چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۶
براي بازسازي روحي و رواني بم
محمد صحفي: همه تلا ش كنيم 
علي احمدي
همزمان با وقوع و سوگواري هاي بم عده اي از سرشناسان فرهنگ و هنر بر آن شدند تا در بم مراكز فرهنگي - هنري تاسيس كنند، آنها خيلي سريع به اين نتيجه رسيده بودند كه مي توانند مشكلات رواني آسيب ديدگان بم را با ياري همديگر برطرف كنند.
عده اي به بم رفتند و كنسرت موسيقي، تئاتر، تعزيه برگزار و عده اي ديگر به اكران فيلم و برگزاري كلاس موسيقي پرداختند.
اما آيا وعده هاي آنها براي ساخت مراكز فرهنگي عملي شد؟
از نظر محمد صحفي، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد اين طرح ها كلان است و تا اجراي كامل آنها فرصت لازم است. او در جريان بازديد از نمايشگاه عكس جوانه هاي بم از ايجاد فرهنگسرايي براي پر كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان بمي خبر داد و گفت: در اين فرهنگسرا برنامه هاي آموزشي هنر و موسيقي، كتابخواني و برنامه هايي در حوزه مسووليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا خواهد شد.
صحفي قبول داشت كه مردم از وضعيت كنوني راضي نيستند و وضعيت رواني آنها مناسب نيست، گفت: ما اكنون در وضعيت گذار از ويراني كامل تا اجراي پروژه هاي كلان هستيم. اكنون بايد فعاليت هاي موقتي مثل آموزش هنر، اجراي برنامه هاي موسيقي، تئاتر، نمايش فيلم و برنامه هاي فرهنگي- هنري ديگري را برگزار كنيم تا به كودكان و جوانان بمي در زمينه روحي و رواني كمك شود.
صحفي با ابراز تاسف از ويراني كامل بم گفت: اين كار بزرگي است كه شهري را كه نابود شده و 31 هزار نفر در آن از دست رفته اند، به حالت عادي بازگردانيم.
او كه به نمايندگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخن مي گفت، افزود: آنچه مسلم است طرح هاي بازسازي بم بسيار اساسي است. در اين راه هم استحكام بم و معماري سنتي آن مهم است. اينگونه شايد بتوانيم بم جديد را قرن ها پا برجا نگه داريم اما از منظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سرزندگي، نشاط و روحيه مردم بم از اهميت زيادي برخوردار است.
او گفت: جريان حيات فرهنگي مردم از هر چيزي اهميت بيشتري دارد، اين موضوع دنبال شده و مي توان با جنبه هايي از آن برخورد كرد و با جلوه ها و نشاط بازگشته به شهر آشنا شد.
او دستگاه هاي مختلف را به اهميت بازسازي رواني توجه داد و افزود: بازسازي روحي و رواني شهر در كنار سازندگي به لحاظ ساختار فيزيكي شهر اهميت ويژه اي دارد. همگي بايد تلاش كنيم.
از نظر صحفي مشكل مردم عدم اطمينان به ياري رسانان است: ناراحتي به مشكلات آنها دامن مي زند، براي توجه به بازسازي شهر بم مردم بايد مطمئن باشند كه مسوولان و هموطنان آنها را فراموش نكرده اند.
صحفي توضيح داد: طرح هاي كلان فرهنگي و فضاهاي هنري در چارچوب الگوهاي شهرسازي مدرن بم پيش بيني شده است و همزمان با بازسازي شهر اجرا خواهند شد.
اما آيا به راستي همه اين طرح ها اجرا مي شود و گروه هاي مختلف به وعده هاي خود مبني بر تاسيس باغ هنر، خانه هنرمندان بم، موزه هاي معاصر بم، گروه تئاتر و مدرسه انيميشن هنر عمل خواهند كرد؟

تفريح مناسب بالاي خط فقر
ميني گلف در هتل ها و آپارتمان ها
026688.jpg
تمركز و شليك . اين فلسفه ورزش نوظهوري است كه علا قه دارند همگاني اش كنند.
محمد محمدپور
-ورزش گلف، ورزشي است مفرح كه براي تمركز اعصاب، افزايش قدرت تصميم گيري و انديشيدن بسيار مفيد است و اغلب سياستمداران هم براي اينكه تصميم عجولانه نگيرند، گلف بازي مي كنند.
-پس از هتل ها تصميم بر اين است كه اين ورزش در دانشگاه  ها، پارك ها و حتي شركت  ها نيز ايجاد شود. با اين كار علاقه بيشتري ميان قشرهاي مختلف جامعه ايجاد مي شود.
-راه اندازي ميني گلف با هزينه كم، راه مناسبي براي كسب درآمد براي بخش خصوصي است و بخش خصوصي مي تواند از اين طريق و سرمايه گذاري در اين زمينه، امتيازات قابل توجهي به دست آورد. فدراسيون گلف هم به طور حتم از اين سرمايه گذاري ها استقبال خواهد كرد و موجب گسترش هرچه بيشتر اين رشته خواهد شد.

توي هتل هستيد وحوصله تان سر رفته. اتفاقا از آن گلف بازهاي تير هم هستيد! از بس توي لابي نشسته ايد خسته شده ايد. مي خواهيد خودتان را سرگرم كنيد تا ساعت مقرر برسد و به كارتان برسيد. خب، اگر به شما پيشنهاد بدهند كه سري به زمين گلف هتل بزنيد، چه مي كنيد؟ طبعا با سر خواهيد رفت!
فدراسيون گلف، در نظر دارد براي جذب توريست و اشاعه ورزش گلف، طرح ميني گلف را اجرا كند. آرش پويامهر، دبير انجمن ميني گلف به ايرانشهر مي گويد: در طرح ما هتل ها، مدارس، دانشگاه ها، پادگان ها، بيمارستان ها و ... جاي دارند. مي خواهيم فضاهايي را به اين امر اختصاص دهيم حتي اگر شده با چمن مصنوعي شرايط را براي انجام اين ورزش مهيا كنيم، اين كار را انجام خواهيم داد.
هدف نهايي اين طرح انجام يك بازي درست و حسابي گلف در آپارتمان هاست! اينكه در پاركينگ آپارتمان ها چمن مصنوعي آماده و پهن شود و خانواده ها بازي كنند. پويامهر مي گويد: هدف ما سلامتي بيشتر مردم است. ما مي خواهيم با اين بازي مردم خونسردتر باشند! البته بازي گلف در آپارتمان ها هدف نهايي ماست...
انجام مطالعات مقدماتي، مسوولان گلف را به اين نتيجه رسانده كه بيشتر خارجي هاي ساكن در هتل ها كه براي انجام كار تجاري يا سياسي به ايران آمده اند، خواهان اين هستند كه شرايط براي بازي گلف فراهم شود. براساس اين تحقيق، آنها مي خواهند با گلف، تمركز خود را بيشتر كنند. به همين خاطر انجمن ميني گلف به فكر راه اندازي putting green در هتل هاست...
putting green تقريبا شبيه موكتي است كه اندازه آن حدود 2 متر در 50 سانتيمتر است. بالاي اين فضا حفره اي قرار دارد كه توپ بايد داخل آن جا بگيرد! بسياري از ميهمانان خارجي وقتي به ايران مي آيند آن را همراه خود دارند....
پويامهر مي گويد: اين بازي تمركز آنها را بيشتر مي كند. طرح ما كه اجرا بشود ديگر نيازي به آن نخواهد بود و ميهمانان خارجي مي توانند از فضاي در نظر گرفته شده در هتل استفاده كنند. وسعت زمين ميني گلف هم بستگي به فضايي دارد كه هتل ها در اختيار ما قرار مي دهند؛ از 50 متر گرفته تا 400 متر و بيشتر...
هتل ها از اين طرح استقبال كرده اند. در مرحله اول زمين هاي ميني گلف در هتل هاي 5 ستاره ايجاد خواهد شد و در مرحله بعد، تمام هتل هاي 3 ستاره به بالاي كشور به اين زمين ها تجهيز خواهند شد.
دبير انجمن ميني گلف مي گويد: بعضي از اين هتل ها خودشان اعلام آمادگي كرده اند و پيشقدم شده اند. ما مي خواهيم اين طرح به يك شخص حقيقي يا حقوقي واگذار شود و با نظارت اين شخص، هتل ها تحت پوشش قرار گيرد. با اجراي اين طرح هم ورزش گلف گسترش مي يابد و هم منابع درآمدزايي هتل ها افزايش پيدا مي كند.
تا پايان امسال حداقل يكي از هتل هاي 5ستاره تهران مجهز به زمين ميني گلف خواهد شد.

نمايشگاه۱
به زيبايي زمستان 
نگارخانه نقش فرهنگسراي طبيعت نمايشگاهي از آثار نقاشي روي كاشي و رنگ روغن را با عنوان به زيبايي زمستان برگزار كرده است.
در اين نمايشگاه 40 اثر از آثار فرشته نوري تا 11 دي ماه به نمايش گذاشته مي شوند. براي بازديد از اين نمايشگاه هر روز از ساعت 9 تا 12 و 13 تا 19 مي توانيد به اين فرهنگسرا در فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره برويد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 13-7324112 تماس بگيريد. همچنين نقاشي هاي محمدرضا فيروزه اي در خانه هنرمندان به نمايش گذاشته شده اند.
فيروزه اي كه فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي تهران است، در هفتمين نمايشگاه انفرادي خود آثار آبستره و الهام گرفته از پديده هاي طبيعت را به نمايش گذاشته است. براي ديدن اين آثار تا 14 دي ماه فرصت داريد به خانه هنرمندان در انتهاي خيابان ايرانشهر - باغ هنر برويد.

صحنه
جشنواره تئاتر با مديران جهاني 
خبر اول ستون صحنه امروز درباره جشنواره تئاتر فجر است كه تا شروع آن فقط 22 روز باقي مانده است. گويا امسال قرار است اين جشنواره با حضور 40 نفر از مديران تئاتر و جشنواره هاي معتبر جهاني برگزار شود كه در حقيقت اين موضوع مي تواند به معرفي فرهنگ ايرانيان به جهان و حضور تئاتر ما در دنيا كمك كند. در بين اين 40 نفر اسامي مديران جشنواره هاي ادينبورو، دوبلين، بلفاست و همچنين مدير تئاتر هوبل آلمان و مدير هنري تئاتر تراورسن انگليس هم وجود دارند.
خبر بعدي مربوط به نمايشگاه پايين، گذر سقاخانه نوشته اكبر رادي است كه قرار است 26 دي ماه در جلسات نمايشنامه خواني انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر خوانده شود. براي ديدن اين نمايش كه تا حالا چاپ نشده و اولين بار است كه خوانده مي شود، مي توانيد ساعت 18 روز 26دي ماه به تالار بتهوون خانه هنرمندان برويد.

نمايشگاه۲
كارگاه ماكت سازي هواپيما
گويا فرهنگسراي كار يك كارگاه ماكت سازي هواپيما برگزار كرده است. در اين كارگاه ها سازندگان ماكت هواپيما ضمن نمايش آثار خود، درباره آنها توضيحاتي هم مي دهند. اگر به شركت در اين كارگاه ها علاقه داريد، مي توانيد به نشاني: خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، خيابان شهيد سبحاني، پلاك 264 مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 5773302 تماس بگيريد.همچنين لابراتوار و نوارخانه كانون قرآن فرهنگسراي انقلاب به مناسبت ولادت امام رضاع افتتاح شده است. اين لابراتوار مجهز به دستگاه هاي حفظ قرآن، 600 عدد نوار كاست و تمام نرم افزارهاي قرآني است. كتاب هاي آموزش روخواني، روانخواني، تجويد و تفسير اين كانون هم كه در اين لابراتوار وجود دارند، به صورت اماني در اختيار اعضاي كانون قرار مي گيرند. براي استفاده از امكانات اين لابراتوار مي توانيد به صورت رايگان در كانون قرآن اين فرهنگسرا عضو بشويد. براي اين كار بايد به نشاني: بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي برويد.

شاتر
026691.jpg
عكس: گلناز بهشتي
ناكجا آباد هم كه باشد ، آبادي است، با اين بچه ها و با اين خنده هاي غريب.

جعبه
سايه آفتاب 
امروز را با تكرار مجموعه ماموران پرونده هاي راكد آغاز مي كنيم. اين مجموعه ساعت 40:13 از شبكه سوم پخش مي شود. تكرار پرستاران را مي توانيد 10:15 از شبكه اول ببينيد. طرز تهيه كيك چاي را امروز در برنامه به خانه برمي گرديم مي توانيد آموزش ببينيد در ساعت 40:16 از شبكه تهران.
ساعت 19 مظنونين از شبكه تهران پخش مي شود. سايه آفتاب عنوان سريالي است كه چهارشنبه ها از شبكه۳ پخش مي شود. علي از زندان آزاد مي شود، رضا به پرويزي درباره زندان افتادن علي مشكوك مي شود. در اين ميان، علي در زندان با سجاد آشنا مي شود و از سوي او با شخصي بيرون از زندان. اين آشنايي سرنوشت جديدي براي او رقم مي زند. سايه آفتاب را 15:20 تماشا كنيد. رسم شيدايي ساعت 21 از شبكه۲ پخش مي شود. آتش سرد را مي توانيد امشب ساعت 10:22 از شبكه اول تماشا كنيد. آخرين مسابقه فوتبال ليگ برتر انگليس در سال 2004 ميلادي امروز برگزار مي شود. آرسنال و نيوكاسل ساعت 30:23 به مصاف هم خواهند رفت.
اگر پخش نشد ما را ببخشيد و آخرين پيشنهاد براي روز چهارشنبه، سريال طلسم شدگان است. تكرار اين مجموعه را مي توانيد ساعت 23 از شبكه تهران ببينيد.

امروز
قدرشناس حضور باشيم
چند سال پيش با هم همكار بودند. دنياي نامراد و روزگار غريب به گونه اي پيش رفت و چرخيد كه ديگر نمي توانستند هر روز همديگر را ببينند. تا اينكه يك شب در كنار واگن هاي آبي مترو اتفاقي چشم هايشان با هم درگير شد. حال و احوال و گفتن آنچه بر آنها گذشته و واگويه هاي زندگي، آنقدر مفصل بود كه ايستگاه را رد كنند. به هر حال بايد از هم جدا مي شدند و اين دوستي دوباره با يك شماره تلفن جان گرفت. چند وقت بعد وقتي تنهايي بهانه كار نكردن شد تلفن و شماره مچاله گوشه كيف جيبي فريادرس بودند. چند شماره و يك مكالمه كوتاه: از اينجا رفتند... اين جمله مثل يك سطل آب سرد همه روز يا حتي ماه را خراب مي كند. تنها نشاني رفيق دوباره يافته ديگر به درد بخور نيست حالا هر شب در ايستگاه مترو چشم دواندن و مسافران را ورانداز كردن يك عادت شده، به اميد ديدن رفيق قديمي. شايد در زندگي هر كدام از ما تعداد رفيق هايي كه برايشان واقعا مهم هستيم و برايمان مهم اند به تعداد انگشتان يك دست نرسند. پس چرا تا زماني كه نزديكشان هستيم از حضورشان بهره نبريم. قدر دوست خوب را دانستن كاري مشكل اما اجرا شدني است.

ستون شما
خارج از محدوده
شهرداري هزينه زيادي صرف مرتفع كردن مشكل ترافيك مي كند. احداث پل ها، دوربرگردان ها، برداشتن چراغ هاي قرمز ترافيك ساز و صدها طرح و برنامه ديگري كه هر روز در گوشه و كنار شهر شاهد اجرايش هستيم بخشي از تلاش هاي اين سازمان است. اما اگر به بيرون شهر برويم شاهد مشكلات ريز و درشت ترافيكي در جاده هاي بيرون شهر خواهيم بود. آيا نمي شود شهرداري  براي حل معضلات جاده هاي بيرون شهري با وزارت راه و ترابري و ديگر نهادهاي مسوول همكاري  كند؟ اين جملات بخشي از نامه داوود فرزان يكي از خوانندگان روزنامه است كه در بخش هاي ديگر نامه اش از آلودگي هوا و مشكلات ناشي از ضعف زير ساختي جاده ها نيز شكايت كرده است . پاسخ اين نامه به راستي كار ما نيست. تاآنجا كه مي دانيم شهرداري تهران براي حل مشكلات شهري تهران آنقدر درگير است كه...
روزنامه اي كه نمي خوانيم
اينجانب محمود نيامي يكي از مشتركان روزنامه همشهري هستم اما مدتي است كه به دلايل نامعلومي روزنامه به دست ما نمي رسد. البته هميشه مشكلات توزيع و دريافت روزنامه را شاهد بوده ايم اما اينكه از تاريخ 8/9/83 تاكنون روزنامه اي به ما تحويل داده نشده جاي سوال دارد.
- دوست عزيز و خواننده محترم هرگونه شكايت در مورد مشكلا ت اين چنين را با بخش اشتراك در ميان بگذاريد.
بي زباني
كانون زبان ايران شعبه شهريار در شهريور امسال پس از چند سال فعاليت مستمر بدون هيچ دليل منطقي تعطيل شد. اين امر براي دانش آموزان موسسه و خانواده هاي آنها مشكلات فراواني ايجاد كرده است.
اكثر اين دانش آموزان پس از چند ترم يادگيري زبان در اين شعبه مجبورند براي ادامه تحصيل به شعب تهران يا كرج مراجعه كنند. بعد از پيگيري هاي متعدد اين موسسه دوباره كلاس ها تشكيل شده اما تعداد اين كلاس ها به علت محدود شدن جوابگوي دانش آموزان داوطلب نيست كه اين امر با تعطيلي چندان تفاوت ندارد.
مشكل يك خيابان
چند روز پيش در گذر از كوچه شهيد كلاهدوز خيابان محصل كه به خيابان پيروزي وصل مي گردد شاهد تصادف خودرويي با يك دانش آموز دختر دبستاني بودم كه دانش آموز دبستان دخترانه شهدا منطقه 13 آموزش و پرورش تهران است. به جهت يكطرفه نمودن خيابان 21 متري دهقان از پايين به بالا و خيابان محصل از بالا به پايين اكثر اتومبيل ها و رانندگان آنها جهت تردد و ورود به خيابان اصلي پيروزي از كوچه شهيد كلاهدوز مي گذرند كه وجود دبستان دختران شهدا در آن كوچه و گاه تردد و عبور سريع صاحبان خودروها باعث نگراني خاطر والدين دانش آموزان و مسوولان مدرسه شده است. انتظار اين است كه مراتب را به نوعي به مسوولان محترم شهرداري منطقه اعلام فرماييد.
-ما نوشتيم مسوولان رسيدگي كرده و دوستان را از نگراني خارج كنند.

هوا
اوه، سرده 
هوا بس ناجوانمردانه سرد است. شايد اين شعر بهانه اي باشد براي بيان اوضاع اجتماعي و سياسي آن زمان كه شاعر بدين ترتيب به هواي سرد نسبتش داده است. اما اين روزها اين شعر شده مصداق اوضاع جوي تهران. سرما تهران را مدام زير تازيانه اش مجروح مي كند و در اين بين شايد زيبايي يك باران يا برفي سفيد التيام بخش اين جراحات باشد. 6 درجه سانتيگراد در ساعات گرم قابل تحمل است اما 3- درجه سانتيگراد در ساعات شب آنقدر سرد است كه گوش ها را به تكه يخي تبديل كند. در اين هواي سرد اگر مي توانيد چاي گرم بخوريد، حتما كتاب شعر مهدي اخوان ثالث را پيدا كرده و بلند بلند اين شعر را زمزمه كنيد: زمستان است زمستان است. چهارشنبه خوبي است اگر بتوان آنچه را ذكر شد، عملي كرد.

ذهن زيبا
خدايا! هنر چقدر بلند و عمر كوتاه است.
گوته 
مرد اغلب از بي وقتي شكايت مي كند؛ در حالي كه مشكل اصلي بي  هدفي است.
ضرب المثل انگليسي 
مهياي بدترين باش و اميدوار به بهترين، سپس، از هر آنچه كه پيش آمد، به بهترين شيوه بهره برداري كن.
ضرب المثل انگليسي 
توفان هرچه تندتر باشد، زودتر خاموش مي شود.
پرمودبترا

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |