دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۴ - Dec 27, 2004
رئيس جمهوري:
ما خواستار تجديد نظر در سازمان ملل
به نفع مظلومان هستيم
009960.jpg
رئيس جمهوري گفت: ما خواستار تجديدنظر در ساختار سازمان ملل به نفع مظلومان و براي تغيير مقررات و نظام هاي غير عادلانه هستيم.
به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري كه عصر يكشنبه در ديدار مسئولان و دست اندركاران امر حج سخن مي گفت، در مورد بحثي كه اخيراً درباره تجديد نظر در تشكيلات و كاركرد سازمان ملل مطرح شده است، گفت: با آشنايي اي كه با نظريات و شخصيت جناب كوفي عنان داريم مطمئنيم كه پيشنهادهاي مطرح شده مورد رضايت ايشان نيست.
وي افزود: متاسفانه در پيشنهاد اخير به قدرت هاي زورگو اجازه داده مي شود كه تحت پوشش مظاهر قانوني سازمان ملل به هر كس و هر جا كه خواستند تجاوز كنند و اشغالگري و تحميل منافع خود را برملتها به بهانه هاي واهي توجيه كنند و اين امري است كه به هيچ وجه قابل قبول نيست.
رئيس جمهور همچنين بيان داشت: همه آزادگان بايد متحد و هماهنگ دراين باب اقدام كنند و براي اصلاح وضع سازمان ملل به نفع بشريت و عدالت و نه به نفع قدرت هاي بزرگ وارد عمل شوند.
رئيس جمهور با بيان اين كه حج جايگاه بزرگ و مناسبي براي بدست آوردن عزت و مكانت مسلمانان است، گفت: تعامل ها و گفت وگوها و تبادل نظر مسلمانان در طول اين فريضه مي تواند موجب بيداري بيشتر آنان شود.
خاتمي با بيان اين كه در برهه كنوني ملتهاي مظلوم كه بيشتر از همه براي آزادگي تلاش مي كنند، بيشتر مورد فشار هستند، گفت:  واپس گرايي و خشونت كه نتيجه برخي ديدگاه هاي نارواي منتسب به دين است نيز موجب شده به بهانه مبارزه با تروريسم، به مسلمانان ستم شود كه در چنين وضعيتي ضرورت شناخت منافع مسلمانان و جهان اسلام بيشتر احساس مي شود.
رئيس جمهور با اشاره به برخي مصائب و مشكلات مبتلابه جهان اسلام در برهه كنوني گفت: ملل اسلامي اكنون از جايگاه واقعي خود در جهان عقب ترند و تحت ستم هاي فراواني قرار دارند، در حالي كه اگر از ظرفيت هاي حج درست بهره برداري مي كرديم و جايگاه آن را به درستي مي شناختيم، اكنون وضعيت بهتري داشتيم و مردم مسلمان مورد ظلم و ستم قرار نمي گرفتند.
رئيس جمهور حج را زمينه مناسبي براي دستيابي مسلمين به عزت و قدرت ارزيابي كرد و گفت: در صورتي كه مسلمانان به ارزش و عظمت حج پي ببرند، مي توانند با همبستگي بيشتر از منافع خود دفاع كنند و در مقابل كج روي ها و ظلم هايي كه بر اسلام مي شود، ايستادگي كنند.
رئيس جمهور گفت: اگر حج را درست انجام مي داديم، خيلي سريع تر و آسان تر مي توانستيم در چنين مواردي به نتيجه برسيم. خاتمي از حج به عنوان روزنه اي كه انسان را از ظلمتكده مادي و دنيايي خارج مي كند، ياد كرد و افزود: حج مي تواند پيام آور صلح و آرامش براي همه بشريت باشد و ما مي توانيم براي داشتن دنيايي بهتر، از زمينه هاي مساعدي كه حج به عنوان منادي صلح فراروي ما گذاشته، نهايت بهره برداري را بكنيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه كشورهاي اسلامي بايد از حج به عنوان قدرتي براي رويارويي با ستمگران و يك جانبه گرايي رژيم هايي مانند رژيم صهيونيستي استفاده كنند، خاطرنشان كرد: با حفظ وحدت و يكپارچگي دنياي اسلامي در مناسك حج، مي توانيم از اين فريضه الهي به عنوان سكويي براي رسيدن به قدرت مادي و معنوي استفاده كنيم.
خاتمي از مسئولان سياسي دنياي اسلام خواست از حج به عنوان نعمتي از جانب خداوند كه براي مسلمانان مقرر شده است، نهايت بهره برداري را كرده و عزت دنياي اسلام را تأمين نمايند. رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد بر اهميت مسئله آموزشي در امور حج، آموزش مديران اجرايي، روحانيون و زائران خانه خدا را براي برگزاري هر چه بهتر مناسك حج ضروري دانست.
خاتمي همچنين رهبري و نظارت دست اندركاران حج بر هدايت رفتار و اعمال زائران در جوي تفاهم آميز با ديگر مسلمانان را ضروري دانست و گفت: مسلمانان ايراني نيز بايد رشد و پيشرفت ذهني خود را به عنوان نمايندگان ملت جسور، مقاوم و با فرهنگ در اعمال و رفتارشان نشان دهند.
پيش از سخنان رئيس جمهوري محمد محمدي ري شهري رئيس بعثه مقام معظم رهبري، گزارشي از تحولات مثبت به وجود آمده در سالهاي اخير در سازمان حج و زيارت ارايه كرد.

آصفي: حضور آمريكا در مذاكرات هسته اي
در راستاي منافع ما نيست
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص موضع گيري برخي كشورهاي اروپايي عليه ايران در زمينه حقوق بشر، گفت: مسئولان جمهوري اسلامي ايران درصدد ارتقاي حقوق بشر در جامعه هستند و ايران در اين زمينه به آموزش اروپاييها نياز ندارد.حميد رضا آصفي روز گذشته در جلسه هفتگي گفتگو با خبرنگاران، به اروپاييها توصيه كرد، اگر دلشان براي حقوق بشر سوخته فكري به حال مسلمانان، اقليت ها و مهاجران كشورهاي خود بكنند كه حقوقشان پايمال مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سئوالي در خصوص اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا مبني بر مذاكره مستقيم آمريكا با ايران در زمينه مسايل هسته اي گفت: چنين برنامه اي در دستور كار جمهوري اسلامي ايران نيست و ايران علاقه و تمايلي به حضور آ مريكا در مذاكرات خود با اروپا ندارد و آن را جهت منافع كشور ارزيابي نمي كند.سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين خبر مربوط به احتمال شركت نكردن وزير امور خارجه ايران در اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي همسايه عراق در امان پايتخت اردن را تاييد كرد.آصفي گفت: خرازي احتمالا در اين اجلاس شركت نخواهد كرد و چگونگي سطح شركت ايران در اين اجلاس در دست بررسي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص اتهامات مطرح شده عليه ايران مبني بر دخالت در امور داخلي عراق گفت: موضوع اتهامات به ايران كه از سوي يك نفر روان پريش در عراق مطرح مي شود، يك مقدار از سابقه سوء ايشان در همكاري با رژيم سابق بعثي و بعثي بودن وي ناشي مي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: بارها از مقامات عراقي خواسته ايم كه اگر سند و مدركي دارند ارائه دهند كه تاكنون نيز سندي براي ارائه كردن نداشته اند، البته قاطبه مسئولين عراق اين اظهارات را رد كرده اند و شايد بيشتر اين مسايل، شخصي و ناشي از برخي عقده ها باشد.
آصفي  در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  برگزاري  يك  همايش  در امارات  در مورد انتخابات  رياست  جمهوري  در ايران ، گفت : تحولات  ايران  و به ويژه  انتخابات  در ايران  بعنوان  يك  كشور مهم  در منطقه ، براي  كشورهاي  منطقه  از اهميت  خاصي برخوردار است  و برگزاري  اين  سمينارها نيز اين  اهميت  را ثابت  مي كند. وي  ادامه  داد: ايران  به  عنوان  لنگرگاه  ثبات  و امنيت  در منطقه  جايي نيست  كه  كشورهاي  ديگر نسبت  به  آن بي تفاوت  باشند. آصفي  در عين  حال  تصريح  كرد: بايد منتظر بمانيم  و ببينيم  كه  اهداف اين  انتخابات  چيست  و سخنرانان  آن چه  كساني  هستند و بعد اين  همايش  را ارزيابي  كنيم .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  فعاليت  كميته هاي  كاري  پيگيري  مذاكرات  هسته اي  ايران  با سه  كشور اروپايي ، گفت : كميته ها در حال  انجام  كارهاي  خود هستند و كميته هاي  سياسي ، امنيتي  و هسته اي  تشكيل شده است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در خصوص  ادامه  مذاكرات  با اروپا و سودمندبودن  يا نبودن  اين  مذاكرات  گفت : اول  اين كه  مذاكره  كردن  بهتر از مذاكره نكردن  است  و ديگر اين  كه  مذاكره  كردن  هدف  ما نيست  و ما مذاكره  را به  منظور دستيابي  به  هدف  مهمتري  انجام  مي دهيم .
آصفي  افزود: ما مواضع  خود را بصورت  شفاف  گفته ايم  كه  براي  اعتماد سازي  همكاري  مي كنيم  و حقوق  خودمان  را در استفاده  صلح  آميز از فناوري  هسته  اي با هيچ  چيز مصالحه  و معاوضه  نمي كنيم .

طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه
فردا در صحن علني مجلس
گروه سياسي _ ياسر مرادي: مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته خود هيچ مصوبه اي نداشت چرا كه به قيد دو فوريت و يك فوريت به طرح مطرح شده راي نداد.در اين جلسه اولين راي گيري درباره قيد دو فوريت طرحي بود كه طبق آن سهم بخش دفاعي در بودجه ساليانه ثابت در نظر گرفته شده بود، اين طرح به امضاي ۸۰ نماينده رسيده بود اما نه تنها ۲ فوريت يعني يك فوريت  آن نيز راي نياورد.
نظر موافقان و مخالفان
محمدنبي رودكي نماينده شيراز و يكي از طراحان اين طرح گفت: در سال ۸۰ سهم بودجه دفاعي ۳/۱۷ درصد از بودجه عمومي بوده كه در سال ۸۱ به ۹/۱۱ درصد كاهش يافت. وي تاكيد كرد: بودجه نيروهاي مسلح نبايد بي ثبات باشد.
محسن يحيوي نماينده بروجرد و ايرج نديمي دو تن از مخالفان اين طرح ابراز داشتند كه تصميم گيري در ۴۸ ساعت براي بودجه نيروهاي مسلح به ضرر نيروهاي مسلح مي باشد تا نفع آنها. رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودر آهنگ و حسن كامران نماينده اصفهان موافقان طرح مزبور بودند كه از نزولي بودن بودجه بخش دفاعي در بودجه هاي ساليانه انتقاد داشتند. در ادامه جلسه علني ديروز، يك فوريت طرح نحوه تاسيس و اداره صندوقهاي قرض الحسنه نيز به تصويب نرسيد.
غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران درباره اين طرح گفت: صندوقهاي قرض الحسنه فاقد قانون مي باشند و بايد ضمن نظارت بر آنها، جنبه مردمي صندوقها حفظ شود. همچنين يك فوريت طرح اصلاح مواد يك و سه قانون نحوه مجازات افرادي كه درامور سمعي و بصري غير مجاز فعاليت مي كنند نيز مطرح شد كه آن هم راي نياورد.
غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان راي گيري هاي جلسه ديروز به مزاح گفت: امروز روز نه گفتن به فوريت هاست.
طرح الزام دولت براي جمع آوري بي خانمان ها
طرح الزام دولت به اقدام قانوني جهت جمع آوري و ساماندهي كامل مجموعه افراد بي خانمان و خيابان خواب در جلسه روز گذشته اعلام وصول شد. براساس ماده واحده اين طرح دولت موظف است ظرف سه ماه از تصويب اين قانون جهت جمع آوري و ساماندهي كامل مجموعه افراد بي خانمان، خيابان خواب ها و دختران فراري اقدام قانوني لازم را به عمل آورد.
سه شنبه، روز ديدني
جلسه بعدي مجلس يعني فردا روز ديدني خواهد بود چرا كه طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه در اين جلسه مطرح خواهد شد. محمدتقي محصل همداني ضمن اعلام اين خبر افزود: اين طرح هفته پيش در كميسيون قضايي به تصويب رسيده بود.
وزير راه جديد در مجلس
پس از گذشت سه ماه از بركناري احمد خرم وزير سابق راه، روز گذشته بالاخره نامه معرفي صادق بناب به عنوان وزير پيشنهادي دولت به مجلس در صحن علني قرائت شد. احمد صادق بناب نزديك به سه ماه است كه سرپرست اين وزارتخانه است وپيشتر معاونت اقتصاد وزارت راه و مسئوليت سفارت ايران در اوكراين را برعهده داشته است. طبق آيين نامه داخلي مجلس تا ده روز ديگر مجلس بايد جلسه راي اعتماد به وي را برگزار كند.
در حاشيه مجلس
*محسن كوهكن عضو هيات رئيسه مجلس از وزير دادگستري خواست در خصوص ادعاي تحت فشار گذاشتن افراد در زندان پاسخگو باشد.
*علي احدي نماينده ممسني نسبت به عدم پاسخگويي فرمانده نيروي انتظامي و وزير كشور درباره رفتارهاي نامناسب در برخي بازداشتگاه ها تذكر داد.
*چند تن از نمايندگان از جمله بهمن الياسي، سيد نظام ملاهويزه و علي احمدي نسبت به طولاني شدن انتظار براي طرح سئوالات از وزيران در مجلس گلايه كردند. حداد عادل نيز با توجه به كمبود وقت مجلس ۴ تا ۵ ماه ديگر براي طرح سئوال آنان در مجلس را پيش بيني كرد. كارپرداز فرهنگي مجلس امكانات خبرنگاران در ساختمان جديد را بيش از ساختمان قبلي دانست. وي تاكيد كرد لازمه اصول گرايي ايجاد فضا براي انعكاس صحيح اخبار است.

اخباركوتاه
تكليف چرخه سوخت را بايد تا ۵ ماه ديگر مشخص كنيم
مهر: نماينده اسبق ايران در آژانس انرژي هسته اي گفت: حداكثر تا ۵ ماه ديگر، ما بايد تكليف چرخه سوخت هسته اي مان را مشخص كنيم.
مهندس سيد خليل موسوي، نماينده اسبق ايران در آژانس بين المللي انرژي هسته اي گفت: ما نبايد در مذاكرات هسته اي، زمان را از دست بدهيم و بايد تا قبل از ۵ ماه ديگر تكليف چرخه سوخت را مشخص كنيم. وي افزود: ما بايد سعي كنيم تا در زمان برگزاري كنفرانس بازنگري NPT، جزو كشورهاي دارنده چرخه سوخت شناخته شده محسوب شويم.مهندس موسوي با بيان اين كه اجماع جهاني درحال حاضر عليه كشور ما نيست، گفت: در شرايط حاضر، خروج از NPT براي ما به صلاح نيست، چون ما مذاكراتي را انجام داده ايم و تعهداتي را داده ايم كه با يد به آن پايبند بمانيم. وي همچنين با بيان اينكه طبق نظر مقام معظم رهبري حفظ چرخه سوخت خط قرمز ماست، گفت: ما هم اكنون به فناوري هسته اي دست پيدا كرده ايم و بايد بتوانيم اين علم را به مرحله توليد و صنعتي شدن برسانيم.
الايام: ايران آخرين مرحله نيروگاه اتمي بوشهر راتكميل مي كند
فارس: يك روزنامه بحريني نوشت: «ايران و روسيه تصميم گرفته اند تمامي مراحل باقي مانده از نيروگاه اتمي بوشهر را تكميل كنند.»روزنامه الايام در شماره روز گذشته خود به نقل از منابع نزديك به سازمان انرژي اتمي ايران نوشت: «تعدادي از متخصصان و كاركنان ايراني در نيروگاه اتمي بوشهر به روسيه سفر كرده اند.»بر پايه اين گزارش، روسيه مي گويد نيروگاه اتمي بوشهر تا سال ۲۰۰۶ آماده بهره برداري است به گونه اي كه بخش هايي در اين نيروگاه قبل از اين تاريخ يعني در سال ۲۰۰۵ فعاليت خواهد كرد.الايام نوشت: «نيروگاه اتمي بوشهر در سال ۲۰۰۵ به ميزان ۱۰۰۰ مگاوات برق توليد خواهد كرد.»
انگليس در بصره فرستنده هاي ماهواره اي نصب مي كند
فارس: اشغالگران انگليسي با نصب فرستنده هاي قوي در بصره به زودي پخش برنامه هاي نامناسب براي مناطق همجوار مرزي عراق و ايران را آغاز خواهند كرد.
اشغالگران انگليسي در راستاي تسلط بر جنوب عراق و اشاعه فساد در اين منطقه شيعي نشين از كشور تحت سلطه عراق، با نصب فرستنده هاي قوي در بصره به زودي پخش برنامه ها كه با گيرنده هاي معمولي نيز قابل دريافت خواهد بود را در اين منطقه آغاز مي كنند.دستگاه هاي فني تبديل و قابل رويت كردن تصاوير كانال هاي ماهواره اي مبتذل غربي به آنتن هاي معمولي هم اكنون در بندر بصره پياده شده و به زودي در اين شهر نصب خواهد شد.
فعاليت هاي هسته اي و خط لوله گاز ،محور مذاكرات خرازي با مقامات پاكستان
ايسنا: روزنامه داون به نقل از منابعي كه نامي از آنها نبرد، نوشت: انتظار مي رود كمال خرازي در سفر به پاكستان پيام ويژه سيد محمد خاتمي را به پرويز مشرف ابلاغ كند.اين روزنامه همچنين نوشت: مساله انتقال خط لوله گاز پاكستان به هند نيز در مذاكرات خرازي با مقامات پاكستان مطرح خواهد شد.
رييس مجلس خبرگان رهبري:
پيروزي ما در جنگ، دنيا را از تعدي دوباره مأيوس كرد

مهر: رييس مجلس خبرگان رهبري گفت: وجود شهدا و فرزندان شهدا و خانواده شهدا نشانه توجه به اسلام و عظمت دين و قدرت شهادت است.آيت الله مشكيني گفت: جنگ تحميلي در ظاهر ضررها و تلفات مالي و جاني زيادي داشت، اما همان گونه كه شهادت امام حسين (ع) وسيله حفظ بندگان خدا شد، شهادت شهداي جنگ تحميلي اثرات بسيار زيادي براي كشور ما داشت.رييس مجلس خبرگان رهبري در ديدار با رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور گفت: جنگ ما و پيروزي ما در جنگ، دنيا را از تعدي دوباره به جمهوري اسلامي مايوس كرد.
۱۵۰۰ زائر ايراني زنداني شده در عراق آزاد شدند
ايرنا: «فاطمه رهبر» نماينده تهران در مجلس گفت كه پس از پيگيري هاي مجلس شوراي اسلامي سرانجام حدود ۱۵۰۰ زائر زنداني ايراني در عراق آزاد شدند.عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: اين اقدام پس از تجمع عده كثيري از خانواده هاي زائران حرم امام حسين (ع) در مقابل مجلس صورت گرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |