يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
امام رضا (ع): شخص بخيل، آسايش ندارد و براي شخص حسود، لذت و خوشي نيست، شاهان، بي وفا هستند، و انسان دروغگو جوانمردي ندارد.
بحارالانوار/ ج ۷۸ ص ۳۴۵
امروز با حافظ
شطح و طامات به بازار خرافات بريم
خيز تا خرقه صوفي به خرابات بريم
دلق بسطامي و سجاده طامات بريم
سوي رندان قلندر به ره آورد سفر
بازتاب نمايش لاك پشت ها پرواز مي كنند در لندن
ايرنا: روزنامه هاي  انگليسي  با انتشار يادداشتهايي  درباره  فيلم «لاك  پشتها پرواز مي كنند» به  استقبال  نمايش  عمومي فيلم  جديد «بهمن  قبادي» در لندن  رفتند.
«نايجل  اندروز» نويسنده  سينمايي  روزنامه «فايننشال  تايمز» در اين باره نوشت : هم  پندآموز و هم  خوشحال كننده  است  كه  سال  ۲۰۰۵ در انگليس  با نمايش فيلم  لاك  پشتها پرواز مي كنند، فيلم  كردي  كه  همانند سيلي  بر صورت  تاثيرگذار است ، آغاز مي شود. وي  فيلم  تازه  قبادي  را اثري  بيداركننده  و تلاشي  براي  بيداري  اخلاقي  واحساسي  در دنيايي  همواره  در معرض  خطر توصيف  كرد.
«نمايش  فيلم  لاك  پشتها به  مردم  انگليس  نشان  مي دهد كه  خوشحالي ها وميگساري  ايام  كريسمس  و سال  جديد ميلادي  نبايد مانع  فراموشي  رنجهاي  ناشي از اشغال  عراق  شود.»
اندروز اضافه  كرد: در نگاه  قبادي  كودكان  معصوم  نماد مردم  عراق  هستندكه  در نبرد با مينهاي  ضدنفر با پيچيدگي هاي  تسليحاتي  غرب  درگيرند.
فايننشال  تايمز نوشت : قبادي  مي داند كه «جنگ» سوررآل ترين  درام  است  و هرواقعيتي  مي تواند وارونه  و مغشوش  باشد.
روزنامه «ديلي تلگراف» هم  گزارش  خود را درباره  فيلم  لاك  پشتها پروازمي كنند با اين  نقل  قول  از قبادي  آغاز كرد: من  از سرزمين  قصه هاي  ناگفته مي آيم .
دراين  يادداشت  كه  با گفت وگويي  از قبادي  آميخته ، عنوان  شده  است : لاك  پشتها نخستين  فيلم  سينمايي  ساخته  شده  در عراق  پس  از سقوط «صدام  حسين» است ، اگر اين  ويژگي  هم  نبود اين  اثر همچنان  فيلمي استثنايي  به  شمار مي رفت .
ديلي تلگراف  اضافه  كرد: اين  فيلم  درباره  روح  انساني  و قدرت  ما براي زنده  ماندن  با همه  محدوديتها است .

نگارستان
010428.jpg
۱ _ نام اثر: شاهزاده عباس ميرزا
۲ _ هنرمند: ميرزا جعفر نقاش زنجاني / ميرزا جعفر نقاش زنجاني از شاگردان «صنيع الملك» (ابوالحسن غفاري) بود و در مدرسه دارالفنون آموزش ديد. از اين رو امضاء بعضي آثارش «تربيت يافته دارالفنون» بود. ميرزا جعفر به تكنيك هاي آبرنگ و رنگ روغن مسلط بود و در قلمدان نگاري نظير نداشت. ميرزا جعفر بعدها استاد مدرسه دارالفنون شد.
۳ _ مشخصات اثر: شبيه نواب شاهزاده عباس ميرزاي نادرشاهي افشار / آبرنگ و گواش روي كاغذ / نيمه دوم قرن سيزدهم هجري قمري / ۶۲*۳۷ سانتي متر.اين اثر منحصربه فرد از نمونه هاي قابل توجه و زيباي آثار شاگردان صنيع الملك است. زيباترين بخش اثر صورت شاهزاده است كه ماهرانه، ظريف و با دقت و استادي تمام كار شده است.
۴ _ سبك اثر: مكتب قاجار. مكتب قاجار يا پيكرنگاري درباري به تأسي از هنرمندان غربي در ايران شكل گرفت. اين مكتب از اواخر قرن دوازدهم هجري (۱۸ ميلادي) در ايران رايج شد و در دوران سلطنت فتحعلي شاه به اوج رسيد.اساس مكتب بر پايه استفاده از خطوط عمودي، افقي و منحني براي تقارن تصاوير، تلفيق نقش هاي تزئيني و تصويري و استفاده از رنگ هاي گرم و محدود، به خصوص طيف رنگ قرمز، امتيازات مردم در اين شيوه با وقار، طراوت و زيبايي خاص تصوير مي شدند و اغلب مزين به زينت آلات بودند. مردان با سبيل و ريش بلند، كمر باريك و نگاه خيره و زنان با ابروان پيوسته و پر، چشمان سرمه كشيده و دستان حنا بسته طراحي مي شدند. گاه در پس زمينه طاقچه، ارسي (پنجره هاي رنگي) و يا پرده هاي رنگارنگ ديده مي شد.
۵ _ محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد - خزانه

بهارستان
گفت: دنيا بيمارستاني است و خلق در وي چون ديوانگان و ديوانگان را در بيمارستان غل و بند بود.
در ذكر فيض عياض _ تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
لوي هندرسون
دوم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷ ميلادي «ناسو» شاعر رومي در گذشت. در سال ۱۹۵۹ انقلاب كوبا به رهبري فيدل كاسترو پيروزي خود را اعلام داشت زيرا كه «باتيستا» كه او را ديكتاتور كوبا و عامل بيگانه توصيف كرده اند در آخرين روز سال ميلادي ۱۹۵۸ بر اثر فشار نيروهاي انقلاب به جمهوري دومينيكن فرار كرد و پناهنده اين دولت شد. در سال ۱۹۲۵ شهر «كريستيان» پايتخت نروژ به «اسلو» تغيير نام داد. در سال ۱۳۳۷ هجري براي كمك به تأمين آب مصرفي تهران با ساختن سد لار و لتيان موافقت شد.
اينك برگ امروز: چهار روز پس از آغاز بهره برداري از نفت ايران توسط كنسرسيوم شركت هاي نفت و سه هفته بعد از ديدار شاه سابق از آمريكا و دادن وعده پيوستن ايران به اتحاديه نظامي غرب و ۱۶ ماه پس از براندازي ۲۸ مرداد، «لوي هندرسون» ديپلمات ضد شوروي آمريكا كه به معاونت وزارت امور خارجه اين كشور منصوب شده بود تهران را ترك كرد. وي از سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰) سفير آمريكا در تهران شده بود و شهرت دارد كه يكي از طراحان جريان ۲۸ مرداد بود. هندرسون كه در سال ۱۹۵۷ بازنشسته و در سال ۱۹۸۶ در يك خانه سالمندان در گذشت از سال ۱۹۲۲ وارد كار ديپلماتيك شده بود. هندرسون از آغاز كار كمر به جلوگيري ازگسترش كمونيسم و نفوذ شوروي بسته بود. او در دهه ۱۹۲۰ در آمريكا كار بررسي ميزان همكاري  چپ هاي اين كشور با شوروي را برعهده داشت و سپس با تبعيديان و فراريان از شوروي تماس برقرار كرد و آنگاه مأمور در كشورهاي بالتيك شد تا از نزديك فعاليت هاي شوروي را زير نظر داشته باشد. پس از برقراري مناسبات سياسي ميان آمريكا و شوروي در دهه ،۱۹۳۰ هندرسون در سفارت تازه تأسيس آمريكا در مسكو صاحب مقام شد و سپس همين مقام را در كشورهاي اروپاي شرقي داشت. وي با اين تجربه وسيع، از فرصت فشار شوروي به تركيه و بپاخيزي كمونيست هاي يونان استفاده كرد و با كمك «جورج كنان» ترومن را قانع به در پيش گرفتن سياست تازه اي كرد كه منجر به صدور دكترين ترومن و محاصره شوروي و اتحاد نظامي با تركيه و كمك گسترده به دولت يونان شد. هندرسون كه پس از كمونيسم، نفت را يك مسئله دردسرساز ديگر تشخيص داده بود، خواست كه به مأموريت عراق فرستاده شود و در اينجا دقيقاً از اوضاع جهان عرب و سياست نفت آگاه شد، به گونه اي كه هنگام بحث از تقسيم فلسطين ميان يهوديان و اعراب نظر ديگري را مطرح ساخت و چون موفق نشد فكر خود را به كرسي بنشاند مأموريت هند گرفت و در پي ملي شدن نفت ايران و تبديل تهران به كانون بحران و حساس شدن اوضاع، سفير آمريكا در تهران شد. وي از مصدق تا آنجا كه كارهاي او به تقويت ناسيوناليسم ايراني و گسترش دمكراسي مي انجاميد جانبداري كرد ،زيرا كه با اين دو عامل از پيشرفت كمونيسم و بسط نفود شوروي جلوگيري مي شد، ولي از لحظه اي كه احساس كرد ادامه تحريم اقتصادي ايران از سوي انگلستان زندگي را بر مردم سخت كرده و متمايل به حزب توده شده اند و در چند تظاهرات، قدرت اين حزب را به چشم ديد تغيير نظر داد و نه تنها از توطئه هاي انگلستان بر ضد مصدق جلوگيري نكرد بلكه در صدد همكاري با مساعي بر اندازي او و روي كار آوردن مقام هاي ايراني موافق اتحاد ايران با غرب و سپردن كار نفت به كنسرسيوم شركت هاي غربي بر آمد و با دو سه رفت و آمد سريع او به خارج از ايران در تابستان ،۱۳۳۲ مسئله ايران به سود غرب فيصله يافت. www.iranianshistoryonthisday.com

بر پرده سينماهاي تهران
* رسم عاشق كشي: عصر جديد، شهر تماشا، سعدي، شاهد، گلريز ۲- حافظ، كانون.
* روزكارنامه: ناهيد، جي ،۳ فلسطين.
* تارا و تب توت فرنگي: استقلال، بهمن، مركزي، پيام انقلاب، بلوار، آستارا، شيرين.
* قدمگاه: فرهنگ، ايران،۲ فلسطين،۲ شهر تماشا، سپيده.
* بله برون: قدس، پارس، عصر جديد،۳ كارون، پايتخت، ميلاد، جمهوري، جي، ايران،۲ ماندانا، شقايق،  پارس، تهران، دهكده المپيك.
* خوابگاه دختران: سروش، شهر قشنگ، بهمن، مركزي، جوان، پيروزي، گلريز، پيوند، قيام، المپياد، شيدا، فردوسي، پارس ،۲ جي،۱ عصر جديد،۲ ماندانا .
* دوئل: آفريقا، صحرا، آسيا، تهران، فلسطين، ملت، سپيده، اروپا، مركزي، فرهنگ ،۱ ايران ،۱ توسكا، موزه سينما.
* جايي ديگر: شهر تماشا، شيرين.

پاسخ به پرسش پزشكي
دو پاسخ
دكتر روزنفلد به دو سئوال به اين شرح پاسخ داده است:
* اگر زنان حامله در دود كردن سيگار افراط كنند سطح قند در خون آنها بالا خواهد رفت و به جنين آسيب خواهد رسيد.
* كم شدن اشتها هم يكي از علائم چندگانه بيماري كليه است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سال نو براي روس ها سال ويژه اعلام شد
پيام سران كشورها به مناسبت آغاز سال نو ميلادي مايه بسياري از تفسيرها شده است و مفسران روزنامه ها به پيام كوتاه و پرمعناي پوتين رهبر روسيه توجه بيشتري كرده اند كه سال ۲۰۰۵ را براي روسيه يك سال ويژه و برگزاري شصتمين سالگرد پيروزي ميهني بزرگ در جنگ ۱۹۴۱ ۱۹۴۵ با آلمان اعلام كرده است. وي وعده داده است كه در اين سال امور دفاعي و اقتصاد روسيه را تقويت خواهد كرد و در اين زمينه ها ظرفيت روسيه را بالا خواهد برد و براي پيشرفت علوم و تكنولوژي، آموزش و پرورش و بهداشت مردم سرمايه گذاري بيشتري خواهد شد. پوتين از مردمي كه زير پرچم شوروي با آلمان جنگيدند، قهرماني ها كردند و با تحمل ميليون ها تن تلفات پيروزي را در آغوش گرفتند به عنوان «بستگان تاريخي» ياد كرد و گفت كه هر موفقيت نياز به همكاري گروهي و فداكاري دوستانه دارد زيرا هدف واحد است و نيل به آن تلاش جمعي لازم دارد. او نسل جنگ دوم جهاني را نسل خط آتش خواند و گفت كه نبايد فداكاري و جانبازي آن نسل فراموش شود. پوتين گفت كه كسي حق ندارد آن فداكاري ها را كوچك انگارد و تأكيد كرد كه هر تجديد نظر در رويدادهاي جنگ يك خيانت به عدالت تاريخي و بي احترامي به رفقاي جنگنده و تخريب نام افتخارآميز آنان است كه يك جنايت آشكار خواهد بود. مفسران نوشته اند كه اشاره پوتين به محاكمه و محكوم كردن واسيلي كونونوف ۸۰ ساله قهرمان شوروي در لتوني به زندان است. وي اخيراً در لتوني تحت تعقيب قضايي قرار گرفت كه در جريان عمليات چريكي سال ۱۹۴۴ (۶۰ سال پيش) بر ضد آلمان نازي باعث مرگ هشت تن از اتباع لتوني هم شده است!
مقاله مجله پزشكي انگلستان سهام كارخانه آمريكايي را تنزل داد
در پي انتشار يك مقاله در مجله پزشكي بريتانيا چاپ لندن كه كارخانه «الي ليلي» سازنده كپسول پروزاك از همان آغاز كار مي دانست كه اين دارو در برخي از مصرف كنندگان فكر خودكشي را تشديد مي كند و برخي ديگر را به صورت افراد خشمگين و آماده ارتكاب خشونت در مي آورد، هر سهم اين كارخانه در بورس ۷۵ سنت تنزل كرد. اين مجله كارخانه الي ليلي را متهم كرده است كه سازمان دارو و غذاي آمريكا را از كشف خود در مورد اين دو عارضه جانبي بي اطلاع گذارده است. در سال ۱۹۹۸ يك كارگر كه از پروزاك استفاده مي كرد دچار آن چنان حالت خشمي شده بود كه خود و هشت تن از همكارانش را در كارخانه محل كار در شهر لوئيزويل ايالت كنتاكي آمريكا كشت. اين مجله نوشته است كه «فلواوكستين» داروي ژنريك پروزاك هم خشونت را در مصرف كننده افزايش مي دهد و هم رفتار بد او را تقويت مي كند.
كتابخانه جان اشتاين بك از بي پولي تعطيل مي شود
شبكه تلويزيوني ا ي بي سي آمريكا جمعه شب در اخبار خود گفت كه كتابخانه داستان نگار معروف، جان اشتاين بك در شهر زادگاهش ساليناس كاليفرنيا با سه كتابخانه ديگر در اين شهر به علت ضيق بودجه تعطيل خواهند شد. كتابخانه  اشتاين بك در عين حال آرشيو نوشته ها و اشياء و وسائل كار اوست كه در سال ۱۹۶۸ درگذشت. اين شبكه تلويزيوني دليل تعطيل شدن اين چهار كتابخانه عمومي و صدها كتابخانه عمومي ديگر در سراسر آمريكا را كسر ۴۱ تا ۸۲ ميليون دلار از كمك مالي دولت فدرال آمريكا به كتابخانه هاي اين كشور گزارش كرده است.

همايش فيلم و فلسفه در سينما تك
در نخستين نشست مشترك گروهي از استادان فلسفه و هنرمندان ايران، مسايل ميان اين دو پديده فرهنگي مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست كه به همت سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران و كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار شد، علي اصغر محمدخاني، سردبير كتاب ماه ضمن اشاره به ضرورت مطالعات ميان رشته اي در حوزه علوم به خصوص در جامعه فلسفي و سينماي كشور گفت:  در جامعه هنري ما نياز به ارتباط منسجمي ميان هنرمندان، نويسندگان و شاعران وجود دارد. از اين رو هنگامي كه فيلمساز و فيلسوف در كنار هم قرار مي گيرند، اثراتش در دو حوزه ديده خواهد شد.
داريوش مهرجويي كارگردان سرشناس سينماي ايران نيز در ادامه اين نشست در مورد رابطه فيلم و فلسفه گفت: بايد در ابتدا از خود بپرسيم كه فيلم چيست و فلسفه چيست. سينما تصوير محور است و فلسفه كلام محور، اگرچه ممكن است يك فيلم به ظاهر داراي حرف مهم فلسفي نباشد اما به طور قطع بسياري از فيلم ها در زواياي پنهان خود بار معنايي بسياري را با خود به همراه مي آورند كه در ذهن بسياري از بينندگان اثر خواهد گذاشت.

داوران جشنواره نمايشنامه خواني
خبرگزاري فارس: بهزاد فراهاني، آزيتا حاجيان و مهين بهرامي به عنوان داوران بازبيني اولين جشنواره سراسري نمايشنامه خواني معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بنياد آفرينش هاي  هنري نياوران ۱۳ دي ماه بازبيني ۳۲ اثر راه يافته به اين مرحله آغاز مي شود.گفتني است بهترين آثار از نگاه داوران ۲۶ دي ماه تا اول بهمن در اولين جشنواره نمايشنامه خواني به روي صحنه مي رود.

شمس لنگرودي:
پيوستن به كپي رايت براي ادبيات ما زيانبار است
خبرگزاري فارس: يك شاعر و پژوهشگر كشورمان گفت: پيوستن به كپي رايت جز ضرر چيز ديگري براي ادبيات ما ندارد.
به گزارش ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن، شمس لنگرودي افزود: ما به رغم اين كه ادعاي مدرن و پست مدرن بودن داريم، نه مدرن هستيم و نه پست مدرن. ما اساسا سنتي هستيم و با فرهنگ دوگانه نمي توان آثاري جهاني خلق كرد. وي ياد آور شد: وقتي كه سرزميني وارد عرصه مدرنيته مي شود و فرديت معنا پيدا مي كند، آرام آرام به سمت كتاب خواني مي رود، چرا كه كتابت مربوط به مدرنيته است اما هنوز جامعه ما ظاهرا وارد اين عرصه نشده است. لنگرودي افزود: البته به عنوان مثال كشورهاي آمريكاي لاتين هم به لحاظ ساختارهاي اقتصادي، وارد عرصه مدرنيته نشده اند اما نويسندگان آنها از طريق فرهنگ مسيحيت كه يك فرهنگ غربي است از بسياري از دستاوردهاي غرب تغذيه مي كنند. نويسندگان و شاعران آمريكاي لاتين به زباني صحبت مي كنند كه جهاني است و اولين رمان دنيا، يعني «دون كيشوت» به زبان آنها نوشته شده است.
شمس لنگرودي درباره تأثير كپي  رايت در جهاني شدن گفت: پيوستن ما به كپي رايت، مثل اين است كه مورچه اي بگويد كه من هم بايد در اتحاديه فيل ها جايي داشته باشم! چون تيراژ كتاب در ايران ۷۰۰ تا ۱۰۰۰نسخه است. اگرچه خود كپي رايت بسيار عالي است، اما براي جايي است كه سود دو طرفه درميان باشد. وي افزود: ما بايد پيش از هر چيز، در تمام حوزه ها تكليف خودمان را روشن كنيم. ما فقط در صورتي مي توانيم اثري جهاني خلق كنيم كه اولا خودمان را بازشناسيم و بعد بدانيم كه با دستاوردهاي امروز جهان، چه كار مي توان كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
داستانك
مي گفت: از اينكه جواب رد به مشهدي باقر داده بودم، تا صبح نخوابيدم.
صبح اول وقت، يكسره به گاراژ رفتم. چشمم به دنبال مشهدي باقر مي گشت كه او را در گوشه گاراژ ديدم كه با هر ضربه چكش كه مي زد، قطرات عرق از پيشاني پرچين و چروكش پايين مي ريخت. وقتي به او گفتم از طلبم تا سال آينده گذشتم و خيالش از مراسم عروسي پسرش آسوده شد، چنان بوسه اي بر پيشاني ام زد كه اثرش را از جاي مهر هم پررنگ تر احساس كردم. شهپر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
بارداري در سن ۶۷ سالگي
بخارست: يك استاد دانشگاه ۶۷ ساله رومانيايي ۷ ماهه باردار است و جالب اينكه دوقلو به دنيا خواهد آورد.وي از ۱۰ سال قبل با مراجعه به مراكز پزشكي مختلف به درمان نازايي خود مي پرداخت كه سرانجام چندماه پيش باردار شد و قرار است دوقلو دختر به دنيا بياورد.
حفظ اسرار
لندن: سه سال پيش يك مرد آلماني كه در انگليس سكونت داشت در جريان مسابقه بخت آزمايي صاحب ۹/۱ ميليون دلار پول نقد شد اما حاضر نشد اين موضوع را به خانواده و اطرافيانش اطلاع دهد.به هرحال وي هفته گذشته از دنيا رفت و هنگامي كه خانواده اش وصيتنامه او را گشودند در بخشي از آن آمده بود: من در اواخر سال ۲۰۰۱ صاحب ۹/۱ ميليون دلار پول نقد در مسابقه بخت آزمايي شدم و تمام اين پول را در اختيار موسسات خيريه قرار دادم. بسيار خوشحالم كه حتي يك دلار از اين پول به خانواده و دوستانم نرسيد!
دريافت ماليات
بوينس آيرس: مردم آرژانتين اغلب از پرداخت ماليات خودداري مي كنند. به گزارش دولت اين كشور دارايي هاي شهروندان آرژانتيني در خارج از كشور حدود ۱۲۶ ميليارد دلار است درحالي كه ميزان بدهي هاي خارجي اين كشور ۱۰۳ ميليارد دلار مي باشد.
به همين دليل دولت قصد دارد با حربه هاي مختلف، ماليات هاي معوقه شهروندان را دريافت كند.ازجمله اين حربه ها قراردادن نام اين افراد روي اينترنت و ارسال پيام روي تلفن همراه آنان است.همچنين هر آرژانتيني كه بخواهد كشور را ترك كند ابتدا بايد ماليات هاي معوقه اش را بپردازد.
كندن گوش همكار
دالاس: يك مرد ۲۱ ساله در آمريكا در حين درگيري فيزيكي با همكار خود تكه اي از گوش وي را با دندان گاز گرفت و آن تكه روي زمين افتاد.البته خوشبختانه پزشكان موفق شدند تكه گوش جداشده را در جاي خود پيوند بزنند.اين دو نفر قرار بود پول يكديگر را خرد بكنند كه يكي از آنها، يك اسكناس ۱۰ دلاري را از كيف پول ديگري بيرون كشيد به همين دليل ميان آنان درگيري فيزيكي به وجود آمد در نهايت منجر به كنده شدن گوش يكي از آنها شد.
قضاوت با سكه
رم: چند روز پيش از برپايي جشن هاي سال نو ميلادي در ايتاليا، يك زوج كه سه ماه پيش از يكديگر جدا شده بودند بر سر نگهداري پسربچه ۵ ساله شان با هم اختلاف نظر پيدا كردند. مادر معتقد بود كه پسر بچه بايد ايام كريسمس را در خانه او سپري كند و پدر هم ادعايي مشابه داشت.آنها به همين دليل به دادگاه خانواده شكايت كردند. قاضي نيز كه مي دانست وقت كافي براي تشكيل جلسه دادگاه وجود ندارد، تصميم گرفت با پرتاب سكه، برنده اين پرونده را مشخص بكند.به همين دليل او با موافقت پدر و مادر سكه پرتاب كرد و مادر برنده شد.
مضرات كار شبانه
نيويورك : افرادي كه از بعدازظهر تا پاسي از شب كار مي كنند، با مشكلاتي چون سوزش قلب، زخم معده و يبوست مواجه خواهند شد.براساس نتايج تازه ترين تحقيقات پزشكان، افرادي كه در شيفت شب كار مي كنند دچار اختلال در برنامه غذايي و زندگي خود مي شوند. البته اين مشكلات در افرادي كه از ساعات پاياني شب تا صبح روز بعد كار مي كنند بيشتر به چشم مي خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه تهران: نمايشگاه كار با صنعت دانشجويان طراحي صنعتي / تا ۱۶ دي / خيابان انقلاب، خيابان قدس.
*نگارخانه طياري: نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان / ۱۸ تا ۲۳ دي / سعادت آباد، خيابان علامه طباطبايي جنوبي، كوچه ۲۴ غربي، شماره ۴ / تلفن: ۲۰۹۷۳۸۸
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي، طراحي و معرق با عنوان اره و قلم / ۱۲ تا ۲۱ دي / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره /فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي شهريار احمدي / ۱۸ تا ۲۴ دي / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي آفريد صالح راستين / ۱۶ تا ۱۹ دي / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۷۹۱۴۵۹
* نگارخانه ابن سينا: نمايشگاه نقاشي بهمن زماني / ۱۲ تا ۱۷ دي / شهرك قدس، فاز يك، خيابان ايران زمين شمالي
* نگارخانه مدرسه: نمايشگاه تذهيب و مينياتور مهران لطفعلي و هنرجويان / ۱۲ تا ۱۷ دي / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه / تلفن: ۸۵۰۵۵۱۳
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي / از ۱۷ تا ۲۲ دي / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه آبي: نمايشگاه عكس نگاهي به آسمان / ۱۲ تا ۱۷ دي / ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام، فرهنگسراي سالمند / تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸
* گالري هفت ثمر:  نمايشگاه نقاشي شكوفه رخام و بهادر معير / تا ۱۶ دي / خيابان مطهري / كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه نيازي: نمايشگاه نقاشي فرزانه نورزاد / ۱۶ تا ۲۳ دي / بلوار ميرداماد، نرسيده به ميدان محسني، ساختمان ۷۷ / تلفن: ۲۲۲۵۴۰۷

گل و گياه
گل آفتابگردان برگ بيدي
010425.jpg
نام علمي: salicifolius Helianthus
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي، داراي ريزوم (ساقه زيرزميني متورم) و برگهاي خطي تا سرنيزه اي، به رنگ سبز تيره و نسبتاً كركدار با طول حداكثر ۲۰ سانتي متر كه گلها زرد-طلايي آن با مركز قهوه اي رنگ و قطر ۷-۵ سانتي متر اول پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۵/۲ متر و گستردگي آن به ۹۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً حاصلخيز، غني از هوموس، داراي زهكش خوب و خنثي تا قليايي، جهت گلدهي بهتر نياز به گذراندن گرماي طولاني تابستان را دارد. خشكي خاك را نيز به خوبي تحمل مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار، درون گلدان در گلخانه سرد و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |