يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
گزارش همشهري از مقدمات انتخابات
رقابت گروههاي سياسي جدي تر مي شود
گروه سياسي: تأكيد روز گذشته دبيركل مجمع روحانيون مبارز بر حضور در صحنه انتخابات و بيان اين مطلب كه: حضور هيچكس از جمله هاشمي و معين در انتخابات مرا از حضور در اين عرصه باز نمي دارد، رقابت ها را وارد مرحله جدي تري كرد. كروبي براي بيان مواضع خود در قبال نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي هفته جاري در نشستي با اصحاب مطبوعات و رسانه ها شركت خواهد نمود تا آغاز ورود به مرحله عملي فعاليت ها را به عنوان يكي از نامزدهاي مطرح انتخابات نهم اعلام نمايد.
اظهارات كروبي به عنوان نامزد يكي از دو جريان داخلي جبهه دوم خرداد در حالي انعكاس يافت كه دبيركل و اعضاي شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ديدار با معين نامزد حزب مشاركت، جرياني ديگر از جبهه دوم خرداد حمايت خود را از وي به صورت رسمي اعلام كردند.
معين در اين ديدار با اشاره به اينكه خود از اعضاي دولت خاتمي و از مدافعان دولت وي بوده ضرورت نقد عملكرد ۸ سال رياست جمهوري وي را ضروري خواند. معين با اعلام اين موضوع نماد مديريتي مجمع روحانيون را كه خود نيز بيش از ۶ سال كرسي وزارت علوم كابينه اش را در اختيار داشته قابل انتقاد مي داند و بدين شكل يكي از برنامه هاي رقابتي يك جريان درون جناحي جبهه دوم خرداد انتقاد از عملكرد مديريتي اجرايي خواهد بود كه ۸ سال در اختيار هر دو جريان بوده است.
آيا جرياني كه كروبي نمايندگي آنها را در انتخابات نهم در دست دارد نيز با چنين رويكردي مقابله به مثل خواهد كرد؟
روزهاي آتي كه تنور فعاليت هاي انتخاباتي گرمتر خواهد شد پاسخ اين سئوال داده خواهد شد. جبهه اصولگرا نيز طي سه هفته آينده با اعلام يك كانديدا از سوي كميته منتخب وارد مرحله جدي از فعاليت هاي انتخاباتي خواهد شد. تكرار اين موضوع كه هاشمي رفسنجاني تا پايان دي ماه اظهارنظر نمي كند اين خبر را تقويت مي كند كه حضور يا عدم حضور وي منوط به اعلام كانديداي شوراي هماهنگ است كه آيا شخص معرفي شده همان كسي است كه او در نظر دارد يا خير؟
هرچند باهنر در اين خصوص كه تعليق نظر اصول گرايان به خاطر ابهام در كانديداتوري هاشمي است مي گويد: ما با آمدن يا نيامدن ايشان (هاشمي رفسنجاني) مشكلي نداريم. فرايندي داريم و همان را پيش مي بريم. اما قطعاً اگر خبر نقل شده از سوي هاشمي صحت داشته باشد توجه به آن از سوي اصولگرايان كه هاشمي عضو اصلي يكي از گروه هاي محوري آن يعني جامعه روحانيت است مي تواند در بالابردن درصد آراي جريان اصولگرا مؤثر باشد.
به هر حال پايان دي ماه و هفته اول بهمن ماه انتخابات نهم وارد فاز عملي حساس تري خواهد شد.
تا اين مدت بسياري از اظهارنظرها براساس گمانه زني ادامه خواهد داشت و بعد از آن موضع شفاف تري از سوي حاميان دو جناح به نمايش گذاشته خواهد شد، هم از سوي دو جريان موجود در جناح دوم خرداد و هم از سوي اصولگرايان.

رئيس جمهور در جمع كشاورزان نمونه:
اهتمام به كشاورزي به لحاظ امنيت ملي قابل توجه است
010392.jpg
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين خاتمي با بيان اين كه بدون ترديد از افتخارات بزرگ اين دولت، توجه به مسئله آب و خاك و كشاورزي در مجموعه برنامه سوم بوده، ابراز اميدواري كرد كه در برنامه چهارم نيز اين گونه باشد.
رئيس جمهور طي سخناني در ديدار با كشاورزان نمونه در آستانه هفته كشاورزي افزود: با توجه به وضعيت اقليمي ايران، بدون ترديد از مزاياي نسبي كشور ما، امر كشاورزي است.
زمين هاي كشاورزي مي تواند داراي ارزش افزوده اي درخور توجه باشد؛ صرف نظر از اين كه به نيازهاي غذايي ما و هم چنين بخش اشتغال نيز پاسخگوست.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد كه اهتمام به كشاورزي به لحاظ امنيت ملي، اعتبار و حيثيت اجتماعي و حتي اقتصادي صرف، نيز قابل توجه است.
خاتمي با تشكر از مسئولان و دست اندركاران بخش كشاورزي، افتخار اصلي در زمينه موفقيت هاي كشاورزي را كشاورزان دانست و اظهار داشت كه در توسعه كشاورزي چهار عامل تأثيرگذار است. وي امنيت غذايي، را يكي از اين عوامل برشمرد و خاطرنشان كرد كه اين امر با افزايش هدفمند توليد حاصل مي شود.
رئيس جمهور توسعه صادرات را دومين عامل در راستاي توسعه كشاورزي برشمرد و با بيان اين كه اين بخش باعث رقابتي شدن و كيفي كردن محصولات و بالابردن رقم ارزي مي شود، يادآور شد كه در گذشته بين ۵ / ۲ تا ۶ ميليون تن گندم وارد مي كرديم و از اين بابت در عالم شرمنده بوديم، ولي در حال حاضر ورود گندم به صفر رسيده و يا حداقل كاهش يافته است و در وضعيت مناسبي قرار داريم.
خاتمي در ادامه، سومين عامل را افزايش بهره وري عنوان كرد و اظهار داشت: به طور كلي در بهره وري در سطح كلي دستاورد خوبي داريم و معدل برداشت ما نسبت به گذشته بهتر شده و در اين راستا آبياري و شبكه هاي زير سد ما در حال توسعه است.
وي عامل چهارم را حفاظت از منابع پايه توليد (خاك جنگل، مراتع و ساير امور) برشمرد و اظهار داشت كه تخريب جنگل ها و مراتع فوق العاده وسيع و نگران كننده بوده و هست اما جهاد سازندگي قبل و جهاد كشاورزي امروز در اين زمينه كارهاي خوبي انجام داده اند كه البته كافي نيست.
خاتمي با اشاره به خودكفايي در گندم و هم چنين نزديك شدن به اين امر در محصولاتي مانند ذرت و جو خاطرنشان كرد كه در زمينه روغن نيز مي توان نويد داد در آينده نزديك خودكفا مي شويم.
رئيس جمهور در كنار اين موارد خاطرنشان كرد كه بايد امنيت نگهداري از محصولات كشاورزي، صنايع تبديلي و هم چنين تضمين به كشاورزان و كمك به صادرات را مورد توجه قرار داد زيرا اينها حلقه هاي مكمل چرخ هايي است كه به كشاورزي رونق مي دهد. وي ادامه داد: البته حضور نيروي انساني متخصص و محقق نيز به عنوان محور اصلي در زمينه هاي پيشرفت كشاورزي و هم چنين پشتوانه علمي اين جريان مورد توجه است.
خاتمي تأكيد كرد كه جا دارد در برنامه هاي راديو و تلويزيون و رسانه هايي كه با افكار عمومي در تماس هستند با كشاورزان نمونه مصاحبه شود تا مردم بدانند زنان و مرداني كه از تمام وجودشان در عرصه كشاورزي مايه مي گذارند، چه سرمايه هايي هستند.
عكس :عليرضا بني علي

اخبار كوتاه
وزير خارجه اردن از خرازي براي شركت در اجلاس همسايگان عراق
دعوت كرد
ايسنا: وزير خارجه اردن در تماس تلفني با دكتر سيد كمال خرازي از وي دعوت نمود تا در اجلاس همسايگان عراق در اردن شركت كند.
هاني ملقي، وزير خارجه اردن كه بارها ايران را متهم به دخالت در امور عراق نموده گفت: حضور ايران در اين اجلاس حايز اهميت است و ما مصراً درخواست مي كنيم تا ايران در اين اجلاس شركت كند.دكتر خرازي با پراهميت توصيف كردن برهه كنوني گفت: اين اجلاس بايد در خدمت منافع مردم و يكپارچگي عراق باشد و كشورهاي ديگر نبايد درصدد تحميل خواسته هاي خود به مردم عراق باشند، زيرا مردم اين كشور نشان داده اند كه خود قادرند آينده و سرنوشت خود را بسازند. در اين مكالمه تلفني طرفين بر ضرورت برگزاري انتخابات در موعد مقرر تاكيد كردند.
در همين حال خبرگزاري كويت به نقل از دكتر هاني ملقي، وزير امور خارجه اردن گفت: اردن در خصوص دخالت ايران در مورد عراق سكوت نخواهد كرد؛ مگر اين كه مقامات ايراني عكس اين قضيه را ثابت كنند. وي همچنين گفت: موضع  اردن در قبال ايران كاملا آشكار است و اردن همچنان بر مشاركت ايران در نشست كشورهاي همجوار عراق كه قرار است ششم ژانويه در امان برگزار شود تأكيد دارد و از آن استقبال خواهد كرد.
وزير امور خارجه اردن در پاسخ به اظهارات مقامات ايراني در مورد عدم دخالت در امور عراق گفت: ما هرگز سكوت نخواهيم كرد و كاملا روشن و واضح بيان كرده ايم كه مشاركت ايران در نشست امان مهم است و از آن استقبال مي كنيم.
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور
از ثبت موسسات با عنوان خليج جلوگيري مي كند
ايسنا: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از ثبت هر گونه شركت، موسسه، دفتر يا واحدي با عنوان مجعول «خليج» جلوگيري مي كند.حسينعلي اميري، معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، روز گذشته با صدور بخشنامه اي، كليه واحدها و ادارات كل اين سازمان را مكلف كرده است كه از ثبت هر گونه شركت، موسسه، دفتر يا واحدي به نام خليج جلوگيري كرده و به واحدهاي موجود نيز اعلام كنند ظرف مدت معيني نسبت به تغيير نام خليج به «خليج فارس» اقدام لازم را معمول دارند.
هيات وزيران پرداخت ۳۰ درصد سختي كار به ماموران نيروي انتظامي را تصويب كرد
ايسنا: با توجه به ماموريت هاي ويژه نيروي انتظامي، مسئوليت هاي ناشي از ارتباط مستمر كاركنان آن با مردم، شرايط محيطي و اجتماعي و ضريب بالاي آسيب پذيري آنان ماهانه مبلغي معادل ۳۰ درصد حقوق و مزاياي شغل به عنوان فوق العاده سختي كار انتظامي به كليه كاركنان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران پرداخت مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سخنگوي دولت، هيات وزيران در جلسه مورخ
۲۵/۹/۱۳۸۳ بنا به پيشنهاد وزارت كشور و به استناد قانون استخدام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران آيين نامه پرداخت فوق العاده سختي كار انتظامي را تصويب كرد. براساس اين  آيين نامه با توجه به ماموريتهاي ويژه نيروي انتظامي، مسئوليتهاي ناشي از ارتباط مستمر كاركنان آن با مردم، شرايط محيطي و اجتماعي و ضريب بالاي آسيب پذيري آ نان ماهانه مبلغي معادل سي  درصد حقوق و مزاياي شغل به عنوان فوق العاده سختي كار انتظامي به كليه كاركنان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران پرداخت مي شود كه اين فوق العاده از ابتداي تيرماه امسال در نظر گرفته مي شود.
تنشهاي پرونده هسته اي ايران در سال ۲۰۰۵ كاهش مي يابد
ايسنا: روزنامه فايننشال تايمز آلمان پيش بيني كرد، از تنش ها در پرونده هسته اي ايران طي سال جديد ميلادي كاسته خواهد شد.
روزنامه آلماني زبان فايننشال تايمز در گزارشي با عنوان «سال ۲۰۰۵ در گوي پيش بين» به مهم ترين مسايلي كه مي تواند در سال جديد ميلادي مطرح شود، پرداخته و به سئوالي در اين باره كه آيا مناقشه هسته اي با ايران بالا خواهد گرفت؟ پاسخ منفي داده است. اين روزنامه افزود: پيشرفت در پرونده هسته اي پس از آن ميسر شد كه دولت جديد جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا حمايتش را براي اولين بار از تعامل شريك اروپايي اش و ايران ابراز كرد. اين گزارش ادامه داد، ايران در مقابل اين تعامل قادر شد از فن آوري صلح آميز هسته اي بهره مند شود.
عارف، فاجعه زلزله را به همتايان اندونزيايي، هندي، تايلندي
و سري لانكايي خود تسليت گفت
ايلنا: «محمدرضا عارف» ، معاون اول رئيس جمهور در پيامي به همتايان خود در كشورهاي اندونزي، مالزي، هندوستان، تايلند و سري لانكا ضمن اظهار تاسف از وقوع زلزله و جاري شدن سيل در اين كشورها، با آنان و آسيب ديدگان ابراز همدردي كرد.عارف در اين پيام از خداوند متعال براي كشته شدگان اين حادثه رحمت الهي و براي بازماندگان صبر و شكيبايي آ رزو كرد.
خبرگزاري كيودو:
تغيير در ان پي تي پيشرفت هاي هسته اي ايران را تسريع مي كند
يكي از مقامات آمريكا با اشاره به اين كه كنفرانس بازنگري ان.پي.تي قرار است ماه مه در نيويورك برگزار شود، گفت: ما فكر مي  كنيم اوضاع بين  المللي در مورد منع گسترش تسليحات هسته  اي به سرعت تغيير يافته است و كنفرانس باز نگري نبايد به دنبال سند تصويب  شده قبلي باشد. به گزارش خبرگزاري ژاپني كيودو، تحليلگران مدعي هستند كه چنين اقداماتي مي  تواند از سوي قدرت  هاي غير هسته  اي به  عنوان كاهش وظيفه و تعهد آمريكا براي عاري  سازي جهان از تسليحات هسته  اي محسوب شود و مي  تواند با برانگيختن و تحريك كشورهايي نظير ايران و كره  شمالي، به شدت  بخشيدن به پيشرفت تسليحات هسته  اي خود، رژيم حقوقي منع گسترش تسليحات هسته  اي را به مخاطره اندازد. منابعي در دولت و كنگره آمريكا نيز اعلام كردند واشنگتن قصد دارد در كنفرانس بين  المللي بازنگري پيمان منع گسترش تسليحات هسته  اي در سال ۲۰۰۵ پيشنهاد كند تا سند مصوب نشست سال ۲۰۰۰ كه طبق آن پنج قدرت هسته  اي بايد متعهد به عاري  سازي جهان از تسليحات هسته  اي شدند باطل شود. يكي از مقامات دولتي آمريكا، آخرين توافقنامه  اي را كه در كنفرانس بازنگري ان  پي  تي به تصويب رسيد صرفاً سندي تاريخي خواند و بر لزوم تصويب توافق  نامه جديدي كه منعكس  كننده تغييرات زياد شرايط امنيت بين  المللي باشد تأكيد كرد.
تاريخ قطعي برگزاري انتخابات رياست جمهوري اعلام شد
سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: انتخابات رياست جمهوري- دوره نهم- روز ۲۷ خرداد ماه سال ۸۴ در سراسر كشور برگزار مي شود.
غلامحسين الهام در نشست مطبوعاتي خود با اعلام اين مطلب افزود: در هفته گذشته جلسه اي بين مسئولان وزارت كشور و معاون انتخابات شوراي نگهبان تشكيل شد كه مشكلات وزارت كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت، در اين جلسه وزارت كشور اعلام كرد كه آمادگي برگزاري انتخابات با رعايت مقررات قانون انتخابات را در تاريخ ۲۷ خرداد دارد. وي تصريح كرد: اين مسئله در جلسه شوراي نگهبان مطرح شد كه زمان پيشنهادي براي برگزاري انتخابات مورد موافقت قرار گرفت و امروز نظر شوراي نگهبان در خصوص تاييد اين زمان، رسما اعلام مي شود.
شاه اردن به جاي ايران، رژيم اشغالگر را محكوم كند
ايلنا: محمد حسنين هيكل، روزنامه  نگار برجسته مصري از موضع  گيري اخير عبدالله دوم، پادشاه اردن در قبال ايران انتقاد كرد. هيكل در گفتگوي اخير خود با شبكه تلويزيوني الجزيره قطر با حمله به پادشاه اردن، در خصوص گفته  هاي وي درباره ايران و هلال شيعي تأكيد كرد: ايران، خطري براي كشورهاي عربي محسوب نمي  شود. وي افزود: عبدالله دوم بايد به جاي اين كه دوباره از ايران سخن بگويد، اسرائيل را محكوم كند و در خصوص ستاره داوود هشدار دهد. هيكل گفت: اسرائيل، يك رژيم غاصب اتمي و اشغالگري در نزديك اردن است و پادشاه اردن توافق  نامه  هايي با اين كشور امضا و اقدام به سفرهاي علني و مخفي به اسرائيل مي  كند و آن را خطري به حساب نمي  آورد در حالي كه ايران و آنچه از آن به   عنوان هلال شيعي نام مي  برد را خطر مي  داند. وي افزود: كسي به ايران در زماني كه شاه بر آن حكومت مي  كرد حمله نمي  كرد و آن را خطري به حساب نمي  آورد و فقط بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، از آن به  عنوان خطر ياد مي  شود. اين روزنامه  نگار عرب با تأكيد بر اين كه دستيابي ايران به سلاح هسته  اي، خطري براي اعراب نيست، تصريح كرد: ايران مي  تواند به  عنوان يك هم  پيمان قوي براي اعراب باشد و سخن  گفتن در خصوص هلال شيعي در عراق و ايران، تنها با هدف راضي  كردن آمريكا صورت مي  گيرد.

سياسي كاري و تبليغات از سوي مجلس را رد مي كنم
مهندس باهنر در گفتگو با ايسنا در مورد انتخابات رياست جمهوري گفت: مهم اين است كه حتي اگر ۳ يا ۴ كانديدا تاييد شوند، اين افراد بتوانند مطالبات طيف هاي مختلف مردم را نمايندگي كنند.وي افزود: اگر مجلس بتواند كاري انجام دهد كه در زندگي مردم تاثير داشته و به بخشي از مطالبات اساسي مردم پاسخ دهد، در حضور بيشتر مردم در انتخابات رياست جمهوري تاثيرگذار خواهد بود.
عملكرد آقاي خاتمي در دوره اول و دوم رياست جمهوري شان خيلي متفاوت بود. باوجود اينكه اختياراتش فرقي نمي كرد، عملكرد اقتصادي آقاي خاتمي در دوره دوم نكات قابل افتخاري دارد و كارهاي بسيار خوبي انجام شده است؛ درحالي كه دوره اول فقط بحث بر اين گذشت كه توسعه سياسي بهتر است يا توسعه اقتصادي و چهار سال معطل مانديم. الان هم معتقدم دولت و رييس جمهور هركس كه باشد، با همين قوانين موضوعه كشور و همين قانون اساسي با همين قرائت و تفسير، اختيارات بسيار بالايي دارد و بسيار مي تواند در وضعيت سياسي، اقتصادي و اجتماعي جامعه تاثيرگذار باشد.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا مجلس هفتم به دليل احساس تاثيرگذاربودن بر انتخابات رياست جمهوري، اقداماتي را درجهت تبليغات براي انتخابات انجام داده است؟ گفت: سياسي كاري و يا انجام اقدامات تبليغاتي براي رياست جمهوري از سوي مجلس هفتم را رد مي كنم. ما در تبليغات انتخابات مجلس هفتم گفتيم كه دغدغه مردم را اينگونه احساس كرديم كه مطالبات جدي ازجمله تورم، اشتغال،رفع فسادهاي اجتماعي و اداري و فسادهاي اقتصادي دارند. برداشت ما از مطالبات مردم اين موارد البته به اضافه برخي مسايل اصولي مثل استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، عزت بين المللي و... است.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي تثبيت قيمت هارا از سياست هاي راهبردي مجلس هفتم برشمرد و افزود: ما با اعتقاد بر اينكه اين طرح راه حل هاي برون رفت كارشناسي مناسبي دارد آن را دنبال مي كنيم كما اينكه در تئوري با دولت همصدا هستيم. دولت در بودجه سال ۱۳۸۴ تقريبا۲‎/۵ درصد رشد اقتصادي را ناشي از اصلاح بهره وري پيش بيني كرده است. حرف ما هم همين است.۲‎/۵ درصد براي رشد اقتصادي كشور عدد خيلي بالايي است و رسيدن به آن از طريق اصلاح بهره وري نيازمند راهكار است. اگر ۵/۲ درصد حل شود تمام اين تثبيت قيمت فرآورده هاي نفتي و... حل مي شود و مشكلي وجود نخواهد داشت.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، با اعتقاد بر اينكه خصوصي سازي هايي كه در گذشته انجام شده واقعا درجهت خصوصي سازي نبوده است، اظهارداشت: يك سري گوشت لخت در امكانات دولتي بوده و از طريق رانت هاي اطلاعاتي يا ارتباطي و... تصاحب شده است. از طرفي هم در همه دولت ها، هم دولت آقاي هاشمي و هم دولت آقاي خاتمي مقاومت ساختاري در درون نسبت به خصوصي سازي وجود داشته است.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت وگو با ايسنا اضافه كرد: ما منهاي مجلس در مجمع تشخيص مصلحت نظام در همين ماه هاي اخير سياست هاي حاكم بر اصل ۴۴ را تصويب كرديم. از لحاظ خصوصي سازي كه به آن سوي قضيه رفتيم يعني آنقدر مصوبات باز، شفاف، با طراوت و روشني بود كه بسياري از كساني كه طرفدار خصوصي سازي بودند را راضي كرد. مهم اين است كه در اجرا درست اجرا شود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، هم چنين در خصوص احتمال كانديداتوري  هاشمي  رفسنجاني يادآور شد: يك جمله اي درباره آقاي  هاشمي گفتم، دفتر ايشان هم پاسخي دادند.
حرف جديدي ندارم، آقاي هاشمي هر زماني كه رسما اعلام كنند آمادگي دارند كانديدا شوند، ما در مجموعه مان بررسي مي كنيم. معتقدم كه مجموعه اصول گرايان در نهايت به يك هماهنگي و همدلي برسند.
باهنر در واكنش به تحليل هايي كه ابهام در كانديداتوري هاشمي  رفسنجاني را موجب تعليق اصول گرايان عنوان مي دارند، اظهار داشت: ما با آمدن يا نيامدن ايشان مشكلي نداريم.
فرايندي داريم و همان را به پيش مي بريم. وي در پاسخ به اين كه ابتدا اعلام كرده بود هاشمي  رفسنجاني كانديدا نخواهد شد و روند اتفاقات به گونه اي است كه احتمال آمدن وي را زياد نشان مي دهد، گفت: من مطلبي را گفتم اگر ضرورت ايجاد كند، مي آيند و ما هم حرفشان را قبول داريم. وي در خصوص استراتژي  انتخاباتي جناح مقابل، خاطر نشان كرد: ما علاقه منديم كه جناح مقابل هم به وحدت برسد و بتواند كانديدايي را معرفي كند تا رقابت خوبي را شاهد باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |