دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۴ - Dec 27, 2004
مهندس چمران اعلام كرد:
مقاوم سازي مدارس تهران در دستور كار
شوراي شهر قرار گرفت
گروه شهري: كنترل مضاعف سازه اي مدارس اعم از دولتي و غيرانتفاعي در دستور كار شوراي اسلامي شهر تهران قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر ديروز در پايان يكصدوهفدهمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر با اعلام اين مطلب گفت: از آنجا كه مدارس محل تجمع تعداد زيادي از دانش آموزان است، كنترل مضاعف سازه اي و ايمن سازي آنها در برابر بلاياي طبيعي بسيار حائز اهميت مي باشد و كميته مقاوم سازي شوراي شهر در اين زمينه طرحي را براي تصويب تهيه و ارائه خواهد كرد.
وي افزود: مدارس جديدالتأسيس بايد از لحاظ سازه اي از مقاومت لازم برخوردار باشند و كنترل مضاعف بر ساخت آنها اعمال شود.
مهندس چمران با بيان اين كه در حال حاضر، مدارس به دو دسته دولتي و غيردولتي تقسيم مي شوند گفت: گروه اول مدارس دولتي است كه توسط دولت و يا خيرين مدرسه ساز ساخته مي شود.
عموما محاسبات ساخت و ساز آيين نامه ۲۸۰۰ در آنها رعايت مي گردد، ولي در ارتباط با آنها بايد كنترل مضاعف صورت گيرد زيرا آيين نامه ۲۸۰۰ براي خانه هاي مسكوني است و براي ساخت مدرسه بايد محاسبات و كنترل بيشتري انجام شود.
رئيس شوراي شهر افزود: گروه دوم مدارسي است كه در خانه هاي استيجاري داير مي شود كه عموما به دليل قديمي بودن و احداث آنها در بافت هاي فرسوده از استحكام لازم برخوردار نيستند و مقاومت لازم را ندارند و در صورت وقوع حادثه جان دانش آموزان به خطر مي افتد.
مهندس چمران گفت: به  طور كلي تمام جاهايي كه كاركرد عمومي دارد مانند مهدهاي كودك، درمانگاه ها، آموزشگاه ها، بيمارستان ها به هنگام ساخت و ساز بايد كنترل مضاعف سازه اي بر آنها اعمال شود.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه در جلسه امروز شوراي شهر اعتراض فرمانداري به مصوبه مربوط به «مجوز شهرداري تهران جهت عقد قرارداد جعاله سرمايه بين وزارت كشور، بانك ملت و شهرداري» بررسي شد و اصلاحاتي در برخي بندهاي مصوبه صورت گرفت.
به گفته وي براساس مصوبه مربوط به قرارداد جعاله ميان وزارت كشور، بانك ملت و شهرداري قرار است ۲۰۰ ميليون دلار فاينانس براي احياء و نوسازي بافت هاي فرسوده به شهرداري پرداخت شود كه فرمانداري در اين خصوص برخي ايرادهاي عبارتي و حقوقي را مطرح كرده بود كه در جلسه ديروز پاسخ فرمانداري با اصلاح مواردي از اين مصوبه تهيه و ارسال شد.چمران افزود: ۳۰۰ ميليون دلار فاينانس سال ۸۱ از سوي مجلس براي تهران و چند شهر بزرگ كشور تصويب شد ولي تاكنون به دليل كش و قوس هاي اداري پرداخت آن محقق نشده است.
وي ابراز اميدواري كرد، ۲۰۰ ميليون دلار فاينانس در نظر گرفته شده براي نوسازي بافت هاي فرسوده تهران تا پايان امسال به شهرداري پرداخت شود.
رئيس شوراي شهر گفت: با اين كه اين مبلغ براي نوسازي بافت هاي فرسوده تهران رقم زيادي نيست ولي شهرداري همواره پيگير آن مي باشد.
چمران همچنين گفت: در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر لايحه ۲فوريتي در مورد فروش يك فقره ملك مسكوني تجاري شهرداري واقع در خيابان شهيد باهنر مطرح شد كه پس از بحث و بررسي يك فوريت آن به تصويب رسيد و تصويب نهايي آن موكول به ارائه نظر كارشناسي و دقيق تر شد.
به گفته وي، در جلسه ديروز شوراي شهر به مناسبت سالگرد زلزله بم، مطالبي درباره بازسازي بم و لزوم عبرت آموزي از اين حادثه غم انگيز عنوان شد و در نهايت با پيشنهاد دكتر شكيب رئيس كميته مقاوم سازي شوراي شهر مقرر گرديد اين كميته طرحي در ارتباط با كنترل مضاعف سازه اي مدارس تهيه و به شوراي شهر جهت تصويب ارائه دهد.
چمران گفت: در اين جلسه همچنين بحث افت گاز در برخي مناطق تهران و مشكلات آن براي شركت واحد جهت تأمين گاز مصرفي اتوبوس هاي گازسوز مطرح شد.
به گفته وي: چند روز پيش افت فشار گاز و مشكل سوخت رساني منجر به توقف ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شد ولي با پيگيري هاي شركت ملي گاز تاكنون مشكل ۳۰۰ دستگاه رفع شده ولي هنوز ۲۰۰ دستگاه ديگر به خاطر اين مسئله بلااستفاده مانده است.
چمران افزود: اين يك هشدار است كه براي حمل و نقل شهري نبايد صرفا به يك سوخت متكي بود بلكه بايد علاوه بر خودروهاي گازسوز ، خودروهاي ديگر را نيز به كار گرفت تا در چنين مواقعي حمل و نقل عمومي دچار مشكل نشود.

گفته هاي چمران و حناچي در نشست مشورتي شوراهاي كلانشهرها
شوراي شهرها نيازمند اختيارات بيشتر هستند
009948.jpg
گروه شهري: در پانزدهمين نشست مجمع مشورتي شورا هاي اسلامي كلانشهر ها ، رؤساي اين شوراها موضوعات مختلفي ازجمله، مشخص نبودن جايگاه شوراها، نبود مديريت واحد شهري در تصميم گيري ها، مساله حريم شهرها، كمبود اعتبارات شهرداري ها و لزوم بازنگري در قانون شوراهاي اسلامي را با رييس مجلس در ميان گذاشتند و خواستار حمايت مجلس براي رفع مشكلات شدند.
رييس شوراي شهر تهران در اين باره گفت: بايد جايگاه شوراهاي اسلامي شهرها در كشور مشخص شود و آنها براي اداره شهرها از اختيارات كافي برخوردار شوند.
مهندس مهدي چمران افزود: اميدواريم با تعامل و همكاري ميان مجلس و شوراها مشكلات شهرها و شوراها و به طور كلي مشكلات مردم تا آنجا كه امكان دارد حل شود.
وي گفت: اينك كه شوراها تشكيل شده نبايد آنها را با انبوه مشكلات به ويژه در شهرهاي بزرگ رها كرد.
چمران خاطرنشان كرد: هنوز هم در كشور جايگاه شوراها جانيفتاده و بدنه اجرايي كشور در برابر تصميمات شوراها مقاومت مي كند.
رييس شوراي شهر تهران افزود: شوراها مطابق قانون اساسي بايد بتوانند براي مصالح مردم قانونگذاري كنند و شوراي شهر باشند نه شوراي شهرداري ها.
وي گفت: بسياري از قوانين مربوط به اداره شهرها، بسيار قديمي است و نياز به بازنگري دارد و اميدواريم مجلس با ديد مثبت به اين موضوع نگاه كند.
از سوي ديگر معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن و شهرسازي نيز در پانزدهمين نشست مجمع مشورتي رؤساي شوراهاي كلانشهرها گفت: «لايحه مربوط به مراحل تهيه و تصويب طرح هاي جامع و تعيين حريم و محدوده شهرها» به مجلس شوراي اسلامي براي بررسي و تصويب، تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است.
دكتر پيروز حناچي با بيان جزئيات اين لايحه، تصويب آن در مجلس را گامي مهم براي كاهش مشكلات مربوط به حريم شهرها و ساخت و سازهاي شهري عنوان كرد.
وي گفت: استقرار جمعيت بدون برنامه اي مدون مي تواند تبعات منفي براي شهرها در پي داشته باشد.
حناچي با اشاره به مشكلات كلانشهر تهران گفت: ما ناچاريم به برنامه ريزي شهري توجه كنيم.
معاون وزير مسكن افزود: گذشته نشان مي دهد كه ما يك نگاه واحدي به مسايل شهري نداشته ايم از اين رو در لايحه اي كه به مجلس ارايه شده اين موضوع به ويژه در رابطه با كلانشهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.وي گفت: در لايحه مذكور ساخت و سازهاي غيرقانوني در حريم شهرها جرم محسوب شده و براي آن مجازات در نظر گرفته شده است.
وي گفت: شهر وقتي از يك اندازه اي فراتر مي رود كنترل كالبدي بايد بيشتر شود و براي انجام اين كار برنامه ريزي هايي براي آن ازجمله توسعه خدمات و گسترش حمل و نقل عمومي افزايش يابد و تحقق اين امر بدون برنامه ريزي امكان پذير نيست.

بر اثر ريزش چاههاي فاضلاب بهم پيوسته در منطقه ۱۰ تهران
۳۰ واحد مسكوني در معرض تخريب قرار گرفت
009942.jpg
عكس : مسعود خامسي پور
گروه شهري: فرسودگي، فشردگي و ريزدانه  بودن بافتها در منطقه ۱۰ براي چندمين بار طي سالهاي گذشته حادثه آفريد و جان و مال شهروندان ساكن در اين منطقه را به مخاطره انداخته است.
به گزارش خبرنگار ما خطر تخريب حدود ۳۰ واحد مسكوني را تهديد مي كند و احتمال بي خانمان شدن دستكم ۶۰ نفر وجود دارد. اين پلاكها در انتهاي خيابان جيحون با نهر فيروزآباد، خيابان گلستان، كوچه قاسمي، بن بست دره چي و در مجاورت يك واحد مسكوني فرسوده ۵۰ متري قرار دارند كه دچار ريزش چاه فاضلاب شده است.
به گفته كارشناسان سازمان آتش نشاني از آنجا كه انباري چاه هاي منازل مذكور به هم پيوسته هستند، ريزش چاه اين واحد مسكوني فرسوده موجب نشست ساير چاهها و تخريب ساختمان هاي همجوار شده است. بنابراين گزارش از پنجشنبه گذشته تاكنون علي رغم اخطارهاي كتبي و شفاهي شهرداري منطقه ۱۰ به ساكنان اينگونه پلاكها مبني بر خطر ريزش و لزوم تخليه هنوز متاسفانه شهروندان اين اخطاريه ها را جدي نگرفته و نسبت به تخليه واحدهاي مسكوني خود تعلل مي ورزند.
به گفته مهندس جواد ميرزاقلي معاون فني عمراني شهرداري منطقه ۱۰ مالك پلاك فرسوده اي كه ريزش چاه آن عامل بوجودآمدن اين معضل در منطقه شده در دسترس نيست و به گواهي ساكنان اين كوچه اساسا اين ملك مدتي است خالي از سكنه است. وي گفت: عليرغم اينكه طبق قانون رفع خطر و مرمت بنا به عهده مالكين است، اما در دسترس نبودن مالك و خطري كه جان و مال ساكنان همجوار اين ملك را تهديد مي كند شهرداري را بر آن داشت براساس نظرات كارشناسان خود و سازمان آتش نشاني نسبت به پركردن چاه فاضلاب اقدام كنيم تا خطر ريزش و نشست را متوقف سازيم.
ميرزاقلي افزود: در مورد مرمت بناهاي همجوار نيز اخطاريه شهرداري منطقه ۱۰ در حكم مجوز براي صاحبان اين املاك خواهد بود تا با ارائه آن به معاونت شهرسازي منطقه ۱۰ نسبت به مرمت ساختمان خود اقدام كنند.وي منطقه ۱۰ را به دليل برخورداري از بافت فرسوده مكررا مواجه با موارد مشابه از اين دست دانست و گفت: طبق هماهنگي هاي انجام شده با سازمان آب و فاضلاب تهران مقرر شده است عليرغم بدهي ۵۰۰ ميليون توماني اين سازمان به شهرداري جهت رفع مشكل فاضلاب اهالي منطقه ۱۰ حداكثر ظرف دو سال آينده اقدام شود. به گفته ميرزاقلي در اين راستا مجوزهاي لازم از سوي شهرداري به سازمان فاضلاب ارائه خواهد شد تا متعاقب آن تمهيدات لازم براي اتصال فاضلاب منطقه به شبكه فاضلاب شهري فراهم شود كه در حال حاضر محله بريانك مجوزهاي لازم را در اين باره اتخاذ كرده است.

صدور شناسنامه فني ساختمان
009936.jpg
واحد مركزي خبر: سرپرست  دفتر كنترل  اجراي  ساختمان  گفت: صدور شناسنامه  فني ، ملكي  ساختمان ها از ۲۴ دي  آغاز مي شود.
خالد خيري   افزود: در اين  شناسنامه  مشخصات  كامل  سازه  و اسامي مهندسان  و سازندگان  ساختمان  درج  خواهد شد.
وي  با بيان  اين  كه  طرح  صدور شناسنامه  فني  ساختمان  براي  بهسازي  و ايمن سازي  واحدهاي  مسكوني  شهر تهران  در شوراي  اسلامي اين  شهر به  تصويب  رسيد، گفت : به  موجب  اين طرح شهرداري  با همكاري  وزارت  مسكن  و سازمان  نظام  مهندسي  براي واحدهاي  مسكوني  شناسنامه  فني  تهيه  و صادر خواهد كرد.

جدول سازي معابر تهران
009939.jpg
رئيس ستاد بهسازي معابر شهر تهران تاكيد كرد: در حال حاضر كيفيت جداول معابر و خيابانها از وضعيت ايده آل و مطلوبي برخوردار نيست. سعيد شاكر با اشاره به عدم تخصيص بودجه جداگانه براي تعويض و احداث جداول جديد در سال گذشته گفت: به علت پايين بودن كيفيت توليد جدول، در سال ۸۲ هيچ بودجه اي را به اين امر اختصاص نداديم. وي در خصوص ميزان اعتباري كه صرف جدول بندي و تعويض آنها از سطح معابر و خيابانهاي شهر تهران مي شود، گفت: ساليانه بين ۷ تا ۸ ميليارد تومان توسط شهرداري تهران صرف جدول سازي مي شود. وي افزود: براي رسيدن به شرايط ايده آل در اين زمينه نيازمند داشتن كارخانه هاي مجهز و استاندارد در سطح كشور هستيم.

ساخت ۲ مجموعه ورزشي- فرهنگي در حريم تهران
009933.jpg
گروه شهري: دو مجموعه فرهنگي، ورزشي به طور همزمان در حريم منطقه ۱۸ تهران طي مراسمي به بهره برداري رسيد. شايسته شهردار منطقه ۱۸ تهران گفت: از جمله اين طرح ها، مجموعه ورزشي فرهنگي امير كبير در شهرك سعيدآباد شهريار در زميني به وسعت ۰۰۰/۵ مترمربع شامل سالن ورزشي توپي چند منظوره جهت اجراء رشته هاي مختلف ورزشي با زيربناي ۱۸۰۰ مترمربع به همراه يك باب كتابخانه و مركز علمي، فرهنگي با زيربناي ۳۰۰ متر مربع است و ديگري مجموعه ورزشي حسن آ باد با زيربناي ۱۸۰۰ مترمربع در روستاي حسن آباد خالصه قابل اشاره است .

به همت نشريات «همشهري محله» و «شوراي نشر سازمان فرهنگي هنري شهر تهران» ؛
همايش «موضوع انشاء: زندگي» برگزار مي شود
009945.jpg
گروه علمي فرهنگي: همايش «موضوع انشا: زندگي» براي بزرگداشت معلمان انشا همراه با توجه به موضوعات شهري در آثار نوقلمان دانش آموز، عيد سعيد غدير خم در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اين همايش نشريات محلي مردم تهران «همشهري محله» و شوراي نشر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و خانه فرهنگ نيم رخ برگزار خواهد شد، قصد دارد رويكرد جديدي به درس انشا در مدارس و ترويج فرهنگ شهرنشيني ميان دانش آموزان مدارس تهران داشته باشد.
علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي شهردار در اين نشست كه با حضور نمايندگان جرايد و رسانه هاي گروهي در ستاد مركزي نشريات همشهري محله برگزار شد،گفت: «رويكرد مديريت جديد شهر تهران بر اين است كه شهروندان، خود در اداره شهر مشاركت داشته باشند.»
اشعري افزود: مشاركت در اداره كلانشهري چون تهران، مستلزم ارائه آموزش صحيح فرهنگ شهر نشيني است كه بايد اين آموزش از مدارس آغاز شود.
رئيس شوراي نشر سازمان فرهنگي _ هنري شهرداري تهران با اشاره به همايش موضوع انشا: زندگي خاطرنشان كرد: غير از سال هاي اوليه انقلاب اسلامي كه به نقش معلمان در فرهنگ سازي توجه خاص مي شد، اين امر در دوران كنوني كم  رنگ تر شده است.
وي ادامه داد: معلمان انشا مي توانند با ترغيب دانش آموزان و قرار دادن موضوعات انشا در مورد مسائل و مشكلات شهري مثل ترافيك، آلودگي هوا، حفظ محيط زيست و... فرهنگ شهرنشيني را در ميان دانش آموزان افزايش دهند.
حجت الاسلام والمسلمين زائري دبير همايش و سردبير كل نشريات همشهري محله نيز در اين نشست به دو هدف عمده برگزاري همايش موضوع انشا: زندگي اشاره كرد و گفت: هدف نخست ما اين است كه معلمان انشا را متوجه اين مسئله كنيم كه مي شود در كلاس انشا، زندگي را آموخت و به دانش آموزان موضوعاتي در خصوص مسائل شهري و اتفاقاتي كه در كوچه و خيابانشان مي افتد، براي نوشتن انشا سفارش داد.
وي به هدف عمده ديگر در اجراي اين همايش اشاره كرد و گفت: با اجراي اين طرح مي توان معلمان انشا را دعوت كرد تا قالب هاي روزنامه نگاري را به دانش آموزان بشناسانند.
زائري به فعاليت هاي اين نشريات اشاره كرد و گفت: همشهري محله، تحريريه اي عام دارد و كساني كه مي توانند در اين زمينه فعاليت كنند، همشهري محله را نشريه خود بدانند.
زائري به مشاركت خانه فرهنگ نيم رخ در اين طرح اشاره كرد و افزود: برنامه نيم رخ چون مخاطبان نوجوان دارد، مي تواند در اطلاع رساني و رسيدن به اهداف برگزاري اين همايش كارساز باشد.
لازم به تذكر است در اين مراسم از پيشكسوتان و معلمان بازنشسته انشا تجليل خواهد شد.

پاسخ به سئوالات متقاضيان وام ازدواج
گروه شهري: همچنان كه در شماره ديروز به آگاهي رسانديم ستاد پيوند آسماني شهرداري تهران براي دسترسي بهتر متقاضيان وام ازدواج و همچنين پاسخگويي به پرسش هاي احتمالي، نشاني اينترنتي و شماره تلفن مشخصي اعلام كرده است. چون در درج نشاني اينترنتي و شماره تلفن در صفحه ۳ همشهري ديروز، سهواً اشتباهي رخ داده بود، ضمن پوزش بار ديگر به درج آ نها مبادرت مي كنيم.
تلفن: ۲۵۴۹۶۵۸ - نشاني اينترنتي:
http: //www.peyvandeasemany.com

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |