چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۶
بخاري  كم مصرف
جلوگيري از سوزاندن پول 
حجره دار بازار تهران بهتر از هر كسي مي داند كه به هدر رفتن انرژي يعني آتش زدن اسكناس 
026685.jpg
آيا بخاري هايي به شكل تخم مرغ ديده ايد؟
صداي پاي زمستان مي آيد. اين جمله مي تواند شاعرانه باشد اما سرپرست خانواده با اولين سوز سرما به فكر شعر نيست. او دست هايش را به جيب مي برد تا با يك حساب سرانگشتي بفهمد چه طور مي تواند سرپناهش را گرم نگه دارد. آن دانشجوي زبان و ادبيات فارسي هم كه به زحمت اتاقي كرايه كرده قبل از شعر به مفهوم دخل و خرج زندگي اش فكر مي كند و طبيعي است كه مي خواهد با كمترين هزينه اتاقش را گرم نگه دارد و از سنگيني مخارجش كم كند. حتي حجره دار بازار تهران هم در اين فصل دوست دارد با صرف كمترين انرژي، گرماي بيشتري را در حجره حفظ كند.
او بهتر از هر كسي مي داند كه به هدر رفتن انرژي يعني سوختن اسكناس. راستي چرا بايد انرژي گرانبها حرام و هدر شود وقتي مي توانيم با اندك حساب و كتاب، حداكثر بهره را از انرژي و پولمان ببريم؟
نكته هايي در صرفه جويي انرژي
همواره انتخاب يك سيستم گرمايشي در خانواده ها بيشتر بر مبناي اقتصاد تعريف مي شود، هر چند كه در هنگام خريد، گوشه چشمي هم به زيبايي و شكل ظاهري وجود دارد. اين دو معيار را اغلب ما تجربه كرده ايم اما اگر بخواهيم درباره معيار اول دقيق تر صحبت كنيم بايد بگوييم كه نگاه صحيح اقتصادي در اين عرصه به دو بخش تقسيم مي شود. يعني آنچه به هنگام خريد اهميت دارد قيمت مناسب است و آنچه مهمتر است و در ظاهر ناديدني، اهميت صرفه جويي در مصرف انرژي است. ما ابتدا به بخش مهمتر قضيه اشاره مي كنيم و سابقه صرفه جويي را در جهان پيش مي كشيم. در سال 1974 رئيس جمهور كشوري كه در بحران انرژي به سر مي برد، به مردم هشدار داد كه ترموستات دستگاه هاي گرمايشي و بخاري ها را روي 20 درجه سانتيگراد تنظيم كنند. با اين شيوه وقتي دما به 20 درجه مي رسيد بخاري به طور خودكار خاموش مي شد و با كاهش دما دوباره روشن.
سياستمدار ديگري هم دو روز پس از سوگند رياست جمهوري خود در ژانويه 1977 از مردم خواست دماي ترموستات بخاري هايشان را به 18 درجه تقليل دهند. اگر اين دو نمونه توانسته باشد ارزش  صرفه جويي در مصرف انرژي را روشن كند، بحث بر سر قيمت مناسب و زيبايي نسبي آنچه مي خريم دشوار نيست. با گرماي مطبوع، جذابيت بصري و از همه مهمتر قيمت مناسب به مذاق همه خوش مي آيد. پس مي شود اين طور ادامه داد: آيا بخاري هايي به شكل تخم مرغ ديده ايد؟ صحبت از بخاري هايي است كه در طراحي آنها از شكل و هيئت موجود زنده استفاده شده، بخاري هايي كه شبيه كوسه يا موش يا تخم مرغ  بوده و از اين بابت جذابيت بصري دارند. طراحي بخاري ها با اين ويژگي، امروز در دست سازندگان ايتاليايي است - ما اميدواريم به زودي توليد كنندگان داخلي اين ويژگي را دريابند - چرا كه توليد كنندگان ايتاليايي توانسته اند با ايجاد اين نوآوري به ذوق خريداران تلنگر بزنند و راضي شان نگه دارند و علاوه بر اين به قيمت مناسب توجه كنند و از آن مهمتر به صرفه جويي در انرژي. به اين ترتيب مي شود گفت طراحي زيبا توام با عملكرد و كار آمدي فوق العاده، حجم كم و قابليت نصب در منازل يا ساير مكان هاي اداري و تجاري از مشخصات محصولات جديداند.
در سال 1974 رئيس جمهور كشوري كه در بحران انرژي به سر مي برد، به مردم هشدار داد كه ترموستات دستگاه هاي گرمايشي و بخاري ها را روي 20 درجه سانتيگراد تنظيم كنند
وقتي پرندگان مي خوانند
سيستم ضد انجماد، يك سيستم جديد است كه كاربري منحصر به فردي دارد. در واقع اين سيستم باعث مي شود تا بخاري ها، به طور خودكار در دماي 5 درجه بالاي صفر روشن شده و از سرماي شديد در منزل يا محل كار جلوگيري كنند. كارآمدي اين سيستم زماني جلوه مي كند كه گياهان آپارتماني، پرندگان خانگي يا ساير جانداران در غياب شما در سرماي شديد از بين نمي روند و از بروز خسارت جلوگيري مي شود. ترموستات هم كه در اين بخاري هاي برقي به كار رفته علاوه بر ويژگي هاي ذكر شده، كاربري ديگري نيز دارد. ترموستات حرارت فضاي منزل را بين 18 الي 20 درجه سانتيگراد حفظ مي كند و در مواردي كه لازم است اتاق به مدت چند ساعت در روز گرم باشد، با اين سيستم مي توان به آن نياز پاسخ گفت.
در ضمن مي  شود با تنظيم اين دستگاه قبل از ورود به منزل بخاري را به طور خودكار روشن كرد. يكي از نكات بسيار مهم در مصرف انرژي, استفاده از سيستم حرارتي قابل حمل است. اگر در زمستان نياز به گرم كردن يك اتاق باشد، مسلما با مصرف انرژي مناسب مي توان به اين مقصود رسيد. داشتن يك بخاري كوچك و قابل حمل كه بتواند حرارت مورد نظر را به وجود آورد، ما را به اين هدف مي رساند. بخاري هاي برقي فن دار، قابل استفاده روي ميز يا ديوار اتاق كه امكان حمل آنها وجود دارد مي تواند انتخابي مناسب باشد، از سويي باتوجه به اينكه قيمت هر متر زمين يا مسكن درشهري مثل تهران كمتر از 300 يا 400 هزار تومان نيست، استفاده از بخاري هاي كوچك قابل نصب به ديوار مترادف با صرفه جويي در استفاده از فضاي موجود است.
ترفندهاي كوچك و هدف بزرگ
معمولا براي مصرف بهينه انرژي وسيله گرمايشي بايد متناسب با فضاي مورد نظر انتخاب شود.
از يك دستگاه با ظرفيت كم نبايد انتظار گرمايش فضايي بزرگ را داشت. همچنين يك بخاري بزرگ را نبايد براي فضايي كوچك به كار گرفت. هر دو حالت، صرفا هزينه هاي مصرف انرژي را افزايش مي دهد، حتي سيستم پوششي ديواره هاي خانه هم مي تواند در حفظ و نگهداري گرماي منزل تاثيرگذار باشند. داشتن پرده ها و توري هاي مناسب بر پنجره ها نيز بي تاثير نيست. داشتن يك بخاري مناسب در كنار تمام اين عوامل، گرمايي مطبوع و ارزان را به همراه دارد. تهيه چنين چيزي كه به لحاظ طراحي و حجم و ميزان مصرف در انرژي بتواند انتظارات ما را برآورده كند چندان دور از دسترس نيست. اگرچه چندي پيش نمونه هايي از اين محصولات وارد بازار شده، اما هنوز تاكيد ما بر چگونگي حفظ گرمايي است كه با هزينه گزافي در اختيار مردم قرار مي گيرد بنابراين بايد بگوييم اگرچه نوع طراحي و پوشش ساختمان هاي ما به شيوه بناهاي اروپايي نيست و فرهنگ استفاده از حرارت نزد ما با آنان متفاوت است، اما مي توانيم با كمي دقت و به كارگيري از ابزار موجود، زمينه را براي صرفه جويي و استفاده بهينه از انرژي فراهم كنيم. مثلا براي جلوگيري از اتلاف حرارت در شب، پرده ها و پنجره ها را ببنديم. اتاق هايي كه در طول روز از آنها استفاده نمي كنيم را گرم نگه نداريم يا كانال كولر را با يك تكه مقوا بپوشانيم. شايد با همين ترفندهاي رايگان بتوان زمستان را به راحتي سپري كرد. حتي اگر از روي تصادف لوله هاي گاز شهري منجمد شده و بخاري گازي براي مدتي خاموش بماند، يا قيمت نفت به يكباره چند برابر شود يا جنگلي در حاشيه تهران نباشد كه براي تهيه هيزم به سراغ آن رفت، شايد همين ترفندها كافي باشد براي جا انداختن فرهنگ استفاده از انرژي.

فروشگاه
قيمت ميوه و تره بار و فرنگي جات 
026676.jpg
026679.jpg
026682.jpg

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |