژه هاي برون سازماني عنوان كرد.
او افزود: وصل شدن به شبكه دولت نهاد رياست جمهوري از ديگر پروژه هاي سازمان است كه با انجام شدن اين كار مي توانيم اطلاعات مسافرت هاي خارجي و بقيه اطلاعاتي كه در اين شبكه  وجود دارد را به دست آوريم.
به گفته وي پروژه اتوماسيون اداري و اتوماسيون بازرسي در مرحله مطالعات اوليه است و RFP آن ها تهيه شده و پروژه پياده سازي وب سايت سازمان فاز اول آن تمام شده و كار خود را آغاز كرده است.
تجهيز ۱۵ استان كشور به شبكه ملي مدارس
ايلنا: ۱۵ استان كشور براي يادگيري الكترونيكي و آموزش از طريق وب، به شبكه ملي مدارس مجهز مي  شوند.
محمد كفاشان مدير اجرايي برنامه  هاي درسي دفتر برنامه  ريزي و تاليف فني و حرفه  اي در خصوص اين پروژه گفت: گسترش روزافزون فناورهاي نوين از قبيل رايانه و شبكه  هاي ارتباطي در آموزش به دليل كاربردهاي زياد آنها موجب تسهيل در آموزش و فراگيري بهتر آن شده است.
او افزود: با توجه به كاربردهاي تكنولوژي كامپيوتري و پذيرش نظام  هاي آموزشي، اكثر كشورها براي استفاده از آن در آموزش در ايران نيز به منظور استفاده از فناوري در نظام آموزشي اقدام كرده  اند به نحوي كه دفتر تكنولوژي آموزش وزارت آموزش و پرورش با راه اندازي شبكه ملي مدارس عهده دار اين امر مهم شده است.
به گفته كفاشان اين شبكه قرار است در تمام مدارس كشور قابل دسترس باشد و به نوعي تمام دانش آموزان را با اينترانت ، اينترنت و آموزش از طريق آن آشنا كند، اجراي اين شبكه از سال ۷۸ آغاز شده و هدف آن افزايش سواد ارتباطي و دستيابي به يك نظام آموزشي روزآمد برنامه  ريزي شده و در عين حال امن است.

آف لاين
استفاده  از لنزهاي  سخت  براي  كودكان  نزديك  بين 
Irib:تحقيقات  جديد نشان  مي دهد استفاده  از لنزهاي  سخت  نفوذپذير در مقابل  گاز ممكن  است  سرعت  پيشرفت  نزديك بيني  را در كودكان  كاهش  دهد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  ساينس  ديلي،  پژوهشگران  پس  از آزمايش  اين  نوع  لنزهاي  تماسي  موسوم  به  آر جي  پي  روي  يك صد كودك  هشت  تا يازده  سال  پس  از سه  سال  مشاهده  كردند پيشرفت  بيماري  نزديك بيني  در اين  كودكان  تا سي  درصد كاهش  يافته  است .
اين  در حالي  است  كه  استفاده  از لنزهاي  نرم  معمولي  چنين  تاثيري  ندارد. با اين  وجود دانشمندان  درباره  پايدار بودن  تاثير لنزهاي  سخت  نفوذپذير بر چشم  كودكان  ترديد دارند.
هلي كوپتر روباتيك  ساخته شد
واحد مركزي خبر: پژوهشگران  گروه  روباتهاي  هوايي  دانشگاه  بركلي  امريكا نخستين  هلي كوپتر روباتيك  را ساختند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  ساينس  ديلي  پژوهشگران  دانشگاه  بركلي  روبات  پرنده اي  به  شكل  هلي كوپتر ساخته اند كه  حدود ۱۳ پوند وزن  دارد و بدون  نياز به  كنترل  از راه  دور قابليت  برنامه  ريزي  و هدايت  خودكار دارد.
اين  هلي كوپتر رباتيك  كه  روبوكوپتر نام  دارد مي  تواند وجود موانع  را در مسير خود تشخيص  دهد و از برخورد به  آنها جلوگيري  كند.
سامانه  اين  روبوكوپتر به  گونه اي  است  كه  با قابليت  برنامه  ريزي  خودكار مسير خود را مي يابد.
پيش  بيني  آينده  شركتهاي  مخابراتي  تلفن  همراه 
گروه دانش:يك  شركت  تخصصي  مشورتي  ارتباطات  راه  دور اعلام  كرد كه شركتهاي  مخابراتي تلفن  همراه  در سال  ۲۰۰۵ در چارچوب  طرح  اصلاحات  لازم  براي  رقابت  در بازار و ورود شركتهاي  مخابراتي  مجازي  مجبور مي شوند تعداد كاركنان  خود را شديداً كاهش  دهند.عواملي  چون  ورود خدمات  نسل  سوم ، تعدد شركتهاي  مخابراتي  مجازي،  كاهش  قيمت  ها و حذف  تعرفه  كارتهاي  تلفني  از پيش  پرداخت  شده  و مصرف كنندگان  سخت  گير از جمله عواملي است كه موجب  تغييراتي  در بازار خواهند شد.
بنابراين اعلام  اين  مؤسسه  تا پايان  ۲۰۰۵بسياري  از مشاغل  در بخش  تلفن  همراه  حذف  و كاركنان  اين  بخش  به  ساير قسمت ها منتقل  خواهند شد.

ساخت سيستم آنلاين بررسي حوادث نيروگاه هاي برق
ايسنا: پژوهشگران ايراني موفق به طراحي و ساخت سيستم آنلاين ثبت و بررسي حوادث نيروگا ه ها با هدف افزايش ضريب آمادگي در برخورد با اين حوادث شدند.
با راه اندازي اين سيستم، پرسنل نيروگاه ها  و مهندسان شيفت ديسپاچينگ مي توانند بلافاصله پس از وقوع هر نوع حادثه اي در نيروگاه، اطلاعات مربوط به آن را روي شبكه قراردهند تا ساير مسئولان از جمله دفتر فني توانير و دفاتر نظارت بر توليد از وقوع حادثه و علل بروز آن آگاه شوند.
اين سيستم يك برنامه كاربردي تحت وب است كه كاربران آن بسته به نوع دسترسي شان مي توانند عمليات هاي ثبت به هنگام حوادث نيروگاه ها، اعلام نظر ديسپاچينگ در مورد حوادث،  پيگيري و نظارت بر حوادث در گروههاي دفاتر فني نظارت بر توليد، جستجو در بايگاني حوادث و استفاده از سوابق و تجارب موجود و همچنين تهيه گزارش هاي مديريتي را انجام دهند.
به گفته طراحان اين سيستم، به كارگيري آن به بالابردن ضريب آمادگي واحدهاي مختلف، كاهش ضريب عدم آمادگي ناشي از خروج يا محدوديت هاي برنامه ريزي نشده، نظارت و پيگيري مداوم و مستمر حوادث در دفاتر فني و نيرو گاه ها ، جمع آوري اطلاعات مربوط به حوادث و استفاده از تجارب موجود، جلوگيري از تكرار حوادث، ارزيابي عملكرد قطعات و تجهيزات مختلف و سنجش ميزان آمادگي واحدهاي مختلف نيروگاهها براي مقايسه ايجاد ارتباط بين بانك اطلاعاتي نيروگاهها و دفاتر فني منجر مي شود.
اين سيستم كه توسط شيدا سيد فرشي و مرجان دهقاني طراحي شده، به زبان فارسي و مستقل از Platform است كه كد يكتايي عربي و روش رمزگذاري UTF-۸ استفاده شده است.
واسط كار براي اين نرم افزار صفحات HTML است كه با مرورگري مانند Internet Explorer نمايش داده مي شود و كاربر مي تواند تمامي اعمال مورد نياز خود از جمله ثبت اطلاعات، بازيابي،  ويرايش و گزارشگري را در اين محيط انجام دهد.

پاكستان؛ كانون IT خاورميانه
رئيس نمايندگي شركت مايكروسافت در خاورميانه و آفريقا در يك شبكه تلويزيوني خصوصي اعلام كرد كه پاكستان قابليت تبديل شدن به يك مركزيت IT نه تنها در منطقه بلكه در سراسر جهان را داراست.ايمر بركين معتقد است عناصر درستي براي اين منظور در پاكستان وجود دارد و آنچه مورد نياز است شبكه بندي و مهار كردن آن است.او افزود: اطمينان از حكومت مناسب، تجهيز كردن و ارائه خدمات مؤثر و كارآمد به مردم با معرفي دولت الكترونيك و نيز اطمينان از پاسخگويي در هر طبقه و قشري از جامعه در زندگي مي تواند پاكستان را به كانون فناوري اطلاعات و ارتباطات تبديل كند.

استفاده از اينترنت در مدارس آمريكا قانونمند مي شود
كميسيون فدرال ارتباطات آمريكا نيز اعلام كرده است كه اين كميسيون در سرمايه گذاري جديد خود ۲۲ ميليارد دلار براي اينترنت مدارس و آموزش قوانين و مجازات هاي اينترنتي آمريكا سرمايه گذاري كرده و بر روي پياده سازي قوانين اينترنتي و استفاده قانوني دانش آموزان تأكيد كرده است. مقامات آموزش و پرورش آمريكا اعلام كرده اند كه موافق گسترش استفاده از اينترنت در مدارس آمريكا هستند اما به شرطي كه تدابير استفاده قانوني از اينترنت فراهم شود؛ مسئولان كميسيون ارتباطي آمريكا نيز معيار اصلي خود را آموزش قوانين اينترنتي در مدارس اعلام كرده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |